IKOR laat Surinaamse geboorteland bezoeken IKOR vindt Dolf Coppes onvolledig KOLONISTEN IN MINNESOTA Radio en televisieprogramma's «J® Mr*- - Even puzzelen Vanavond 'Koloniaal treurspel' op de televisie TROUW/KWARTET VRIJDAG 21 MAART 1975 BINNENLAND/RADIO EN TV door Riet Diemer BUSSUM 'Sommige mensen hebben minder zekerheid nodig, maar ik ben iemand die zekerheid nodig heeft'. Met deze opmerking besluit de in Suriname geboren Cynthia het bezoek aan haar ge boorteland. Het IKOR nodigde de 21-jarige Cynthia uit om voor een keer terug te keren naar Su riname, dat ze op tienjarige leeftijd verliet. De camera volgde haar voor twee films die de naam 'Ko loniaal treurspel' kregen en waarvan vanavond 23.05 uur op Nederland 2 de eerste wordt uitgezon den. Regisseur ls de eveneens uit Suri name afkomstige Frank Zichem, die zegt: 'Alles is daar voor ons om er te willen leven; alleen je kunt er niet leven. 'Hij maakte ook de film 'Papieren Nederlandertjes'. 'Verwacht wordt dat de Nederland se mentaliteit van 'laat ze maar teruggaan', wat afneemt na het zien van zo'n film' is de indruk van ds Hans Boerma, waarnemend TV- direeteur van het IKOR. De op dracht was om iemand, die in het land ls geboren en opgegroeid en nog een band met het land heeft, daarheen te laten teruggaan om te zien of er voor haar en haar gezin toekomstmogelijkheden zijn. De vraag is echter of met Cynthia de goede keus is gedaan, omdat ze al sinds haar tiende jaar in Neder land verblijft, er heeft schoolge- 'Het interview over hulpverlening dat het Tweede Kamerlid voor de PPR, Dolf Coppes, op 13 maart met Riet Diemer had behoeft naar onze mening enige aanvulling, met name waar de rol van de kerken betreft, die samenwerken in het IKOR. Dit schrijft de heer J. W. de Haan, directeur radio en algemene zaken van het IKOR ons. Irreëel verwijt Frank: 'Je hoort vaak kreten dat het laf is niet terug te gaan. Maar voor wie een gezin met kinderen heeft en een bestaan heeft opge bouwd, is het een lreëel verwijt. 'Zijn eerste film wordt voor een groot deel besteed aan een geschie denisles. Daaruit laat hij blijken Hij vervolgt: 1. de kerken zijn met dit werk begonnen lang voor Correlatie ontstond nl. in 1956. Toen werd de mogelijkheid gescha pen om na elke kerkdienstuitzen ding de predikant te bellen. Het telefoon-pastoraat, dat hieruit ont stond. nam zo in omvang toe. dat het IKOR hiervoor in 1959 een aparte man aanstelde, namelijk ra diopastor ds. A. Klamer. Deze man is niet 'klaargestoomd' voor zijn werk, maar hij bleek en blijkt over de gave te beschikken om allerhan de deskundigheid (theologie, maat schappelijk werk, psychiatrie) in te zetten voor de mens in nood. Ons bezwaar is. dat de heer Coppes doet alsof er bijna niets gedaan is van uit de kerken en alsof dat wat gedaan wordt dan nog 'theologisch geklungel' is. Hij kan beter weten, want hij heeft zelf zijn eerste gege vens ten dele bij het radiopastoraat gehaald. Een ding hebben de kerken in te genstelling tot wat in het interview beweerd wordt nu net niet gedaan, namelijk het radiopastoraat finan cieren. Dat doen de luisteraars en kijkers die reageerden op de Wilde Ganzen, die enkele malen per jaar voor het radiopastoraat vliegen. En gelukkig zo royaal, dat wij ons over het voortbestaan van het radiopas toraat nog nooit ernstige zorgen hebben gemaakt. Het IKOR heeft misschien wel als eerste omroep grote ernst gemaakt met het geven van duidelijke en verantwoorde aandacht aan de vra gen. d ie worden opgeroepen door allerlei programma's. Wel proberen we om bij het ingaan op die reac ties eeri beroep te doen op bestaan de dienstverlenende organisaties en groepen. Toen kortgeleden een TV-uitzen- ding plaatsvond over M.S. patiën ten zaten na afloop in het IKOR- huis drie M.S. patiënten, een paar gespecialiseerde medici, een maat schappelijk werkster, twee ver pleegkundigen. twee programma- mensen en de radiopastor gereed om tot diep in de nacht telefonisch informatie en hulp te geven. Na onze radioprogramma's door bij voorbeeld ex-psychiatrische patiën ten en homofielen bevindt zich in het IKOR-huis een telefoon-redac tie waarin in de hoofdmoot wordt gevormd door mensen uit deze groepen zelf. naast deskundigen, programmamakers en mensen van het radiopastoraat. In het interview staat: "Veel om roepen durven deze onderwerpen niet aan 'We zouden bijna zeg gen: was het maar waar. Men brengt ze soms op de buis, zonder zich te realiseren wat men oproept. Dat er bij de omroepen alleen wordt gelet op kijk- en luistercij fers is ook niet helemaal waar. Juist omdat men met de resultaten van het huidige continu-program- ma-onderzoek bij de radio zo wei nig gelukkig is 'omdat je niet weet hoe de programma's overkomen'. (Coppes) ligt er in Hilversum een plan klaar om het luisteronderzoek geheel anders in te richten. Wij begrijpen, dat het artikel niet de b edoeling had de rol van de kerken te verkleinen. De eigenlijke bedoeling-: positieve aandacht voor de vragen van Dolf Coppes aan de minister om onderzoek en vorming van een team dat een reëel ant woord kan geven op de reacties onderstrepen wij volkomen. Aldus de heer De Haan. Waar het IKOR niet met name genoemd is. is in het interview regelmatig gesproken over het om roeppastoraat. waaronder IKOR en bijvoorbeeld het KRO-pastoraat wordt verstaan. Er zijn in het hele stuk geen namen genoemd van om roepen of zendgemachtigden. Daar over ging de kwestie niet. De heer De Haan haakt in op de zin: 'De gedachte dat, zoals bij een omroep het geval is, een theoloog wordt klaargestoomd voor dit werk spreekt Coppes niet aan'. Daarmee is allerminst gedacht aan ds. Kla mer of het IKOR, dat trouwens geen omroep, maar een zendge machtigde is. Er is gedacht aan een niet-genoemde omroep. Waar wordt gesproken over het fi nancieren van het radiopastoraat geldt het voor de KRO in ieder geval, dat de kerken dat betalen en de omroepen de uitzendingen. Over de gang van zaken bij het IKOR was inderdaad geen melding ge maakt. Wat dan de opmerking betreft dat er een plan klaar ligt voor het kijk- en luisteronderzoek, dat wordt ingericht om te weten hoe de pro gramma's bij de mensen overko men. het plan is nog helemaal niet in werking omdat het afhangt van de financiële middelen. Tenslotte was toch het belangrijk ste punt van het interview dat er een onderzoek wordt ingesteld naar de omvang en aard van de reacties op radio- en tv-uitzendingen. Waar daar de hulp wordt ingeroepen van de omroepen, zal vanzelf gedacht worden aan het IKOR. 'Er wordt al veel gedaan, maar niet gecoördi neerd' stelde Coppes vast. Het moet toch ook bekend zijn dat presenta toren van nachtradio vaak hele moeilijke gesprekken te verwerken krijgen van mensen in nood. De bedoeling van Coppes: een pool van mensen die overal kan worden ingezet. Maar gelukkig staat de heer De Haan, getuige zijn slotop merking. ook achter een onderzoek naar hulpaanvragen en. vorming van een team. R.D. Dit in Cynthia, die op uitnodi ging van het IKOR voor korte tijd terugging naar haar land oln de bestaansmogelijkheden te onderzoeken. dat de strijd om een vrij en mens waardig bestaan op te bouwen voor de bewoners van Suriname allesbe halve nieuw is. In de filmbeelden wordt getoond hoe Suriname sinds het begin van de zeventiende eeuw bezet is door Westerse overheersers. In 1613 was er een Amsterdamse factorij in de omgeving van Paramaribo. Engelse interesses werden vertaald in strijd over de ruggen van de bevolking. Er kwamen Nederlandse plantages. Aangevoerde negers moesten de plaats innemen van de uitgeputte bevolking. De slavenmarkten ont staan. In de achttiende eeuw breekt een tijd aan van rijke mensen, wier welvaart zich uitte in een aantal slaven van twintig tot dertig per familie. Uit die tijd dateren de Nederlandse advertenties, zoals: 'Weggelopen Louisa, gemerkt op haar linkerarm'. Veel slaven ontvluchten en schui len in de bossen samen. Deze bos negers worden gevaarlijk voor de blanken door hun guerrilla's. De strijd wordt beslecht als het leger wordt ingezet. Vanaf 1873 worden arbeidskrachten geput uit Azië. In 1902 uit het verzet zich in het vermoorden van een bedrijfsleider van de suiker plantage Mariënburg. Later blijkt Suriname als kolonie niet meer te redden. Overgeschoten arbeids krachten schuilen samen in de stad. Het blijkt dat het land is aangewezen op het buitenland om zich financieel te redden. Thans ontvluchten zo tienduizenden Suri name. Echt of onecht? gaan en tussen de Nederlanders is opgegroeid. Ze studeerde ballet, volgt nu een cursus typen en leert voor haar MAVO-dipioma. Ze trouwde jong en heeft een zoontje. Haar beleving van de sfeer in Suri name wordt als illustratie gebruikt bij de actuele en frustrerende situ atie. waarvoor op dit ogenblik veel Surinamers staan. Dank zij de op handen zijnde onafhankelijkheid van Suriname komen ze voor de vraag: ben ik Surinamer of Neder lander? Frank Zichem verwacht dan ook dat veel Surinamers in ons land met belangstelling zullen kijken. Frank: 'Aan de ene kant wijst Cynthia haar land af en kiest liever voor Nederland in verband met de Surinaamse onzekerheid. Aan de andere kant toont ze liefde voor haar land. Ter illustratie vertelt ze over die kinderen, die 's avonds om elf uur pinda's en sinaasappels op straat verkochten'. In Achter het Nieuws hebben de amateurarcheoloog Tjerk Vermaning en diens vrouw met grote j stelligheid verzekerd, dat de nu als vervalsing aangemerkte stenen voorwerpen wel degelijk echt zijn. En Tjerk zei dat prof. Waterbolk, die zolang met hem heeft samen gewerkt eerst maar eens met bewijzen op de proppen moet komen. Ik heb dezer dagen via de tv horen beweren dat werktuigen uit de oertijd gemakkelijk zijn na te bootsen. Als dat zo is, snap ik niet goed waarom de ontdekking zolang op zich heeft laten wachten. Ombudsman Hans Ouwerkerk heeft zich gezet achter het plan om openbare gebouwen beter toegan kelijk te maken voor gehandicapten. Hun organisaties hebben voorge steld, deze vrij eenvoudig uit te voeren karweien te laten realiseren in het kader van de overheids maatregelen voor werkverruiming. Ouwerkerk en de gehandicapten kregen van kamerleden te horen dat aanvaarding van het plan door de regering zo goed als zeker is. Er zit, dunkt mij. een interessante documentaire in. als bijvoorbeeld het team van een cultuerele rubriek eens nagaat waarom veel openbare gebouwen per traditie zijn voorzien van opgaande entree-constructies. Wat, om een modebegrip te gebrui ken, de filosofie was achter der gelijke fraaie bordessen en de boven straatniveau gelegen vertrekken. Dan moet daarvoor ook gekeken worden over de grens van eigen land en over die tussen West en Oost. Want overal op de wereld zijn er de bewijzen van te vinden dat in bepaalde tijdvakken hoge 'stoe pen' het symbool waren (en nog zijn) van autoriteit en verheven heid. Zelfs in volksrepublieken, 't Wilhelmina is op slot. Gelukkig maar. want deze VARA-serie was een twaalfvoudig snoer van creatief onvermogen en dramaturgisch falen. Oorzaak van het dichtspijkeren van dit buurthuis is verbouwing. En dat doet de vraag rijzen of wij. (na restauratie) een nieuwe reeks socio-drama's te zien zullen krijgen. Als ze dan maar meer kwaliteit vertonen dan de nu afgesloten beunhazerij. Bijna drie uur lang heeft de AVRO een film laten zien die aan de honderden afleveringen van Peyton Place voorafging. In kan mij niet voorstellen dat hiermee veel echte fans van de zes jaar vergende op eenstapeling van tragedies een dienst is bewezen. Immers liefhebbers van familiefeuillètons gaan zich hechten aan de 'gezichten'. Mark Robsons' film uit 1957 biedt wat dat betreft geen enkele herkenning en wijkt eveneens in de verwikkelingen af van hetgeen zolang vertrouwd was. Ik kom nog even terug op het programa van de ombudsman. Daarin werd verteld dat ongeveer 30 procent van de in gezinsver vangende tehuizen levende gehan dicapten best zelfstandig zouden kunnen wonen. In Enschede staat een plan op stapel om vijf ge handicapten In een flat onder te brengen. Over de verzorging waarvoor zes beroepskrachten nodig zijn. werd gezegd, dat dit in ver gelijking met inrichtingen goed koper is. Dit lijkt onwaarschijnlijk, maar Ouwerkerk vroeg geen nadere uitleg. Evenmin informeerde hij of het verblijf in een tehuis inderdaad zovee minder integrtie in de gewone samenleving betekent. En zoveel minder 'privacy'. Kortom, dit programma werd teveel toegespitst op het. beschikbaar stellen van geld. TON HYDRA (ADVERTENTIE) E&L geeft toe... ...dat 90% van haar winst naar p haar kliënten gaat die daar recht P op hebben. Heeft al een P levensverzekering bij E&L? p De goede verzekeringadviseur p kent E&L. Als de beste. Equity Law Levensverzekeringen helder als glas Korte Voorhout 20 Den Haag Tel. 070-469262* door Vilhelm Moberg CopyriKlit Iliillandla B V. linarn 2 De nieuwe inwoners waren boeren zonder grond, die in een land te recht gekomen waren met grond zonder boeren. Ze kwamen uit de Oude Wereld, waar ze onder een overheid geleefd hadden, die ze niet zelf uitgekozen hadden en die ze weigerden te erkennen. Ze trokken weg van autocraten en landeigena ren. weg van armoede en onder drukking. Ze verlieten Duitsland om onderdrukte opstanden. Ierland om de aardappelziekte en Zweden om de godsdienstvervolgingen. De immigranten waren de ongehoorza me zonen en dochteren van hun vaderland, en nu namen ze een land in bezit dat geen overheid had. Het waren' meestal Jonge mensen: driekwart van de bevolking van Minnesota Territory bèstond uit personen onder de dertig jaar. Er waren geen afgeleefde oudjes te verzorgen. De immigranten waren Jonge mensen In een jong land: ze werden niet belemmerd door de autoriteit van de oudere generatie. Voor hen begon het leven opnieuw: ze moesten alleen op eigen kracht voort, ze verbraken de macht van oude gewoonten, regelden hun za ken op hun eigen manier en ge hoorzaamden aan geen andere wil dan hun eigen. Hier was het aan hen zelf om voor een bestuur te zorgen. In de wildernis genoot hun rebelse geest volop van de onge kende vrijheid. Niemand kende hier bovendien klassen en standen, hier bezat nie mand geërfde privileges en rechten, niemand stond door zijn geboorte boven of onder een ander. Ieder werd naar zijn kunnen gewaardeerd en gemeten met de maatstaf van de bruikbaarheid. Of een man bo ven of onder de maat was werd beslist door wat hij kon presteren. De immigrant wachtte niet. als hij een obstakel op zijn weg vond. hij had geen tijd om een omweg te maken om een gevallen boom heen. Hij moest voedsel zoeken voor zich en zijn gezin, hij moest een huis timmeren. Hij moest een nieuwe maatschappij van de grond af aan opbouwen. Het aantal van hen die stukken grond aanvaard hadden, was aan vankelijk nog klein en zij woonden ook ver uiteen. Ze konden elkaar nog niet beroepen, het gedruis van hun werktuigen was over en weer nog niet te horen, als ze aan hun arbeid waren. Maar vanaf het jaar 1850 kwamen elk jaar meer mensen het Territorium binnen, in grote scharen en bij kleine troepjes kwa men ze. soms gezinsgewijze en soms ook een voor een. en ze vestigden zich aan de hemelkleurige wateren die het land zijn naam gegeven hadden: Minnesota. En de bruine nomade moest wijken voor de blanke landbouwer, de wil de dieren stonden hun plaats af aan de tamme beesten, de grazige weiden van de kudden werden tot akkers en de hoge bomen werden geveld, ze leverden timmerhout voor de huizen van hen die een vaste woonplaats gekozen hadden. Hoog en klaar welfde de hemel zich boven de woeste velden, waar de immigranten hun nieuwe rijk stichtten. De wijde horizon in het land dat zonder grenzen voor hen uitgestrekt lag prikkelde hun ener gie en hun scheppingsdrang: alles moest nieuw worden. Groot en oneindig was het land, groot en oneindig waren htm dro men. Dit is het vervolg van het verhaal over een groepje mensen die hun woonstede in Ljuder in Smaland verlieten en naar Noord-Amerika geëmigreerd zijn. Zweden was het land dat zij achter zich lieten, de republiek van Noord- Amerika het land dat hen opnam, en het vruchtbare dal rondom het Ki-Chi-Sagameer tussen de Missis sippi en de St. Croix-rivier werd het land dat zij veranderden. 143. Intussen zat smldje Verholen nog uitgebreid met Willem Halsker te overleggen. 'Nou weet je het, Willem', zei hij. 'De burgemeester heeft die arme van Muizenis doen opsluiten, maar hij weigert dat te erkennen. Hij zei, dat-ie van- niks wist. Ik moest me maar met de loco-burgemeester in verbinding stellen, als ik iets over van Muize nis aan de weet wil komen. 'Het wordt hier zo langzamerhand een beangstigend vraagstuk, Verho len', zuchtte Willem. 'Ik weet nou echt niet meer goed wat ik ermee aan moet. Ten gevolge van onze training zijn de meeste dorpelingen op het moment zo sterk als een beer. Ze zijn vol goede moed en zelfvertrouwen en ze staan gewoon te trappelen van ongeduld om hun schurkachtige burgemeester de laatste beslissende slag toe te die nen. Maar ja.we kunnen op het moment niet veel doen, nu die knaap ziek te bed ligt'. 'Ik zou toch in ieder geval mijn licht eens kunnen gaan opsteken bij de loco burgemeester', zei de smid. 'Vang ik daar óók bot, dan licht ik de minis ter onmiddellijk schriftelijk in over wat hier allemaal gebeurd is. Ik zal niet aarzelen het geval van gruwe lijke vrijheidsberoving openlijk bekend te maken. De minister moet dan zelf maar eens komen onder zoeken wat voor schandelijke toe standen er hier in Rijkhuyzen heersen'. 'Toch zullen we zelf ook nog eens definitief moeten overdenken wat voor maatregelen we kunnen nemen om de burge meester tot aftreden te dwingen.We kunnen ondanks al onze spier- PELLI, PINGO EN HUN VRIENDEN DIT MOET BEN ER6 EEN VOUDIG LIEDJE ZIJN DAT \ZE6R06 SPEELT... IK KOOR NAMELIJK NIETS. 'NEE DE TUBA ISSTUK.X DAT NOEM IK' JE MAG HEM KEBBENJ NOG EENS kracht toch niet maar zo overgi tot het nemen van drastische ma regelen en het gebruik van slai de argumenten.zei Willem pe zend. 'Da's waar', merkte smid op. 'Nou jalaat ik in i geval eerst maar eens naar de lo burgemeester gaan'. Hij sta weer in zijn oude auto'tje en ri door de nog steeds bij stron neervallende regen naar het meentehuis toe. De ons allen rei zo bekende bode, Kobus Reutel) bos. dacht natuurlijk, dat er i zéér belangrijk personage kwi aanrijden, want het gebeurde Rijkhuyzen niet zo dikwijis, dat auto's stilhielden voor het gemet tehuis. Daarom rende hij onmidó lijk t.oe om de juist gearriveerdei bescherming van een groot regi scherm aan te bieden. 6060 IDE FERDINAND ff? 8 o o O m ©PIB //è/9 Radio vandaag HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Badlnerie: klassie en amusementsmuziek. (7.30 Nws. 7.21 Echo) 8.24 Overweging. 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 De wonderlijke letter M. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Aubade: klassieke kamermu ziek (10.30 Nws.) NOS: 11.30 Blik op de derde wereld. 11.45 Blik op Europa. KRO: 12.00 Bericht Vastenaktie. 12.01 (S) Van twaalf tot twee: KRO's pauzeprogramma. (12.22 Wij van het land. 12.26 Mededelin gen. 12.30 Nws. 12.41 Echo. 13.00 Raden maar) 14.00 Lieven en leven. 14.15 Schoolradio. 14.45 (S) Interlokaal op vrijdag. (15.30 Nws.) 17.00 Zonder gren zen: rubriek over missie en zending. 17.10 (S) De hutsgeklutste kinderspelen. 17.30 Nws. 17.32 Echomagazine. 18.30 Nws. 18.41 Echo. 18.50 Verken ning: sociaal-maatschappelijke informa tie. 18 58 Marktberichten. 19.00 (S) Uit het operette album. 19.30 (S) In ant woord op uw mschrijven 21.00 (S) De blanke top. 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.40 (S) Goal: sport en muziek. 23.55- 24.00 Nws HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.30 (S) Dag met een gaatje, met om 8.00 Nws. en om 8.11 Radiojournaal. 9.00 Schoolradio. NOS: 9.20 Wat heeft dat kind. 9.35 Waterstanden. 9.40 Toeris- mo: toeristische Informatie uit binnen- en buitenland. AVRO: 10.00 (S Kleu tertje luister. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws. 11.03-11.05 Radiojournaal) 11.30 (S) Knipperlicht: wekelijks ver- keersmagazine. 11.55 Beursberichten. 12.00 (S De platenkeuze van Willem Strletman. OVERHEIDSVOORL.12.30 Uitzending voor de landbouw. AVRO: 12.40 (S) Koninklfjke Luchtmacht Kapel. 12.55 Radiojournaal. VPRO: 13.00 Nws. 13.11 Vandaag dit. morgen dat. 13.25 Programma-overzicht. 13.30 Interview 14.00 Muziek - De wereld van muziek en geluid op zijn kop of andersom 1530- Permanent Wave. 16.00 Nws. 16.03 Van daag dit. morgen dat. 16.05 Nova Zem- bla: Dat valt nog te bezien. 17.30 Welin gelichte kringen: rechtstreeks debatpro gramma. 17 55 Med. VPRO 18.00 Nws. 18.11 Vandaag dit.- morgen dat. P.P.: 18.20 C.H.U. VPRO: 18.30 Programmaoverzicht 18.31 Embar go: wekelijks themaprogramma. 19.30 Ra dio Vrij Belgie. NOS: 19.50 Den Haag vandaag. VARA: 20.00 Nws. 20.05 (S) Omroeporkest met soliste. 21.35 Zondag schrijvers aan het woord. 2145 (S) Ar- chios Ensemble: klassie muziek. 22.10 (S) De Staalkaart. 23.00 (S) Muziek van deze eeuw. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III EO: 7.02 (S) Gospelsound: muziek spe ciaal voor Jonge mensen. 8.03 Klankbord. 8.10 (S) Tussen thee en koffie. 9.03 (S) De muzikale fruitmand. TROS: 10.03 Pep op drie. 11,03 Drie draait op verzoek. NCRV: 12.03 (S) Drie draalt tussen de middag. 13.03 (S) Hier en Nu. 13.08 Drie NOS: 18.02 Joost mag niet eten. 19.20 Drie loopt achter. AVRO: 20.02 Burenge rucht. 21.02 De Negen-Uur-Show 22.02 Radiojournaal. 22.05 Superclean Dream Machine. 23.02 (S) Vanavond laat. 0.02 Radiojournaal. 0.05 Weekend-Muzlek-Ma- gazine. 102 Soultime USA. 2.02 Continu de nacht door. 4.02 .Voor dag en dauw. (2.02. 4.02 en 5.57 radiojournaal). NCRV: 6.02-7.00 (S) IGaar wakker. Speciaal TV vandaag 9 Na Kung Fu, waarin Will Geer de grootvader van de Waltons meespeelt (20.21), hervat de AVRO de geschiedenis van De gebroeders Hammond. Patrick O'Connel is Glyn Owen opgevolgd als vertolker van de rol van Edward. Ned. 2/21.10 9 Ook in de John Wayne-film The Searchers is een oude bekende uit een populaire tv-serie te herken nen: Ken Curtis, in Gunsmoke de krassend sprekende hulpsheriff. Ned. 1/20.21 9 Televizier Magazine bevat o.a. een reportage over Vietnamese kin deren die in Europese ziekenhuizen worden behandeld omdat ze in ei gen land geen overlevingskansen hebben. Verder een kijkje achter de schermen van het songfestival. Ned. 2/22.00 9 In Music-all-in van de TROS treden op Herman Schoonderwalt, Greetje Kauffeld en misschien ook de Amerikaanse zanger Randy Neivinan. Ned. 1/22.15 9 Het IKOR vertoont het eerste deel van Een koloniaal verleden, een film van de Surinaamse cineast Frank Zichem. Ned. 2/23.00 9 Een priester, een arts en een brandweerofficier proberen een jonge vrouw ervan te weerhouden dat zij van een hoog flatgebouw springt. Titel van de film: Als alle anderen falen. Duitsl. 1/23.00 9 In het KRO-programma Interlo kaal op Vrijdag spreekt Jacques van Kollenberg met Ton Koot over diens boek De glorie van Amster dam. Hilv. 1/16.00 9 Van Tsjaikowsky zijn in VARA- Klassiek te beluisteren: Sneeuw- meisje, Afscheidsaria van Jeanne d'Arc en de suite uit De pantoffel tjes. Hilv. 2/20.05 NEDERLAND I NOS-NOT 10.45-11.35 Schooltelevisie TELEAC 18.15 Duits, les 2 18.45 Paulus de Boskabouter NOS 18.55 Journaal 19.05 Het zal je kind maar wezen. tvTserie 19.35 A touch of Teach In 20.00 Journaal 20.21 The Searchers. filmserie met John Wayne 22.15 Music-all-in Virginia Vee brengt het liedj ui 'I get a kick out of you' in he programma 'Music all in'. 23.20 Interview met de Minister-President 23.30 Journaal it NEDERLAND II NOS 18.45 Paulus de Boskabouter 18.55 Journaal AVRO 19.05 AVRO's Toppop 20.00 Journaal 20.21 Kung Fu. tv-serie 21.10 De Gebroeders Hammond, tv-serie 22.00 Televizie Magazine 22.40 AVRO's Sportpanorama IKOR 23.00 Terug naar Suriname, dok. film )h( 23.40 Journaal Jt Horizontaal: 1. els, 4. hoofddeksel, 8. water in Friesland, 10. rondhout, 12. visje, 15. heideplantje, 17. jon gensnaam, 19. tussenzetsel, 20. baan voor balspel, 22. tennisterm, 23. be koorlijk, 24. wig, 26. hogepriester te Silo, 27. Ho 11. gravin. 29. voortdu rend. 30. organische verbinding, 31. aantal, 33. oude lengtemaat. 37. pers. voornaamw.. 38. hijswerktuig, 39. monster. Verticaal: 1. bode aan een universi teit, 2. muzieknoot, 3. boom, reeds. 6. voorvoegsel, 7. gebak, S muzieknoot, 11. verkeerd, 12. zieke 13. soort hond. 14. wandversierinSffl 16. houten klepper, 18. plaats Drente, 21. moerasvogel, 24. schild pad, 25. bitter vocht, 27. onhel aanbrengende godin, 28. watergei 32. spil van een wiel, 34. muziek- noot, 35. lidwoord, 36. stoomturbine (afk.), 37. familielid. JJ lol Oplossing van gisteren: 1. droom, leen roema, 3. oliën, 4. Genua. 5. inleg; 6. serie. 7. teder. DROGIST MANA GER.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 4