Makkers, staakt uw wild geraas
Interesse voor Israël in
gereformeerde gezindte
I
Vandaag
Molukse kerk plaatst jeugd in
het centrum bij jubileumviering
fihsaillB&ll
Onze
adressen
Gereformeerd jeugdwerk
trekt 89.000 jongeren
Conferenties*
Dr. K. A. Deurloo
hoogleraar
Engelse r.k. kerk
verliest leden
Concorde gevaarlijk
voor kathedralen
Kotalla krijgt
geen AOW
Ds. F. R. A. Henkels
overleden
Secretaris interkerkelijke
stichting voor kerklied
Beroepingswerk
Nieuwe boeken
KERK/BINNENLAND
f -
door Jac. B. Looijen
Waar de Wereldraad van Kerken zich al niet druk oper maakt. Nu gaan ze naar Rome om met de
mannen van het Vaticaan te praten over een vaste paasdatum. Daar zijn ze bij de wereldraad in
Genève erg voor. En ze doen hun best om het zoveri te krijgen. Alle ledenkerken hebben ze al om
hun mening gevraagd. De meeste waren er, geloof ik, wel voor. Maar in de gereformeerde synode
van Nederland hoorde ik zeggen: zouden we er ni,et ^ens eerst met de joden over praten?
Dat was een heel goede opmerking.
Want als Je over de paasdatum wilt
praten moet Je niet naar Rome
gaan, maar naar Jeruzalem. Je hebt
dan tegelijk alle tijd om de heilige
plaatsen te bezoeken. Want het ge
sprek met de rabbijnen over de
paasdatum zal erg kort zijn. Heel
erg kort. Ze zullen zeggen: heb je
een bijbel bij Je? KIJk daar maar
in. Het staat er precies.
Voor christenen geldt tot nog toe
dat pasen valt op de zondag, vol
gende op de eerste volle maan op
of na 21 maart. Da* kan uitlopen
tot 25 april. Zo is liet bepaald op
het concilie van Nicea ln 325.
Daarmee week het concilie af van
de Joodse berekening ivan de paasda
tum, maar dat was opzettelijk. Het
concilie had Iets tejgen de joden.
En zo vond men, christenen en
Joden moesten niet OP dezelfde da
gen pasen vieren. D|vt was verwar
rend.
Helemaal is het n|et voor elkaar
gekomen. Ik denk omdat ze bij dat
concilie niet zo goed rekenen kon
den. Want er zijn alf en toe Jaren,
waarin Joden en christenen toch
tegelijk pasen vieren. Maar als de
wereldraad z'n zin krijgt komen we
natuurlijk wel van de wal ln de
sloot. Want dan is de volle maan
uitgeschakeld. Dan hoeve we psalm
81 vers 3 (oude berijming) ook
nooit meer te zingen: het feest der
nieuwe maan, 't feestuur is gebo
ren. En dan kunnen we wat de
Heilige Schrift zegt over de tijd
van pasen wel vergeten.
We schakelen niet alleen de maan
uit. Maar ook de joden. Van wat
die zeggen trekken we ons niets
aan. Maar die zelden toch zelf
niets? Ze vertelden ons alleen maar
wat ze van de Here God hadden
gehoord. Ze zullen hun schouders
wel ophalen over de wereldraad,
voor de zoveelste maal. Wat bezielt
ze daar in Genève? Ik weet het ook
niet. Het zal allemaal wel prettiger
zijn als er een vaste paasdatum is.
Bijvoorbeeld zo ver mogelijk in het
voorjaar. Dan Is er meer zon. Kun
je ook fijn uitgaan. Ik hou op,
want lk merk dat lk wat zuur word
en dat ls niet de bedoeling.
Nee, nu we het toch over de maan
hebben, denk lk liever aan ons
mooie sinterklaaslied: Zie de maan
schijnt door de bomen, makkers
staakt uw wild geraas. Dat is het
nou net. Hoe kan lk dat m'n mak
kers ln Genève toch duidelijk ma
ken? Want dat vers staat niet ln
hun liedboek. Ik moet ook denken
aan m'n vriend, de schrijver J. van
Doorne. Hij moest eens naar Enge
land en lk vroeg: Koos, wanneer ga
je? HIJ zei: over veertien dagen,
want dan ls het volle maan. Ik
keek lichtelijk verbaasd. Ja, zei
Van Doorne, dan kan ik 's avonds
wandelen en zien waar ik loop.
Paasfeest vieren bij volle maan,
zegt de bijbel. In 't licht. Niet in 't
donker. Ik dacht, hoe weten die
uitgevers van zakagenda's en ka
lenders toch altijd zo lang van te
voren wanneer het volgend jaar
volle maan en pasen is? Zouden ze
dat aan de sterrewacht vragen? Of
aan kardinaal Alfrink? Ik vroeg het
aan een van de grootste agenda-
drukkers. Nee hoor, zei hij. Ik heb
een Amerikaanse bijbel en daar
staan alle paasdagen tot het jaar
2000 in. Ik kan dus voorlopig voor
uit. Ik zei, ja, ja zegt u dat wel,
maar vergat te vragen waar je die
bijbel kon bestellen. Een goed idee
voor ons bijbelgenootschap. Zet
voortaan de paasdatums in alle bij
bels. Zo mogelijk 25 jaar vooruit.
En als 't even kan: de joodse paas-
data er naast. Dan weet ik tenmin
ste waar ik aan toe ben. Wat de
wereldraad en het Vaticaan ook
besluiten.
•En nou ga je weer niet de hele
avond zeuren over een vaste paas
datum, begrepen!'
door L M. P. Scholten
AMSTERDAM Ds. P. den
Butter, de christelijke gerefor
meerde predikant van Bunscho
ten, was juist in Israël, als lei
der van een reisgezelschap, toen
de Jom-Kippoeroqrlog uitbrak.
Onmiddellijk ging hij (en velen
van het gezelschap met hem)
naar een bloedbank van het Is
raëlische Rode Kruis in Haifa
om bloed af te staan.
Deze bijzonderheid ontleen ik aan
de nieuwe bundel Interviews van
Rik Valkenburg 'Wat dunkt u van
Israëlgesprekken met een aan
tal mensen uit de gereformeerde
gezindte (uitg. Buy ten en Schipper-
heijn, Amsterdam: 176 blz.;
18,90).
Het is opvallend, hoe ln de gerefor
meerde gezindte de laatste jaren de
belangstelling voor en het meele
ven met Israël sterk ls toegenomen.
Reisbureaus melden, dat wie er ook
door de politieke ontwikkelingen af
geschrikt mogen worden om hun
vakantie ln Israël door te brengen,
dat zeker niet de gereformeerden
zijn.
Daar ls de Veenendaalse publicist
Rik Valkenburg ln gedoken. Hij
Rik Valkenhui^
vèrtelde mij, dat verleden week ook
van hem bij Kok te Kampen ver
schenen is 'Gesprekken te Jeruza
lem' (100 blz.; J' 12,50, een aantal
interviews ln Israël, met Israëli's
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant .getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
..H....V.. •IVIUIII qLJVUUI 'J naai
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbusf 859, Amsterdam.
Bij publikatie w[>rdt de naam van
VAN LEZERS
de schrijver veripeld.
Schande
Is het geen schande dat als men in
politiek opzicht met elkaar van me
ning verschilt men de anderen ver
wijt geen rekening te houden met
Gods Woord? Onverschillig hoe
Schouten. Aantjes enz. vanuit poli
tiek standpunt beoordeeld moeten
worden, laten wij nu eens ophou
den hun christen-zijn in twijfel te
trekken.
Amsterdam
H. Klinkert
en met ds C. B. Bavinck) en dat
nog maar liefst vier boeken van
zijn hand over Israël op stapel
staan: 'Het begon onder synagoge-
tijd' (over de Jom Kippoeroorlog),
'Impressies uit Israël', 'Een vuur-
brand uit het vuur gerukt' en een
fotoboek 'Israël in bijbels perspec
tief'.
Valkenburg ls overigens een uiterst
productief auteur. De twee boeken,
die nu zijn uitgekomen, zijn num
mer 31 en 32 van zijn oeuvre. Zijn
eerste boek verscheen in 1967, dat
is een boek per kwartaal. Overigens
vertelt hij mij, dat niet zijn bun
dels interviews over godsdienstige
zaken, maar zijn oorlogsboeken het
best verkocht worden.
vaar in ligt voor het vrije ge
slachtsverkeer. Doch zulks voldoet
geen enkel verstandig mens. Vooral
de jeugd zal mén behoren op te
voeden tot behulpzame en nuttige
mensen voor (Je toekomst. En de
grote vraag oofk voor vandaag is,
welk een wereW we ons nageslacht
eens. zullen nalaten.
Emmen
Tweelingbroer
G. Ensing sr.
Drugbeleid
Overbevolking
Volgens mij is het hele vraagstuk
van werkloosheid en ook de ver
schillende oorlogen onder de volke
ren, toe te schrijven aan de over
bevolking. Zulks was van ouds al
toos het grote probleem. Het vraag
stuk op zichzelf houdt verband met
de sex. De mens behoort te leren
om de natuur te bedwingen en in
goede banen te leiden. Dit wordt
dan ook in de laatste tijd behoor
lijk toegepast, hoewel daar het ge-
HOOFDKANTOOR:
Nieuwe Zijds Voorburgwal
276-280, Amsterdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM:
Westblaak 9-11, Rotter
dam. Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG:
Parkstraat 22, Den Haag.
Tel. 070-469445.
Postbus 101.
LEIDEN:
Steenstraat 37, Leiden.
Tel. 071-31441.
Postbus 76.
DORDRECHT:
Scheffersplein 1, Dor
drecht. Tel. 078-33370.
Postbus 118.
GRONINGEN:
Nieuwe Ebbingestr. 25.
Groningen.
Tel. 050-125307.
Postbus 181.
ZWOLLE:
Melkmarkt 56, Zwolle.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3.
Het tolerant^ drugbeleid van de
regering wekt, ongerustheid en zelfs
angst bij veel mensen. Dat de mi
nisters nog steeds hardnekkig vol
houden. dat hennepprodukten
soft drugs) "Boor de grote meerder
heid geen einkel nadeel opleveren,
is in strijd met wat tientallen ge
leerden van naam Inmiddels ont
dekt hebben, nl.: bij regelmatig ge
bruik van djsze verdovende midde
len gaat de/lichamelijke en geeste
lijke gezondheid achteruit. Het
slappe drugfoeleid ls onbarmhartig,
omdat de rneest labielen en zwak
ken het slachtoffer worden. Nu
reeds is heL drugprobleem bijna on
oplosbaar. i
Hardenberg:
Chr. drugbestrijding A. Verkerk
Postzegel
Naar aanlfiidling van uw voorpagi
na-artikel over de door de posterij
en uitgegeven postzegel betreffende
de Portugjees-Israëllsche Synagoge
wil ik dit opmerken:
1. De doof U genoemde fout geldt
niet voor de Synagoge te Eindho
ven. Op d'.e door dezelfde uitgever
verzorgde plattegrond wordt de
Synagoge pmet de bekende ster aan
gegeven.
2. De in de krant genoemde fout
geldt wel voor Amsterdam, en dan
voor de tieide Joodse heiligdommen.
Be neem aan. dat de uitgevers zich
geregeld vergissen, en vergeten an
dersmans, gevoelens te respecteren.
Arnhem
O. Tillema
Overplaatsing
Naar aanleiding van de overplaat
sing vai* de PTT naar Groningen
deel ik u mede. dat het bij de NS
wel eveifi anders toeging: 27 maart
'21 van Venlo naar Amsterdam, 15
okt. '22 naar St Jac. Parochie, 6
jan. '23; naar Leeuwarden, 1 april
'23 naai- Koog Zaandijk, 4 juli '26
naar H-serlen. 8 dec. '29 naar Haar
lem, 1 pull '34 naar Venlo, 23 aug.
'35 naatr Gorkum, 23 dec. '40 naar
Dordrecht. Dit alles onder protest!
Deze riiededeling tevens tot troost
voor dt: Hagenaars.
Dordrecht
M. Vossepoel
Maar nu terug naar 'Wat dunkt u
van Israël
De belangstelling voor Israël in de
gereformeerde gezindte heeft te
maken met de chiliastlsche onder
stroom. die er altijd in het gerefor
meerd protestantisme is geweest,
zoals dr. C. A. Tukker in dit boek
uitlegt. Hij zegt ook, dat overal
waar nood is, wereldnood, maar ook
kerkelijke nood, altijd weer vragen
ontstaan over de betekenis van Is
raël, de geestelijke tweelingbroer
van de kerk. Hij denkt hierbij aan
de ontkerkelijking van Nederland,
'die ook vreet aan onze gerefor
meerde gezindte'.
Wat is dan die betekenis van Is
raël? Drs. S. Gerssen, die ook in dit
boek voorkomt, heeft er onlangs
nog op gewezen (zie onze krant
van maandag), dat de betrokken
heid van vele christenen bij het
joodse volk zich kennelijk richt
vanuit het bijbelse Israël met een
boog over het heden heen naar de
eindtijd. Het joodse volk is voor
hen alleen interessant vanwege de
rol, die het zal moeten spelen ln de
eindtijd op grond van een bepaalde
uitleg van bijbelse profetieën. Het
is niet interessant in zichzelf. Het
Israël in het heden krijgt alleen
interesse, voorzover men naar teke
nen speurt van dè komende beke
ring.
Die tendens komt in dit boek ook
naar voren, al moet daar ter ver
ontschuldiging van de geïnterview
den wel aan toegevoegd worden,
dat ze in de vraagstelling van Val
kenburg wel enigszins ingebakken
zit. Próf. dr. M. Boertien en drs.
Gerssen zijn er het duidelijkst aan
ontkomen.
Leren
Wat ls er van Irsaël van nu te
leren?
Prof. Boertien: 'Ja, ze hebben ons
zeer veel te leren De joden zijn
blijven leven met die Schriften en
hebben daaiover belangrijke dingen
gezegd'
Ds. Den El tier ge'*.oft ook wel. dat-
de opvaïtingen van het jodendom
in bepaalde opzichten kunnen mee
werken aan het verdiepen van het
inzicht in de oudtestamentisch*!
boodschap, maar hij benadrukt te
gelijk, nat alleen een ln Christus
ingelijfde gelovige Jood het Woord
des Hee;pn ook in de oudtesta
mentische openbaring, écht kan
verstaan.
Prof. dr J. Douma: 'Och, je kunt
daar heel wat van leren, ongetwij
feld maar voor ons ls onover
komelijk dat men met een uitleg
ging komt, waann niet resonpert
wat Christus zelf gezegd heelt ln
Johannes 5: Onderzoek de Schrif
ten, want die zijn het, die van Mij
getuigen.' Hij is de enige, die uitge
sproken anti-chiliastisch is.
Drs. Gerssen: 'Het is natuurlijk al
tijd de opdracht om bij het lezen
van de thora en de profeten te
weten dat niet alleen christelijke
theologen zich daarmee bezighou
den. Ook in de joodse kringen is
men eeuwenlang met de Schriften
bezig geweest in een ongelooflijk
diepe en ontroerende toewijding.
'Hij verwacht een nieuw jodendom
èn een nieuw christendom, 'gebo
ren uit een levende, zeer intensieve
ontmoeting met het Joodse volk' en
hij hoopt, dat die samen zullen
vallen.
Ds. Jan Willem van der Hoeven en
Huib Verweij vertegenwoordigen in
deze bundel het (pre-)chiliastische
standpunt: Christus zal aan het be
gin van het duizendjarig rijk op
aarde komen om persoonlijk te Je
ruzalem de wereldheerschappij op
zich te nemen. Zij hebben ook op
vallend de minste belangstelling
voor het joodse denken van nu.
Huib Verweij antwoordt op Valken-
burgs vraag 'Kunt u nog wat met
de Talmoed?': Nee, ik kan daar
niets mee doen.
Al met al een boeiende bundel, al
lijdt ze aan het oppervlakkige en
fragmentarische van alle produkten
in dit genre, Puchinger alleen uit
gezonderd.
DRIEBERGEN Per 1 september
1974 waren 89.000 jongeren betrok
ken bij het gereformeerde jeugd
werk. Dat blijkt uit een inventari
satie, die werd uitgevoerd door de
provinciale en regionale centra voor
gereformeerd jeugdwerk, waarvan
de cijfers nu gepubliceerd zijn in
het LCGJ-blad Bijblijven.
Bij het gereformeerde jeugdwerk,
zo bleek verder, zijn 10.900 kader
leden betrokken.
0 Pinkster-kreatief, 17-19 mei op
De Drieburg te Driebergen (tel.
03438-3193)
Wat bezielt ons ln godsnaam?
Over motivatie, zin en richting van
eigen leven; de insplratde van mu
ziek; pinksterviering; film 'het ze
vende kontinent'; ekspressie in
beeld en beweging. Den Alerdinck
te Laag Zuthem (tel. 05290-541)
0 Jeugdweekend ICCC, 10-12 mei
in De Rokende Turf te Sluipwijk
over het thema 'Trouw'. Opgave
bureau ICCC, Frederlksplein 24,
Amsterdam.
Dr. K. A. Deurloo
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM De Amsterdamse
hervormde studentendominee dr. K.
A. Deurloo is benoemd tot hoogle
raar aan de Universiteit van Am
sterdam. Hij wordt daar de opvol
ger van zijn leermeester, de oudtes
tamenticus prof. dr. M. A. Beek.
Dr. Deurloo zal onderwijs geven in:
de Hebreeuwse en Aramese taal- en
letterkunde tot in de eerste eeuw
na Christus, de Israëlitische oudhe
den, de uitleg van het Oude Testa
ment. ep {ie gesphiedenis van de
Israëlitische godsdienst. Dr. Deurloo
was van 1961 tot 1967 eerst assis
tent en daarna wetenschappelijk
medewerker van prof. Beek, van
1967 tot 1971 jeugdpredikant in
Eindhoven en sinds '71 studenten
predikant in Amsterdam. In 1967
promoveerde hij op een studie over
'Kaïn en Abel'. Een onderzoek naar
exegetische methode inzake een
'kleine litterarlsche eenheid' in de
Tenach.
LONDEN De r.k. kerk in Enge
land en Wales ondergaat sedert, en
kele jaren een massale uittreding
van kerkleden. De Engelse socioloog
A. E. C. W. Spencer constateert in
het aprilnummer van The Month,
dat het aantal uittredingen thans
tienmaal zo hoog ligt, als in de ja
ren vijftig.
Ook de aantrekkingskracht van de
r.k. kerk op anderen ls sterk ver
minderd. Vergeleken met andere
landen kende de r.k. kerk in Enge
land en Wales altijd bijzonder veel
toetredingen uit andere kerken. In
1959 b.v. traden bijna veertiendui
zend mensen tot de r.k. kerk toe.
Sedert 1962 is deze toeloop sterk te
ruggelopen. In 1972 waren er nog
geen vierduizend toetredingen.
Zo ls er zaterdag 3 mei de officiële
start van een financiële actie voor
het herbouwen van de protestantse
kerk ln Itawaka, een plaats op Sa-
parua, een van de Zuid-Molukse
eilanden. Ook de zondagsscholen
van de Molukse Evangelische kerk
bereiden zich op herdenkingsactivi
teiten voor. Het hoogtepunt daar
van zal zijn een massabijeenkomst
op zaterdag 28 Juni in de Arnhemse
Rijnhal waar vierduizend kinderen
en hun ouders worden verwacht.
Om met de opbouwactie voor de
kerk te beginnen: Het bedehuis ln
Itiwaka was onlangs door veroude
ring zo bouwvallig geworden dat hij
moest worden afgebroken. Zuid-
Molukkers in Nederland willen hun
broeders en zusters ln Itiwaka fi
nancieel bijspringen, zodat zij zo
vlug mogelijk ln staat zijn een
nieuwe kerk te bouwen. Daarvoor
doet een inmiddels opgericht koml-
tee een beroep op Zuid-Molukkers
en Nederlanders. Het wijst daarbij
op de grote betekenis van de kerk
voor de Zuld-Molukker. als ge
meenschapscentrum. Gifgen kun
nen worden gestort op postgirore
kening 884631 van de Rabobank in
Marum ten gunste van Komitee
Pembangunan Geredja Itiwaka,
waarvan ds. P. F. Papllaja uit Ma-
rum voorzitter en ingenieur R. Ma-
tulessy uit Eindhoven penning-
meest -r is.
De zondagsscholen van de Moluks
Evangelische Kerk houden een
aantal herdenkingsbijeenkomsten.
De belangrijkste is eind juni in
Arnhem. Deze evenementen vallen
met een andere actie samen, waar
van het doel tweeledig is. In de
eerste plaats het voor een korte
vakantie laten overkomen van een
twaalftal zondagsschoolkinderen en
enkele bege'eiders uit Ambon, die
dan ook ln de Rijnhal aanwezig
hopen te zijn om als het ware de
band tussen Zuid-Molukse jongeren
uit Indonesië en hier zichtbaar te
maken. 'Of', zoals de organisatoren
het onder woorden brengen: 'om de
godsdienstige en culturele banden
met de in Nederland geboren en
getogen jonge landgenoten te ver
stevigen'.
Ten einde de overkomst te kunnen
financieren is een feestkomitee met
LONDEN De commissie voor de
kathedralen van de anglikaanse
kerk vreest schade aan kathedralen
door het overvliegen van de Concor
de, het Engels-Franse passagiers
vliegtuig, dat een maximum snelheid
heeft boven de geluidsgrens.
De commissie baseert de bezorgd
heid op gegevens van een proef
vlucht met de Concorde langs de
Engelse westkust drie jaar geleden,
en verlangt zekerheid dat vliegen
nabij de kathedralen zonder gevaar
zal zijn voor de historisch en archi
tectonisch belangrijke kerkgebou
wen.
Van een verslaggever
UTRECHT De centrale raad van
beroep heeft gisteren de beschik
king van de raad van beroep be
vestigd door de oorlogsmisdadiger
Joseph Kotalla niet in aanmerking
te laten komen voor een AOW-uit-
kering.
Kotalla maakte aanspraak op een
AOW-uitkering, omdat hij volgens
zijn zeggen 'inwoner van Nederland'
is. De sociale verzekeringsbank wei
gerde hem echter een uitkering te
geven.
BORCULO Op de dag van zijn
veertigjarig ambtsjubileum is eer
gisteren op 68-jarige leeftijd over
leden de hervormde emeritus predi
kant F. R. A. Henkels. Hij is vooral
bekend geworden door zijn boekje
'Hilversumsch Haneboek', waarin
hij in de jaren na de bevrijding op
niet mis te verstane manier uiting
gaf aan zijn misnoegen over de
heroplevving van de vooroorlogse
radioverenigingen.
Ds. Henkels stond te Uitwijk en
Waardhuizen, te Winschoten (evan
gelisatie), en te Nijehaske. In 1945
werd hij predlikant in algemene
dienst van de hervormde kerk voor
het radiopastoraat. In 1947 ging hij
weer de gewone gemeente in en
stond vanaf dat Jaar tot aan zijn
emeritaat in 1960 te Heemstede.
DEN HAAG Tot secretaris van de
interkerkelijke stichting voor het
kerklied ls benoemd de heer J. A.
Meyster, cantor-organist van de ge
reformeerde kerk te Voorburg. Zijn
adres (en daarmee dat van de stich
ting) is: Hoekenburglaan 21 te
Voorburg.
AMSTERDAM Omdat 1975 voor de ln Nederland verblijvende Zuid-Molukkers behalve een po
litiek vooral ook een kerkelijk herdenkingsjaar is, zal dit samengaan met een aantal kerkelijke ac
tiviteiten.
als voorzitter ds. P. C. Pesulima uit
Cuijk in het leven geroepen dat
een briefkaartenactie en een giro
actie houdt. Zij die het feestgebeu-
ren een warm hart toedragen kun
nen of een briefkaart met extra
postzegels (niet hoger dan vijf gul
den) sturen naar zondagsschoolver
eniging Magim, postbus 117 te
Cuijk, of een bijdrage overmaken
op postgironummer 3375600 even
eens ten name van Magim, Wolwe-
versgaarde 18 te Cuijk.
In Arnhem is er verder een zang
concours waaraan wordt deelgeno
men door vier geselecteerde koren
van zondagsschoolkinderen. Ook
treden gastkoren op. alsmede de
culturele dansgroep Bunga Tand
jong uit Tilburg. Daarnaast zijn
nog tal van evenementen voor de
kinderen in de creatieve sfeer.
Centraal thema van deze massabij
eenkomst is 'het kind en het evan
gelie in de wereld'.
Op deze feestdag hopen de organi
satoren tenslotte op voldoende ba
ten die de geringe kasmiddelen van
de vereniging voor zondagsschool-
onderwijs van de Molukse Evange
lische kerk kunnen versterken.
HET GEHEI MVAN SOESTDÏJK
Ik moet eerlijk bekennen dat 11
voor zondagavond jl. nog nooit vai
het geheim van Soestdijk gehoon
had. Het kwam ter sprake in eei
klein gesprek tussen de heer Var
Wijnen, de schrijver van het boei
'Van de macht des konings', dii
een republikeins standpunt innan
en de heer Beernink. Het schijnt z<
te zijn dat wat de koningin apar
met de ministers bespreekt, die z<
daartoe kan uitnodigen, gehein
dient te blijven. Het geheim var
Soestdijk wordt zoiets genoemd
Vandaag verjaart koningin Juliana
Onze hartelijke felicitaties aan deze
koningin die gelijk de echtgenote is
van prins Bernhard, de moeder var
een aantal dochters en de groot
moeder van een nog groter aanta!
kleinzoons. Want in die relaties is
ze allereerst jarig. Als mens voor
zich. Men een eigen gedachtenle-
ven, met een eigen geloofsleven
andere geheimen van Soestdijk,
Dingen waar wij niet mee te ma
ken hebben en die in geen enkelt
krant of damesblad hoeven te ko
men. Aan die dingen denkt zijzell
deze dag. Aan die relaties die een
mens precies tot mens maken. En
dan pas, veel verder op, is ze ko
ningin. Een koningin die onder de
vele regeerders op rozen zit en dat
gunt iedereen haar. Niet op de ro
zen van de macht van de volks
gunst, maar op die van werkelijk
menselijke relaties, gedragen door
iets diepers, door een relatie met
God, die op zichzelf niet geheim is,
ze kwam er vaak genoeg voor uit,
maar die des te krachtiger is naar
mate een mens meer de gelegen
heid heeft om er zich van tijd tot
tijd op terug te trekken. Die tijd
voor dit geheim midden in de vele
beslommeringen van haar koningin
zijn. En nog veel jaren met die
haar liefhebben en met ons allen.
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen te Noordhorn: drs. R. T.
Huizinga te Elspeet; Te Zwarte-
broek: J. H. Gijsbertsen te Boven
Hardinxveld; te Wilnis: drs. H.
Vreekamp te Oosterwolde; te
Zwijndrecht: A. Tromp te Nieuw-
stadskanaal; te Amersfoort: J. den
Hoed te Sliedrecht; te Bennebroek:
G. A. Cnossen te Nijverdal.
Bedankt, voor Musselkanaal: J. L.
Ravesloot te Oostermeer-Eestrum.
GEREF. KERKEN VRIJG
Beroepen te Utrecht N.W.: W. Wie-
renga te Berkel Rodenrijs; te Vlds-
singen en te Siegerswoude c.a.: F. J.
Bijzet kand. te Damwoude; te Leek:
S. S. Cnossen te Spakenburg N.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Zwijndrecht: J. M-
Kleppe te Woerden.
GEREF. GEMEENTEN IN NED.
Beroepen te Chilliwack (Can) M.
van Beek te Opheusden die be
dankte voor Hilversum.
BAPTIST. GEMEENTE
Aangenomen: naar Den Haag: O. H.
Vries te Utrecht N.
Bedankt voor Treebeek: G. H. W.
Pflaum te Pernis-Hoogvliet.
CONNY STUART, een theaterleven.
Conny Stuart vertelde van haar
theaterleven en Joop Bromet
schreef het op. Hij sprak ook met
vele vrienden en collega's van
Conny, en die zijlichten op haar
persoonlijkheid veranderen weinig
aan de algemene indruk die wij
van Conny zelf krijgen: een rasar
tieste, een aardig mens, een malle
meid soms, gek op grapjes, maar
serieus in haar licht-lijkend beroep,
een goede 'trooper', tweemaal ge
trouwd geweest maar eigenlijk al
leen maar getrouwd met het thea
ter, openhartig in wat zij daarover
vertelt, maar gesloten en beschei
den over haar persoonlijke leven.
Zij kwam uit Den Haag, en hield
Haagse trekjes, al viel ze daar door
haar originaliteit al gauw buiten
het kringetje. Zij begon voor de
radio (1939) en in bands met Fran
se chansons (als Lucienne Boyer,
Lys Cauty) en die zong ze nog toen
zij in 1943 bij Wim Sonneveld be
gon aan een jarenlange samenwer
king, en een vriendschap die bijna
op een huwelijk leek. Conny was de
enige vrouw in Sonnevelds leven
zonder vrouw. Zij werkten en wa
ren altijd samen in de groepjes
waarvan Wim, ook buiten het thea
ter, de vader speelde. Totdat hij,
eenzamer en minder gelukkig, aan
zijn one-man-shows begon. Conny
kwam bij Tingeltangel, bij Ensem
ble, zelfs in reclameshows, en toen
begonnen de musicals, opgezet door
John de Crane, geschreven door
Annie M. G. Schmidt, met muziek
van Harry Bannink, gemaakt voor
en rondom Conny Stuart: Heerlijk
duurt het langst, Met man en muis.
En nu naar bed, Wat een planeet.
Conny maakte zo'n vijfendertig
jaar theatergeschiedenis mee, als
een van onze grootste, meest ge
liefde actrices, die gevoelig en bui
tengewoon komisch, elegant en heel
gewoon kan zijn. En zij vertelt er
heel gewoon over, rustig, deskundig,
relativerend, over successen en te
genslagen, over het werk en vele
mensen waarmee zij werkte, over
plezier dat zij samen hadden en
over moeilijkheden. Zij is een goe
de vertelster en Joop Bromet heeft
het prettig leesbaar op papier gezet.
Veertig fot's en veertien liedjes die
Conny zong maken d" boekje ewa
aantrekkelijk.
Conny Stuart, een theaterleven, door
Joop Bromet, Uitg. A. W. Bruna en
Zoon, 189 blz.