Film over kamparts die 'patiënten' zond naar gaskamers in Auschwitz Radio en televisieprogramma's KOLONISTEN IN MINNESOTA Voor kijkers met oorlogssyndroom te ontraden Ontslag dreigt voor makers Vogel Vrijdag Interen Kamervragen over politie-onderzoek na taximoord Jongen onttrokken aan ouderlijk gezag: tien maanden cel Even puzzelen OVER ZICHT TENTOON STELLIJ 1|2-27|4 TROUW KWARTET VRIJDAG 18 APRIL 1975 BINNENLAND/RADIO EN TV PS4-R door Ton Hyden HILVERSUM Het IKOR vertoont vanavond laat de film 'Dr. Eduard Wirths', SS-arts in Ausch witz. Opzet is, met deze door Rolf Orthel samengestelde documentaire bij te dragen aan de bezinning op de consequenties wanneer men zich laat gebruiken door een onmenselijk regiem. De film zal etjiter alleen die kijkers tot nadenken kunnen stemmen, .-lie van de oorlog reeds voldoende af stand hebben kunnen nemen .>f er niets van hebben meegemaakt. Aangezien de meeste overlevenden uit de vernietigingskampen nog veel onverwerkte ellende met zien meedragen, is het gevaar groot dat /Zij opnieuw zeer geëmotioneerd zul len raken. Een duidelijke aanwijzing voor dit niet bedoelde effect, vormden voor mij de reacties van een veregen- woordigster van het Auschwitz-co- mité. Na de voorvertoning keerde zij zich bewogen en fel tegen uit zending van Orthels film. De con frontatie met de familie van cte man die zij een misdadiger in het miljoenste kwadraat' noemde, was voor haar onverdraaglijk. 'Ik kan het niet verwierken dat er ook maar één goed woord over Wirths wordt gezegd'. Het macabere Is. dat veel goeds kon worden gezegd over de man die als chef-arts van Auschwitz verant woordelijk was voor de dood van vier miloen gevangenen. Wirths stond in zijn geboortestreek bekend als een vriendelijke, beschaafde jongen. Voor zijn studiegenoten was hij de zachtmoedigste van al len. 'Hij had als eerste medelijden met iemand'. Later werden zijn medische kwaliteiten geprezen En tenslotte zijn er de verklaringen van ex-gevangenen die weten dat zij hun leven te dahken hebben aan deze 'edelgermaan'. die uiter lijk onbewogen anderen naar de gaskamers verwees. Gevaar Wat dreef de man. wiens opleiding toch gericht was op het behoud van Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM De identiteitscrisis bij de VARA dreigt weer de kop op te steken naar aanleiding van het gesprek dat omroepsecretaris J. W. Rengelink en hoofd tv-dienst P. te Nuyl hebben gehad met het team van het gesneuvelde programma Vogel Vrijdag. Het team zou met ontslag of over plaatsing binnen het bedrijf ge dreigd zijn. Het team van Vogel Vrijdag, dat uit negen man bestaat, heeft te horen gekregen dat de leiding zeer ontevreden was over de geleverde prestaties en dat wanneer er geen veranderingen komen dit gevolgen zal hebben in de persoon lijke sfeer. Bedoeld zou zijn dat aan het dagelijks bestuur van „de VARA wordt voorgesteld dat èet dienstverband wordt beëindigd. Ge dacht wordt ook aan plaatsing el ders. Verder werd het teamin _dp- mond gelegd, dat men zich kon voorstel len dat het zelf het dienstverband zou verbreken. Mocht m endit voor het eind van de week hebben laten weteu dan zou dat op prijs worden gesteld, in verband met het gesprek dat de heren Rengelink en Te Nuyl met het dagelijks bestuur zullen hebben. Inmiddels heeft de ondernemings raad een verontwaardigde brief ge zonden aan het dagelijks bestuur. Als Indruk wordt gegeven dat aan de medewerkers een aantal zware en voor heq negatieve beoordelin gen is gegeven. Herinnerd wordt dat waar sprake ls van voorgeno men reorganisatie. Inkrimping van personeel of mogelijk ontslag het dagelijks bestuur de ondernemings raad om advies moet vragen vol gens de cao en de statuten van de ondernemingsraad. leven, tot deze onvoorstelbare m.s- dadigheid. tot het selecteren voor vernietiging? De film geeft goen pasklare antwoorden. Een lugube. patroon vormt zich langzaam uit gesprekken met familieleden en vrienden van Wirths. met arbeiders ifit de steengroeve van zijn vader en met mensen dia Auschwitz heb ben overleefd. Het begin was, dat Wirths naar hij zelf moet hebben verklaard, zich bij de nazi's aansloot uit zuiver oppor tunistische overwegingen. Geen na- tionaal-socialistischfe idealen dus. maar puur berekening. Want Edu ard Wirths wilde als arts een figuur van betekenis worden. Ep dat kon alleen via de partij^. 'Maar hij ging verder: Hij meldde'zich ook bij de SS. Hitiers misdadige keurbende di rigeerde hem naar Auschwitz. Wat hij daar zag. onthutste hem. Hij wilde er vandaan. Maar hij bleef! 'Plicht' Voor het waarom van dit blijven, voert Rolf Orthel de kijkers naar de 94 jaar oude vader van de kamp arts. Die had zijn zoon opgevoed met de regel dat plichtsgevoel én het uitvoeren van orders identiek zijn. Al de kéren dat Eduard tegen Eduard Wirths toen hij voor zijn omgeving nog de zachtaardige en beschaafde jongeman was. Wel had hij zich reeds aange sloten bij de uit 'edelgermanen' bestaande SS. Uit zuiver oppor tunistische overwegingen. SMIDJE VERHOLEN Dr. Eduard Wirths, chef-arts van het concentratiekamp Auschwitz, in het gevreesde uni form van de SS. 'Als Wirths ver scheen'. aldus een van zjjn slachtoffers, 'had iedereen het gevoel dat er gevaar binnen kwam'. zijn vader zei weg te willen uit Auschwitz, kreeg hij dan ook ten antwoord dat het zijn plicht was te blijven. 'Want nergens ter wereld kan jij zoveel goed doen als juist daar', zei de vader. Wirths ging door met het aanwijzen van gevan genen voor de dood of het medisch experiment. Een van zijn slachtof fers zegt nu: 'Als Wirths ergens verscheen had iedereen het gevoel dat er gevaar binnen kwam'. De Joodse journalist Hermann Lange- bein. die als gevangene de admini stratie van de chef-kamparts moest verzorgen, noemt Wirths 'de belang rijkste uit een groep van SS-art- sen. die tegen hun wil in het ver nietigingsapparaat dienden, maar desondanks vult plichtsgevoel alle consequenties aanvaarden'. Over deze consequenties heeft Wirths ook gesproken met zijn vrouw, maar evenals zijn vader wist zij hem niet te helpen. Eerst dertig jaar later zegt zij tegen een Neder landse filmmaker: 'Schuld is. dat je te veel van je afschuift, dat je niet tot het einde doordenkt wat het betekent als jij daar zou zitten'. De kijker kan proberen er-zich iets van in te denken, wanneer de ca mera langs de vele met prikkel draad omgeven grauwe barakken rijdt. Een beklemmende trooste loosheid. Je voelt echter, dat die leegte opnieuw met ellende kan worden gevuld zodra mensen zich weer laten gebruiken door een dui vels systeem. Dan moet je wel in stemmen met de slotopmerking van IKOR-directeur ds. Wim Koole. Na de vertoning voor de pers zei hij: 'Ik vind het een noodzaak, onze kinderen te leren dat er in ieder mens een stuk SS-mentaliteit schuilt. Als we dat niet doen. ben ik bang dat wij ze niet zullen herkennen wanneer ze weer onder ons zijn'. Dat gevaar ligt inderdaad levens groot op de loer. Het is te duchten van elk systeem dat de rechten en de waardigheid van de mens ver trapt. Dit wilde Rolf Orthel zeggen met zijn film. Maar dat hoef je niet te vertellen aan al die gekwetsten die uit een hel zijn teruggekeerd. Die geen boodschap hebben aan dë overwegingen -en gevoelens van Wirths en zijn nabestaanden.. Die ook niet piekeren over zijn zelf moord in de nacht nadat hij zich bij het Engelse bezettingsleger had gemeld. Want in de geest van degé- nen die Auschwitz hebben over- lee'fd. spookt onnoemelijk veel er ger leed rond. Een van de vrouwe lijke ex-gevangenen omschreef het voor de camera als volgt: 'Het is een modderpoel. Er is niks mee te beginnen. Een volstrekte ellende!' En zij huilde DE NHAAG Het Tweede-Kamer lid Roethof (PvdA) heeft gisteren minister Van Agl gevraagd om zijn oordeel ever het besluit van de Rotterdamse politie van alle man nelijke bewoners van Kralingseveer de vingerafdrukken te nemen in verband met het onderzoek in de moord op een taxichauffeur. Enige tijd geleden toen de politie om een pyromaan te kunnen opsoren de Brijhamster bevolking een schrijf proef liet afleggen zei de bewinds man in antwoord op Kamervragen dat zoiets uitzonderlijk moet blij ven. 'In boeverre verdraagt de actie in Kralingseveer zich met enkele grondbeginselen van het strafrech telijk stelsel', vraagt de heer Roe thof. 'Die beginselen beogen te voorkomen 'dat het 'kennelijk be lang van de gemeenschap bij het opsoren van een ernstig feit niet ontaardt in het tot potentieel-ver dacht maken van grote groepen personen' Het is maar triest gesteld met bejaarden die naast hun AQ.W nog een bescheiden pensioentje genieten. W%nt voor dat beetje extra, waarvoor zij zelf hebben gespaard, worden zij door de overheid gestraft. Bij een jaarlijks pensioen van 770 gulden vorderen fiscus, en ziekenfonds samen meer dan 1300 gulden. Een rib uit het lijf van een beiaard echtpaar. En dat is moeilijk progressief te noemen. Er wordt tussen deze mensen en echtparen die alleen AOW hebben, een onbillijk groot onderscheid gemaakt. De pensioengenieters moeten ongeveer 73 gulden aan zieken fondspremie betalen, terwijl de anderen met circa 18 gulden mogen volstaan. Dat betekent dat het misschien moeizaam vergaardp extraatje geen enkele zode aan de dijk zet. Integendeel, met een klein pensioen teer Je in qd je AOW. Hans Ouwerkerk kondigde donderdag aan dat de Stichting De Ombudsman bij betrokken instanties om rechtv.aardiger regelingen heeft gevraagd. Bijvoorbeeld het door de Zieken fondsraad invoeren van een premie heffing naar draagkracht. Dat is mooi. Maar is het tegelijkertijd niet gek. dat er nog moet worden gesoebat om iets dat al die in sociale zorg getrainde en daarvoor goed betaalde specialisten niet. veel eerder en eigener beweging «een brok rechtvaardigheid hebben gerealiseerd? Dat dan een parti culier als de ombudsman daarvoor aan de bel moet trekken. Het tweede onderwerp van Hans Ouwerkerk betrof de illegaal in ons land verblijvende buiten landse arbeiders. Ik zou wel eens in een grafiek uitgedrukt willen zien hoe zij in verschillende landen door werkgevers en malafide tussen- figuren worden uitgezogen. Het filmpje gaf mij de indruk dat Nederlanders er goed raad mee weten. Wanneer je iemand zeven dagen per week in je restaurant laat werken en hem afscheept met 700 gulden per maand, dan maak je op een liederlijke manier mis- hruik van 's mans illegale aan wezigheid. Want hij durft geen kik te geven en is op de modernste wijze tot slavernij gedoemd. Onze voorvaderen hadden daar ook al een handje van. Staatssecretaris Glastra Van Loon vertelde dat de alternatieve voor stellen van de ombudsman bestudeerd zullen worden, maar dat er toch maar een beperkt aantal Illegalen hier kan blijven. Dat is be grijpelijk, want anders komen er zovelen naar ons land dat het uit de hand gaat lopen. Caterina Valente blijft zingen Gedwongen door een innerlijk moeten. Daarvoor is begrip op te hrengen. Maar zij moet er dan wel voor zorgen dat haar optreden het aanhoren waard blijft. Soms leek zij in het door de AVRO uitgezonden programma met loz/e showelementen te willen goed maken watze aan stemkwaliteit. tekort kwam. Met de plaatsing van actualiteiten- - rubrieken in de programma's Ls het eigenlijk vreemd gesteld. Voor sommige omroepen zijn (Je kijk cijfers niet daverend Toch volhardt men in het uitzenden van deze rubrieken aan het eind van de avond. Vaak omstreeks half elf als gevolg van het kennelijk niet uit te roeien 'uitlopen'. Terwijl toch sinds jaar en dag bekend is dat veel kijkers om redenen van werktijd of leèftijd omstreeks tien uur afhaken en er juist onder deze mensen bèlangstelling bestaat voor het actuele gebeuren. Menigeen zal dus de late ultzendinv hebbén gemist van Achter het Nieuws, waarin dr. L. de Jong sprak over het zesde deel van zijn levenswerk: Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog. Ik trou wens ook. TON HYDRA DEN HAAG Wegens het onttrpk- ken van een veertienjarige jongen aan het ouderlijk gezag heeft de rechtbank in de 44-jarige stand bouwer J. C veroordeeld tot tien maanden cel. waarvan drie voor waardelijk. met aftrek. De recht bank achtte ook bewezen dat de- man ontucht met de jongen heeft gepleegd. 166. De volgende ochtend klonken er dl vroeg vrolijke hamerslagen door de smidse van J. J. F. 'Verho len. De deuren stonden wagenwijd open en het lied van de arbeid zong en galmde over het dorp. De smid en zijn 'knecht' stonden bij werkbank en aambeeld en zij wa ren druk bezig de schade aan Ja nus' scooter te herstellen. Ze las ten. smeedden, vijlden, werkten deuken weg. sneden nieuwe schroefdraden, kortom, onder lei ding van de smid voerden ze alle werkjes uit. die gewoonlijk door zul ke kundige vaklieden worden uitge voerd. De smid zong er een vrolijk lied bij. want hij was blij, dat hij nu eindelijk weer eens kon laten zien hoe een goed vakman hij 1 PELLI, PINGO EN HUN VRIENDEN was. Daarom vlotte het werk mis schien ook zo buitengewoon goed. Het vlotte zelfs zó ongewoon snel. dat de scooter alweer helemaal her steld was, toen dikke Toos des mid dags een kopje thee in de smidse kwam brengen. Willem Halsker, in zijn geslaagde vermomming van smidsknecht, legde met een likje verf juist de laatste hand aan het geval. 'Nou Toos, zeg op, wat vind je er van?' vroeg de smid. 'Eenvou dig fantastisch!' prees Toos de twee mannen. 'Alle deuken er uit!' Nieuw glas in de lampjes! O, O; o, eigenlijk véél te mooi voor die ake lige Janus Paxse'. Ze had het woord Paxse amper uit de mond. of daar kwam de koddebeier in hoogst eigen persoon al aangelopen, lem Halsker zag hemjiet eers riep: 'Moet je zien wat dóar komt! Zou-ie soms denken, da al carnaval was? Gewoon vree zoals die vent er uitziet!' Ni zélf zult er wel leuk uit grijnsde de smid, maar Willen geen antwoord meer. Samen Toos verdween hij naar de ke zodat de smid het twijfelae genoegen had de veldwachter kom te mogen heten. Genl van zijn thee zat de smid c werkbank. Daar kwam Jani binnen in zijn gloednieuwe form. Hij scheen de schrik helemaal te boven te zijn, wan keek bars en krijgshaftig, zoal een stoere koddebeier betaamt FERDINAND door Vilhelm Moberg' lloll:iUilia B V Ban 25 De hele» verschijning van hun gast en zijn spraak wees er op dat hij van goede familie was. Karl Oskar wilde niet al te achterdochtig lij ken. maar noemde zijn naam en de plaats in Zweden, waar hij vandaan kwam. in de hoop dat de vreemde ling hetzelfde zou doen. Daarop zei de man: Ik heetErland Törner en ik kom van östergötland. Ben je hier om land uit te zoeken? Nee. Ik ben predikant bij de Zweede kerk. Predikant? .Die uitroep kwam van Kristina. Bijna had ze de pot met ahornstroop op de vloer laten vallen. - Een dominee uit Zweden? Hoor ik dat goed? Ja. Ik ben. uitgezonden door de Zweedse kerk. Karl Oskar staarde de man aan en nu sprak hij tot hem met grote eerbied, alsof hij het tegen een heel andere persoon had: Wanneer is de dominee uit Zwe den vertrokken? Een half jaar geleden. Het was. of hij kon raden dat Karl Oskar een beetje achterdochtig was. Uit zijn zak haalde hij een stevig stuk papier. Ik ben hier als een totaal onbe kende verschenen, beste landgeno ten. Maar hier heb Je mijn verhuis- papier, nu kun je lezen, dat het waar is. wat ik zeg. Hij gaf het attest aan Karl Oskar, die las dat de gast die "hij opgeno men had werkelijk dominee Lars Paul Erland Törner was, geboren in Vaderstad in östergötland in het koninkrijk Zweden op 16 mei 1,825. De dominee was twee jaar jonger dan hij. Karl Oskar haastte zich óp te mer ken: We hebben niet aan domi- nee's woorden getwijfeld! Dominee moet die natte kleren dadelijk uittrekken! zei Kristina. De jonge predikant begon al weer wat op zijn verhaal te komen. Hij glimlachte Kristina toe en zei: Goed. mevrouw Nilsson! U moet niet mevrouw tegen mij zeggen, maar Kristina! Zo deftig .ben ik niet. Maar hier in Amerika zijn alle getrouwde vrouwen mevrouw! Hier werd er geen enkel onderscheid ge maakt. alle mensen waren gelijk. Daarom vond hij het hier zo pret tig. want God had nooit verschil lende standen geschapen, alleen maai mensen. Hier zijn. droge kleren voor do minee. zei Karl Oskar Hij had zijn grove, eigengeweven jas en broek opgehaald, die de dorpskleermaker voor hem gemaakt had. Drie jaar lang had hij die nu al gedragen door de week en 's zondags, want- speciale zondagse kleren bezat hij niet langer. Maar de meeste kolonisten liepen er net zo bij als hij. Ik hoop dat ze u passen. Het zijn mijn beste kleren. Dank u. meneer Nilsson. Alle droge kleren zijn voor mij een weldaad! Voor de haard trok hij ze aan, -zijn gastheer hing de kletsnatte kléren te drogen. Karl Oskar was groot en fors van gestalte, maar dominee Törner was mager en tenger gebouwd. Karl Os- kars jas en broek waren hem veel te wijd. De broek stond om zo te zeggen om zijn magere benen, wijd en stijf, zijn handen verdwenen helemaal in de lange mouwen van de jas. Kristina vond dat hij er uitzag als een vogelverschrikker. Ze moest lachen als ze zich die figuur op de preekstoel voorstelde! Maar je moest niet naar het uiterlijk kijken, dat wist ze Ze vulde een waskom met water en reikte die de dominee aan. nu kon hij tenminste het bloed van zijn gezicht en hals en nek wassen. Nu ze zijn positie kende, kwam haar het eten dat ze hem voorzette, nog armzaliger voor: kon je een predi kant eigenlijk wel opgewarmde pap en melk met brood en stroop voor zetten? Ze neeg diep en zei: Wil dominee het voor lief ne men en ons karig maal met ons delen? Beste mevrouw Nilsson. geen schepsel kan dankbaarder voor wat eten zijn dan ik! Hij ging bij de tafel zitten en sloeg de mouwen ran Karl Oskars jas een heel eind om. zodat hij zijn hand vrij kreeg om de lepel vast te' houden. Hij schepte zijn bord vol maispap en begon hongerig te eten. Zijn gastheer en gastvrouw gingen een eindje van de tafel af zitten, ze wilden zich keurig gedragen (Wordt vervolgd) Radio vandaag HILVERSUM 1 KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 CS) Badinerie. (7.30 Nws. 7.41 Eclio.) 8.24 Overweging. ,8.30 Nws. 8.36 Gyran. voor de huisvr. 8.45 De wonderlij ke letter M. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Aubade (10.30 Nws.) 11.00 School radio. 11.20 BiLk op de derde wereld. 11.45 Blik op Europa. KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot twee. fcl-2.22 Wij van het land. 12.26 Med. 12.30 Nws.' 12.41 Echo. 13.00 Raden maar. 14.00 Lieven en Le ven (28 - 14.15 Schoolradio. 14.45 (S Interlokaal op vrijdag. (16.30 Nws.) 17.00 Zonder grenzen. 17.10 (S) De hufegeklut- ste kinderspelen. 17.30 Nws. 17.32 Echo magazine. KRO 18.30 Nws. 18.41 Echo. 18.50 Ver kenning. 18.58 Marktber. 19.00 (S) Uit het operette album. 19(30 (S) In ant- Eoord op uw schrijven. 21.00 (S) De lanke top". 22.25 Overweg. -22.30 Nws. 22 40 (S) Goal. 23.55-S4.00 Nws. HILVERSUM II AVRO: 7 00 Nws. .7.11 Och-tencfgymn. 7 (Si Dag met een gaatje met om 8.00 Nws. en om 8.13 Radiojourn. 9 00 School radio. NOS: 9.20 Wat heeft dat kind? •9 35 Waterst. 9.40 Toerismo. AVRO: 10.00 (S Voor de kleuters. 10.10 Arbèidsvit. met om 11.00 Nws en om 11.03-11.05 Radiojourn. 11.30 (S) Knipperlicht 11.55 Beursber. 12.00 (S) De platenkeuze van Willem Strietman. OVERHVOORL.: 12 30 Uitz. voor de landbouw AVRO: 12.40 (S) De Rijkspolltlekapel. 12.55 Radiojourn. VPRO: 13.00 Nws. 13.11 Vandaag dit. morgen dat 13.25 Prog overz. 13.30 Inter view. 14.00 Muziek. 15.30 Permanent Wa ve. 16.00 Nws. 16.03 Vandaag dit. morgen dat. 16.05 Nova Zembla. 17.30 Welinge lichte kringen. 17.55 Med. VPRO: 18.00 Nws. 18 11 Vandaag dit. morgen dat. PP: 18.20 CHU. VPRO: 18.30 Prog.overz. 18.31 Embargo. 19.30 Radio Vrij Belgie. NOS: 19.50 Den Haag van daag. VARA. 20.00 Nws. 20.05 (S) Omroep orkest met solisten. 21.15 Tijdschriften- nieuws. 21.25 (S) Instrum. kwintet. 22.25 'S) De Staalkaart. 23 15 (S) Muziek van deze eeuw. 23.55-24 00 Nws. HILVERSUM III EO: 7.02 (S) Gospelsound. 8.03 Klank bord. A.10 (S) Tussen thee en koffie. 9 03 (S) De muzikale fruitmand. TROS: 10.03 Pep op drie. 11.03 Drie draalt op verzoek. NCRV: 12.03 (S) Drie tussen de middag. 13.03 (S) Hier en nu. 13.08 Drie tussen de middag. NOS: 14 02 "Pop-Kontakt I. 16 02 De Hitmeesters. NOS: 18.03 De Vakaturebank. 18.10 Joo3t mag niet eten. 19 02 Drie loopt achter. AVRO: 20.03 Burengerucht. 21.02 De Negen-Uur-Show. 22.02 Radiojourn. 22.05 (S) Superclean Dreammachlne. 23 02 (S) Vanavond laat 0.02 Radio journ 0.05 Weekend-Muziek-Magazine. 1.02 Soultime USA. 2.02 Continu de nacht door. 4.02 Voor dag en dauw. (2.02. 4.02 en 5.57 Radiojourn. NCRV: 6 02-7.00 <S) Klaar wakker. Speciaal TV vandaag 9 Ais sluitstuk van dc John YVayne-serie vertoont de TROS de film The quiet man. Het verhaal speelt in Ierland is daar ook gefilmd met een grotendeels uit Ieren be staande bezetting.- Ned. 2/20.21 9 AVRO's Televizier Magazine geeft achtergrondinformatie over Zuid-Oost Azië, onder meer via pro minente figuren die daar een rol speelden. Ook aandacht voor de door regen en misoogst getroffen Zeeuw se boeren. Ned. 1/22.00 9 Gasten bij Music-Ali-In zijn de zangeres Frida Boccara, de vibrafo- nisten Friedman en Samuels en het Kwartet Herman Schoonderwalt. Ned. 2/22.25 9 Voor het IKOR maakte Rolf Orthel een film over Eduard Wirth. de SS-arts die ve-antwoordelijk was voor de dood van vier miljoen ge vangenen in Auschwitz. Slachtof fers die deze hel hebben overleefd, kunnen door het kijken naar de film zeer geëmotioneerd raken. Ned. 1/23.00 9 Karlheinz Bieber maakte een documentaire over de jacht van de verzetsbeweging FAB op de 'goud- fazanten' genoemde Nazi-bonzen, die in Beieren de al verloren oorlog probeerden voort te zetten. Duitsl. 2/21.30 9 Het BrandweerDal is een Tsje chische film over een jubilerend brandweercorps. Duitsl. 1/23.00 9 Naar aanleiding van het Rap port 'Eenzaammheid van de alleen staanden', spreekt Fons Disch met pater M. Vermeer, directeur van de hulpdienst SOS-Nijmegen. Hilv. 1/16.00 9 Tot de platenkeuze van Willem Strietman behoort Grand Duo Con certant van Liszt, gespeeld door Ve ra Beths viool en Stanley Hoog land piano. Hilv. 2/12.00 NEDERLAND I NOS NOT 10.45-12.00 Schooltelevisie NOS 18.45 Paulus de Boskabouter 18.55 Journaal AVRO 1.05 AV^tO's Toppop presén tee de Nationale Hitparade NOS 20.00 Journaal AVRO 20.21'Kung Fu, tv-serle 21.10 De gebroeders Hammond 22.00 Televlsler Magazine 22.40 AVRO's Sportpanorama IKOR 23.00 Dr. Eduard Wirths, SS-arts in Auschwitz .NOS 23.55 Journaal NEDERLAND II TELEAC '18.15 Duits - herh. les 6 NOS 18.45 Paulus de Boskabouter 18.55 Journaal TROS 19.05 Wat een familie, tv-serie 19.30 Reis naar Indonesië, filmreportage NOS 20.00 Journaal TROS 20.21 The quiet man. speelfilm met John Wayne 22.25 Music-all-in 23.25 Interview met de Minister-President NOS 23.35 Journaal Horizontaal: 1. Jongensnaam. 5. ho ningbij. 7. olievetstof, 9. venter, 10 Gedeputeerde Staten (afk.), 12. achten, 13. leefregel, 14. kippenloop. 15. hoofddeksel, 16. familielid, 17. algemeen kiesrecht (afk.), 18. ar rondissement (afk.). 19. projectie plaatje, 20. kleur, 21. onderricht. 22. aardrijkskundige aanduiding. 23. wijze, 25. laag. 27. boerderij. 28 plaats in Duitsland. Verticaal: 1. familielid. 2. hoog bouwwerk, 3. aanloop. 4. vertra gingstoestel. 5. inrij. 6. water in Friesland, 8. elk. 9. insekt. 10. ge zeur. 11. oogziekte, 12. muze van het minnedicht. 15. vaartuig. 18. leger. 19. uit of betreffende Dene marken. 21. meisjesnaam, 24. ont kenning. 25. pers. voornaamw 26. onbekende. OPLOSSING VANG ISTEREN 1. traan, 2. leges, 3. melis. 4. model. 5. ieder. 6. ampel, 7. koker. 8. teder. 9. hamer. 10. gevel. 11. ruïne. 12. genet. 13. erker. TELER IMKER HEIER (ADVERTENTIE) haags gemeentemus

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 4