Gebouw waarin de sprinkhanen geen koning hebben Vandaag Uit de kerkbladen Blanke lutheranen zoeken aansluiting bij zwarte kerken iïte^n2F-UT'" Onze adressen Alcoholvrij avondmaal Gehuwde pastor in Belgische parochie Scotch-Brite Versmalde belangstelling voor Israël TROUW/KWARTET MAANDAG 28 APRIL 1975 KERK/BINNENLAND Gereformeerd dienstencentrum in Leusden door Ton van der Hammen UTRECHT Het schijnt nog niet zo erg bekend te zjjn, maar in december van dit jaar nog zullen alle persoonlijke contacten, alle brieven, alle telefoon tjes met alle bureaus van de gereformeerde synode nog maar één richting uitgaan: Burgemeester De Beaufortweg, Leusden telefoon Schetstekening van het nieuwe gereformeerde gebouwencomplex in Leusden. Of Iemand nu het zendingscentrum, het algemeen kerkelijk bureau, het évangelisatiecentrum. het algemeen diakonaal bureau, het toerustings centrum. dan wel een van de tien andere bekende of minder bekende bureaus wil hebben, het zal Leus den zijn en blijven. Daar verrijst op het ogenblik vopr zo'n zes miljoen inclusief de grond in snel tempo 'een sober, maar degelijk' centraal gebouw. Zoals in deze tijd te verwachten, de zóveel- ste onvermijdelijke lego-conceptie ,van staal béton en glas die. van een tekentafel is gerold. Kamers en zalen in keurige slagorde weisaam- gevoegd tot een L-vorm met twee, respectievelijk drie bouwlagen, 'waarin de sprinkhanen geen ko ning hebben en toch gezamenlijk in goede orde optrekken' zoals het heel bijbelvast in de stukken staat, die tot dit synodebesluit hebben bijgedragen. Want er komt naar goed gerefor meerde zede géén eenhoofdige lei ding. maar 'een gezamenlijke huis vesting van binnen hun taakstel ling zelfstandige bureaus'. Vandaar ook de. op het eerste gezicht wat verwarrende naam 'dienstencen trum'. die in dit geval niets met sociale zorg voor bejaarden maar alles met die te bestendigen eigen heid van de sprinkhanen te maken heeft. Zoals het er nu voorstaat zullen midden december allen, dat zijn zo'n 150 medewerkers, met als groten zendingscentrum en alge meen diakonaal bureau, die respec tievelijk 55 en 39 man in dienst hebben, onder het platte dak van dit dienstencentrum-met-een-an- dere-exegese zijn verenigd. Eerst wat feiten. Er komen onge veer negentig kamers van verschil lende grootte in. voor de bureaus, voor de administratieve, de finan ciële en andere hulpdiensten, vijf vergaderzalen voor tien. twintig, dan wel veertig mensen, een kapel, een ontmoetingsruimte voor het toerustingscentrum, een kantine en een bescheiden keuken. Geen lo- giesruimte (te duur), zodat er ook geen meerdaagse conferenties kun nen worden gehouden. Tenslotte: ruime parkeergelegenheid en op den duur betere openbare verbin dingen, want de uurdienst van de bus die van station Amersfoort komt is wel wat aar. de schaarse kant. Elf gebouwen, her en der verspreid, die nu nog in gebruik zijn worden afgestoten. ding. Net als Oegstgeest voor de hervormden is Baarn voor de gere formeerden een missionair begrip, dat velen nog vereenzelvigen met namen als Bavinck. Richters, om er nu maar enkele te noemen. Baarn is ook voor velen de riant geleren, deftige oude villa met zijn kraken de trappen en vloeren, die in de loop van de jaren voor zoveel con ferentie- en vakantiegangers een vertrouwd thuis was en (nog even) is: de komende maanden kan het nog voor het laatst, stond met zo veel woorden wat weemoedig in het zendingsblad Vandaar te lezen. En is Koningslaan 7 dan geen ver trouwd adres in Utrecht? Ook al zit het algemeen diakonaal bureau daar misschien wel het primitiefste van allemaal, diakenen en andere bezoekers zien' er de dynamiek van uitstralen met al die mensen, nij ver werkend op een kluitje: met altijd wel wat stukgoed in de gan gen, net aangekomen of wachtend op verzending. Ach ja, al die sfeertjes zijn straks weg. Kleine kerkgeschiedenis geworden. Verandering Efficiency in de Jaren zestig. De efficiëncy is gauw verklaard: samen onder één dak werkt, zeker op den duur, bespa rend Je hunt de administratie en andere hulpdiensten samen doen, één personeelsbeleid ontwik kelen. er een kleiner en beter ma chinepark op nahouden, op perso- neel§-, tel.- en ver.-kosten besparen, pieken in het werk beter opvangen, door mogelijk geworden specialisa tie een betere taakverdeling krijgen en ga zo nog maar even door. Maar er is toch wel veel meer aan de hand en dat is de coördinatie. Met de centrale huisvesting wordt vooral beoogd tot een beter beleid van de totale gereformeerd-kerke lijke arbeid en een zo goed moge lijke onderlinge afstemming van de verschillende deeltaken te komen. Daarvoor is 'al'.pn onder één dak' onmisbaar Je realiseert dat immers gemakkelijker als je elkaar voort durend tegenkomt en de onderlinge deurtjes als vanzelf open en dicht gaan klappen, dan wanneer je er gens in Utrecht of Baarn op je eigen bureau werkt en er eigenlijk geen notie van hebt welke stafme dewerkers er allemaal op andere bureaus van de kerken bezig zijn. Het wordt een hele verandering met dat Leusden. Niet alleen voor hen dié er dagelijks gaan werken, maar ook voor de meelevende bui tenwacht. Neem nu alleen de zen- Meer coördinatie en meer effi- Bundeling ciëncy, met de nadruk op het eer ste, zijn de uitgangspunten geweest bij het tot stand komen van één gebouw, waarover al gedacht werd Tot die grotere coördinatie moet ook de bundeling van verschillende deputaatschappen bijdragen, waar toe de synode heeft besloten. Heel wat van die deputaatschappen elk voor hun gebied verantwoorde lijk voor het beleid dat de synode heeft uitgestippeld zijn of wor den samengevoegd tot een kleiner aantal colleges met een bredere taak. Bijvoorbeeld zending en we- relddiakonaat samen: gemeenteop bouw: o.a. evangelisatie, binnen lands diakonaat en diverse vor men van landelijke 'pastorale zorg samen en zo vervolgens. Dat alles betekent op de verschil lende bureaus natuurlijk dat het samen onder één dak met enige begrijpelijke spanning tegemoet wordt gezien. Daar komt nog bij dat een aantal medewerkers zal moeten verhuizen en zo niet, dan toch langer naar en van het werk onderweg zal zijn. Maar vrijwel niemand heeft daaruit de conclusie getrokken 'ik ga maar weg'. Daar voor is de betrokkenheid op het werk en de teamgeest te groot. Er is trouwens alle reden om te ver wachten dat het allemaal best mee zal vallen. Jammer blijft het, dat de hervorm de broeders gemeend hebben af te moeten haken, want tijdens de voorbereidingen ontstond immers het lumineuze en veel kerkleden aansprekende idee om als hervorm den en gereformeerden met één gebouw 'samen op weg' te gaan. Er Is drie jaar lang in de prettigste verstandhouding door een her- vorm-gereformeerde commissie aan die ambitieuze plannen ge werkt, maar ze bleken Ineens voor hervormde kant te ambitieus, onder meer uit beleidsoverwegingen. Wel ke dat dan precies waren is nooit officieel duidelijk geworden. Wel sprak de hervormde synode uit 'dat dit besluit niet in mindering komt op het verlangen mee te werken aan een geleidelijke integratie van beide kerken en waar dit gewenst en mogelijk is in bepaalde takken van landelijke kerkelijke arbeid'. De hervormde synode verklaarde 'zich gaarne bereid om daartoe strekkende bouwplannen nader te onderzoeken en, indien mogelijk, uit te voeren'. De reactie van de gereformeerde synode daarop is geweest een twee keer zo groot terrein als voor het eigen gebouw nodig is in Leusden aan te kopen. In de hoop, dat misschien ooit nog eens de her vormde zending en/of het hervorm de diakonaat over zullen komen, die met de gereformeerde collega's erg nauwe banden hebben. Maar of dat ooit gebeurt? In elk geval blijft die mogelijkheid open zonder dat de gereformeerden er zich een buil aan behoeven te val len. Want een grondbelegginf is een veilige belegging. HET BEROEP De lezingen van de vijCde paaszo dag hebben iets gemeenschapp lijks. In alle drie wordt een bero op ons gedaan. In Handelingen (vers 1 tot 7) wordt verteld van zeven nieuwe mannen in het ami In de eerste brief van Petrus vers 4 tot 9) wordt het aandeel vi hen. die Jezus volgen en met He in de wereld bezig willen zijn, oi schreven met begrippen als 'leve de stenen in de boirw van e geestelijke tempel, een heilig prie terschap'. En in het evangelie (J hannes 14, vers 1 tot 12) zegt Heer: 'Wie in mij gelooft zal o zelf de werken doen die Ik doe. grotere dan die zal hij doen, omd Ik naar de Vader ga'. De opgesta! Heer van de vreugdetijd na Pas wil ons mede opwekken, mede doi opstaan tot een nieuw leven. Ni een opgeknapt leven, een bijgevij leven, maar een nieuw leven, waa in zoiets ongelooflijks klinkt als 1 werken die Ik doe zal hij ook doei Dat is inderdaad verbijsterend i brengt ons tot stilte en overwegii van de kleinheid van ons bestal als christenen. Beantwoorden \t aan al die verwachtingen? Levem stenen, heilige priesters, mens met een ambt, mensen die n maar hier en daar wat doen, ma bezig zijn met wat Hij deed. N sterker: ja, grotere dan die zal doen Goed om even over te de ken voordat we vandaag aan e nieuwe week beginnen. Er zal w anders moeten. Er zal wat ande moeten willen wij mensen zijn v de vreugdetijd van Pasen. VAN LEZERS - De Prinses Irene Er zal wel niemand zijn, die niet diep begaan ls met het ongeluk met de Prinses Irene te Keulen. Maar één vraag drihgt zich na het gebeu ren aan mij op, als maatschappelijk werkster voor ouderen en als erva- ren reisleidster van jong en oud en destijds mede-oprichtster van 'uit boven 60'. Is het geen tijd gewor den. dat het ministerie van CRM, samen met de Nederlandse Federa tie voor Bejaardenbeleid zich gaat bezinnen op een herziening van de bepalingen en controle, die in acht genomen moeten worden bij de reis organisaties en touroperators, die reizen met ouderen organiseren? Nog steeds gaan er groep op reis met één chauffeur als leider of met één leidster (leider) per bus of trein. Wat kan dan opgevangen worden, juist bij ouderen en zeker ln bij zondere mate. indien zich een be paalde vorm van invaliditeit voor doet? Aerdennout 1 A. M. Bos Titels (2) De heer De Voogd geeft de voor keur aan de betiteling broeder en zuster ln de kerk boven mijnheer en mevrouw. Daar heeft hij gelijk in. vooropgezet natuurlijk, dat het echt ls gemeend en niet een lege term. Dit brengt mij in gedachten de manier, waarop in vroeger Jaren §en dominee zijn preek begon. Nü 18 het meestal: 'gemeente'. Een Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. temperamentvolle predikheer ln Amsterdam riep: 'mijne hoorders'!. Wij voelden ons het meest aange sproken maar dat was dan wel een bonder door 'geliefden'. Zo hoort het toch ook eigenlijk, er gaat warmte van uit en er wordt niet naar het plafond gekeken, er is contact. Naarden M. P. D. ter Braake-de Waal Vitale indicatie Met alle waardering voor het goede dat de gereformeerde en oud-gere formeerde gemeenten beogen met hun brief aan de Tweede Kamer, wil ik toch protesteren tegen hun mening, dat abortus provocatus wel geoorloofd is, als het levèn van .1e vrouw door haar zwangerschap ern stig wordt bedreigd. Als het redelij kerwijs te verwachten is, dat het kind bij de geboorte wel levend 'er wereld komt, maar dat de moede- de bevalling niet zal overleven, dan mag men dat kind niet doden om de vrouw te beschermen. Dit mis dadige middel wordt niet geheiligd door het goede doel. Het is boven dien ln strijd met artikel 3, eerste lid. van het Burgerlijk Wetboek- 'Het kind. van hetwelk een vrouw zwanger Is, wordt als reeds geb:>ren aangemerkt, zo dikwijls deszelfs be- langs zulks vordert'. De ongeborene heeft evenveel recht op het leven als de moeder. Leidschendam HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11, Rotter dam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leiden. Tel. 071-31441. Postbus 76. DORDRECHT: Scheffersplein 1. Dor drecht. Tel. 078-33370. Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25. Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. Vietnam Naar aanleiding van de oproep tot steun aan Zuid-Vietnam, vanwege het communistisch geweld, moet mij het volgende van het hart. Wat is het toch Intens verdrietig, dat wij met elkander niet anders meer kunnen dan polariseren. Terwijl een christen door zijn Heer geroe pen ls mee te lijden met Alle nood in de wereld. Omdat Jezus zo vla de zijnen Helper kan zijn voor allen die in nood verkeren. Angst is een slechte raadgeefster. Mogen wij ons door angst voor het communisme laten lelden? Nee. de Heer van Pasen, die zegt: 'vreest niet' moet onze leidsman zijn. Zijn vrede kun nen wij niet ontvangen als we on derling verdeeld zijn, zélfs als 't gaat om hulp aan mensen, die on voorstelbaar lijden! Daadwerkelijke christelijke hulp aan de slachtoffers van Alle geweki. Daartoe zijn we geroepeh! Driebergen H. A. Kijne Orthodoxe priesters In het artikel 'Het wonderlijke ver haal van Grlgorl' (19 april) staat dat orthodoxe priesters m.»gcn trouwen Hier ligt een misverstand Gehuwde mannen kunnen in de orthodoxe kerk tot priester worden gewijd, maar zij die eenmaal pries ter zijn kunnen en mogen niet meer trouwen, tenzij, evenais \i de rooms-katholieke kerk. na het ambt te hebben neergelegd. Utrecht E. M. Vos de Wael-Smulders Dronken Dronken man rijdt drie jongen» dood'. Dat lezen we, geschokt, ver ontwaardigd. Maar welke caféhou der of welke vriend had hem zijn laatste borrel Ingeschonken? Is die niet mede-verantwoordelijk, mede plichtig? Maar wie houden door hun drinkgewoonten die caféhou ders op de been? Wie zijn die 'vrienden' die hun vrienden tracte- ren? Zijn' wij dat niet allemaal? Epe W. F. H. ter Braak M. H. ter Braak-Derksen Drs Schouten (8) Het is een wijze stap die de heer Schouten genomen heeft. En als lk hier schrijf over Schouten 'die vast wil houden aan het evangelie, dan moet ik denken aan Jan Schouten. Wat is het jammer.dat wij zulke staatsmannen zo weinig hebben. Och michten de ogen van onze AR- fractle nog eens open gaan. En zelfstandig alse en partij optrekken op de grondslagen van onze voor ouders. En dat kunnen wij als wij het David na durven zeggen: .net mijn God spring lk over een muur. Dan hebben wij geen CDA nodig. Asperen D. v. Steenis Drs Schouten (9) Eén van de bekwaamste en gelief - ste kamerleden gaat heen Als het met de chr politiek slecht gaai, moet je er de boel niet bij neer kwakken! De persoonlijke invloed en capaciteiten van deze grote Jon ge politieke vriend, het in de goede principiële richting te blijven stu ren, worden nu niet meer effectief ter plaatse aangewend. De koet» is (nog) niet gewijzigd in feite! Luis ter naar de oude rot in het vak, Roolvink, die zegt dat de factor van de open parti' nihil zal blijken. Het. CNV heeft zich eigenlijk toch ook uit een federatie weer teruggetrok ken? Dat kunnen wij als ar-lui. toch ook eventueel ln de toekomst doen? Els peet J. A. Abblnk Drs Schouten (10) 't Is onbegrijpelijk, dat sommigen over het CDA zo'n liefdeloos en onjuist oordeel vellen, wanneer ze spreken over de vage statuten van het CDA en kleurloos CDA. Zijn deze ontwerp-statuten u bekend? Onderzoek deze voor u conclusies trekt. In vele gemeenten en pro vincies is al CDA samenwerking, zelfs bij verkiezingen. Was dit vaag en kleurlops? Artikel twee van de ontwerp-statuten voor het CDA zegt: Het Christen Democratisch Appèl aanvaardt bet bijbels getui genis van de geboden en beloften van God als richtsnoer voor het politiek handelen. U kunt dit toch niet klpurloos en vaag noemen! Dokkura W. E. Torensina Drs Schouten (slot) urs Schouten heeft de chr politiek en de ARP In het bijzonder een zeer slechte dienst bewezen. Dit was geen schot voor de boeg. maar een dolksteek onder de gordel daarbij suggererend als zou er plot seling ge?n chr. politiek meer te voeren zijn. Wie gelooft dat? Wan neer leren wij nu eens als christe nen de handen Ineen te slaan. Het ls de hoogste tijd. Zoutkamp K. Oosta KAAPSTAD De blanke lutherse synode in Namibië (Zuidwest- Afrika), de DELK, heeft met grote meerderheid besloten samen te gaan met de twee zwarte lutherse kerken in dat land. Over dit besluit is jarenlang gedebatteerd. De tegenstanders van het sa mengaan met de zwarte lutheranen waren in het bijzonder be vreesd dat dit tevens de keuze zou zijn tegen de apartheids politiek, die Zuid-Afrika ook in Namibië heeft opgelegd. GELSENKIRCHE De evan gelische gemeente ls Gelsen- kirche Resse heeft een al coholvrij avondmaal Inge voerd. Het doel is dat hiermee alcoholici onder de gemeente leden behoed worden voor een terugval ln het alcoholis me. In Hamburg heeft een andere gemeente tweemaal een proef genomen met een alcoholvrij avondmaal, maar dit heeft heftig protest van de zijde van de gemeentele den uitgelokt. BRUSSEL Binkom, een twaa honderd zielen tellende paroc! ten oosten van Leuven, heeft e veertigjarige gehuwde pastor. Jo: Willems, die er de elders benoem pastoor opvolgt, heeft vijf kinder en tien pleegkinderen. Op verzo van de parochiegemeenschap Binkom hebben de Belgische bl schoppen goedgekeurd, dat Wlllei de pastoraal verantwoordelijke vo het dorp wordt. Willems, die werkt in een fabrii was al diaken. Hij was een van eerste gehuwde diakenen, die v 1 Jaar geleden in het bisdom Mech len werden gewijd. Hij zal de voll dige taak van parochieherder uito fenen met dien verstande, dat I niet mag voorgaan in de euchar! tie en dat hij geen biecht m1 horen. In België meent men, dat een g huwde 'pastoraal verantwoordelijk een primeur voor België is en ml schien zelfs voor West-Europa. W lems zal zijn baan op de fabriek niet aan geven, omdat hij met zt grote gezin niet rond kan komi met de wedde van een dorpspa! toor. De onderhandelingen tussen de zwarte en blanke lutherse kerken van Namibië zullen de blanken voeren op basis van een in februari aangenomen verklaring, waarin on der meer stelling genomen werd tegen het politieke spreken van de kerk. 'Alles wat ooit aan verbeterin gen en aan vergroting van de ge rechtigheid kan worden tot stand gebracht, blijft altijd nog onder worpen aan de menselijke zonde en kan daarom niet dienen ter vervul ling van de christelijke hoop. Daar om wordt de kerk een politieke con ceptie ontzegd.' Over de verhouding tot de zwarten zegt de verklaring: 'Wij belijden openlijk dat wij te kort geschoten zijn ln liefde, be grip, behulpzaamheid, vriendelijk heid en achting', maar tevens wordt betreurd 'dat zelfs binnen de kerk gesproken wordt over een* ge welddadige oplossing van het be staande rassenconflict'. De twee zwarte lutherse kerken, die reeds in een federatief verband sa mengingen, hebben kortgeleden be sloten tot fusie en tevens bepaald dat zij niet onvoorwaardelijk open staan voor een samengaan met de blanke lutheranen. SEOEL De wereldraad van ker ken stuurt volgende maand een de legatie naar Zuld-Korea voor een onderzoek naar de berichten over onderdrukking van christenen. Dr. Heinz Joachim Held, de president van de afdeling buitenland van de evangelische kerk in West-Duits- land (EKD) heeft bezorgdheid geuit over de a.rèstatie van de secretaris generaal van de Zuld-Koreaanse raad van kerken ds. Wim Kwan- ADVERTENTIE) 't Is groenen 'tis geel' t reinigt perf ekt en' t komt voor in de beste families. Scotch-Brite,de meest nagemaakte dubbelspons .van Nederland. De meest nagemaakte dubbelspons van Nederland, Offensief Ds. S. Gerssen, de secretaris van de hervormde raad voor kerk en Israël, woonde in de Utrechtse Domkerk onlangs een gebedsdag voor Istael bij. In Ter Herkenning schrijft hij over zijn indruk: Die indruk ontwikkelde zich van welwillende-sympathie aan het be gin naar een kritische bevreemding aan het eind. Waarcm zou ik geen sympathie koestaren voor mensen, die zich met Israël ln nood verbon den weten en dat ook daadwerke lijk willen tonen. Maar aan de an dere kant hoorde lk in de vele gebeden, die werden uitgesproken een zo versmalde belangstelling voor het levende Joodse volk, dat mij dat steeds meer met zorg ging vei vullen. Een gebedsdag was het inderdaad: tussen de korte toespra ken door werd aan de aanwezigen gelegenheid gegeven naar voren te komen om een gebed uit te spreken als zij zich daartoe door de Heilige Geest gedrongen voelden. Daarvan werd overvloedig gebruik gemaakt. Ik schat dat op die dag zeker dertig keer gebeden is. Nu ls er als het om Israël en het Joodse volk gaat veel stof tot gebed. Toch trof mij op den duur een bijna saaie eentonig heid Iedere keer werd ln andere woorden om hetzelfde gebeden, na melijk om de bekering van het Joodse volk. En die bekering bere kende alleen, het geloof, dat Jezus de Messias ls. De gebedsintentie was uiterst beperkt: concrete zaken als de missie-Kissinger (die juist weer begonnen was) de problemen van minister van der Stoel inzake zijn bezoek aan Saoedi-Arabië, de Russische Joden, de economische situatie van Israël het samenleven van Joden en Palestij nen, kwamen niet ter sprake. Daardoor maakte het geheel ondanks de sterke bewo genheid een abstracte indruk. Men vraagt zich af waar dat ln zit. De betrokkenheid bij het Joodse volk richt zich kennelijk vanuit het bij belse Israël (men heeft voorkeur voor de uitdrukking 'het oude volk') met een boog over het heden heen naar de eindtijd waarin aan het joodse volk een beslissende rol is toebedeeld op voorwaarde dat het Jezus als de Messias aanvaardt. Is het binnen dit raam mogelijk open te staan voor de concrete joodse bevreemding in de Dom kerk werkelijkheid ln het heden? Ken nelijk niet: althans bleek dat nau welijks. Dat wil zeggen het joodse volk is alleen Interessant vanwege de rol, die het zal moeten spelen ln de slotfase van het werelddrama; het is niet interessant in zichzelf. De apocalyptische spanning, die ln deze kringen heerst heeft naar mijn indruk voor het heden geen tijd en geen aandacht. Men koes tert maar één passie: dat de joden eindelijk de Messias mogen aan vaarden en daardoor het komende heil niet langer verhinderen. Muziek Prof. dr. K. Runia geeft In Centraal Weekblad, commentaar op de hand tekeningenactie in de gereformeer de kerken: Begrijpen de verontrusten niet dat ze door zo te spreken en te schrij ven velen van zich vervreemden, die samen met hen willen strijden voor het behoud van het gerefor meerd karakter van onze kerken? Er is een bekend Frans gezegde: 'C'est Ie ton qui fait la muslque' het is de toon die muziek maakt. Bij velen bulten de kring var. de verontrusten komt déze toon zó over dat men de muziek niet meer kan waarderen. Als de verontrusten hun doel willen bereiken, nl.' hft gereformeerd ka rakter van onze kerken bewaren, dan zullen ze het toch echt anders moeten doen. Dan zullen ze het zo moeten doen dat anderen, die dit zelfde doel nastreven in hun woor den en akties de gezindheid ont dekken van medeverantwoordelijk heid en nederigheid Je kunt dui zend keer gelijk hebben en toch altijd weer ongelijk krijgen door de manier waarop je je zaak presen teert! Het comité 'Ontwaakt' dat de act i op touw heeft gezet, kondigt bi monde van ds. H J. Hegger Waarheid en Eenheid aan, dat nog veel meer komt: We hebben de kerkelijke weg tfci het bittere, uitzichtloze einde b wandeld. De Here zegt: 'Zal iémaiai u voor één mijl pressen, ga er tw^n: met hem' (Mt. 5: 41).. Welnu, menen die twee mijl en zelf] méér gegaan te zijn. Maar i hebben we dan ook besloten onze eigen wegen gaan. We<vef) laten de uitputtende strategie vaL, het defensief en gaan voorta^ I over tot het offensief. We gaa onze eigen beleidslijnen uitstipp len. We laten ons niet meer leidt door een synodaal verband, d trouwbreuk pleegt tegenover de b lijdende leden van onze kerken: doi'e synodes die bezig zijn het gerefo£* meerde karakter van onze kerk4 totaal af te breken We hebben l een hele serie aktieplannen op st4 0 pel staan. We kunnen daar slechP successievelijk mee voor de dag k<^ men Eerst moet deze handtekenii genaktie voorbij zijn. vóór we aai dacht kunnen yragen voor ee nieuwe aktle. Diakonaal De generale diakonale raad van hervormde kerk is de uitgave begoiIe nen van een bescheiden opgezet le maandelijkse Diakonale Nieuw brie/, bestemd voor alle hervormdD diakenen, vol praktische tips, vo<1 hun werk. Uit Lage Zwaluwe (Oudlandstrai V( 39) werd ons het eerste nummi toegezonden van een nieuw twet?- maandelijks tijdschrift Brood vol een hongerig hart. Het is in begin sel gratis. Het er-«ie numml rj maakt de indruk vo ik veJrj taalwerk uit het F ijn e ln de evangelische i '-ueei^ te moeten worden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2