ARDBEVING
LMPREMIERES VAN DEZE WEEK
Unified Family zou
Canadees verbergen
Een kostelijke
film van Ferreri
/aarmoedige verhalen voor
de centrale verwarming
Vertrouwelijk overleg
uitgelekt: Boersma
klaagt bij Vondeling
Vermaning dreigt met
klacht wegens smaad
'Blijf van de blanke vrouw af'
Mathias KneissI: Duits noodlot
Dokt^revrouw die
teveel declareerde
o-ovj)Tip-pnic«traf
Water in Waddenzee
niet achteruit
door dijksluiting
Onder douche omgekomen
Man aangehouden
die met valse
duizendjes kocht
NVV-jongeren
teleurgesteld over
nota Boersma
.r/KWARTET VRIJDAG 21 MAART 1975
BINNENLAND
idden het er in onze filmrubriek verleden week nog over dat
over rampen graag worden gezien, en gemaakt, als afleiding
niet altijd opgewekte omstandigheden.
Ber Huising
are verwoestende aardbeving
spectaculaire ramp voor een
n Mark Robson, producent
sseur, heeft zijn Aardbeving
spectaculair gemaakt. Hij
s Arfgeles grotendeels ver
en hevige schok, met een
vooraf, en een nog door-
de schok na, dan nog ge-
door het breken van een
m en een vloedgolf. Breeduit
ar op het doek, hoorbaar
le kanten, en nog voelbaar
ant bij het verontrustende
iel het geraas van instortin-
t geknal van kortsluitingen,
schreeuw van slachtoffers,
rdonderende lawaai dus, ko-
k nog de luchttrillingen en
die wij niet horen maar
len in borst en ingewanden,
euwe schokkende belevenis
roorzaakt door een vinding
surround heet, maar die bi-
en stoelen met rust laat.
wij zonder paniek kunnen
zitten kijken naar de gol-
scheurende aarde, brekende
en viaducten met neer-
ie auto's, verschuivende, in
klappende huizen, in puin
gebouwen, uitbrekende
branden, wild water, vallende brok
ken, vluchtende, vallende, meege
sleurde, bedolven mensen.
Technische ontwerpers van de ef
fecten, maquettebouwers, stuntlie-
den bij tientallen hebben het alle
maal zo echt mogelijk nagemaakt,
pp wiebelende vloeren voor soms
schuddende camera's. Er is wel her
kenbaar studiowerk bij, maar met
veel moeite en miljoenen zijn er
toch sensationele indrukken van
zo'n aardbeving gegeven. Zoals al
leen de film dat kan.
Er zijn natuurlijk ook mensen
waarmee wij moeten meeleven,
maar hun persoonlijke moeilijkhe
den, haastig en verbrokkeld aange
duid, gaan in het geweld van de
ramp nogal verloren. Charlton Hes
ton, stoer, moedig, leidinggevend
en reddend als immer, heeft ruzie
met zijn zeer lastige vrouw. Ava
Gardner, en voelt meer voor een
leuke pittige weduwe (best gespeeld
door Genevieve Bujold) met een
zoontje. Die redt hij dan ook, maar
hij moest deze keer met Ava ver
drinken in een volstromende kel
dergang. George Kennedy, een
doortastende politieman die ge
schorst werd na een dolle auto-
jacht, is met zijn ruwe bolster en
blanke pit, een andere aangewezen
leider, die niet lang nadenkt voor
dat hij iemand neerschiet. Dat is
Marjoe Gortner dan (de vroegere
evangelist die niet geloofde) die nu
in militair uniform een dolgedraai
de dodende en bijna verkrachtende
sadist speelt. Aardbevingen brengen
het slechtste in de mens naar' vo
ren, verklaart agent Kennedy daar
over. Lome Greene (Ben uit Bona-
naza) speelt een big-boss die zich
zelf opoffert tot aan een dodelijke
hartaanval. Richard Roundtree als
een stunt-motorrijder is de neger
die ook een heldhaftig rolletje
speelt. Er zijn nog veel meer figu
ren, allen in spanning en gevaren,
behalve een dronken onverstoorba
re man aan een bar. Iets komieks
moest er ook 'nog even bij.
(Amsterdam- Cinema International
Den Haag- Metropole, 14 j.>. Charlton Heston in Aardbeving
door Piet Hein van de Poel
De Italiaan Marco Ferreri is een grillige filmmaker, wiens 'Touche
pas a la femme blanche' tijdens Film International Rotterdam
voor het eerst te zien was. In deze film zijn weer voortreffelijke ac
teurs als Marcello Mastroianni, Michel Piccoli, Catherine Deneuve
en andere ouwe getrouwen van Ferreri te bewonderen.
Ber Huising
'Zwaarmoedige verhalen voor bij de centrale verwarming' kunnen wij blijmoedig verhalen
verrassend goed zijn geworden. Mooi van stemming, zuiver verbeeld en Nederlands realis-
)oor innemende menselijkheid met wat humor werden ze niet zó zwaarmoedig, al wordt er
lancholiek in rondgesukkeld.
vier verhalen, oorspronke-
Heere Heeresma, door vier
in verfilmd, telkens met an-
slers, en ze horen bij elkaar,
ijl en opvatting betreft,
alle vier, met Matthijs van
;en als producent, werk van
trijver kozen, over gewone
in hun, niet erg gelukkige
randende, dagelijkse doen.
bewijzen dat daar best een
film van gemaakt kan
Zonder de vulgariteiten die
Nederlandse filmers nogal
dig denken te hebben,
n der Lecq koos 'Meneer
n Juffrouw Leni'. Op het
is mijnheer Frits juffrouw
aas, maar op een avond
hij haar aan, bij vergissing,
moet hij haar uit beleefd-
I thuis brengen. En voor. hij
it zit hij aan de koffie, met
m zijn schoen. Leni speelt
at voor op haar occarina.
n moeder kijken toe uit de
kamer. Of het wat zal wor-
ugo Metsers is het netto
beertje, Pleini Touw is de
(jke Leni, Fien Berghegge en
der Made, zijn haar ou-
p naar het leven, grappig
Lydia Polak is een zon-
hospita. En het kantoor,
terdamse straten bij. avond,
;en, de regen en het burger-
oninkje, horen er helemaal
iam op straat
Ryk de Gooyer in Zwaarmoedige verhalen
alle oude man', door Guido
gemaakt, is ook zo'n brokje
1de Amsterdamse werkelijk-
:x Goudsmit is een hardop
e oude baas. Alleen op zijn
e met zijn poes, en een-
p straat, op de Albert Cuyp,
cafetaria. Maar niet zielig,
lij kan zichzelf redden, hij
bedeeld worden. Voor een
cket van het buurtcomité,
niet om gevraagd heeft, wil
ilen. 's Avonds heeft hij een
are ervaringen. Rotjongens
zijn jas, in een café mag-hij
ar het toilet omdat hij geen
er heeft voor een vertering,
hij uit nood in een portiek
piesen wordt hij gesnapt
'vieze ouwe man'. Hij is te
te wijs om er nog erg onder
n. Goudsmit is die aardige
an binnen en van buiten,
spelers zijn Amsterdammers
dagelijks tegenkomt,
'ieters heeft dat alles fijn
en weergegeven. Am-
speelt sfeervol mee.
tan tussen wal en schip'
loi verfilmd door Ernie Da
is Jon Bluming. Carry Tëf-
een vurige klarinettiste,
»n aan wal. Jon krijgt ruzie
aan de bar. In de fabriek
zijn kracht tonen met een
ijzerwerk en dan valt de
er uit. Hij is het zat, hij wil
aren. Maar de kapsonesgast
cafeetje, die hem een boot
is geen zeeman. Zijn
de bar kraken met zijn
I opt fout af door een spijker.
emt daardoor te veel in,
thuis, en dan mag
van Carry. Zijn dag was het
niet waard. Jon Bluming,
zichzelf, loopt duidelijk ver-
>nd, aan de havenkant, waar
weemoedige stemming
winkelier keert niet weerom'.
Johnny Kraaykamp is de winkelier
die ging roeien, in de regen, om er
eens uit te zijn. Hij moet dan een
vuurtje, en een mes, vragen aan
Rijk de Gooyer, een postbode met
een cape, die hem de hele dag niet
loslaat en 's avonds bij zonsonder
gang de dood blijkt te zijn. Johnny
en Rijk doen dit niet op de komi
sche toer, maar wel met een heel
stille humor en Nouschka van Bra-
kel, die daar in de polder heel
gewoon begon, werkte geleidelijk
naar het symbolieke, niet tragische
einde toe.
In alle vier filmpjes trouwens
wordt de nuchtere werkeujkheid
langzaamaan opgeladen met een
innerlijke spanning of stemming.
Het mooie fotowerk werd geleid
door Theo van de Sande. De vier
regisseurs maakten tot nog toe
geen grote speelfilm, en als zij los
van elkaar hadden gewerkt zouden
hun korte filmpjes waarschijnlijk
de bioscoop niet bereikt hebben.
Door "samenwerking kwamen zij tot
'avondvullende' voorstelling. Die
veel bezoek waard is.
(Amsterdam-City I, Den Haag-
Kriterion en Odeon, Rotterdam-Lu-
mière 2, Groningen-City 3, 14 j.).
slier
a van Brakel maakt 'Een
Zo omstreeks 1950 begon in Duits
land de 'Heimatfilm' te bloeien, een
afstammeling van het 'bloed-en-
bodem'-wezen. Daarin werden, in
een mooie natuur, mooie mensen
op een mooie manier verliefd en al
dat moois tezamen leverde kitsch op
van de bovenste plank.
Enkele jaren geleden begonnen
jonge regisseurs weer 'Heimatfilme'
te maken, maar met een geheel
andere tendenz. Het natuurschoon
vormde de achtergrond, waartegen
de uitbuiting en rechteloosheid van
de landarbeiders des te schriller
afstaken. Niet voor niets werden ze
'linke' oftewel Linkse Heimatfilme
genoemd. Een van de beste voor
beelden van dit genre blijft 'Jagd-
szenen aus Niederbayern' van Peter
Fleischmann.
'Mathias Kniessl', gemaakt in 1972,
is eveneens zo'n linkse Heimatfilm.
Hij is gesitueerd omstreeks de
euwwisseling in de omgeving van
Passau en behandelt een bij uitstek
Duits noodlot. Ook in andere lan
den worden mensen, die door af
komst afwijken van de lngebore-
nen, vaak met een scheef oog aan
gekeken, maar nergens ls de haat
zo groot en zo giftig als in Duits
land. Preciezer gezegd: in de dor
pen en negorijen van Beleren, het
stamland van Franz Josef Strauss.
Mathias KneissI, de hoofdfiguur uit
Reinhard Hauff's film, heeft een
moeder van Italiaanse afkomst. Bo
vendien werd zijn oom als bankro
ver neergeschoten en dat krijgt de
familie te voelen. Mathias' vader
wordt voor een gering vergrijp
doodgeslagen, zijn moeder en zuster
komen in het tuchthuis terecht.
Misdadigers
Dan wordt waar, wat iedereen altijd
al voor waar heeft aangenomen:
Mathias en zijn broer worden echte
misdadigers, ze kunnen niet anders,
zelfs een stuk brood wordt hun niet
gegund. De broer sterft, Mathias
brengt het, na een moord, tot een
zekere roem. f)e boerenknechten,
vertrapt en vernederd, gaan in hem
hun verdediger zien, hun held. Dat
is hij niet, hij is een zieke, wanho
pige man, tot de strot toe vol met
gerechtvaardigde wrok. Enige tijd
weet hij vrij te blijven, verborgen
door het landvolk, maar tenslotte
Verwarring over 'illegale' gastarbeiders
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG Minister Boersma (sociale zaken) heeft namens de
regering een brief op poten geschreven aan Tweede Kamervoor
zitter dr. A. Vondeling over het uitlekken van vertrouwelijke in
formatie. Het gaat over mededelingen die de minister in een strikt
besloten zitting eind vorig jaar deed in de vaste Tweede Kamer
commissie voor sociale zaken over het alsnog wettelijk toelaten
van illegale gastarbeiders in ons land. Ondanks een nadrukkelijk
verzoek hierover niet met buitenstaanders te praten, bleken deze
vertrouwelijke mededelingen kort na de commissievergadering
toch in de pers verschenen te zijn.
land
Ook de filmcarrière van Ferreri is
grillig. Aanvankelijk maakte hij
films in Spanje (tussen 1953 en
1963), waarna hij ongeveer tien
jaar in z'n geboorteland Italië werk
te maar (door censuurproblemen)
naar Frankrijk trok om er 'La
grande bouffe' en 'Touche pas a la
femme blanche' te maken. Tot en
met de film 'La grande bouffe'
stond bij Ferreri een luchthartige
vorm van morbiditeit centraal. Z'n
personages tillen niet zo zwaar aan
het leven, maar hebben tegelijker
tijd gewelddadige karaktertrekjes.
In het verloop van z'n films vallen
er immer doden, die echter niet
echt worden betreurd. De absurdi
teit werd door Ferreri ten top ge
dreven in 'La grande bouffe' waar
z'n vier manlijke hoofdrollen zich
letterlijk doodvreten.
In 'Touche pas a la femme blanche'
lijkt Marco Ferreri meer aandacht
te hebben willen schenken aan
ontspanning, maar dan wel met
heel veel spot. Hij liet namelijk de
beruchte slag tussen generaal Ous
ters en de Indianen naspelen in
dat enorme gat, waar eens de Pa-
rijse Hallen stonden, en nu een
'groot ondergronds metrostation
wordt gebouwd. Tot vlak voor het
einde van deze film ziet het er uit
als een potsierlijke maskerade,
waar de acteurs met kennelijk ple
zier aan hebben gewerkt. Maar in
die slotscène wordt het echt een
bloedige zaak. Dé Indianen moor
den op zeer realistische wijze al die
namaak Amerikanen uit, en dat
betekent bijna een breuk in de
film.
Rolprent
Wanneer je wat langer na denkt
over 'Touche pas..' is het toch ook
weer niet een ontspannende rol
prent zonder pretenties. En passant
wordt de rol van de CIA over de
hekel gehaald; Ferreri treedt zelf
op als een volslagen maffe oorlogs
correspondent, en vooral Marcello
Mastroianni wordt neergezet als
een volstrekt domme ijzervreter.
Overigens is de keuze van dat gat
op de plek van de voormalige Hal-
lan. natuurlijk ook niet helemaal
toevallig. Die gapende wond in de
stad, zegt natuurlijk wel degelijk
iets over Ferreri's houding ten op
zichte van wat er daar gebeurt (of
moet dit beschouwd worden als een
eerste symptoom van het Nieuw-
markt-syndroom?
Kortom 'Touche pas a la femme
blanche' 4s een bijzonder kostelijke
film. die tegelijkertijd ontspannend
is om naar te kijken en de toe
schouwers aan het denken zet.
Rotterdam, Filmhuis, 18 jr.)
Minister Boersma is hier zeer
kwaad over, blijkt uit zijn gisteren
verstuurde brief. Het presidium van
de Tweede Kamer zal zich nu over
deze zaak gaan beraden en eventu
eel maatregelen voorstellen. Er zijn
namelijk al eerder klachten van
ministers binnengekomen dat ver
trouwelijke mededelingen die in
besloten commissievergaderingen
werden gedaan, toch de pers be
reikten. Zo heeft minister Van der
Stoel al énkele malen per brief
over deze lekken geklaagd en aan
gekondigd voortaan met dit risico
rekening r,e zullen houden.
Kamervoorzitter Vondeling bracht
de Kamer van de brief van Boers
ma öp de hoogte bij de behandeling
van mondelinge vragen gistermor
gen aan staatssecretaris Glastra
van Loon (justitie) over het gene
raal pardon voor de illegale gastar
beiders. Over dit pardon is de laat
ste tijd veel verwarring ontstaan en
de staatssecretaris gaf de Kamer
hiervoor indirect de schuld omdat
de vertrouwelijke mededelingen
hierover in december waren uitge
lekt.
De afgelopen weken heeft een aan
tal Illegale buitenlandse werkneT
mers zich bij de politie gemeld voor
een officiële verblijfsvergunning,
omdat zij op grond van de verwar
rende berichtgeving dachten hier
voor in aanmerking te komen. De
politie heeft van deze aanmelder?
Van een verslaggever
LEEUWARDEN Acht maanden
gevangenisstraf, waarvan zes voor
waardelijk met een proeftijd van
twee jaar, legde het gerechtshof in
Leeuwarden gisteren op aan de 52-
jarige doktersvrou«r D. M. van D.-
Van der W.
Zij was door de rechtbank veroor
deeld tot een boete van twintigdui
zend gulden omdat zij in 1970 en
1971 als vrouw van een apotheek-
houdende arts in Gorredijk te veel
aan ziekenfondsen zou hebben ge
declareerd. Volgens de fondsen ging
het om zes ton maar een onpartij
dig accountantskantoor stelde vast
dat het om 132.225, 66 ging. De
officier van justitie was na de uit
spraak van de rechtbank in beroep
gegaan. De procureur-generaal had
vier maanden, waarvan twee voor
waardelijk, geëist.
enkele tientallen direct het
uitgezet, omdat zij niet onder de
nieuwe eisen voor wettelijke toela
ting vielen.
De staatssecretaris heeft de politie
nu opdracht gegeven dat niet meer
te doen de komende tien dagen om
de illegale gastarbeiders in de gele
genheid te stellen de nieuwe richt
lijnen voor wettelijke toelating
goed te bestuderen.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG De kwaliteit van het
water in de Waddenzee zal niet
achteruit gaan wanneer de dijk
tussen Enkhuizen en Lelystad zal
zijn gesloten.
Dit antwoordt minister Westerterp
op vragen van het Tweede Kamer
lid Leo Jansen (PPR) die had ge
steld dat door sluiting van de dijk
tussen Enkhuizen en Lelystad de
zuiverende functie van het IJssel-
meer sterk zoq verminderen. Bo
vendien zou volgens hem door de
snellere doorstroming van het IJs-
selwater veel meer vervuild water
via de sluizen bij Den Over en
Kornwerderzand in de Waddenzee
terecht komen.
Minister Westerterp schrijft echter
dat hier geen sprake van zal zijn.
De verblijftijd van het water in het
oostelijk gedeelte van het IJssel-
meer wordt door het sluiten van de
dijk niet beïnvloed, zodat de biolo
gische zelfreiniging van het water
ongewijzigd doorgaat. Ook het pro
ces van bezinking, waarbij zware
metalen en fosfaten op de bodem
worden afgezet, zal bij sluiting van
de dijk niet veranderen.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM De religieuze groepering Unified Family, waar
van het hoofdkwartier in Amsterdam is gevestigd, wordt er door
het Canadese echtpaar Enhoming van beschuldigd zijn 18-jarige
zoon Ulf Goran verborgen te houden.
hij twijfels heeft over de herkomst
van de aanzienlijke middelen waar
over Unified Family beschikt. Met
de bloemisterij vereniging gaat' hij
praten in verband met de verkoop
van bloemen waarmee de leden
zich bezighouden. Van de zijde van
Unified Family, waarvan de Am
sterdammer Teddy Verheijen een
sleutelfiguur is, was gisteravond
niemand voor commentaar bereik
baar.
In een advertentie, geplaatst in een
aantal dag- en weekbladen, riept
het echtpaar op tot steun aan een
actie tegen Unified Family. Het
heeft de Bennekomse advocaat mr.
E. Huber in de arm genomen.
Ulf Goran Enhoring heeft van au
gustus 1974 tot 'februari van dit
jaar gewoond in een huis van Uni
fied Family in het Noordhollandse
Bergen. In februari, toen zijn ver
blijfsvergunning was verlopen,
heeft hij zich afgemeld bij de Ber
gense politie. Hij is sindsdien
spoorloos. Unified "Family heeft de
heer Enhorning, verbonden aan de
universiteit van Toronto, laten we
ten niet bekend te zijn met dé
huidige verblijfplaats van zijn zoon.
Mr. Huxer zegt de indruk te hebben
dat Unified Family dat adres wel
weet.
Naar aanleiding van de verdwijning
van zijn zoon wil de heer Enhor
ning handel en wandel van Unified
Family aan de kaak stellen. Vol
gens mr. Huber wil hij andere ou
ders waarschuwen voor het gevaar
dat naar zijn mening de groeperin
gen met name voor jonge kinderen
betekent. Dit weekeinde komt hij
in Nederland en volgende week zal
hij gesprekken voeren met de afde
ling vreemdelingenzaken van het
ministerie van justitie, de Fiscale
inlich tingen- en opsporingsdienst
(FIOD) en de Nederlandse bloemis
terijvereniging. Het gesprek met de
FIOD heeft hij aangevraagd, omdat
krijgen ze hem toch te pakken.
Zijn met kogels doorzeefde lichaam
wordt in een ziekenhuis te
München zover opgelapt, dat het
verantwoord is het ter dood te
brengen. Hetgeen geschiedt. Rein
hard Hauff heeft van het ware
verhaal een eerlijke film gemaakt,
zonder pathetiek, pretenties en val
se heroïek. Het lot voltrekt zich
langzaam, bijna gezapig, zoals bij
het landleven past. Zo nu en dan
staat een beeld, dat het waard is in
onze herinnering te worden opge
borgen, een poosje stil. Ellende, on
recht en leed moeten voor zichzelf
spreken, Reinhard Hauff laat het
zien maar geeft geen uitleg. 'Zo'n
film als 'Mathias KneissI' geeft je
eens te meer het gevoel hoe jam
mer het is, dat de nieuwe .Duitse
film door het bioscoopbedrijf zo
min wordt weggezet. Gelukkig wor
den er voor de filmliefhebbers van
tijd tot tijd wel eens schuilhoekjes
gemaakt, waar zij ze toch kunnen
zien. 'Clnestud' vertoont 'Mathias
KneissI' samen met Vittorio de Si-
ca's meesterwerk 'Fietsendieven'.
W. Wielek-Berg
Amsterdam Krlterlon- vrijdag
en zaterdagnacht, 18 jr.
Van vervalsing beschuldigde archeoloog:
slijpsporen op stenen zijn natuurlijk
Van een onzer verslaggevers
MEPPEL/ASSEN Amateur-archeoloog Tjerk Vermaning
(46) zit weer thuis in zijn museum-schip in Meppel. Veront
waardigd toog hij gisternacht naar huis, na eerst op het
politiebureau in Assen, waar hij verhoord was, nog een pers
conferentie te hebben gegeven.
Hij wilde trouwens eerst wel
eens weten of de pers voor zijn
bereidwilligheid wilde betalen.
'Nee? Nou, dan wil ik wel een
paar vragen beantwoorden', om
vervolgens in een afgebroken
vloed van woorden zijn gal te
spuien.
De geleerden die hem aan de
kaak menen te hebben gesteld
wegens vervalsing van oudheid
kundige werktuigen, beschouwt
hij als grote stukken onbenul.
'Naast een man als Tjerk Ver
maning zijn zij niets'.
Vermaning eist nieuw en onpar
tijdige bewijzen. Anders klaagt
hij prof. dr. H. T. Waterbolk
aan wegens smaad. Als advocaat
heeft hij mr. D. G. Doornbos in
Assen in de arm genomen. Wa
terbolk heeft hem - Vermaning
- altijd zijn grote successen mis
gund. 'Mijn vrouw heeft al eens
gewaarschuwd. Ze zei dat ik niet
al mijn vondsten in de pers
moest zetten. Dat wekte Jaloezie
en wantrouwen omdat ik zo veel
vond en die anderen niets. Ik
wuifde dat weg. Ik dacht het
tegenovergestelde. Dat ze me
met eer zouden overladen. Mijn
vrouw krijgt achteraf gelijk'.
Het feit, dat niet prof. Water
bolk maar een jong geoloog,
drs. D. Stapert, in feite de'ver
valsingen' heeft ontdekt, heeft
voor Vermaning geen betekenis.
'Dat is een jong broekie, die
weet helemaal niets'. Of hij dan
veronderstelt dat Waterbolk Sta
pert heeft misbruikt om hem -
Vermaning - in een kwaad dag-
licht te stellen? 'Dat zult u van
mij niet horen. Ik pas wel op'.
De slijpsporen die volgens drs.
Stapert machinaal op de stenen
werktuigen zijn aangebracht,
zijn volgens Vermaning natuur
lijk. Door de eeuwen heen is de
grond in werking geweest door
afwisselen van vorst en dool en
dan krijg je volgens hem zulke
sporen.
Pikante bijkomstigheid is in dit
verband dat Vermaning vroeger
schareslijper is geweest. Hij
weet met de slijpsteen om te
gaan. Bij een huiszoeking door
de politie is niets gevonden van
slijperij. 'Ze dachten een hele
stenensmederij aan te treffen en
allemaal slijpgereedschap en
machines. Ze vonden niets. Dat
kan ook niet. Wat zou ik er mee
moeten?'
De glans die volgens deskundi
gen van de stenen verwijderd
kan worden (wat niet mag om
dat bij andere stenen voorwer
pen dat ook niet kon) veegt
Vermaning van de tafel. 'Omdat
andere stenen zo'n glans heb
ben, hoeven ze dat niet allemaal
te hebben. Die theoretici weten
er niets van/hoe het in de pre
historie eigenlijk toeging. Ik wel.
Ik ben een man Van de praktijk'.
Vermaning zegt dat de verhou
ding met prof. Waterbolk hem
vanaf het begin heeft gefrusr
treerd. 'Een paar jaar geleden
heb ik een hartoperatie onder
gaan. Dat komt daarvan. 'Tilt
zijn overhemd hoog op tot voor
zijn gezicht, om het forse bloed
rode lidteken op zijn borst te
tonen. Begint opnieuw over de
volgens hem onbenullige des
kundigen. Ziet een bewijs daar
van in het feit dat zijn collecties
eerst wel en dan weer niét wor
den goedgekeurd. 'Een grove be
lediging. Ik zal dat zeker niet
nemen'.
Weet zich sterk omdat er heel
wat tegen hem bewezen moet
worden. Ten eerste dat de ste
nen inderdaad vals zijn. Moet
dat bewezen worden door geleer
den die eerst zus en toen zó
dachten over zijn stenen? Ten
tweede moet dan nog het bewijs
komen dat Vermaning zelf de
vervalser is. Tenslotte zou ook
bewezen moeten worden dat hij
de oudheidkundige voorwerpen
geraffineerd in de grond heeft
gestopt. De justitie mag er onder
leiding van hoofdofficier mr. J.
Muntendam in Assen, tegenaan.
Van een verslaggever
GEFFEN (N.B.) De zesjarige An-
dré van de Rijt is gisteren omgeko
men toen hij een douche nam.
Vermoedelijk is hij zuurstof tekort-
gekomen in de slecht geventileerde
badcel, waarin zich een gasgeiser
bevindt. Zijn moeder en zijn zusje,
die zich eveneens in de badcel be
vonden, zijn naar een ziekenhuis
vervoerd.
Van een verslaggever
VELDHOVEN De Veldhovense
gemeentepolitie heeft de 26-jarige
koopman A. P. uit Waalre (NB)
aangehouden en ingesloten in ver
band met de uitgifte van twaalf
valse biljetten van duizend gulden.
De verdachte had gisteren nog niet
bekend.
Vorige week kocht de man-in Veld
hoven van een particulier een per
sonenauto. Hij betaalde met twaalf
briefjes van duizend en vier van
honderd. Pas enkele dagen daarna
ontdekte de verkoper dat de biljet
ten van duizend gulden vals waren.
Na een uitgebreid onderzoek van de
Veldhovense politie kwam men er
achter wie de koper was. Deze werd
aangehouden maar een huiszoeking
leverde geen resultaat op. De auto
was inmiddels doorverkocht.
De laatste maanden wordt in Ne
derland op vrij grote schaal vals
geld in omloop gebracht. Het zijn
voornamelijk biljetten van hon
derd, maar daarnaast werden ook
enkele duizendjes in omloop ge-
Van onze sociaal-economische re
dactie
UTRECHT NW-jongerencontact
vindt dat de verwachtingen die
door de regering waren gewekt in
zake een krachtige en gerichte aan
pak van de jeugdwerkloosheid in de
nota werkgelegenheid van minister
Boersma op geen stukken na wor
den waargemaakte
De regering - die zelf zegt oog te
hebben voor het belang van de
bestrijding van de jeugdwerkloos
heid - is op een enkel punt na
volledig voorbij gegaan aan de
voorstellen in de nota Stop Jeugd
werkloosheid van het jongerencon
tact zelf. Dit doet bij het jongeren
contact de vraag rijzen of de rege
ring van mening is dat de jeugd
werkloosheid in het raam van de
totale werkloosheid een bijkomstig
verschijnsel is. Het heeft er de
schijn van dat de Jonge werkne
mers 'de eersten zijn die bij struc
turele economische teruggang ge
slachtofferd worden', aldus NW-
jongerencontact in een commen
taar.
Het is voor jongerencontact zeer de
vraag of de regeringsmaatregelen
de neergaande trend in de werk
loosheid kunnen ombuigen. Gewe
zen wordt op een toename van
35.090 werkloze jongeren in juli '74
tot 54.100 in januari '75. Ook zou
de regering nauwelijks een ant
woord hebben op de gapende kloof
tussen het opleidingsniveau van
mensen die het onderwijs oplevert
en het niveau van de werkgelegen
heid. Tenslotte wordt erop gewezen
dat de inschrijvingsduur van werk
loze jongens van vijftien tot vier
entwintig jaar ten opzichte van
1970 ruim twee en een half keer zo
lang is geworden.