KOLONISTEN IN MINNESOTA Nieuw operaseizoen: veel voorstellingen Radio en televisieprogramma's Artisjok in Engelenbak Missa Solemnis van Beethoven Goed optreden van 'The Flying Burrito Brothers' Radio Orkest van Frankfurt in Rotterdam Lietsbeth Den Uyl TROUW/KWARTET ZATERDAG 19 APRIL 1975 BINNENLAND/RADIO EN TV Van onze kunstredactie AMSTERDAM Ondanks de voortdurende moeilijkheden met de hulsvesting waarover wij in een deel van onze oplage reeds be richtten ziet de Nederlandse Operastichting kans in het seizoen 1975-76 in totaal 158 voorstellingen te geven van twintig verschil lende produkties. Daarbij zijn negen nieuwe, zoals Capriccio van Strauss, De Speler van Prokofjeff. Die Kluge van Orff en De Engel van Arasterdam van Joop Stokkermans. Dat laatste is een musical, geschreven ter gele genheid van het zevenhonderdjarig bestaan van Amsterdam, waarin de bewogen historie van de hoofdstad wordt verteld door de Engel van Amsterdam, in dit geval Jasperian de Jong. Het stuk gaat in Carré van 9 tot en met 31 oktober onder leiding van Frans Eisen. Inmiddels is Hans Vonk per 1 sep tember 1976 benoemd tot chef-diri gent bij de Nederlands Operastich ting, als opvolger van Michael Gie- len die naar de opera van Frank furt gaat. Vonk zal al in het aan staande seizoen een aantal voor stellingen dirigeren: De Speler van Prokofjeff. Orfeo van Von Gluck en Idomeneo van Mozart. Tussen de vele solisten die voor het a.s. seizoen gecontracteerd zijn, be vindt zich ook de tenor Roelof door Ber Huising .AMSTERDAM In Amsterdams Engelenbak is. van donderdagavond af tot aan de tiende mei. het Kaba- ret Artisjok. En de vier medewer kers willen alleen, volgens hun slotlied, dat u om 'die mesjokke artisjokken lacht, mag 't?' Het mag. Maar het betekent wel dat Artisjok geen politiek, satirisch of literair cabaret is. Het werkt, op wat gevoelige ernst na, met grap pen en grapjes, malligheden, en teksten die vroeger komische voor drachten werden genoemd. Waarin Agnes Schuch dan ook goed ko misch is. Zij maakt malle typetjes: een roddelende balletgirl, een boe- regriet die achter een hari-krisna- flguur aanzit, een Bach-zangeres, een Juffrouw die met een Duits accent een lezing houdt voor het behoud van de pestbacil, een clowntje, een zelfgemaakte weduwe die aan de baar van de zoveelste al weer op een nieuwe echtgenoot wacht. En die tango, van Rita Dal- vano en Pieter Goemans die bijna alle teksten en muziek schreven, is een van de beste nummers. Een met zijn vieren gezongen lied over een kinds geworden oude vrouw (tekst Jos Brink) is ook treffend goed. Cornad Schuch zingt een liedje over een slechte pater, over een sjoelbak, en over Kissinger op de wijs van Mijn Jiddische Mama, maar dat lijkt, als het onderwerp zelf. overal en nergens heen te gaan. De teksten zijn zelden puntig en raak. de melodieën zijn of al lang bekend of ze zullen het nooit worden. Een meezinger die Penis leed heet is niet eens geschikt voor alle bruiloften en partijen. Jan Pier heeft een kleine conference, een liedje over een briefsorteerder en een rolletje als supporter. Overi gens doet hij klein en bescheiden mee. Jaap Wiersma zit achter de piano te begeleiden. Het première- publiek heeft plezier gehad en aan het slot met geestdrift geapplaudis seerd. Maar er zat dan ook veel wel willende aanhang bij. DEN HAAG Ter afsluiting van twee abonnementsseries stond don derdag- en vrijdagavond een com positie op het programma van het Residentie Orkest: de Missa Solem nis van Beethoven. Beethoven zelf achtte deze koorhymne zijn beste werk. Lang heeft men daarover anders gedacht en het feit, dat deze mis aan de uitvoerenden zeer hoge eisen stelt zal daaraan niet vreemd geweest zijn. De uitvoeringen door het Residen tie Orkest stonden onder leiding van Jerzy Semkow. Waarom men nu juist dit werk aan deze dirigent die de laatste tijd al menigmaal teleurstelde toevertrouwde is on duidelijk. Even onduidelijk als het feit. dat men in het programma vermeedt 'geen pauze' en niettemin een volstrekt onjuiste en overbodi ge onderbreking inlast. Ware dit de enige aanmerking, wel. men zou er nog vrede mee kunnen hebben. He laas was de uitvoering op meerdere plaatsen een worstelen met de ma terie. waarbij de spanning ver te zoeken was. Aan het einde van het Gloria bijvoorbeeld maakten zowel koor als orkest een zwakke Indruk. De openingsmaten van het Kyrie gaven in feite voldoende aanleiding om af te tikken, ook in andere passages slipten de blazers. Geluk kig hield Willem Noske in het Sanctus de eer van het orkest hoog. De weergave echter ontbeerde over het algemeen rust en beheersing. Semkov viel. zeker in de eerste delen, door de mand. Van het solisten kwartet was alleen de bas Robert Holl een landgenoot. Hij maakte zijn keuze volledig waar. zij het dat hij soms moeilijk te horen was. De tenor Werner Hollweg bezit grote kwaliteiten en Oostwoud. een jonge Nederlander die zijn opleiding in Canada kreeg. Hij zal met Cristina Deutekom en Jan Derksen in Lucia di Lammer- moor debuteren. De publieke be langstelling voor de opera is zeer bevredigend. In Amsterdam hadden de negentig voorstellingen een ge- mideld bezettingspercentage van 0.5. In het Scheveningse Circusthea ter trad de opera 35 maal op voor een 67 procent volle zaal. Rotterdam haalde 75.9 procent en Utrecht zelfs 99.2 procent. Hans Vonk, de nieuwe chef dirigent van de Nederlandse Operastichting. door Kees de Leeuw door R. N. Degens ROTTERDAM Nu het Rotter dams Philharmonisch Orkest op toernee is door de Verenigde Sta ten. nemen diverse orkesten de dienst waar bij de concertenseries in de Doelenzaal. Donderdag en vrijdag was er het Radio Symfonie Orkest van Frankfurt onder leiding van zijn nieuwe vaste dirigent Elia- hu Inbal. Met een programma dat helemaal op de smaak van min naars van klassiek-romantische muziek was ingesteld: Mozarts Haffner-symfonle, het Pianoconcert van Schumann en de Vijfde Symfo nie van Dvorak. Centraal stond de vertolking van het planoconcert door de jonge En gelse pianist Stephen Bishop die er een zeer Intieme, poëtische lezing van gaf. waarbij het virtuoze ele ment, dat sommige pianisten in dit werk tot veel uiterlijk technisch vertoon verleidt, minder nadrukke lijk naar voren werd gebracht. Een zeer sympathieke en tot in de fi nesses beheerste vertolking waar voor Bishop terecht een langdurig applaus van de volle zaal kreeg. Er was in dit en andere onderdelen van het programma voldoende ge legenheid de kwaliteiten van het Frankfurtse ensemble op waarde te schatten. Kwaliteiten die vooral la gen in het hechte ensemblespel, dat echter door de soms onnodig jach tige tempi die dirigent Inbal nam, niet steeds gehandhaafd kon blij ven. De op dit punt chauvinistische Rotterdammers hebben overigens deze avond weer met voldoening kunnen vaststellen dat hun eigen orkest in geen enkel opzicht voor de meeste buitenlandse orkesten hoeft onder te doen. SMIDJE VERHOLEN 167. 'Is mijn skoeter klaar?' vroeg Janus Paxse zonder te groeten. 'Goeiemiddag, vriendelijke veld wachter', groette de smid overdreven beleefd. 'Jazeker. Uw scooter is weer helemaal in orde. Kijk, daar staat-ie'. Wie nu denkt, dat Janus Paxse zich verheugd toonde, komt bedrogen uit. De schurk kon het zelfs niet nalaten enkele buitenge woon onaardige opmerkingen te maken over de wijze, waarop vol gens zijn mening de herstelling zou zijn gedaan. 'Hm.gromde hij vals. 'Valt me. nóg mee, dat zo'n boerensmid een scooter maken kan. Maar Ja, tijdens het rijden zal nog moeten blijken of-ie goed is of niet. Misschien had ik er toch maar beter aan gedaan, als ik hem in de stad bij een werkelijk góéde smid had laten maken'. 'Als er dan wéér eens zo'n stom ongeluk ge beurt, dan moet je dat maar doen!' brulde de smid nijdig. 'En pak dat ding nou gauw, vóór lk Je met scooter en al de werkplaats uit trap!' 'Dat is belediging van een ambtenaar in functie!' tierde Janus. 'Daar zul je meer van ho ren!' Doch de koddebeier liet het voorlopig bij loze dreigementen en knalde er met zijn vreemde motor fietsje vandoor. Eenmaal buiten op de weg zakte zijn woede gauw. Hij dacht nog eens na en vond toen, dat 't leven echt nog niet zo kwaad was. Hij had 900 gulden salaris en een vrouw met een H-lijn. H een scooter en was loco-burgi ter. Welke koddebeier koe daarop beroemen? O zo! H het toch maar een eind gesel de wereld! In het overn besef, dat hij toch wel va beters in de wieg was geleg voor gewoon gemeenteveldTi van een klein dorp, besloot om maar eens. langs het hu burgemeester de Rhauwe Bu te tuffen. Dan kon die eem dat hij over een plaatsven beschikte, die van ingrijpen En zo zien we Janus hie de zóveelste maal langs he van de échte burgemeester en om het hoekje verdwijnen PELLI, PINGÖ EN HUN VRIENDEN AMSTERDAM De in 1968 door Gram Parsons en Chris Hillman geformeerde country-popgroep 'The Flying Burrito Brothers' heeft in de loop van haar wisselvallige bestaan eigenlijk alleen in Neder land een ongekende populariteit genoten. voor zijn rekening nam, droegen biedt excuses aan Erkenning in eigen land - Amerika - was er eigenlijk niet of nauwe lijks bij en dit leidde ertoe, dat het ene na het andere groepslid op den duur opstapte en de versukkeling de boventoon ging voeren. Pogin gen de groep steeds weer nieuw leven in te blazen waren gedoemd te mislukken en vorig jaar was de eens zo legendarische groep op sterven na dood. Donderdagavond in Carré echter was er een concert dat werd aangekon digd als een nieuw optreden van 'The Flying Burrito Brothers', met daarin oudgedienden als Sneaky Pete en Chris Ethridge, de ex-Byrd Gene Parsons, de Cajun-muzikant Gib Guiibeau en de uit Canned Heat af komstige gtarist Joel Scott Hill. Kortom enig wantrouwen was wel op zijn plaats. Begonnen werd met oudjes als Wheels, Hot Burrito 2 en White Line Fever. Het was wel even wennen om Scott Hill, daarbij gesteund door Gene Parsons van achter het drumstel, deze nummers te horen vertolken. Vertrouwd ech ter klonken de prachtige patronen, die Sneaky Pete uit zijn pedal wist te halen en het functionele bas- tapijt van Ethridge. Toen Guii beau Diggy-Liggy-Lo inzette gaf de zaal zich in meerderheid gewonnen en kon moeiteloos de rest van het repertoire worden afgewerkt Num mers als Sin City (opgedragen aan Gram Parsons), Close up the Honkytonk en Dim Lights namen het aanvankelijk gekoesterde wan trouwen geheel weg en wat daama volgde: het Cajun-nummer Sweet Suzanna (gedeeltelijk Engels, ge deeltelijk Frans gezongen door Guiibeau) het scheurende Christi ne's Tune en het zorgvuldig uitge bouwde Six Days on the Road, waarbij elk groepslid een couplet alleen maar tot de feestvreugde bij. Wat kon deze opnieuw herrezen groep onder de naam The Flying Burrito Brothers' anders doen dan zorgen voor een flitsende toegift, bestaande uit de klassieker Orange Blossom Special - op uiterst swin gende wijze door Guiibeau op viool vertolkt - een verplicht nummer zogezegd - en de Ohuck-Berry- rocker Let it rock. De rond Sneeky Pete opnieuw ge vormde Burrito's hebben hun eerste optreden in Nederland er goed af gebracht en dat belooft wat voor de verdere toer de komende weken door ons landje. GOUDA De echtgenote van de minister-president, Liesbeth den Uyl-Van Vessem heeft de heer K. H. Mersmans (RKPN) haar veront schuldigingen per brief aangeboden over het feit dat zij enige weken geleden tijdens een partijbijeen komst van de Partij van de Arbeid in Gouda de heer Mersman een dorpsgek noemde. De Gouwenaar hzd over dit gezegde een aanklacht ingediend bij de politie wegens be lediging. De heer Mersmans die de brief van Liesbeth den Uyl zeer koel vindt, wil eerst nog eens over nadenken voordat hij de klacht intrekt. door Vilhelm Moberg Copyright HoHnnilla R.V. Itanrn 26 Kristina kon ternauwernood gelo ven, wat er die nacht in huis plaats vond: daar zat nu zo maar een predikant, die in Zweden voor het altaar en op de preekstoel gestaan had, die gedoopt, getrouwd en be graven had en die het Avondmaal gehouden had, aan hun tafel hier in de wildernis in de kleren van Karl Oskar en at de restjes van hun avondeten op. Het leek wel een wonder. Ik ben zo nat geworden, toen ik door een beek waadde, zei de jonge predikant. De beken zijn vol met al die regen, z&l Karl Oskar. Ik was verdwaald. Toen kwam ik op een akker uit en ik begreep dat ik in de buurt van een kolonisten- woning moest zijn. God heeft me naar dit gastvrije huis geleid! Karl Oskar zat stil te peinzen: er waren drie soorten mensen die uit Zweden weg moesten, de armen die geen grond hadden, zij die aanhan gers waren van verkeerde leerstel lingen en zij dile Iets op hun gewe ten hadden. Een dominee behoorde niet tot de armen, hij had een ambt en werd daarvoor betaald en hij verkondigde ook de juiste leer. Dan bleef er alleen maar over, dat hij iets misdaan had. Waarom zou een predikant anders gaan emigre ren? Hij vroeg het hem ronduit: Waarom is dominee eigenlijk in Amerika gekomen? Om de emigranten. Om ons? Ja. Ik wil voor jullie zieleheil zorgen. Daarom heb ik mijn ambt thuis vaarwel gezegd en mijn va derland er bij. Hij scsraapte de laatste resten pap uit de kom en vertelde toen dat hij zich in Zweden tegen de Kerk- Resolutie gekeerd had, die harde straffen vaststelde voor de arme Lieden die door de lichtvaardigheid en het verzuim van de predikanten zelve hun heil gezocht hadden bij godsdienstige sektes die niet de goede leer verkondigden. Boetes, gevangenisstraf op water en brood, verbanningen al die maatrege len brachten dolende zielen heus niet weer tot de kerk terug. Mensen moesten niet door strenge wereldse wetten op het goede pad gebracht worden, maar door het milde evan gelie van Christus. Maar voor zijn preken had hij zich een strenge berisping op de hals gehaald door de bisschop en het domkapittel. Men was zo genadig geweest hem zelf zijn ontslag uit het predikambt te laten vragen. En toen een paar boerenfamilies uit zijn gemeente naar Amerika gingen emigreren, zonder dat een dominee met hen meeging, had hij zich bij hen aan gesloten en zo was hij hier terecht gekomen: hij wilde niet dat ze blootgesteld zouden zijn aan alle dwaalleren die hier in Noord-Ame- rika verspreid werden. Hij wilde hier aan zijn landgenoten geestelij ke verzorging en leiding verschaf fen. waar hij hen ook maar aan trof. En hij voegde er aan toe met een blik op de bedden met de kinderen: Ik ben gezonden om erop toe te zien dat jullie kinderen geen heide nen in het vreemde land worden. Hij stond van tafel op. Kristina's ogen volgden hem onafgebroken. Die bleke, magere jongeman, die zo slecht tegen de vermoeienissen van het reizen kon, had dezelfde moeilijke weg afgelegd als 2 kwam hen In him woning 05 om hen te helpen in hun gé ke nood! Hij was hier op de goedi beland, hij had zelf gezegd, d hem de weg door de wilder wezen had naar hun huis. En ze besefte, dat hun een wonder was geschied. Karl Oskar en Kristina kre) nacht geen slaap, ze bleven praten met de jonge predika In Saint Paul kwam ik er dat er hier aan het meer woonden, zei hij. We zijn hier nog maar m nigen, onderbrak Karl Oskar Ik wil hen allemaal opzoe Nu u niet langer doml Zweden bent, wie bezoldigt w Niemand. Goede mensen me eten en onderdak. Zoali hier. Karl Oskar vond dat een pri die een dure studie achter had, een vast salaris moest voor zijn zlelezorg. Radio vandaag Speciaal TV vandaag Radio morgen Speciaal TV morgen HILVERSUM I TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt-Soos. (7.30 Nws.) 7.41 Aktua. 8 30 Nws. 8.36-8.45 Gymn. voor de hulsvr.) 9.00 (S) Wegwe zen met oa. tips voor trips. 9.30 (S) Tien om. kinderprog. iO.OO (S) Aktua- sport. (10.30 Nws.) 1.00 Hartje Amster dam. OVERH VOORL.: 12.16 Vast en ze ker. TROS: 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 Aktua. 13.00 Tross-Country- 14.00 S() Steiger B. 15.30 Nws. 15.33 (S) Luister uit....an thuis. 17.30 Nws. 17.32 Aktua-magaz. ZATERDAG 19 APRIL NA 18 UUR TROS: 18.00 De Tijdmachine (18). 18.18 (S) Lichte gram.muz. 18.30 Nws. 18.41 Toeraktua. 19.00 (S) Plaatvaerla. VARA: 20.00 (S Door de Jaren heen: HILVERSUM n VARA: 700 Nws. 7.11 Ochtend gymn. 7.20 (S) ZO-voor alle kinderen die op zijn. 8.00 Nws. 8.11 Dingen v.d.dag. 8.23 (S) ZO-gaat verder voor iedereen. (9.35- 9.40 Waterst.) 10.30 (S) ZI-muz.- en inf-show met om 11.00 Nws. 13.00 Nws. 13.11 (S) Xn de Roole Haan. NOS: 15.00 N06-Jazz. 15.30 Gamma van alpha en beta. 16.00 Nws. 1603 (8) Het Zwarte Schaap. 17.00 (S) Harmonie en fanfare. 17.45 Voor Blinden en Slechtzienden. 17 55 Med. N06: 18.00 NW6. vara; —.11 Dingen .d. dag. PP: 18 20 KVP. VARA: 18.30 (S) De VARA feliciteert. TROS: 20.00 Nws. 20.05 Aktua-speclal. 20.15 (S) Concert a la carte. 22.15 (S) Om de kunst. 22,45 (S) Klavtertuo6ltelten. 23.10 Aktua- k;ankbeeld. 23.30 (S) Poezie rond mid dernacht. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM m NCRV: 7.02 (S) Drie op Je botWham. 8.03 (S) Drie op Je boterham 9.03 (8) Tot uw dienst. 10.03 Muz. bU de koffie 12.03 (S) Drie tussen de middag. 14.03 (S) Schrijf es n kaartje. 16.03 (S) Sportshow. NOS: 18.03 Joost mag niet eten NCRV: 19 02 (S) Discorama. 20.02 (S) Filter. 21.02 (S) Elpee-pop. 22.02 Strictly- Country Style. 22.30 (S) Jazatlme. 23.02 (S) Sportshow. 0.02 (S Late date. 2.02 (S) Bent u daar nog? AVRO: 6.02-7.00 Als Je niet opstaat dan blijf Je maar liggen. daarvan getuigde dan ook zijn aan deel. Ortrun Wenkel werd aange kondigd als alt. doch ze wekte de Indruk mezzo-sopraan te zijn die een alttimbre forceerde. Jane Man ning verving op korte termijn de sopraan Margaret Price. Zij deed dat niet onverdienstelijk, al blonk haar partij niet uit door vocale schoonheid. Het Groot Omroepkoor van de 'NOS voldeed aan Beethovens eisen een beroepskoor waardig 9 De VARA vertoont de film Hu welijk op z'n Italiaans van wijlen Vittorio de Sica. Sophia Loren en Marcello Mastroianni speelden in 1965 de hoofdrollen. Ned. 2/20.20 Na de BB-kwis (20.20) zendt de KRO Brandpunt uit. Onderwerpen zijn: 'Het 'rode vlag'-incident in de Rotterdamse gemeenteraad: de toe stand in Zuid-Oost-Azië en samen vatting PSV-Twente. Ned.1/22.00 0 Oorlog is een vies geweld, zegt de oud-marineofficier Ch. Douw van der Krap. Voor de VARA ver telt hij een ander verhaal over Colditz, waar hij ook gevangen heeft gezeten. Ned. 2/22.00 6 De wereld in oorlog gaat over de stemming in het derde rijk, die van tevredenheid langzaam veran derde in diepe verslagenheid. Ned. 1/22.45 0 Duitslandkijkers kunnen The 39 steps volgen, een 40 jaar oude misdaadfilm van Hitchcock. Duitsl. 2/23.05 0 De VARA-rubrieken Door de jaren heen en Etablissement zijn afgestemd op 1946. Hilv. 1/20.00 9 Op het programma van het TROS-wensconcert staan o.m. Bal lade nr. 1 van Chopin en Schu- manns Carnaval. Hilv. 2/20.15 Rood met een goud randje be vat de Ramblers Story. Hilv. 1/23.05 NEDERLAND I 10.30 Eenheid In eenhedenherh. les 8 TELEAC 11.00 Nederlands voor buiten landse werknemers herh. les 11 11.30 De Ondernemer - herh. les 8 NOS NOT 12.00-13.00 Voorlichting Schooltel NOS 15.30 Journaal NCRV 15.32 T.V.-wielertrofee 16.00 Emll. jeugdserie 16.25 Kijkdoos 16.35 Emll. jeugdserie 17.00 Het geheimzinnige landhuis, een Orimora-serie NOS 17.30 W.K. IJshockey NOS 18.45 Paulus de Boskabouter 18.55 Journaal KRO 19.05 De nieuwe avonturen van Peppi en Kokki 19.20 Kunt u me de weg naar Hameien vertellen meneer KRO RKK 19.50 't Zand 33 NOS 20.00 Journaal KRO 20.20 De Berend BoudewijnKwis 22.00 Brandpunt 22.45 De wereld in oorlog, documentaire serie (16) NOS 23.30 Journaal NEDERLAND II TELEAC 18.15 Duits - les 7 NOS 18.45 Paulus de Boskabouter 18.55 Journaal VARA 19.05 Nederpopzien NOS 20.00 Journaal VARA 20.20 Huwelijk op z'n Italiaans 22.00 Oorlog is een vies geweld - een ander verhaal over Colditz NOS 22.40 Journaal IKOR NCRV 22.45 Het lied van de week NOS 22 50 W.K. IJshockey HILVERSUM I ZONDAG 20 APRIL KRO: 8.00 Nws. 8 10 Overweging. 8.15 (S) Badlnerie. 9 00 Nws. :110 Waterst. 9.15 (S) Laudate. Nws. 12.40 Echo. 12.50 Bultenl. comment. NOS: 13.00 (8) Zondagmiddag-Ouverture. 14.00 (S) Rotterdams Phliharm. Ork, Wim Overgaauw Trio en solist. (14.40- 15.10 Adempauze). 16.15 (S) Aspekten van de kamermuz. CVK: 17.00 Gereform. kerkdienst uit Kampen. 18.00 Uitgespro ken. IKOR: 18.30 Zingt het voorbedachte lied. 18.58 Wilde Ganzen. NCRV: 19.00 Zondagavondzang. 19.15 Tussen heüige en helleveeg (4). 19.30 Nws. 19.35 (S) Van Bach tot Mendelssohn. 20.10 (S) Poerama. AVRO: 20.30 (S) In de kaart gespeeld. 22.30 Nws. 22.40 Radiojourn. 22.50 (S) Vanavond laat nieuws. 23.20 (S) Vanavond laat sport. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM H VARA. 8.00 Nws. 8.10 Dingen van de dag. 8.15 Weer of geen weer. met om 9.00 Sportmeded. HUMANISTISCH VER BOND: 9.30 Het nieuwe dekor. IKOR 10.00 (S) Kort kerkdienst met kinderen. 10.28 Wilde Ganzen. 10.30 Harkema, het dorp dat niet meer mocht bestaan... 11.55 Wilde Ganzen. AVRO: 12.00 (S) Muzikaal Onthaal. 13.00 Nws. 13.10 De toestand in de wereld. 13.19 Radiojourn. 13.30 (S) Delta. 14.00 (S) Planorecital. NOS: 14.30 Progr. voor de bultenl. werkn. VARA: 17.00 (S) Strijkkwartet. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.15 Dingen van de dag. 18.20 (S) Twee Jongens en 'n gitaar'. 18.30 Boemerang. NOS: 19 00 Nws. 19.07 (S) Int. Spektrum. 20.30 FUosofle en we- tensch.. gastcollege. 21.15 De hoofdstad In de regio. 22.20 Van ta-ta tot totale taal. 22.30 (S) Over musici gesproken... 23.00 (S) Repertorium. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III AVRO: 7.02 Ko. de boswachtershow 8.02 De Hitvisser. 9.02 Juist op zondag 10.02 (S) Muziek Mozaïek. 11.02 Drie draalt op verzoek VARA: 13.02 Klink Klaar. 13.02 (S) NAR. NOS: 14.00 (S> Langs de lijn. KRO: 1802 (S: Landgeno ten. ik heb u lief. 19.02 (S) KRO-op-drie. 23.02 (S) voer voor vogels. O.OG (8: In de Knipscheer. 1.02-7.00 De week ln. Ouder de titel 'Een perfekt or kest' is The Academy of St. Martin- in-the-Fields in actie te zien tij dens de uitvoering van het Concer to Grosso van Handel. Ned! 1/16.35 Op het andere net speelt de Berliner Philharmonlker o.l.v. Her- bert von Karajan de vierde symfo nie van Brahms. Ned. 2/19.10 In Ad Langebents programma Heel de mens, vertelt een man over zijn oorlogservaringen en de te rugslag die hij daarvan heeft on dervonden. Ned. 2/21.40 Onderwerpen in de NOS-kunst- rubriek Beeldspraak zijn o.a. vi deo-art en de buitenlandse musici in Nederlandse orkesten. Ned. 1/22.05 0 Thailand wordt het koninkrijk van de olifant genoemd. Wie daar over meer wil zien en horen, moet Duitsland kunnen ontvangen. Duitsl. 1/20.15 Het IKOR liet de inwoners van Harkema zelf een programma ma ken over hun dorp dat niet meer mocht bestaan. Hilv. 2/10.30 Met John Williams cn het Wim Overgauw Trio speelt het Rotter dams Philharmonisch Orkest het Gitaarconcert van André Prévin. die ook als dirigent optreedt. Hilv. 1/14.00 Dr. O. Jager gaat voor in de geref. kerkdienst die door het CVK wordt uitgezonden. Hilv. 1/17.00 Als ontmoeting tussen filosofie en wetenschap discussiëren met el kaar prof. dr. M. W. van Hof en prof. dr. J. P. M. Geurts. Hilv. 2/20.30 NEDERLAND I KRO RKK 11.00 Eucharistieviering te Heerlen. TELEAC 14.00 Nederlands voor buiten werknemers 14.30 Het menselijk lichaam 15.00 De Ondernemer NOS 16.00 Journaal 16.02 Het programma met de 16.25 Muziek om naar te kijl Een Perfekt Orkest 16.55 Voetbal- en toto-uitslaf IKOR 17.00 Ik zal mijn mond niet houden, meditatief progi 17.20 Wilde Ganzen IKOR KRO RKK 18.30 Woord voor woord NOS 18 35 Paulus de boskabouter I 18.40 Pippi Langkous 19.05 Studio Sport 20.20 1 op zondag 21.10 Journaal 21.15 Driehoog achter 21.40 Panoramiek 22.05 Beeldspraak 23.05 Journaal. J NEDERLAND II j TELEAC 18.15 Hoe is het gemaakt I NOS I 18.55 Paulus de boskabouter 19.00 Journaal KRO 19.05 Speedy Gonzales 19.10 Klassieke muziek 20.00 Gunsmoke 20.50 Durmazon 21.40 Heel de mens. programma over mense mogelijkheden HUM. VERBOND 22.10 14-Daagse visie op aktu Humanisme NOS I 22.30 Journaal I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 4