Van duidelijk rechtse signatuur
1
Vrije evangelische jeugd
mogelijk samen met CJV
fllsiliall!
Vandaag
Gereformeerde bond
vraagt ambtsdragers
'op hun post te zijn'
Conferenties*
Onze
adressen
Franse protestanten openen
debat over sexualiteit
Britse kerken
Wereldraad ook
in 1976 niet
naar Finland
Nog steeds
onzekerheid
over 'Kom over
de brug'
Frankfort weert
Hare Krisjna
van de straat
Gerefgemeenten
tegen abortus
Dokter Elshove
voorgoed terug
Nieuwe boekei
TROUW/KWARTET WOENSDAG 23 APRIL 1975
KERK/BINNENLAND
door dr. C. Rijnsdorp
lijkheid. Zij weten zich fundamen
talisten ln die zin, dat zij willen
bouwen op het fundament van
Gods Woord, opgevat in de zin van
de gereformeerde traditie, door
gaans met inbegrip van een geijkte
terminologie.
Onder redactie van drs. J. Klatter is bij Buijten en Schipperheijn,
Amsterdam, een verzamelboek verschenen onder de titel Neder
land in de branding, keur en toets van onze samenleving (352
blz., 29,50). Negentien auteurs (van wie tien een academische
titel voeren), allen volgens het gangbare spraakgebruik van dui
delijk rechtse signatuur, behandelen een staalkaart van actuele
onderwerpen.
Alfabetisch op een rijtje gezet, zijn
dit de volgende: cultuur, defensie,
democratie, economie, gezondheids
wezen. kerk, moraal, onderwijs,
ontwikkelingshulp en -samenwer
king. christelijke organisatie, publi
citeit. recreatie, de regio, de staat
de wereldpolitiek. Onder de schrij
vers treft men hoogleraren aan,
journalisten, medici, militairen, po
litici en een predikant. Toch heeft
dit verzamelwerk niet de pretentie
een handboek te zijn, 'maar het
streven was kort en duidelijk aan
te geven de kernen, waarom het
gaat. op de onderscheiden terreinen,
ter overweging van wat daar "het
volk ten goede' kan dienen, dan
wel hetgeen daar iri zoveel opzich
ten mis is' (bl. 8).
Een oriëntatieboek dus met zowel
studieuze bijdragen als populaire
uiteenzettingen, en enkele stukken
waarin de emotionele toon over
heerst (ds. J. Schelhaas en huisarts
J. E. de Vries). Hier zijn geen
rekkeiijken, maar preciezen aan het
woord: precies ook op het stuk van
woordgebruik, bijvoorbeeld in hun
afwijzing van de term medemense-
Tegen de stroom
De bundel als geheel genomen wil
tegen de stroom van de tijd oproei
en. tussen de klippen door. 'Aan de
ene zijde de geest van onze tijd. die
zich kenmerkt door wetteloosheid,
menselijke autonomie en zelfge
noegzaamheid, ondermijning van
elke oriëntatie op Gods wil voor ons
leven. Aan de andere zijde het niet
minder ernstige kwaad van wetti-
cisme. gepaard gaande met conser
vatisme en allerlei andere, ook mo
rele. kwalen'. Aldus prof. dr. A.
Troost lp zijn zeker niet ongenuan
ceerde bijdrage Verstoorde Moraal.
Het is natuurlijk ondoenlijk alle
bijdragen te bespreken. Om een
idee te geven van de inhoud, citeer
ik liever een aantal uitspraken. Drs.
Graham M. Birtwistle: 'Wij moeten
een nieuwe mentaliteit kweken bij
fabrikant en publiek van b.v. een
waardering van het duurzame, om
de geest van onze 'throw-away cul
ture'. onze wegwerpcultuur, te be
strijden' (48). H. Algra merkt met.
spijt op, 'dat alle pogingen om te
komen tot een Protestants-Christe
lijk Weekblad met een breed opinië
rend karakter op een fiasco zijn
uitgelopen' (57). Mr. dr. C. J. Ver-
planke: 'Niet de hand van de kiezer
in de stembus, maar de gebalde
vuist van de pressiegroep gaat het
beleid bepalen' (63). M. W. Scha
kel: 'Er groeit in ons land een
generatie op onder wezenlijk ande
re condities dan de voorgaande ge
slachten' (75). Ir. J-. van der Graaf:
de huidige Christelijke school
is niet meer de school van de
ouders en is zeker niet meer uits
luitend de school voor leerlingen
uit de Christelijke gezinnen' (79).
Drs. G. van Leijenhorst: 'Onderwijs
is een cultuurgestalte. Het mag niet
een operationeel werktuig zijn voor
maatschappijvernieuwing. Daar is
het onderwijs niet voor bestemd'
(93). Luitenant-kolonel H. Meijer:
'Het kardinale punt isdat de
gewetensbezwaren zich moeten
richten tegen elk oorlogsgeweld'
(149). Prof. dr. S. van Popta: 'Wij
zullen vermoedelijk in steeds ster
kere mate te maken krijgen met het
verschijnsel, dat oplossingen die
voor bepaalde problemen worden
gevonden, nieuwe problemen op
roepen' (201). Onzekerheid is het
essentiële kenmerk van het mense
lijk bestaan. R. Teunis: 'En toch is
er een overeenkomst tussen toen en
nu, n.l. de vrees, dat er een mense-
,lijk koninkrijk gebouwd zou wor
den. zodat het verlangen naar het
Koninkrijk van God op de achter
grond zou geraken' (203: is deze
tegenstelling wel houdbaar? zie Lu-
kas 2 vers 14, C.R.). J. Kuilman
constateert 'dat de altijd werkende
mens door de strenge Zondagsop
vatting- op recreatief gebied niet
aan zijn trekken kwam' (221). Drs.
J. Klatter: 'Het huidige mondiale
evenwicht hangt op de Russisch-
Chinese vijandschap' (242). M. A.
Cageling: 'In Afrika spelen in de
meeste onafhankelijk geworden ge
bieden twee tegenstellingen door
elkaar: ten eerste de tegenstelling
tussen de stammen, die dikwijls
een kwestie van leven en dood
wordt: ten tweede de tegenstelling
tussen Oost en West' (275).
Mengeling
Geprotesteerd wordt tegen eenzijdi
ge berichtgeving: het Christelijk
Onderwijscongres 1973 te Grand
Haven is alleen in Friesch Dagblad
uitvoerig besproken; de ommezwaai
van Trouw in 1972 wordt betreurd
en zo voort.
Men ziet: een mengeling van des
kundige informatie en polemiek die
zich op ongelijk niveau beweegt en
die veel bevat dat serieuze aan
dacht verdient, ook al is men van
oordeel dat hier te zeer op een
exclusieve basis is gewerkt. De re
dacteur heeft zelf gevoeld dat hij,
wil hij de zaak der verontrusting
werkelijk dienen, inderdaad met
een soort handboek had moeten
komen, op een peil dat nu slechts
in een aantal bijdragen is gehaald.
Natuurlijk is het moeilijk op tijd de
juiste mensen voor de juiste onder
werpen bereid te vinden. Maar als
de gereformeerde gezindte, die oude
brieven heeft en toch voor en na
een stuk volkskracht vertegenwoor
dig^, onmachtig is tot eenheid (zie
Trouw van 14 april), terwijl toch
allen vasthouden aan Schrift en
Belijdenis, moet er ergens iets niet
kloppen. De oorzaken van de on
miskenbare afval en vervlakking,
voorzover die zich niet aan onze
waarneming onttrekken, zijn veel
ingewikkelder en zitten veel dieper
dan door velen aan de rechterflank
wordt beseft. Veel meer dan wat
daar alleen maar als afval wordt
gezien van de rechte leer, tó de
kloof tussen leer en praktijk van
alle kerken mede schuldig. Merk-
kwaardig dat eep richting die over
het algemeen ongenuanceerd denkt
zich kerkelijk en politiek zo ge
schakeerd opstelt. Sommigen zou
den er niet voor terugschrikken het
dozijn gereformeerde denominaties
vol te maken, met alle desastreuze
gevolgen van dien. Maar er zit daar
veel intellect; er wordt daar veel
gelezen en daarom is het wachten
op een boek waartoe het onderha
vige een aanloop is.
Oecumene en Bevrijding in de
context van de komende Nairobi-
assemblee.
Studie- en informatiedag' voor pre
dikanten en mensen uit het onder
wijs, zaterdag 3 mei van tien uur
tot half vijf in 'De Aker', Kerkplein
4, Putten, m.m.v. prof. dr. ir. H. van
Riessen, ir. J. van der Graaf, J. A.
E. Vermaat en prof. dr. W. H.
Velema. Aanm. tel. 02150-52641,
toestel 223.
9 Tanzania - Suriname - Brazilië.
Trainingsweekend over ontwikke
lingssamenwerking. vrijdag 2 tot
zondag 4 mei op De Drieburg te
Driebergen (tel. 03438-3193).
Muziek van Maurice Ravel,
maatschappelijke, politieke en cul
turele achtergronden, 10 en 11 mei
te Bentveld (tel. 023-244450).
UIT
VAN LEZERS
Rode vlag (3)
Onbegrijpelijk, ,dat men van PvdA-
zijde het polarisatievuur op deze
wijze meent te moeten aanwakke
ren. De PvdA beseft niet, dat: 1. zij
geen 'staats'-partij is: 2. Nederland
geen partij-staat is of wenst te
worden; 3. de rode vlag geen natio
naal symbool is en alleen daarom
al geen plaats toekomt op gemeen
schapsgebouwen, al of niet geflan
keerd door het symbool van onze
nationale eenhejd: onze vlag! 4.
het bezit van macht geen doel in
zich-zelf is of mag zijn; is dit wel
het geval, dan slaat het bezit van
macht om in machtsusurpatie en -
misbruik; 5. het verheffen van een
partij-symbool tot nationaal
symbool (het hakenkruis) heeft ge
leid tot de tweede wereldoorlog.
Wanneer de huidige tendensen
doorwerken, dan is de^ democratie,
zowel als de constitutionele monar
chie in' Nederland in groot gevaar.
Misschien is herhaling van de
'Troelstra-putsch' van 1918 niet on
mogelijk. Ten teken, dat de 'zwij
gende meerderheid' met deze gang
van zaken geen genoegen wenst te
nemen, noch wenst te wachten tot
de volgende verkiezingen, kunnen
we nu al twee dingen doen: 1. Op
Koninginnedag a.s. allen onze nati
onale vlag uitsteken, al of niet
^voorzien van Oranje-wimpel! 2. In
dien de PvdA-meerderheden op 1
mei de officiële overheidsgebouwen
wensen te misbruiken voor het rode
vlagvertoon, tooit u dan op die dag
met een zwarte rouwband. Neder
land let op uw zaak!
Dordrecht
J. Kruit
Rode vlag (4)
Ik gun ieder zijn dag van de ar
beid, dat wil ik voorop stellen.
Maar nu we opnieuw in een crisis
periode zijn aangeland met massa's
werklozen en precies als in de tijd
van de veel verguisde Colijn geen
oplossing weten, lijkt het mij meer
van oprechte menslievendheid te
getuigen als we ditmaal de hand in
eigen boezem steken en zeggen:
met al onze socialistische wijsheid
laten wij op onze beurt, u. arbei
ders. in de kou staan. Om onze
goede wil te tonen roepen we 1 mei
uit tot de dag van bezinning en
berouw, we zullen onze rode vlag
HOOFDKANTOOR:
Nieuwe Zijds Voorburgwal
276-280, Amsterdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM:
Westblaak 9-11, Rotter
dam. Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG:
Parkstraat 22, Den Haag.
Tel. 070-469445.
Postbus 101.
LEIDEN:
Steenstraat 37, Leiden.
Tel. 071-31441.
Postbus 76.
DORDRECHT:
Scheffersplein 1, Dor
drecht. Tel. 078-33370.
Postbus 118.
GRONINGEN:
Nieuwe Ebbingestr. 25.
Groningen.
Tel. 050-125307.
Postbus 181.
ZWOLLE:
Melkmarkt 56, Zwolle.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3.
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus .859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
voortaan halfstok hangen! We zul
len onze werkloze vrienden laten
voelen dat we met hen meeleven
en ook pijn hebben aan hun ellen
de. En ook wij weten de oplossing
niet!
Haarlem
B. van Dijk
Rode vlag (5)
Tien jaar gelden waren er alleen dn
Rotterdam Zuid zes- of zeven
Oranjeverenigingen. Nu zijn er in
heel Rotterdam slechts drie over.
Waar blijven de mensen die voor
het koningshuis op de bres willen
staan. Moeten deze verenigingen
binnen zeer korte tijd ook te gron
de gitan? In de. tijd van Troelstra
zijn er duizenden mensen bijeen
gekomen om hun aanhankelijkheid
aan ons koningshuis te tonen. Kan
dat nu nog? Altijd staat Oranje pal
voor Nederland. Maar staat Neder
land pal voor Oranje? Als dat waar
is laat dat dan ook blijken voor of
op 1 mei.
Rotterdam
Mevr. E. Fousert-v.d. Sluis,
Rode vlag (6)
Laat die rode zakdoek toch wappe
ren. Wil je nog een duidelijker en
tastbaarder bewijs van de ondemo
cratische en onverdraagzame hou
ding van de meerderheid van de
PvdA? De socialisten snijden in
eigen vingers en misschien worden
de christelijke kiezers" eens wakker.
Masland
M. v. d. Berg
Rode vlag (7)
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT De Vrije Evangelische Jeugdorganisatie (Vejo) zal waarschijnlijk over enige tijd.een
vast samenwerkingsverband aangaan met een grotere kerkelijk georiënteerde jeugdorganisatie.
Dit jaar wordt een plan in drie
fases uitgevoerd, dat volgend jaar
moet leiden tot een definitieve
partnerkeuze.
De clubs van de Vejo. waarin zes
tot zevenhonderd jongeren vere
nigd zijn, zullen een pakket infor
matie krijgen over enkele organisa
ties, over hun kadermateriaal, de
bestuursstructuur en de kerkelijke
grondslag. Vervolgens zullen de Ve-
jo-clubs vla een enquête hun me
ning kunnen geven over deze zaken
en over een samenwerkingsmoge-
lijkheld. Het bestuur hoopt uit de
uitslag van de enquê een voorstel
te kunnen afleiden voor de jaarver
gadering van volgend jaar.
Binnen de Vejo wordt het als een
ernstig gemis ervaren dat de orga
nisatie te klein is om eigen kader
materiaal te produceren. ^Het mate
riaal van andere organisaties vormt
een ernstige verlokking. Aan de an
dere kant zijn er ln de Vejo, die
het eigen milieu zeer waarderen en
dat liever als inspiratiebron voor
het jeugdwerk in tact laten.
De Vejo bezit op het moment een
onofficiële samenwerking met het
Christelijk Jongerenverbond (CJV)
en met het gereformeerde jeugd
werk. Gezien de interkerkelijke
oriëntatie van het CJV ligt het voor
de hand dat de Vejo zich daarbij
zal aansluiten. Het CJV zou dit
graag zien.
Het nadenken over de eigen zelf
standigheid voor de Vejo Is bevor
derd doordat In de bond van vrije
evangelische gemeenten een struc
tuurwijziging op handen is, die ook
de status van 'het jeugdwerk kan
^beïnvloeden.
Van een onzer verslaggevers
De Franse protestanten worden door hun kerk uitgenodigd tot een
breed gesprek over de sexualiteit. De Fédération Protestantse de Willen SI VEIl ij I W
De rode wekker is afgelopen en
heeft ongetwijfeld de brede massa,
die niets moet hebben van dit neo
marxistische gedoe, uit de slaap
doen ontwaken. Daarom dank aan
de burgemeester en de zijnen, die
overigens onbewust voor deze re
veille hebben gezorgd.
Utrecht
D. C. J. Oosting
Rode vlag (slot)
1 Behalve dat rood een kleur is van
een bepaalde politieke partij, is het
ook een kleur die bij een stoplicht
voorkomt. Dan moet je stil blijven
staan. Daarom ben ik zo blij met
die rode vlag. Daar kunnen we dan
even naar kijken en misschien
kunnen we dan allemaal bij de
volgende verkiezing duidelijk kleur
bekennen. Mocht iemand daar een
vervroegde propagandastunt uit le
zen voor een Christelijke partij; hij
heeft gelijk.
Vlaardingen
J. M. Zuithoff
Zondags redden
In de gemeenteraad van Goedéree-
de heeft men lang gediscussieerd,
of een badgast, die 's zondags in
nood verkeert, recht heeft op hulp
van een reddingsbrigade. Het is mij
volstrekt onduidelijk waarom een
zo.duidelijke zaak zoveel tegenkan
ting ondervindt. Vooral christenen,
die liefde tot God en de naaste in
hun vaandel hebben staan zouden
zeker inzake hulpverlening in
nood voorop moeten lopen, op
welke dag van de week ook. Er zijn
nu eenmaal mengen die anders
over de zondag denken dan de SGP
en daarvoor christelijk gefundeerde
redenen hebben.
Rotterdam
F. L. Stolk
Titels
Ik ben het er direct mee eens, dat
het gebruik van academische titels
ln het kerkelijk verkeer moet wor
den nagelaten. Maar de vraag is
niet beantwoord welke betiteling
dan wel toegepast dient te worden.
Nu kun je meemaken dat in kerke
lijke vergadèringen zowel mijnheer
of mevrouw, als broeder of zuster
gezegd wordt. M.i. heeft de bena
ming broedèr en zuster onder de
gelovigen wel een diepere geestelij
ke betekenis.
Culemborg
H. d Voogd
France, waarin de Franse hervormden en lutheranen samenkomen,
vraagt ln een stuk van honderd pagina's dat is samengesteld door
een studiegroep om over de problematiek van gezin, liefde en
sexualiteit een gedachtenwisseling te beginnen, waartoe ook de
katholieken worden uitgenodigd.
geestelijke gezondheid en zijn ook
geen teken van verdorvenheid. De
kinderen moet volgens het stuk ge
leerd worden dat bij de sexualiteit
het plezier zijn eigen plaats heeft
naast de vruchtbaarheid.
Het 'proefhuwelijk' vindt het stuk
problematisch. Het wil de sexuele
relaties voor het huwelijk niet aan
bevelen, maar wijst wel op de
voortgaande band tussen verloof
den. 'De strelingen zullen Intiemer
Twee groepen van een twaalftal
deskundigen hebben in Parijs en
Straatsburg aan het stuk gewerkt.
In de brochure wordt gezegd dat
volgens de bijbel 'de sexualiteit
evenmin als het leven heilig zijn.
'Alleen God is heilig' Het werk telt
vier hoofdstukken: De man en de
vrouw; De kinderen; Moeilijkhe
den, mislukkingen, nieuw begin;
Sexuele opvoeding.
Het stuk zegt met nadruk dat het
huwelijk bij de protestanten geen
sacrement is. Het vraagt om een
'verantwoord ouderschap' en zegt
dat een te grote vruchtbaarheid 'de
overlevering van de mensheid ern
stig bedreigt'. Er wordt uitdrukke
lijk in gezegd dat de protestanten
'voor wat de bedoeling betreft er
geen verschil zien tussen de zoge
naamde 'natuurlijke' geboortebe
perkingsmethode en kunstmatige
contraceptie'. Wel wordt sterilisatie
van de man en de vrouw' wegens
het onherstelbare karakter' verwor
pen.
Zelfbevrediging
Waar het over de kinderen gaat,
worden de protestanten gewaar
schuwd tegen veroordeling van de
masturbatie bij de opgroeiende
jeugd'. Deze bezigheden vormen
geen gevaar voor de lifchamelijke of
HELSINKI Dr. Philip Potter, se-
cretaris-generaa^ van de wereldraad
van kerken, heeft de lutherse kerk
van Finland laten weten, dat het
centrale comité van de wereldraad
ook in 1976 niet in Finland zal
kunnen vergaderen.
De jaarvergadering van het bestuur
van de wereldraad zou in 1973 in
Finland worden gehouden. Finan
ciële verwikkelingen noodzaakten
de wereldraad echter in eigen huis,
in Geneve te vergaderen. In 1974
vergaderde het centrale comité be
trekkelijk dichtbij, namelijk in
West-Berlijn. Dit jaar wordt de
vergadering gecombineerd met de
ze ven jaarlijkse assemblee, die eind
november in Nairobi wordt gehou
den.
In Helsinki waar het stimulerend
effect van internationaal contact
zeer wordt gewaardeerd, hoopt men
nu op een kleinere oecumenische
vergadering in wereldraad verband
in 1976 ln Finland.
LONDEN De Britse kerken heb
ben d.e minister van financiën ge
vraagd om vrijstelling van de BTW,
die de kerken al ruim negen mil
joen gulden per jaar kost.
Dr. Ellison, anglicaans bisschop van
Londen en voorzitter van de geza
menlijke commissie van de kerken
voor het contact met de hoge over
heid, zegt, dat de Britse BTW een
zware last is voor de kerken. Voor
het merendeel van hun inkomen
zijn de kerken afhankelijk van
vrije giften. De inflatie stelt hun
voor steeds stijgende kosten, die op
hun beurt de BTW weer opdrijven.
De regering heeft een miljoen pond
Bi ww (een kleine zes miljoen gulden)
worden en op zekere dag zal het' aangeboden als jaarlijkse bijdrage
lichamelijk samengaan de natuur- m **et onderhoud van historische
lijke uitdrukking zijn van de diepe
emotionele band, die ontstaan is.
Moet men. indien de wederzijdse
band werkelijk is. ook al loopt men
vooruit op' het formeel worden van
de verhouding, in naam van de
Schrift spreken van zonde? De
sexuele relatie is zowel een uit
drukking van deze wederzijdse er
kenning als een beginpunt van die
relatie, die geroepen is voort te
duren. Het verbreken van deze re
latie is een zonde'.
Het boekje wordt besloten met vier
brieven van kerkelijke leiders, die
in een persoonlijke reactie de ge
sprekken die moeten volgen inlei
den. De meest kritische van deze
brieven is die van ds. Georges Ca-
salis.-die de tekst verwijt dat hij de
uitdrukking van het ethische ideaal
van de kleinburger, vervelend en
moralistisch is.
architectonisch waardevolle
kerkgebouwen. De kerken zijn daar
dankbaar voor, schrijft bisschop El
lison aan minister Healy, maar
daarmee is maar een beperkt aan
tal gemeenten gebaat. Bovendien
wordt, op dat bedrag weer een half
miljoen belasting betaald.
(In Nederland vallen de kerken
over het algemeen voor kerkelijke
activiteiten buiten de verplichting
BTW in te vorderen en af te dra
gen).
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Binnen het
bestuur van de actie Kom
over de Brug en onder de
deelnemende kerken is men
het er nog steeds niet over
eens, of er een derde actie
moet komen en zo ja hoe.
De eerste twee acties, in 1968
en in *1972, werden financieel
een groot succes.
Niet ieder is er zonder meer
van overtuigd, dat er een her
haling moet komen. Aan de
ene kant is er het grote en
thousiasme bij velen om roy
aal te geven voor een actie
ten behoeve van de derde we
reld. Anderzijds vraagt men
zich af, of een reprise van de
vorige acties wel recht zou
doen aan de veranderende
opvattingen over hulpverle
ning in de verhouding rijke
en arme landen.
Daarbij komt nog de vraag,
welke invloed dergelijke ac
ties In Nederland zelf heb
ben: leiden zij tot een reële
verandering in eigen levens
stijl?
Om een verantwoord advies
aan de kerken te kunnen ge
ven, die uiteindelijk moeten
beslissen, gaat het bestuur
van Kom over de Brug in
juni een weekend in conclaaf
om zich over deze vragen te
bezinnen.
FRANKFORT (DPA) Als
eerste grote stad in West-
Duitsland heeft Frankfort de
aanhangers van de Hare-
Krisjna-beweging verboden in
het openbaar op te treden. Zij
mogen niet meer op stxaat
zingen, dansen of religieuze
geschriften uitdelen.
Als grond voor de maatregel
voerden de autoriteiten aan,
dat tegen verscheidene aan
hangers een strafvervolging is
mgesteld wegens beschuldi
gingen variërend van mishan
deling tot oplichting en on
wettig wapenbezit. De leden
van de beweging, die zich in
gele pijen met kaalgeschoren
hoofden zingend en bedelend
door de straten bewegen, bie
den volgens de overheid geen
garantie, dat zij zich aan wet
ten, verordeningen en rechts
normen zullen houden.
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG Het hoofdbestuur van de gereformeerde bond in
de hervormde kerk heeft de hervormd-gereformeerde ambtsdra
gers in een rondschrijven gewezen op hun verantwoordelijkheid
ten aanzien van de ambtelijke vergaderingen en hun diakonale
verantwoordelijkheid.
Het doet een appel op de ambts
dragers ,'op hün post te zijn' op de
vergaderingen van de classes, wan*-
neer ze daarheen zijn afgevaardigd,
ook wanneer daar schijnbaar min
der belangrijke dingen aan de orde
zijn.
Het hoofdbestuur erkent, dat be
paalde situaties de gereformeerde-
bonders in gewetensnood kunnen
brengen. 'Onze aanwezigheid moet
er soms zijn onder protest. Maar
als we ons geroepen weten onze
plaats in te 'nemen in de hervorm
de kerk. ondanks het vele waarte
gen wij onze bezwaren hebben, dan
menen we te moeten stellen, dat
we die roeping ook overal, waar
mogelijk en geboden, gestalte zul
len moeten geven. We menen voor
al dat we het aan de kerk, waarin we
het ambt ontvingen, verplicht zijn
om haar te dienen naar bijbels
beginsel in prediking, pastoraat en
katechese, maar ook ln haar amb
telijke vergaderingen. Vooral in on
ze tijd met crises op allerlei terrein
en vragen van allerlei aard, worden
we mede geroepen om aan de door
denking van de vragen, waarvoor
ook de kerk staat, bij het licht van
Gods Woord mee te werken.'
Inzake het diakonaat adviseert het
hoofdbestuur, zich niet te zeer te
spitsen op fondsvorming, omdat
'het dubbeltje van elf jaar geleden
momenteel geen cent meer waard
is'. Waar mogelijk moeten de kan
sen worden aangegrepen, om het
geld verantwoord te besteden. Tal
van instellingen verdienen steun,
waarbij met name genoemd worden
de gereformeerde sociale academie
en het werelddiakonaat.
DEN HAAG De gereformeerde
gemeenten en de oud-gereformeer
de gemeenten hebben zich ln een
brief aan de Tweede Kamer uitge
sproken tegen legalisering van de
abortus provocatus.
Zij vragen strafbaarstelling zowel
van de vrouw als van degene, die
de abortus veroorzaakt. Alleen wan
neer het leven van de vrouw ern
stig bedreigd wordt, achten zij ab
ortus geoorloofd. Abortus provoca
tus is 'een verschrikkelijke aantas
ting van Gods scheppingswerk', al
dus beide kerken. Zij pleiten voor
verruiming van het adoptiebeleid
en verklaren zich bereid als kerken
pastorale en diakonale hulp te ver
lenen. Een andere groep, de gere
formeerde gemeenten in Nederland,
heeft zich, gelijk wij reeds meld
den, met een soortgelijk schrijven
tot de kamer gewend.
BAARN De gereformeerde zen
dingsarts Paula Elshove is na een
zendingsdienst van vele jaren voor
goed naar Nederland teruggekeerd.
Mevrouw Elshove is longarts. Zij
werkte eerst op Java, toen in Pa
kistan, daarna weèr op Java.
Het is te voorzien dat ook de ande
re Nederlandse artsen, die de gere
formeerde zending op Midden-Java
heeft ingezet, dr. Bouma en dr.
Boeken Kruger, dit jaar voorgoed
zullen terugkeren. Dan hebben de
gereformeerden geen enkele zen
dingsarts meer in Indonesië.
KLEINKINDEREN
Dezer dagen hebben we de kleinkj
deren op bezoek. Ze worden 's mi
gens gebracht en gaan. in het bei
van de avond weer naar huis:
noemen ons bomma en bompa vj
wege het onderscheid met de anl
re grootouders v vanwege mijn in
resse in Vlaamse schrijvers,
oudste kort mijn naam in vertr^
welijke momenten in tot 'bi
'Bon', zegt hij dan heel zacht
dicht bij mijn oor, 'mag ik t)
ven?'. Hij krijgt van mij een s
papier, een verfdoos en een flii
kwast. Hij schildert voorstellim
die steeds meer op huizen en k
ken beginnen te gelijken en
soms door het gebruik van slee
twee kleuren ontroeren. Wij prij
het resultaat en dan wil hij
soort passepartout knippen,
schaar schiet wel eens uit, mi
opnieuw houden wij het conterfi
sel op een afstand, ki)ken d
onze oogharen en laten bewon<
rende klanken los. Als hij mij
een schrift ziet schrijven, wil
ook een schrift en toont ons
later een aantal runen. De jong
heeft een andere aard. Hij is i
pratertje. Het eerste wat hij doel
een deskundige blik op mijn h
steld gebroken been werpen, nai
hij er zich van vergewist heeft i
het dit been is en niet het and<
Mijn arm krijgt daarna een be
en ook zal hij niet vergeten
snelle blik te wijden aan mijn
dat er indertijd wat vreemd schi
te hebben bijgestaan. En alt
weer zal hij vragen waar het g
gebleven is. Hij betreurt nog alti
dat ik dat na de afname niet m
genomen heb. Na deze luttele i
dische controle wijdt hij zich
de autootjes. Wij hebben geen k
deren aan ze. Maar juist als we
zo tegen vijven in de middag tev
den geconstateerd hebben, beg
nen ze als bij stille afspraak d<
het huis te rennen. Mijn vro:
oordeelt dit als gezond en erbij
horen. Moe gerend verlaten ze I
pand en zeggen met stralei
ogen: tot morgen.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Ooltgensplaat:
Vlietstra te Doornspijk; te Zier
ze; W. Verwey te Krimpn
den IJssel; te Lexmond: G. We
land te Scherpenzeel; te Oldebron
J. den Dikken te Benthuizen, i
bedankte voor Vreeswijk.
Bedankt voor Nijkerk: K. Schop; i
te Dordrecht.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Diemen-Watqrgraa i
meer-Bijlmer: J. G. Meynen te i
lemborg.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Rijnsburg W. Wierini
te Berkel-Rodenrijks.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Bunschoten: J. W e
terink te Nunspeet; voor Leeuwi
den: J. Verhage te Meppel.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Klaaswaal: R. Boo i
aard te Leiden;' te Apeldoorn: J.
Verwij te H.I.Ambacht.
Figuren uit de Indische Journal!
tiek, door W. Ch. J. Bastiaans.
gen uitgave, niet in de handel.
Over de geschiedenis van de In<[>
sche pers is helaas weinig geschi&i
ven. Journalisten die er uit eig k]
ervaring nog iets aan zouden ku
nen bijdragen, zijn er haast ni er
meer. Gelukkig hebben we de her;
W. Ch. J. Bastiaans nog, die zoi 51
bij de Regerings Voorlichting k
dienst in Batavia als ook bij hfcr
Indonesische ministerie van vocf
lichting leiding gaf aan de afdeli 1
documentatie.
Eenmaal in Groningen gevesti 1
begon hij op een ongewone man
van zijn 'oude dag' te genieten. 1
schreef het ene na andere boek
herinneringen. Sinds 1964 heeft
er al tien voor eigen rekening I
verschijnen.
Zijn jongste boek betekent
voortijdige afsluiting van een
end levenswerk. De 77-Jari
schrijver is nu vrijwel blind ra
heeft dit werkje moeten dicteri
Hij had nog bijzonderheden will
vastleggen over moordlustige gro
peringen in het naoorlogse Indonu
sië, maar gelaten kondigt hij aftl
dat deze herinneringen met hem Iti
het graf zullen verdwijnen. pa
Na een kort overzicht van de
schiedenis van de pers in Indon rg(
sië. schrijft de heer Bastiaans 0*03
enige markante figuren uit de per
ode 1900-1940. Dat zijn voor n<
Zentgraaff, Wybrands, Berretty en
E. F. E. Douwes Dekker. Mann in
van wie nog altijd roemruchte ve 1€,
halen in omloop zijn onder deg rel
nen die ln het vroegere Nederland e
Indië hun krant hebben gelezen an
Bastiaans zoekt zijn 'kracht niet tea
volledigheid en koele objectlvitei nii
daarvoor is hij te temperaments
Hij gaat er soms heerlijk subject! )p
tegenaan. Dat is een van de cha iel
mes van zijn werk. Daarin proef h
dat hij het Indische leven intei 'e
heeft geleefd en dat hij de went «er
ling van tijd en historie naar vi ir
kanten wilde verkennen. rp
Daarom is het zo Jammer dat vi >U
elk van zijn boekjes slechts enke
honderden exemplaren zijn gi013
drukt. De groep waaraan zijn he
inneringen goed zouden zijn b
steed, moet vele malen groter ziJn0U'
T.
tek i
eft
E la! n
1 ba*