Dr. Sölle T herverdeling van
het bezit u zondagse kleren
fllslllall
1
V
Vrijgemaakt Kampen
verlengt studie
Vandaag
jÜ H
BURGERS van het KONINKRIJK DER HEMELEN
Onze
adressen
Nieuwe boeke
TROUW /KWARTET VRIJDAG 25 APRIL 1975
Het einde van de nazi-tijd, dertig jaar geleden, wordt in ons land
als bevrijdingsdag gevierd. Maar wie dat woord in de Bondsrepubliek
in de mond durft te nemen is gelijk al niet meer salonfahig. Hier
wordt bij voorkeur gesproken van capitulatie of 'Zusammenbruch'.
Termen die niet onmiddellijk gedachten wakker roepen aan spijt en
een nieuw begin.
Dit gebrek aan historisch bewustzijn wekt in sommige christelijke
kringen verontrusting. Zo roept de Berlijnse afdeling van de chris
telijke vredesconferentie op tot boetedoening. Ook onder de jonge
beweging christenen voor het socialisme voelt men weinig voor een
nostalgische terugblik op de nazi-tijd. Hierover en over een heleboel
andere dingen die zij op het hart had. sprak onze redacteur Aldert
Schipper met de Keulse theologe Dorothee Sölle. een van de leidende
persoonlijkheden van de Duitse groep christenen voor het socialisme.
Dr. Sölle heeft zich kortgeleden aangesloten bij een protest tegen het
verbod voor dominees om lid te zijn van de communistische partij
'DKP). Zij vindt dat een teken van de algemene ruk naar rechts,
die in het eigentijdse spraakgebruik zo mooi wordt aangeduid met
'Tendenzwende'.
KERK-BINNENLAND
Dr. Dorothee Sölle
Ja. de groep (christenen voor het
socialisme) vindt mij ook ouder
wets. Maar ik wil mij niet aanpas
sen aan de jeugd. Dat vind ik eën
verzoeking van de duivel.
Gewone kleren
Mijn man was pas op een begrafe
nis. Er werd niet gesproken. De
mensen hadden hun gewone kleren
aan. Men gooide zelfs niet een
handje aarde in de groeve. Daar
wordt een mens eigenlijk als een
hond in de grond gestopt. Een man
was helemaal maar niet gekomen.
Hij vond het overbodig om de laat
ste eer te geven. Dat was ook con
sequent, als je op die manier irreli-
gieus wil zijn. Maar deze irreligiosi-
teit is zo'n verarming alles
wordt leeg. Het verschil tussen zon
dag en door de week valt weg.
verschrikkelijk.
U bent voor zondagse kleren?
Ja. niet zo bewust. Maar ik merk
wel eens dat ik tegen mijn dochters
vaak zeg: op zondag doe je een rok
aan. Met onze manier van leven
vergeten we het wel eens. Maar we
zoeken naar vormen, het is een
protestantse dwaling, deze angst
voor je eigen zinnelijkheid en emo
ties.
Van een onzer verslaggevers
KAMPEN De studieduur aan dc theologische hogeschool van
de gereformeerde kerken (vrijgemaakt) wordt met een jaar ver
lengd. Tevens is het de bedoeling, het afsluitend examen in de
toekomst, als doctoraal examen aan te duiden.
door Aldert Schipper
De mensen van de Bekennende
Kirche, zoals Heinemann en
Gollwitzer, kregen in de na-oor-
logse tijd, onder Adenauer geen
been aan de grond. Toen in 1968
de regering Brandt aan de
macht kwam, was deze groep
vol hoop en verwachting. Maar
inmiddels is Brandt afgeknapt
en ingewisseld voor Schmidt. De
sociaal-democratie verrechtst
en de kerk huppelt daar achter
aan.
Reden tot teleurstelling voor de
mensen die achter de Bekennende
Kirche stonden en de Barmer The
sen (beginselverkia uit 1934 van
de Bekennende K zich eigen
hebben gemaakt. D .rothee Sölle
zegt: 'De kerk als geheel heeft nooit
achter de Barmer Thesen gestaan.
De meerderheid van de kerk past
zich aan. Dat was In de jaren '30 zo
en dat is na de oorlog zo gebleven.
In plaats van zand in het maat
schappelijk aandrijfsysteem, is de
kerk smeerolie geworden.'
Afgeknabbeld
Volgens Dorothee Sölle heeft de
na-oorlogse kerk steeds meer van
de Barmer Thesen afgeknabbeld om
het laatste halfjaar tot een hoogte
punt te geraken. De kerk speelt bij
de verrechtsing geen leidende rol.
Daarvoor is de invloed van de kerk
teveel verzwakt. 'Maar de kerk on
dersteunt de verrechtsing wel. door
haar anti-communisme. Een voor
beeld is het kerkelijk optreden te
gen dominees die lid zijn van de
communistische partij (DKP-Pfar-
rer). In enkele landen van de
Bondsrepubliek is dat lidmaatschap
voor dominees verboden, ook al
staat de DKP niet op een atheïs
tisch standpunt. Het. gaat hier om
slechts enkele predikanten. (Vol
gens dr. Sölle zijn zij niet goed bij
hun hoofd).
Dr. Sölle: 'De aanval wordt gericht
op de mensen die bij de DKP zijn,
maar bedoeld worden eigenlijk alle
mensen van links, ook diegenen,
die eigenlijk veel meer naar links
staan dan de DKP. Die mensen die
tegen de DKP-Pfarrer zijn, willen
eigenlijk dat dominees aan dezelfde
normen moeten voldoen als rijks
ambtenaren dat zij het type
maatschappij waarin wij leven als
richtsnoer nemen. Zij willen niet
het evangelie als norm, maar de
grondwet'.
De leiding van de kerk is bang dat
rijke kerkleden hun bijdragen te
rugtrekken, als de kerk teveel toe
geeft aan het verlangen van linkse
theologen, het materiële bezit te
herverdelen. Dr. Sölle: 'Een grap
penmaker zei laatst: Naast het sola
fide en het sola gratia komt nu ook
het sola pecunia (resp. door geloof
alleen, door genade alleen en door
geld alleen).
Kerk en staat zijn het in hun angst
UIT -
VAN LEZERS
Vejo (1)
Het was verheugend te lezen dat de
vrij evangel'sche longeren organi
satie aansluiting heeft ge/ocht bij
het CJV. In onze maatschappij is
het een dringende noodzaak dat de
kerk van Jezus Christus ongedeeld
naar voren treedt. Dit 'Ongedeeld'
betekent niet dat elke Jeugdorgani
satie volkomen op moet gaan in
het CJV. Het behouden van de el-
gen identiteit van de deelnemende
verenigingen is een voorwaarde
voor het levend houden van de
organisatie: tegelijk is het vast
klampen aan het eigen, enig juiste,
enge milieu een zaak die het chris
tendom al teveel schade heeft be
rokkend. De VEJO heeft een stap
HOOFDKANTOOR:
Nieuwe Zijds Voorburgwal
276-280, Amsterdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM:
Westblaak 9-11, Rotter
dam. Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG:
Parkstraat 22, Den Haag.
Tel. 070-469445.
Postbus 101.
LEIDEN:
Steenstraat 37, Leiden.
Tel. 071-31441.
Postbus 76.
DORDRECHT:
Scheffersplein 1. Dor
drecht. Tel. 078-33370.
Postbus 118.
GRONINGEN:
Nieuwe Ebbingestr. 25.
Groningen.
Tel. 050-125307.
Postbus 181.
ZWOLLE:
Melkmarkt 56, Zwolle.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3.
voor links tamelijk eens. Mevrouw
Sölle vertelt van een theologe, die
geen baan als godsdienstlerares kon
krijgen, omdat zij in het begin van
haar studie eens een week gelo
geerd had bij een vriendin, die lid
van de DKP was. 'Het lijkt wel
alsof de communisten tegenwoordig
de Jodenster dragen', aldus dr.
Sölle.
De Baader-Meinhof-groep noemt zij
in dit verband een ramp. die het
proces van verrechtsing heeft be
vorderd. 'Het zijn onnozelen. die
geen enkele basis hebben. Het is
dom en onrechtvaardig wat zij
doen. dat dwaze geknal'.
Geen baan
Zelf kan mevrouw Sölle. die onge
twijfeld tot de belangrijkste theolo
gen van het moment gerekend kan
worden, geen baan aan een theolo
gische faculteit krijgen. 'Ik geef nu
nog les in Mainz. een dag per week.
Ik zou graag wat meer les geven,
want ik houd daar van. Maar een
vrouw, die links is en ook nog een
linkse theologie heeft dat is
kennelijk teveel. Ik ga nu deze
herfst voorlopig voor een jaar naar
Amerika. Ik heb een uitnodiging
van Union theological seminary in
New York.
Hoe links is dr. Sölle dan?
'Tk ben lid van de beweging chris
tenen voor het socialisme. Deze wil
een binnenkerkelijke groep zijn.
Vroeger heb Je ook in Holland
een groep gehad, die zei: onze
motivatie is christelijk, maar we
handelen socialistisch. Toen deze
groep op christelijke schoenen had
leren lopen, deed ze die weg. We
willen dat niet. Wij zoeken naar
een diepere band tussen christen
dom en socialisme. (Ze vertelt met
instemming dat haar dochter juist
zondag belijdenis heeft gedaan. Zij
geeft een voorbeeld van een groep
in Berlijn, die een telefoontje kreeg
van een marxistische groep, die zei:
We hebben hier een Chileen, die
door alle doorstane spanning zo
lastig is. dat hij hier niet te hand
haven is.) 'Die marxisten begrepen
wat wij willen zo'n mens op
vangen. Spreken voor wie geen
stem hebben'.
Kritiek op socialisme
Dr. Sölle: We moeten nog een ei
gen weg vinden. In de nu bestaan
de vormen van socialisme kent
men bijvoorbeeld niet zulke chris
telijke dingen als liefde tot Je vij
and of vergeving voor allen of ge
weldloosheid. Onze kritiek op de
bestaande soorten socialisme neemt
toe. Ook bezinnen we ons weer
meer op de christelijke identiteit.
Die periode die wij ook hebben
gekend dat we dachten dat het
christendom alleen maar een over
gangsfase tot het socialisme was.
die is voorbij. In het socialisme zie
je ook een versterking van de dis-
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
In de goede richting gedaan, maar
nog een stap verder kan dodelijk
zijn!
De Bilt
J. Zomer
Vejo (2)
Samen op weg en samen de zware
lasten van het jeugdwerk tillen
maakt dat er meer werk verzet kan
worden. Er zijn altijd wel mensen
die in hun eigen vertrouwde 'mi
lieu' willen blijven en zich niet
willen verroeren. Ik dacht dat niet
het 'milieu' je inspiratiebron moet
zijn maar dat de opgestane Heer je
de nodige inspiratie voor het
jeugdwerk moet geven. Want het
gaat toch om zijn Rijk?
Delfzijl
H. de Boer
Drs. Schouten (3)
Een grote minderheid van de ARP-
leden gaat niet akkoord met de
CDA-statuten en volgt nu de weg
van de 'Gespreksgroep AR-Gezin-
den'. Zij staan dan ook ten volle
achter het principiële standpunt
van drs. A. Schouten. De 'AR-Ge-
zinden' hebben sinds lange tijd de
ARP gewezen op de vervaging der
grenzen in de christelijke politiek,
doch een reformatorisch geluid la
ten horen; mede door samenwer
king van allen die in de reeds
gevormde 'Reformatorische Politie
ke Federatie (RPF) elkaar hebben
gevonden
Wageningen
W. Berghuis
Links fascisme
Tj. Epema schrijft in verband met
het tegenwoordige regiem in Portu
gal van links fascisme. Fascisme is
dictatuur van rechts. Links fascis
me bestaat dus niet. In de redene
ring van Tj. Epema zou in Chili het
linkse fascisme door het rechtse
zijn afgelost. Hetzelfde zou omge
keerd in Zuid-Vietnam gebeuren.
In werkelijkheid heeft in Chili de
vrijheid verloren en heeft in Portu
gal en Vietnam de vrijheid gewon
nen.
Amsterdam
D. Veenstra Dzn.
cussie over de subjectiviteit (De
categorie van zaken, waartoe ook
de religie en de kunst behoren). De
socialisten, vooral Togliatti, de
Tsjechen en de Polen, zijn veel
aanspreekbaarder geworden op din
gen als religie. Ik geloof dat er zich
zoiets ontwikkelt als een christe-
lijk-socialistische identiteit. Ik kan
mij niet in twee delen verdelen en
zeggen: dit doe ik als christen en
dat doe ik als socialist. Het is een
nieuwe identiteit dat ervaren
ook veel van mijn vrienden en
kennissen.
Roger Garaudy, de vroegere Franse
communistische leider, die nu zegt
dat hij christen Is. wordt door zijn
mensen gewantrouwd. Wordt ie
mand met zo'n nieuwe identiteit
wel serieus genomen door de socia
listen?
Ik heb hem steeds graag gelezen. Ik
dacht steeds: wat hij daar zegt is
net christelijk. Zijn nadruk op de
creativiteit. Dat gaat ver uit boven
wat je doorgaans bij de communis
ten aantreft. Veel meer gevoel voor
subjectiviteit, hoe iemand persoon
lijk iets beleeft.
Dogma vervalt
Of wij serieus genomen worden
moet nog blijken. Ik ben niet zo
bang meer. als christen niet ernstig
te worden genomen. Ik geloof zelfs
dat de dag zal komen dat de com
munistische partij dat anti-gods
dienstige dogma zal laten vallen.
Dat gaat daar net zoals bij het
Vaticaan Op een goede dag ls het
er niet meer. zonder dat het open
lijk wordt toegegeven. In de katho
lieke kerk worden oude dogma's
soms ook niet meer gebruikt en
doodgezwegen.
Bent u niet een beetje te optimis
tisch? Kijk eens naar Oost-Europa
naar Tsjechoslowakije. Daar zit
ten mensen van uw soort ook zon
der baan.
Ik denk vooral aan de grote com
munistische partijen van West-Eu
ropa Italië en Frankrijk. Indien
het socialisme ook maar een gees
telijke toekomst heeft, dan móet
die verandering zich wel voltrekken
anders is het socialisme niet se
rieus te nemen door d'egenen die
de dictatuur afwijzen. Marx' kritiek
op de religie ls zeer tijdgebonden.
Hij heeft gewoon niet ingezien dat
religie een vorm van creativiteit Is.
Dat het een soort poëzie is. Het ls
bijna net zo dom om anti-religieus
te zijn als het is om anti-muzikaal
te zijn. Je kunt toch niet zeggen
dat het verboden is te zingen, om
dat het Je van de klassestrijd af
houdt?
Is het niet vreemd dat een wereld
beschouwing die zegt zich weten
schappelijk op te stellen, nog steeds
zo onwetenschappelijk over religie
praat?
De kerk beeft het er wel een beetle
naar gemaakt door erg vaak aan de
kant te staan van de machtigen.
Maar er zijn twee soorten geloof. Ik
zeg altijd: er Is christendom I en
christendom II. Het geloof van (de
rechtse kranten-magnaat) Axel
Springer is christendom I. Het is
gewoon niet vol te houden dat alle
soorten hetzelfde zijn.
Konfirmation
Ik hoorde laatst van een conflict
tussen een paar ouders en een
linkse dominee, die hun kind cate
chisatie gaf. Die ouders zeiden:
Hou toch eigenlijk eens op met die
Jezus van je. wij willen onze Kon
firmation hebben (de belijdenisri
tus).
Hoe zou zo'n kerk er uit zien, die
door marxisten serieus genomen
kan worden?
Het zou niet meer zo'n volkskerk
zijn meer een vrijwllligerskerk.
zoals in Holland. Zo'n kerk kan ook
niet meer zo'n machtspositie inne
men. als wij pas beleefd hebben
met de paragraaf 218 (de abortus
wetgeving).
Ik ben niet zo voor abortus. Toen
er pas een meisje bij mij kwam.
heb ik eerst gezegd: zou je dat kind
maar niet liever krijgen? Maar ik
vind het fout als dat door die
mannen in Bonn bedisseld wordt.
De huichelarij begint al als die
mannen zeggen dat abortus moord
is, maar intussen tegen een vol
waardige sexuele opvoeding zijn. Ik
ben best bereid tegen een zwanger
meisje te zeggen: Toe, laat dat
kind toch geboren worden. Maar
dan heb ik ook de plicht om tegen
een jongeman die In dienst moet te
zeggen: Die Bundeswehr, doe dat
maar liever niet. Ik kan niet met
wapens spelen en tegelijk abortus
verbieden.
Op die punten moet de kerk com
promisloos zijn. Ze mag van mij
best zeggen: gij zult niet aborteren,
maar dan ook: gij zult niet schie
ten.
Religieloos christendom
In sommige progressieve kringen
wordt gepleit voor een religie-loos
christendom. Tk hoor u Bonnhoef-
fer niet citeren.
Ik heb nogal wat kritiek op Barth
en Bonnhoeffer. Ik sta sceptisch
tegenover de protestantse religie
kritiek. Ik vind dat tamelijk elitair
vol verachting van het gewone
volk en de vrouw. Ik proef daarin
een afwijzing van expressiviteit en
zinnelijkheid. Zoiets van: een ma
nager steekt niet een kaars aan.
maar het is een schitterende ge
moedsuitdrukking zonder woorden,
een kaars aansteken. Sommige the
ologen dachten dat religiositeit
burgerlijk is. Dat ben ik helemaal
niet met hen eens. We moeten een
nieuwe uitdrukking van vroomheid
zien te vinden, maar haar niet af
schaffen.
Is dat bij u een terugkeer naar de
naïeve vroomheid?
Hiertoe besloot de generale synode,
die in Kampen vergadert. Een van
de redenen voor de verlenging is de
niveaudaling van het onderwijs in
de klassieke talen in het VHO, zo
dat de taalvakken op de hogeschool
meer aandacht moeten hebben.
De totale studietijd wordt zes jaar:
een propadeutisch jaar, vier colle
gejaren en een afstudeerjaar. Ook
wordt het semestersysteem inge
voerd. waardoor de student zich
beter kan concentreren op een be
perkt aantal vakken. Na het vierde
jaar komt een semi-examen. Het
laatste collegejaar zal een zekere
specialisatie kennen, die nodig is
voor het schrijven van een proef-
schift.
Wel is het voor de vrijgemaakten
een principekwestie, dat de oplei
ding tot predikant niet mag ver
brokkelen"* tot een bundel speciali
saties. De scheiding tussen weten
schappelijke en kerkelijke oplei
ding, zoals die elders gevonden
wordt, blijt men principieel verwer
pen. Daar deze hogeschool geen
overheidssubsidie aanvaardt, kan de
studieduur in eigen verantwoorde
lijkheid worden vastgesteld.
Per l september 1975 vervalt de
vooropleiding voor niet-gymnasias-
ten. die in 1967 was ingesteld. De
synodeleden overwogen daarbij, dat
er elders voldoende mogelijkheden
zijn, en dat deze vooropleiding
strikt genomen niet. tot de taak van
de hogeschool behoort.
TROTS EN ZELFVERTROUWEN
Niemand zal kunnen ontken:
dat de Verenigde Staten in de
reldpolitiek een bijzondere pk
innemen en daarmee een g:
verantwoordelijkheid dragen i
het lot van de vele volken die
haar invloedsfeer liggen of la*
Die verantwoordelijkheid moest
altijd in rekening gebracht wor
bij de beoordeling van Ameril
beslissingen. Ze speelden in
vaak felle protest dat de presid
ten van de Verenigde Staten in
verleden tegen hun aktivitei
moesten ondervinden. Nixon w
op die verantwoordelijkheid bec
deeld en kwam ten val. Van pr
dent Ford werd waarschijn
meer verwacht, dan hij ooit w
kon maken. Hij ziet in deze dai
een affaire, die nu al zoveel ja
Amerika heeft beziggehouden, op
een smadelijke wijze ten einde
men. Zijn toespraak bij deze sx
delijke afloop getuigt echter
weinig werkelijkheidszin. Opnit
wordt een beroep gedaan op Ami
ka's gevoel van trots, met de t
voeging 'dat bestond voor Vietna
En dan komen woorden die alli
maar ontzetting kunnen oproep
'Het is tijd', zo zei de president
de studenten in New Orleans,
het gezonde en optimistische z|
vertrouwen van de natie te hers
len'. Een dergelijke opmerking
wel typisch Amerikaans moe
worden gelezen, maar ze is er
minder verbijsterend door.
wacht mocht worden een duideli
erkenning van een falen, niet
zeer op militair gebied, als wel
aanzien van het opbouwen van
waardig alterhatief tegenover
communisme. Want niet de be'
pening van Zuid-Vietnam heeft
moeten opgeven tegen de druk 1
de vrijheidsstrijders, maar de c
en door corrupte stand van za!
In Saigon. Maar daarover hc
men nog steeds geen woord,
juist dat had men van een chris
staatsman mogen verwachten.
begrippen trots en zelfvertrouv
doen juist het vertrouwen in
toekomst vanuit boven gerelevee)
verantwoordelijkheid bijna gel^
verdwijnen.
NED HERV KERK
Beroepen te Waddinxveen: R.
Kieskamp te Oud-Alblas; te I
mansdorp: G. J. Wisgerhof te Be
schenhoek; te Doorn: J. W. G1
houwer te Giessen-Oudekerk;
Westervoort (toez. drs. M. A. Vi
landt kand. te Utrecht, die dit 1
roep heeft aangenomen en die
dankte voor Slochteren (toez.).
Afscheid op 2 april van Utrei
(pastoraat diakonessenhuis
Hoekstra, beroepen door de cla
Amsterdam t.b.v. pastoraat And
asziekenhuls.
GEREF KERKEN
Aangenomen de benoeming tot
recteur geref. sociaal centr
Zuid-Holland te Den Haag:
Kooij te Amsterdam.
Afscheid van Twijzel: P. Hekst
ber. te Nleuwdorp.
Intrede te Hoorn: H. Bonestroo
Raamsdonk: te Elburg: L. J. Oo
kes uit Hijken: te Uithuizerm'
den: W. Wester uit Tijnje; te S
culo: M. M. den Hollander uit A
riënberg die tevens predikant v1
Mariënberg blijft. 1
Bevestiging te Rijssen als pred.
alg. dienst t.b.v. de evangeliev1
kondiging onder Israël: kand. J.1
K. Littooy uit Rijssen. I
GEREF KERKEN (VRIJG)
Intrede te Zuidhorn: Tj. Boers
uit Assen, oo i
CHR GEREF KERKEN 1
Beroepen te Emmeloord: E. E. SI z
stra te Broek op Langedijk. e
GEREF GEMEENTEN
Beroepen te Zwolle: F. Harinck i,
Den Haag Zuid.
Afscheid van Den Haag-Centru
K. de Gier ber. te Arnhem. 1
NED PROT BOND d
Intrede te Bennekom: T. R. Scho i
uit Hornhuizen fherv. gem.), (he t
20 4 april intrede gedaan te Re
kum). m
Frans Kusters. De reis naar B
bant; en andere verhalen. Ams r
dam. De Bezige Bij, 1975. 114 n
(BB literair), ƒ14.50.
Frans Kusters (geb. 1949) kr 'n
voor deze debuutbundel de Re t
Prinsen Geerlingsprijs. Dat zegt
zichzelf nog niets, want zowel
het Reve als Mulisch kreeg h j
destijds, maar ook W. Klooster l
Steven Membrecht. Je kunt dus q
goed. een slecht of helemaal g g
schrijver worden in de toekor t
Wat we van Kusters moeten d t<
ken is nog niet duidelijk. D
schrijft over het algemeen mi l;
verhaaltjes, vaak cryptisch naar n
inhoud en secuur naar de vo El
Ongetwijfeld is Kusters stilisti n
wel getalenteerd, maar of dit
doende is, vraag ik me af. De m<
te van zijn verhaaltjes laten g t
spoor in mijn herinnering na. ,t
gaan nergens over, lijkt het wel B
zijn hol en verzonnen: opgebla
taaistandjes. Vooral als Kusters f
verbeelding flink aan het werk 1
en surreëel aandoende tafereel D
laat verschijnen, is er weinig
beleven dat stand houdt: de ke
dat hij een 'gewoon' verhaal ver 0
- het titelverhaal b.v. - ls hij j
hPt best te genieten, al ls ook
die gevallen de opbrengst ma
Kusters' werk wordt op het oms!
je 'indringend, raadselachtig, sol
genoemd. Deze adjectiva verdi k|
het mogelijk wel, maar dan I,
deze: weinigzeggend, kunstma
saai - bij alle afwisseling op k
korte baan De tijd zal ons leren
Kusters méér en - vooral - ónd
kan. T. v.
(ADV.ERTENTIE)
„Want wij zijn burgers van een rijk in de hemelen, waaruit wij ook de Here Jezus Christus als verlosser verwachten..
Phil. 3 20.
De Here talmt niet met de belofte, al zijn er die aan talmen denken,
maar Hij is lankmoedig Jegens u. daar Hij niet wil, dat sommigen
verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen.
Onder deze belofte vallen ook de bruine, blanke en zwarte inwoners
van ZUID-AFRIKA.
DENKWERK
en dus geen Bijbel kan lees nie.''
Deze zin komt voor in een brief van de Z.-Afrikaanse predikants
vrouw A. P. van Wijk. aan het comité „Hulp Kleurlingen" in Garijp.
Een brief, waarin bedankt werd voor ontvangen kleding. Een brief,
waaruit bleek dat er veel meer behoefte bestaat aan scholen en evan-
gelisatieposten dan aan kleding of andere materiële hulp Haar man
ls predikant van de Ned. Ger. Zendingskerk van Durbanville en om
geving. Zijn gebied bestrijkt ongeveer de helft van de provincie
Friesland. Onder zijn mensen komt nog veel analfabetisme voor.
EEN OPDRACHT
Maar met denkwerk alleen komen we er niet.
God gaf ons juist dóór een opdracht en deed velen van u reeds
mede-arbeiders zijn.
en dus geen Bijbel kan lees nle." Zo begon het eind 1971
Nu is er 120.000,overgemaakt. Is het niet geweldig! (Onkosten-
cijfer nog geen 1%).
Resultaat:
Ruim 800 kinderen gaan nu naar school in het plattelandsgebied
rondom Durbanville in de Kaap Provincie.
Er staan nu twee 5-klassige-, twee 4-klassige en één 2-klassige school
dus totaal vijf scholen die met Nederlands geld gebouwd zijn.
Verder is geld nodig voor het bijhouden van lokalen en onderwijzers-
woningen.
en dus geen Bijbel kan lees nie." Zo begon het. Destijds.
En nu schreef de wijkverpleegster: „ons sien alreeds een groot lig
skyn tussen ons kinders op die plase." Waar Jezus komt is immer
hét LICHT der wereld (Joh. 8 12).
EIGEN ERVARING
In november '73 heb ik (P. de V.-G.) drie weken in de zendings
gemeente van Durbanville doorgebracht. Ik heb gezien welk een
grote zegen deze schooltjes ook voor de hele omgeving zijn. In de
gebouwtjes houden de maatschappelijk werkster spreekuur, de ver
pleegster bureau, de arts komt er inentingen doen. Naailessen worden
aan de moeders gegeven. De ouders kunnen er 's avonds een spoed-
kursus in lezen en schrijven volgen. En 's zondags is het gebouwtje
een Huis van God! Dan trekken de gezinnen er naar toe om Gods
woord te horen. Vol trots kijken de ouders naar hun kinderen, die al
meelezen uit hun bijbel (gekregen van de kerk).
KRITIEK
Nu kunt u kritiek hebben (denkwerk, praatwerk. artikelen, boeken)
Ook de regering dóór bestaat niet uit heiligen. Kritiek kost niets.
Of zo u wilt: Kritiek helpt niets. Bouwen wèl.
STEUN NODIG
Door de enorme groei van de Nederduits Ger. Zendingskerk (onze züsterkcrk is er nog veel meer nodig. Bv. voor:
kerkgebou wen
aanstellingen van predikanten en evangelisten
onze zusterkerk, de Ned. Ger. Kerk in Afrika (zwarten)
studie-fondsen voor Tswana predikanten
vernieuwing gebouwen theologische hogeschool op Decoligny (Transkei) ƒ400.000.—.
We gaan door zolang onze God het werk van onze handen wil bevestigen. TotdatHIJ KOMT
Namens het comité „Hulp Kleurlingen":
J. E. de Vries, huisarts,
P. de Vries-Greeve,
Greate Buorren 22, Garijp
Ons gironummer: 81 28 91 t.n.v. RABO-BANK GARIJP met vermelding van "Zendings-scholen Zuid-Afrika."