Oude kerken, dominee Gerssen en Gamaliël
Vandaag
Bemiddeling in
Chili mislukt
ihsihfli
Synode in DDR vraagt
einde discriminatie
kerkelijke jongeren
Onze
adressen
Kiing: wereldraad
schiet niet op
Enschedese moslims
kopen kerkgebouw
Nieuwe boekt
Pastoraal overleg
1 november
voortgezet
Duitsers redden
kerk van Budel
Ruim vijf miljoen
voor Bangladesj
SOH draagt bij aai
hulpverlening
Vietnam
TROUW/KWARTET DONDERDAG 10 APRIL 1975
KERK/BINNENLAND
door Jac. B. Looijen
Onlangs was ik in een gemeente waar een half miljoen gulden van ons aller belastinggeld
besteed werd aan de restauratie van de oude dorpskerk. Die kerk was eigendom van de her
vormde gemeente en zolang de restauratie duurde, hielden de hervormden hun kerkdiensten
in het gereformeerde kerkgebouw. Dat ging heel goed. Soms belegden de gereformeerden en de
hervormden ook gezamenlijk een dienst. Een jeugddienst noemden ze dat, want aan een ge
wone gezamenlijke dienst was men niet toe. Maar voor de jeugd kon 't wel, vonden ze.
U begrijpt nu al wel waarom lk
de naam van die plaats niet
noem. Want dan krijg ik allemaal
vervelende brieven over hoe 't
daar allemaal precies zit met de
kerkelijke verhoudingen. Maar ik
moet nog meer vertellen. De gere
formeerde kerk in die gemeente is
een lelijk gebouw. Toen ik 't zag
moest ik denken aan wat archi
tect J. J. Vriend, die van huis uit
gereformeerd was, maar er later
helemaal niks meer aan deed,
eens tegen me zei: ik ben opge
groeid in een kerk met een haat
verwekkend interieur. Zo erg is 't
met mij niet. Maar wel zat ik in
m'n Jeugd elke zondag aan te
kijken tegen een orgelfrontje van
zilverachtig geschilderde houten
paaltjes met een punt aan de
onderkant. Het leken net echte
orgelpijpen. Maar 't was wel ver
lakkerij. Achter het frontje stond
een goedkóop harmonium. Dat is
nu weg. Maar 't is nog erger
geworden. Ze hebben daar nu een
duur electronisch orgel.
Alles went
Maar terug naar de plaats waar
de hervormde dorpskerk in res
tauratie was. Wat ons, zoals ge
zegd, een half miljoen belasting
kostte. De restauratie is nu klaar
en de hervormden genieten iedere
zondag van de luisterrijke oude
schoonheid van hun kerkgebouw.
Maar de gereformeerden zitten
nog in wat Vriend noemde hun
'haat-verwekkend' kerkinterieur.
Ze hebben daat zelf geen erg in,
want ze zijn er aan gewend. Maar
dat is het nou juist. Alles went,
maar het is funest om gewend te
raken aan stijlloosheid. Nu zullen
die gereformeerden daar in die
kerk niet zo lang meer zitten
Want ze hebben een bouwfonds
voor een nieuwe kerk. Hun oude
kerk. die in z'n tijd veel te goed
koop werd gebouwd, moet nodig
opgeknapt worden, maar dat kost
zoveel geld dat je beter een nieu
we kunt bouwen.
Nu ga ik wel denken: .wat een
gekkenwerk. Waarom maken die
gereformeerden geen regeling met
de hervormde gemeente om sa
men de oude dorpskerk te gebrui
ken, die met ons aller belasting
geld werd gerestaureerd? Overal
in Nederland bouwen hervormden
en gereformeerden tegenwoordig
samen nieuwe kerken. Is het niet
de hoogste tijd om ook de oude
kerken samen te gaan gebruiken?
Ik zeg dat niet alleen vanwege de
centen. Maar vooral om die oude
kerken iets te laten betekenen
voor meer mensen. Want ze hebben
wat te betekenen. Ze hebben
hoogte en breedte en diepte. Ze
hebben de eeuwen verduurd. Ze
doen ons. om een oud tafelgebed
te citeren: 'het hemelse betrach
ten'. Ze zijn zo geduldig, ze zijn
zo ruim. Ze zijn zo sterk en zo
veilig.
Soms ga ik op zondagmorgen wel
eens mee met dominee S. Gerssen
uit Utrecht als hij ergens in een
dorp in de Alblasserwaard moet
preken. Ds. Gerssen is secretaris
van de Nederlandse Hervormde
Kerk voor het contact met Israël.
Wat z'n richting betreft, is hij
sterk verwant met de Gerefor
meerde Bond in die kerk. In die
dorpsdiensten van ds Gerssen
kom ik terecht in de oude kerken
der vaderen. Luister ik naar de
bijbellezing in de oude statenver
taling. Zing ik de psalmen mee,
langzaam en bedachtzaam op he
le noten: voed het oud vertrou
wen weder, zoek in 's Hoogsten
lof uw lust. En ik denk: wat zijn
we toch begonnen met ons vlugge
ritmische zingen en die nieuwe
psalmberijming.
Ongeduldig
Gerssen is het natuurlijk lang
niet in alles eens met wat er in
zijn kerk wordt geschreven en ge
zegd. Maar hij zei eens tegen me:
jullie gereformeerden zijn zo ver
schrikkelijk ongeduldigd. Je
maakt je druk, tot in de synode
aan toe over wat een dominee op
een gegeven moment beweert. Ik
snap niet. dat jullie niet meer
denken aan de wijsheid van Ga
maliël: de tijd zal 't wel leren of
het uit God of uit de mensen is.
Bij jullie moet alles zo gauw mo
gelijk rond komen, liefst nog voor
de volgende synode. Maar echt
hoor: de Heilige Geest heeft een
ander agendaboekje. Gods werk
omspant de loop der eeuwen.
Ruimte en geduld, dat is het wat
je leert in die oude kerken, waar
in de eeuwen door mensen heb
ben gezongen van Hem, die ons
zijn vriendschap biedt. Waarom ik
dit allemaal zeg? Wel, omdat ik zo
blij was met een stuk van mr. H.
Schelhaas de voorlichter van het
provinciebestuur van Overijssel is
het prachtig geïllustreerde boek
'Historische kerken van Overijs
sel', dat uitgegeven is door Waan-
ders in Zwolle.
Vollenhove
Schelhaas klaagt in dat boek over
oude kerken in zijn gewest, die
staan te verkommeren. Wat kun
je daaraan doen? Hij wijst allerlei
mogelijkheden aan, onder andere
interkerkelijk gebruik van de ou
de kerkruimten. Of ingebruikna
me van die ruimten, door andere
kerkgemeenschappen dan de oude
vaderlandse hervormde kerk.
Schelhaas vertelt dan over Vol
lenhove waar een oude kapel, de
Heilige Geestkapel, in restauratie
is. Maar wat moet je er straks
mee doen? Schelhaas zegt: de ge
reformeerden in Vollenhove heb
ben een nieuwe kerkruimte nodig.
Kunnen ze die kapel niet gaan
gebruiken?
Ik belde daarover de gereformeer
de dominee van Vollenhove, G. H.
Renting op en die wist er wel iets
van. Maar zei hij, ze vragen zes
honderd gulden huur per maand
voor die kapel en dat is gewoon
te duur voor onze gemeente. Dat
vind ik ook. Van alles en nog wat
wordt met regeringssubsidie in
Ik vind dat zo merkwaardig: de
gereformeerden lopen voorop als
't gaat om de handhaving der
belijdenisgeschriften. Maar ik zie
ze haast nergens als 't gaat om de
handhaving van de plaatsen waar
die belijdenis door de eeuwen
heen beleefd werd. Tja, ze zullen
in Vollenhove ook wel zeggen dat
die kapel erg duur wordt wat de
verwarming betreft. Misschien wel
een paar honderd gulden duurder
dan het huidige doleantiekerkje.
Nu ja, mag je dat er voor over
hebben om een gebedshuis van je
vaderen bewoonbaar te houden?
Pinnige spits
Foto uit het jubileumboek van Bosch en Keuning: de oude kerk van
Bedum met op de achtergrond het torentje van de gereformeerde kerk.
orde gemaakt en vrij toegankelijk
gesteld voor de burgers-belasting-
betalers. Waarom zou dan zo'n
monumentje als de Heilige Geest
kapel in Vollenhove niet vrij toe
gankelijk mogen zijn voor de ge
reformeerden om er hun kerk
diensten te houden? Die gerefor
meerden hebben toch ook hun
belastingpenningen gegeven voor
de restauratie?
Maar er is nog iets anders. Ds.
Renting vertelde me dat sommige
gemeenteleden liever in het oude
gereformeerde doleantiekerkje
van Vollenhove willen blijven,
omdat ze daar zo aan gehecht
zijn. Kijk en daar heb je 't. Veel
gereformeerden kijken niet verder
dan hun neus lang is. En dat is
fout. Ze zien daar in Vollenhove
die Heilige Geestkapel als iets van
de roomsen en niet als iets van
de 'vaderen'. Maar die kapel is
zes- of zevenhonderd jaar oud en
toen waren die vaderen allemaal
rooms. En met hen stemmen de
gereformeerden in Vollenhove nog
altijd in met de apostolische ge
loofsbelijdenis.
Ik schrik. Misschien denken m'n
gereformeerde kerkgenoten in
Vollenhove dat ik iets tegen hen
heb. Dat is niet zo. Ik zou hetzelf
de verhaal kunnen vertellen over
tientallen andere plaatsen. Dat ik
het over Vollenhove had, is de
schuld van mr. Schelhaas, die er
in het kerkenboek van Overijssel
wat van zei.
Terwijl ik dit schrijf, blader ik
ook in een fotoboek dat ik on
langs kreeg van de uitgevers
Bosch en Keuning in Baarn ter
gelegenheid van het vijftig-jarig
bestaan van hun zaak. Ze vonden
die vijftig jaar te kort om de
geschiedenis van hun eigen uitge
verij te beschrijven. Ik ben het
daar niet mee eens, want Bosch
en Keuning deden in die halve
eeuw heel wat met hun boeken in
christelijk Nederland. Maar goed,
ze gaven hun vrienden geen boek
over henzelf, maar over kerken
uit de middeleeuwen. Daar zie ik
de oude kerk van Bedum, een
rustig en bedaard en nederig ge
bouw. En vlak er achter een pin
nige spits van het torentje van de
gereformeerde kerk. Och, in z'n
tijd moest dat allemaal zo. Maar
van ds Bijlsma, gereformeerd pre
dikant in Bedum hoorde ik dat
hervormden en gereformeerden In
die gemeente geregeld samen In
de oude dorpskerk bijeen komen
voor een vesperdienst. Er is daar
veel samenwerking. Ik hoop dat
die gereformeerde torenspits in
Bedum ooit zal verdwijnen. En
dat alle christenen 's zondags te
recht kunnen in de oude dorps
kerk. De kerk der vaderen. .Mis
schien is de kerk voor zo'n toe
loop te klein. Daarover kun je
alleen maar blij zijn. En extra-
diensten organiseren.
KERK TUSSEN DE VUREN
Hervormd Nederland is de laa|
tijd, na moeilijke jaren, hard
weg om het weekblad te wor(
voor mensen die met het evangj
midden in deze wereld willen stai
En vooral verder willen gaan, ha
ik mij daarbij te zeggen. Deze w
daarin een artikel van dr. Plui
over het vraagstuk van de miljj
Vietnamese vluchtelingen. Een ai
kei dat hierom van zoveel belanj
omdat bepaalde alleen maar ai
communistische groeperingen ha
met een zekere welbehagen wiji
naar deze stroom van vluchtelinj
als een vast en zeker bewijs van
slechtheid van de oprukkq
VRR-macht. Daarin voorgegi
door kranten, die het met de l
richtgeving niet zo nauw nemem
er maar paniek te zaaien valt, I
perkte een radiouitzending
week zich ook zich vrijwel weer1
het laten zien van deze stroi
behalve dan het bescheiden
sympathieke optreden van
echtpaar Companjen. zendelin|
die overigens de verwachting
spraken dat eventueel gevangen
nomen collega's spoedig vrijgela
zouden worden. Voor wie met
het inventief pro-communist
voor de dag haalt: in het ze
nummer van Hervormd Nederl
schrijft Jac. Roos over de moeil
heden, die de kerk vandaag
nieuw in Tsjechoslowakije erva
Aan het blad In de waagscl
ontleent hij de uitspraak van Bi
na Komarkova ex-synodelid, i
zij de kerk verwijt meegaandl
tegenover het partijbestuur en
streven om te overwinteren tot
tere tijden. Henk van Andel g
de situatie precies weer wam
hij schrijft: 'op een verschrik!
wijze is te zien waartoe christe
komen wanneer ze ophouden
evangelie te verkondigen aan
armen omdat zij eerst strij
voor het behoud van eigen vi
rechten'. Relevante opmerking
ten aanzien van wat in Zuid-D
nam plaatsvindt.
UIT
VAN LEZERS
Verontrusten
Met ontstelling heb ik kennis geno
men van de voorgenomen handte
keningenactie van de vereniging
van verontruste gereformeerden. De
rillingen lopen je over het lijf als
je de stellingen in hun folder door
neemt. Hieruit spreekt een geest
van zelfverzekerdheid en hoogmoed,
die ik met 'neo-farizeïsme zou
willen betitelen. Zoals in de dagen
van de farizeërs tracht een groep
je super-orthodoxen met een hard
en liefdeloos oordeel te kunnen
spreken over hun medekerkleden,
die niet dezelfde rechtlijnigheid en
harvochtigheid kunnen opbrengen
als zij. Gemakshalve spannen zij
God voor hun wagentje, want hun
bijbelinterpretatie is die zoals God
het bedoeld heeft. De stelling over
homofilie getuigt van een liefde
loosheid, die werkelijk ontstellend
is. Hier wordt, een groep van dui
zenden homofiele gereformeerden
op een hoop gegooid met 'onreine
geesten'. Een dergelijke stelling
kan nooit uit God zijn, maar is
door de satan ingegeven. Ik schaam
mij diep als gereformeerde dat onze
kerken mensen onder zich hebben
met een onchristelijke en onbijbel
se mentaliteit als deze verontrus-
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
H^irlem
H. Houtkoop.
HOOFDKANTOOR:
Nieuwe Zijds Voorburgwal
276-280, Amsterdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM:
Westblaak 9-11, Rotter
dam. Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG:
Parkstraat 22, Den Haag.
Tel. 070-469445.
Postbus 101.
LEIDEN:
Steenstraat 37, Leiden.
Tel. 071-31441.
Postbus 76.
DORDRECHT:
Scheffersplein 1, Dor
drecht. Tel. 078-33370.
Postbus 118.
GRONINGEN:
Nieuwe Ebbingestr. 25.
Groningen.
Tel. 050-125307.
Postbus 181.
ZWOLLE:
Melkmarkt 56, Zwolle.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3.
Verontrusten (2)
De verontrusten zijn van oordeel
'dat vandaag het fundament van
het geloof en van de kerk wordt
aangetast. In de naam van vernieu
wing worden de kerk en het geloof
met afbraak en ondergang be
dreigd'. Is het fundament van het
geloof en van de kerk dan zoiets
zwaks dat het nooit ook maar aan
getast mag worden? Is het af en toe
niet heel erg hoopgevend. Dat de
fundamenten worden aangetast om
dat dan de sterke van het funda
ment weer duidelijk wordt!. Of zijn
we dermate bang dat het fundament
een puinhoop wordt?
Deventer
Kees Upmeyer
Verontrusten (3)
Zouden de verontrusten eens op
willen houden met personen aan te
vallen. Dat is alleen maar onmacht.
Christus is mijn enige Zaligmaker
in leven en sterven, maar als ik dat
geloof heb zonder de werken, is dat
geloof dood. We laten tienduizen
den verhongeren en Christus vroeg
van die goede rijke jongeling die
hij lief had niet om een gift, maar
hij vroeg alles. Beste verontrusten,
lees uw bijbel in zijn geheel en doe
uw plicht, dat is ook horizontaal.
Neem een voorbeeld aan Christus,
die veroordeelde Mozes ook niet.
Eramen
H. Weggen
Verontrusten (4)
Door de voorgenomen handteke-
ningenaktie van de verontruste ge
reformeerden ben ik zeer veront
rust. Geen spoor van zelfstandig
onderzoek en geen argumentatie
voor eigen opvattingen. Erger is.
dat men zich niet ontziet bepaalde
bijbelteksten zonder meer van toe
passing te verklaren op onze gere
formeerde kerken. Als nieuwe theo
logische opvattingen worden voor
gedragen dreigen onze kerken
daardoor 'een schuilplaats van alle
onreine geesten' te worden. Als
men begrip toont voor het geslach
telijk anders zijn van bepaalde
mensen zijn diezelfde kerken reeds
geworden 'een schuilplaats voor de
geesten van Sodom en Gomorra'.
Zonder dat van werkelijke bewo
genheid sprake lijkt wordt gesteld,
dat 'de geest van de afgrond steeds
meer zijn duistere sporen door onze
kerken trekt'. Zo moet het niet.
Rotterdam
J. van den Berge
Verontrusten (5)
I.v.m. de handtekeningenactie van
de Verontruste Gereformeerden,
moge ik iedere eventuele onderte
kenaar van de petitie een paar
adviezen in overweging geven, van
de hervormde dr. A. H. v. d. Heuvel,
die voor 'gereformeerde belijders'
het overdenken waard zijn. 'Veroor
deel nooit iemand, ook geen groep,
wanneer je niet minstens drie uur
met hem hebt gesproken', en ten
tweede: 'Veroordeel nooit iemand
voor wie je niet bidt'. Hoewel lk
het persoonlijk, in grove trekken,
wel ééns ben met het gestelde in
de reeds gepubliceerde petitie,
meen ik iedere ondertekenaar te
moeten 'aanraden het advies van
dr. v. d. Heuvel stipt op te volgen,
vooral het tweede, maar ook het
eerste niet te vergeten.
Rhenen
G. W. Boers
Verontrusten (6)
Of de petitie van de verontrusten
iets zal 'uithalen' is m.i. aan sterke
twijfel onderhevig; het eveneens
van de verontrusten reeds eerder
uitgegane 'appèl' werd immers ook
al beleefd door de synode gesepo
neerd. Als de synode ook deze peti
tie niet tenvolle honoreert, dan
wordt het de hoogste tijd het kerk
verband te verbreken! En samen te
gaan bijv. met de chr. geref. ker
ken, noodgedwongen. Een prakti
sche 'oplossing'. Ondergetekende
zou echter als ex-gereformeerde en
'onkerkelijke' veel liever het pleit
voeren voor een volledige door
braak van de kerken te onzent
naar een voluit schriftuurlijke ge
meente van Christus. Waarop
wachten wij? Op het waaien des
Geestes en op het herstel van het
moderne proferisme onder ons!
Niet minder kunnen wij het
blijkt steeds weer in deze tijd,
in dit ontzettende tijdsgewricht,
niet toe. Het vervallen 'altaar'
dient hier in Nederland te worden
hersteld.
S. de Jong
Amsterdam
Kerk en vrede (2)
Mr. A. Zeegers zegt, mèt prof. Van
Ruller: Het zwaard in de handen
van de overheid is gegrond in het
wrekende en vergeldende willen en
handelen van God, en dat niet voor
de leus, niet zo maar, maar om het
zwaard ook metterdaad te hante
ren. Nu is een zwaard een sabel, in
de hand van een politieagent en
van de beul. Zo is het blijkbaar
door Paulus ook bedoeld. Maar die
sabel hebben mr. Zeegers en prof.
Van Ruller vervangen door de on
schuldige wapenstok. Dan toch nog
schermen met de woorden uit de
antieke wereld noem ik tekstver
zwakking, schriftvervalsing. Dit
moet niet gebeuren, een tekst die
je, zoals hij geschreven is, niet
gebruiken kunt, moet je in een
discussie niet aanvoeren.
Amerongen
P. Verburg
Kerk en vrede (slot)
In Trouw/Kwartet van 4 april
meent de heer Zeegers de pacifisti
sche dames en heren van Kerk en
Vrede terecht te moeten wijzen met
de kreet: De overheid draagt van
Godswege het zwaard, niet tever
geefs en metterdaad. Met dit soort
teksten is elk overheidsoptreden
met het zwaard te rechtvaardigen,
is oorlog te rechtvaardigen (met
wapens in je hand en God aan je
kant). Rechtvaardig je de politieke
moorden van de CIA, rechtvaardig
je de corrupte politiestaat van
Thieu, de politiek van Vorster, en
vul maar in. Alle geweld is afkeu
renswaardig, ook structureel ge
weld.
Haarlem
Rolf Heuvingh
opstandelingenregering helpt heel
Vietnam onder communistisch be
wind te krijgen. Het is misschien
wel goed dat de schrijver van 'Van
daag' zich eens laat voorlichten
door zendeling Compagne, die met
zijn vrouw juist uit Vietnam is
teruggekeerd. Ook zou hij zich kun
nen laten voorlichten door luite
nant-kolonel Bos, militair attaché,
ook uit Vietnam terug. Dan kan hij
vernemen waarom de mensen
vluchten. Uit vrees voor het com
munisme dat in Noord-Vietnam
destijds ook een 10.000 mensen
heeft afgemaakt en ook de christe
nen vervolgt. Nu zijn nog zendelin
gen zoek die waarschijnlijk ook
door de communisten zijn gedood.
Ik moet zeggen, het bedroeft me
dat die medewerker zo durft te
schrijven in een christelijk blad.
Immers dat laatste wilt u toch
graag volhouden.
Veenendaal
ds Joh. Verwelius
CDA-statuten
De heer Spoormaker uit Rotterdam
voelt zijn verantwoordelijkheid te
genover zijn Hemelse Vader ten
opzichte van zijn handelingen bin
nen de AR-partij, zo heeft hij door
middel van een advertentie in
Trouw/Kwartet van zaterdag Jl. la
ten weten. Hij is tegen het CDA.
Moeten wij ons, als christenen, niet
verantwoordelijk voelen voor de
christelijke politiek in zijn geheel en
daar met elkaar iets positiefs uit
breken wat nog niet de kans heeft
gekregen om te laten zien wat het
zal zijn. Maar laten we met elkaar,
als christenen, bewijzen, dat wij in
staat zijn elkaar lief te hebben en
met elkaar politiek te bedrijven
vanpit het evangelie. Laten we dédr
onze kracht uit putten en niet uit
menselijke overwegingen zoals het
.voortbestaan van de ARP. Kunnen
we het nog waarmaken, dat er zes
christelijke partijen zijn in Neder
land? Moeten we deze poging van
drie van hen om één te worden
niet steunen met onze hele inzet en
onze eigen inbreng? Dat het CDA
door niet-christenen aangevallen
wordt, begrijpen we, maar dat de
heer Spoormaker deze manier van
tegenwerking gekozen heeft, begrij
pen we niet.
Haren
mevr. E. Muller-de Langen
Soestdijk
FRANKFORT De bemiddelingspoging, die door het bureau
voor buitenlandse betrekkingen van de Duitse evangelische
kerk is ingesteld in de lutherse kerk in Chili, is mislukt. De
voorzitter van het bureau, dr. Hans Joachim Held, heeft dat
bij terugkeer in Duitsland gezegd.
De bemiddelingsvoorstellen zijn
afgewezen door de zgn. coördi-
natieraad, die geldt als een al
ternatieve synode. Het voorstel
werd aanvaard door bisschop
Frenz, alhoewel net voorzag in
zijn aftreden. Volgens het voor
stel zou de synode evenwel aan
blijven tot 1976, terwijl de coör-
dlnatieraad zich dan zou ontbin
den. De hulp aan de vluchtelin
gen zou intussen kunnen voort
gaan totdat een nieuwe synode
hierover zou beslissen.
De coördinatieraad bleef op haar
els staan dat de hele leiding van
de kerk zou heengaan. Volgens
de Duitse bemiddelaars waren de
gesprekken hard en dreigde de
coördinatieraad steeds met de
oprichting van een nieuwe lu
therse kerk in Chili.
Hartelijk dank 'Trouw-Kwartet',
dat u in 1973 een kaart hebt laten
maken van het huis van onze lieve
koningin, van welke plattegrond een
clubje Zuidmolukkers bij hun voor
genomen misdadig plan, gebruik
hebben gemaakt. Zou u er mis
schien ook eens één kunnen laten
maken van het Kremlin? Wellicht
hebben wij die eens nodig voor een
betere zaak, om de aandacht te
vestigen op de christenen van de
ondergrondse kerk in Rusland en
Roemenië, die bij honderden in de
gevangenissen zuchten,
Elspeet
J. A. Abbink
HANNOVER - De wereldraad van
kerken neemt ten opzichte van alle
mogelijke problemen in de wereld
een standpunt in, maar wat betreft
de zorg voor de oecumene is hij
niet opgeschoten. Het beleid ten
aanzien van de wereld heeft het
niet erg succesvolle interne beleid
moeten compenseren.
Dit zégt de Zwitserse r.k. theoloog
Hans Küng in een interview met de
Lutherische Monatshefte.
Hoewel 'aan de top' de oecumeni
sche relaties tussen de kerken
enigszins in het gedrang zijn ge
raakt, meent Kling, dat de oecume
ne toch niet te stuiten is, zélfs niet
door de Romeinse curie. Als doel op
lange termijn van het oecumenisch
streven blijft Kling zien de ene
gemeenschappelijke kerk, die de
veelheid omvat op basis van één
evangelie, één doop en één geloof.
ENSCHEDE De vierduizend mos
lims in Enschede en omgeving krij
gen voor september van dit jaar de
beschikking over een eigen gebeds
huis. De stichting Turkse moskee
Enschedé heeft voor 75.000 gulden
een hervormde kerk gekocht. Na de
verbouwing tot moskee zal het ge
bouw plaats bieden aan vierhon
derd tot vijfhonderd gelovigen.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Deurne: J. v. d. I
laatstelijk zeemanspredikant
Rouen (Frankrijk) wonende
Utrecht.
Bedankt voor Terneuzen: A. Wi
te Sassenheim.
EV. LUTH. KERK
Aangenomen naar Zutphen: IV
van Teylingen te Edam-Moi
kendam.
Steven Nembrecht: Dag Hans, j
Mirjam. Uitgave: Unieboek
Bussum. Prijs: 12,90.
Een gevoelig geschreven jeug
man, soms melancholiek en
tisch over Hans en Mirjam,
en zus, en een vriend Klaa
die de droomwereld van het m
binnenkomt. De teneur van
verhaal is de bijzondere sterke
bondenheid, die tussen broer
zuster bestaat. De auteur besch
de gebeurtenissen gedurende
dagen in het bestaan van het
tal, epn dubbele liefdesgeschied
omgeven door filosofieën.
hard tienerboek over jongeret
een dorp, maar wel ontroei
Géén kost voor realisten.
'Vandaag'
Vorige week donderdag werden we
door de verzorger van de dagstukjes
'Vandaag' getracteerd op een op
merking over Vietnam. Botweg stelt
hij zich achter de regering om hulp
te verlenen aan Noord-Vietnam.
Dus aan een communistisch land
dat met steun van China en Rus
land de afspraken in Parijs met
voeten heeft getreden. En nu met
een 200 000 man sterk leger de
BUDEL De Duitse legerpredikant
Rudolf Schwarz heeft de hervormde
kerk van Budel gered. Dankzij zijn
bemiddeling is de kerk gekocht
door de evangelische kerk van
Aken.
De kerk, die in het begin van de
negentiende eeuw werd gebouwd,
staat onder bescherming van mo
numentenzorg. De hervormde ge
meente van Budel is onlangs sa
mengevoegd met die van Weert en
de kleine groep hervormden in Bu
del zag geen kans meer, de onder
houdskosten van het kerkgebouw te
blijven opbrengen. Men overwoog
daarom het te verkopen.
Dit hoorde de Duitse legerpredikant
in Budel, waar veel Duitse militai
ren gelegerd zijn, onder wie dui
zend protestanten. Hij kreeg ge
daan, dat de kerk van Aken het
kerkgebouw met bijbehorend ge
meenschapscentrum aankocht. De
kerk blijft daardoor open voor
godsdienstoefeningen, oecumeni
sche bijeenkomsten en dergelijke,
zowel voor Nederlanders als voor de
Duitse soldaten in Budel.
BERLIJN De evangelische kerk in de DDR heeft zich in haar
deze week gehouden synode uitgesproken voor samenwerking
met de staat 'in wederzijds respect en vertrouwen'. Het streven
naar dit vertrouwen acht de kerk nodig, temeer omdat bij de
tegenstelling tussen christelijk geloof en de ideologie van het
marxisme moeilijkheden onvermijdelijk zijn.
De medeverantwoordelijkheid van
de christenen voor de politieke
ontwikkeling van de DDR betekent
dat er voor gestreden moet worden
dat er ruimte overblijft voor een
gedifferentieerd denken en gedrag.
De synode noemt vooral het terrein
van het onderwijs en de opvoeding.
De staat wil de mensen opvoeden
tot socialisten, terwijl de kerk van
de andere kant niet mag verlooche
nen dat 'alleen Christus de Heer
van het leven' ls.
De synode roept op een edride te
maken aan .die descriminatie in het
onderwijs van kinderen en jonge
ren, omdat zij bij de kerk behoren.
Het gaat niet om voorrechten voor
de kerk, maar 'om werkelijke ge
rechtigheid voor iedereen, ook op
het terrein van de onderwijsmoge
lijkheden en de beroepsopleiding,
namelijk omwille van de individue
le mens zowel als om het welzijn
van onze maatschappij in haar ge
heel.'
UTRECHT De volgende bij
komst van het landelijk past!
overleg is vastgesteld op zaterd
november. Op deze bijeenkc
waar de bisschQppen dinsdag
hebben besloten, zal het ges
voortgezet Worden over een ni
levensstijl, dat begonnen is o
bijeenkomst van 30, 31 augusti
1 september 1974.
Op 1 november zullen de bisi
men elkaar via stands, aangeb
materiaal e.d .laten zien wat i
verschillende bisdommen gedai
aan de uitwerking van het tl
'De houding van de christen I
productie-, prestatie- en consi
tiemaatschappij'.
UTRECHT De interkerke
actie Bangla Desj heeft ruim
miljoen gulden opgebracht. E
van is 4,5 miljoen aan nood
besteed. Over besteding van de
wordt op het moment overleg
pleegd. Als noodhulp niet meer
dig is, kan het geld besteed wö
voor hulp op langere termijn, vi
mee de kerken in Bangla
reeds lange tijd bezig zijn.
UTRECHT 'De Stichting 0
menische Hulp (SOH) in UtJ
heeft 92.000 gulden overgeiï
aan de oecumenische hulporg
die werken onder de vluchtelii
in Vietnam onder welke de 4
Christian Service. Wie deze ii
kerkelijke hulpverlening wil
nen kan gebruik maken van
gironummer 5261 van de Sticb
Oecumenische Hulp.
I