Een stapel rapporten en een heelal vol rook
Een 'buitenkerkelijk' man
fllsillalll
Zuidafrikaanse missie
naar gereformeerden
Predikanten ongerust
over hun toekomst
Vandaag
Onze
adressen
Kardinaal Alfrink
bezoekt paus
Nieuw ziekenhuis
van adventisten
in Saigon
Paus is blij
met Rolduc
Engelse kerk doet
goudaandelen weg
Koreaanse regering
dreigt christelijke
universiteit
Beroepingswerk
Nieuwe boeken
Kerk en milieu
TROUW/KWARTET DINSDAG 8 APRIL 1975
KERK/BINNENLAND 3
Van een onzer redacteuren.
De grote assemblee van de hervormd/gereformeerde wereldbond (WARC), die in 1977 in St.-
Andrews in Schotland zou worden gehouden, is afgezegd. Het was een bescheiden berichtje in
deze krant, een dag of wat geleden.
De WARC is voortgekomen uit de fusie in 1970 van de presbyteriaanse en de hervormde wereld
bonden.
De eerste assemblee van de
presbyteriaanse wereldbond had
plaats In 1877, ook al ln Schot
land. Kerken zijn doorgaans niet
vies van enig plechtig omzien en
door de assemblee van 1977 te
laten vervallen ontnemen de 142
leden-kerken van de WARC zich
daartoe dus een mooie gelegen
heid. Zouden de hervormden en
gereformeerden (en niet te verge
ten de Nederlandse remonstran
ten) ineens oog gekregen hebben
voor de realiteit?
De assemblee is afgelast omdat de
benodigde driehonderdduizend
dollar niet op tijd op tafel lagen.
Misschien had de WARC nog eens
aan de bel moeten trekken bij de
rijke leden. Maar blijkbaar was de
moed het uitvoerend comité van
de WARC in de schoenen gezon
ken toen men zich realiseerde te
midden van wat voor een wereld
de feestelijke assemblee gehouden
zou worden.
Dr. Walther Sigrist van de bond
van Zwitserse protestantse kerken
noemde het besluit een wonder en
ook de secretaris-generaal van de
lutherse wereldbond. Carl Mau,
sprak met respect over de calvi
nisten. die een volgens hem moe
dig besluit hadden genomen, dat
voortkwam uit 'indrukwekkend
realisme' zo zei Mau. Maar intus
sen gaat hij wel verder met het
organiseren van zijn assemblee,
die ook in 1977, in Tanzania, op
het programma staat.
Het uitvoerend comité van de
WARC had een dag nodig om het
besluit te nemen. Er was maar
één stem tegen. Verrassend, wan
neer men bedenkt dat hetzelfde
comité twee dagen tevoren nog
allerlei plannen voor de assem
blee aannam. Een deel van deze
plannen zal overigens wel worden
uitgevoerd, zij het dan in de vorm
van een consultatie en een 'uitge
breide ontmoeting van het uitvoe
rend comité'.
geschiedenis van twijfel over de
volgende gekend. Fred Kaan, een
van de secretarissen, zag 1977 in
1970 al niet 'zitten.' En in het
kwartaalblad van de WARC Re
formed World' van Juni 1972
pleitte iemand reeds voor de regi
onalisatie van het werk van de
WARC en daarmee dus tegen een
wereldassemblee.
Het uitvoerend comité van de
WARC zegt nu dat de afgelasting
een gelegenheid vormt om nadruk
te leggen op de ernst, waarmee
reformatorische christenen te
streven hebben naar een nieuwe
levensstijl, die een duidelijk ge
tuigenis moet vormen in de huidi
ge wereld. Daarover gaat de con
sultatie, die ln 1977 in St. An
drews wel doorgaat.
Gevolgen
Nieuw begin
Moet deze afgelasting nu be
schouwd worden als een incident,
of heeft zij meer betekenis, ook
voor andere kerkelijke vergade
ringen.
De WARC heeft sinds de vorige
assemblee, in 1970 in Nairobi een
Ik stelde reeds de vraag of deze
afgelasting niet ook voor andere
kerkelijke organisaties een teken
aan de wand is. De kerkgeschie
denis van deze eeuw laat zich
samenvatten in enkele plaatsna
men en jaartallen. Plaatsen waar
vergaderd werd in de jaren dat
zoiets nog effect had: Edinburg
1910, Stockholm, 1925, Amsterdam
1948, New Delhi 1961, Uppsala,
Montreux, Bangkok. Deze lijst is
aan te vullen met tientallen an
dere namen van steden en jaar
tallen, want de kerk van Jezus
Christus omvat heden ten dage
zeer talrijke beroepsvergaderaars,
die zich voortspoeden met een
dikke tas van bijeenkomst naar
bijeenkomst. Zij produceren daar
rapporten, formuleren en conclu
sies, nemen er besluiten en ma
ken er afspraken voor nog meer
vergaderingen. Intussen worden
hiermee de grote luchtvaartmaat
schappijen op de been gehouden,
hetgeen een voordeel is.
De rapporten die geproduceerd
worden dringen vaak nauwelijks
door tot buiten de kring van de
vergaderaars, hoe belangrijk en
interessant hun inhoud ook moge
zijn. In Genève staan kasten vol
goede ideeën, die niet verder zijn
gekomen dan de hoofden en mon
den van hun bedenkers en de
oren van de notulisten. Jaren zou
de kerk in de wereld kunnen te
ren op deze ideeënrijkdom. Maar
zij blijven ideeën, omdat zij na
hun formulering al snel weer wer
den overspoeld door andere, nieu
were gedachten.
Is dit een pleidooi tegen elke ker
kelijke vergadering? Dat zou een
teken zijn van ernstige kortzich
tigheid. Voor zover hij van de
mens afhangt is de kerkelijke toe
komst mede door de genoemde
vergaderingen zeker gesteld. En
ongetwijfeld heeft de komende
assemblee van de wereldraad van
kerken, deze herfst in Nairobi,
een missionaire, pastorale en pro
fetische uitstraling van zodanige
omvang, dat de kerk (en mis
schien de wereld) er over tien
jaar anders uit zou zien zonder
'Nairobi 1975'. En er is ook veel te
zeggen voor een 'conciliaire theo
logie.'
Maar tussen nu en de assemblee
staan er nog 43 bijeenkomsten
van allerlei soort op de oecumeni
sche kalender. Dat betekent een
productie van meters rapporten
en een heelal vol rook. Zou het
geen zin hebben, het vroeger ge
produceerde eens aan de man te
gaan brengen en daar eens een
beetje de tijd voor te nemen?
door Aldert Schipper
In het blad van de Nederlands-
Zuidafrikaanse werkgemeen
schap doet ds. G. J. H. Gijmink
verslag van het bezoek dat de
Zuidafrikaanse theoloog prof.
Heyns aan ons land heeft ge
bracht.
Het bericht van de heer Gijmink is
tamelijk gedetailleerd, tot en met
de sfeer van de gesprekken die de
Zuid-Afrikaan hier heeft gehad met
uiteenlopende kerkelijke vertegen
woordigers. Prof. Heyns bracht blij
kens het bericht van de heer Gij
mink een bezoek aan de secretaris
generaal van de Nederlandse Her
vormde kerk, dr. A. H. van den
Heuvel, 'een toonaangevende fi
guur. Hij luistert liever naar zwar
ten, maar deze discriminerende
voorkeur maakte prof. Heyns niet
monddood.' Van den Heuvel stelde
'veel kritische vragen', maar alles
bleef correct, voegt ds. Gijmink
hier geruststellend aan toe. 'Hoe
goed zou het zijn als de voltallige
kerkelijke synode (maar die verga
derde helaas ln Januari niet) nu
eens niet alleen een man uit een
buitenkerkelijke hoek als Beyers
Naudé zou horen'.
Ik knipperde even met de ogen.
Hier stond zomaar te lezen, dat
Beyers Naudé uit een buitenkerke
lijke hoek voortkomt. Daar wilde ik
als journalist het mijne van weten.
Ik belde het nummer van de her
vormde pastorie van ds. Gijmink ln
Rotterdam-Centrum. Toen ik mij
had gemeld als redacteur van deze
krant, trachtte ds. Gijmink" een
verklaring te omzeilen. Toen Ik
hem op de man af vroeg of hij
bereid was te zeggen wat hij met
deze Insinuatie bedoelde, weigerde
hij botweg. Een reactie die best
'mag', maar die niet blijk geeft van
veel moed. Dan maar liever een
man als prof. Heyns, die ik toeval
lig ook ontmoette gedurende zijn
verblijf ln ons land. Je kon het met
hem eens zijn of niet, je kon hem
Verzoeningsmissie
naar Chili
FRANKFURT De Duitse
evangelische kerk heeft de
leider van het bureau buiten
land van de kerk en zijn
plaatsvervanger naar Chili
gestuurd om te trachten een
dreigende breuk in de Chi
leense luterhse kerk te voor
komen. Bij de laatste synode
zitting in november 1974 wa
ren de afgevaardigden van
acht gemeenten demonstra
tief uit de vergadering gelo
pen, om daarmee kracht bij
te zetten aan hun eis tot af
treden van de bisschop van
de kerk, Helmut Frenz.
De uitgetreden gemeenten
hebben sindsdien een soort
alternatieve synode gevormd,
'coordinatieraad' genaamd.
Deze raad eist dat de ge
meentes meer direct Verte
genwoordigd wórden in de
synode. Deze eis is door de
synode als wettig erkend,
zonder dat de coordinatieraad
evenwel is ontbonden. De
raad verlangt dat de bevoegd
heden van predikanten wor
den beperkt. Twee dominees
hebben reeds geweigerd een
nieuw geformuleerd arbeids
contract te tekenen omdat zij
dan volgens hun opvatting
'ambtenaren' van de gemeen
ten zouden zijn geworden.
Beyers Naudé
vragen wat Je wilde, hij gaf een
rechtuit antwoord.
Na het onbevredigende 'nee' van
Gijmink ben ik zelf eens gaan pie
keren over wat een hervormde do
minee uit Rotterdam kan bewegen
om een collega-theoloog, aanhanger
van dezelfde beginselen af te schil
deren als een buitenkerkelijke. Gij
mink weet natuurlijk wel hoe
Beyers Naudé zijn emeritaatsrech-
ten is kwijtgeraakt. Op grond van
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Emigratie (2)
Jammer genoeg heeft de heer De
Jong maar één kant van de me
daille gezien. In 1969 gaf de Zuid
afrikaanse minister van immigratie
dr. P. Kcornhof een beschrijving
van de maatregelen om te waarbor
gen dat alleen puur blanke immi
granten tot het land worden toege-
HOOFDKANTOOR:
Nieuwe Zijds Voorburgwal
276-280, Amsterdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM:
Westblaak 9-11. Rotter
dam. Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG:
Parkstraat 22, Den Haag.
Tel. 070-469445.
Postbus 101.
LEIDEN:
Steenstraat 37, Leiden.
Tel. 071-31441.
Postbus 76.
DORDRECHT:
Schefferspleln 1, Dor
drecht. Tel. 078-33370.
Postbus 118.
GRONINGEN:
Nieuwe Ebbingestr. 25.
Groningen.
Tel. 050-125307.
Postbus 181.
ZWOLLE:
Melkmarkt 56, Zwolle.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3.
laten. 1) Iedere immigrant moet op
zijn aanvraagvormulier verklaren
dat hij en alle betrokken personen
van puur blanke afstamming zijn.
2) Duidelijke foto van hemzelf en
naaste verwanten. 3) Zuidafrikaan
se immigratiefunctionarissen in het
buitenland nemen persoonlijk in
terviews af met alle aanvragers.
4) Paspoort-controle door het de
partement van Immigratie, deze
mensen kijken met zorg uit naar
'twijfelgevallen', die er soms door
geslipt zijn.
Dronten
Mevr. C. de Quartel v. Arkel
Van der Louw
Dat de nieuwe burgemeester van
Rotterdam een geweldig man is,
wisten we al lang. Hij zet zich al
jaren in voor een ieder die wordt
'uitgebuit' (ook z'n gezin). Zo hoor
den we hem onlangs enkele akti-
visten toespreken, die het laden en
lossen van Chileense schepen wil
den boycotten. De burgemeester
van 's werelds grootste havenstad
sprak de wens uit dat er ln de
toekomst nog meer van zulke akties
zouden komen. M.a.w. laten de
schepen maar naar andere havens
varen (Hamburg, Antwerpen) om
daar te laden en te lossen: dat
vermindert echter wél de bedrijvig
heid en dus ook de werkgelegen
heid in Rotterdam!! Een wijs be
leid derhalve van deze vorstelijk
betaalde 'nieuw-llnks-hoofdman'.
Arnhem
Egbert Boerma
een formele uitleg van een stukje
Zuidafrikaans kerkrecht. Gijmink
zal ook wel weten dat Beyers Naudé
nog steeds een trouw kerkganger is
en dat hij elke kans die hem gebo
den wordt aangrijpt om te preken.
Het zal Gijmink ook niet onbekend
zijn voor hoeveel mensen Beyers
Naudé dagelijks een inspiratie is
om het geloof vast te houden.
Oneens
Ds. Gijmink is het kennelijk op een
aantal punten politiek oneens met
Beyers Naudé. Naudé vindt bijvoor
beeld dat je beter niet naar Zuld-
Afrlka kunt emigreren, omdat dit
voor de meeste Zuidafrikanen na
delige gevolgen heeft. Ds. Gijmink
vindt dat je best naar Zuid-Afrika
kunt emigreren en maakt daar met
de door hem geleide werkgemeen
schap ook driftig propaganda voor.
Beyers Naudé vindt dat een min
derheid van de Zuidafrikanen op
den duur niet de baas kan blijven
spelen over de meerderheid. De
heer Gijmink ziet dat anders. Men
zou zo zeggen dat hier alle reden is
voor een gesprek van broeders on
der elkaar. Maar wat doet de her
vormde dominee? Hij sluit zijn po
litieke tegenstander buiten de kring
van de geloofsgemeenschap. Hij ex
communiceert zijn politiek anders
denkende broeder.
De apostel Paulus geeft enkele aan
wijzingen hoe je moet omspringen
met een mede-gelovige die volgens
jou dwaalt. Dat is niet zo eenvou
dig. Het kost geduld en je riskeert
dat je je eigen inzichten wel eens
zou moeten herzien. Als je je broe
der buiten de geloofsgemeenschap
plaatst ben je van vrij wat gezeur
af.
In elk geval Is het een trucje, dat
zelfs voor de leiding van de Zuid
afrikaanse kerken te min is. Zij heeft
Beyers Naudé zijn emeritaatsrecht
afgenomen, maar zij is afgebleven
van zijn kerklidmaatschap.
derhok te werpen, juist op een tijd
stip dat onze minister zich naar
Indonesië begeeft. 3) Ik hoop dui
delijk te hebben gemaakt, dat de
Zuldmolukkers die achter hun lei
ders staan, ook al zouden zij er
munt uit kunnen slaan, zich beslist
niet tot dergelijke daden zouden Pprtifiratip
willen verlagen. Daarom lezer neüllTIGdlie
wees wijzer, laat u nü wakker
schudden! Geen aktle tegen, maar
vóór Ambon!
Zuidmolukkers
Nu er in deze dagen plannen tegen
hun en ons Koninklijk Huis zijn
beraamd, is het voor ons Nederlan
ders noodzakelijk, goed van het
volgende doordrongen te zijn: 1)
Dat de Abonezen niet onze opvoe
ding t.a.v. het Koninklijk Huls no
dig hebhen, wij veel eerder die van
hun. 2) Dat dit doordenkertje de
vraag wettigt, waarom deze enke
lingen zich ervoor hebben geleend,
de knuppel ln het verkeerde hoen-
Wirdum
G. Wljnsma
Geen kinderen (2)
Mensen met kinderen krijgen be
lastingaftrek, kinderbijslag, studie
toelage. Wie moet dat betalen? Wij
mensen zonder kinderen. Wanneer
wij oud zijn mogen uw kinderen
best wat terug doen.
Brock in Waterland
M. de Moed-Gort
PRETORIA De Nederduist gereformeerde kerk in Zuid-Afrika zendt vol
gende maand dr. F. E. O'Brien Geldenhuys als speciale afgevaardigde naar
de gereformeerde kerken in ons land voor een bespreking van het Zuidafri
kaans besluit, vorig jaar, de banden met de Nederlandse gereformeerden te
verbreken, tenzij de Nederlanders hun steun aan het oecumenische fonds
tot bestrijding van het racisme zouden opgeven.
Dr. Geldenhuys zal de gereformeerde commissie ontmoeten, die het Zuid
afrikaanse besluit bestudeert. De Zuidafrikaan werkt op het ogenblik aan
een stuk dat een reactie bevat op ht synoderapport op grond waarvan de
Nederlandse gereformeerden tot hun standpunt kwam.
Dr. Geldenhuys zal tijdens zijn zesweekse reis ook nog Duisland en Enge
land aandoen.
UTRECHT Predikanten van verschillende kerken maken zich
ernstig ongerust, of zij in de komende jaren hun traktement nog
wel zullen ontvangen. Voor een aantal van hen is dat zeer de
vraag. Deze ongerustheid werd uitgesproken in de rede van voor
zitter ds. H. W. Colstee van de bond van Nederlandse predikan
ten tijdens de algemene ledenvergadering, gisteren in Utrecht.
Geen kinderen (3)
Ik zou de heer Roest, die vindt dat
zijn kinderen goed genoeg zijn om
de mensen zonder kinderen, wan
neer ze oud geworden zijn, te mo
gen opvangen en verzorgen, dit
willen zeggen: Deze mensen zonder
kinderen betalen hun hele leven
mee aan de kinderbijslag van al die
mensen die wél kinderen hebben.
Dit is een doordenkertje!
Amsterdam
E. de Jong
Eenzijdig
De berichtgeving In Trouw/Kwartet
in de laatste weken over de verwik
kelingen rondom de Molukkers in
Nederland vertoont eenzijdigheden.
Met name de Werkgroep Indonesië
van de Raad van Kerken in Neder
land moet het ontgelden. In zijn
artikel 'Zuidmolukkers in isolement
meest kwetsbare minderheid' (3
april) schrijft Jan Kuijk uitsluitend
over individuele hulp, die de Raad
van Kerken zou willen doen verle
nen aan naar Indonesië terugke
rende Molukkers. Verzuimd werd
echter melding te maken van het
voornaamste voorstel van de Indo
nesische en Nederlandse kerken om
binnen het kader van een regionaal
ontwikkelingsplan voor de Moluk-
ken de terugkeer van Molukken de
terugkeer van Molukkers mogelijk
te maken. De in Nederland verwor
ven deskundigheid zou dit gebied
bijzonder ten goede kunnen komen.
Men mag individuele hulp niet geï
soleerd zien van dit totale plan.
Betreurenswaardig is het commen
taar, dat Trouw/Kwartet zaterdag
22 maart gaf op de persconferentie
van de Raad van Kerken van 21
maart j.l. Dit wemelt van verkeerde
beoordelingen. Alleen al de verge
lijking van de droom van Martin
Luther King met die van de Zuid
molukkers is er volstrekt naast. Het
is dringend nodig dat onze krant,
en dat geldt ook voor andere medi-
a, tot een grotere nuchterheid in de
oordeelvorming komt in deze met
emoties zwaar geladen zaak. Eenzij
dige berichtgeving bergt grote risi
co's in zich. Het zou zeer goed zijn
twee stemmen, die nu niet gehoord
zijn, de gelegenheid te ge
ven zich te uiten: de stem van de
Protestantse Molukse Kerk ln Indo
nesië zelf in de persoon van bijv.
Prof. Latuihamallo of Ds. Pattiaslna
èn van die Molukkers in Nederland,
die streven naar terugkeer.
Ds. Colstee kon deze rede overigens
niet zelf uitspreken, omdat hij ziek
is. Dit werd gedaan door vice-voor-
zitter ds. H. J. Ponsteen. Bij de
bond van Nederlandse predikanten
zijn bijna 2500 (meest hervormde)
predikanten aangesloten.
Ds. Colstee herinnerde aan de vorig
jaar uitgesproken eis, dat de kerken
zolang de sociale wetten niet
van toepasing zijn op degenen, wier
arbeid van overwegend geestelijke
aard is passende voorzieningen
dienen te treffen met name op het
gebied van onvrijwillige werkloos
heid. Hij verwees in verband hier
mee naar de nota van de r.k. bis
schoppen over de rechtspositie van
pastorale werkers.
In het deel van de rede. dat door
secretaris ds. C. Blomaard was ge
schreven nadat ds Colstee ziek ge
worden was, werd gewezen op de
eigenaardige positie van de predi
kant als werknemer. Ds. Blomaard
meent, dat de predikanten niet te
hard moeten roepen, dat zij geen
werknemers- willen worden en geen
arbeidsovereenkomst' willen in de
zin van het burgerlijk wetboek.
Daardoor behoeven ze zijns inziens
namelijk geen ondergeschikten van
kerkeraad of kerkvoogden te wor
den in geestelijk opzicht. Volgens
ds Blomaard is het mogelijk, be
paalde arbeidsverhoudingen, die
niet op een* arbeidsovereenkomst in
engere zin van het woord berusten,
toch voor de werking van genoem
de wetten als dienstbetrekking te
beschouwen.
Utrecht
C. H. Koetsier, Werkgroep Indone
sië Raad van Kérken
Ten aanzien van het verslag van de
CDA-conferentie ln Tr/Kw van 7
april zou lk mij graag, met name
willen distantiëren van de door de
verslaggever getrokken conclusie
dat ik op deze conferentie achteraf
partij zou hebben gekozen voor de
standpuntbepaling van de vakbewe
ging ln het metaalconflict van
1973, waarbij ik zelf bemiddelaar
was. Overtuigd van de goeder trouw
van de redacteur ln kwestie meen
ik toch dat deze conclusie op ge
nerlei wijze kan worden afgeleid
van wat lk op deze conferentie zelf
te berde heb gebracht.
Oegslgeest
B. Goudzwaard
UTRECHT Van 9 tot 16 april
leidt kardinaal. Alfrink een groep
Nederlandse pelgrims naar Rome in
het kader van het heilige jaar. Van
zijn verblijf in Rome zal kardinaal
Alfrink gebruik maken om enkele
werkbezoeken af te leggen. Een be
zoek aan de paus staat ook op het
program. Het is gebruik, dat een
kardinaal bij een bezoek aan Rome
ook de paus bezoekt.
Ofschoon het niet geoorloofd is in
de r.k. kerk, dat een bisschop zich
mengt in de voorbereidingen voor
zijn opvolging, neemt men in wel
ingelichte kringen aan, dat bij het
onderhoud tussen de paus en kardi
naal Alfrink zijn opvolging toch
wel ter sprake zal komen. Kardi
naal Alfrink wordt op 4 juli 75
jaar, de leeftijd waarop een bis
schop geacht wordt zijn ontslag
aan te bieden. Volg;ens bevoegde
kringen te Rome ls éen kandidaat
voor de Utrechtse aartsbisschoppe
lijke zetel nog niet in zicht.
BILTHOVEN Ondanks de oor
logsdreiging, die boven Saigon
hangt, gaat het werk aan de nieuw
bouw van het ziekenhuis van de
medische adventzending gewoon
door. Het oude ziekenhuis voldeed
niet meer en toen de Amerikaanse
troepen Vietnam verlieten, namen
de adventisten gedurende de tijd
dat de nieuwbouw zou vergen het
Third Field Hospital over met Inbe
grip van alle medische apparatuur.
In de eerste maanden van dit jaar
zijn er meer dan zestig moeilijke
hartoperaties verricht. Het nieuwe
ziekenhuis hoopt men in juni te
openen.
Tijdens de kerkdiensten afgelopen
zaterdag Is er in alle adventkerken
in Nederland gebeden voor Vietnam
en is de hoop uitgesproken, dat het
nieuwe ziekenhuis, onder welk re
giem ook, kan blijven functioneren.
Beroeplngswerk
ROME Paus Paulus heeft tijdens
een algemene audiëntie lovende
woorden gesproken over het nieuwe
seminarie Rolduc van het bisdom
Roermond.
Terwijl bisschop Gijsen naast de
pauselijke troon stond, zei paus
Paulus: 'Met bijzondere vreugde be
groeten wij heden de studenten
van het nieuwe seminarie Rolduc
ln Nederland, die samen met hun
verdienstelijke bisschop mgr. Joh.
Gijsen, hun superieuren, docenten
en enige priesters en priesterkan
didaten hier aanwezig zijn. Dierba
re vrienden, met levendige belang
stelling volgen wij de groei van uw
seminarie en alles wat daar ge
beurt. Moge deze jonge plant tot
een sterke boom groeien, die zijn
takken wijd uitstrekt en welks
vruchten uw gehele land ten goede
komen. Christus de verrezene storte
in uw hart de sterke liefde voor
zijn kerk en blijvende trouw aan
zijn zichtbare plaatsbekleder op
aarde'.
LONDEN De Engelse kerk heeft
de helft van zijn 70.000 aandelen in
Consolidated Goudvelden, een grote
Zuidafrikaanse goudmijn, verkocht.
De overige aandelen wil de kerk
wegdoen, zodra de prijs gunstig is.
De thans 1 verkochte aandelen
brachten ongeveer 100.000 pond op.
Volgens de statistiek van 1971 ver
dient 93 percent van de zwarte
werknemers in de goudmijnen een
loon beneden de armoedegrens.
Van elke rand die met goud wordt
verdiend gaat 18 cent naar blanke
arbeiders, negen cent naar zwarte
arbeiders, 21 percent naar buiten
landse aandeelhouders, veertien
percent naar regeringsbelasting en
vijf percent naar de electricitelts-
maatschappij.
SEOEL De Zuidkoreaanse rege
ring heeft gedreigd de grote chris
telijke universiteit Yonsei in de
hoofdstad Seoel te sluiten, tenzij de
rector wordt ontslagen en aan twee
professoren en zestien studenten de
toegang wordt ontzegd.
De curatoren van de universiteit
weigeren aan het ultimatum gehoor
te geven. De Yonsi-universiteit,
waar negenduizend studenten stu
deren, wordt gesteund door vijf Ko
reaanse protestantse kerken en vier
kerken ln de Verenigde Staten en
Canada. De twee hoogleraars en de
zestien studenten zijn onlangs uit
de gevangenis ontslagen, waar zij
als politieke gevangenen gedeti
neerd waren.
De krant van maandagmorgen gal
weer wat we in het weekend a
verschillende malen hadden ge
hoord en we werden misschien
meer dan anders geconfronteeri
met de dood van allerlei mensen
In de eerste plaats met het overlij
den van de sympathieke burge
meester van Den Haag, mr. Victo
Marijnen. Zijn heengaan zal voo:
velen een zaak van diepe smar
zijn. Zijn bescheiden en echt de
mocratisch optreden in de politie!
zal velen bezield hebben om di
moed ten aanzien van deze weg te:
oplossing van allerlei problemei
niet op te géven. De dood vai
Tsjang Kai-tsjek zal niet een zelfdi
reactie bij ons hebben gewekt. Zijl
hardnekkig vastgehouden ideaa
namelijk om communistisch Chim
nog eens aan zijn regiem te onder
werpen leek al te lang van all
werkelijkheidszin beroofd, waarbi
Taiwan zelf nauwelijks een te ver
kiezen alternatief te zien gaf. Eei
zwakte die vrijwel alle niet-com
munistische regiems om Chim
heen aankleeft. Regiems die bijni
vanzelf het communisme oproeper
Dichterbij gaan onze gedachten ui
naar de slachtoffers van de lawine
in Zwitserland. Maar alles wordt ii
de schaduw gezet door de doods
nood van de miljoenen in Zuidoost
Azië. Aan deze nood kan door on
iets gedaan wolden en moet let
gedaan worden op welke wijze dai
ook, wat niet inhoudt dat we nie
het recht en de plicht houden or
onze hulp althans enigermate na t
lopen en dus daar te verschaffei
waar dit inderdaad het volk tel
goede komt en niet verdwijnt ii
particuliere zakken of militair
kassen. De dood klom opnieuw ii
onze vensters. Als een uitdaglni
sedert de opstanding van Jezus ui
de dood.
NED. HERV. KERK
Aangenomen naar Aalsmeei
(toez.): J. B. Cats te 's Gravendeel,
Bedankt voor Nieuweroord-Noord
sche Schut: J. E. Nicolal' kand. tl
Utrecht.
Beroepbaar: A. Schipper, zendings-
predikant te Ujung Pandang (Indé
nesië), Alexanderstraat 72. Benne
kom.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Putten (Gld).: E
Dijkslag te Winsum.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Monster: K. Folkerts
ma te Musselkanaal-Valthermond
te Lutten: F. J. Bijzet, kand. t
Damwoude.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Utrecht: A. Verguns
te Veen.
BAPT. GEMEENTEN
Beroepen te Den Haag: O. H. di
Vries te Utrecht N.
Bedankt voor Den Haag: C. Mosterl
te Almelo.
De Rocky Mountains, een deel i|
de serie De wereld der woeste na
tuur van uitgeverij Time-Life, Ami
sterdam. Geschreven door B. S|
Walker en de redactie van Time
Life. Prijs per deel 29,80. 184 blz.
De vervangingswaarde, theorie e
toepassing in de jaarrekening doo
J. Klaassen. Uitg. Samsom, Alphe
a.d. Rijn. 225 blz - 42.-.
Het praktische cactusboek door W
Hagge. Moderne kweekmethoden
een keuze uit de mooiste cactussen
middagbloemen en andere succu
lenten. Uitg. Thieme, Zutphen.
druk - 285 blz - ƒ29,50.
De levensboom, Symbool van he
middelpunt, door Roger Cook. Dl
levensboom komt in een oneindig
verscheidenheid aan vormen voo
ln de symboliek van de grote we
reldgodsdiensten en in de ar
chaïsche en 'primitieve' mytholog!
en folklore, een universeel symboo
voor het wezen van het kosmisch
proces en zijn doel: gericht op d(
kern en de eenheid van de mens ei
zijn wereld. 128 blz met 165 illu
straties. Uitg. Unieboek, Bussuni
Prijs ƒ17,90.
Pijn, een teer punt, door dr. IV
Metz. Een fundamenteel genees
kundig onderzoek. Uitg. Callenbacli
Nijkerk. 127 blz - 22,50.
Samen zorgen, revalidatie na ziekt
en/oi' functiestoornis, door C. E
Moulijn. Uitg. De Tijdstroom, Lo
chem, 190 blz - ƒ19,-.
KARLSRUHE Van 14 tot 16 me
houden een aantal kerken uit lan
den die aan de Rijn liggen to
Worth in de Elzas een conferentl
over de milieuvervuiling. Aanlel
ding tot de bijeenkomst is de voor
genomen bouw van een grote kern
centrale in Wyhl en van een che
mische fabriek in Markolsheim ir
de Elzas.
Half miljoen voor
bestrijding racisme
DEN HAAG De Nederlandse ril
gering heeft voor de tweede keef
een half miljoen gegeven aan he!
fonds tot bestrijding van het racisj
me van de wereldraad van kerken!
Dit is meegedeeld door de mlnistej
voor ontwikkelingssamenwerking
drs. J. Pronk. Volgende week vergal
dert het uitvoerend comité van hel
anti-racisme-fonds. In deze bijeenj
komst zal de besteding van de geh
den voor dit jaar worden vastge
steld.
I