Vera Beths: Het begon met een oude viool op zolder Uw probleem ook het onze fllSlllSlll De tiran Voorjaars-schoenen eleganter In Alkmaar sprong een snaar van haar Stradivarius Applaus liet in Moskou 'even' op zich wachten TROUW/KWARtET MAANDAG 28 APRIL 1975 BINNENLAND PS7/RH6 door Mink van Rijsdijk De vrouw tegenover me praatte en praatte. De kern van haar verhaal was dat ze een bovenste beste man had. Er zijn veel categorieën mannen, variërend van bar slecht tot best; het superlatief waarmee zij haar man opsmukte mag tamelijk uniek genoemd worden, zodat ik me met haar kon verheugen over haar echtvriend. 'Bent u getrouwd?' onderbrak ze haar re laas. Ik bevestigde de vraag, in het midden latend tot welke categorie mijn wettige behoorde. 'Nou, als u het net zo getroffen hebt als ik, vind u het Jaar van de Vrouw natuurlijk ook onzin. Als je van elkaar houdt, niet waar, is het in een huwelijk geven en nemen, de rest is flauwekul. Je staat samen voor je gezin met alles wat daarbij komt kijken aan vreugde en verdriet. Ik sukkel een beetje met mijn leeftijd, als u begrijpt wat ik bedoel. Maar als ik u zo bekijk, is dat hetzelfde laken een pak. Hard werken is de enige remedie, zeg ik altijd. Zodoende heb ik er sinds een paar jaar een halve baan bij. Drie avonden per week help ik een wegrestaurant, soms in de keuken, soms mef bedienén. Vooral dat laatste doe ik graag, je ontmoet allerlei mensen - ja hardstikke leuk. Ik vind het ook fijn om een beetje eigen geld te hebben. Voor ieder paar panties bij je man aankloppen is ook niet alles hè. Niet dat hij gierig is, helemaal niet, maar toch, nou ja, je geeft gewoon lekkerder geld uit als je het zelf verdient. Ze willen me in dat bedrijf ook graag overdag hebben, maar daar begin ik niet aan. Ik houd van glad. en keurig in huis en er is, altijd wel wat te kissebissen. Trouwens, ik geloof nietdlt mijn man het prettig zou vinden als ik iedere dag het huishouden uit zou vliegen, 's Avonds is dat wat anders, dan is de boel aan kant en hij zit bij de buis en mist hij me toch niet. Ja - ach die buis, daar is hij niet vandaan te branden. Gelijk om kwart voor zeven, hup - kassie aan tot diep in de nacht. We kunnen ook Duitsland krijgen en zodoende wordt het altijd laat. Televisie hoeft voor mij niet. zelden of nooit is er wat leuks en ik vind het zonde van mijn tijd. Ik ben meer een doe-mens. Maar ja - mijn man is nou eenmaal bezeten van de buis. Als er nog eens iemand komt, blijft het ding aan, reken maar. Hij pikt het niet dat iemand- inbreuk op zijn avond maakt. Vroeger speelden we met de buren nog weieens een potje scrable of legden we een kaartje, maar dat is er niet meer bij. Kijkt u veel teevee, nee, u lijkt me er ook geen type voor'. Ze wachtte mijn commentaar niet af, maar vervolgde: 'Ach, we zitten nu toch samen zo gezellig te babbelen, U mag het best weten: Ik heb gloeiend de pé aan de televisie. Al onze gezelligheid is verdwenen. Mijn man is een slaaf van het kassie geworden, en wat doe je eraan? Hij is, zoals ik al zei, een bovenste beste, maar ja - hoe zal ik het zeggen - wel saai geworden hè. Er zit geen praat meer bij. gelijk na het etten zakt hij in de luie stoel en is het kijken geblazen. Laatst zei mijn schoonzuster: 'Meid, je moet het niet nemen? het is toch ook jouw huis, maak er eens goed heibel over'. Nou, ik niet hoor. Met heibel schiet je toch geen bal op. Trouwens, ik ben bekaf als" eindelijk zo rond twee uur de tent dicht kan. Dan denk ik: slapen, Jannie, het is morgen weer vroeg dag. Heibel, nee - de vrede in huis is je ook wat waard, niet Drie avonden per week ben ik weg, dat is een mooie oplossing. Alleen op vrijdagavond blijft de teevee uit. Dan gaat mijn man met oude vrienden klaverjassen. Dat is dan echt mijn avondje. Geen televisie, lekker. Vroeger, toen de kinderen nog thuis waren, hadden we op vrijdagavond altijd wat lekkers bij de koffie. Tegenwoordig trakteer ik mezelf dan maar. Het gaat me niet zo zeer om die moorkop, maar om de gezelligheid, snapt u. Lekker rustig en knus zit ik dan. Televisie, mevrouw, dat is niks. Neem nou zo'n knokfilm. Wat is daar aan, er wordt immers al genoeg geknokt op de wereld? En verder - al dat gezwetst over politiek. Een mens wordt er geen snars wijzer van, ze ruien je alleen maar op. Al dat gekwis vind ik ook goed waardeloos, om over het vele bloot maar te zwijgen. Vroeger had je nog weieens een goed gesprek, kom daar nog eens om. Wat vindt u nou eigenlijk van de televisie? Weet u wat mijn mening is? De teevee is een tiran. Werkelijk, een tiran en niks anders'. Tja - dacht ik later, je huisvest graag en barmhartig een tiran, als je een bovenste beste man hebt. Hoewel - het hele relaas rechtvaardigt wel de vraag wie er in dat huis in werkelijkheid de tiran is. door Fred Lammers toen een daverend applaus. Het is, zo hoorde ik later, in Rusland niet gebruikelijk tussentijds te klappen. Dat had niemand mij verteld'. Snaar Ook in Nederland is er wel eens iets misgegaan. 'Drie jaar geleden, tijdens een concert in Alkmaar, sprong er een snaar van mijn Stra divarius, juist toen ik midden In een stuk van Tsjaikowski zat. Mijn vader heeft mij vele wijze lessen meegegeven, een er van kon ik op dat pijnlijke moment in praktijk brengen. Ik heb vlug de viool van de eerste concertmeester gepakt een gelukkige omstandigheid was 'dat die avond mijn broer als zoda nig optrad en daarop heb ik na een korte onderbreking verder ge speeld. Het is me nadien gelukkig niet meer overkomen'. Haar Stradi varius kreeg Vera Beths negen jaar geleden van 'een onbekende wel- doener' in bruikleen voor de rest van haar leven.' Daar ben ik uiter aard reuze blij mee, want een Stra divarius is nog altijd een van de meest begerenswaardige violen. De mijne dateertrüit 1727 en ik ben er verschrikkelijk zuinig op. Alleen vader,Herman Krebbers en mijn broer laat ik er wel eens iets op spelen'. Vera stapt als ze muzikale proble men heeft nog vaak op haar vader af. 'Hij is zo begaafd en heeft zo veel ervaring, dat ik nog steeds vind dat ik van hem veel kan leren'. Lezen Het vioolspelen staat Vera niet in de weg contacten met vrienden en kennissen bij te houden. 'Voor boe ken lezen probeer ik eveneens tijd te vinden. Ik houd van blografieën en romans. Op reis lees ik veel, in de trein terugkerend van een con cert. Op de heenweg ben ik daar te onrustig voor. Dan bereid ik me voor op mijn concert. Ik ben dan gespannen. Dat is in de loop van de jaren niet veranderd. Het maakt niet uit of je naar je eerste concert gaat of naar je honderdste. Als ik weer op weg naar huis ben voel ik me helemaal opgelucht'. Die treinreizen maakt Vera meestal in de tweede klas. 'Eerste klas rei zen vind ik overdreven. Alleen als ik in het spitsuur een trein in moet neem ik de eerste, omdat ik graag wil zitten'. Als ze thuis is en niet studeert is Vera Beths huisvrouw.' Er zijn mensen die denken dat ik huishou delijke karweitjes maar oversla om dat ik mijn handen moet ontzien. Misschien zou ik er veel voorzichti ger mee moeten zijn, want met je vingers moet Je het als violiste uiteindelijk doen. In dat opzicht ben ik een beetje roekeloos: ik doe thuis van alles, tot aardappelen schillen toe. Mijn handen verzeke ren is er ook niet bij. Ik heb er wel eens inlichtingen over ingewonnen, maar er is geen verzekeringsmaat schappij die daaraan begint. De premie zou trouwens onbetaalbaar zijn.' Djoeke Wolkers hard op weg is eei schrijfster van keukenmeidenro mans te worden. Maar ik weet nie wat erger is, deze literaire keuken meidenroman, of een goeie, zonde al die suggererende, hoogdravendi onzin. 1 T. vJ( R. F. Delderfield - Tussen twee we relden - De Boekerij - Baarn. Priji, 22,90. De familieroman, die het leven vai enkele generaties omvat, blijkt no steeds een markt te hebben. In di geval gaat het om nieuwe gebeurt© a nissen in 'Het dal van de Crad e docks' toneel van het Engelse lande leven. De auteur introduceerde dezs wereld eerder in 'Een lange zomer .dag'. Wie er niqt tegenopziet me een groot aantal personen kenni te maken, vindt in het tweede dee j dat zich overigens zelfstandig laaa lezen, een doorsnee van de typisch a Britse volksgeest. Tijdens de eerste wereldoorlog be j: talen de bewoners van het dal hui hoge tol op de slagvelden va Vlaanderen, in het Nabije Oost© en op zee. En degenen, die naar d betrekkelijke verstilde wereld vaJ hun jeugd terugkeren, hechten nie1 meer aan oude tradities. Later is 1 dan de tweede wereldoorlog, di opnieuw de rust verstoort. Centraa 1 staat het huwelijk van Paul Crad 1 dock in de historische vallei, m< kinderen, die hun geluk zoeken i 1 een andere wereld. Rt Ploegsma heeft voorts een honden r verhaal van Anne Otten gedruk een deb.uut. Connall is een pien tl re viervoeter, die met kinderen mensen praat, die telkens een wilr lig oor vindt voor z'n verhalen. Ee speelse vertelling van een huisdie in een gezin, waarin vooral de kin) deren zichzelf zullen herkennei i; Ook hier zorgde Bert Bouman, he< a sfeervol, voor de Illustraties. Dez uitgave kan men kopen voor 9,91 n Henry Pahlen Een roos in d o woestijn. Uitgave: Dc Boekerij ir Baarn. Prijs 18,90. re ti AMSTERDAM 'Vioolspelen is mijn leven. Het is er niet meer uit weg te denken. Het is iets, waar ik zo lang ik leef mee hoop te kunnen doorgaan. Je hoeft er, als je gezond blijft, ook niet mee te stoppen. Als violiste kun je rustig blijven spelen, zelfs als je in de zeventig bent'. In Bo dega Keijzer, pal naast het Am sterdamse Concertgebouw, ver telt Vera Beths (28) mij over haar werk. waar zij volkomen in opgaat. 'Alles draait bij mij eigenlijk om muziek. Het is me met de paplepel r ingegoten. Bij' ons thuis, in Haar-- lem, werd altijd muziek gemaakt: door vader, die ook violist is; door moeder, die heel goed piano speelt en door mijn drie oudere broers, die allen heel jong met het zelf musiceren begonnen. Twee van hen zijn actief in de muziek gebleven en hebben er hun beroep van ge maakt. Gijs, mijn oudste broer, is violist 'en als eerste concertmeester verbonden aan het Noordhollands Philharnjonisch Orkest. Mijn jong ste broer, Hans, is drummer bij Paul van Vliet. Peter, die vroeger gitaar speelde, is d£ enige die het in een andere richtng heeft ge zocht: hij is drogist geworden'. Het lag zodoende eigenlijk voor de hand dat Vera ook een "muziekin strument zou gaan bespelen.' Het was echter beslist geen moeten. 'Er is bepaald geen druk op me uitge oefend om in de voetsporen van vader te treden. Mijn ouders von den alles goed wat hun enige doch ter en achteraankomertje wilde gaan doen', vertelt Vera. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. Op een dag. Vera was toen een jaar of vijf, naar zij vertelt, vond zij op zolder een oude studie viool van een van haar broers. Trots stapte ik ermee naar bene den. Vanaf dat moment had ik maar één wens, viool te leren spe len net als vader'. Toen deze zag dat het zijn dochter ernst was stelde hij dat Vera als ze dan met alle geweld viool wilde leren spelen het ook goed zou le ren.' Vanaf mijn zesde jaar ben ik bij mijn vader gaan studeren. Elke dag waren wij samen een paar uur bezig. Na schooltijd in Bloemen- daal moest ik om half vier me teen naar huis om te lessen. De andere kinderen wisten dat en vonden het heel gewoon: Ik zelf trouwens ook. Je wist op den duur niet beter. Wij studeerden dan één twee uur en 's avonds was veder er ook bij als ik bezig was met de taken, die hij me had opgegeven. Vader was een strenge leermeester. Niets ontging hem. Vooral achteraf ben ik hem erg dankbaar voor alles wat hij me in die tien jaar dat ik les van hem kreeg, heeft meegege ven. Ik besef dat ik heel veel voor heb gehad op andere kinderen die viool willen leren spelen. Het viel niet altijd mee, soms was ik wel eens een beetje down na zo'n les, maar dan was moeder er die pre cies wist hoe ze nuj- op moest van gen'. 'Gewoon' kind Die vioolstudie nam veel tijd in beslag maar er bleef ook gelegen heid voor Vera om gewoon kind te zijn en met vriendinnetjes te spe len'. Ik heb echt niet het gevoel in mijn jeugd veel te hebben gemist Vera Beths doorgaan zo lang ik leef wat dat betreft'. Op het Kennemer Lyceum in Overveen repte Vera te gen niemand over haar vioolspe len. 'Dat zouden ze toch niet heb ben begrepen. Je wordt dan al gauw als een buitenbeetje be schouwd en dat wilde ik nfet'. Maar na verloop van tijd lekte het toch uit, vooral nadat Vera als zes tienjarig meisje voor de televisie was opgetreden. Na haar opleiding aan het Amster damse muzieklyceum', waar zij les kreeg van Herman Krebbers. mocht Vera Betha een jaar in New York gaan studeren bij Iwan Galamian. Dat was haar beloning voor het winnen van het Oskar Back- con cours. Het doet Vera Betha opmer ken dat zij 'erg veel kansen heeft gekregen' en het haar tot nu toe 'eigenlijk steeds voor de wind is gegaan'. Sinds enige jaren trekt zij het hele land door om te concerte ren, soms met grote orkesten, maar ook dikwijls voor recitals met haar vaste pianist Stanley Hoogland. Ook uit het buitenland komen de aanbiedingen. Een toernee door Rusland is net achter de rug. Rusland 'Rusland was voor het eerst dat ik in Rusland faas en natuurlijk vond ik het een hele belevenis. Ik heb ge speeld in Moskou, Sotchi, Bakoe, Wolgagrad, het vroegere Stalingrad, en nog wat plaatsen in het zuiden van Rusland bij de Zwarte Zee. Ik heb meestal met de trein gereisd. Op die manier zie je heel veel van een land'. Het optreden in Moskou zal Vera overigens lang heugen. 'Nadat ik het eerste onderdeel van mijn pro gramma ten gehore had gebracht bleef het ijzig stil in de zaal en ook na het tweede stuk. Ik wist niet hoe ik het had. Ze zijn hier zeker gewend aan wonderkinderen dacht ik, maar leuk vond ik het niet. Aan het eind van de avond bleek mijn vrees ongegrond te zijn. Ik kreeg Het zal ongetwijfeld veel vrouwen moeite kosten afstand te doen van hun comfortabele laarzen. Maar het voorjaar kondigt zich eindelijk aan en de wijde, langere rokken van dit seizoen vregen om een wat elegan tere schoen. De vierkante neuzen, de blokhak- ken en de plateauzolen zijn zp goed als verdwenen. De leest is smal en ovaal, de hak hoger en dunner. Nieuw zijn de espandrille achtige schoenen met een sleehak. De meeste schoenen hebben een t- bandje of een wreefbandje, de es pandrille schoenen hebben vaak een open neus en soms banden die om het been worden gestrikt. Zej zien er grappig uit en doen door hun felle kleurtjes lekker zomers aan. Een troost voor vrouwen die' ondanks de zomer bij hun laarzen i blijven. Er worden veel canvas zo mer laarzen gebracht, óf met een1 zeer hoge hak éf in een sportieve; uitvoering. ding. Controleer ook het dak van de bergplaats een stroodak of een dikke stroolaag boven het gestuca- doorde plafond kan veel ongedierte herbergen. Vraag: Wat is de Spaanse of Itali- IL aanse naam voor een huis met een lyBHÊJlflffl iJfjHÊCHtl mooi uitzicht. Antwoord: U kan uw huis Bella Vista noemen. Vraag: Beste meneer, Ik wil zo graag een kuikentje hebben, dat los in de tuin kan lopen, maar moeder is bang dat hij de tuin onderstebo ven krabt als hij gróter wordt. Als ik hem sokjes aandoe, kan hij dan nog wel lopen en krabt hij dan nog? of weet u iets anders? Antwoord: Kuikentjes worden grote kippen en grote hanen en die moe ten nu eenmaal wat rond krabbe len, want dat is.hun aard. Doen ze dat niet dan vervelen ze zich en pikken weer andere dingen kapot. Die sokjes zouden wel een goed idee zijn, maar kuikentjes zullen die sokjes heel gauw erg vies ma ken. Waarom vraag je niet aan je moeder, of je een ander dier mag verzorgen: een cavia of een ko nijntje, een poes of een klein hondje. Maar de hokken moeten op tijd schoongemaakt en het hondje moet uitgelaten worden. Dat zijn dingen, die een moeder niet prettig vindt, als ze het toch al druk heeft, dus dat mag je nooit vergeten! Volkssprookjes uit Chili is het vijfde deel in de serie (buitenlandse) sprookjes, mythen en legenden, die door Bruna worden uitgegeven. De prijs bedraagt 5, Djoeke Wolkers. Tot op de bodem, roman. Strengholt, Naarden, 1975. 146 blz. £inds haar debuut, 'Fragmenten', is /er in Djoeke Wolkers' proza weinig verbetering gekomen. Nog altijd overheerst de ongestileerdheid (nu nota bene in optima forma geïntro duceerd door opgenomen schetsen en fragmenten poëzie, in cursief) en het puberale. De- wereld, waarin tot op de" bodem gegaan wordt, is de wereld van een nogal desperaat meisje, maar tot overmaat van ramp ook gezien en verteld door de ogen en met de woorden van een desperaat meisje. Van een in taal tenminste weinig bedreven meisje. Men kan zich de gang van zaken in deze roman al wel voorstellen: Sel- ma heeft moeite met haar relaties in de wereld, ze gaat door diepe dalen, komt in hasj rokende en spuitende milieus, krijgt en verliest een vriendin en aanvaarf~op een goede morgen het leven. De roman eindigt in kapitalen, zoals het hoort bij dit taalgebruik: 'HET LEVEN HAD GEWONNEN: DE WEG DIE LIEFDE IS LAG OPEN'. Het loopt dus goed af. 'Tot op de bodem' blijft aan de oppervlakte (laat ik ook eens op een gemakkelijke manic-r van de taal profiteren). Het waarlijke ver slag der onthutsende en desoriënte rende psyschlsche gebeurtenissen wordt niet gegeven, het blijft cli ché. Elke angst is een 'gruwelijke' angst, alle vastgrijpen is 'vastklam pen', alle wonden zijn 'gapende' wonden. Het hoeft geen betoog dat Vraag: Welke soort tl-verlichting is geschikt om boven een grote plan tenbak aan te brengen en hoe hoog moet die buis bevestigd worden? Antwoord: Het gunstigste spectrum, vindt men volgens onze gegevens bij TL-buizen no 33. De afstand van een armatuur met 2 buizen van 40 Watt tot aan de bovenkant van de planten moet ongeveer 50-80 centimeter bedragen. Vraag: Kan u mij de beschrijving en zo mogelijk een tekening van mijn familiewapen bezorgen? Zo niet waar kan ik dan de gegevens vinden? AntwoordHet is inderdaa d be zwaarlijk aan uw eerste verzoek te voldoen. Wij raden u aan, in een grote bibliotheek en leeszaal uw gegevens na te gaan in de 'grote Rietstap'. In Berensteyns Genealo gisch Repertorium kan u nagaan welke publikaties er zijn, die be trekking hebben op uw familiewa pen. In het eerder genoemde werk van Rietstap (Armorial General en devdaarbij behorende Illustrations) vindt u beschrijving en tekening. We raden u aan, wel even de assis tent van de leeszaal te vragen u wegwijs te maken, want het valt, niet niee alle gegevens direct over' te brengen in een leesbare en be grijpelijke taal. Voorts kan u zich in verbinding stellen met het Cen traal Bureau Genealogie Nassaulaan 18. Den Haag. Wij noemen u ten slotte het reeds eerder in deze ru briek genoemde boekje van Jan Zeeman: Familiewapens (uitg. Teeuwen, Nassaustraat 20. Haar lem). Mededeling in verband met het ar tikel over balkon versieringHeel wat flatbewoners vroegen ons. hun een fotocopy te zenden van het artikel van Henk van Halm. Echter met het feit dat de verkoopwaarde in deze tijd van welvaart en ruim tegebrek nihil is geworden. Het kan geen kwaad te vragen of men zo vriendelijk wil zijn dit te bevesti gen. Vraag: In de tweede wereldoorlog waren er platen, waarop aan een tafel kaartende honden zaten. Die honden stelden vooraanstaande po litieke figuren voor. In welke krant komen die tekeningen voor en wie werden er mee uitgebeeld. Antwoord: Het aantal cartoons en caricaturèn van de jaren vóór .en tijdens de tweede wereldoorlog was legio. Zonder verdere gegevens is het zoeken voor ons naar deze din gen als dat naar de naald in de bekende hooiberg. Het is mogelijk dat een onzer lezers deze naald beter wee.t te vinden. Vraag: Een weduwe, zonder pensi oen, maar in het bezit van een ei gen woning, heeft tot haar 65ste jaar ongeveer 7000 gulden bijstand genoten. Wordt dit geld nu van de erfgenamen teruggevorderd bij de verkoop van de woning? Antwoord: Inderdaad heeft de ge meenschap recht dit aan de moeder verstrekte gemeenschapsgeld terug te vorderen. Voor de erfgenamen is dit geen onvoordelige zaak. Immers had de moeder het huis moeten verkopen en van het geld moeten leven, dan was er niet zo heel veel over gebleven. Het geld dat de moeder van de bijstand ontving, 'kan alleen nog maar verder devalu eren. terwijl het huis, hoewel even eens in gedevalueerd geld. toch nog steeds in waarde stijgt. Vraag de notaris deze zaken voor u te rege len. Vraag: In onze bonen krioelt het in eens van een soort houtwormkever tjes. Wat te doen? zijn we genoodzaakt ongefrankeer- de 'bestellingen' en briefkaarten (een postzegel die op een briefkaart wordt bijgeplakt heeft voor ons geen waarde) naast ons neer te leggen. Vraag: In de laatste jaren werd periodiek de vraag gesteld'. Is uw verzekerd bedrag wel voldoende? Voor goederen waarvan de dag waarde vóór de brand minder be draagt dan de helft van de nieuw waarde zal als waarde gelden de dagwaarde. Stel nu dat alles ver brandt welk bedrag wordt dan uit betaald. Als de uitbetaling ge schiedt naar dagwaarde, dan heeft de verzekerde onnodig zijn-' verze kerd bedrag verhoogd en teveel premie betaald. Antwoord: Het is inderdaad zo dat gebruikte meubels veelal onver koopbaar zijn en voor de kraakwa gen bestemd worden, wat moeilijk heden geeft bij de vaststelling van de dagwaarde. Uitlegging te goeder trouw brengt mee dat de waarde geschat moet worden ten opzichte van de nieuwwaarde op een even redig deel van de nieuwwaarde, waarbij rekening wordt gehouden met de tijd van gebruik en niet Vragen (één per brief) zenden naar: Uw probleem ook het onze, Postbus 507, Voorburg. Naam en adres vermelden. Eén gulden aan postzegels bijsluiten. Geheimhou ding is verzekerd. Antwoord: Heel gauw verbranden en niet op een mest of compost- hoop gooien. Vraag aan de Rijks- tuinbouwcónsulent van uw rayon (adres weet men op het gemeente kantoor van uw woonplaats) of er al een middel gevonden is om de bonenkever te bestrijden. Volgens een milieuvriendelijk geschriftje moet u tussen de bonen selderij, wortels en bloemkool planten. Na de oogst de bonen omgekeerd laten drogen en dan dorsen of doppen. Ongedopte bonen hebben meer kans aangetast te worden. De ge dopte bonen bewaren in een grof- mazige zak, opgehangen op een tochtige plaats. Bij een flinke vorst zal u niet zo veel last van de bonenkevers hebben, maar een zachte winter en een warme voor- Jaarsdag i6 ideaal voor de verbrei-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 6