Intellectuelen
ontmaskerd als
volksmisleiders
Broer en Zus.
Sociale wetenschap wil
nieuwe inzichten kwnt sss
Tenminste 32 doden
door lawine-ramp
Als ik zondag
de le prijs win in de
Nationale Lotto, stuur ik
MohammedAli
naar m'n buur man.
Die droom
kan werkelijkheid worden.
Even een paar
simpele kruisjes zetten.
Deel gestolen schilderijen terecht
PEUGEOT
Kind loopt onder auto
#i Deel jongenstehuis in
B. en W. moeten
ingaan op eis van
jonererenactiegroep
«BOUW/KWARTET DINSDAG 8 APRIL 1975
BINNENLAND 9
(ADVERTENTIE)
Sennocol:
voor een geregelde stoelgang
Sennocol is een laxeermiddel dat op natuurlijke
wijze - betrouwbaar en doeltreffend - opluchting
brengt. Sennocol werkt na ca. 8 uur. 's Avonds
ingenomen, 's morgens de werking, waardoor u
verzekerd bent van een ongestoorde nachtrust.
Sennocol: een laxeermiddel
waar u de klok op gelijk kunt zetten
Uitsluitend verkrijgbaar bij drogist en apotheker.
1 fDagra N V, 1 iemen.
Duitse socioloog: De anderen doen het werk
door Piet Hagen
Elke zondag
uitslag.
S
6 kruisjes per kolom.
Dat gaat zo. 1. Haal een Lotto-formulier bij uw dub of
winkelier. 2. Kruis 6 getallen aan per kolom (met een minimum
van 2 kolommen). 3. Vul het formulier verder duidelijk ea
correct in. 4. Lever het formulier In en betaal uw Inleg^voor
f 1,75 hebt u al twéé kansen). 5. Zondag weet u of u-
bijvoorbeeld - een half miljoen gulden rijker bent.Zo gaat dat
Let op het reservegetal.
In Studio Sport (zondagavond) worden de 6 winnende
getallen getrokken.Plus een extra getal: het reservegetaL
Er wordt dus altijd 1 getal meer getrokken dan u aan
kruist per kolom. Dat reservegetal kan uw geluksgetal zijn als
u niet alle 6 winnende getallen hebt aangekruist. Kijk maar.
Veel kansen op veel prijzen.
1 e prijs;
6 goede voorspellingen per kolom (zonder reservegetal)
2e prijs: 5 goed reservegetal
3e prijs: 5 goed (ponder reservegetal)
4e prijs: 4 goed (zonder reservegetal)
5e prijs: 3 goed reservegetal
Het reservegetal heeft dus alleen een functie bij de 2e en 5e prijs.
Alléén melden bij alles goed.
Alléén als u 6 goede voorspellingen (zonder reservegetal)
hebt gedaan, is het raadzaam dat even telefonisch door
te geven. Het nummer vindt u op bet formulier, la alle andere
gevallen hoeft u niets te doen.
Haal meteen eenformulier
bij uw club of winkelier.
De vrees, dat het aantal slachtof
fers nog zal groeien werd minder
doordat het weer gisteren wat beter
werd. De reddingsacties konden
daardo.or op grotere schaal op gang
komen. Helicopters, die zondag de
hele dag aan de grond moesten
blijven wegens mist en sneeuw
konden maandag voedsel en medi
cijnen naar de afgesloten gebieden
brengen en zieken en gewonden
ophalen. Groot materiaal kon wor
den ingezet om de spoorlijn door
de St. Gothard en de Brenner Pas
weer sneeuwvrij te maken. Deze
twee centrale verbindingslijnen
tussen Italië en midden-Europa
zijn volledig afgesloten en verwacht
wordt dat het minstens een dag zal
duren voordat de sneeuw is opge
ruimd. Internationale treinen wer
den gisteren via de Slmplon-tunnel
(de verbinding tussen Iralië en
west-Zwitserland) omgeleid. Auto
mobilisten die gebruik maakten
van de autotreinen liepen daardoor
vertragingen op van ongeveer
twaalf uur.
We leven in een ingewikkelde
wereld, maar gelukkig zijn er
sociologen om ons alles uit te
en. Als nieuwe geestelijke
eïdslieden van het volk ver-
chaffen zij ons eerst inzicht in
wize ellende, om ons vervolgens
iet pad der verlossing te wijzen.
«Jog een korte tijd zullen wij de
slavernij van de consumptie- en
jrestatiemaatschappij moeten
verduren. Maar spoedig zal het
leilsrijk aanbreken waarin de
emancipatie van de onderdruk
te mens voltooid is.
Dp deze wijze probeert de West-
duitse socioloog Helmut Schelsky in
lijn boek 'Die Arbeit tun die ande
ren' zijn progressieve vakgenoten te
ontmaskeren als regelrechte volks-
nisleiders. Zij maken volgens hem
deel uit van een nieuwe klasse van
litbuiters. Hij noemt dat 'de pries-
erklasse van intellectuelen'. Met
ntellectuelen bedoelt hij dan niet
alleen sociologen, maar ook hun
Bele gevolg van agogen, progressie
ve politici, televisiemensen, journa
listen, linkse studenten, leraren, re
volutietheologen en kunstenaars.
De titel van het boek van Schelsky
naakt al duidelijk welke kant zijn
critiek uitgaat. Hij sluit zich aan
jij de ook in ons land groeiende
rritatie tegenover linkse intellectu
elen. Het wapen dat hij hanteert
zal velen aanspreken: sociologen en
andere maatschappijhervormers
zijn mensen met dikke salarissen,
die vrijblijvende kletsverhalen weg
geven over de emancipatie van de
arbeiders. Ondertussen teren zij wel
op de zak van diezeLfde hard wer
kende arbeiders.
Volgens Schelsky heeft de oude
klassentegenstelling tussen kapita
listen en arbeiders afgedaan. Door
allerlei sociale hervormingen is de
vroegere klassenstrijd op een zacht
pitje komen te staan. De werkelijke
klassentegenstelling wordt bepaald
door het onderscheid tussen intel-
lectuelen en domme massa. Het is
a de tegenstelling tussen de 'zin-pro
ducenten', dat zijn de intellectuelen
9 die ons voorlichten over de zin van
'net leven, en de goeder en-produ
centen, dat zijn de mensen die écht
irerken, en daarmee zoveel welvaart
produceren dat de doctorandussen
voldoende vrije tijd hebben om hun
progressieve preken af te steken.
De heerschappij van de nieuwe eli-
vergelijkt Schelsky met de
machtsuitoefening door een pries
terklasse. Deze heerschappij is ge
baseerd op het gevoel van onmacht
van de massa dat door de priesters
van de nieuwe sociale religie opzet
telijk wordt versterkt. Het hoofd
stuk der ellende wordt dagelijks
gepredikt. De televisie, de radio, de
krant, de scholen, de politici, de
kunstenaars, de universiteiten
spannen zich in tot het uiterste om
te overtuigen van de droeve
staat waarin wij leven. Overal op
de wereld is oorlog, honger, ver
drukking. De democratie is verrot.
De mens wordt opgezweept door de
prestatiemoraal. Hij is gedegradeerd
tot consumptieslaaf. Het is niet een
kwestie van incidentele misstan-
den, maar het hele systeem is ver-
"i keerd. Alleen door een radicale re-
9 volutie kunnen we het heilsrijk na
bij brengen. Door middel van een
speciale geloofstaal (emancipatie,
bewustwording, participatie, crea
tieve haat, tegengeweld, enz) en
riten (demonstraties, protestliede
ren, spandoeken) wordt het geloof
in de nieuwe toekomst levend ge
houden.
Haat
Het boek van Schelsky zou mis
schien niet zoveel aandacht waard
zijn als het niet het symptoom was
van een vorm van intellectuelen-
haat die niet alleen in West-Duits-
land, maar ook in andere landen de
kop op steekt.
Op zichzelf is het goed oog te
hebben voor de machtspositie van
elites. Een aparte tak van de socio
logie houdt zich daar al sinds de
vorige eeuw mee bezig. Het is waar
dat het intellectuele establishment
trekken van overeenkomst vertoont
met religieuze priesterelites.
Schelsky citeert zelf uitvoerig uit
Enkele van de schilderden die in februari uit de Milanese Gallerie
voor Moderne Kunst werden gestolen. De Italiaanse politie vond
dit weekeinde by een overval in een Milanees appartement een
deel van de buit terug. Op deze foto rechtsboven een Van Gogh
en links een Renoir.
GENEVE Het aantal doden ten gevolge van de lawine-ramp in
de Alpen is opgelopen tot 32. Duizenden mensen zaten maandag
nog vast in Zwitserse, Italiaanse en Oostenrijkse dorpen door de
enorme lawines.
den nieuwe lawines gevreesd nu de
temperatuur blijft stijgen en de
sneeuwmassa's weer in beweging
dreigen te komen door de regenval
van gisteren.
Joegoslavische schilder
Hegedusic overleden
BELGRADO De Joegoslavische
schilder Krsto Hegedusic is maan
dag na een langdurige ziekte in een
ziekenhuis te Agreb overleden. Hij
was 74 jaar. Na zijn opleiding in
Zagreb en Parijs richtte Hegedusic
in 1929 de links geroriënteerde kun
stenaarsgroep 'Zemlja' (Land) op.
Het jaar daarop vormde hij in het
Kroatische dorp Hlebine de be
roemde 'school' van naïeve schil
ders. Zijn werk is o.m. te zien
geweest op tentoonstellingen ln
Washington. Parijs, Berlijn en
Moskou. Als hoogleraar doceerde
hij aan de academie van Zagreb.
Heinrich Böll: 'martelaar van
intellectuelenhaat'.
304 Coupé S f 15.595.-.'n Exclusief
genoegen.
Prijzen inkl. BTW, af Utrecht.
Imp. Gebr. Nefkens'Automobiel
mij. N.V. Antwoordno. 204 -
Utrecht -Tel. 030-449711. Ook
leasing faciliteiten.
Ze dragen allebei dezelfde
naam: Peugeot 304.
In veel dingen lijken ze dan
ook sprekend op elkaar.
Technisch zijn ze alle twee
perfekt.ln veiligheid doen ze
niets voor elkaar onder.Ze zijn
opmerkelijk komfortabel.
En-niet te vergeten-zuinig.
Ze zien er ook allebei erg
aantrekkelijk uit.
Broer Sedan is een beet|e
langer. (Heeft dan ook 4
deuren.) Zus Cabriolet is'n
tikkeltje feller. En tooit zich bij
slecht weer met een koket
kapje.
't Zi|n niet de enige familie
leden. Hiernaost ziet u dat ze
uit een tamelijk groot gezin
komen.
Misschien komt 't wel daar
door dat ze met iedereen zo
uitstekend kunnen opschieten.
een wonder op wielen
Aan beide kanten van de Brenner
Pas zaten honderden vrachtauto's
vast. Bij de Resia-paastussen Oos
tenrijk en Italië stond een file van
vuftig kilometer.
Gisteren kwam deze stroom lang
zaam weer op gang. In Italië wor-
LEEUWARDEN In Leeuwadera-
deel (Fr) is de vijfjarige Marten de
Vries uit Stiens (Fr) onder een
auto gelopen en overleden. Het
jongetje stak plotseling de rijbaan
over.
het werk van Sorel dat al uit 1889
dateert. In het recente verleden
heeft Ivan IlliCh op soortgelijke
wijze de machtsuitoefening van in
tellectuelen aan de kaak gesteld.
Het kan ook geen kwaad als de
mensen wat kritischer zouden wor
den tegenover intellectuelen. Het is
niet ongezond wanneer werkende
jongeren ietwat argwanend kijken
naar goedbetaalde academici die
hun komen vertellen hoe zij zich
emanciperen moeten. Het is voor
universiteiten misschien vervelend
dat zij niet meer die good-will heb
ben die ze tot voor kort hadden,
maar de vanzelfsprekende verering
voor al wat academisch is was ook
niet bevorderlijk voor de universi
taire zelfkritiek.
Gevaarlijk
Het gevaarlijke van een boek als
'Die Arbeit tun die anderen' is ech
ter, dat het zo gemakkelijk inspeelt
op rechtse sentimenten, die in
West-Duitsland en elders de kop op
steken. Voor die verschuiving naar
rechts hebben ze in Duitsland een
mooi woord: 'Tendenzwende'.
Het tij keert, en daar is Sohelsky's
boek een symptoom van Schrijvers
als Heirich Böll die hij de 'martelaar
van de intellectuelenhaat' noemt,
theologen als Dorothee Sölle, pro
testerende studenten en linkse do
centen gooit hij op één hooop met
gewelddadige anarchisten. Zonder
onderscheid te maken tussen ver
schillende stromingen valt hij de
intellectuelen aan. Daarbij vervalt
hij in dezelfde fout die hij bij links
bestrijdt, namelijk hun ongenuan
ceerde kritiek op hét systeem.
304 Break f 13.695.-. De Ideale
weekend-wagen met 5e deur.
304 Cabriolet S f 14.995.-. Pittig,
sportief.
m Van een verslaggever
304 Sedan f 12.595.-.'n Stoere,
komfortabele rijder.
304 Sedan S met schuifdak
f 13.995.-. Attraktief model.
J ff. AMERSFOORT Een felle uits-
W*- v •*- v-*■ ■- w Emmalaan in Amersfoort verwoest.
AMSTERDAM Amsterdam bestaat dit jaar niet alleen 700 jaar, als het even meezit wordt Am
sterdam ook nog een internationaal centrum van de sociale wetenschappen. Daartoe worden dit
jaar twee congressen gehouden waarvan het eerste gisteren in het hoofdgebouw van de Vrije Uni
versiteit is begonnen.
Er vielen geen slachtoffers: de
twaalf jongens, die in het gebouw
wonen, zijn nog met paasvakantie.
Over de oorzaak van de brand en
over de schade was gisteren nog
niets bekend.
iemand Iets aan een ander wil
meedelen, bekeken moet worden
tegen de achtergrond van de cultu
rele 'inhoud' van de maatschappij
waarvan die tekengever en de teken
ontvanger lid zijn.
Ook Eco benadrukte dat weten
schap als doel heeft er iets mee te
doen. Weten om het weten alleen is
ook iets doen, nl. niets doen, maar
wetenschap krijgt pas zin als je er
praktisch mee kunt werken, aldus
Eco.
Ook prof. Dell Hymes uit Pennsyl-
vanië meende dat het bestuderen
van taal een sociale studie is. Het
gaat er om na te gaan welke socia
le functie het taalgebruik van ver
schillende bevolkingsgroepen, van
minderheidsgroepen bv. heeft, er
moet studie gemaakt worden van
alle mogelijke variaties en veran
deringen in taalgebruik in vergelij
king met de algemeen aanvaarde
taal die op de scholen geleerd
wordt. De rol van de taal ln maat
schappelijke processen moet kri
tisch bekeken worden. aldus
Hymes: misschien kan onderzoek
daarnaar de mensen meer bewust
maken van het sociale effect en de
sociale inhoud van hun taalgebruik.
Lezingen
De taal en de communicatieweten
schappen komen in deze weken nog
verschillende keren aan de orde,
zoals in lezingen van William La-
bov (over taalverandering en con
flicttheorie). Paul Walton (over
taal en struktuur, illustraties uit
televisie-onderzoek), Julia Kristeva
(over het sprekende subjekt, iden
titeitsproblemen in de poëzie), Er-
vin Goffman (sekse-stereotypen in
de reclame), Davi Silverman (over
Castenada: lezen en begrijpen),
Basil Bernstein (over codes en co
deringen in het onderwijs) en Al-
vin Gouldner (over intellectuelen
in de permanente revolutie van de
20e eeuw).
AMSTERDAM 'Een verenigings
leven met normale voorzieningen ls
voor duizenden jongeren zo goed
als onmogelijk. Daarom is het de
hoogste tijd dat B. en W. hier iets
aan doen en dat kan door op de eis
van de Jongerenactiegroep Bijlmer
meer in te gaan', aldus een verkla
ring van de vereniging Ons Surina
me en het bureau van het Demo
cratisch Jongeren Front in Neder
land. Donderdag 3 april hebben en
kele tientallen jongeren uit Neder
land en Suriname een kraakactie
uitgevoerd, uit protest tegen het
ontbreken van voorzieningen.
Volgens de vereniging en het bu
reau heeft het vanaf het ontstaan
van de Bijlmer ontbroken aan goe
de ruimtes voor de Jeugd. Op het
gebied van de recreatie zijn de
jeugdige Bijlmerbewoners gedwon
gen genoegen te nemen met te
weinig en te kleine ruimtes. Voor
ettelijke groepen ls er zelfs hele
maal geen ruimte, aldus de verkla
ring.
In de komende twee weken zullen
21 internationaal bekende sociale
wetenschapsmensen, specialisten op
gebieden ais het onderwijs, de taal
kunde, de massamedia, de commu
nicatie en het gedrag, hun meest
recente werk presenteren.
In het najaar (19, 20 en 21 novem
ber), volgt de tweede fase van dit
Festival van de sociale wetenschap
pen: een werkcongres met als the
ma 'theorie en praxis ln een aantal
sociologische theorieën.'
Het Festival is georganiseerd door
de VU, in samenwerking met pro
fessor A. W. Gouldner, hoogleraar
in de sociologie aan de Universiteit
van Amsterdam en de SISWO
(stichting interuniversitair Insti
tuut voor sociaal-wetenschappelijk
onderzoek).
Eén van de bedoelingen van het
congres is om nieuwe inzichten op
sociaal-wetenschappelijk terrein zo
snel mogelijk onder de mensen te
brengen. De sprekers brengen hun
meest recente werk mee en op deze
manier kunnen geïnteresseerden
daar direct kennis van nemen.
Wachten op artikelen en boeken
waarin nieuwe inzichten verwoord
worden, kost toch gauw drie tot
vijf jaar. Het Festival bekort deze
wachttijd aanzienlijk.
Bij de opening van het congres
benadrukte dr. K. van Nes, voorzit
ter van het college van bestuur van
de VU de functie van dit congres:
de communicatie versnellen rond
fundamenteel wetenschappelijk on
derzoek, zeker nu wetenschappelijk
onderzoek in de herstructurerings
plannen wat op de tocht komt te
staan. De relatie tussen theorieën
en onderzoek noemde dr. Van Nes
belangrijk, net zoals de relatie tus
sen theorie en praktijk die op het
novembercongres vooral aan de or
de zal komen.
Communicatie
De onderwerpen die tijdens de con
gressen naar voren komen liggen
vooral op het gebied van de lin-
guistiek en de communicatie, tak
ken van wetenschap waarvan het
belang voor de sociale wetenschap
pen steeds meer naar voren komt.
Zo hield Umberto Eco, professor ln
de semiotlca (de leer van de te
kens) uit Bologna een lezing waar-
In hij stelde dat de tekenleer een
sociale wetenschap ls en dat de
middelen (tekens, codes) waarmee