lit de weekbladen
r
Viva nieuwe stijl. Omdat het fijn is om jezelf te zijn.
Orkest uit Liverpool
speelde bekende werken
uidmolukker
issinger
einreb
fieuwe partij
We drinken weer
School en beroep
Doom Duckers:
vermakelijk
café-variété
I
pUW/KWARTET DONDERDAG 24 APRIL 1975
rvormd Nederland:
jn vader zei altijd: als een Ne
lander je vraagt wie je bent,
i moet je zeggen, dat je een
dmolukker bent. Dat je hier een Kflf P V 2 0*
elijk verblijf hebt en dat je na viaö
briek Terzijde: Bij een beetje gun
stige wind zijn die rooie vlaggen
in Rotterdam nog vóór de avond
zwart.
Haagse Post:
loop van tijd teruggaat'. Aldus
Zuidmolukse jongere, die in
vormd Nederland vertelt over
leven in Nederland, een leven
twee werelden. 'Als Zuidmoluk-
1 houd je je weieens bezig met
vraag, wat doe je als de RMS
"llteit wordt? Over die vraag kan
[nu niet beslissen. Teruggaan be
ult van veel afstand doen, maar
reet ook niet hoeveel goeds op
ion daarvoor in de plaats komt.
nt ik blijf diep in mijn hart me
bonden voelen met het Zuidmo-
1 se volk. Als de slagboom om-
iggaat komt voor mij de derde
eld in zicht. En of ik dat aan-
f weet ik nu nog niet',
ne van Reijendam-Beek schrijft
r emancipatie, die ze niet in de
erlijke betekenis van onteige-
ig zou willen bepleiten. 'Het zou
imer zijn als wij vrouwen ontei-
id werden, iets heel eigens zou-
verliezen in ons streven om
komen uniform te zijn aan de
n. Maar ik zou wel willen plei-
voor emancipatie in de beteke-
van bevrijding. Bevrijding van
normenpatroon, dat ons dringt
de rol van de vrouw van de
n. moeder van de kinderen,
nt dat is geen bijbelse norm',
ts Veltman sprak met drs. W.
tenbogaardt, VU-hoogleraar in 7 i t
mineralogie en petrologie. 'Mis- ZiWGrGRuG WOllCl
ien is het meest juiste antwoord
irom Amerika zich met Vietnam
noeit. dat olie een sterke recht-
•diging achteraf is van het be
de grenzen van het Ameri-
tnse imperium bij de 17e (Viet-
n) en de 38-ste (Korea) breed-
raad te leggen'.
Rien Robijns gaat in de Haagse
Post nog even in op 'het politiere
dorpsleven van een wereldhaven'.
De stad Rotterdam in opschudd: vr,
over het uitsteken van de rode vlag
op de Dag van de Arbeid en het
boekje 'Kijk uit achter je' van Jan
Blokker, dat ter gelegenheid van
dertig jaar bevrijding op de Rotter
damse scholen zal worden uitge
reikt en waarin Jezus en Marx vrij
wel in één adem worden genoemd.
'Wat discussies over metrobouw, in
dustrie, oude wijken en program
colleges nooit hadden vermogen,
gebeurde nu. Een rode lap stof was
donderdagmiddag oorzaak van een
diep conflict tussen links en rechts'.
In HP ook een gesprek met prof.
dr. Harry Hoefnagels SJ: Een
maatschappij die op winst berust
kan de werkloosheid niet oplossen.
Hoefnagels: 'Ik ben niet geneigd
om nu radicaal te zeggen: weg met
het winstbeginsel in de economie.
We zullen naar een maatschappij
moeten streven, waar winst een
ondergeschikte rol speelt. Waar
eerste beginsel is dat je de arbeid
gebruikt voor wat menselijk zinvol
is. waar arbeid bijdraagt tot het
collectieve welzijn'.
Accent:
Groene:
r De Groene schrijft Maarten van
lemen over Vietnam onder de
'De zoveelste Amerikaanse te-
■stelhng 'Ook al heerst er in de
rijde gebieden slechts vreugde
opluchting, het gevaar dreigt
steeds, dat 'Kissinger toestem-
ig wil om Amerikaanse troepen
tebruiken om nogmaals wraak te
nen op ae Vietnamese revoiutio-
voorstenen daartoe komen
r op een carte biancne, verge-
oaar met oe TonKinresoiuue
1964.
De Groene ook een gesprek met
Anmad, directeur van net
msnationai Institute in Amster-
8-. u, over terrorisme. Ahmad
:mt terrorisme een vrij vage
m. 'Wat voor de éen een terrorist
is voor de ander een vrijheioc-
f ij der. Bovenmen wordt net oe-
p terrorisme bijna uitsluitend
gepast op net geweid van atzon-
ujite groepen, terwijl het geweid
arvan staten zien bedienen,
estai niet in bescnouwing worca
wmen. Br is sprake van een
averoreid vooroordeel ten gunste
regeringen en maentneobers en
in opstandelingen'.
Nieuwe Linie:
Hde vooipagina van De Nieuwe
ie gaat Gerard de Bruijn nader
op net Weinreo-rapport, dat
zijn mening niet gepubliceerd
g worden. Hij noemt het onder-
k van Oorlogsdocumentatie om-
den en pieit ervoor, uat staats-
retaris Kiem dit onderzoek zorg-
Qig zal daten) bestuderen, om-
daar alle reden toe is. 'Er is
zozeer sprane van een histo-
:n onderzoek, dan wel van een
kapte rechtsspraak',
mponist Willem Breuker legt in
pagina-groot interview uit,
arom hij afziet van de Matthijs
rmeulenprijs 1974, de officiële
iziekprijs van de gemeente Am-
rdam. 'Als ik die prijs accepteer
vestig ik de kwalijke cultuurpoli-
k John Kleinen levert het twee
artikel in een reeks over China
)ver het Chinese strafsysteem),
arin op drie manieren van straf-
B 1 in China wordt ingegaan, op de
'estie van de werkkampen en op
'v gunstige gevolgen van het Chi-
se strafsysteem vergeleken bij de
I holing voor de misdaad', waarop
v 'evs het straffen vaak uitloopt'.
H ij Nederland:
ns Smits vraagt zich in Vrij Ne-
rland af of de PSP nog wel
rieus wordt genomen 'na de uit-
cht van mensen als Gortzak,
inkaart, Burggraaf, Harmsen,
Qulders en Zanen, na de onver-
nkkelijke affaire-Riethof, na de
derlaag van partijvoorzitter
Fwogerwerf, politiek secretaris Erik
eijer. jongerensecretaris Frank
ihler en good-old Wiebenga'. De
euwe koers van de PSP kan vol-
ns hem leiden tot het wegkwij-
in isolement, of het ontstaan
een links-socialistische partij,
samenwerkend of versmel-
nd met de PPR.
or Cornelissen schetst de carrière
n VARA-voorzitter André Kloos:
ij heeft het tweede deel van de
Ten zestig verkeerd getaxeerd.
I let is ook een keerpunt van zijn
i opbaan, de neergang. Over de
ortgaande crisissituatie binnen
Vara recentelijk weer door
it laten opvliegen van Vogel Vrij-
'g bericht Tessel Pollmann de-
week ten tweeden male.
udie van Meurs interviewde de
nsterdamse hoodcommissaris van
'litie, «Th. Sanders, die even af-
jkt van zijn visie op de Nieuw-
arktgebeurtenissen: 'Soms denk
wel eens dat socialisme alleen
aar bevrediging van het egoïsme
tekent'.
se week in VN het eerste van
n tweedelig interview met onder-
ijsminister Van Kemenade, die
tvoerig ingaat op de verhoudin-
binnen zijn partij (PvdA), de
et-Posthumus. en de midden-
hooi. Ook wat persoonlijke ont
nemingen: 'Als ik die brieven
ijg van vijftien-zestienjarigen die
ggen: ach jongen, ik wil hele-
aal niet, dan denk ik: daar doe
et nou juist voor, voor die doe ik
et nou juist'.
ermeldenswaard grapje in de ru-
De Indonesische minister van bui
tenlandse zaken. Adam Malik, laat
zich in Accent in niet mis te ver
stane bewoordingen uit over de
Zuidmolukse gemeenschap in Ne
derland: 'Als je een zwerende wond
tegenkomt is het soms nodig een
drastische operatie uit te voeren in
plaats van die won dte laten voort
etteren'. En: 'Ik denk dat elke re
gering, waar ook ter wereld, het
recht heeft om maatregelen te ne
men tegen die extreme elementen,
die ten nadele van de meerderheid
de rechtsorde van die gemeenschap
verstoren, of proberen die gemeen
schap geweld aa nte doen.
Accent zocht de fotograaf John de
Rooy op, die tien jaar geleden in
de bosjes van Drakensteyn zes
maal zijn camera liet knippen en
daarmee de prille liefde tussen
prinses Beatrix en Claus von Ams-
berg wereldnieuws liet worden. Het
succes f verdiensten: anderhalve
ton) werd een nachtmerrie voor De
Rooy. 'Een machtmerrie van een
zaamheid en armoe, drank en ver
dovende middelen, daarna een ern
stige ziekte. Maar sinds enkele
maanden werkt de glamourfoto-
graaf van toen weer', zo stelt Ac
cents Joop Deltenre tevreden vast.
Elseviers Magazine:
De omslag van Elseviers Magazine
toont een bosje autosleutels, gela
ten hangend in een borrelglaasje.
Jack Kruger beschrijft binnenin
wat de 1 november-wet heeft opge
leverd: 'De Nederlandse automobi
list drinkt weer. Het oude niveau is
nagenoeg weer bereikt'. De heksen
jacht is uitgebleven, zo stelt hij
vast, en de horeca is daarom niet
ontevreden. Maar slapende honden
zijn er om wakker gemaakt te wor
den: 'Binnenkort kunnen we weer
een verhoogde activiteit inzake
controles en campagnes verwach
ten'.
Cees Labeur over de F-16 affaire
binnen onze grootste regeringspar
tij: 'De kleine marges van de de
mocratie frustreren de PvdA. Tegen
die achtergrond moet het conflict-
Vredeling worden geplaatst. Ook in
E.M. aandacht voor de 'Republik
Maluku Selatan'. Coen van Harten
interviewde ir. Manusama: 'Mijn
volk is soms ongeduldig. Ik vecht
tegen mijn eigen ongeduld. Als Ne
derland dat begrijpen mocht.
Onno Reitsma bericht andermaal
uit Zuid-Vietnam: 'Eén grote ratte-
val', meent hij. 'Iedereen praat over
maar één onderwerp: hoe komen
we eruit?' Op de waarschuwende
gele pagina's enig proza van Ferry
Hoogendijk. die meent dat de PvdA
de Nederlandse economie onderge
schikt wil maken aan haar politie
ke dogma's. 'Wanneer men daarmee
doorgaat, moet niemand zich ver
bazen wanneer wij binnenkort on
der de 'nullijn' terecht komen'.
De Tijd:
Dubbeldik is De Tijd deze week
vanwege een speciale school- en
beroepen bij lage, die een antwoord
poogt te geven op de vraag hoe
sterk het onderwijs in Nederland
een afspiegeling is van maatschap
pelijke krachtsverhoudingen en
ontwikkelingen. Niet los daarvan te
zien is een interview evenals in
VN met minister Jos van Keme
nade van onderwijs, die halverwege
het volgende opmerkt: 'We moeten
naar een onderwijssysteem toe. dat
veel meer eigenschappen van men
sen waardeert en tot ontwikkeling
brengt, dat dus een veel groter
palet van prestaties mogelijk
maakt'.
P van der Eijk gaat in op het
congres van de Detam voor sociale
verzekeringsgeneeskundigen. dat
over 'overspanning' gaat. Het zou
wel eens een onoplosbaar probleem
kunnen zijn, meent hij. 'Er zijn
linkse en rechtse psychiaters en
hun beslissingen verschillen he
melsbreed. De beslissing of iemand
zijn werk aan kan wordt genomen
op zeer personlijke gronden.' On
der de titel 'Krijg een koperen
kind, dan kun je je rot poetsen'
schrijft dezelfde redacteur over het
Bargoens woordenboek van drs. En-
no Endt. waarvan Inmiddels al zo'n
vijftienduizend exemplaren ver
kocht zijn.
Ook De Tijd besteedt nu aandacht
aan de 'voortdurende machtstrijd
om de identiteit' binnen de VARA.
Verhelderend is een opmerking van
ex-chef documentaires Tom Pauka
naar aanleiding van het verdwij
nen van het programma Vogel Vrij
dag: 'Een programma met een lage
kijkdichtheid jaagt het publick
naar de andere zender. Dat is vei-
velend voor de makers van de pro
gramma's die later op de avond
worden uitgezonden'.
PS13/RH15'
door W. H. Wolvekanp
ROTTERDAM Het Royal Liverpool Philharmonic Orchestra
maakt o.l.v. Sir Charles Groves momenteel een korte toernee door
Nederland. Dinsdag- en woensdagavond was het in de Rotterdamse
Doelen, vanavond (donderdag) is Den Haag (Congresgebouw)
aan de beurt en maandagavond speelt het in het Amsterdamse^
Concertgebouw. Dan is John Ogdon solist in het Tweede Piano-Z
concert van Brahms.
De programma's die het Liverpoolse
orkest (opgericht in 1840 en daar
door een der oudste ter wereld)
brengt, zijn nogal behoudend en
gevuld met algemeen bekende wer
ken. De enige wat minder bekende
compositie op het eerste concert in
De Doelen was The walk tot the
paradise Garden van Frederick De-
lius (1862-1934). Het werd voor de
pauze geflankeerd door Berlioz' Ou
verture 'l.e carnaval romain' en het
vioolconcert van Max Bruch, voor
gedragen door de Italiaanse violist
Uto Ughi, Het tweede deel van de
avond bleef gereserveerd voor de
achtste symfonie in G van Dvorak.
Stemmingsstuk
Het werk van Delius is een fijn
stemmingsstuk, laat-romantiek met
lichte impressionistische invloeden.
De uitvoering onder Groves muntte
uit door een bijzonder verzorgde en
genuanceerde samenklank. Met
Berlioz 'Carnaval romain wist het
Orkest onder bezielde leiding tot
een briljant musiceren te komen.
Een afzonderlijk woord van Waar
dering voor de fraai geblazen En-
gelse hoornsolo is zeker op zijn
plaats. De solist van deze avond,
Uto Ughi. speelde Bruchs vioolcon
cert. dat vanwege zijn rijke melo-
diek en hechte structuur wel altijd.;
repertoire zal houden. (Het meester
werk van deze romanticus komt*"
tegenwoordig niet meer voor uit
voering in aanmerking) op bewon
derenswaardige wijze. Met zijn zeer
solide techniek en uitzonderlijk,
mooie toon kwam een welhaast»
ideale reproductie tot stand. In de
na de pauze gespeelde achtste
symfonie van Dvorak kregen diri-,
gent en Orkest nog eens volop de
gelegenheid hun hoge kwaliteit te
tonen. Bij alle vurigheid in de -
voordracht bleef het orkestspel be- a
heerst en fraai van klank.
door Ber Huising
Viva nieuwe stijl. Ietsje kleiner,
stukken veelzijdiger en beduidend
goedkoper.
Viva nieuwe stijl:altijd'op de hoogte,
mode-nieuwsgierig en ontspannend.
Niet bang om serieus te zijn, maar ook
vrolijk en lëvenslustig. Er goed uitzien mag
nog steeds. Fijn wonen ook. Jezelf zijn dus.
Omdat 't dan pas fijn is.
Deze week o.a.:
In bad met een Fin. Baden op z'n
Fins,Turks en z'n Japans. Plus: ho.e onze
eigen Hollandse tobbe te verlekkeren.
luliette Gréco: Ik vergeet soms dat
ik getrouwd ben. Een waarachtige vedette.
Meer dan 40 jaar jong. Een vrouw die
volkomen zichzelf is.
Masseren op z'n Chinees.
Pijn opheffen zonder naalden kan óók.
Druk op de rug: weg hoofdpijn, aju kiespijn,
gedag buikpijn.
Grote mode voor klein geld.
Wat vinden we terug van de grote Parijse
mode in de betaalbare konfektie? Heel wat.
Als je goed zoekt.
Vier ionge rijkaards. Het levens
verhaal van vier jonge mannen, die miljonair
zijn vóór hun dertigste. En dat zonder toto.
Abonneren is nog voordeliger!
Naam:_
Adres
Plaats:_
^20-729785.
Ik ontvang Viva graagelke week voor
190 cent via de bladenman de post
(kruis aan wat u 't beste uitkomt). Geef deze bon
aan uw bladenman of stuur'm in een open
I envelop zonder postzegel aan Viva, antwoord
nummer 7142, Amsterdam. Telefonisch abonneren
kan ook, bel dan ons informatiecentrum
AMSTERDAM In Amster
dams Mickery is, van dinsdag
avond af tot aan 5 mei, een
vermakelijk Engels café-variété,
dat Doom Duckers Ball heet, en
geleid wordt door Neil Johns
ton.
Vroeger had Amsterdam ook café's,
voornamelijk in de volksbuurten,
die tegen het einde van de week
'cabaret' werden en waar dan, ui
teraard niet de beste, artiesten op
traden met hun nummer. In Enge
land komt dat nog voor.
De Mickery-zaal was café gewor
den, met stoelen en tafeltjes en de
vrijheid om, door het programma
heen, een drankje aan de toonbank
te halen. De vijf van Doom Duckers
Ball, door vier goede musici bege
leid, doen, en kunnen, het 'net
echt' maar ze lichten hun program
ma wel door, met een kostelijke
ironie. Zij overdrijven de s'tijl. de
gemeenplaatsen, de sentimentali
teit. niet te veel maar net genoeg,
ze mislukken een beetje hier en
daar, ze hebben hun ruzietjes, ze
schmieren met overtuiging, en ze
laten, achter wat zij willen voor
stellen, de mensen zelf zien in hun
Een scène uit Dóom Deckers Ball.
werk dat niet zo vrblijk is als het
moet lijken. Zij doen dat met hu
mor en tenslotte kunnen zij heel
goed, wat zij enigszins parodiëren.
Neil Johnston
Neil Johnston is de conferencier
met zijn opgelegde opgewektheid,
die meer lacht dan het publiek, en
af en toe bjdt dat het programma
maar goed zal verlopen. Er is een,
wat afgetakelde, zwoele en fatale
zangeres die bij haar vele echtge
noten ook de zeven dwergen van
Sneeuwitje telde. Zij heeft het die
pe geluid en de verleidelijke geba
ren van de vamp. Er is een grappig
meisje dat zich met vuur in cow
boy-liedjes stort en nog bijna on
schuldig sentimenteel van de liefde
zingt. Eens zal mijn prins komen
(en die komt dan niet) is een
Sneeuwitje-hoofdmotief van de
songs. De derde zangeres doet
voortdurend komisch zenuwachtig
haar besi. Er is ook nog een won
derboy. met de allures van een
roek-zanger. De electronische mu
ziek - piano/orgel, gitaren, en
drums is uitstekend. Die swingt
soms de pan uit en smelt dan weer
liefdelijk weg. De liedjes liggen
lekker, de dansjes zijn mal net niet
mooi. Hat was een uur lang leuk
vermakelijk, en na de pauze kan er,
als het publiek dat wil. nog gedanst
worden.