Een stapel rapporten en een heelal vol rook Een 'buitenkerkelijk' man fllsillalll Zuidafrikaanse missie naar gereformeerden Predikanten ongerust over hun toekomst Vandaag Onze adressen Kardinaal Alfrink bezoekt paus Nieuw ziekenhuis van adventisten in Saigon Paus is blij met Rolduc Engelse kerk doet goudaandelen weg Koreaanse regering dreigt christelijke universiteit Beroepingswerk Nieuwe boeken Kerk en milieu TROUW/KWARTET DINSDAG 8 APRIL 1975 KERK/BINNENLAND 3 Van een onzer redacteuren. De grote assemblee van de hervormd/gereformeerde wereldbond (WARC), die in 1977 in St.- Andrews in Schotland zou worden gehouden, is afgezegd. Het was een bescheiden berichtje in deze krant, een dag of wat geleden. De WARC is voortgekomen uit de fusie in 1970 van de presbyteriaanse en de hervormde wereld bonden. De eerste assemblee van de presbyteriaanse wereldbond had plaats In 1877, ook al ln Schot land. Kerken zijn doorgaans niet vies van enig plechtig omzien en door de assemblee van 1977 te laten vervallen ontnemen de 142 leden-kerken van de WARC zich daartoe dus een mooie gelegen heid. Zouden de hervormden en gereformeerden (en niet te verge ten de Nederlandse remonstran ten) ineens oog gekregen hebben voor de realiteit? De assemblee is afgelast omdat de benodigde driehonderdduizend dollar niet op tijd op tafel lagen. Misschien had de WARC nog eens aan de bel moeten trekken bij de rijke leden. Maar blijkbaar was de moed het uitvoerend comité van de WARC in de schoenen gezon ken toen men zich realiseerde te midden van wat voor een wereld de feestelijke assemblee gehouden zou worden. Dr. Walther Sigrist van de bond van Zwitserse protestantse kerken noemde het besluit een wonder en ook de secretaris-generaal van de lutherse wereldbond. Carl Mau, sprak met respect over de calvi nisten. die een volgens hem moe dig besluit hadden genomen, dat voortkwam uit 'indrukwekkend realisme' zo zei Mau. Maar intus sen gaat hij wel verder met het organiseren van zijn assemblee, die ook in 1977, in Tanzania, op het programma staat. Het uitvoerend comité van de WARC had een dag nodig om het besluit te nemen. Er was maar één stem tegen. Verrassend, wan neer men bedenkt dat hetzelfde comité twee dagen tevoren nog allerlei plannen voor de assem blee aannam. Een deel van deze plannen zal overigens wel worden uitgevoerd, zij het dan in de vorm van een consultatie en een 'uitge breide ontmoeting van het uitvoe rend comité'. geschiedenis van twijfel over de volgende gekend. Fred Kaan, een van de secretarissen, zag 1977 in 1970 al niet 'zitten.' En in het kwartaalblad van de WARC Re formed World' van Juni 1972 pleitte iemand reeds voor de regi onalisatie van het werk van de WARC en daarmee dus tegen een wereldassemblee. Het uitvoerend comité van de WARC zegt nu dat de afgelasting een gelegenheid vormt om nadruk te leggen op de ernst, waarmee reformatorische christenen te streven hebben naar een nieuwe levensstijl, die een duidelijk ge tuigenis moet vormen in de huidi ge wereld. Daarover gaat de con sultatie, die ln 1977 in St. An drews wel doorgaat. Gevolgen Nieuw begin Moet deze afgelasting nu be schouwd worden als een incident, of heeft zij meer betekenis, ook voor andere kerkelijke vergade ringen. De WARC heeft sinds de vorige assemblee, in 1970 in Nairobi een Ik stelde reeds de vraag of deze afgelasting niet ook voor andere kerkelijke organisaties een teken aan de wand is. De kerkgeschie denis van deze eeuw laat zich samenvatten in enkele plaatsna men en jaartallen. Plaatsen waar vergaderd werd in de jaren dat zoiets nog effect had: Edinburg 1910, Stockholm, 1925, Amsterdam 1948, New Delhi 1961, Uppsala, Montreux, Bangkok. Deze lijst is aan te vullen met tientallen an dere namen van steden en jaar tallen, want de kerk van Jezus Christus omvat heden ten dage zeer talrijke beroepsvergaderaars, die zich voortspoeden met een dikke tas van bijeenkomst naar bijeenkomst. Zij produceren daar rapporten, formuleren en conclu sies, nemen er besluiten en ma ken er afspraken voor nog meer vergaderingen. Intussen worden hiermee de grote luchtvaartmaat schappijen op de been gehouden, hetgeen een voordeel is. De rapporten die geproduceerd worden dringen vaak nauwelijks door tot buiten de kring van de vergaderaars, hoe belangrijk en interessant hun inhoud ook moge zijn. In Genève staan kasten vol goede ideeën, die niet verder zijn gekomen dan de hoofden en mon den van hun bedenkers en de oren van de notulisten. Jaren zou de kerk in de wereld kunnen te ren op deze ideeënrijkdom. Maar zij blijven ideeën, omdat zij na hun formulering al snel weer wer den overspoeld door andere, nieu were gedachten. Is dit een pleidooi tegen elke ker kelijke vergadering? Dat zou een teken zijn van ernstige kortzich tigheid. Voor zover hij van de mens afhangt is de kerkelijke toe komst mede door de genoemde vergaderingen zeker gesteld. En ongetwijfeld heeft de komende assemblee van de wereldraad van kerken, deze herfst in Nairobi, een missionaire, pastorale en pro fetische uitstraling van zodanige omvang, dat de kerk (en mis schien de wereld) er over tien jaar anders uit zou zien zonder 'Nairobi 1975'. En er is ook veel te zeggen voor een 'conciliaire theo logie.' Maar tussen nu en de assemblee staan er nog 43 bijeenkomsten van allerlei soort op de oecumeni sche kalender. Dat betekent een productie van meters rapporten en een heelal vol rook. Zou het geen zin hebben, het vroeger ge produceerde eens aan de man te gaan brengen en daar eens een beetje de tijd voor te nemen? door Aldert Schipper In het blad van de Nederlands- Zuidafrikaanse werkgemeen schap doet ds. G. J. H. Gijmink verslag van het bezoek dat de Zuidafrikaanse theoloog prof. Heyns aan ons land heeft ge bracht. Het bericht van de heer Gijmink is tamelijk gedetailleerd, tot en met de sfeer van de gesprekken die de Zuid-Afrikaan hier heeft gehad met uiteenlopende kerkelijke vertegen woordigers. Prof. Heyns bracht blij kens het bericht van de heer Gij mink een bezoek aan de secretaris generaal van de Nederlandse Her vormde kerk, dr. A. H. van den Heuvel, 'een toonaangevende fi guur. Hij luistert liever naar zwar ten, maar deze discriminerende voorkeur maakte prof. Heyns niet monddood.' Van den Heuvel stelde 'veel kritische vragen', maar alles bleef correct, voegt ds. Gijmink hier geruststellend aan toe. 'Hoe goed zou het zijn als de voltallige kerkelijke synode (maar die verga derde helaas ln Januari niet) nu eens niet alleen een man uit een buitenkerkelijke hoek als Beyers Naudé zou horen'. Ik knipperde even met de ogen. Hier stond zomaar te lezen, dat Beyers Naudé uit een buitenkerke lijke hoek voortkomt. Daar wilde ik als journalist het mijne van weten. Ik belde het nummer van de her vormde pastorie van ds. Gijmink ln Rotterdam-Centrum. Toen ik mij had gemeld als redacteur van deze krant, trachtte ds. Gijmink" een verklaring te omzeilen. Toen Ik hem op de man af vroeg of hij bereid was te zeggen wat hij met deze Insinuatie bedoelde, weigerde hij botweg. Een reactie die best 'mag', maar die niet blijk geeft van veel moed. Dan maar liever een man als prof. Heyns, die ik toeval lig ook ontmoette gedurende zijn verblijf ln ons land. Je kon het met hem eens zijn of niet, je kon hem Verzoeningsmissie naar Chili FRANKFURT De Duitse evangelische kerk heeft de leider van het bureau buiten land van de kerk en zijn plaatsvervanger naar Chili gestuurd om te trachten een dreigende breuk in de Chi leense luterhse kerk te voor komen. Bij de laatste synode zitting in november 1974 wa ren de afgevaardigden van acht gemeenten demonstra tief uit de vergadering gelo pen, om daarmee kracht bij te zetten aan hun eis tot af treden van de bisschop van de kerk, Helmut Frenz. De uitgetreden gemeenten hebben sindsdien een soort alternatieve synode gevormd, 'coordinatieraad' genaamd. Deze raad eist dat de ge meentes meer direct Verte genwoordigd wórden in de synode. Deze eis is door de synode als wettig erkend, zonder dat de coordinatieraad evenwel is ontbonden. De raad verlangt dat de bevoegd heden van predikanten wor den beperkt. Twee dominees hebben reeds geweigerd een nieuw geformuleerd arbeids contract te tekenen omdat zij dan volgens hun opvatting 'ambtenaren' van de gemeen ten zouden zijn geworden. Beyers Naudé vragen wat Je wilde, hij gaf een rechtuit antwoord. Na het onbevredigende 'nee' van Gijmink ben ik zelf eens gaan pie keren over wat een hervormde do minee uit Rotterdam kan bewegen om een collega-theoloog, aanhanger van dezelfde beginselen af te schil deren als een buitenkerkelijke. Gij mink weet natuurlijk wel hoe Beyers Naudé zijn emeritaatsrech- ten is kwijtgeraakt. Op grond van UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Emigratie (2) Jammer genoeg heeft de heer De Jong maar één kant van de me daille gezien. In 1969 gaf de Zuid afrikaanse minister van immigratie dr. P. Kcornhof een beschrijving van de maatregelen om te waarbor gen dat alleen puur blanke immi granten tot het land worden toege- HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11. Rotter dam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leiden. Tel. 071-31441. Postbus 76. DORDRECHT: Schefferspleln 1, Dor drecht. Tel. 078-33370. Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25. Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. laten. 1) Iedere immigrant moet op zijn aanvraagvormulier verklaren dat hij en alle betrokken personen van puur blanke afstamming zijn. 2) Duidelijke foto van hemzelf en naaste verwanten. 3) Zuidafrikaan se immigratiefunctionarissen in het buitenland nemen persoonlijk in terviews af met alle aanvragers. 4) Paspoort-controle door het de partement van Immigratie, deze mensen kijken met zorg uit naar 'twijfelgevallen', die er soms door geslipt zijn. Dronten Mevr. C. de Quartel v. Arkel Van der Louw Dat de nieuwe burgemeester van Rotterdam een geweldig man is, wisten we al lang. Hij zet zich al jaren in voor een ieder die wordt 'uitgebuit' (ook z'n gezin). Zo hoor den we hem onlangs enkele akti- visten toespreken, die het laden en lossen van Chileense schepen wil den boycotten. De burgemeester van 's werelds grootste havenstad sprak de wens uit dat er ln de toekomst nog meer van zulke akties zouden komen. M.a.w. laten de schepen maar naar andere havens varen (Hamburg, Antwerpen) om daar te laden en te lossen: dat vermindert echter wél de bedrijvig heid en dus ook de werkgelegen heid in Rotterdam!! Een wijs be leid derhalve van deze vorstelijk betaalde 'nieuw-llnks-hoofdman'. Arnhem Egbert Boerma een formele uitleg van een stukje Zuidafrikaans kerkrecht. Gijmink zal ook wel weten dat Beyers Naudé nog steeds een trouw kerkganger is en dat hij elke kans die hem gebo den wordt aangrijpt om te preken. Het zal Gijmink ook niet onbekend zijn voor hoeveel mensen Beyers Naudé dagelijks een inspiratie is om het geloof vast te houden. Oneens Ds. Gijmink is het kennelijk op een aantal punten politiek oneens met Beyers Naudé. Naudé vindt bijvoor beeld dat je beter niet naar Zuld- Afrlka kunt emigreren, omdat dit voor de meeste Zuidafrikanen na delige gevolgen heeft. Ds. Gijmink vindt dat je best naar Zuid-Afrika kunt emigreren en maakt daar met de door hem geleide werkgemeen schap ook driftig propaganda voor. Beyers Naudé vindt dat een min derheid van de Zuidafrikanen op den duur niet de baas kan blijven spelen over de meerderheid. De heer Gijmink ziet dat anders. Men zou zo zeggen dat hier alle reden is voor een gesprek van broeders on der elkaar. Maar wat doet de her vormde dominee? Hij sluit zijn po litieke tegenstander buiten de kring van de geloofsgemeenschap. Hij ex communiceert zijn politiek anders denkende broeder. De apostel Paulus geeft enkele aan wijzingen hoe je moet omspringen met een mede-gelovige die volgens jou dwaalt. Dat is niet zo eenvou dig. Het kost geduld en je riskeert dat je je eigen inzichten wel eens zou moeten herzien. Als je je broe der buiten de geloofsgemeenschap plaatst ben je van vrij wat gezeur af. In elk geval Is het een trucje, dat zelfs voor de leiding van de Zuid afrikaanse kerken te min is. Zij heeft Beyers Naudé zijn emeritaatsrecht afgenomen, maar zij is afgebleven van zijn kerklidmaatschap. derhok te werpen, juist op een tijd stip dat onze minister zich naar Indonesië begeeft. 3) Ik hoop dui delijk te hebben gemaakt, dat de Zuldmolukkers die achter hun lei ders staan, ook al zouden zij er munt uit kunnen slaan, zich beslist niet tot dergelijke daden zouden Pprtifiratip willen verlagen. Daarom lezer neüllTIGdlie wees wijzer, laat u nü wakker schudden! Geen aktle tegen, maar vóór Ambon! Zuidmolukkers Nu er in deze dagen plannen tegen hun en ons Koninklijk Huis zijn beraamd, is het voor ons Nederlan ders noodzakelijk, goed van het volgende doordrongen te zijn: 1) Dat de Abonezen niet onze opvoe ding t.a.v. het Koninklijk Huls no dig hebhen, wij veel eerder die van hun. 2) Dat dit doordenkertje de vraag wettigt, waarom deze enke lingen zich ervoor hebben geleend, de knuppel ln het verkeerde hoen- Wirdum G. Wljnsma Geen kinderen (2) Mensen met kinderen krijgen be lastingaftrek, kinderbijslag, studie toelage. Wie moet dat betalen? Wij mensen zonder kinderen. Wanneer wij oud zijn mogen uw kinderen best wat terug doen. Brock in Waterland M. de Moed-Gort PRETORIA De Nederduist gereformeerde kerk in Zuid-Afrika zendt vol gende maand dr. F. E. O'Brien Geldenhuys als speciale afgevaardigde naar de gereformeerde kerken in ons land voor een bespreking van het Zuidafri kaans besluit, vorig jaar, de banden met de Nederlandse gereformeerden te verbreken, tenzij de Nederlanders hun steun aan het oecumenische fonds tot bestrijding van het racisme zouden opgeven. Dr. Geldenhuys zal de gereformeerde commissie ontmoeten, die het Zuid afrikaanse besluit bestudeert. De Zuidafrikaan werkt op het ogenblik aan een stuk dat een reactie bevat op ht synoderapport op grond waarvan de Nederlandse gereformeerden tot hun standpunt kwam. Dr. Geldenhuys zal tijdens zijn zesweekse reis ook nog Duisland en Enge land aandoen. UTRECHT Predikanten van verschillende kerken maken zich ernstig ongerust, of zij in de komende jaren hun traktement nog wel zullen ontvangen. Voor een aantal van hen is dat zeer de vraag. Deze ongerustheid werd uitgesproken in de rede van voor zitter ds. H. W. Colstee van de bond van Nederlandse predikan ten tijdens de algemene ledenvergadering, gisteren in Utrecht. Geen kinderen (3) Ik zou de heer Roest, die vindt dat zijn kinderen goed genoeg zijn om de mensen zonder kinderen, wan neer ze oud geworden zijn, te mo gen opvangen en verzorgen, dit willen zeggen: Deze mensen zonder kinderen betalen hun hele leven mee aan de kinderbijslag van al die mensen die wél kinderen hebben. Dit is een doordenkertje! Amsterdam E. de Jong Eenzijdig De berichtgeving In Trouw/Kwartet in de laatste weken over de verwik kelingen rondom de Molukkers in Nederland vertoont eenzijdigheden. Met name de Werkgroep Indonesië van de Raad van Kerken in Neder land moet het ontgelden. In zijn artikel 'Zuidmolukkers in isolement meest kwetsbare minderheid' (3 april) schrijft Jan Kuijk uitsluitend over individuele hulp, die de Raad van Kerken zou willen doen verle nen aan naar Indonesië terugke rende Molukkers. Verzuimd werd echter melding te maken van het voornaamste voorstel van de Indo nesische en Nederlandse kerken om binnen het kader van een regionaal ontwikkelingsplan voor de Moluk- ken de terugkeer van Molukken de terugkeer van Molukkers mogelijk te maken. De in Nederland verwor ven deskundigheid zou dit gebied bijzonder ten goede kunnen komen. Men mag individuele hulp niet geï soleerd zien van dit totale plan. Betreurenswaardig is het commen taar, dat Trouw/Kwartet zaterdag 22 maart gaf op de persconferentie van de Raad van Kerken van 21 maart j.l. Dit wemelt van verkeerde beoordelingen. Alleen al de verge lijking van de droom van Martin Luther King met die van de Zuid molukkers is er volstrekt naast. Het is dringend nodig dat onze krant, en dat geldt ook voor andere medi- a, tot een grotere nuchterheid in de oordeelvorming komt in deze met emoties zwaar geladen zaak. Eenzij dige berichtgeving bergt grote risi co's in zich. Het zou zeer goed zijn twee stemmen, die nu niet gehoord zijn, de gelegenheid te ge ven zich te uiten: de stem van de Protestantse Molukse Kerk ln Indo nesië zelf in de persoon van bijv. Prof. Latuihamallo of Ds. Pattiaslna èn van die Molukkers in Nederland, die streven naar terugkeer. Ds. Colstee kon deze rede overigens niet zelf uitspreken, omdat hij ziek is. Dit werd gedaan door vice-voor- zitter ds. H. J. Ponsteen. Bij de bond van Nederlandse predikanten zijn bijna 2500 (meest hervormde) predikanten aangesloten. Ds. Colstee herinnerde aan de vorig jaar uitgesproken eis, dat de kerken zolang de sociale wetten niet van toepasing zijn op degenen, wier arbeid van overwegend geestelijke aard is passende voorzieningen dienen te treffen met name op het gebied van onvrijwillige werkloos heid. Hij verwees in verband hier mee naar de nota van de r.k. bis schoppen over de rechtspositie van pastorale werkers. In het deel van de rede. dat door secretaris ds. C. Blomaard was ge schreven nadat ds Colstee ziek ge worden was, werd gewezen op de eigenaardige positie van de predi kant als werknemer. Ds. Blomaard meent, dat de predikanten niet te hard moeten roepen, dat zij geen werknemers- willen worden en geen arbeidsovereenkomst' willen in de zin van het burgerlijk wetboek. Daardoor behoeven ze zijns inziens namelijk geen ondergeschikten van kerkeraad of kerkvoogden te wor den in geestelijk opzicht. Volgens ds Blomaard is het mogelijk, be paalde arbeidsverhoudingen, die niet op een* arbeidsovereenkomst in engere zin van het woord berusten, toch voor de werking van genoem de wetten als dienstbetrekking te beschouwen. Utrecht C. H. Koetsier, Werkgroep Indone sië Raad van Kérken Ten aanzien van het verslag van de CDA-conferentie ln Tr/Kw van 7 april zou lk mij graag, met name willen distantiëren van de door de verslaggever getrokken conclusie dat ik op deze conferentie achteraf partij zou hebben gekozen voor de standpuntbepaling van de vakbewe ging ln het metaalconflict van 1973, waarbij ik zelf bemiddelaar was. Overtuigd van de goeder trouw van de redacteur ln kwestie meen ik toch dat deze conclusie op ge nerlei wijze kan worden afgeleid van wat lk op deze conferentie zelf te berde heb gebracht. Oegslgeest B. Goudzwaard UTRECHT Van 9 tot 16 april leidt kardinaal. Alfrink een groep Nederlandse pelgrims naar Rome in het kader van het heilige jaar. Van zijn verblijf in Rome zal kardinaal Alfrink gebruik maken om enkele werkbezoeken af te leggen. Een be zoek aan de paus staat ook op het program. Het is gebruik, dat een kardinaal bij een bezoek aan Rome ook de paus bezoekt. Ofschoon het niet geoorloofd is in de r.k. kerk, dat een bisschop zich mengt in de voorbereidingen voor zijn opvolging, neemt men in wel ingelichte kringen aan, dat bij het onderhoud tussen de paus en kardi naal Alfrink zijn opvolging toch wel ter sprake zal komen. Kardi naal Alfrink wordt op 4 juli 75 jaar, de leeftijd waarop een bis schop geacht wordt zijn ontslag aan te bieden. Volg;ens bevoegde kringen te Rome ls éen kandidaat voor de Utrechtse aartsbisschoppe lijke zetel nog niet in zicht. BILTHOVEN Ondanks de oor logsdreiging, die boven Saigon hangt, gaat het werk aan de nieuw bouw van het ziekenhuis van de medische adventzending gewoon door. Het oude ziekenhuis voldeed niet meer en toen de Amerikaanse troepen Vietnam verlieten, namen de adventisten gedurende de tijd dat de nieuwbouw zou vergen het Third Field Hospital over met Inbe grip van alle medische apparatuur. In de eerste maanden van dit jaar zijn er meer dan zestig moeilijke hartoperaties verricht. Het nieuwe ziekenhuis hoopt men in juni te openen. Tijdens de kerkdiensten afgelopen zaterdag Is er in alle adventkerken in Nederland gebeden voor Vietnam en is de hoop uitgesproken, dat het nieuwe ziekenhuis, onder welk re giem ook, kan blijven functioneren. Beroeplngswerk ROME Paus Paulus heeft tijdens een algemene audiëntie lovende woorden gesproken over het nieuwe seminarie Rolduc van het bisdom Roermond. Terwijl bisschop Gijsen naast de pauselijke troon stond, zei paus Paulus: 'Met bijzondere vreugde be groeten wij heden de studenten van het nieuwe seminarie Rolduc ln Nederland, die samen met hun verdienstelijke bisschop mgr. Joh. Gijsen, hun superieuren, docenten en enige priesters en priesterkan didaten hier aanwezig zijn. Dierba re vrienden, met levendige belang stelling volgen wij de groei van uw seminarie en alles wat daar ge beurt. Moge deze jonge plant tot een sterke boom groeien, die zijn takken wijd uitstrekt en welks vruchten uw gehele land ten goede komen. Christus de verrezene storte in uw hart de sterke liefde voor zijn kerk en blijvende trouw aan zijn zichtbare plaatsbekleder op aarde'. LONDEN De Engelse kerk heeft de helft van zijn 70.000 aandelen in Consolidated Goudvelden, een grote Zuidafrikaanse goudmijn, verkocht. De overige aandelen wil de kerk wegdoen, zodra de prijs gunstig is. De thans 1 verkochte aandelen brachten ongeveer 100.000 pond op. Volgens de statistiek van 1971 ver dient 93 percent van de zwarte werknemers in de goudmijnen een loon beneden de armoedegrens. Van elke rand die met goud wordt verdiend gaat 18 cent naar blanke arbeiders, negen cent naar zwarte arbeiders, 21 percent naar buiten landse aandeelhouders, veertien percent naar regeringsbelasting en vijf percent naar de electricitelts- maatschappij. SEOEL De Zuidkoreaanse rege ring heeft gedreigd de grote chris telijke universiteit Yonsei in de hoofdstad Seoel te sluiten, tenzij de rector wordt ontslagen en aan twee professoren en zestien studenten de toegang wordt ontzegd. De curatoren van de universiteit weigeren aan het ultimatum gehoor te geven. De Yonsi-universiteit, waar negenduizend studenten stu deren, wordt gesteund door vijf Ko reaanse protestantse kerken en vier kerken ln de Verenigde Staten en Canada. De twee hoogleraars en de zestien studenten zijn onlangs uit de gevangenis ontslagen, waar zij als politieke gevangenen gedeti neerd waren. De krant van maandagmorgen gal weer wat we in het weekend a verschillende malen hadden ge hoord en we werden misschien meer dan anders geconfronteeri met de dood van allerlei mensen In de eerste plaats met het overlij den van de sympathieke burge meester van Den Haag, mr. Victo Marijnen. Zijn heengaan zal voo: velen een zaak van diepe smar zijn. Zijn bescheiden en echt de mocratisch optreden in de politie! zal velen bezield hebben om di moed ten aanzien van deze weg te: oplossing van allerlei problemei niet op te géven. De dood vai Tsjang Kai-tsjek zal niet een zelfdi reactie bij ons hebben gewekt. Zijl hardnekkig vastgehouden ideaa namelijk om communistisch Chim nog eens aan zijn regiem te onder werpen leek al te lang van all werkelijkheidszin beroofd, waarbi Taiwan zelf nauwelijks een te ver kiezen alternatief te zien gaf. Eei zwakte die vrijwel alle niet-com munistische regiems om Chim heen aankleeft. Regiems die bijni vanzelf het communisme oproeper Dichterbij gaan onze gedachten ui naar de slachtoffers van de lawine in Zwitserland. Maar alles wordt ii de schaduw gezet door de doods nood van de miljoenen in Zuidoost Azië. Aan deze nood kan door on iets gedaan wolden en moet let gedaan worden op welke wijze dai ook, wat niet inhoudt dat we nie het recht en de plicht houden or onze hulp althans enigermate na t lopen en dus daar te verschaffei waar dit inderdaad het volk tel goede komt en niet verdwijnt ii particuliere zakken of militair kassen. De dood klom opnieuw ii onze vensters. Als een uitdaglni sedert de opstanding van Jezus ui de dood. NED. HERV. KERK Aangenomen naar Aalsmeei (toez.): J. B. Cats te 's Gravendeel, Bedankt voor Nieuweroord-Noord sche Schut: J. E. Nicolal' kand. tl Utrecht. Beroepbaar: A. Schipper, zendings- predikant te Ujung Pandang (Indé nesië), Alexanderstraat 72. Benne kom. GEREF. KERKEN Beroepen te Putten (Gld).: E Dijkslag te Winsum. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Monster: K. Folkerts ma te Musselkanaal-Valthermond te Lutten: F. J. Bijzet, kand. t Damwoude. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Utrecht: A. Verguns te Veen. BAPT. GEMEENTEN Beroepen te Den Haag: O. H. di Vries te Utrecht N. Bedankt voor Den Haag: C. Mosterl te Almelo. De Rocky Mountains, een deel i| de serie De wereld der woeste na tuur van uitgeverij Time-Life, Ami sterdam. Geschreven door B. S| Walker en de redactie van Time Life. Prijs per deel 29,80. 184 blz. De vervangingswaarde, theorie e toepassing in de jaarrekening doo J. Klaassen. Uitg. Samsom, Alphe a.d. Rijn. 225 blz - 42.-. Het praktische cactusboek door W Hagge. Moderne kweekmethoden een keuze uit de mooiste cactussen middagbloemen en andere succu lenten. Uitg. Thieme, Zutphen. druk - 285 blz - ƒ29,50. De levensboom, Symbool van he middelpunt, door Roger Cook. Dl levensboom komt in een oneindig verscheidenheid aan vormen voo ln de symboliek van de grote we reldgodsdiensten en in de ar chaïsche en 'primitieve' mytholog! en folklore, een universeel symboo voor het wezen van het kosmisch proces en zijn doel: gericht op d( kern en de eenheid van de mens ei zijn wereld. 128 blz met 165 illu straties. Uitg. Unieboek, Bussuni Prijs ƒ17,90. Pijn, een teer punt, door dr. IV Metz. Een fundamenteel genees kundig onderzoek. Uitg. Callenbacli Nijkerk. 127 blz - 22,50. Samen zorgen, revalidatie na ziekt en/oi' functiestoornis, door C. E Moulijn. Uitg. De Tijdstroom, Lo chem, 190 blz - ƒ19,-. KARLSRUHE Van 14 tot 16 me houden een aantal kerken uit lan den die aan de Rijn liggen to Worth in de Elzas een conferentl over de milieuvervuiling. Aanlel ding tot de bijeenkomst is de voor genomen bouw van een grote kern centrale in Wyhl en van een che mische fabriek in Markolsheim ir de Elzas. Half miljoen voor bestrijding racisme DEN HAAG De Nederlandse ril gering heeft voor de tweede keef een half miljoen gegeven aan he! fonds tot bestrijding van het racisj me van de wereldraad van kerken! Dit is meegedeeld door de mlnistej voor ontwikkelingssamenwerking drs. J. Pronk. Volgende week vergal dert het uitvoerend comité van hel anti-racisme-fonds. In deze bijeenj komst zal de besteding van de geh den voor dit jaar worden vastge steld. I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2