Actie 'Kerk voor Israël' niet toevallig op 4 mei 1 Vj lliBlIMli Kerk in de wereld Sow jet-aanval op liefdadigheid kerken Vingeroefeningen van Europese kerkelijke jeugd Vandaag Onze adressen Conferenties* Zwitserse kerken: Gastarbeiders zijn geen buffers NAVO is nog onmisbaar, zegt Den Uyl 'Wildste dromen Nieuwe boeken TROUW/KWARTET VRIJDAG 4 APRIL 1975 KERK-BINNENLAND 2 Van een onzer verslaggevers UTRECHT Het is niet de bedoeling, dat de herdenking van de bevrijding op zondag 4 mei in. de hervormde kerkdiensten dit jaar geheel in het teken zal staan van de actie 'Kerk voor Israël'. An derzijds is deze dag ook niet toevallig gekozen voor deze actie. Dit zei de hervormde synodeprqeses ds. G. Spilt gisteren op een pers conferentie. waarin toelichting werd gegeven op de inzamelingsac tie, die de hervormde kerk op en rondom 4 mei houdt voor een hulp project in Israël. Voor de actie is de vierde mei gekozen, omdat de synode daarmee wil aangeven, dat de schuld van de jodenvervolgingen de tweede wereld oorlog (die ook de kerk aangaat), om een antwoord vraagt op de nood. waarin het joodse volk zich thans bevindt. In de folder, die de hervormde kerk in groten getale zal laten verspreiden, wordt 4 mei een dag van rouw, maar ook van schuld genoemd. 'Ook nu nog leidt het joodse volk in en buiten de staat Israël, een bedreigd bestaan. Het antisemitisme is nog in allerlei vorm aanwezig.' De folder vervolgt: 'Gedenken, in de bijbelse zin van het woord, is niet een verwijlen bij het verleden, maar de actualiteit van dat verle den beseffen, beter: beleven. Daar om is 'dodenherdenking' anno 1975 ook: het protest van hen, die vie len, vasthouden en opnieuw in de wereld van vandaag uitspreken. Tegen de tirannie van de macht, tegen het geweld van de sterkste, tegen het onrecht. Israël vraagt om erkenning in ons midden. Het ver langt naar vrede en veiligheid."' De actie 'Kerk voor Israël beoogt geld in te zamelen voor de bouw en inrichting van een vaktechnische school in Eshel Hanassi in de Ne- gev-woestijn, bij Beersheba. De ze school zal de ontwikkeling van de streek, waar zich de laatste ja ren vele immigranten, onder meer uit de Sowjet-Unie hebben geves tigd, ten goede komen. Over de achtergrond van deze actie zei ds. Spilt, dat de hervormde synode in zijn novemberzitting een brief op tafel kreeg van een aantal kerkleden, die wilden dat de kerk daadwerkelijk haar medeleven met Israël zou bewijzen. Daar zijn verschillende activiteiten op gevolgd, aldus ds Spilt. Het mo- deramen Van de hervormde kerk drong bij de raad van kerken aan op een verklaring over het Midden Oosten, die er is gekomen. Het riep de kerkleden op adhesie te betuigen aan de brief van de tachtig. Deze brief heeft tweehonderdduizend handtekeningen uit de reformatori sche kerken gekregen. Het modera- men stelde voorts de zaak van de doopbewijzen aan de orde. Tenslotte, vroeg het moderamen, ln het besef dat de verbondenheid met Israël niet een zaak van- de mond ólleen kan zijn, aan de collectieve Israël-actie om een lijst van projec ten. die financieel zouden kunnen worden -gesteund. Daaruit werd de school in Eshel Hanassi gekozen met onder meer als motief, dat deze school zich bevindt binnen de grenzen van 1948. Op de folder, die verspreid wordt, staan ook nadrukkelijk de grenzen van voor 1967 aangegeven met een verdeeld Jeruzalem en met de aan duiding, dat Samaria en Juda Jor daans gebied zijn. 'De hervormde kerk vraagt u, met uw gave voor de school in Eshel Hanassi te kiezen voor het recht van Israël. Dat sluit het recht van de Palestijnen niet uit. Integendeel. Ook zij hebben recht op erkenning, recht op levensruimte, recht op hulp', aldusde folder, die er dan op wijst, dat de hervormde kerk ook aan de Palestijnse vluchtelingen hulp verleent. 'Maar nu, 4 mei 1975, gaat het om Israël.' Het evenwicht in de publieke opi nie leek ons wat verstoord, aldus ds. Spilt, die nog opmerkte, dat hij deze eenmalige steunactie wil zien als een vertaling van het belijden van de hervormde kerk, zoals dat tot uitdrukking kwam in het stuk Ds. G, Spilt 'Israël, volk. land en staat' van 1970. Hopelijk zal deze actie aanleiding zijn, dit stuk nog eens te bestude ren, aldus ds. Spilt. Voor de school is een miljoen no dig. Wat er meer binnenkomt, zal voor soortgelijke doeleinden in Is raël worden gebruikt. UIT VAN LEZERS Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. Kerk en Vrede 'Kerk en Vrede' heeft het 'machts vertoon' van de Amsterdamse poli tie veroordeeld. Het geweld van de bevolking rechtvaardigde dit politie optreden volgens Kerk en Vrede niet. Het lijkt gewenst deze pacifistische dames en heren te herinneren aan de volgende woorden van Prof. Dr. A. A. van Ruler (Op gezag van een apostel blz. 170/171). 'De overheid draagt van Godswege het zwaard. En dat niet tevergeefs. Dat betekent enerzijds: niet zonder grond, niet zonder reden. Het is gegrond in het wrekende en vergel dende willen en handelen van God. Het betekent anderzijds: niet voor de leus. niet zo maar. maar om het zwaard ook metterdad te hanteren. Daarom heeft de wapenstok in de hand van de politieagent volgens de onderwijzing van de apostel altijd van tevoren zedelijk en gods dienstig een prae op de straat steen in de hand van de demon strant. Het kan zijn. dat men in opstand moet komen. Dan gespt men het zwaard los van de zijde van de overheid. Men neemt het zelf ter hand en gaat ermee te keer. Men neemt dan het risico, dat men door het kwaad vergaat en het hele leven in chaos ten onder laat gaan. Maar voorshands is het recht niet aan de zijde van de rebel, maar aan die van de politieagent'. Amsterdam Mr. A. Zeegers Vrijstelling (4) Een voorstel om de vrijstelling van militare dienst voor a.s. predikan ten ai te schaffen lanceerde ik in 1969 aan de werkcommissie voor de algemene kerkvergadering, omdat ik het van veel belang achtte dat theologische studenten als ieder ander jongmens in de realiteit van het leven zouden worden geplaatst. Voor zover mij bekend werd hierop niet gereageerd. Dit geldt ook ten aanzien van mijn advies om a.s. theologen te testen. Dit terwille van de kandidaat-predikanten zelf, als wel terwille van de gemeenten. Meer dan ooit wordt in deze tijd enorm veel gevraagd voor het ui- termate moeilijke maar ook belang rijke ambt van predikant. Ik meen dat we de bekwaamheid daartoe niet alleen maar aan de Heilige Geest kunnen overlaten, maar dat bevoegde instanties voor 100 pet hun eigen hersenen moeten gebrui ken. Rotterdam J. M. Tichelman Minder salaris (2) Met instemming las ik over het initiatief van de K. Vegter en een collega om tot een juister en ver antwoord uitgavebeleid der predi- kantstractementen te komen. Het is inderdaad zo dat gemeenten met oudere predikanten, die een aantal dienstjaren hebben, zeer hoge las ten worden opgelegd. In een andere classis was er verleden jaar ook een initiatief over deze kwestie, maar dit werd ook radicaal de grond in geboord. Boskoop A. Veizel Lepra (slot) Naar aanleiding van de brief van L. van der Drift over lepra het vol gende. Ik heb zojuist twee keer de videotape Van het programma over Agua de Dios gezien. Hoewel ik niet weg ben van dit programma moet het me toch van het hart dat er geen valse voorlichting is gege ven. Er is nooit in dit programma gezegd dat lepra ongeneeslijk is. Het NLF bergt geen patiënten op, maar ze laat de patiënten die opge borgen zijn in het verleden, niet zitten. Negentig procent van de ac tiviteiten gesteund door NLF in Thailand gaat naar domiciliate pa tiënten. Elke cent die door NLF is opgehaald voor Thailand wordt ge bruikt in Thailand. De boeken zijn open voor inspectie. De lastercam pagne van de NLS tegen het NLF is mensonwaardig. Mensen worden geofferd aan een persoonlijke vete tussen twee stichtingen. Schande! Bangkok Adri Schrama Verontrusten MOSKOU De sowjetrussische uitgeverij voor politieke literatuur heeft een brochure, getiteld 'Staat en godsdienst' het licht doen zien, waarin gesteld wordt, dat liefdadigheid de mens vernedert en hem afhankelijk maakt van de kerk. HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11, Rotter dam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leiden. Tel. 071-31441. Postbus 76. DORDRECHT: Scheffersplein 1, Dor drecht. Tel. 078-33370. Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25. Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56. Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. Daarmee wordt officieel ingehaakt op een discussie, die pntstaan is naar aanleiding van uitlatingen van aartsbisschop Pitirim, die de uitgeverij van het patriarchaat van Moskou leidt. Pitirim had reeds eerder gezegd, dat de liefdadig heidsfunctie van de kerken in Rus land 'overbodig en zinloos' was. In een open brief oefende de van zijn ambt ontheven priester Jaku- nin scherpe kritiek op de uitlatin gen van Pitirim. Hij zei daarin ook, dat patriarch Pimen bij zijn troon bestijging miljoenen roebels gege ven heeft aan het Sowjetrussische vredesfonds, terwijl vele kleine ge meenten armoede lijden en kerke lijke functionarissen, die niet meer werken, schamele pensioenen krij gen. In de nu verschenen brochure wordt gezegd, dat het recht op ar beid ieder mens de mogelijkheid 0 Kennismaking met Nes Ammim. Instuif voor ieder, die belangstel ling heeft, zaterdag 12 april van half elf tot vier uur in de Bergkerk, Koningin Wilhelminalaan, Amers foort. met medewerking van burge meester Ayraham Genez, Cees van Egmond en drs. S. Schoon uit Nes Ammim, ds, S. Gerssen en Dick Lam. Israëlische muziek en zang, discussie en informatie voor men sen, die in Nes Ammim willen wer ken. Opg. tel. 030-716773. 9 Religie en muziek. Oriëntatie weekend op Derf Alerdinck te Laag Zuthem (tel. 05290-541) 26 en 27 april. Inleiding over 'meer mens met muziek' (prof. dr. A. J. M. Asselbergs). religieuze muziek be luisteren, pop en religie (drs. J. G. Donkers), liedzang. Jongeren cn diakonaat. Week end in het Toerustingscentrum te Baarn (tel. 02154-7636) van vrijdag avond 18 april half acht tot zater dagmiddag 19 april half een, m.m.v. ds. H. Hogenhuis en J. van Luit. 'Hoe leren wé jongeren in de kerk serieus nemen in hun bijdrage aan het gemeente-zijn?' geeft, zijn bestaan veilig te stellen zonder dat hij een beroep hoeft te doen op liefdadigheid. De brochure stelt, dat de liefdadigheid in de kapitalistische wereld als een mid del van 'sociale demagogie' gehan teerd wordt om de klassentegen stellingen te verdoezelen en de be- hoeftigen de illusie te geven van de eenheid van alle gelovigen en de gelijkheid van allen voor God. ZURICH De Zwitserse raad van kerken heeft stelling genomen te gen een rondschrijven van het Zwitserse bureau voor industrie, nijverheid en arbeid, waarin gesteld werd dat inzake de werkgelegen heid Zwitsers absoluut voorrang moeten hebben boven buitenlandse werknemers. Volgens de kerken moeten in prin cipe alle werknemers gelijk worden behandeld, ongeacht hun land van herkomst, en dient de bescherming voorop te staan van diegenen, die van een eventueel ontslag het grootste nadeel ondervinden, of zij nu Zwitsers of buitenlanders zijn. door Ton van der Hammen DRIEBERGEN Gisteren zijn, na een week samen bezig te zijn geweest, ruim honderdvijftig jonge kerkleden uit achttien Europese landen, weer uiteen gegaan. Ze hadden samen de eerste (experimentele) conferentie achter de rug van de Europese oecumenische jeugdraad, die als een soort regionale afdeling van het jeugdparlement in Genève (wereldraad van kerken) kan worden beschouwd. De bedoeling was eens een begin te maken elkaar wat beter te leren kennen met al die uiteen lopend achtergronden van ïan- den, kerken, met als gemeen schappelijke binding: geloven- nu. Natuurlijk bleek het erg moeilijk om met zo'n groot, heterogeen gezelschap als totaliteit tot een zinnig gesprek te komen. Wie alleen maar landen noemt als Rusland, Ierland, Portugal, Fin land, DDR en vervolgens denkt aan de veeheid van verschillen- schappen die een werelddeel als Europa oplevert, zal daar onmid dellijk in kunnen komen, ook al was van die veelheid maar een bloemlezing vertegenwoordigd Wie dan verder weet, dat de hoofdthema's waren: geloof en politiek, geloof en nieuwe sa menleving (en), geloof en nieuwe levensstijl (zulke brede thema's dat je er met paard en wagen in om kon sjezen, dus iederen kon gaan praten over wat hem in viel, zoals een van de conferen tiegangers het uitdrukte) kan zich voorstellen dat hier hoog stens sprake kon zijn van een soort vingeroefeningen om te leren hoe je in dit soort situaties met elkaar zou moeten han delen. eens niet gezegd behoefte wor den: de kerk spreekt achteraf. Met deze uitspraak werd het veelbetekende cadeautje bij een 'herkenningsspel' in het begin, dat voor Portugal een pistooltje was (het moet nu maar es uit zijn met dat gedonderjaag in jullie land) als een grote 'mis kleun' door de conferentie afge wezen. NAVO Jonge pope Tr zijn ook erg idealistische, om niet te zeggen weinig realisti sche, aanbevelingen uit de bus gekomen. Dat was bijvoorbeeld toen op een gegeven ogenblik de demilitarisering van heel Europa aan de orde werd gesteld. Met geen enkele stem tegen werd uitgesproken dat zowel het War- schau-pact als de NAVO opgehe ven moeten worden. De conferentieleiding is erg be nieuwd wat de Europese oecu menische jeugdraad met deze motie gaat doen. In elk geval blijkt uit deze en andere uit spraken dat jongeren uit Euro pese kerken de politiek bepaald niet kerkelijk buitensluiten en dat zij in deze grote jeugdraad proberen bruggen te slaan tus sen Oost en West en tussen Eu ropa en de derde wereld. Maar toch, vertegenwoordigers van Öe orthodoxe kerk ej was onder meer een jonge Russische pope bij, die zich .met jeugd- en jongerenwerk bezighoudt) hebben in de paasnacht" en in de morgenwijding op tweede paas dag de deelnemers doen onder gaan hoe intens in deze kerk het paasgebeuren beleefd en hoe dat in hun kerkelijke samenkomsten gerealiseerd wordt. Stof tot na denken genoeg: vormgeving en inhoud van de eredienst kunnen en grote betrokkenheid doen ontstaan bij de kerkgangers. Belangrijk waren ook de contac ten die door het werken in klei ne groepen ontstonden, ook al bleken de taalbarrières ondanks de aanwezigheid van tolken toch wel een erge handicap. Er zijn heel wat afspraken gemaakt om die contacten te bestendigen en uit te bouwen. Merkwaardig was, dat de aan dacht telkens uitging naar Por tugal, wat ook uitkwam in de gemeenschappelijke vergadering, waar samen werd uitgesproken dat dit land in zijn pogingen zich tot een vrije staat te ont wikkelen, de steun verdient van heel Europa. Daar zat iets achter van: hier kunnen we als kerken óf als kerkelijke jongeren nu inspringen, omdat het proces van vernieuwing in dit land nog volop gaande is. Het is ver schrikkelijk belangrijk daaraan een ieder van zijn eigen plaats mee te werken, zodat eindelijk Initiatief Nog een notitie tenslotte over een Nederlands initiatief. Dat betreft een bezinning op de filo sofie, die uitgangspunt en ach tergrond bij opvoeding, bij vor ming moet zijn. De huidige, ker kelijk georiënteerde opvoedings theorie wordt namelijk in de praktijk door velen als nogal mager ervaren, al was het alleen maar omdat je er eigenlijk geen praktijk op kunt enten en er polarisatie mee in de hand wordt gewerkt. Er is vanuit de praktijk grote behoefte aan het ontwikkelen van een opvoe dingstheorie, waarin individuele ontplooiing en sociale gerechtig heid als vanzelf in eikaars ver lengde komen te liggen. Met de vrije ontplooiing zit het in deze tijd wel "aardig goed, maar de solidarities met elkaar (ver draagzaamheid) is vaak ver te zoeken. Ook hier dus een niet zo simpele bijdrage aan het 'be- leidsmateriaal' van de Europese oecumenische jeugdraad. Algemeen werd geen behoefte gevoeld aan een jaarlijkse con ferentie van dit kaliber. Hoog stens eens in de vijf jaar omdat het contact op zichzelf als nuttig is ervaren. Europese jongeren- conferenties in kleiner verband, die zich bezighouden met prakti sche, toegespitste onderwerpen, zouden daarnaast een grotere frequentie kunnen hebben, zo was een veelgehoorde mening. BROKSTUKKEN Voordat je kunt zeggen dat je Ie mand werkelijk kent, ook al be- vindt- hij of zij zich bijna dagelijks1 in je omgeving, is er heel wat nodig. Misschien leren we elkaar j nooit geheel kennen. Bij brokstuk- J ken geven we elkaar de gelegenheid om enig inzicht in ons eigen den- ken over ons leven te bekomen. Altijd weer hebben we de neiging j om vrijwel onmiddellijk het gordijn i weer dicht te trekken. Ik denk dat j ook de groepstherapie daaraan niet| veel kan veranderen. Wij komen minder van elkaar aan de weet dan wij denken te pretenderen. Ik ken hem door en door, is grootspraak. Ik herinner me een film van jaren geleden waarin twee jonge mensen die elkaar liefhebben naast elkaar in de trein zitten. Plotseling zegt de jongen: 'Jij zit hier nu wel naast mij, maar wat weet ik eigen lijk van je? Ik kan van alles met je, ik kan je in mijn handen nemen en nog veel meer, maar ik kan je niet bereiken, er blijft een afstand tussen ons die niet te over- roepen is'. In de film Le Mépris van Jean-Luc Goddard speelt niet voor niets een meisje mee dat voortdurend in het contact tussen de Amerikaanse filmproducer en de Franse scenarioschrijver alles moet vertalen. Bij het hinderlijke af hoor je telkens de stem van het meisjej op de achtergrond. En misschien ook al weer niet voor niets doet de door zijn jonge vrouw (Brigitte Bardot) verachte schrijver een po ging om zich aan deze tolk vast te houden. Wij bereiken elkaar nooit! geheel. Geen wonder dat er een zaamheid is en dat overal telkens weer geroepen wordt om gemeen schap. We dreigen door de verzake lijking van het leven niet alleen van ons zelf te vervreemden maar ook van elkaar. In eerbiedigheid blij zijn met elk gegund contact. Is! dat het? De heer A. J. Klei komt in de krant van zaterdag ook nog even te spre ken over verontrusten. Volgens niet-verontrusten gaat het daarbij alleen over een oudere geloofsbele ving, niet over geloofsinhouden. Is dat waar? Niet-verontrusten propa geren toch ook andere geloofsin houden: dr. Wiersinga over verzoe ning, over het lijden, anderen over de schepping, de opstanding, het gezag van de H. Schrift, de waarde van de belijdenisgeschriften en komen daar openlijk voot uit. De redacteur vervolgt: 'Maar zelf zul len ze zeggen dat ze niet hoeven verlangen naar oude zekerheden omdat ze die levensgroot bij zich dragen'. Ook dat is niet geheel waar. Ze willen dat die oude zeker- heden door de kerk gepredikt wor- f)V0FUrOI 1611 den en voelen zich verantwoorde- lijk voor de verkondiging in hun kerk. Rotterdam drs. W. Zeldenrust Van onze parlementsredactie GOUDA 'Men kan niet tegelij kertijd in de NAVO werken aan het ontspanningsproces tussen Oost en West en tegelijk met een bedankbriefje wapperen of allerlei voorwaarden voor ons NAVO-lid- maatschap stellen. De NAVO is de zekering die in de huidige Oost- Westverhouding niet mag worden verwijderd om een levensgevaarlij ke kortsluiting te vermijden. Dit zei premier Den Uyl gistera vond op een partijvergadering in Gouda, vooruitlopend op het defen siecongres van de PvdA dat volgen de week in Amsterdam wordt ge houden. De NAVO. aldus de pre mier, is de enige weg om geleidelijk de blokken van Oost en West te slechten. Het ontspanningsproces gaat misschien traag, de opstelling van het westen is misschien voor kritiek vatbaar, maar het is de eni ge weg die uitkomst kan bieden. We moeten kiezen tussen deze moeilijke weg of gaan avontureren.' De premier zei met plezier naar het NAVO-congres van de PvdA uit te zien. 'Ik verwacht er een duidelijke aanmoediging voor ons met het werk door te gaan. Steun voor de PvdA onder de bevolking groeit tenslot te.' Drs. Den Uyl zei verder: 'Ik aanvaard dat dit kabinet aan het eind van zijn periode vooral zal worden beoordeeld op het punt van de bestrijding van de werkloosheid. Ik ben er wel eens radeloos over, ervaar het als een nederlaag dat het niet mogelijk is alle mensen aan het werk te houden. De werk loosheid of het aantal werklozen is nog niet wezenlijk gedaald, maar ik verwacht de tweede helft van dit jaar wel een positieve invloed van de maatregelen die het kabinet heeft genomen. door Aldert Schipper Geen kinderen Naar aanleiding van het artikel 'Als Je geen kinderen wilt' (Tr/Kw 29 maart) wilde ik alleen maar op merken dat als deze mensen een- maal op leeftijd en afhankelijk in schop van Damaraland, Richard een Inrichting (verzorgmgs- of^be- Wood, die net als Auala vanuit De bisschop van de evangelisch lutherse Ovambokavango-kerk in Namibië, D. Leonard Auala meent dat de verkiezingen in Namibië, in januari van dit jaar door dwang van buiten en door arglistige misleiding gemanipu leerd zijn. De anglicaanse bis- jaardentehuis enz terecht mogen komen, ónze kinderen goed genoeg zijn ze op te vangen en te verzor gen. Den Hang Roest het buitenland opgeroepen heeft tot de boycot van de verkiezin gen, vindt dat door de uitslag van de stemming 'niets is opge- lost'. RECTIFICATIE. In de woensdag ge- volgens de Johannesburg Star publiceerde brief 'Emigratie' van J. vormde de deelneming van 55 pro- H. de Jong uit Haarlem is een cent van bevolking aan de ver woordje weggevallen. De Inzender kiezingen een getal dat de 'wildste bedoelde te zeggen dat ook hier, m dr0nien van <*e Zuidafrikaanse au- ons land, adsptrant-ambtenaren toriteiten verre overtrof'. Het per geen communist mogen (geweest) centage was ook voor de bevrij- zijn. dingsbeweging van Namibië, de Swapo. een tegenvaller. De uitslag contrasteert dan ook geweldig met de deelneming aan de verkiezingen in augustus 1973, toen sleóhts 2,7 percent van de bevolking van Na mibië aan de verkiezingen deelnam. Dit werd toen alom uitgelegd als een afwijzing door de Namibiërs van de Zuidafrikaanse bezetting van hun land. -Het lage percentage van 1973 kwam tot stand doordat de Swapo-leiders in staat waren het land rond te reizen en de Namibiërs er van te overtuigen dat zij de verkiezingen beter konden boycotten. Het succes kwam de Swapoleiders duur te staan. Binnen een paar dagen wer den honderden Swapo-mensen ge arresteerd en zonder proces vastge zet in de meest walgelijke omstan digheden: Ln gevangenissen, die meer op ovens dan op gebouwen leken en in vrachtwagens van de politie. Velen werden gefolterd. Niemand van de toen gearresteer den heeft ooit een serieus proces gekregen. Wel werden de vrijgela tenen. overgegeven aan een soort stromannen-tribunaal. waar zij zonder te worden gehoord werden veroordeeld tot stokslagen. VLUCHT Na de inzettende dekolonisatie vaii Angola vluchtten veel mensen van de Swapo naar de vroegere Portu gese kolonie, of zij voegden zich bij het hoofdkwartier van de Swapo in ballingschap Ln Lusaka. In totaal hebben volgens schattingen meer clan vierduizend van de best opge leide jongere Namibiërs op deze wijze hun land verlaten. Het gevolg voor Namibië was dat de organisa toren van het verzet tegen de Zuid afrikaanse bezetting weg waren, toen Z.uid-Afrika ln oktober 1974 bekend maakte dat er in 1975 opnieuw verkiezingen zouden komen. De Swapo slaagde er niet in om dit jaar eenzelfde campagne te voeren als in 1973. Er waren te weinig mensen voor persoonlijke beïnvloe ding. Swapo-vergaderingen waren verboden onder de geldende nood toestand. Er was voorts veel vrees dat Zuid-Afrika opnieuw bitter wraak zou nemen, als ook deze verkiezingen voor dat land op een mislukking zouden uitlopen. Dan was er nog een verschil met 1973. Toen werden de verkiezingen ge houden Ln twee districten, nu in alle zeven; een gebied te groot voor de Swapo om ieder te bereiken. VERBETERD Daar stond tegenover dat de Zuid afrikaanse autoriteiten hun cam pagne-techniek aanzienlijk hadden 'verbeterd'. Volgens kerkelijke lei ders in Namibië hadden de Zuid afrikanen de bejaarden in Namibië gewaarschuwd dat zij hun recht op aow zouden kwijt raken als zij niet gingen stemmen. Werkelozen werd dat zij geen werk zouden krijgen als ze niet deelnamen aan de verkiezingen. Enkele illegale Swapo-vergaderingen werden door de politie opgebroken. Het geweld tegen de Swapo-oppositie was zo groot dat verscheidene verkiezings kandidaten hun kandidatuur enkele dagen voor-de stemming introkken. Bisschop Wood van Damaraland noemt nog een reden voor de ver rassend grote verkiezingsopkomst: de verkiezingen duurden vier da gen. Toen duidelijk werd bij de bevolking dat zij ditmaal een suc ces dreigden te worden, zijn op het laatste moment nog talrijke stem men uitgebracht op oppositiekandi daten. De bisschop wijst er op dat de Swapo haar bescheiden verkiezings campagne heeft geconcentreerd op de steden en op de contract-arbei ders op het platteland. Onder deze categorie, die het meest te lijden heeft onder de gevolgen van de apartheid, was de boycot van de verkiezingen nog vrij volledig. De bisschop leidt hieruit af dat, indien de Swapo normaal een vrije cam pagne had kunnen voeren, deze een succes voor de bevrijdingsbeweging zou zijn geworden. En hij pleit voor het onmiddelijk toestaan van vrij heid van het woord en van verga dering, zodat het volk van Namibië ongehinderd zijn eigen toekomst kan bepalen. NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Eexta: D. Brandhorst te Ootmarsum. Afscheid op 6 april van Den Haag als predikante voor biiz. werkz, t.b.v. de Duinoordkloosterkerkge-1 meente mevrouw dra M. de Groof wegens eervolle ontheffing uit hei ambt van predikante om zich frei lance geheel aan de literatuur t* wijden; van Middelstum-Door- werth-Westerwijkwert met Huizin- ge: E. Steginga beroepen te Sur- huisterveen -Boelenslaan (vacatur res: J. Oliemans en H. E. K. Vegter), Intrede te Utrecht: G. Jonkers uit Vriezenveen; te Gouda: P. H. Quai- tel uit Rotterdam-Delfshaven; tl Eibergen: drs W. L. B. Schippers uit Kolderveen: te Nieuwpoort kand. M. B. Plette uit Ermelo; op 12 april: te Moerkapelle: kand. G J. de Jong uit Dordrecht. GEREF. KERKEN Beroepen te Zuid-Beijerland-Klaas- waal: drs J. Th. Landman kand. U Zuid-Beijerland die dit beroep heeft aangenomen. Beroepbaar en prep. geëx. door de classis Barendrecht: drs. J. Th Landman, Dorpsstraat 121, Zuid- Beijerland. Afscheid van Neede, waar hij sind! oktober '61 hulpdiensten heeft ver richt: O. Bouwman em.pred. te Nij- verdal; van Oosterend: J. D. Kruit hof wegens emeritaat. Het emeri taat gaat op 1 mei a.s. in; van IJsselmuiden-Grafhorst: P. J. van Gulik ber. te Breda. Intrede te Vlaardingen: B. Baak ui| Doesburg; te Kruiningen voor d< kerken te Kruiningen, Krabbendij ke en Rilland Bath: drs L. L. Pleij sant kand. te Amstelveen: te Neede kand. J. Bonnes uit Amstelveen. GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Gramsbergen: F. J{ Bijzet, kand. te Damwoude: te Em men: J. Slotman te Dalfsen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Emmeloord: E. E. Slof- stra te Broek op Langedijk. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Almelo: J. Karens ti Opheusden. Regionalisatie en sanering in dt gezondheidszorg. Dr. J. C. J. Burkens, schrijft ovif Structuurnota gezondheidszorg! prof. dr. J. P. Kuiper over Integra' tie van intramurale en etramuralj gezondheidszorg; prof. dr. A. Quert do over Enige aantekeningen bij dl structuurnota gezondheidszorg e: prof. dr. H. H. W. Hogerzeil en d: C. W. A. v. d. Dool over Plaats el mogelijkheden van preventief ge zondheidsonderzoek. Uitg. De Tijd' stroom, Lochem, 160 blz. 22,-. Ver slagen van voordrachten en discusr sies op de studiedagen 1974. I Bouwstenen voor de regionalisati van de gezondheidszorg, verslflj van het symposium regionalisatie van de gezondheidszorg in Neder land. Uitg. De Tijdstroom, Lochen 104 blz ƒ19,-. Beleggersalmanak 1975, door M. A Metternlch. 6e jaar Beursinforma! tie, financieel-economische b< schouwingen, bedrijven die in di belangstelling staan. Uitg. Telej boek, Amsterdam. 238 blz 15,-. De Stichting IVIO, Lelystad zow de AO-boekjes 1955: Leven in di prehistorie, door G. v. d. Heldi 1556: Het, oerwoud verdwijnt... 4 niet? door S. Dijkhuizen en 155|! Veroudering: is er iets tegen tl doen? door dr. D. L. Knook. P*f deel 20 blz - 1.40. f Doorbroken isolement, door 5 Wright. Een dove auteur beschrijj hoe hij zijn handicap beleefd ei overwint. Amsterdam. 216 blz f 14.90 wordt. Uitg. De Driekhoek.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2