Gelovigheid als een storende factor 1 u Vreugde centraal in gereformeerde ethiek Vandaag Oostduitse synode wijst staat op verontrusting Capucci WOÏ verfilmd Onze adressen Nederlandse kerk in Zweden zonder predikant De mythe van de R.M.S. TROUW/KWARTET VRIJDAG 11 APRIL 1975 KERK/BINNENLAND door Aldert Schipper 'Je ziet, Gennady alles wat je ons nu vertelt bevestigt ons in de gedachte dat ziekte aan je bekering ten grondslag ligtAls je was opgegroeid in een godsdienstig gezin of ergens in het Westen had geleefd, dan zouden we je godsdienstigheid hebben kunnen begrijpen. Maar jij werd opgevoed in een Sow jet-school en je groeide op in een gezin van niet-gelovigen.' Dit zegt de dokter tegen Gennady Shimanov in het autobiografisch verslag van zijn bekering. Shimanov was eerst technisch officier in het Rode Leger, werd na zijn bekering ontslagen en daarna in een ziekenhuis opgenomen. De arts was echt met hem begaan. Hij kon niet begrijpen dat een ontwikkeld man in God kon gaan geloven. Het verhaal van Shimanov wordt verteld door dr. J. Hebly in het voorwoord van 'Kerken in Oost- Europa', dat. zojuist bij Ten Have is uitgegeven (145 pagina's, prijs 16.50). In dat boek staan enkele bijdragen van mensen van Hebly's instituut voor Oecumenica in Utrecht, onder wie mevrouw dr. J. ter Vrugt, die ook wel eens in onze krant schrijft. Verder een bijdrage over de kerk in Honga rije van mevrouw Vera Hane- kamp. een omgewerkte lezing, die zij hield tijdens het vorig jaar gehouden internationale Oost-Eu- ropa-beraad op Kerk en Wereld in Driebergen. Een marxist is ook maar een een voudige gelovige. Arend van Leeu wen noemt hem (net als de chris ten) een sectariër van het grote joodse geloof. Naar het idee van Karl Marx kwam godsdienst voort uit de vele onvervulde wensen, die mensen koesteren, die (nog) niet in een socialistische samenleving wonen. Godsdienst was in zoverre een kwaad, dat het de mensen ver lamde en hen hinderde bij het moedig vorm geven aan eigen we reld en geschiedenis. Een marxist is een optimist. Enerzijds meent hij dat godsdienst, naarmate het de mensen materieel beter zal gaan, vanzelf wel zal verdwijnen. Hij is daarin een soort liberaal, die niet zover afstaat van de open, tolerante, maar o zo plat vloerse technische managers van onze westerse wereld. Maar aan de andere kant vindt de ware marxist toch ook dat je aan de mensen en hun welzijn verplicht bent hun van de godsdienst 'af te helpen'. Daarin is de marxist weer de sectariër, die met banvloek en tucht zwaait om zijn gelijkgescha kelde wereld te laten triomferen. Deze twee elementen zijn eigen lijk steeds terug te vinden in de kerkpolitieke koers van de landen van Oost-Europa. In Albanië be staat officieel al geen kerk meer. Maar in Polen kun je als niets vermoedende Nederlandse toerist, afkomstig uit een land met een (gedeeltelijk) processieverbod le lijk vast komen te zitten in een rooms katholieke processie met zijn tienduizenden vromen. Polen is hierin niet uniek, maar wel uitzonderlijk. In de meeste landen van Oost-Europa wordt vrijwel alles benut om de kerkle den van hun 'bijgeloof' af te brengen, fysiek geweld doorgaans uitgezonderd. Dat betekent een zee van administratief geweld, met nadruk op het woord 'admi nistratief'. De tragedie wil dat de kerkleiding vaak wordt misbruikt voor de kerkvervolging. Uiteraard slaat de staat in de eerste plaats toe bij opvoeding en onderwijs. Dat de oudjes gelovig zijn, ach daar is niets meer aan te doen. Maar dat de kinderen en de kindskinderen ook tot kerk en christendom willen horen, dat schept verwarring en roept regel rechte agressie op. Dat er mensen via het marxisme tot het chris tendom komen, daarvan getuigt in het genoemde boek van Hebly e.a. pater drs. A. Burg. In een (bijzonder interessante) bijdrage beschrijft hij het geval van een zekere Vladimir Tendrjakov, van wie melding gemaakt wordt in een artikel, getiteld 'De apostoli sche opdracht', gepubliceerd in het atheïstische tijdschrift Naoeka i Religija. Hierin wordt beschre ven hoe de fysikus Joery Rylnikov via de wetenschap tot het geloof komt, maar zich dan ontheemd en vervreemd voelt en gezuiverd tot het atheïsme terugkeert. Vele le zers reageerden op een onver wachte manier: zij vonden het eerste gedeelte van het verhaal, het lang uitgewerkte bekerings proces veel overtuigender dan het wat magere slot! Vertrouwen Enerzijds administratieve kerkver volging, aan de andere kant ver nieuwing van de kerk. Daartussen bevindt zich een kerkleiding, die vaak .niet anders meent te kun nen dan meewerken aan de in perking van de eigen ruimte. Een onmenselijk zware taak die op de schouders rust van mannen als metropoliet Nikodim (zelf een tot het christendom bekeerde atheïst) en patriarch Pimen om niet in volslagen opportunisme verstrikt te geraken. De vernieuwing van de kerk brengt met zich dat sommige ge lovigen hun vertrouwen verliezen in een geestelijke leiding, die concessie op concessie doet aan de staat. Van veel gelovigen die hun kerkleiding laten 'vallen' hoor je niets. Sommigen treden in de openbaarheid. In een enkel geval, zoals in Litouwen, waar 17.000 gelovigen hun handteke ning onder een klacht over de geestelijkheid plaatsten, komt een volksmassa op de been. Dit is van veel waarde. Ook voor de gekriti seerde geestelijken, want zij zijn slechts zolang een bruikbaar werktuig in de handen van de anti-godsdienstige staat, als zij het vertrouwen van hun kerkle den houden. Raken zij dat crediet kwijt, dan verliest de staat zijn greep op de kerk via de hiërarchie. Concessies zijn wellicht onvermij delijk, maar de gelovigen kunnen hun eigen leiders voor opportu nisme hoeden door hen steeds nauwkeurig op de vingers te kij ken. En het Westen? Zakelijke en billijke beschrijving van de uiterst moeilijke situatie waarin de kerk in Oost-Europa verkeert kan heil zaam zijn. Maar het Westen moet niet de betrouwbaarheid van de kerk in het Oosten aantasten en deze maken tot handlanger van het kapitalistische systeem, dat daarginds verworpen is en dat hier opgeld doet. Een voorbeeld van deze zakelijke en billijke, zelfs liefdevolle be schrijving van deze kerken in Oost-Europa wordt gevormd door Helbly's boek dat als zodanig weer een teken is van de toenemende oprechte solidariteit tussen de kerken van oost en west. UIT VAN LEZERS Buitenkerkelijk Aldert Schipper valt over het feit dat ds. Gijmink Beyers Naudé bui tenkerkelijk noemt. Misschien is ds. Gijmink er formeel naast, maar weet de heer Schipper wel dat Beyers Naudé mede-verantwoorde lijk is voor de sensitivity-training te Wilgespruit? En sensitivity-trai ning is anti-christelijk van karak ter omdat daarbij de verlossing ver wacht wordt niet van Jezus Chris tus, maar van de groep. Rotterdam A. van der Wilde HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11, Rotter dam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leiden. Tel. 071-31441. Postbus 76. DORDRECHT: Scheffersplein 1, Dor drecht. Tel. 078-33370. Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25. Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. sche reactie of tot een symptoom van angst voor bombardementen, lijken te verbleken tegen de ach tergrond van bloed en vuur die door een zogeheten bevrijdingsleger met dodelijke precisie wordt neer gezet. En wat is het verschil tussen een politieke keuze en een drang tot levensbehoud?! Dronten M. Coenraads Van der Louw (2) Egbert Boersma vindt dat we het lossen van Chileense schepen niet mogen boycotten ten koste van de werkgelegenheid. Wat is erger: Een land als Chili steunen of werkgele genheid verminderen? Beter 10 ar beiders in 'de vrije lucht' dan één fascist in de hand! Capelle a.d. IJssel Wessel ten Boom Predikanten Ondanks mijn begrip voor hun zor gen, vooral als gezinshoofden, vind ik het jammer dat de predikanten in deze tijd van versobering nu juist de krant halen met klachten betreffende materiëie voorzienin gen. Hoeveel sympathieker komt dan de Molukse predikant, ds Rutu- malessy uit Tilburg over: Volgens Hervormd Nederland van 11 jan. bereikt hij het minimumloon niet. In plaats van daarover te klagen prijst hij de gemeenteleden, de soms wat levensmiddelen brengen. Culemborg M. Ooms Geen défilé Naar aanleiding van de aanslag d:e men op de koningin zou hebben willen plegen zou ik dringend wil len voorstellen, geen défilé te hou den op haar verjaardag. We kun nen onze aanhankelijkheid even goed betuigen door handtekeningen te plaatsen, waar de regering plaat sen voor openstelt, of telegrammen te sturen, want zelfs in bloemen kan een judaskus verborgen zijn. Laten we op 30 april Den biddag houden, dat Hare Majesteit met haar gezin voor ons zo vrije vaderland gespaard mag blijven. Dat is een groter en dankbaarder liefde- en trouwbetuiging dan alle défilés tesamen. Amsterdam mw. M. Boeyinga-Melius Geen kinderen (slot) Naar aanleiding van het ingezon den stuk van dhr. Roest wijs ik hem op de fiscale voordelen, die ouders met kinderen genieten. Deze zijn mogelijk door de zwaardere fiscale lasten die aan de mensen zonder kinderen (al of niet thans op leeftijd) zijn opgelegd. Ik moge hem verwijzen naar het artikel 'Af gestudeerde bedankt belastingbeta ler' (Tr/Kw 7 april), dat van meer inzicht getuigt. Den Haag A. van Dorp Verontrustend (7) Wat een teleurstelling te lezen dat u, verontruste mensen, die het met de gereformeerde kerken zo goed zeggen te menen, met uw actie zó liefdeloos de aanzienlijke groep ho mofiele gemeenteleden buitenspel zet. Homofielen noemt u onreine, sodomitische geesten. Daaruit blijkt dat u zich nooit echt in de gedachtenwereld van ons hebt verdiept, want dan zou u ontdekken dat we m feite heel dicht bij elkaar staan. Ook wij proberen te werken aan de opdracht om God en je medemens zoveel mogelijk ten dienste te staan en we weten dat dit vanuit een gelukkige homofiele verbintenis heel goed mogelijk is Amsterdam Kees Schuurman Alex Kuipers Vietnam (4) Op de voorpagina van Tr.-Kw. van 3- 4 staat een grote foto, met onder schrift: 'Ter Beek terug uit Hanoi' en verwijzing naar pag. 3. Daar wordt dan een aaneenschakeling van demagogie opgedist. Geen en kel gevoel van medeleven met de miljoenen vluchtelingen in Zuid- Vietnam en de honderdduizenden slachtoffers, om maar niet te spre ken van de talloze afschuwelijk verminkte kinderen door de raket ten van het zgn. 'bevrijdingsleger'. Integendeel: Deze weerloze en on schuldige Zuid Vietnamese bevolking wordt zgn. alleen het slachtoffer van hun eigen regering die zich niet houdt aan de Parijse vredesak koorden! De VRR doet dat natuur lijk wel, pleegt geen agressie en wil 'alleen maar vrede', aldus de ver slaggever. In Commentaar op pag. 5 blijkt opnieuw (zie ook Tr/Kw dd. 27 febr. dat Tr/Kw koploper wil zijn om de communistische VRR in de armen te vallen. Op zich nog niet erg, mits het zinvol,is, om bijv. hen te attenderen op de Parijse afspraken en om (ook Nederlandse) mensenlevens te redden. Badhoevedorp J. van der Velde Van een onzer verslaggevers LUNTEREN Een gereformeerde ethiek die deze naam verdient, moet zich niet in een getto laten dringen. Zij behoudt haar plaats en overleeft vele ethische modeverschijnselen, als zij in haar uiteenzettingen de vreugde centraal heeft staan. Het is volbracht. De week loopt niet uit op de zondag, maar begint ermee. Dit zei prof. dr. J. Douma uit Kam pen gisteravond op de jaarlijkse confereniie van het contactorgaan van de gereformeerde gezindte. Prof. Douma, die ethiek doceert aan de theologische hogeschool van de gereformeerde kerken (vrijge maakt), sprak over 'ethische span ningen binnen, de gereformeerde gezindte'. Prof. Douma begon met erop te wijzen, dat de Nederlandse gerefor meerde ethiek van de twintigste eeuw niet kan bogen op een indruk wekkende produktiviteit. Heel an ders ligt het op dogmatisch gebied. Dit verschil lijkt echter groter dan het is. Zakelijk heeft het ethisch aspect juist in de dogmatiek altijd een grote plaats gehad. Uit een overtuigde dogmatische positiekeus volgde vóór de Tweede Wereldoor log een van besliste opvatting over de levenswandel. Niet het leven be paalt de leer, maar omgekeerd. Eerst de boom, dan de vruchten. Omgekeerd handeld, zodat de zaligheid midden in de misere van deze wereld ons deel al is, of moet zij nog gegrepen worden door onze maatschappijver nieuwing, waarbij Christus slechts een rol speelt als inspirerend voor beeld en ontsteker van onze hoop? Ten vierde wees prof. prof. Douma op de notie van het vreemdeling schap in de gereformeerde ethiek. Het is niet moeilijk het fundamen tele verschil tussen beide vormen van ethiek op te merken. Maar prof. Douma noemde het wel een hele toer, het eigene van de moder nistische ethiek ten opzichte van puur wereldse interpretaties van de mens en zijn toekomst in het vizier te krijgen. Waarom is er op- dit standpunt nog een christelijke ethiek nodig, als het allemaal ook op niet-christelijke wijze gezegd kan worden? Moderne theologen leggen met hun horizontalisme de basis voor hun eigen overbodigheid. VRIJHEID VAN GODSDIENST Een allervriendelijkste heer voor de radio de schoonheid Roemenië uit. Ik ben er nooit weest, maar neem voetstoots dat ik tot nu toe heel wat g< heb. Een Roemeens minister k er zelfs aan te pas om, ook al allerbeminnelijkst en ontwapej te verklaren dat de toeristen volstrekt vrij konden bewege zijn land. Ik heb ook al weer enkele reden om aan te nemei dit niet waar zou zijn. Toch men zich afvragen of dit voldt redenen zijn om in dit land vakantie door te brengen. De dedelingen bewijzen dat de Rc nen erg gesteld zijn op toerist* dat is begrijpelijk, wij zijn dal Dit geldt trouwens voor de n landen. Men spreekt niet voor van een toeristenindustrie. Mi het zo veel gevraagd wannee toeristen, zonder daarmee he zuchtig te willen zijn, toch belang stellen in de geest vrijheid van de bewoners vai te bezoeken land. Toerisme ka verkeer tussen volkeren bevom maar er moet dan wel iets uitkomen dan een driftig v< van valuta's. Ik nam Roemen voorbeeld, maar dit geldt natn voor meer landen. Geestelijke heid, het vrij mogen belijdei zijn geloof, het onbelemmerd gen uitkomen voor zijn men. een goed dat op fundamentele ze tot het menszijn behoort tirannie begint met het opl van die vrijheid en betekei zodanig een marteling die ni< derdoet voor die waartegen v recht leren protesteren. K wij vakantie vieren in landen deze marteling bedreven word' der ook hierover te spreken' wanneer wij over de manier op geen duidelijk beeld h moet de vraag levend blijven Perspectief Schapen Verontrustend (8) De petitie, die de verontrusten vra gen te ondertekenen, geeft volgens mij een scheefgetroken beeld van de dingen, die op het ogenblik in de gereformeerde kerk aan de gang zijn, nl. het steeds zoeken naar wat de bijgel ons te zeggen heeft en hoe we die moeten lezen. Dat er theologen zijn, die rare uitschieters maken, wil ik niet ontkennen, maar met vallen en opstaan moe ten we leren. Op velerlei punten van de petitie zou ik ja kunnen zeggen, maar niet op de manier waarop ze gesteld zijn. Ik denk dat de heren theologen, die in het stuk genoemd worden, zich niet ge lukkig zullen voelen met de weer gave van hun opvatting van de bijbel. De niet-kritische lezer zal hier zo zijn handtekening onder kunnen zetten. Maar is het verant woord om zo onzorgvuldig te werk te gaan? Muiderbcrg Mw. E. P. Oostlander-Bertram BGTkhof Navo Als ik dit schrijf staat de PvdA vóór een congres over de Navo. Vanuit CDA-kringen schijnt hiero ver weinig naar voren te komen, -maar ik ben ervan overtuigd, dat de anti-Navostemming ook in an dere dan zich progressief noemende partijen groeiende is. De Navo maakt ons nog steeds medeplichtig aan de USA staatsgreep politiek die overal hele en halve fascisten aan de macht helpt en probeert te hou den. Amsterdam D. Veenstra Dzn Herhaaldelijk lees ik dat drachtige schapen worden aangevallen. Di kwijls zijn ze dan al dood of moe ten ze worden afgemaakt. Is het niet terurig dat zulke weerloze die ren 's nachts geen hok hebben? Als er zo'n stelletje honden op ze af komt, moeten ze toch ergens kun nen schuilen? Ridderkerk mw. J. van Senus Verontrustend (9) Wat is het bedroevend, wanneer men met onverdraagzame en leer stellige taal het eigen gelijk wil onderstrepen en de andere mede christenen zo gaat veroordelen. We moeten niet alleen luisteren maar ook vooral handelen naar het grote liefdegebod. In Prediker 7 lezen we: 'Weest niet te zeer rechtvaardig'. Als dooplid hoop ik nog eens ja te kunnen en mogen zeggen op de vragen van de belijdenis, welke prachtig nieuw zijn geformuleerd, dus zonder ja te behoeven zeggen tegen het geref. bolwerk waar deze verontrusten zich vooral zo angstig druk over maken. Purmerend F. H. Diemei Vietnam (3) Met een groeiend gevoel van onbe hagen las ik uw commentaar op de ontwikkelingen in Indo-China. Daar is de opmerking: 'Overigens is het gevaarlijk een politieke conclu sie te trekken uit de richting van de vluchtelingenstroom. Dit zegt in de eerste plaats iets over de drang tot levensbehoud en is niet zonder meer een politieke keuze'. Wie de televisiebeelden heeft gezien van vluchtelingen, van wanhopige ou ders met de lijkjes van hun kinde ren in de armen, moet toch wel geschokt worden door het cynisme van een dergelijke analyse. Argu menten die deze lijdensweg terug brengen tot een sociaal-psychologi- met veel waardering voor de wijze waarop uw verslaggever heeft ge poogd de 'happening' van de her vormde predikantenvergadering weer te geven, toch het volgende. Uit het verslag zou men de indruk kunnen krijgen, dat prof. Berkhof in zijn inspirerend boek 'Christelijk geloof' de centrale heilsbetekenis van Christus' opstanding ontkent. Geïnteresseerden zou ik graag wil len verwijzen naar blz. 324 van Berkhofs boek: 'Daarom mag de opstanding van Jezus het beslissen de heilsgebeuren heten. Zonder de opstanding houden we alleen wijlen Jezus van Nazareth over, één van de talloze martelaren voor een overtuiging. Hij kan voor ons dan alleen een leraar en voorbeeld zijn. En zelfs dat niet, omdat Hij dan in beide opzichten heeft gefaald; Hij heeft zich te zeer in zijn rol vergist om leraar te kunnen zijn, en Hij heeft zijn persoon te veel naar voren geschoven en met het gezag van God gedekt om een voorbeeld te kunnen zijn. Daarom staat en valt het christelijk geloof met de opstanding. Tegelijk moeten we zeggen, dat het geloof aan de op standing niet los staat van de voor afgaande weg van Jezus, en de weg van God met Israël. En evenmin, zoals verderop zal blijken, van de werkzame aanwezigheid van deze opgestane in de geschiedenis daar na. Het is niet toevallig, dat aan déze mens de opstanding is ge schied. Als er ooit zo iets als op standing aan een mens zou ge schieden, dan aan hem.' Aalsmeer J. M. de Meij Ned. Herv. pred. In de thans dominerende moder nistische ethiek is de volgorde om gekeerd: de ethiek bepaalt de dog matiek. Dogmatische uitspraken moeten hun waarheidswaarde be wijzen aan hun mogelijkheid om voor mens en wereld toekomst te openen. Waar is, wat zich waar méókt. Dit ontneemt aan de waar heid en aan de levenswandel elk beslist karakter. Ln de bijbel staat: uw zonden zijn STOCKHOLM Zowel de Neder landse als de Franstalige hervorm de gemeenten in Stockholm zullen het binnenkort zonder predikant moeten doen. De Franse ds. Hoff man en de Nederlandse ds. A. C. J. van der Poel (de oud-hoofdlucht- machtpredikant) zullen Stockholm gaan verlaten. De gemeenten heb ben geen geld om de vacante plaat sen te bezetten. Ds. A. van der Ven, die van 1960 tot 1967 in Stockholm stond, heeft toegezegd de gemeenten in het ko mende jaar bij te staan met drie 'werkweken', waaraan zes kerkdien sten en drie bijbelkringen verbon den zijn. De relaties tussen de Franse en de Nederlandse gemeente in Stock holm zijn vanouds zeer nauw. In 1954 werd de Nederlandse gemeente gevormd met een brede oecumeni sche opzet: hervormden, gerefor meerden, lutheranen en remon stranten kwamen er in samen. Prof. dr. J. Douma u vergeven. Volgens Dorothee Sölle heeft zo'n woord alleen maar kracht, wanneer hij die het na spreekt, deel heeft aan verandering. Het is niet waar, het wordt waar. De Schrift leert precies het omgekeer de. Ik kan elke morgen, voor ik nog één slag heb uitgevoerd, in gelovig vertrouwen op wat Christus voor mij gedaan heeft zeggen: mijn zonden zijn mij vergeven, om van uit die vergeving een dankbaar en vruchtbaar leven te leiden. Ik kom niet vanuit mijn handelen tot de waarheid, maar vanuit de waarheid tot mijn handelen. Kloof Volgens prof. Douma gaan de gere formeerde en de moderne ethiek tot in de wortel uiteen. Zij staan tegenover elkaar als antropocen trisch en theocentrlsch. Wie zegt, dat er maar één werkelijkheid is (die van deze wereld met haar toe komst) en God zo aan de mens kluistert, als het thans gebeurt, kan bij het atheïsme uitkomen. In de tweede plaats staan de beide ethie- ken tegenover elkaar als synthe tisch en antithetisch. Het verschil tussen kerk en wereld wil men theologisch niet meer verantwoor den. De Geest en de mens behoren bijeen, alle geschiedenis wordt tot heilsgeschiedenis, er is geen 'alge meen' naast 'bijzonder'. Wie in de wereld het humane vertoont, heeft de Geest, in deze visie. Een derde tegenstelling is die tus sen de rechtvaardiging uit de wer ken en die uit het geloof. Heeft Christus op Golgotha beslissend ge- Daarentegen zag prof. Douma wel perspectief voor de gereformeerde ethiek. H. Bavinck heeft de juiste lijn gewezen: van binnen naar bui ten. De wedergeboorte voltooit zich in de wedergeboorte van de schep ping. Men kan de hele wereld win nen en volmaakt inrichten, maar het heeft geen blijvende waarde, als de ziel schade lijdt. Er is veel, dat niet de krant maar wel Gods nieuwe wereld haalt. Tenslotte wees de Kamper hoog leraar nog op de openheid in de gereformeerde ethiek. Het Woord van God be waren is wat anders dan de status quo verdedigen. Er zijn in de ethiek constante normen, maar er is ook, om met Schilder te spreken, een actueel concrete bepaaldheid van ons handelen. BERLIJN Het diocees Berlijn-Brandenburg van de evangelische kerk heeft besloten een officiële nota aan de leiding van de DDR te schrijven, waarin de synode blijk geeft van zijn verontrusting over de behandeling van christenen in het onderwijs. (ADVERTENTIE) Deze week in HERVORMD NEDERLAND o.a. 9 Prof. Verkuyl: mythe van Zuidmolukse Republiek verjaagt elk redelijk oor deel. 9 Vietnam: Waarom vluch ten de vluchtelingen? 0 Wacht de werkende jeugd betere tijden? Youth for Christ-leider: Religieusiteit vijand van het geloof. Chinese Christen-commu nist: Ik wil delen, ik wil dienen. 0 Kerk in Tsjechoslowakije voor de vuurproef. Ik abonneer mij op/vraag een proefnummer van Hervormd Nederland. In de nota, die gezonden is aan het staatssecretariaat voor kerkelijke aangelegenheden zegt de synode dat er in de parochies diepe ver ontrusting heerst over de moeilijk heden en hindernissen bij onder wijs en beroepsopleiding. De synode heeft een brief gezonden aan alle kerkeraden, waarin de ge lovigen worden aangespoord, tegen over het staatsideaal van de soci alistische mens krachtig vast te houden aan Christus als de heer van hun leven. Een afschrift van de brief wordt gezonden aan de Oostduitse staatssekretaris voor kerkelijke zaken, Hans Seigewasser. De synode wijst er in haar brief op, dat de ouders met hun kinderen veel problemen ondervinden als ge volg van de atheïstische onderwijs- en opvoedingspolitiek van de Oost duitse staat. Die problemen zijn overmijdelijk, aldus de synode, die echter beklemtoont, dat die proble men op te lossen zijn wanneer zowel christenen als marxisten vol ledig gebruik maken van de moge lijkheden, welke de wetgeving biedt. De synode wijst dan op de noodzaak, dat de christenen de wetgeving inderdaad kennen. Zij moeten met het wetboek in de hand voor hun rechten opkomen. De synode verklaart tenslotte, dat dit geen kwestie van groepsbelang is, maar uiteindelijk een zaak, d'e ten goede komt aan de ontwikke ling van de totale samenleving. WOONPLAATS: GIRONUMMER: TELEF.NR. Abonnementsprijs 25,50 per half jaar; 51,per jaar. Abonnementen kunnen elk ogenblik ingaan. Bon ingevuld in BLOKLET- TERS in envelop (zonder postzegel) verzenden aan: Hervormd Nederland, Antw.nummer 1776, Den Haag. NED. HERV. KERK Bedankt voor Streefkerk: A. te Westbroek. Afscheid op 13 april van H A. Lam wegens benoeming t kenhuispredikant te Heere van Middelburg: A. van beroepen te Hilversum (ten ve van Ned. Prot. Bond en V Vrijz. Herv.). Intrede te 's Heer Arende kand. R. J. Delfos uit Hilvers: Voorhout: mevr. dra A. W. I kerhof uit Oegstgeest; te Te: kand. J. van Haaften uit Hih Bevestiging te Baflo als ze spred. en uitgezonden naar I sië: kand. R. F. J. Beltm Oegstgeest. Beroepen te Capelle aan den dr. C. A. Tukker te Kamerik OUD-KATHOLIEKE KERK Eervol ontslag verleend als te Krommenie aan A. J. J. Hoek te Haarlem. GEREF. KERKEN Beroepen te Den Helde Bouwknegt te Rotterdam monde en G. de Vries te He Oost. Afscheid van Monster: P. Kleer wegens emeritaat: Raamsdonk: H. Bonestroo Hoorn; van Aalten: W. Stol te Goes; van Hijken: L. J. 1 ber. te Elburg; van Tijnje: y ter ber. te Uithuizermeeden. Intrede te Oostvoorne en Tl M. Snoek voorheen hoofd sectie Kerk en Joodse volk wereldraad van kerken te te Oudega-Idzega: drs. J. H. uit St. Anna Parochie en aug. '74 tevens part-time aan de dhr. ped. academie burg te Leeuwarden; te kand. B. Terpstra uit Kamjp GEREF. KERKEN (VRIJG.) Afscheid van Assen: Tj. 1 ber. te Zuidhorn. CHR. GEREF. KERKEN Benoemd te Soestdijk tol pred.: W. Heersma em. f Nunspeet, die deze benoemii aangenomen. Bedankt voor Hilversum-C P. N. Ribbers te Den Haag-' GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Bmmeloord: rinck te Den Haag-Zuid. ALG. DOOPSG. SOC. Intrede te Berlikum (Fr.): G. Kuit-Verbeek uit Wierin VRIJ EV. GEMEENTEN Intrede te Enschede: kand. Schormans uit Groningen. TEL AVIV Binnenkort Egyptische filmindustrie d hand te leggen aan een over het leven van de i gevangen zittende grieks-k aartsbisschop Hilarion Cap wordt gemeld door een l£ kraint. De aartsbisschop ii cember gevangen genomen dit jaar tot een gevang van twaalf jaar veroordeel in zijn auto wapens werde den, die hij over de Libane lische grens smokkelde. De Capucci wordt gespeeld do< teur Mahmoed El Ligi.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2