Gezellig in Sarnen in een familiehotel Vandaag Lutherse kerken in Namibië gaan samen Onze adressen Bidden voor Brits lidmaatschap EG Seminarie in Zuid-Afrika weer bedreigd GZB aanvaardt zes zendingsarbeiders Duitse beweging niet samen met r.k. groepering Taiwan confisceert bijbels in Taiwanees Graham vraagt hulp voor Zuid-Vietnam Pinksterleider in Rusland veroordeeld Lutherse synode bezig met Kalkar Beyerhaus: Wereldraad misleidt evangelicals Synode op Cuba Oecumenische hearing over kernenergie fllslllal Nieuwe boe la i Herdruk van Lil, amicorum Raske Hogeschooldageif in Kampen TROUW/KWARTET DONDERDAG 24 APRIL 1975 KERK/BINNENLAND Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Waarom organiseren Nederlandse reformatorische christenen, die in ten land als Zwitserland wonen, daar een eigen pastoraat met eigen Nederlandse kerkdiensten? De kerk van Sarnen, waar de Nederlandse protestantse gemeen schap in Zwitserland zondagmorgen een jubileumkerkdienst houdt, die een week laten door het Convent van Kerken zal worden uitgezonden. gastsprekers zoals dr. P. J. F. Du- puis, dr. A. H. van den Heuvel, dr. O. Jager, dr. J. M. de Jong, prof. dr. H. van der Linde, prof. dr. G. Th. Rothuizen, prof. dr. J. Verkuyl, dr. W. A. Visser 't Hooft en dr. H. Wiersinga. Zaterdagavond komt prof. dr. G. N. Lammens spreken over 'De vieren de kerk'. Heel het weekend zal een viering zijn van het 25-jarig be staan van dit werk. De kerkdienst zondagmorgen zal een week later, zondagmiddag 4 mei door het C v K via Hilversum I worden uitge zonden. Van een onzer redacteuren ENGELA Op haar driejaarlijkse synode in Ovambo heeft de verenigde evangelisch lutherse kerk in Zuidwest-Afrika besloten tot volledig samengaan van de evangelisch lutherse Ovambo- kavango-kerk (Elok) en de evangelisch lutherse kerk (Elc) in Zuidwest-Afrika. De twee kerken hebben 319.000 leden. Die vraag bekruipt je, als Je de mededeling krijgt, dat komend weekend in Sarnen (Obwalden) ve le tientallen Zwitserse Nederlanders samen zullen komen, om in een gezellig familie-hotel het 25-jarig bestaan van het Nederlandse pasto raat daar te vieren. Kunnen die mensen zich nu niet individueel aansluiten bij de Zwit serse kerken? Ze spreken toch alle maal Duits? De Zwitserse Refor- mierte Kirche heeft toch dezelfde calvinistische achtergrond als de hervormde kerk en de gereformeer de kerken hier? Waarom dan dat zoeken van elkaar? Is het de typisch Nederlandse drang naar ge zelligheid? Maar daafvoor bestaan toch Nederlandse verenigingen, waarvan velen ook lid zijn? Wie zo praat, redeneert typisch als een buitenstaander. De motieven zijn voor ieder weer anders. Voor (jonge) mensen, die maar voor een korte tijd in Zwitserland komen werken, is werkelijke integratie in de Zwitserse kerken niet mogelijk. Datzelfde geldt in feite ook voor degenen, die zich op oudere leeftijd (gepensioneerden b.v.) in Zwitser land vestigen. En ook afgezien daarvan is het in Zwitseland moeilijk, opgenomen te worden in de samenleving. Men blijft zich vaak vreemdeling en daardoor eenzaam voelen. Voeg daarbij, dat veel Zwitserse predi kanten zulke grote gemeenten heb ben. dat zij aan een persoonlijk pastoraat amper toekomen, laat staan aan het opvangen en begelei den van Nederlandse gezinnen, en het is duidelijk, dat in deze situatie niet kan worden volstaan met een verwijzing naar de Zwitserse ker ken. Behoefte Toch zijn er ook Nederlanders, die wel geïntegreerd zijn in het Zwit serse kerkelijke leven. Enkelen zijn er zelfs zeer actief. Maar ook bij UIT VAN LEZERS Keerpunt In het uitstekende overzicht van Nico Kussendrager (19 april) wordt gesproken over het nieuwe man daat dat Zambia's president Kaunda van de Organisatie voor Afrikaanse Eenheid gekregen heeft voor con tacten met Zuid-Afrika. Dit tegeno ver de 'haviken' bereikte standpunt wordt terecht een keerpunt in de OAE genoemd. 'Als onafhankelijk heid vreedzaam kan worden verkre gen moeten mensen niet onnodig sterven' vindt de andere zwarte staatsman Nyerere. 'Dit standpunt getuigt van menselijkheid, inzicht en werkelijkheidszin', zo luidt het slot van het artikel. Maar nu heeft het programma ter bestrijding van het racisme van de wereldraad van kerken aan het Af rican National Congress geld gege ven om een programma van infor matie op te zetten 'om de schijnba re verzachting van de politiek van premier John Vorster aan de kaak te stellen' als tegenwicht tegen propaganda van Zuidafrikaanse ambassades. 'Betaald antwoord' be gint daar dan ook prompt mee in zijn advertentie. Beseffen het PCR en Betaald Antwoord niet dat de door hen gefinancierde propaganda in feite een bijdrage is om de vreedzame politiek van bovenge noemde christen-staatslieden schipbreuk te laten lijden? Denken ze dat Kaunda en Nyerere naïeve lingen zijn? Zouden de Nederlandse kerken de Wereldraad niet moeten helpen op een ander spoor te ko men voor het te laat is. Ermelo J. Windig HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11, Rotter dam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leiden. Tel. 071-31441. Postbus 76. DORDRECHT: Scheffersplein 1, Dor drecht. Tel. 078-33370. Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25. Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. hen blijkt er een duidelijke behoef te te zijn aan aanvulling en verdie ping. Zoals de Nederlander J. L. Piso te Emmenbriicke, die in 1972 schreef: 'Als kerkeraadslid in de Zwitserse kerk meen ik het recht te hebben om te kunnen zeggen dat aanvul ling en verdieping zeer, zeer nodig zijn. Weg uit je bekende en ver trouwde vaderlandse kerkelijke om geving is het nodig, je te bezinnen op je eigen kerkelijke achtergrond. Omdat de kerkelijke traditie in Zwitserland nu eenmaal niet de onze is, kan deze bezinning een voudig niet binnen het raam van de Zwitserse kerk plaats vinden. De geloofswaarden mogen dan dezelfde zijn. de belichting is toch anders'. Verder zijn er gewoon praktische problemen van bijvoorbeeld belij denis en doop. Een persoonlijke belijdenis, die men in Zwitserland niet kent en waarheen men zijn kinderen toch wil leiden. Een doop met verplichte peetouders, wat vaak voor grote moeilijkheden stelt. En dan is voor velen ook heel belangrijk dat verhelderend her kennen van elkaar in het onderlin ge kontakt, los van de vaderlandse afbakening. 'Het besef dat we niet alleen naast elkaar lopen, maar met elkaar op weg zijn', aldus de heer Piso. Ds. Oranje De gereformeerde kerken zijn zich altijd zeer bewust geweest van hun verantwoordelijkheid tegenover hun leden in Zwitserland. Op 2 april 1950 verbond ds. L. Oranje (voor heen in Den Haag-West) zich aan de kerk van Laren 'voor de arbeid onder de verstrooide gereformeer den in Zwitserland'. Na zijn dood in 1961 kwamen ds. W. Fijn van Draat en ds. H. J. Huyser en sinds 1972 werkt ds. A. C. Bronswijk in Zwitserland. Hoewel zij van meetaf hun pasto raat ook tot niet-gereformeerden Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. Wel een hond In uw krant van zaterdag las ik dat de gemeente Ede geen 27.500 gul den beschikbaar stelt voor festivi teiten op bevrijdingsdag (onder meer een dropping van driehonderd Belgische militaire parachutisten). In het artikel staat dat er bij vori ge droppingen van parachutisten op de Ginkelse heide in Ede 'geen hond kwam kijken'. Dit is pertinent niet waar. Waren er in 1973 ruim vijfduizend toeschouwers, ook het afgelopen jaar waren er duizenden om de dropping van de Engelse para's gade te slaan. Lunteren J. T. van Veldhuisen Stelling Baarda Jezus zegt: Niemand komt tot de Vader, dan door Mij (Johannes 14 vers 6). Wie belijdt, dat de bijbel Gods Woord is, geïnspireerd door de Heilige Geest, moet die niet tot de conclusie komen, dat de islam een dwaalleer is? Moeten we met Paulus niet zeggen: (Galaten 1 vers 8) Wie een ander evangelie verkon digt. afwijkend van hetgeen wij U verkondigd hebben, die zij ver vloekt!'? (vervloekt is hier geen haat). Mijn vraag aan broeder Baarda: Mogen wij, christenen, dwaalleraars steunen in hun dwa ling? Gebiedt de liefde van Chris tus ons niet juist, de islamiet te wijzen op hun dwaling? Zie Eze- chiël 3 vers 18. Of wilt u een zachte heelmeester zijn? Lisse Ids Eisenga Foto 1975 Het jaar van de vtouw. Jawel! Maar: géén vrouw te beken nen op de officiële foto, waarop de echtgenoot van prinses Margriet hun jongste zoon presenteert aan de autoriteiten, in gezelschap van het medisch team Waar waren b.v. de verpleegsters die de prinses en haar kind met hun zorgen heb ben omringd? Zwolle Mw. M. H. Hagenbeek Profetie Ds. Vroegindeweij constateerde met droefheid dat de kerk niet meer het profetische woord spreekt. Hoe durft hij, nu de kerken eindelijk eens meer oog krijgen voor de 'der de wereld', discriminatie enz. Hij zou toch moeten weten dat dit een van de dingen is waarop de profe ten van Jezus steeds hameren. Er is wel degelijk profetie. Vertrouwen op God en bekering zijn fundamen teel voor ons geloof. Dit laatste uitspreken zonder solidariteit te be drijven is valse profetie. Assen Wim Blanken Drs. Schouten (4) Zijn dat vage statuten van het CDA? Wij vinden dat beslist niet. Hebt u ze goed gelezen? Voor drs. Schouten heb ik respect. Wij ken nen hem heel goed en vinden het ontzettend jammer, dat hij er uit gaat. Wij vonden dat beslist niet nodig, al zijn we blij, dat hij bij de AR blijft. Schildwolde J. D. Stuurwold uitstrekten, droegen de gerefor meerde kerken de financiële last ja renlang volledig (de hervormde kerk richt haar aandacht op de nederlandse gemeente van Geneve en Lausanne, waar thans ds. A. M. A. de Beaufort staat). Maar in 1971 moest de gereformeerde synode, ge dwongen het mes in de begroting te zetten, besluiten de steun aan de Nederlandse protestantse groepen in Zwitserland. Italië. Spanje en Zweden geleidelijk te beëindigen. Dit jaar kan voor het laatst gere kend worden op een (klein) bedrag uit Nederland. Dat heeft voor de Nederlanders in Zwitserland het gunstige gevolg gehad, dat zij hun financiële verantwoordelijkheid be ter gingen beseffen. De vrijblij vendheid werd tegengegaan door het creëren van een zekere organi satie, de 'Nederlandse evangelische verenigingin Zwitserland', die het Nederlandse pastoraat ook naar buiten een eigen gezicht gaf. En zeker mag gemeld worden, dat ook de Zwitserse kerken flink financie el bijdragen. Kringen Ds. Bronswijk onderhoudt thans contact met ruim zevenhonderd adressen, meest jonge gezinnen, in mindere mate werkende alleen staanden en oudere echtparen. Het werk is uitgebouwd tot acht min of meer samenhangende kringen in verschillende delen van Zwitser land. Kringen, die een eigen ver antwoording dragen en waar regel matig gespreksavonden gehouden worden en (in de meeste gevallen) eens in de maand een Nederlandse kerkdienst. De bezoekcijfers aan de kerkdien sten (in Bazel, Bern, Melide, Olten, Walchwil-Luzern en Ziirich) varie ren van twintig tot negentig. Ver der wordt al tien jaar lang twee maal in het jaar een weekend be legd in Sarnen mét gerenommeerde LONDEN De Engelse bis schoppen hebben in het hui dige debat in Engeland over de voortzetting van het EG- lidmaatschap duidelijk stel ling genomen ten gunste van blijven in de Europese Ge meenschap. Bisschop Rodger van Manchester schrijft in het bisschopsblad dat hij niet kan begrijpen hoe een ver standig mens op 23 juli voor terugtrekking uit de gemeen schap kan kiezen. Christenen mogen niet toestaan dat ter- wille van een suikerprijsver hoging de visie op een vere nigd Europa teniet gedaan wordt, aldus Rodger. De bisschoppen van Carlisle en Chester hebben gebedssa menkomsten aangekondigd, waarin gebeden zal worden voor een juiste beslissing van het Engelse volk. De bisschop van Leicester heeft er zijn spijt over uitgedrukt dat de Engelse en Europese christen heid na de Engelse reformatie uiteen gegaan zijn. Hij meent dat Europa meer aan de ar moede in de wereld kan doen, als Engeland in de EG blijft. Maar de gemeenschap moet volgens de bisschop niet een rijkeluisclub worden, die al leen maar druk is met zijn eigen economische proble men. JOHANNESBURG Het theolo gisch seminakrie van de Zuidafri kaanse kerken voor zwarte studen ten. waarvan het gebouw in Alice kortgeleden is onteigend, wordt op nieuw bedreigd. Ditmaal heeft pre mier Kaiser Matanzima van Trans kei, waarheen het seminarie was uitgeweken, onverwacht aangekon digd dat hij wellicht de hele angli caanse kerk in de Transkei zou uitwijzen, als zij zich niet zou dis tantiëren van de theologische hoge school. Matanzima beschuldigde de profes soren en studenten van het semi narie dat zij proberen de inwoners van Transkei in opstand te brengen tegen de grondwet. Van Matanzima is bekend dat hij een heftig tegen stander is van de zwarte studenten organisatie Saso, waarvan veel se minarie-studenten lid zijn. De Saso is tegen de apartheid en ook tegen de zgn. bantoestans, de thuislanden voor zwarten. Na de kerkdienst van 25 maart hadden de studenten met een vlugschrift hun politieke visie kenbaar gemaakt, hetgeen Matanzi ma 'aanstootgevend' vond. ZEIST De gereformeerde zen- dingsbond (GZB) in de hervormde kerk heeft zes personen aanvaard als toekomstige zendingsarbeiders. Onder hen zijn drie jonge theolo gen: de heren J. W. Arendshorst, W. de Graaff en B. Plaisier te Utrecht. Met enkele andere theolo gen wordt het gesprek over een mogelijke uitzending nog voortge zet. De drie niet-theologen die in dienst van de GZB zullen treden, de heren M. Aleman te Ouddorp, M. van der Spek te Zaltbommel en drs. J. J. Visser te Houten zullen wor den uitgezonden naar Kenia. De Ovambokavango-kerk is een vrucht van Finse zendingsarbeid, de Elc is door Duitse zendelingen gesticht. Tot 1972 leidden de twee kerken een afzonderlijk bestaan. In dat jaar gingen zij samen in de federatie Velcswa. Wanneer de complete vereniging een feit zal zijn, is nog niet bekend. Wel stre ven de kerken naar een zo spoedig mogelijke fusie. De voorzitter van de Velcswa, dr. Lukas de Vries ver wacht geen tegenstand tegen het besluit. 'We hebben nog nooit zo'n duidelijke overeenstemming be reikt', zei hij. De kerkleider legde in een persoonlijke toelichting de nadruk op de betekenis van de kerkelijke eenheid voor de door de zwarte bewoners van Nambië ge wenste eenheid van het land. De basis voor de kerk is volgens De Vries echter niet-ethnisch of geo grafisch bepaald. De kerk zal twee diocesen hebben langs niet-ethni- sche lijnen. 'Hoewel het motief voor de eenheid theologisch en niet politiek is', zo zei dr. De Vries, 'menen wij toch dat de kerk op punten van levensbelang vooraan moet gaan en niet achter de ont wikkelingen aan moet hobbelen'. Blanke Lutheranen Wanneer de twee zwarte lutherse kerken ln Namibië samengaan, blijft er nog een lutherse kerk over, de blanke, die enige tijd geleden vaststelde dat er geen bezwaar te gen fusie met de zwarte lutheranen is, maar toch de stap niet waagde. De zwarte lutheranen zeiden eerst dat de deur voor de blanken bleef openstaan. Nu is de uitspraak te ruggenomen dat de blanken auto matisch toegelaten zouden worden, mochten zij daartoe besluiten, Tij dens de synode van de Velcswa is besloten hulp te verlenen aan vluchtelingen uit Namibië, die in Zambia verblijven. Volgens dr. De Vries is him aantal gestegen tot vier k vijfduizend. Hoewel de kerk FRANKFURT De Westduitse be weging 'Kein anderes Evangelium' heeft besloten niet samen te gaan met een gelijksoortige katholieke groepering. Aanleiding tot dit be sluit van het bestuur van KAE was de eerste ontmoeting tussen leiders van de 'conferentie van belijdende gemeenschappen' en van convser- vatieve katholieken, eind vorig jaar in Regensburg. De belijdenisbewe ging geeft toe dat een samengaan tussen conservatieve evangelische en katholieke christenen voor de hand gelegen zou hebben, omdat ook de 'geloofsvernletigende groe pen' ln beide confessies nauw met elkaar samenwerken, maar een zo danig samengaan zou naar de me ning van de belijdenisbeweging toch de verschillen tussen de beide confessies teveel verdoezelen. Wel legt de lelljdenisbeweging nadruk op de mogelijkheid een politiek front te vormen tegen 'machten en ideeën, die het volk vernietigen'. de mensen heeft opgewekt het land niet te verlaten, zijn nu twee pre dikanten benoemd voor hulp aan de vluchtelingen. Aan de kerkleden is gevraagd bij te dragen voor het lenigen van hun materiële nood. Synodevoorzitter De Vries om schreef de verhouding tussen kerk en staat als een zodanige confron tatie, als er nog nooit geweest is. Ondanks de kritiek gaat de kerk door met het onderzoek van de politieke dimensies van het evange lie, aldus dr. De Vries. 'De kerk van Namibië staat tegenwoordig bekend om haar duidelijke afwijzing van de apartheidspolitiek en de politie ke vernedering. Gesprekken met premier Vorster hebben echter aan getoond dat de Zuid-Afrikaanse re gering niet naar de stem van de kerk wil luisteren, maar de kerk wil terugdrijven binnen de muren van het heiligdom'. TAIPEI De regering van Formo sa heeft kortgeleden 2.000 bijbels in modern Taiwanees geconfisceerd in de opslag van het Taiwanese Bij belgenootschap. De regering geeft de voorkeur aan het mandarijnen- Chinees boven het Taiwanees. De bijbel in het Taiwanees werd goed verkocht omdat hij in de volkstaal geschreven is. De vertaling was voorbereid door een groep katholie ke en protestantse geleerden. DALLAS De Amerikaanse evan gelist Billy Graham meent dat het staken door de VS van steun aan de regimes in Zuid-Oost-Azië moge lijk er voor gezorgd heeft dat mi nister Kissinger's vredesactie ln het Midden-Oosten mislukt is. Graham zei dat Kissinger een vermoeide en ontmoedigde indruk maakte, kort na zijn terugkeer uit het Midden- Oosten. Volgens de geestelijke zijn de VS om hun gelooi waardigheid moreel verplicht de Zuid-Vietnamezen bij de verdediging van hun vrijheid met alle mogelijke middelen te hel pen, met uitzondering van het zen den van troepen. Met Amerikaanse hulp zouden de Vietnamezen vol gens Graham nog een overlevings kans hebben. Anders zou de weg vrij zijn voor de uitbreiding van het communisme over heel Zuid- Oost-Azië. MOSKOU (Reuiter) De leider van de pinksterbeweging in Moskou en omgeving, Iwan Fedotow, is to drie jaar dwangarbeid in een kamp met streng regpme veroordeeld op beschuldiging van anti-Sowjet-la:. ter. Fedotow was in augustus vorig jaai gearresteerd in Kaloega, een stad 190 kilometer ten zuiden van Mos kou, nadat hij daar een huwelijks voering van honderdvijftig leden van de pinksterbeweging had ge leid. Hij weigerde in te gaan op een verzoek van de politie om de gasten naar huis te sturen. Hij werd be schuldigd van verzet tegen het overheidsgezag en zou zich tijdens het vooronderzoek schuldig hebben gemaakt aan het 'verspreiden van opzettelijk gelogen anti-Sowjet-ver zinsels.' De pinksterbeweging is in de Sow- jetunie verboden. Veel mannelijke aanhangers zitten gevangen omdat ze weigeren in militaire dienst te gaan. Fedotow heeft al tien jaar in dwangarbeidkampen gezeten. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De kerkeraad van de lutherse gemeente te Groningen wil, dat de lutherse synode stappen onderneemt bij de regering inzake de 'snelle kweekreactor' te Kalkar. De Groningse kerkeraad vraagt de synode onder meer, er bij de rege ring 'met klem op aan te dringen de vraag te beantwoorden, ln welke mate zij nog verantwoord naar eer en geweten de toekomst van al wat leeft in de waagschaal durft te stellen omwille van het dienen van alleen economische dat wil zeg gen financiële belangen'. De synodale commissie (het dage lijks bestuur) van de lutherse kerk ontraadt de synode, die 12 en 13 mei bijeen komt, aanvaarding van het Groningse voorstel. Zij wijst daarbij op een synodebesluit van 1971 om niet ten aanzien van aller lei afzonderlijke problemen, waar voor geen deskundige adviezen be schikbaar zijn, bij de regering te interveniëren. Wel heeft de synodale commissie het Groningse voorstel in handen gesteld van de raad van kerken. De lutherse synode komt 12 en 13 mei bijeen voor haar gewone jaar lijkse vergadering, ditmaal in het luthers tehuis Swaenesteyn, Nieu- wendamlaan 1 in Den Haag. Daaraan gaat vooraf de generale kerkelijke vergadering, zaterdag 3 mei in de Maarten Lutherkerk te Amsterdam. In deze vergadering zal de tweede faze van het vierjaren plan van de lutherse kerk worden ingeleid: het gebruik van de bijbel in de gemeente. BERLIJN De Westduitse conser vatieve missioloog prof. Peter Beyerhaus heeft in Berlijn gewaar schuwd dat de wereldraad van ker ken bezig is de evangelicals zand in de ogen te strooien met zijn strate gie volgens welke activiteiten en uitspraken vgn de evangelicals he melhoog geroemd worden. Hiermee moet hun oecumenisch zelfbewust zijn versterkt worden, meent prof. Beyerhaus. Tegelijkertijd geeft de wereldraad aan de uitspraken van de evangelicals een andere beteke nis. Zo heeft het centraal comité de in Lausanne vorig jaar opgestelde verklaring welkom geheten als een bevestiging van de uitspraken van de wereldraad in plaats van als een oproep tot bekering. Volgens Beyerhaus hopen "eel evangelicals, onder wie ook Billy Graham, dat de wereldraad zijn koers zal veranderen. Deze hoop omschreef Beyerhaus echter als een gevaarlijk zelfbedrog, omdat de we reldraad niet bereid Is een evange lical toe te laten op de commando brug om het gestrande schip weer vlot te trekken en ln een andere richting te sturen. Volgens de op vatting van Beyerhaus is in alle kerken, gemeenschappen, organisa ties en geloofsrichtingen 'de aan matigende geesteshouding doorge drongen van een duivels humanis me', dat het doel heeft de mens in de plaats van God te zetten. Dit humanisme bedient zich van ver trouwenwekkende vormen, zoals christelijke woorden en kerkdien sten. aldus de Duitse hoogleraar. CARDENAS De negende algeme ne synode van de presbyteriaanse kerk op Cuba heeft steun toegezegd aan premier Fidel Castro, kritiek geleverd op de tegen-revolutionaire activiteiten in Peru en haar me ning geuit over de situatie in Noord-Ierland. GENEVE De wereldraad van kerken houdt in juni in het Zweed se Sigtuna een internationale hea ring over de gevaren en mogelijk heden van de kernenergie. De hoorzitting wordt geleid door de Leidse prof. dr. H. B. G. Casimir, die voorzitter is van het Europees genootschap van fysici. Er doen vijfentwintig deskundigen aan de hearing mee. De hearing wordt georganiseerd door de afdeling kerk en samenle ving van de wereldraad. De bijeen komst wordt in Zweden gehouden op uitnodiging van de aartsbisschop van Uppsala en de Zweedse raad van kerken ter gelegenheid van het feit dat vijftig jaar geleden de eer ste oecumenische conferentie over praktisch christendom in Stock holm gehouden werd. MET CONFLICTEN LEVEN? Soms kan men horen zeggen wij met van alles moeten leven. Wij moeten met onze g ken leren leven, met onze h caps, met onze zorlgen, zelfs onze conflicten moeten wij leven. Nu zal het iedereen dull zijn, dat wij met veel onvern lijke dingen verder moeten, lichamelijk gebrek kan ons i aanvang veel verdriet bezc toch zullen we er verstandig doen het ongeneeslijke, het ol stelbare te leren aanvaarden, al kan het verdriet blijven bei en onszelf af en toe naar de vliegen. We moeten ermee v< we krijgen ook vaak de kani ermee verder te leven. Alleen i om al hebben we elkaar altijd nodig. Maar de vraag kan g< worden, of we ook met confl moeten leren leven. Veel gen schappen gaan een tijd goed, dan komt er iets, een verschil inzicht, van bedoeling, van j tisch handelen waarin we tej ver elkaar staan. Er wordt van aan gedaan, er worden mogeli) den aangegrepen om de zaak t praten, tot een oplossing te 1 gen, een compromis te vij Maar als dat alles nu niet luk) kan ook een grens komen aai praten en het vruchteloos heri van wederzijdse argumenten. 1 geloof ik, zelfs een wetenschap dit soort dingen, de conflictud Het conflict kan ook frustrJ gaan werken en allerlei nodigi ken ophouden, mensen van di meenschap vervreemden, omd zich bij het eigenlijke conflict welijks betrokken voelen. En gebeurt het zelfs dat nadatj conflict werkelijk uitgebrokej men elkaar later weer vindt. NED. HERV. KERK Aangenomen naar Eexta Brandhorst te Ootmarsum; Cambry (Can.): J. F. Hoekst Dell; de benoeming tot leraar dienst aan de chr. scholengem van Arkel te Hardenberg: J. K Doetinchem: de benoeming t< raar godsdienst aan het chr. neum te Arnhem: A. K. Ploeg Westervoort. Bedankt voor Stellendam: Schuurman te Putten. GEREF. KERKEN Bedankt voor Oosterend: D. ma te Ter Apel en Valthermor GEREF. IKERKEN (VRIJG.) Beroepen te Ferwerd-Hallum: Bijzet, kand. te Damwoude. Bedankt voor Emmen: J. Sl( te Dalfsen: voor Meppel: D. te Buitenpost. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te St. Philipsland Goudswaard: P. Blok te Dirksl Bedankt voor Randburg (Z, ka): A. Hoogerland te Krabbe ke. Chinese geneeskunde, door S. I Ter sprake komen acupuni Moxa, Ademtherapie, heilmaL heilgymnastiek, farmacologie. De Driehoek, Amsterdam; 208 fr 45.-. f, Hongerige stenen, vertellingen, de Indiase dichter R. Tagore. Uili Wereldbibliotheek, Amsterdam blz - 12,90; voor leden: 9,91 Wolkenkrabber in vlammen deb- M. Stern (verfilming door Allen onder de titel 'The towj inferno' Uitg. Fontein, Baarni blz - 17,50. j LEIDEN Bij voldoende bek. stelling zal het Liber Amicorq J. Rasker herdrukt worden. De ste oplaag van het boek, datL Rasker werd aangeboden bij afscheid als hoogleraar vorig! was spoedig uitverkocht. j| Het boek bevat een uitvoerig len overzicht en bijdragen van k Berkhof, H. Gollwitzer, J. de u H. J. Heering, K. H. Miskot*J vele anderen en kost tien gd Bestellingen zo spoedig mogelitr het theologisch instituut te Ln( Rapenburg 59. tel. 071-23773. r 1 Van een onzer verslaggevers KAMPEN De hogeschoold waarmee de theologische hoge j, len in Kampen zich eens ii ,r jaar aan de kerkleden presen hebben beide dit Jaar gebrokei 0 een traditie wat de datum bet ,e De hogeschooldag van de ge lr] meerde kerken wordt voor het ;r niet op een doordeweekse da j houden, maar op zaterdag 31 i Morgens houdt prof. dr. G. P. velt een referaat over de vo nigheld, getiteld 'Geef het nie de slang', 's Middags kunne bezoekers colleges bijwonei daarover met de docenten pra De hogeschooldag van de gei," meerde kerken (vrijgemaak f aangepast aan het feit, dat d d kanties vervroegd zijn en het susjaar eerder begint. Dj ir wordt deze dag nu niet meer laatste woensdag van sept^g gehouden, zoals een traditie eo vele jaren wilde, maar op woeni 'd 10 september.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2