DE BLANKE SOLDATEN HEBBEN BRANIE Kerk in de wereld u Lees- en kijkboek over de farao's een jaw in youth feit Alice gaat verder in Umtata ilisAs&il Kwart miljoen mensen in dienst Duitse kerk Vandaag Onze adressen Kardinaal Jaeger overleden Berlijnse kerk wijst verdachtmaking af Nieuws hoeker Biddag op 25 mei tegen zedeloosheid TROUW KWARTET DONDERDAG 3 APRIL 1975 KERK-BINNENLAND door Jac. B. Looijen In de Tuindorpkerk in Utrecht kregen de kerkgangers met pa sen een brief mee van hun dominee H. J. Huyser om die te ver sturen aan javanen op Zuid-Sumatra. Dat zijn transmigranten. Een wat vervelend woord. Maar het gaat hier om mensen, die met financiële hulp van de regering van het overbevolkte Java weggereisd zijn naar zuidelijk Sumatra en die daar nu probe ren een nieuwe en betere toekomst voor zichzelf en hun kin deren op te bouwen. Dat is natuurlijk verschrikkelijk moeilijk. Die javanen waren van huis uit erg gehecht aan hun ei land en dat kunnen ze op Zuid- Sumatra niet vergeten. Jawel, daar op Sumatra hebben ze grond en ruimte. Veel meer dan op Java. Maar je moet je er nog thuis kunnen voelen ook. Daarover dachten ze in de Utrechtse Tuin dorpkerk na. En besloten werd eens een hartelijke brief te schrij ven aan die mensen in Indonesië. Misschien was het wel een beetje een stuntelige brief. Want het valt niet mee om vanuit dat wel varende Hollandse Tuindorp de Juiste woorden van meeleven te schrijven aan mensen die in de rimboe van Sumatra hun dage lijks brood proberen te verdienen. Dat moet daar een heel hard le ven zijn. Je kunt wel veel geven voor de zending en het werelddia- konaat en denken dat je daarmee die mensen een beetje helpt. Maar daarmee neem je hun heim wee niet weg. De briëf uit Utrecht is door de mensen van het zendingscentrum in Baarn vertaald in het indone- sisch. zodat ze 't daar op Sumatra allemaal zelf kunnen lezen. Om dat ik ook betrokken was bij het schrijven van de brief keek ik nog eens in het woordenboekje, dat ik in 1946 meekreeg van 'den chef van den generalen staf' toen ik was opgeroepen om als soldaat in Nederlands-Indië te gaan vechten voor orde en .vrede. Dat boekje leerde ons 'Modern Beschaafd Maleis', zo stond op de omslag. Ik wou in dat boekje eens even opzoeken hoe je 't woord vrede in het indonesisch zei, want zo'n woord valt al gauw als je een paasbrief schrijft. Maar ik vond het niet onder de letter V. Wel verboden, en voorwaarts, en voor zichtig. Bij de O zag ik wel oorlog staan en officier en orde-brengen. Ik bladerde nog wat verder in dat boekje. Het leerde ons ook allerlei kant-en-klare zinnen te zeggen. Dit is een foto van de paasdienst in de Tuindorpkerk te Utrecht. Fotograaf Ad Kon maakt daarvan een ansichtkaart, die de kerkgangers kunnen voegen bij hun paasbrief aan de mensen in Zuid-Sumatra. Ze hebben daar dan een idee hoe ze in het Utrechtse Tuindorp met pasen in de kerk zaten. Ik schrijf er een paar over. 'De Hollandse soldaten zijn dapper'. Dat was, vertaald: 'Serdadoe Be- landa ito berani'. Ja, ja u raadt het al: de blanke soldaten hadden branie. Nog een paar zinnen. 'Ba boe, je moet naar de markt gaan'. En: 'Djongos, is de chauffeur er al?'. Deze is ook mooi: 'Wie poetst de schoenen en wie wast de vaat?'. Nee, natuurlijk niet mijn heer. Want zo leerde ons dat boekje zeggen: 'Mijnheer is naar Batavia gegaan met zijn nieuwe auto'. Maar nogmaals: het woordje vre de zocht ik vergeefs in dat boekje. Ik dacht: even het Zendingscen trum bellen. Nu daar wisten ze het meteen. Vrede is salam. En ik dacht weer, o ja natuurlijk. Het staat in m'n oude psalmberijming. De Heer is groot: elk zing zijn lof, in Salems stad en tempelhof. Psalm 48 vers 1. Als ik in Jeruza lem kom, en dat is Salems stad, zeggen de joden tegen me: Sha lom. En de arabieren: salam. Nu, zo hebben de mensen van Tuin dorp in Utrecht met pasen ook tegen hun broeders en zusters op Zuid Sumatra gezegd: salam. Want ook daar verstaan ze dat woord. Wat een wereldwijd woord is het. UIT VAN LEZERS Suriname (2) Het is natuurlijk volkomen begrij pelijk dat onze regering van het blok aan het been 'Suriname' af wil. Maar het is ook schaamteloos. Het handjevol mensen dat in Suri name woont kan men nauwelijks een bevolking noemen. Bovendien zo arm als de mieren. Al geeft Nederland ze een miljard gulden per jaar, dan zijn ze nog niet in staat er het land mee vooruit te brengen. Het zal worden 'zelfstan digheid' maar geen 'vrijheid'. Het volk wordt afhankelijker dan het al was. Het is in 'n nare positie gema noeuvreerd. Ik moet, als ik weer iets lees over vorderingen die ge maakt zijn in de onderhandelingen, altijd denken aan het sprookje van de nieuwe kleren van de keizer. Als alle vorderingen tot een uiteinde lijk gunstig resultaat geleld hebben staan ze in hun blote velletje. Den Haag A. Bronsveld Van der Stoel Onlangs werd het bezoek van mi nister Van der Stoel aan Saoedi- Arabië afgelast omdat dit land niet bereid bleek een joodse journalist toe te laten. Maar hij gaat wel naar Israël, dat honderdduizenden Pales- tijnen niet tot hun vaderland wil toelaten omdat ze géén jood zijn. Laat de heer Van der Stoel, als hij zo graag naar Israël wil, in ieder geval een Palestijnse journalist in zijn gevolg meenenemen. Beter is het om de hele reis af te gelasten. Dat getuigt in leder geval van een consequente houding. Amsterdam A. Huig Vrijstelling (2) HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11, Rotter dam. Tel 010-115588. Po9tbu9 948. DEN HAAG: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leiden. Tel. 071-31441. Postbus 76. DORDRECHT: Scheffersplein 1. Dor drecht. Tel 078-33370. Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25. Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56. Zwolle. Tel 05200-17030. Postbus 3. Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. Vrijstelling (3) Volgens uw artikel meent de heer Abma, dat een predikant die daad werkelijk meewerkt de vijand uit te schakelen, daama moeilijk zijn functie weer kan uitoefenen. Ik be grijp hieruit, dat het een predikant na het doden van een medemens moeilijk zal vallen het evangelie te prediken. Maar dan moet het toch voor ieder christen onmogelijk zijn een mens te doden en toch van zijn geloof te getuigen. Er is toch geen principieel verschil tussen predikant en Teek?' Aalten J. H. Ebbers Waarom wordt aan de ene kant. het artikel betreffende gewetensbe zwaarden verruimd in die zin dat men nadere toetsing niet meer no dig acht en aan de andere kant vrijstelling voor theologen teniet gedaan? Deze beide maatregelen heffen elkaar op en schijnen mij als nutteloos en doelloos toé. Hoe rijmt men dat theologen de ene dag op de kansel in navolging van Christus het evangelie prediken en zachtmoedig hun ambt vervullen, de andere dag als militairen tegen de vijand ten strijde trekken? Christus roept ons op onze vijan den lief te hebben, terwijl de over heid in geval van oorlog ons roept tegen de vijanden met vernieti gende wapens ten strijde te trekken. Hoe kan een theoloog lief de verkondigen en haten? Christus, de vredevorst prediken en geweld dadig de vijand tegemoet treden? Mij lijkt het bovendien juist nodig dat een predikant in tijd van oor log, tijd van nood, bij zijn gemeen te blijft om haar vanuit het evan gelie tot hulp en steun te zijn. Laat ons het goede bewaren! Den Haag Ad. Lagendijk Fries De leraar Fries J. T. Bosma zegt, dat kerkdiensten en andere bijeen komsten in Friesland in het Fries horen te worden gehouden. Ik ben het hiermee volkomen oneens. Ik heb in Friesland zo'n dienst meege maakt in de zomervakantie. Gevolg dat wij en wellicht nog enkele an dere vakantiegangers zo goed als niets aan de preek gehad hebben. Met de omstandigheid dat er ook niet-Friezen in de kerk aanwezig konden zijn (vakantietijd) is totaal geen rèkening gehouden. Ik heb dit toen aan de publiciteit vrijgegeven en ontving zeer veel adhesiebetui gingen o.a. ook van Friezen. Men vond over het algemeen, dat een preek in het Nederlands beter over komt en meer aanspreekt dan een Friese preek. Ook neemt heer Bos ma het de leden van het Oranje huis kwalijk, dat zij geen Fries spreken. Jo moatte net oerdriuwe, hr Bosma! Nieuwendam Hans de Vrjes Sterilisatie of pil? De vrouwelijke helft van het echt paar dat geen kinderen wenst (Tr- Kw 29 maart) noemt sterilisatie een onnodige ingreep als met de pil 'hetzelfde' kan worden bereikt. Uit medisch-fysiologisch oogpunt raakt dit kant noch wal. Sterilisatie is een eenmalige kleine ingreep met een minimaal risico. Jarenlang pil gebruik is fysiologisch echter een grote ingreep in het organisme van de vrouw. Zonder medische indica tie worden dan jaarenlang dagelijks hormonen aan het lichaam toege diend. Hoe kan iemand beweren dat daarmee 'hetzelfde' wordt be reikt als met een kleine operatieve ingreep? Iedere huisarts kent in zijn praktijk talloze vrouwen die na een maanden- of jarenlang pilgebruik bepaalde lichamelijke en/of psychi sche klachten krijgen. Goede anti conceptie blijft vooralsnog een moeilijke zaak. goede voorlichting in publiciteitsmedia blijkbaar ook. Naaldwijk M. Wiersma. arts Navo NAVO overbodig en gevaarlijk, al dus de PvdA In Amsterdam, die verder meent dat de samenwerking met de rijke westerse landen alleen maar zal leiden tot versterking van het kapitalistisch systeem, temeer (en nu komt het) daar de VS zo'n overheersende positie in de NAVO innemen. Ik vraag: waar zouden wij nu, naar de mens gesproken, geweest zijn als Amerika in 40-45 niet onze gewaardeerde bondgenoot zou geweest zijn. Ik ben van me ning dat er dan nu nog niet eens een PvdA geweest zou zijn. Oosterend, Texel S. Daalder Domela Nieuwenhuis (slot) Zou het feit, dat Domela Nieuwen huis het waarschijnlijk achtte dat in het hart van zijn arbeiders de kapitalist potentieel aanwezig is, ook nog te maken hebben met zijn lutherse afkomst? Luther en in na volging van hem Kohlbrugge en Barth hadden vanuit hun bijbelse mensbeschouwing wel enige notie van wat er op de bodem van het hart sluimert. Barth kwam tot de conclusie, dat alle ongerechtighe den die we bestrijden in aanleg bij onszelf aanwezig zijn. Dit op grond van onze 'wezensgelijkheid'. Domela moet dit ook wel enigszins hebben aangevoeld. Ik geloof dat hij min der optimistisch was dan onze nieuwe theologen. Eigentijds ge zegd: het gesprek met Voreter moet plaatsvinden op het zondaarsbank je. De rechterstoel blijft voorbehou den aan Eén. die wezenlijk anders is. De gans Andere! Schoorl Tj. Epema (ADVERTENTIE) PADERBORN (KNA) Kardinaal Lorenz Jaeger, de voormalige r.k. aartsbisschop van Paderborn, is op 82-jarige leeftijd overleden. Hij werd vooral bekend door zijn in spanningen voor de oecumene tijdens het tweede Vaticaans con cilie en had een groot aandeel in het conciliedecreet over de oecume ne. Reeds vele jaren voor het concilie was hij op oecumenisch terrein be zig. Kardinaal Jaeger was bijzonder actief in de gesprekken met de protestanten in West-Duitsland. Een van zijn initiatieven op oecu menisch gebied was de oprichting van het Johann Adam Moehler- instituut in Paderborn, waarin pro testanten en rooms-katholieken sa menwerken op het terrein van de zielzorg in de verstrooiing. In 1973 trad hij af als aartsbisschop. Deze week in Hervormd Nederland o.a.: Hoe vergroten we onze vredeskansen Interview met polemoloog Hylke Tromp. Minister Van der Stoel over Navo-lidmaatschap. De uitverkiezing is er Voor de verworpenen. Mikis Theodorakis over de kunstenaar. De St. Pieter staat in Oudenbosch. Het verhaal waar K.V.P.- leider Andriessen over viel. Is het I.K.V. te links? Ik abonneer mij op/vraag een proefnummer van Hervormd Nederland. NAAM: ADRES: WOONPLAATS: GIRONUMMER: TELEF.NR.: Abonnementsprijs 25,50 per half Jaar; 51,per Jaar. Abonnementen kunnen elk ogenblik ingaan. Bon ingevuld in BLOKLET- TERS In envelop (zonder postzegel) verzenden aan: Hervormd Nederland, Antw.nummer 1776, Den Haag. HANNOVER De evangelische kerk in Duitsland (EKD) heeft ongeveer 245.000 medewerkers in dienst. Dit is te lezen in de zo juist gepubliceerde kerkelijke statistiek van de EKD. Van alle Duitsers, die een plaats hebben in het arbeidsproces is 0,9. percent in dienst van de evangeli sche kerk. Er zijn ongeveer 120.000 mensen direct in dienst van de EKD. Een iets groter aantal werkt in diakona-le funkties. Van alle ker kelijke medewerkers is ongeveer 78 percent volledig in dienst van de kerk, terwijl twintig percent een part-time baan heeft. Twee percent is betrokken bij het onderwijs. De kerkelijke werkers hebben een ongunstige leeftijdsopbouw. Van de diakonessen is 29 percent en van de predikanten 25 percent zestig jaar of ouder. Ook bij de overige kerkelijke werkers bevinden zich verhoudingsgewijs veel ouderen. Onder dé kerkelijke medewerkers zijn zeventig percent vrouwen, die veelal werk vinden in kerkelijke crèches, ziekenhuizen, klinieken, tehuizen voor gehandicapten, be jaardentehuizen en instellingen voor jeugd-, kinder- en zuigelin genzorg. 1 'Een jaar in Youth for Christ' is de titel van een folder, waarin deze evan gelisatiebeweging jongeren oproept een jaar bij haar te werken op diako- nale basis. Youth for Christ zoekt jongeren die mee willen werken in een creatieve spelgroep, die administratief werk willen doen en die in de huishouding en verbouwing van het hoofdkantoor in Driebergen willen werken. Ook ligt er werk in een opvangcentrum van Youth for Christ in' Utrecht. De folder met alle gegevens is te verkrijgen bij het hoofdkantoor. Hoofdstraat 260 in Driebergen. Door de succesrijke blootleg ging van het memphitisehe graf van farao Horemheb is onlangs weer eens de aandacht geves tigd op het grote Nederlandse aandeel in het vinden en thuis brengen van Egyptische oud heden. Wat er in een anderhalve eeuw tijd uit het woestijnzand te voorschijn gekomen is, spreekt trouwens al lang tot veler verbeelding. Pas nog verscheen het ene boek na het andere over de schatten uit het graf van Toetanchamon. Belang wekkend was ook de recente Neder landse uitgave van het Egyptische dodenboek. Wie nog eens een toegankelijk overzicht zoekt van heel de, duizen den jaren omspannende, rijke ge schiedenis van Egypte, zal vreugde beleven aan het lees- en kijkboek van Bob Tadema Sporry. Het is onder de titel Het wereldrijk der farao's verschenen bij Fibula-Van Dishoeck te Bussum (192 blz., tot 1 mei 17.50, daarna 27.50). Het bijzondere van dit boek is niet alleen dat de schrijfster wel bij uitstek geschikt is om de Egypti sche geschiedenis té populariseren (ze is er tientallen malen geweest en heeft er al heel wat over gepu bliceerd) maar bovendien wordt haar tekst afgewisseld met een schat aan foto's en kaarten. De meeste van die foto's zijn door haar man, Auke A. Tadema, genomen. Foto's van opgravingen en van veel wat in en om de graven en tempels te vinden is: mummies, inscripties, wandschilderingen. Verder de be langrijkste piramiden, sfinxen, obe lisken, landschappen. Zwart wit, maar ook veel in kleur. De boeien de tekst gaat over Egypte van de eerste koningsdynastieën tot en met Cleopatra, en vooral de glorie van het nieuwe rijk met Echnaton als hoogtepunt krijgt de aandacht. W. F. S. Farao Echnaton (illustratie ont leend aan het hier besproken boek) BERLIJN Het moderamen van de evangelische kerk van West- Berlljn heeft in een unaniem aan genomen verklaring kritiek van CSU-voorzitter Franz Josef Strauss afgewezen. In de verklaring wordt gezegd, dat de globale verdachtma kingen van Strauss niet vallen te rechtvaardigen, zakelijk ongegrond zijn en dat 'dergelijke mateloze po lemiek' het gesprek over het aange sneden probleem niet bevorderen. Strauss had na de ontvoering van Peter Lorenz in het debat in de Westduitse Bondsdag over de vei ligheid van de staat met name 'een evangelisch pred ikantensemlnar ie aangemerkt als een 'ernstig gevaar voor de veiligheid van Berlijn, voor de vrijheid van zijn bevolking' en als een 'voedingsbodem voor misda dige omwentelingen'. Het enige evangelische predikan tenseminarie in West-Berlijn is het praktisch-theologische opleidings instituut aldaar. Hêt moderamen door Aldert Schipper De 120 stafleden en studenten van het federale theologische seminarie uit Alice, in de Zuid- afrikaanse kaapprovincie, heb ben hun lessen hervat in Umta ta, driehonderd kilometer ver der in Transkei. Hiermee is voorlepig een eind ge komen aan een onverkwikkelijke geschiedenis in de republiek Zuid- Afrika. Zoal6 ik reeds eerder meldde, vorm de het seminarie een bedreiging voor de apartheidspolitiek van de regering, omdat er mensen van verschillende huidskleur en afkom stig uit verschillende stam-milieus samen studeerden. De regering heeft getracht dit stuk praktisch christendom kapot te maken door in strijd met vroegere overeenkom sten, de grond van het seminarie op te eisen voor een nabijgelegen universiteit. De studenten en de staf van het seminarie besloten toen, op uitno diging van enkele instellingen op hetzelfde gebied in Umtata, daar heen te verhuizen. Deze drie instel lingen waren de Decoligny-schocl voor Theologie van de Nederduits gereformeerde kerk in Afrika (zwarten), het Lekencentrum van de Ncambedlana Methodisten en het anglicaanse college van St.-Bede's. VERHUIZING De verhuizing heeft plaats gehad op 13 maart in een lang konvooi van vrachtwagens/ personenauto's, bus sen en caravans. De colleges wer den vier dagen later reeds hervat in alle mogelijke behuizingen, zoals kerkzaaltjes, schoollokalen en par ticuliere hulzen. De staf woont in caravans en tenten. Hun bezittin gen staan en liggen ten dele in de regen, die volgens de directeur van St. -Bede's, kannunik Briggs, met bakken uit de hemel valt. Briggs meldt echter dat niets de opgewek te stemming van studenten en staf heeft kunnen verstoren. Zij werken in hun vrije tijd aan de bouw van een keuken - en cafetaria-gebouw. Hoewel de mensen van Alice zelf goedgemutst zijn, bestaat er onder de zwarte theologen en onder de leden van de raad van kerken in Zuid-Afrika grote bitterheid over de handelwijze van de regering. Gedu rende een lange bespreking in de raad van kerken, begin deze maand, noemden de het een 'open daad van agressie'. De ere-voorzitter van de Zuidafri- kaanse raad van kerken, de metho distenpredikant ds. E. E. Mahabane noemde de regeringspolitiek tegen over Alice 'hardvochtig en duivels'. Hij zei dat dit een niet weg te nemen lidteken achterlaat in de harten van de zwarte gemeen schap. KOSTEN De kosten van de grootscheepse verhuizing bedragen zeker zo'n 120.000 rand. Een groep, die zichzelf 'vrienden van het seminarie' noemt, maakt bekend dat de Zuid- afrikaar.se regering geen schade vergoeding betaalt. Maar de staf en de studenten kunnen niet altijd in tenten blijven wonen. Voor de winter komt, willen de vrienden van het seminarie geld bijeen zién te krijgen vóór geprefabriceerde gebouwen. Voorlopig is er ongeveer 150.000 rand daarvoor nodig (circa vijfhonderdduizend gulden) NIET VERGETEN Terecht heeft onze regering inde! tijd besloten hulp te verlenen aa Noord-Vietnam. Nu het Zuidvietna mese bewind door eigen onbe kwaamheid en onbetrouwbaarhei ineen dreigt te storten, zijn enkel WD-ers, waaronder de heer Waal kens, op de gedachte gekomen, d desbetreffende ministers te verzot ken deze hulp te doen beëindigei Ik kan me niet voorstellen dat ee van deze ministers daarover oo maar een ogenblik zal denken, g( zien de intentie die bij het beslu van eertijds voorzat, namelijk oi de door de Amerikaanse bomme zwaar gehavende bevolking te hui te komen. Maar afgezien daarva doet de heer Waalkens met nan een al te sterk beroep op on vergeetachtigheidWaarschi j nli moet hij in eigen kring doorgaa voor een deskundige op het gebii van internationale aangelegenhi den. Maar velen zullen allermin vergeten zijn dat deze zelfde afg( vaardigde indertijd een reis nai Mozambique maakte, zich bij d gelegenheid geblinddoekt door ,i Portugese propagandisten liet roni leiden, om, teruggekeerd in Ho land, te verklaren dat er in i Portugese kolome niets aan hand was. Alle verzet was zwa overdreven en van het Portuge bewind niets dan goeds. Het is rn niet bekend of de volksvertegel woordiger ooit in Vietnam gewet is. Niet gehinderd door enige kè nis van zaken zal hem wel onb kend zijn, dat de heer Thieu ei bewonderaar van Hitler is, hetge zijn bewind staaft, en dat Noot Vietnam een eigen koers vaart (hoe het ons ook verdriet) e< communistisch bewind heeft, d aan de rechten van de allerarmst! in deze zwaar geteisterde strek! tegemoet komt. En dat zond speelholen en bordelen, zonder ui buiting en mogelijkheden om oi recht doende rijk te worden. NED. HERV. KERK Beroepen te Nijkerk: K. Schipper Dordrecht; te Vreeswijk: J. d< Dikken te Benthuizen. Aangenomen naar Beesd (toez.) J. Leerink, kand. te Büthoven d bedankte voor Poortugaal; naar E kerzee: J. A. G. Delhaas kand. Papendrecht. Bedankt voor Oldebroek: J. Vreugd te Haaften. GEREF. KERKEN Overleden: L. C. van der Schi (85). em. pred. te Drieberge Stond te Noordeloos. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Harlingen: W. Pouwe se te Ureterp; te Aduard: F. Bijzet kand. te Damwoude. Aangenomen naar Spakenburi Zuid: R. Houwen te Utrecht. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Bunschoten: J. West! rink te Nunspeet; te Leeuwarder J. Verhage te Meppel. Bedankt voor Siegerswoude- Wilp: W. van Sorge te Schiedam. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Rotterdam-IJsselmoi de: A. Vergunst te Veen. Alet Schouten heeft de vader en d moeder van keizer Karei de Grol tot de hoofdpersonen gemaakt va een romantisch-avontuurlijk vei haal, waarin Huon, de jonge gar zenhoeder, een beslissende r speelt. De lieftallige jonkvrou Berta, bruid voor Pepijn de Kort wordt verwisseld voor een boosaai dig meisje. Berta, die in een woi wordt achtergelaten, leeft in hi gezin van een houtvester, waar ondernemende Huon haar na ee jaar ontdekt. Dan volgt er toch hj huwelijk tussen haar en Pepijn. I schrijfster bewijst opnieuw, dat i in staat is de sfeer van een ver Europees verléden op te roeper Niet alleen jongeren maar ook ou deren zullen 'Huon en de ganzen jonkvrouw' met veel belangstellin lezen. Het is een Unie-boek, va Holkema Warendorf, Bussum prijs: 14,90. 'Westfriesland' Hoorn heeft eei fantasierijke geschiedenis be stemd voor jonge kinderen ui het Duits vertaald: 'Don Blik en d gouden jonker', van Max Krust Het handelt rondom de verdwijnini van een ruiterstandbeeld 'd gouden jonker', waaraan een won derlijke zeereis te pas komt. (Prijs 6,90). DEN HAAG Zondag 25 mei za in de gereformeerde kerken (vrij gemaakt) een bijzondere bededai zijn vanwege de toenemende wette loosheid, gezagsondermijning ei zedeloosheid. Deze bededag is uitge schreven door de classis Den Haag die daartoe door de laatste general synode was gemachtigd. Om de be dedag was gevraagd, onder mee door de classis Groningen, die me name wees op de ontwikkelingei rondom de abortus.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2