Leger des Heils
stuurt bootsman
naar Bangladesj
Uit de kerkbladen
Nieuwe Friese bijbel
verschijnt in 1976
Vandaag
Eva den Hartog maand in ons land
Onze
a:':essen
Lieve mensen,
we gaan door
Chr. ger. jeugdwerk
gaat federatie aan
Beroepingswerk
Statenbijbel uit
kerk gestolen
Waardezegels
TROUW/KWARTET DINSDAG 1 APRIL 1975 KERK/BINNENLAND
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM De leidster van alle Leger des Heils-actitiviteiten in Ban
gladesj, majoor Eva den Hartog, wordt op 10 april op Schiphol verwacht. Ze
komt hier om op een officiële bijeenkomst de Simavipenning in ontvangst te
nemen, een hoge onderscheiding van deze vanouds bekende hulporganisatie
die dit jaar jubileert.
Ze zal ruim drie weken in ons land
blijven, om daarna weer naar haar
post in hét rampenland terug te
keren.
Sinds overstromingen, erger dan
ooit. in augustus Bangladesj teis
terden, zijn 22 chartervluchten met
hulpgoederen, medicamenten en
voedsel vla het Leger des Heils
naar Dacca gemaakt.
De jongste vorige week, toen een
KLM-machlne kindervoeding,
melkpoeder en hoogwaardige tar-
wekoeken overbracht. Omdat er
honderdduizenden daklozen zijn,
werden pas ook ruim honderd ten
ten van vier bij vier meter, die sta-
hoogten hebben, overgevlogen. In
een tent kunnen acht mensen wor
den ondergebracht, meer van deze
zendingen zullen volgen. Leven zon
der beschutting is in Bangladesj
onmogelijk, omdat het land achter
eenvolgens een overvloedige regen
tijd, een genadeloze hltteperiode en
een koude, vochtige tijd kent.
Op het ogenblik maakt de 20-jarige
Reindert Bouwmeester uit Rotter
dam zich gereed om over enkele
weken zijn taak als bootsman op
het motorscheepje Hope. waarvoor
in Nederland de gelden bijeen zijn
gebracht, op zich te nemen. Deze
jonge vrijwilliger, een schipperzoon
en gediplomeerd machinedrijver,
gaat een jaar naar Bangladesj om
mensen daar vertrouwd te maken
met het gebruik en het onderhoud
van dit vaartuig, dat onlangs naar
Rangpur. in het noorden van het
land is overgebracht.
Het scheepje zal van Rangpur uit
medische- en voedselhulp gaan ge
ven aan voornamelijk zieke en on
dervoede kinderen. Aan boord zijn
twee Britse verpleegsters van de
organisatie 'Safe the children' (redt
de kinderen) waarmee nauw en
doeltreffend wordt samengewerkt.
Sinds de overstromingen in Bang-
ladjesj van vorig Jaar augustus zijn
(afgezien van de Rode Kruis-hulp)
voor het leger des heils 22 charter
vluchten naar het land uitgevoerd.
Dat is mogelijk doordat regelmatig
giften binnen komen (120120. Leger
des Heils, Amsterdam, vermelden
'Bangladesj'), tot nu toe in totaal
twee miljoen gulden.
Onmacht
In haar jongste brief schrijft Eva
den Hartog. dat onmacht van het
bestuursapparaat, corruptie en de
schrijnende tegenstelling rijk-arm
minstens even grote oorzaken van
de voortdurende ellende zijn. als de
natuurramp, die heeft plaatsgehad.
De mentaliteit van rijken is, dat ze
niet begrijpen 'waarom de autori
teiten de vluchtelingen niet uit de
hoofdstad verwijderen'. Dat is de
houding van heel wat beter gesitu
eerden. die vanuit hun alr-conditi-
oned wagens en vanachter hun don
kere brillenglazen liet elléndlge
straatbeeld nauwelijks zien en nog
minder begrijpen. Het aantal dak
lozen in de hoofdstad alleen wordt
op 70.000 tot 100.000 geschat.
De motorboot Hope, die onlangs niet een Hercules van Zestienhoven naar Bangladesj gebracht is,
een precisiewerk]c, want men had in het vliegtuig maar enkele centimeters speling.
Vrachtwagens die 's morgens vroeg
lijken uit de straten weghalen vor
men nog steeds het gebruikelijke
beeld.
Door al deze niet te beschrijven
ellende moeten de helpers, die ze
ven dagen van de week in touw
zijn. vechten tegen een steeds opko
mend gevoel van ontmoediging, zo
besluit Eva den Hartog haar brief.
Maar daar mag je je niet tegen
gewonnen geven omdat ontmoedi
ging elke activiteit in de weg staat
en je alle vertrouwen kan ontne
men. 'Op goede ogenblikken brengt
God ons in herinnering, dat armoe
de door mensen gemaakt wordt, dat
wij de waarheid moeten vertellen
en dat wij ondanks alles moeten
geloven dat God alle dingen kan
doen medewerken ten goede.'
Van een onzer verslaggevers
LEEUWARDEN Als alles goed gaat, zal volgend jaar de nieuwe
Friese bijbelvertaling verschijnen. De interkerkelijke commissie
hoopt binnenkort de laatste hand te leggen aan de vertaling (van
Oude en Nieuwe Testament en de apokriefen)
UIT
■u
VAN LEZERS
Antisemitisme (9)
In zijn nogal tendentieuze weerga
ve van mijn kritiek op zijn artikel
schrijft de heer Van der Meulen:
'Het gaat niet primair om het on
derhouden van goede zakenrelaties,
maar om iets veel hogers, om het
herstel van het directe contact tus
sen Nederlandse regering en Arabi
sche autoriteit'. Afgezien van het
feit der ongestoorde diplomatieke
betrekkingen en het ontbreken van
elke aanwijziging. dat Saoedi-Arabië
is overgegaan tot een stille han
delsboycot (verklaring minister
president van 21 maart); wat heeft
de Nederlandse regering te leren
van de Arabische autoriteit?
Volgens Van der Meulen is er van
discriminatie der joden in de Ara
bische wereld geen sprake geweest
tot aan de stichting van de staat
Israël. Hij gelieve de publlkatie 'Jo
den in de Arabische landen' aan te
vragen bij de Stichting tot Steun
aan Joden in Arabische en Oosteu-
ropese landen. postbus 13088.
Utrecht. Zelf gebruikte hij het the
ma van de zionisten: joden en
Arabieren zijn broedervolken, bei
den uit het geslacht van Abraham.
Maar hij voegt er aan toe: 'Zij het
dan voor de joden via de tweede,
de jongere zoon'. Wat doet hij dan
met het getuigenis van de Schrift:
'Door Isaak zal men van uw nage
slacht spreken' (Genesis 21 vers
12)? Of moet de lezing van de
koran worden gevolgd, waar Abra
ham de bereidheid toont om op de
berg Moira zijn zoon te offeren:
Ismaël? In tegenstelling tot Saoedi-
Arabië is er in Israël geen sprake van
enige discriminatie tegen journalis
ten uit Arabische landen. Integen
deel: men stelt hun komst zeer op
prijs en geeft hen de vrijheid in te
gaan en te staan waar zij willen.
Dat slechts weinigen hiervan ge
bruik maken is te wijten aan de
onwil van de Arabische autoriteiten
om het bestaan van de reglemen-
HO°cr)KANTOOR:
Nieuwe Zijris Voorb"Mj/val
276 280. Amsterdam
Iel 020 220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM
Westblaak 9-11 Rotter
dam Tel 010-115588
Postbus 948.
DEN HAAG:
Parkstraat 22 Den Haag
Tel 070 409445.
Postbus 101.
LEIDEN:
Steenstraat 37. Leiden.
Tel 071-31441.
Postbus 76.
DORDRECHT:
Scheffersplein 1, Dor
drecht Tel 078 33370
Postbus 118.
GRONINGEN-
Nieuwe Ehbinoestr 25
Groningen.
Tel 050 125907
Postbus 181.
ZWOLLE:
Melkmarkt 56. Zw< 'e
Tel 052imi 17O30
Postbus 3.
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet. Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
tair tot stand gekomen staat Israël
te erkennen.
Ylissingen
Y. v.d. Schoot
Antisemitisme (10)
Minister Van der Stoel heeft zijn
reis naar Saoedi-Arabië met instem
ming van de Tweede Kamer uitge
steld wegens weigering van een
joods Journalist. Ik heb daar waar
dering voor. Ik vind het wel spijtig
dat dit Incident de aandacht af
trekt van een veel onheilspellender
ontwikkeling, de politieke en eco
nomische oorlogsverklaring aan Is
raël. de boycot van banken en on
dernemingen. In het bedrijfsleven
maakt men zich steeds groter zor
gen over de Arabische druk.
Het Incident leidde intussen tot de
nodige misverstanden en verwar
ring. De heer Van der Meulen
schrijft: 'Het gaat om de verzach
ting van de tegenstelling Arabie
ren-joden. Zouden wij terwille van
dat doel geen offer van onze joodse
journalisten mogen vragen?' Het
eerste is natuurlijk waar. maar dit
doel wordt niet bereikt door het
tweede. Er zijn zaken, waarin men
principieel moet zijn. De kerken
zijn dat inzake de doopbewijzen.
Precies zo de notarissen. De grote
vraag is: wat doet het bedrijfsle
ven?
Het schijnt de heer Van der Meu
len bij zijn bewondering voor de
Saoedi-Arabische monarchie ont
gaan te zijn, dat Koning Feisal
antisemitische literatuur uit de tijd
van "het derde rijk liet drukken en
verspreiden. De onderhandelingen
met Kissinger zijn mislukt, de Pa-
lestijnen dringen aan op een nieu
we oorlog. Wat staat Israël thans te
wachten? De heer Van der Meulen
zou zich ook hierover zorgen moe
ten maken.
Leiden
drs. K. E. H. Oppenlieimer
Huwelijk
Naar aanleiding van wat in Tr. Kw.
van 26 maart socioloog Ruut Veen-
hoven over huwelijk en het hebben
van kinderen zegt, zou lk graag
Pitirim Sorokin, één der grondleg
gers van de analytische sociologie
aan het woord willen laten. In zijn
boek geeft hij antwoord op de
vraag waarom het huwelijk overal
als het hoogtepunt van het mense
lijk bestaan en als de meest beslis
sende factor voor het welzijn van
de samenleving wordt beschouwd.
Hij zegt: 'De grootste betekenis van
het levenslange monogame huwe
lijk ligt in de verandering die de
partners zelf ondergaan. Hun ego's
versmelten. Zij leren elkaar te ac
cepteren en aan te vullen en door
de voortdurende groei van hun we
derzijdse genegenheid en zorg. in
onvoorwaardelijke trouw, worden
hun beste creatieve impulsen ge
wekt en versterkt en kunnen zij
ook het beste geven aan hun kin
deren. De partners van buitenech
telijke seksuele verhoudingen kun
nen die rol niet vervullen. Zij blij
ven voor elkaar een sex-object.
Hun ego's versmelten niet. Hun
zelfzucht wordt niet getemperd
door wederzijdse toewijding en lief
de. Kinderen zijn niet gewenst. De
ze gewilde kinderloosheid en het in
de steek laten van kinderen zijn
tekenen van een wegkwijnend 'ou
derinstinct.' Als deze sterkste bron
van tussenmenselijke genegenheid
en liefdevolle zorg opdroogt, zullen
ook de meeste andere vormen van
solidariteit verwelken.'
Rijswijk
Mevr. P. ten Cate-Kroon
Denkmilieu
Jaren geleden eln&igde een gesprek
tijdens een nachtelijke treinreis in
India met hun wens voor óns: ver
val niet in het materialisme van
Amerika. De laatste jaren kunnen
commissies uit 'onder'-ontwikkelde
landen terugkeren met de sombere
boodschap:... Materieel en finan
cieel in staat ons te helpen, moreel
is hun niveau daarvoor te laag.
Nederlanders hebben véél voor
zichzelf nodig: zijn mode-slaven,
hun 'sport'-velden zijn arena's, hun
hoofdstad vervuilt beneden Amster
dams Peil, gemotoriseerden wanen
zich de Brahmanenkaste in India,
met meer 'rechten' dan voetgangers
(duizenden dezer Pariakaste wor
den zomaar doodgereden), hun
'heilige' koeien auto's worden
meer vertroeteld dan bloedeigen
kinderen! Er zijn veel geleerde
mensen, maar weinige wijze mensen.
Nederlanders, ook de laagstbetaal
de, jeugdloners en werklozen, zijn
tegenover zeker vijftig procent der
wereldbewoners, kapitalisten. Ons
denkmilieu blijkt dus zwaar ver
vuild! Synodeadvies is vasten? No
dig is: inwendige zending, nl. ker
ken brengen weer de pure blijde
boodschap opdat kerkmensen weer
God kunnen dienen, bewust wor
dend van eigen verantwoordelijk
heid (dialoog met jezelf), daarna
(daarnaast) zuivere belangstelling
voor de naaste.
Haarlem C. Baars Sr.
Aan klachten over teruggang in het
kerkbezoek zijn we al jaren ge
wend. Maar wie de kerkbladen bij
houdt, hoort ook andere geluiden.
Zo meldt De Schakel, het maand
blad van de doopsgezinde gemeen
ten van Veenwouden, Zwaagwest-
einde en Buitenpost:
Dat mensen van allerlei soort en
herkomst, verschillend in leeftijden
en levenssituaties met het verhaal
van God-en-de-mensen bezig wil
len zijn in onze streken, en bezig
willen zijn met alie vragen, die dat
dan oproept in heel de konkrete
levens-van-alledag. is alleen maar
verheugend! Dat is ook. voor wie
dan wel eens willen weten waarom
we dat zo-maar durven schrijven,
heel duidelijk aan de vragen om
bijbel-gespreksgroepen op zoveel
plaatsen, dat de predikanten lang
niet aan alle aanvragen kunnen
voldoen op korte termijn: dat is te
merken aan de overstelpende vraag
om persoonlijke gesprekken met
één der predikanten: dat is te mer
ken aan een verhoogde belangstel
ling op allerlei gebied: en het is te
merken aan het fabuleus hoge
kerkbezoek dat aan blijft houden!
Daarom, lieve mensen, zeggen we
maar gewoontjes: we gaan door!
En laat u zich niet weerhouden
méé dóór te blijven gaan!
Lint
Aan een verslag in het baptisten-
weekblad De Christen over een
'heerlijke gezegende' zondag in
Rotterdam-Zuid ontlenen we:
De avond van deze zelfde zondag
was er een 'Goed Nieuws Dienst'.
Daartoe hadden wij de Geref. Kerk
aan het Breeplein te Rotterdam-
Zuid gehuurd, want br. en zr. Tim
merman zouden komen meewerken
en men had ons verteld, dat er dan
wel wat toeloop is. Nu. het is een
geweldige avond geworden. De
dienst zou beginnen om half acht.
maar om kwart over zes stond men
al in rijen van vier opgesteld voor
en naast genoemde kerk. En toen
de kerk om 7 uur open ging. was
het een lint van enkele honderden
meters. Dat was. zover ik mij kon
heugen, in Rotterdam-Zuid (behal
ve met Billy Graham, stadion
Feyenoord) nog nooit gebeurd. De
De bestaande Friese bijbelvertaling
(Wumkes-Folkertsma is sinds eni
ge tijd alleen nog maar in zakfor
maat te krijgen. Deze vertaling
sluit nauw aan bij de Statenverta
ling en is gesteld ir. nogal puris
tisch Fries, waardoor zij voor velen
minder toegankelijk is.
De nieuwe vertaling is in modern -
Fries. Redactie-secretaris ds. B.
Smilde noemt deze vertaling 'het
meest oecumenische werkstuk in
Friesland', omdat vrijwel alle ker
ken in Friesland er achter staan.
Zes kerken steunen de vertaling
officieel, de hervormde kerk, de ge
reformeerde kerken, de rooms-ka-
tholieke kerk, de doopsgezinde ge
meenten, de christelijke gerefor
meerde kerken en de vrije evange
lische gemeenten. Bovendien krijgt
de commissie officieuze medewer-
kerk waar ongeveer 1000 personen
in gaan was gevuld met 1250 men
sen. Gert en Hermien zongen
prachtige liederen, die getuigden
van hun nieuw leven en geloof in
Jezus Christus en br. Timmerman
gaf een sprekend getuigenis. Ds.
Nieman sprak nog een fijne slot
boodschap uit met een dringende
uitnodiging toch met God verder te
gaan. Een vijftiental jongeren en
ouderen kwam naar voren: waar
van acht de doop aanvroegen. Het
Is moeilijk om in details te treden.
king van baptisten en vrijgemaakt-
gereformeerden.
De Friese kerken betalen vijf ze
vende deel van de kosten. Voor een
zevende deel tekenen het Neder
lands bijbelgenootschap en de ka
tholieke bijbelstichting en voor het
laatste zevende deel de provincie
Friesland.
Teamwork
De nieuwe vertaling is teamwerk.
Zes vertalers en vijf Frieskenners
geven de eerste aanzet. Daarna
gaat de tekst naar een advies- en
leescommissie van gewone mensen,
verspreid in de provincie, en ten
slotte laten nog drie theologen én
twee Friese taalkundigen er hun
oog -over gaan.
Volgens ds. Smilde is het Fries de
Het was een machtige avond.
Kauwgom (1)
Dat kerkgang allerlei problemen
kan geven, blijkt uit wat ds. l. J.
G. IJkel uit Beverwijk laat weten
ln zijn wijkberic.hten in het Kerk
blad van de gereformeerde classis
Haarlem:
Nog een onsmakelijke opmer
king. Noodgedwongen. Er schijnt
nogal eens kauwgom te zitten aan
enkele stoelen. Stoelen, die zondags
worden gebruikt door kerkgangers.
dagelijkse omgangstaal voor een
kleine vierhonderdduizend mensen.
Hij schat, dat per jaar tussen de
vijfhonderd en de duizend Friese
kerkdiensten worden gehouden. Dat
getal zou veel hoger kunnen zijn.
maar de moeilijkheid is. dat maar
een derde deel van de geboren
Friese predikanten in staat is. een
Friese dienst te leiden. De Wum-
kes-FoIkertsma-vertaling heeft een
totale oplaag van veertigduizend
exemplaren gehad.
Ook is het de bedoeling, dat (waar
schijnlijk nog vóór de bijbelverta
ling) een Friese vertaling van het
Lidboek voor de kerken verschijnt,
jeugdwerk
APELDOORN De christelijke ge
reformeerde jongerenbond en de
bond van christelijke gereformeer
de jeugdclubs (de organisaties voor
resp. boven- en beneden-zestienja
rigen in de christelijke gerefor
meerde kerken) hebben besloten
tot een federatieve samenwerking
met het doel binnen enkele jaren
te komen tót een fusie.
Als gevolg hiervan heeft het minis
terie van CRM toestemming ver
leend, om een tweede jeugdwerklei
der en een parttime administratie
ve kracht aan te trekken. Tot twee
de jeugdwerkleider is benoemd
Henk Siersema (26) te Leiden.
en door de week door anderen. Eén
van deze 'anderen' klampte mij on
langs aan met de mededeling dat
zijn broek tamelijk bedorven was
geraakt door een aan zijn stoel
gehechte hoeveelheid van deze kle
verige substantie, waar. hij argeloos
op was gaan zitten. Hoewel het
uiteraard allesbehalve een vast
staand feit is, dat iemand van ons
kauwgom aan zijn of haar stoel
smeert tijdens de kerkdienst, toch
geef ik het maar even door.
Kauwgom (2)
Maar zelfs kauwgom is dienstbaar
te maken, zoals blijkt uit deze me
dedeling van de 'Kauwgomclub Ko-
nlngskerk' uit Amsterdam-Water-
graafsmeer in het Kerkblad van de
gereformeerde classis Amsterdam:
Over de kauwgomactie in onze ge
meente hebt u ln de laatste wijk-
brieven weer kunnen lezen; ook
over het resultaat van deze actie
dat tegen het eind van het vorige
laar werd bereikt en dat zeer ver
blijdend was. Nog steeds gaat de
actie voort, dankzij de velen die
hun medewerking blijven verlenen
bij het uitpakken van kauwgom.
Eenvoudig werk. waarbij iedereen
bij kan helpen, naar believen één
of meer keren per week. Als u dit
leest zijn we de 16.000 al ruim
gepasseerd. Een prachtig bedrag!
Milieu
Tenslotte een milieubewust advies
aan kerkgangers in de Kerkbode
van de gereformeerde gemeente
van Zeist (waarvan SGP-kamerlid
Van Rossum de redactie voert):
In een tijd waarin veel over het
milieu gesproken wordt en waarbij
ook op velerlei terrein maatregelen
worden genomen om het water en
de lucht zo schoon mogelijk te hou
den past het ook ons om de natuur
zo schoon mogelijk te houden. Het
parkeerterrein is inmiddels voltooid
en het plantsoen langs deze nieuwe
parkeerplaatsen is aangelegd. Nu
staat dit nieuw aangelegde plant
soen direkt naast de parkeerplaat
sen. Uitlaatgassen van auto's heb
ben voor vele planten een schade
lijke werking. Het verzoek van de
kerkeraad aan de leden, die met
een auto ter kerk komen, is nu om
het plantsoen, dat toch ook een
onderdeel is van het milieu, zoveel
mogelijk te sparen en de auto's te
parkeren met de voorkant tegen
het plantsoen.
Het evangelie eindigde voor Pasen
met de zoeker uit de groep van de
koninkrijksverwachters, het begint
op Pasen opnieuw met zoekers. Hun
bezigheid wordt door de engel ont
huld: Wees niet zo angstig, jullio
zoeken Jezus, de man van Nazareth.
Hij is opgewekt. Hij is niet hier. Ja,
wat kunnen we anders dan zoeken?
Zoals het in het evangelie staat,
met vrees, met verbijstering, met
twijfel en ongeloof. Hij is niet hier.
waar Is Hij dan wel? Later wordt
het zoeken vinden en vreugde en
belijden en verkondigen en gedach
tenis vieren. Maar het begint met
zoeken. En het zoeken hoort er bij.
Niet omdat het een hogere waarde
ring toekomt dan het vinden of het
weten, maar omdat het vinden en
de blijdschap nooit echt kunnen
zijn als er geen zoeken aan ver
bonden is. Wie niet vraagt komt
nooit aan de weet. De weg is niet
vanzelfsprekend, altijd zijn er weer
tweesprongen en kruispunten. Het
zoeken hoort er bij, ook na de
verblindende blijdschap van de
verschijning van de Levende. Het
stille vragen om de betekenis en de
aard van het licht dat mijn Zijn
opstanding verscheen. Het stage
nog niet weten en daarom doorvra
gen maar de implicaties, de uitwer
kingen van dit wereld- en kosmos-
schokkend feit en de werkelijke
invloed op eigen leven, de waar
achtige warmte van deze vlam voor
een bestaan in een kille wereld.
Maar de kracht van Zijn opstan
ding, zoals Paulus dat zal noemen.
Op dat spoor zijn wij met Pasen
gezet, als een zingeving van be
staan. de enige zingeving die het
uithoudt om niet omver gestormd
te worden in onze tijd. (Marcus 16,
1-8).
GEREF. KERK
Aangenomen naar Katwijk aan d<
Rijn ds D. H. Elderman uit Drach
ten.
Bedankt voor Drachten ds C. Pad-t
mos te Maasland.
ROTTERDAM Uit het kerkge
bouw van de gereformeerde kerl|
(vrijgemaakt) in de Simonsstraa
in Rotterdam is tijdens het Paasj
weekeinde een statenbijbel tel
waarde van duizend gulden gej
stolen. De onbekend gebleven daj
ders moeten zich via de aant
grenzende vergaderlokalen de toet
gang tot de kerk verschaft hebben
waar de statenbijbel op de kansel
lag. Een bijbel, een gezangenboel
en vijf gulden vormden de buit van
onbekend gebleven daders, die zon
dag een tasje uit de handen vai
een 17-iarige voetgangster rukten.
(ADVERTENTIE)
UW VERTROUWDE
MERK
Voor enkele centen méér
per glas geniet U van de
allerbeste Hollandse Cognac,
DE KUYPER VIEUX
met de originele, uit Frank
rijk geïmporteerde Brandy
de extra attractie bij elk De Kuyper-aitiki
Vraag Uw slijter de
Voordeelkaart
voor Export Jonge Jenever
plus
BOF.KENCOUPON cn PR1JSVRAA
5 Desgewenst rechtstreeks
aan te vragen bij De Kuypcr B.V.
Postbus 54, Schiedam
I