ARDBEVING LMPREMIERES VAN DEZE WEEK Unified Family zou Canadees verbergen Een kostelijke film van Ferreri /aarmoedige verhalen voor de centrale verwarming Vertrouwelijk overleg uitgelekt: Boersma klaagt bij Vondeling Vermaning dreigt met klacht wegens smaad 'Blijf van de blanke vrouw af' Mathias KneissI: Duits noodlot Dokt^revrouw die teveel declareerde o-ovj)Tip-pnic«traf Water in Waddenzee niet achteruit door dijksluiting Onder douche omgekomen Man aangehouden die met valse duizendjes kocht NVV-jongeren teleurgesteld over nota Boersma .r/KWARTET VRIJDAG 21 MAART 1975 BINNENLAND idden het er in onze filmrubriek verleden week nog over dat over rampen graag worden gezien, en gemaakt, als afleiding niet altijd opgewekte omstandigheden. Ber Huising are verwoestende aardbeving spectaculaire ramp voor een n Mark Robson, producent sseur, heeft zijn Aardbeving spectaculair gemaakt. Hij s Arfgeles grotendeels ver en hevige schok, met een vooraf, en een nog door- de schok na, dan nog ge- door het breken van een m en een vloedgolf. Breeduit ar op het doek, hoorbaar le kanten, en nog voelbaar ant bij het verontrustende iel het geraas van instortin- t geknal van kortsluitingen, schreeuw van slachtoffers, rdonderende lawaai dus, ko- k nog de luchttrillingen en die wij niet horen maar len in borst en ingewanden, euwe schokkende belevenis roorzaakt door een vinding surround heet, maar die bi- en stoelen met rust laat. wij zonder paniek kunnen zitten kijken naar de gol- scheurende aarde, brekende en viaducten met neer- ie auto's, verschuivende, in klappende huizen, in puin gebouwen, uitbrekende branden, wild water, vallende brok ken, vluchtende, vallende, meege sleurde, bedolven mensen. Technische ontwerpers van de ef fecten, maquettebouwers, stuntlie- den bij tientallen hebben het alle maal zo echt mogelijk nagemaakt, pp wiebelende vloeren voor soms schuddende camera's. Er is wel her kenbaar studiowerk bij, maar met veel moeite en miljoenen zijn er toch sensationele indrukken van zo'n aardbeving gegeven. Zoals al leen de film dat kan. Er zijn natuurlijk ook mensen waarmee wij moeten meeleven, maar hun persoonlijke moeilijkhe den, haastig en verbrokkeld aange duid, gaan in het geweld van de ramp nogal verloren. Charlton Hes ton, stoer, moedig, leidinggevend en reddend als immer, heeft ruzie met zijn zeer lastige vrouw. Ava Gardner, en voelt meer voor een leuke pittige weduwe (best gespeeld door Genevieve Bujold) met een zoontje. Die redt hij dan ook, maar hij moest deze keer met Ava ver drinken in een volstromende kel dergang. George Kennedy, een doortastende politieman die ge schorst werd na een dolle auto- jacht, is met zijn ruwe bolster en blanke pit, een andere aangewezen leider, die niet lang nadenkt voor dat hij iemand neerschiet. Dat is Marjoe Gortner dan (de vroegere evangelist die niet geloofde) die nu in militair uniform een dolgedraai de dodende en bijna verkrachtende sadist speelt. Aardbevingen brengen het slechtste in de mens naar' vo ren, verklaart agent Kennedy daar over. Lome Greene (Ben uit Bona- naza) speelt een big-boss die zich zelf opoffert tot aan een dodelijke hartaanval. Richard Roundtree als een stunt-motorrijder is de neger die ook een heldhaftig rolletje speelt. Er zijn nog veel meer figu ren, allen in spanning en gevaren, behalve een dronken onverstoorba re man aan een bar. Iets komieks moest er ook 'nog even bij. (Amsterdam- Cinema International Den Haag- Metropole, 14 j.>. Charlton Heston in Aardbeving door Piet Hein van de Poel De Italiaan Marco Ferreri is een grillige filmmaker, wiens 'Touche pas a la femme blanche' tijdens Film International Rotterdam voor het eerst te zien was. In deze film zijn weer voortreffelijke ac teurs als Marcello Mastroianni, Michel Piccoli, Catherine Deneuve en andere ouwe getrouwen van Ferreri te bewonderen. Ber Huising 'Zwaarmoedige verhalen voor bij de centrale verwarming' kunnen wij blijmoedig verhalen verrassend goed zijn geworden. Mooi van stemming, zuiver verbeeld en Nederlands realis- )oor innemende menselijkheid met wat humor werden ze niet zó zwaarmoedig, al wordt er lancholiek in rondgesukkeld. vier verhalen, oorspronke- Heere Heeresma, door vier in verfilmd, telkens met an- slers, en ze horen bij elkaar, ijl en opvatting betreft, alle vier, met Matthijs van ;en als producent, werk van trijver kozen, over gewone in hun, niet erg gelukkige randende, dagelijkse doen. bewijzen dat daar best een film van gemaakt kan Zonder de vulgariteiten die Nederlandse filmers nogal dig denken te hebben, n der Lecq koos 'Meneer n Juffrouw Leni'. Op het is mijnheer Frits juffrouw aas, maar op een avond hij haar aan, bij vergissing, moet hij haar uit beleefd- I thuis brengen. En voor. hij it zit hij aan de koffie, met m zijn schoen. Leni speelt at voor op haar occarina. n moeder kijken toe uit de kamer. Of het wat zal wor- ugo Metsers is het netto beertje, Pleini Touw is de (jke Leni, Fien Berghegge en der Made, zijn haar ou- p naar het leven, grappig Lydia Polak is een zon- hospita. En het kantoor, terdamse straten bij. avond, ;en, de regen en het burger- oninkje, horen er helemaal iam op straat Ryk de Gooyer in Zwaarmoedige verhalen alle oude man', door Guido gemaakt, is ook zo'n brokje 1de Amsterdamse werkelijk- :x Goudsmit is een hardop e oude baas. Alleen op zijn e met zijn poes, en een- p straat, op de Albert Cuyp, cafetaria. Maar niet zielig, lij kan zichzelf redden, hij bedeeld worden. Voor een cket van het buurtcomité, niet om gevraagd heeft, wil ilen. 's Avonds heeft hij een are ervaringen. Rotjongens zijn jas, in een café mag-hij ar het toilet omdat hij geen er heeft voor een vertering, hij uit nood in een portiek piesen wordt hij gesnapt 'vieze ouwe man'. Hij is te te wijs om er nog erg onder n. Goudsmit is die aardige an binnen en van buiten, spelers zijn Amsterdammers dagelijks tegenkomt, 'ieters heeft dat alles fijn en weergegeven. Am- speelt sfeervol mee. tan tussen wal en schip' loi verfilmd door Ernie Da is Jon Bluming. Carry Tëf- een vurige klarinettiste, »n aan wal. Jon krijgt ruzie aan de bar. In de fabriek zijn kracht tonen met een ijzerwerk en dan valt de er uit. Hij is het zat, hij wil aren. Maar de kapsonesgast cafeetje, die hem een boot is geen zeeman. Zijn de bar kraken met zijn I opt fout af door een spijker. emt daardoor te veel in, thuis, en dan mag van Carry. Zijn dag was het niet waard. Jon Bluming, zichzelf, loopt duidelijk ver- >nd, aan de havenkant, waar weemoedige stemming winkelier keert niet weerom'. Johnny Kraaykamp is de winkelier die ging roeien, in de regen, om er eens uit te zijn. Hij moet dan een vuurtje, en een mes, vragen aan Rijk de Gooyer, een postbode met een cape, die hem de hele dag niet loslaat en 's avonds bij zonsonder gang de dood blijkt te zijn. Johnny en Rijk doen dit niet op de komi sche toer, maar wel met een heel stille humor en Nouschka van Bra- kel, die daar in de polder heel gewoon begon, werkte geleidelijk naar het symbolieke, niet tragische einde toe. In alle vier filmpjes trouwens wordt de nuchtere werkeujkheid langzaamaan opgeladen met een innerlijke spanning of stemming. Het mooie fotowerk werd geleid door Theo van de Sande. De vier regisseurs maakten tot nog toe geen grote speelfilm, en als zij los van elkaar hadden gewerkt zouden hun korte filmpjes waarschijnlijk de bioscoop niet bereikt hebben. Door "samenwerking kwamen zij tot 'avondvullende' voorstelling. Die veel bezoek waard is. (Amsterdam-City I, Den Haag- Kriterion en Odeon, Rotterdam-Lu- mière 2, Groningen-City 3, 14 j.). slier a van Brakel maakt 'Een Zo omstreeks 1950 begon in Duits land de 'Heimatfilm' te bloeien, een afstammeling van het 'bloed-en- bodem'-wezen. Daarin werden, in een mooie natuur, mooie mensen op een mooie manier verliefd en al dat moois tezamen leverde kitsch op van de bovenste plank. Enkele jaren geleden begonnen jonge regisseurs weer 'Heimatfilme' te maken, maar met een geheel andere tendenz. Het natuurschoon vormde de achtergrond, waartegen de uitbuiting en rechteloosheid van de landarbeiders des te schriller afstaken. Niet voor niets werden ze 'linke' oftewel Linkse Heimatfilme genoemd. Een van de beste voor beelden van dit genre blijft 'Jagd- szenen aus Niederbayern' van Peter Fleischmann. 'Mathias Kniessl', gemaakt in 1972, is eveneens zo'n linkse Heimatfilm. Hij is gesitueerd omstreeks de euwwisseling in de omgeving van Passau en behandelt een bij uitstek Duits noodlot. Ook in andere lan den worden mensen, die door af komst afwijken van de lngebore- nen, vaak met een scheef oog aan gekeken, maar nergens ls de haat zo groot en zo giftig als in Duits land. Preciezer gezegd: in de dor pen en negorijen van Beleren, het stamland van Franz Josef Strauss. Mathias KneissI, de hoofdfiguur uit Reinhard Hauff's film, heeft een moeder van Italiaanse afkomst. Bo vendien werd zijn oom als bankro ver neergeschoten en dat krijgt de familie te voelen. Mathias' vader wordt voor een gering vergrijp doodgeslagen, zijn moeder en zuster komen in het tuchthuis terecht. Misdadigers Dan wordt waar, wat iedereen altijd al voor waar heeft aangenomen: Mathias en zijn broer worden echte misdadigers, ze kunnen niet anders, zelfs een stuk brood wordt hun niet gegund. De broer sterft, Mathias brengt het, na een moord, tot een zekere roem. f)e boerenknechten, vertrapt en vernederd, gaan in hem hun verdediger zien, hun held. Dat is hij niet, hij is een zieke, wanho pige man, tot de strot toe vol met gerechtvaardigde wrok. Enige tijd weet hij vrij te blijven, verborgen door het landvolk, maar tenslotte Verwarring over 'illegale' gastarbeiders Van onze Haagse redactie DEN HAAG Minister Boersma (sociale zaken) heeft namens de regering een brief op poten geschreven aan Tweede Kamervoor zitter dr. A. Vondeling over het uitlekken van vertrouwelijke in formatie. Het gaat over mededelingen die de minister in een strikt besloten zitting eind vorig jaar deed in de vaste Tweede Kamer commissie voor sociale zaken over het alsnog wettelijk toelaten van illegale gastarbeiders in ons land. Ondanks een nadrukkelijk verzoek hierover niet met buitenstaanders te praten, bleken deze vertrouwelijke mededelingen kort na de commissievergadering toch in de pers verschenen te zijn. land Ook de filmcarrière van Ferreri is grillig. Aanvankelijk maakte hij films in Spanje (tussen 1953 en 1963), waarna hij ongeveer tien jaar in z'n geboorteland Italië werk te maar (door censuurproblemen) naar Frankrijk trok om er 'La grande bouffe' en 'Touche pas a la femme blanche' te maken. Tot en met de film 'La grande bouffe' stond bij Ferreri een luchthartige vorm van morbiditeit centraal. Z'n personages tillen niet zo zwaar aan het leven, maar hebben tegelijker tijd gewelddadige karaktertrekjes. In het verloop van z'n films vallen er immer doden, die echter niet echt worden betreurd. De absurdi teit werd door Ferreri ten top ge dreven in 'La grande bouffe' waar z'n vier manlijke hoofdrollen zich letterlijk doodvreten. In 'Touche pas a la femme blanche' lijkt Marco Ferreri meer aandacht te hebben willen schenken aan ontspanning, maar dan wel met heel veel spot. Hij liet namelijk de beruchte slag tussen generaal Ous ters en de Indianen naspelen in dat enorme gat, waar eens de Pa- rijse Hallen stonden, en nu een 'groot ondergronds metrostation wordt gebouwd. Tot vlak voor het einde van deze film ziet het er uit als een potsierlijke maskerade, waar de acteurs met kennelijk ple zier aan hebben gewerkt. Maar in die slotscène wordt het echt een bloedige zaak. Dé Indianen moor den op zeer realistische wijze al die namaak Amerikanen uit, en dat betekent bijna een breuk in de film. Rolprent Wanneer je wat langer na denkt over 'Touche pas..' is het toch ook weer niet een ontspannende rol prent zonder pretenties. En passant wordt de rol van de CIA over de hekel gehaald; Ferreri treedt zelf op als een volslagen maffe oorlogs correspondent, en vooral Marcello Mastroianni wordt neergezet als een volstrekt domme ijzervreter. Overigens is de keuze van dat gat op de plek van de voormalige Hal- lan. natuurlijk ook niet helemaal toevallig. Die gapende wond in de stad, zegt natuurlijk wel degelijk iets over Ferreri's houding ten op zichte van wat er daar gebeurt (of moet dit beschouwd worden als een eerste symptoom van het Nieuw- markt-syndroom? Kortom 'Touche pas a la femme blanche' 4s een bijzonder kostelijke film. die tegelijkertijd ontspannend is om naar te kijken en de toe schouwers aan het denken zet. Rotterdam, Filmhuis, 18 jr.) Minister Boersma is hier zeer kwaad over, blijkt uit zijn gisteren verstuurde brief. Het presidium van de Tweede Kamer zal zich nu over deze zaak gaan beraden en eventu eel maatregelen voorstellen. Er zijn namelijk al eerder klachten van ministers binnengekomen dat ver trouwelijke mededelingen die in besloten commissievergaderingen werden gedaan, toch de pers be reikten. Zo heeft minister Van der Stoel al énkele malen per brief over deze lekken geklaagd en aan gekondigd voortaan met dit risico rekening r,e zullen houden. Kamervoorzitter Vondeling bracht de Kamer van de brief van Boers ma öp de hoogte bij de behandeling van mondelinge vragen gistermor gen aan staatssecretaris Glastra van Loon (justitie) over het gene raal pardon voor de illegale gastar beiders. Over dit pardon is de laat ste tijd veel verwarring ontstaan en de staatssecretaris gaf de Kamer hiervoor indirect de schuld omdat de vertrouwelijke mededelingen hierover in december waren uitge lekt. De afgelopen weken heeft een aan tal Illegale buitenlandse werkneT mers zich bij de politie gemeld voor een officiële verblijfsvergunning, omdat zij op grond van de verwar rende berichtgeving dachten hier voor in aanmerking te komen. De politie heeft van deze aanmelder? Van een verslaggever LEEUWARDEN Acht maanden gevangenisstraf, waarvan zes voor waardelijk met een proeftijd van twee jaar, legde het gerechtshof in Leeuwarden gisteren op aan de 52- jarige doktersvrou«r D. M. van D.- Van der W. Zij was door de rechtbank veroor deeld tot een boete van twintigdui zend gulden omdat zij in 1970 en 1971 als vrouw van een apotheek- houdende arts in Gorredijk te veel aan ziekenfondsen zou hebben ge declareerd. Volgens de fondsen ging het om zes ton maar een onpartij dig accountantskantoor stelde vast dat het om 132.225, 66 ging. De officier van justitie was na de uit spraak van de rechtbank in beroep gegaan. De procureur-generaal had vier maanden, waarvan twee voor waardelijk, geëist. enkele tientallen direct het uitgezet, omdat zij niet onder de nieuwe eisen voor wettelijke toela ting vielen. De staatssecretaris heeft de politie nu opdracht gegeven dat niet meer te doen de komende tien dagen om de illegale gastarbeiders in de gele genheid te stellen de nieuwe richt lijnen voor wettelijke toelating goed te bestuderen. Van onze Haagse redactie DEN HAAG De kwaliteit van het water in de Waddenzee zal niet achteruit gaan wanneer de dijk tussen Enkhuizen en Lelystad zal zijn gesloten. Dit antwoordt minister Westerterp op vragen van het Tweede Kamer lid Leo Jansen (PPR) die had ge steld dat door sluiting van de dijk tussen Enkhuizen en Lelystad de zuiverende functie van het IJssel- meer sterk zoq verminderen. Bo vendien zou volgens hem door de snellere doorstroming van het IJs- selwater veel meer vervuild water via de sluizen bij Den Over en Kornwerderzand in de Waddenzee terecht komen. Minister Westerterp schrijft echter dat hier geen sprake van zal zijn. De verblijftijd van het water in het oostelijk gedeelte van het IJssel- meer wordt door het sluiten van de dijk niet beïnvloed, zodat de biolo gische zelfreiniging van het water ongewijzigd doorgaat. Ook het pro ces van bezinking, waarbij zware metalen en fosfaten op de bodem worden afgezet, zal bij sluiting van de dijk niet veranderen. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De religieuze groepering Unified Family, waar van het hoofdkwartier in Amsterdam is gevestigd, wordt er door het Canadese echtpaar Enhoming van beschuldigd zijn 18-jarige zoon Ulf Goran verborgen te houden. hij twijfels heeft over de herkomst van de aanzienlijke middelen waar over Unified Family beschikt. Met de bloemisterij vereniging gaat' hij praten in verband met de verkoop van bloemen waarmee de leden zich bezighouden. Van de zijde van Unified Family, waarvan de Am sterdammer Teddy Verheijen een sleutelfiguur is, was gisteravond niemand voor commentaar bereik baar. In een advertentie, geplaatst in een aantal dag- en weekbladen, riept het echtpaar op tot steun aan een actie tegen Unified Family. Het heeft de Bennekomse advocaat mr. E. Huber in de arm genomen. Ulf Goran Enhoring heeft van au gustus 1974 tot 'februari van dit jaar gewoond in een huis van Uni fied Family in het Noordhollandse Bergen. In februari, toen zijn ver blijfsvergunning was verlopen, heeft hij zich afgemeld bij de Ber gense politie. Hij is sindsdien spoorloos. Unified "Family heeft de heer Enhorning, verbonden aan de universiteit van Toronto, laten we ten niet bekend te zijn met dé huidige verblijfplaats van zijn zoon. Mr. Huxer zegt de indruk te hebben dat Unified Family dat adres wel weet. Naar aanleiding van de verdwijning van zijn zoon wil de heer Enhor ning handel en wandel van Unified Family aan de kaak stellen. Vol gens mr. Huber wil hij andere ou ders waarschuwen voor het gevaar dat naar zijn mening de groeperin gen met name voor jonge kinderen betekent. Dit weekeinde komt hij in Nederland en volgende week zal hij gesprekken voeren met de afde ling vreemdelingenzaken van het ministerie van justitie, de Fiscale inlich tingen- en opsporingsdienst (FIOD) en de Nederlandse bloemis terijvereniging. Het gesprek met de FIOD heeft hij aangevraagd, omdat krijgen ze hem toch te pakken. Zijn met kogels doorzeefde lichaam wordt in een ziekenhuis te München zover opgelapt, dat het verantwoord is het ter dood te brengen. Hetgeen geschiedt. Rein hard Hauff heeft van het ware verhaal een eerlijke film gemaakt, zonder pathetiek, pretenties en val se heroïek. Het lot voltrekt zich langzaam, bijna gezapig, zoals bij het landleven past. Zo nu en dan staat een beeld, dat het waard is in onze herinnering te worden opge borgen, een poosje stil. Ellende, on recht en leed moeten voor zichzelf spreken, Reinhard Hauff laat het zien maar geeft geen uitleg. 'Zo'n film als 'Mathias KneissI' geeft je eens te meer het gevoel hoe jam mer het is, dat de nieuwe .Duitse film door het bioscoopbedrijf zo min wordt weggezet. Gelukkig wor den er voor de filmliefhebbers van tijd tot tijd wel eens schuilhoekjes gemaakt, waar zij ze toch kunnen zien. 'Clnestud' vertoont 'Mathias KneissI' samen met Vittorio de Si- ca's meesterwerk 'Fietsendieven'. W. Wielek-Berg Amsterdam Krlterlon- vrijdag en zaterdagnacht, 18 jr. Van vervalsing beschuldigde archeoloog: slijpsporen op stenen zijn natuurlijk Van een onzer verslaggevers MEPPEL/ASSEN Amateur-archeoloog Tjerk Vermaning (46) zit weer thuis in zijn museum-schip in Meppel. Veront waardigd toog hij gisternacht naar huis, na eerst op het politiebureau in Assen, waar hij verhoord was, nog een pers conferentie te hebben gegeven. Hij wilde trouwens eerst wel eens weten of de pers voor zijn bereidwilligheid wilde betalen. 'Nee? Nou, dan wil ik wel een paar vragen beantwoorden', om vervolgens in een afgebroken vloed van woorden zijn gal te spuien. De geleerden die hem aan de kaak menen te hebben gesteld wegens vervalsing van oudheid kundige werktuigen, beschouwt hij als grote stukken onbenul. 'Naast een man als Tjerk Ver maning zijn zij niets'. Vermaning eist nieuw en onpar tijdige bewijzen. Anders klaagt hij prof. dr. H. T. Waterbolk aan wegens smaad. Als advocaat heeft hij mr. D. G. Doornbos in Assen in de arm genomen. Wa terbolk heeft hem - Vermaning - altijd zijn grote successen mis gund. 'Mijn vrouw heeft al eens gewaarschuwd. Ze zei dat ik niet al mijn vondsten in de pers moest zetten. Dat wekte Jaloezie en wantrouwen omdat ik zo veel vond en die anderen niets. Ik wuifde dat weg. Ik dacht het tegenovergestelde. Dat ze me met eer zouden overladen. Mijn vrouw krijgt achteraf gelijk'. Het feit, dat niet prof. Water bolk maar een jong geoloog, drs. D. Stapert, in feite de'ver valsingen' heeft ontdekt, heeft voor Vermaning geen betekenis. 'Dat is een jong broekie, die weet helemaal niets'. Of hij dan veronderstelt dat Waterbolk Sta pert heeft misbruikt om hem - Vermaning - in een kwaad dag- licht te stellen? 'Dat zult u van mij niet horen. Ik pas wel op'. De slijpsporen die volgens drs. Stapert machinaal op de stenen werktuigen zijn aangebracht, zijn volgens Vermaning natuur lijk. Door de eeuwen heen is de grond in werking geweest door afwisselen van vorst en dool en dan krijg je volgens hem zulke sporen. Pikante bijkomstigheid is in dit verband dat Vermaning vroeger schareslijper is geweest. Hij weet met de slijpsteen om te gaan. Bij een huiszoeking door de politie is niets gevonden van slijperij. 'Ze dachten een hele stenensmederij aan te treffen en allemaal slijpgereedschap en machines. Ze vonden niets. Dat kan ook niet. Wat zou ik er mee moeten?' De glans die volgens deskundi gen van de stenen verwijderd kan worden (wat niet mag om dat bij andere stenen voorwer pen dat ook niet kon) veegt Vermaning van de tafel. 'Omdat andere stenen zo'n glans heb ben, hoeven ze dat niet allemaal te hebben. Die theoretici weten er niets van/hoe het in de pre historie eigenlijk toeging. Ik wel. Ik ben een man Van de praktijk'. Vermaning zegt dat de verhou ding met prof. Waterbolk hem vanaf het begin heeft gefrusr treerd. 'Een paar jaar geleden heb ik een hartoperatie onder gaan. Dat komt daarvan. 'Tilt zijn overhemd hoog op tot voor zijn gezicht, om het forse bloed rode lidteken op zijn borst te tonen. Begint opnieuw over de volgens hem onbenullige des kundigen. Ziet een bewijs daar van in het feit dat zijn collecties eerst wel en dan weer niét wor den goedgekeurd. 'Een grove be lediging. Ik zal dat zeker niet nemen'. Weet zich sterk omdat er heel wat tegen hem bewezen moet worden. Ten eerste dat de ste nen inderdaad vals zijn. Moet dat bewezen worden door geleer den die eerst zus en toen zó dachten over zijn stenen? Ten tweede moet dan nog het bewijs komen dat Vermaning zelf de vervalser is. Tenslotte zou ook bewezen moeten worden dat hij de oudheidkundige voorwerpen geraffineerd in de grond heeft gestopt. De justitie mag er onder leiding van hoofdofficier mr. J. Muntendam in Assen, tegenaan. Van een verslaggever GEFFEN (N.B.) De zesjarige An- dré van de Rijt is gisteren omgeko men toen hij een douche nam. Vermoedelijk is hij zuurstof tekort- gekomen in de slecht geventileerde badcel, waarin zich een gasgeiser bevindt. Zijn moeder en zijn zusje, die zich eveneens in de badcel be vonden, zijn naar een ziekenhuis vervoerd. Van een verslaggever VELDHOVEN De Veldhovense gemeentepolitie heeft de 26-jarige koopman A. P. uit Waalre (NB) aangehouden en ingesloten in ver band met de uitgifte van twaalf valse biljetten van duizend gulden. De verdachte had gisteren nog niet bekend. Vorige week kocht de man-in Veld hoven van een particulier een per sonenauto. Hij betaalde met twaalf briefjes van duizend en vier van honderd. Pas enkele dagen daarna ontdekte de verkoper dat de biljet ten van duizend gulden vals waren. Na een uitgebreid onderzoek van de Veldhovense politie kwam men er achter wie de koper was. Deze werd aangehouden maar een huiszoeking leverde geen resultaat op. De auto was inmiddels doorverkocht. De laatste maanden wordt in Ne derland op vrij grote schaal vals geld in omloop gebracht. Het zijn voornamelijk biljetten van hon derd, maar daarnaast werden ook enkele duizendjes in omloop ge- Van onze sociaal-economische re dactie UTRECHT NW-jongerencontact vindt dat de verwachtingen die door de regering waren gewekt in zake een krachtige en gerichte aan pak van de jeugdwerkloosheid in de nota werkgelegenheid van minister Boersma op geen stukken na wor den waargemaakte De regering - die zelf zegt oog te hebben voor het belang van de bestrijding van de jeugdwerkloos heid - is op een enkel punt na volledig voorbij gegaan aan de voorstellen in de nota Stop Jeugd werkloosheid van het jongerencon tact zelf. Dit doet bij het jongeren contact de vraag rijzen of de rege ring van mening is dat de jeugd werkloosheid in het raam van de totale werkloosheid een bijkomstig verschijnsel is. Het heeft er de schijn van dat de Jonge werkne mers 'de eersten zijn die bij struc turele economische teruggang ge slachtofferd worden', aldus NW- jongerencontact in een commen taar. Het is voor jongerencontact zeer de vraag of de regeringsmaatregelen de neergaande trend in de werk loosheid kunnen ombuigen. Gewe zen wordt op een toename van 35.090 werkloze jongeren in juli '74 tot 54.100 in januari '75. Ook zou de regering nauwelijks een ant woord hebben op de gapende kloof tussen het opleidingsniveau van mensen die het onderwijs oplevert en het niveau van de werkgelegen heid. Tenslotte wordt erop gewezen dat de inschrijvingsduur van werk loze jongens van vijftien tot vier entwintig jaar ten opzichte van 1970 ruim twee en een half keer zo lang is geworden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 9