Het lezen van detectives heeft grote ethische waarde Uw korf en uw baktrog Colijn en Havank *HAVANK Vandaag Geboeid kijk ik om mij heen Onze adressen METZLER- TROUW/KWARTET ZATERDAG 5 APRIL 1975 KERK 2 Drs. J. Slomp (foto), de schrijver van bijgaand artikel, is staflid van het christelijk studiecentrum te Rawalpindi in Pakistan en een zoon van ds. F. Slomp, de be faamde 'Frits de Zwerver' uit, de bezettingsjaren. Het is aardig uit het verhaal van drs. Slomp op te maken hoezeer de vereerders van Colijn hun best deden om te ver doezelen dat hün grote man wel eens detectiveromannetjes las: hij zou het alleen gedaan hebben voor zijn talen. Maar Colijn las ook graag Nederlandse detectives. Uitgever Bruna heeft me eens verteld dat. Colijn van tijd tot tijd liet opbellen met de vraag wan- neer er weer een nieuwe Havank uitkwam, en wie dit zwart óp wit wil hebben, kan terecht in een nieuw Zwart Beertje van Bruna: 'Hoogst merkwaardig-Alles over Havank'. Daarom ben ik zo vrij de bijdrage van drs. Slomp te illus treren met een paar Schaduw- figuurtjes, die ik uit het genoem de boekje haal. Behalve deze en andere afbeeldingen van Havanks hoofdfiguur vinden we in 'alles over Havank': een paar kiese en bescheiden, maar toch goed infor merende bijdragen van Pieter Terpstra, een nogal roddelachtig stuk van Ab Visser, een lezing van Havank waarin hij antwoord geeft op de vraag hoe hij aan de Scha duw kwam, een aantal pagina's met Havanks hartigste uitspraken, een paar verhalen van Havank en een avontuur van de' Schaduw met Eelco Drenth van Havank- Terpstra. Een en ander beveel ik de belangstellenden graag aan. Nu ik toch met nieuwe Beertjes bezig ben, 'Staphorster spionnetjes' van (alleen) Terpstra is een verhaal, waarin Eelco Drenth het zonder de Schaduw moeti doen. Welnu, hij doet het goed óp eigen benen, maar het is wel een beetje jam mer .dat Terpstra hem in een ver haal heeft neergezet dat erg braaf de mode van de dag volgt en dus opgehangen is aan sex en drugs. De nieuwe Beertjes van Bruna kosten ƒ4,25 per stuk, en drs. Slomp legt ons nu uit dat we een ethische bezigheid verrichten kals we ze lezen. A. J. Klei door drs. Jan Slomp Op 't eerste oog' hebben detectiveromans en theologie weinig met elkaar te maken. De theoloog houdt zich immers niet bezig met het schaduwen van verdachte personen en het analyseren van moorden. Uit het feit dat, vol gens G. C. Berkouwer's 'Een halve eeuw theologie': Karl Barth van detec tiveromans hield, kan men geen verband construeren tussen zijn theologie en het hierbedoelde literaire genre. Chesterton's Father Brown is een van de weinige geestelijken die een plaats gevonden heeft onder de beroemde detectives zoals Mai- gret, Hercule Poirot en Lord Peter Wimsey, de helden in de boeken van Simenon, Agatha Christie en Dorothy Sayers. Toch is er wel verband tussen de detectivero mans van Chesterton en zijn apo logetische meesterwerk 'Ortho doxie'. Father Brown demon streert in de naar hem genoemde detective-serie de waarheid van Chesterton's verdediging van het christelijk geloof. Brown is even logisch en consequent in het op lossen van misdaden als Chester ton zelf in het ontzenuwen van bezwaren tegen het christelijk ge loof. Chesterton ^aat zijn Father Brown als ware gelovige, nuchter en rationeel met de feiten om gaan. Die nuchterheid hoddt ver band met zijn geloof in de feite lijke concreetheid en logische sa menhang van de geschapen we reld. Hij laat zich niet door bijge loof om de tuin leiden. Hij komt telkens weer 'ongelovigen' tegen die geneigd zijn onverklaarbare misdaden aan bovennatuurlijke en geheimzinnige machten toe te schrijven. Ook is het, dacht ik, niet toevallig dat de bekende schrijfster van detectiveromans Dorothy Sayers voor de B.B.C. een aantal drama's over het leven van Jezus schreef. Die serie is in Ne derlandse vertaling uitgekomen onder de in dit verband opmerke lijke titel 'Koning Incognito'. Voorlopers Toch heeft Father Brown in feite geen, voorgangers. Salomo die de ware' moeder en Daniël die de boze toeleg van de ouderlingen tegen Suzanna ontdekten, kan men bezwaarlijk modellen voor de moderne detective noemen. Ze pasten wijsheid en mensenkennis toe, evenals de wijze rechters in van Gulik's verhalen over het ou de China. In Öe oudere literatuur zoekt vergeefs naar moderne methoden van politie-onderzoek zoals vinger afdrukken enz. Ook de kerkelijke inquisiteurs passen niet in de rij van voorgangers van Father Brown. Blijkens de bronnen wa ren de ambtenaren van de inqui sitie door hun dogmatische uit gangspunt vaak bijzonder lichtge lovige en zelfs bijgelovige lieden. Deze eigenschappen maakten hen totaal ongeschikt voor objectief speurwerk. De moderne detectiveroman is ge boren in een moderne rechtsstaat, als het kind van de achttiende eeuwse Verlichting en politiemé- moires. Ook waren de Amerikaan se en Franse revoluties nodig om het klimaat te scheppen van vrij heid en gelijkheid voor de wet. De ontmaskering van bijgeloof door schrijvers als Balthasar Bekker in zijn 'Betoverde Wereld' hielpen mee om onverklaarbare misdaden niet meteen aan demonen, hek sen, spoken en monsters toe te schrijven. Het is niet voor niets dat de Amerikaanse schrijver Ed gar Allan Poe (1809-1849) zowel de uitvinder is van de detective roman als schepper van het genre griezelverhalen. De laatste hielpen bij het -ontmythologiseren van het wereldbeeld. Colijn Een ouder lid van de A.R.P. had me eens verteld dat Colijn zich na een drukke dag graag verdiep te in een politieroman. Ik kon me dat goed voorstellen. Het leven van een detective moet, zo dacht ik. deze verdediger van gezag en orde in het gevoel versterkt heb ben dat de politie over de burgers waakt terwijl de hoge ambtenaren slapen. Ik werd echter een illusie armer, toen ik bevestiging van dit verhaal zocht in de Colijn-biogra- f ie'Een Groot Vaderlander'. 'Daarin staat dat Colijn detective verhalen alleen meenam op reis naar internationale conferenties, om zijn spreekvaardigheid in het Frans en Engels te vergroten. In de Duitse literatuur heeft de detectiveroman nooit zo'n kans gekregen. Daar ontbraken immers heel lang de democratische vrij heden die voorwaarde zijn voor de bloei 'van het genre. Colijn's bio graaf neemt hem in bescherming tegen hen die het mogelijk kwa lijk namen dat de grote politicus zich met zulke niemendalletjes bezig zou hóuden, maar Colijn zou als calvinist het lezen van detec tiveromans op goede theologische gronden hebben kunnen verdedi- gen. Drie waarheden De goede detectiveroman verde digt drie fundamentele christelij ke waarheden (zie: R. D. Paul, Theology and Detective Fiction. Student World, 1962). 1. De totale corruptie van de menselijke na tuur. 2. De bewaring van het beeld Gods in de mens, ondanks de zonde (m.a.w. bewaring van humaniteit en menswaardigheid). 3'. Onpartijdige gerechtigheid (dus geen aanzien des persoons). Deze drie onderling samenhan gende aspecten van'het christelijk mensbeeld treffen we aan in vele goede detectiveromans. Men kan voor de theologische fundering hievan terecht bij G. C. Berkou- wer 'De Mens het Beeld Gods'. Iedereen ziet misschien niet met een de lijnen lopen van Berkou wer's studie naar de detective. Des te gemakkelijker zal het de lezer vallen het verband te zien door een studie van Emil Brun- ner. 'Gerechtigheid, een leer van de grondbeginselen ener maat schappelijke orde', (Amsterdam, 1948). Het is niet toevallig- dat deze studie direct na de chaos van de tweede wereldoorlog uitkwam. Op blz. 223 van Brunner's boek treffen we een zin aan die men het uitgangspunt van iedere goede detectiveroman zou kunnen noe men, I-k citeer: 'Het rekening houden met de boosheid, die in de mens schuilt, is zelfs een karakteristiek merkte ken van iedere goede rechtsorde'. De detective gaat er van uit dat er in ieder mens 'boosheid' schuilt, zij het in de een meer dan in de ander. Iedereen in de omgeving van de misdaad is ver dacht. In een van de romans van Agatha Christie staat zelfs een bisschop onder zware verdenking. Ieder mens kan zo slecht en ver dorven zijn, zonder dat zijn om geving het weet, dat hij of zij 'het' gedaan kan hebben. Grondwet In een rechtsstaat wordt deze overweging in het evenwicht ge houden door de grondwet die ga randeert dat niemand veroordeeld kan worden voor een onbewezen misdaad. In een dictatuur wordt aan die voorwaarden niet vol daan. Vandaar dat in een rechtse of linkse dictatuur detectivero mans en boèken zoals Kafka's 'Het Proces' piet floreren of zelfs ver-, boden zijn. De detective veronderstelt een re delijk functioneren van de politie .en de rechterlijke macht. Deze gedachte, dat iedereen in staat moet worden geacht tot de mis daad, de bankdirecteur even goed als de nachtwakers en schoonma kers dae na sluitingstijd komen, wordt ons in de kerkbank in an dere vorm voor gehouden. We zijn van nature geneigd tot alle kwaad. Allen zijn zondaars, ook al huichelen we vaak dat we on schuldig zijn. Dat God hart en nieren door grondt kan een troostende ge dachte zijn maar ook een obsessie zoals in Bomans 'Pieter Bas'. Maar dankzij God's algemene ge nade, is echter niet ieder mëns een misdadiger. De boosheid wordt door religie en cultuur in toom gehouden. In die culturele sfeer heeft de goede detectivero man een zeer grote 'invloed. Blij kens de duizenden titels en de miljoenen oplage is het het meest geschreven en gelezen literaire genre. Het lezen van detectives heeft derhalve een grote- ethische waarde en betekenis. De goede detectiveroman verheerlijkt im mers niet het geweld maar helpt een handje ipee om de potentiële wetsovertreder in toom te houden. Barmhartigheid De goede detective versterkt ons geloof in de menselijke waardig heid. In deze romans is een mens een mens. Mensen zijiT belangrijk, ze tellen allemaal tnee en zijn stuk 'voor stuk 'uniek. Voor elk vermoord mens, hoe 'onbelangrijk' ook, komt zo niet het hele politie apparaat dan toch de privé speur der in beweging. Vaak steken de priv.édetectives en zelfs de ama teurs de politie de loef af. De privé speurder komt namelijk vaak voor de. rechten van de ge wone mens op, ook wanneer de politie geneigd mocht zijn. vooral de rechten van de belangrijke mensen te verdedigen. De algeme ne verdenking die op iedereen ■rust wordt weer goed gemaakt om een arme drommel te helpen die beroofd en halfdood aan de kant van de weg ligt. De detective treedt in vele boeken op als de barmhartige Samaritaan, die vaak zelfs niet om betaling vraagt. De detective versterkt ons "in de overtuiging dat ongeacht welke plaats het slachtoffer be kleedt (of bekleed heeft) in de maatschappij, hij het als mens verdient dat uitgezocht wordt, wie hem voortijdig aan zijn einde wil de doen komen. Elk mensenleven is die inspanning waard. Daarmee hangt ook de overtuiging samen dat het niet de bestemming van de mens is dat hij beroofd of vermoord wordt. God gaf de tien geboden om het leven te bescher- men en om de vrijheid van de mens te garanderen. De detective helpt Hem daarbij een handje vooral waar anderen te kort schieten.- Recht zegeviert Het weldadige van vele goede de tectiveromans is dat niethet kwaad maar de gerechtigheid ze geviert. Niemand ontkomt uitein delijk aan de rechter. Soms duurt dat wel lang. In een verhaal van Agatha Christie wordt de moorde naar pas na zestig jaar ontdekt. Ook is in de meeste romans van dit soort niet een onpersoonlijke macht de schuldige. In de be staande structuren worden con crete verantwoordelijke personen als schuldigen ontmaskerd. Zo er al sociale of politieke kritiek wordt geuit, met name in de spi- onnage detectives, er wordt meest al niet met zwart-wit schema's gewerkt, maar met concrete men sen. Vele goede romans (over de vele slechte maar gezwegen) weerspie gelen een redelijke, zedelijke we reldorde. waarin uiteindelijk het goede wordt beloond en het kwa de gestraft. Het mensbeeld van de detective weerspiegelt opvattingen over schuld, humaniteit, mens waardigheid en gerechtigheid waarin men zonder veel moeite bijbelse invloeden herkent. Die invloeden zijn echter zo onuitge sproken dat we het genre zelf niet het étiket christelijk mogen op plakken. Die bijbelse invloeden staan niet op Zichzelfmaar zijn zo verstrengeld met andere motie ven in onze verlichtingscqltuur dat ze alleen maar terwille van de analyse daarvan los kunnen wor den gedacht. Bovendien moet bedacht worden dat bovenstaande analyse niet op gaat voor alle detective-romans. Mijn analyse is uiteraard geba seerd op eigen selectie en voor keur. Het bovenstaande beeld kan op vele punten worden aangevuld en gecorrigeerd. Maar ik wil nie- mands leesgenot bederven door nog meer christelijke anthropolo gde of theologie in dit genre op te sporen. Men zou mij er van kun nen verdenken de detectiveroman als verkapte bekeringsroman te willen inpalmen,, als een soort missionaire aanpassing MET GEJUICH EN EENVOUD Van oudsher leest de kerk op de zondagen in de tijd van de uitbun dige vreugde, de tijdsruimte die het volst van vreugde in (Tertulliani- us), uit de Handelingen der aposte len. Ze vond die vreugde uitgedrukt in dat allereerste begin als de Jon ge gemeente van de Heer begint bijeen te komen 'op de naam van Jezus', dat wil zeggen in zijn krachtenveld, met het vaste weten dat Hij-zelf, de Levende, in hun midden was. Lukas beschrijft dat vreugdevolle begin o.a. in Hande lingen 2, vers 42 tot 47. En daarin staan deze woorden: Ze genoten samen hun voedsel met gejuich en eenvoud van hart. Want zo beleefde ze hun gemeenschap, met een maaltijd. Ik heb eens een science- fiction-verhaal' gelezen van een volstrekt vertechniseerde en cleane samenleving. In die samenleving was eten in het openbaar iets on fatsoenlijks geworden. Eten deed je stiekum, het gold als onsmakelijk. Dat is misschien het einde van een bepaalde ontwikkeling, waarin de mens steeds minder mens wordt (Harvey Cox) en aan het licht treedt een beweging precies omge keerd aan die van het heil, waarin de mens juist teeds meer mens wordt. Daar hoort de maaltijd, de gemeenschap bij. Vertelt Lukas ons 1 daarom van die blijdschap en een7 voud, d.w.z. het door niets afgeleid worden van de vreugde? Het zou kunnen. In ieder geval hoort het bij de dag van morgen, als we ieder onze eigen kerk Opzoeken (en dat helemaal niet negatief bedoeld). Misschien goed om er even mee bezig te zijn en vol te houden, ook als de vreugde en de eenvoud er nog niet zo erg van af te lezen zijn. De moed en de hoop niet opgeven. NED. HERV. KERK Aangenomen naar Bruinisse: drs. R. H. M. de Jonge, kand. te Leiden die bedankte voor Wanneperveen en Geervliet. Bedankt ,voor Twijzelerheide (toez.): A. Tromp te Nieuw Stads- Beroepbaar: G. J/ de Vries, eervol ontheven predikant met bevoegd heid van emeritus (leraar gods dienst en maatschappijleer), De Meeuwen 2, Dokkunr. GEREF. KERKEN Overleden: A. A. Oostenbrink (63), pred. te Asperen. Stond tevoren m Wissekerke, Oostburg, Varsseveld en in Opende (Gr.). Intrede: 6 april in Amstelveen: H. Vollenhoven, geest. verz. van het Zonnehuis aldaar en tevoren pred. te Zeist. CHR. GEREF. KERKEN Overleden: J. van Dijken (72), em. pred. te Zwolle. Was pred. te Aal- ten. Ouderkerk aan de Amstel en te Biezeldnge. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Meppel: D. Noort te Buitenpost. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Randburg (Z. Afrika) A. Hoogerland te Krabbendijke. DOOPS. BROEDERSCHAP Aangenomen de benoeming tot geest, verzorgster van de rijks- psychiatrische inrichting te Eindho ven: mevrouw C. E. Öfferhaus te Rotterdam. EV. LUTHERSE KERK Beroepen te Zutphen-Twente: M. A. van Teyllngen te Edam-Monnic- kendam. door A. J. Klei zoveel weken minder geslaagd brood moestén verorberen. Het blad 'De christélijke bakkerspatroon' behoort niet tot mijn vaste lectuur, maar het nummer van 6 maart heb ik toch onder ogen gekregen. Daarin las ik dat de bakkersbazen op 8 en 9 april in Lun- teren een jubileumvergadering houden en dat op de 9e de Katwijkse hervormde dominee Jac. de Vos B6t@r6 bakkar zal mediteren over de tekst: 'Gezegend zullen zijn uw korf en uw baktrog' (Deüteronomium 28 vers 5). HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280. Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11. Rotter dam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG: Parkstraat 22. Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leiden. Tel. 071-31441. Postbus 76. DORDRECHT: Scheffersplein 1. Dor drecht. Tel. 078-33370. Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingeslr. 25. Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56, Zwolle.. Tel. 05200-17030. Postbus 3. Ik heb met veel belangstelling van deze mededelingen kennis geno men, want het christelijke bakkers wezen heeft een grote rol gespeeld in mijn jeugd. Wij woonden name lijk in een dorp waar zich twaalf kerkse bakkers gevestigd hadden, die allen begeerden ons gezin van brood te voorzien. Omgekeerd was ons verlangen naar zo'n uitgebreide schare leveranciers aanmerkelijk geringer, maar omdat we thuis de beroerds|en niet waren, we liever geen verder gezanik aan dekop hadden en bovendien toen al de gedachte van een rechtvaardige in komensverdeling omhelsden, stem den we toe: elke week een andere bakker aan de deur en na twaalf weken van voren af aan. We brachten hiervoor wel éen paar offers. Om te beginnen moesten we een ingewikkelde huishoudelijke administratie opzetten om te voor komen dat op een zekere maandag een paar concurrerende bakkers el kaar voor ons hek naar het leven zouden staan. Verder waren er on der die twaalf enigen wier geloof hun vakbekwaamheid vérre over trof, met als gevolg dat wij op grond van onze hartelijkheid om de Soms probeerden we hieraan al thans voor het weekeindè te ontko men. We vergaten dan zogenaamd om zaterdags voor twee dagen brood te nemen van de aan de beurt zijnde bakker en togen ter sluiks naar een betere bakker qm aanvullende inkopen te doen. Der gelijke zonden begaat een mens niet ongestraft. Ik herinner me nog de zaterdagmiddag dat we, thuisko mend van het winkelen en met een onwettig brood in de tas, op de stoep een mandje met een brood aantroffen dat de door ons versma de bakker er neergezet had. Er' lag een briefje bij: wij hadden er zeker niet aan gedacht dat het morgen zondag was en daarom had hij uit 'Hun bakker slaapt de ganse n^cht' (de bakker uit 'In de Soete Suikerbol') eigener beweging dit extra brood gebracht... Dinsdags kauwden we er nog op, met zeer lange tanden, maar eten weggooien deed je niet, omdat ze elders in de wereld er naar zouden snakken. Maar nu die jubileumbijeenkomst in Luntereiu Het is in zekere zin een koud kunstje om een bijbel tekst te vinden die met enig fat soen op het bakkersbedrijf slaat. Er zijn bijzonder veel teksten over brood en die zijn op een paar na allemaal lovend van toon. Minder geschikt zijn Jozua 9 vers 5, waarin over droog en beschimmeld brood wordt geschreven, en 1 Samuël 14 vers 28: vervloekt zij de man die heden brood eet. Teksten over ko ren, koeken en deeg zijn ook ge makkelijk op te sporen. Met de bijbelse bakkers zelf moet je uitkij ken, want voordat je 't weet zit je bij de dromende bakker bij Jozef in de gevangenis. Met hem liep het erg slecht af. Het verhaal gaat dat professor A. H. de Hartog eens preekte over deze geschiedenis' en daarna het volgende gebed uit sprak: O God, hang alle 'bakkers op! De onder zijn gehoor aanwezige bakkers hadden er moeite mee deze bede louter geestelijk te Verstaan. Ook de woorden uit Hosea 7 vers 6 zijn niet erg opwekkend. Ze luiden: hun bakker slaapt de ganse nacht. Trouwens, dominee De Vos moet 9 april ook oppassen. Het is natuur lijk prachtig wat er in Deuternono- mium 28 vers 5 staat, maar wat zal de eerwaarde meditator doen met het 17e vers in het door hem geko zen hoofdstuk? Daar staat: ver vloekt zullen zijn uw korf en uw baktrog. Afwachten maar. Wat er straks in Lunteren ook gezegd en gezongen wordt, het zal altijd in de schaduw blijven van wat ik eens meemaakte op een vergadering van christelijke beroepsvervoerders, die aan het slot van hun samenzijn luidkeels dit vers van psalm 68 aanhieven: God's wagens boven 't luchtig zwerk.. Zoals de apostel Paulus in Philippi, Caesarea en Rome van zijn vrijheid werd beroofd, zo zien beden ten dage tienduizenden zich gesteld voor lange gevangenisstraffen om wille van hun politieke of religieuze keuze. Eén van hen was' Bëtto Libanio Chris to, lid van de dominicaner or de in Brazilië. 'Vanaf november 1969 tot oktober 1973 zat hij gevan gen op verdenking van medeplich tigheid aan een guerillagroep. Betto heeft in gevangenschap niet stilgezeten: hij studeerde theologie, maakte gebruiksvoorwerpen voor de verkoop, deed aan yoga, vierde mis sen met zijn celgenoten en. schreef brieven. Die brieven zijn bewaard gebleven, verzameld, gestencild, ge drukt. Onder de titel 'Geboeid kijk ik om mij heen, berichten uit de gevange nis' zijn zij uitgekomen bij, de uit geverij Gooi en Sticht in Hilver sum (195 pag. prijs ƒ19,90). Het boek bevat brieven aan zijn vriend Pedro, zijn ouders, studiege noten, jonge christenen, waarin hij vertelt over zijn gevangenisleven. Wie ze leest, komt onder de indruk van zijn geloof in God en mens. Dwars door de wanhopige situatie waarin hij verkeert, blijft hij ho pen op eén andere wereld waar plaats zal zijn voor allen die ge rechtigheid nastreven. Hij schrijft over zijn groei naar het geloof, over het huwelijk, de poli tiek, de kerk, de t buitenlandse eco nomische inmenging. Maar ook over alledaagse zaken als een nieu we van zijn ouders gekregen, on derbroek of over de .snoepjes, hem toegestuurd door een religieuze. Juist deze mengeling van onder werpen maakt deze brieven tot werkelijk menselijke documenten, die zich geven op het denken en doen van een politieke gevangene. Een gevangene, die 'schrijvend van uit een situatie van onderdrukking aan ons veel te zeggen heeft over wat het betekent om te lijden; ver lost te worden: wat het wil peggen dat 'de weg tot God via het kruis gaaf. (ADVERTENTIE) bril: ieders oo^rperk! (ADVERTENTIE) KERKBANKEN KERKINTERIEURS BETIMMERINGEN etc. DIVERSE BANKMODELLEN EN HOUTSOORTEN li BIJENHOF'S FIJNHOUT BEWERKING INDUSTRIEWEG D7d VORDEN TEL. 05752.1216

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2