Voor de NPB gaat het
morgen erop of eronder
in.p.b.
Terug naar Paulus' smart
w
fl
u
Hervormd contact met
NG Sendingkerk
Vandaag
ihsrilall
PPP
Ds. Van Schuppen
secretaris raad
voor eredienst
Onze
adressen
Spaanse kardinaal
protesteert tegen
regeringbesluit
Nieuwe boekei
Simavi-penningen
voor zr. Bahler en
majoor Den Hartog
KERK/BINNENLAND
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT 'Zaterdag zal het voor de Nederlandse protestantenbond (NPB) erop of eronder gaan'.
Dat zegt deze dagen ds. L. H. van der Bilt, theologisch staffunctionaris van de NPB, over de buiten
gewone algemene ledenvergadering, die morgen in de Utrechtse Leeuwenberghkerk zal worden ge
houden.
Morgen zal Inderdaad moeten blij
ken, of de vijftienduizend leden
•tellende NPB kans ziet, uit de im
passe te komen, waarin de bond op
de algemene vergadering van 22
november geraakte, toen een voor
stel tot contributieverhoging ver
worpen werd en het bestuur daarop
en bloc zijn aftreden aankondigde.
De Nederlandse protestantenbond
presenteert zich graag als een on
dogmatische geloofsgemeenschap
naast de kerken, die geen kerk wil
zijn. Dat neemt niet weg. dat net
als in de kerken ook in de NPB
spanningen gekomen zijn tussen
'top' en 'grondvlak', tussen een
meer traditionele visie op het kerk-
zljn en experimenteren met nieuwe
modellen 'op weg naar morgen'.
BIJ de bestuurders en voorgangers
van een aantal grote en middelgro
te afdelingen was de laatste jaren
een groeiend gevoel van onvrede
met de koers van 'Utrecht', die zij
voor zich uitlegden als 'minder als
kerk functioneren en Je meer rich
ten op maatschappelijke actie'. Bo
vendien zitten die grote en middel
grote afdelingen, die nog zelf een
voorganger hebben (dat is namelijk
met lang niet alle 98 afdelingen het
geval) in vele gevallen gevangen in
de inflatiespiraal. Zij hebben steeds
meer moeite om een voorganger te
kunnen houden en zien daarom el
ke cent naar het landelijk apparaat
met lede ogen gaan.
Vandaar dat in de algemene verga
dering in november 'Utrecht' ge
maand werd, de tering naar de
nering te zetten. Het landelijk ap
paraat was veel te druk met activi
teiten, waarvan de afdelingen, waar
tenslotte toch het hart van de NPB
klopt, te weinig profijt trokken. Het
bureau ln Utrecht diende zich te
beperken tot zijn eigenlijke taak
als service-orgaan aan de afdelin
gen. Nu doet de NPB-staf te inten
sief mee aan oecumenische hulpac
ties (Sahel, Vietnam, de Koerden,
vooral Noord-Ierland). Ook de be
moeienissen met het interkerkelijk
overleg in schoolzaken (IKOS), dat
het godsdienstonderwijs op openba
re scholen verzorgt, met de raad
van kerken en anderen zouden op
nut en noodzaak moeten worden
J. Knoester, voorzitter van de
commissie, die de vergadering
van morgen heeft voorbereid.
Omslag van een folder van de
NPB.
getest. Vrijwilligers zouden dat
werk eigenlijk net zo goed kunnen
doen.
En zo werd op die novemberdag
met de stemmen van veertien afde
lingen (samen 4131 leden omvat
tend) vóór, tegen bijna 3500 een
motie van mr. C. P. Tuk uit Ede
aanvaard, waarin de contributiever
hoging werd afgewezen en fors
werd voorgesteld, de bemanning
van het bondsbureaü ln Utrecht te
halveren.
Luxe
Ds. Van der Bilt en de andere
staffunctionaris Onno de Haan
kunnen deze houding goed begrij
pen. 'Werkend in het grondvlak
ben Je al gauw geneigd, de top als
overbodige luxe te beschouwen',
zegt ds. Van der Bilt. 'De voor
naamste zorg van de afdelingsbe
stuurders ls: hoe lang kunnen wij
onze voorganger nog houden. Want
onze afdeling kan alleen functione
ren als er een dominee is. En dan
ervaren zij, dat vanuit het landelijk
bureau veel zaken komen, die wei
nig relatie hebben met het afde
lingsleven'.
Maar hoofdbestuur en staf zagen al
enkele Jaren aankomen, dat aan
die toestand en eind zal komen.
Voorzitter prof. dr. G. J. van den
Berg zei het ln zijn openingswoord
ln november misschien wat te uit
dagend. dat hij verwachtte (als ge
volg van de inflatie en de vergrij
zing van het voorgangersbestand),
dat een plaatselijke afdeling met
een eigen fulltime voorganger om
streeks 1980 al een witte raaf zou
zijn geworden.
Vandaar dat het beleid van het
hoofdbestuur gericht is op de vor
ming van regionale multidiscipli
naire teams van functionarissen,
die zich naast de klassieke voor-
gangerstaken vooral bezig zullen
moeten houden met het mobilise
ren van het lekenkader. De NPB zal
ln de toekomst in de visie van
hoofdbestuur en staf primair een
gemeenschap van geestelijke doe-
het-zelvers moeten zijn. Aan de op
leiding van 'voorgangers-nieuwe-
stijl' is de NPB al enkele Jaren
bezig.
Geen kerk
Overigens vinden de heren Van der
Bilt en De Haan, dat de tegenstel
ling niet adekwaat omschreven
wordt met termen als 'minder als
kerk functioneren en meer aan
dacht richten op maatschappelijke
actie'. De NPB wil krachtens zijn
traditie van 105 jaar juist geen
kerk zijn, al functioneert hij wel
voor velen als hun kerkelijke ge
meente. Bijna 45 procent van de
NPB-ers is tevens lid van een kerk
genootschap: 15 procent ls her
vormd, 7 procent remonstrants, 4
procent doopsgezind, 9 procent is
aangesloten bij het humanistisch
verbond en verder telt de NPB on
der haar leden liberale joden,
boeddhisten, rooms-katholieken en
zelfs gereformeerden. De NPB is
een open geloofsgemeenschap voor
Ieder, die religieuze oriëntatie zoekt
en vandaaruit samen met anderen
de humaniteit ln de samenleving
wil dienen. Het kerkelijke werk is
daarbij één aspect.
Het programma van de NPB omvat
zowel godsdienstig, als vormings-
en maatschappelijk werk. Een be
scheiden aantal NPB-ers neemt
deel aan kerkelijke activiteiten,
zegt de heer De Haan. Minstens
zoveel doen mee aan de andere
activiteiten. Tien procent bijvoor
beeld is alleen algemeen lid en niet
aangesloten bij een afdeling. Daar
om verwerpt hij beslist de gedach
te. dat het landelijk appparaat al
leen maar een service-apparaat aan
de afdelingen mag zijn. De activi
teiten. die de staf ontwikkelt, beho
ren wezenlijk bij de plaats, die de
NPB inneemt ln de samenleving.
Ierland
Het is overigens een traditie van de
NPB iets aan te slingeren en daar
na onder te brengen in meer alge
meen verband. Zo is het NPB-initi-
atief inzake de hulp aan Noord-
Ierland (o.a. de vakanties voor Ier
se teenagers in Nederland, de zg.
experimenten in samenleven) on
dergebracht in een stichting samen
met anderen, waarvoor De Haan
overigens nog wel de helft van zijn
tijd werkzaam is. Na Pasen komen
er weer drie groepen naar ons land,
naar Halfweg, Oosterbeek en Vlaar-
dingen.
Zo heeft de NPB ook altijd op de
bres gestaan voor het godsdienst
onderwijs op de openbare school.
Het IKOS drijft ln feite nog steeds
op de NPB. Verder kunnen ge
noemd worden het vormingswerk
op Venwoude (Lage Vuursche), be-
jaardenwerk in veel plaatsen, aan
dacht voor het Groene Kruis en
vele andere activiteiten in de sa
menleving, zowel landelijk als
plaatselijk, maar die op hun beurt
een stuk professionele begeleiding
nodig hebben.
De Haan: 'De NPB kan niet worden
losgedacht van dynamiek, van actie
en activiteit, van geëngageerd bezig
zijn. De NPB is geen consumenten
bond van passieve afstandbedie-
nende knopomdraaiers, van her
kauwers van kant-en-klaar voedsel.
Van zoekers naar harmonie in de
trant van ballroom-music waarop
het zo goed doelloos deinen ls'.
Tegelijk benadrukt hij. dat de pas
tor zijn unieke taak blijft behou
den. In het bondsbeleid is geen
sprake van devaluering van de in
spirerende functie van de zondagse
eredienst. Maar deze ls niet los te
ügÜffStefa Srt;-
Wsl a
r: Zmm..
denken van het geloven van maan
dag tot zaterdag.
Voorstellen
Wat de vergadering van morgen
betreft: in de crisis na de novem-
bervergadering is een adviescom
missie Ingesteld, onder leiding van
dr. J. Knoester uit Waddinxveen.
Daarin zijn de verschillende beleids
opvattingen vertegenwoordigd. De
verwachting is dan ook. dat het
voorstellenpakket van deze com
missie het wel halen zal.
In haar advies stelt deze commissie
nuchter vast, dat niet steeds een
wisel getrokken kan worden op het
vertrouwen, dat het in de toekomst
wel weer eens beter zal gaan. Daar
om stelt zij een 'crisismanagement'
van twee en een half jaar voor om
een goed duidelijk antwoord te
krijgen op de vraag, hoe groot de
levensvatbaarheid van de NPB is.
Aangezien het hoofdbestuur te ken
nen gegeven heeft, onder alle om
standigheden bij zijn aftreden te
blijven, stelt de adviescommissie
voor deze periode een speciaal
'hoofdbestuur met bijzondere taak'
UIT
VAN LEZERS
Discriminatie
Hartverwarmend is de karaktervas
te houding van minister Van der
Stoel, die weigert Joodse Nederlan
ders te discrimineren, zelfs tegen
het verlangen van machtige Arabi
sche groot-ollebezltters ln. Maar-
.waar blijft die karaktervastheid,
die flinke en fiere houding als het
gaat om discriminatie van ongebo
renen? Waarom worden het leven
en zelfs de gezondheid van een
zwangere vrouw hoger gewaardeerd
dan het leven van de onschuldige
mens, die zij in haar lichaam
draagt? Zelfs het van KVP en ARP
uitgaande wetsvoorstel inzake abor
tus gaat aan deze discriminatie
mank. Deze naar een Christen-De
mocratisch Appèl (CDA) strevende
partijen moesten toch weten, dat
deze discriminatie zachtjes gezegd
onchristelijk en onmenselijk ls.
Leidschendam
J. H. M
J. K. van Loon
Het artikel van de heer G. J.
Brinkman over de heer J. K. van
Loon heeft bij mij enige herinne-
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
ringen wakker geroepen aan zijn
Baarnse periode. Hij was een Kuy-
perlaan tot in de toppen van zijn
vingers, maar tegelijk een heerlijke
nonconformist, die fel kon toornen
tegen de schijnheiligheid en onbe
wogenheid van een star dogmatis
me. Toen het Hersteld Verband
werd opgeheven keerde hij samen
met de oude 'meester' Onvlee naar
de geref. kerk terug. In Baam ging
de heer Van Loon zijn eigen weg.
Van hieruit redigeerde hij het tijd
schrift voor de homeopathie en
ijverce hij voor een leerstoel aan
de Utrechtse Universiteit. Toen hij
voor de AR-partlj tot lid van de
gemeenteraad werd gekozen, kon
hij zijn sociale gevoelens in bredere
kring uitdragen. Vioeger zei men
van sommige christenen dat zij
'eng van ingewand Waren, maar
ruim van hart'. Voor zichzelf na
men zij het nauw, maar anderen
gunden zij de evangelische ruimte
die zij nodig hadden. De heer Van
Loon was een van deze christenen.
DEN HAAG De nederduits gereformeerde sendingskerk in Zuid-
Afrika heeft het moderamen van de hervormde synode laten we
ten bereid te zijn een correspondentie-relatie met de hervormde
kerk aan te gaan. Een dergelijke relatie heeft deze kleurlingen-
kerk al langer met de gereformeerde kerken in Nederland.
Deze verhouding zal zich wat be
treft de hervormden voorlopig be
perken tot de wederzijdse uitwisse
ling van ambtelijke stukken en an
dere publicaties van de kerken.
Tijdens een gesprek, dat de secre
taris-generaal van de hervormde
kerk, dr. A. H. van den Heuvel
enige tijd geleden ter gelegenheid
van een bezoek van ds. D. Botha,
de blanke scriba van de synode van
de Sendingkerk had, werd door
hem deze mogelijkheid van contact
gesuggereerd.
Tevens wees dr. Van den Heuvel op
het belang van een uitwisseling
van studenten en wederzijdse be
zoeken aan synodes. Dr. Van den
Heuvel sprak daarover als zijn
overtuiging uit, dat dergelijke di
recte contacten van belang zouden
kunnen zijn voor de hervormde
kerk, vanwege de vragen waarmee
zij zich betreffende zuidelijk Afrika
geconfronteerd ziet.
De scriba van de synode van de
Zuldafrikaanse kleurlingenkerk zegt
in zijn brief, dat wat betreft stu-
DEN HAAG Het breed modera
men van de hervormde synode
heeft ds. G. van Schuppen (57) te
Beverwijk benoemd tot secretaris
van de hervormde raad voor de
eredienst. Hij volgt wijlen ds. A. W.
Lazonder op. Omdat het een halfti
mefunctie betreft, is ds. Van
Schuppen op zoek naar een 'halfti
me-gemeente'. Voorlopig blijft hij
verbonden aan de hervormde ge
meente te Beverwijk en werkt hij
zich alvast in bij de raad.
denten- en synodebezoeken zij ge
bonden is aan haar lidmaatschap
van de federate raad van de neder-
duitse gereformeerde kerken, met
welke instantie eerst overleg ge
pleegd moet worden eer men tot
dergelijke stappen overgaat.
Zuidlaren
A. van den Berg
Dr. Wiersinga (4)
door dr. C. Rijnsdorp
HOOFDKANTOOR:
Nieuwe Zijds Voorburgwal
276-280, Amsterdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM:
Westblaak 9-11, Rotter
dam Tel 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG:
Parkstraat 22. Den Haag.
Tel. 070-469445.
Postbus 101.
LEIDEN:
Steenstraat 37, Leiden.
Tel. 071-31441.
Postbus 76.
DORDRECHT:
Scheffersplefn 1, Dor
drecht. Tel 078-33370.
Postbus 118.
GRONINGEN:
Nieuwe Ebbingestr. 25.
Groningen.
Tel. 050-125307.
Postbus 181.
ZWOLLE:
Melkmarkt 56. Zwolle.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3.
Als dr. Wiersinga nadrukkelijk ont
kent dat de verzoening betekent
dat Christus door God getroffen
werd met het gericht dat ons zon
daars behoorde te treffen, als borg
die onze schuld betaalt, dan is hij
gevaarlijk voor de kerk. Met zijn
leer kan geen mens zalig worden.
Laat de synode tucht oefenen en
laten wij dr. Wiersinga niet verge
ten in ons gebed.
Bergscbenhoek
Jac. v.d. Kooy
Media nota
Natuurlijk is uw commentaar, in
uw blad van 19 maart, op deze nota
van minister Van Doorn, gunstig.
Als u op 'de bijstand van Van
Doorn' Tons belastinggeld) hoopt of
dat misschien al hebt. dan kunt u
moeilijk anders. Wiens brood men
eet, wiens woord men spreekt.
Mogen wij in ons vrije Nederland
bewaard blijven voor een opge
drongen krant als waarop u in het
eind van uw commentaar doelt.
Want we weten vooraf al, welke
kleur die krant zal hebben. Daar
behoef Je niet eens drie maal voor
te raden.
Ermelo.
W. R. Koppe.
Naschrift hoofdredactie: Het is de
bedoeling van de regering eventu
ele steun niet rechtstreeks te geven,
maar via een bedrijfsfonds —Juist
om situaties te voorkomen van het
brood dat men eet en dè taal die
men spreekt. Ook het Concertge
bouworkest krijgt bijdragen van de
overheid, maar het hoeft daarom
nog niet uitsluitend werkjes te spe
len die minister Van Doorn aardig
of mooi vindt.
Na de lectuur van het boek van dr. H. J. Heering (geb. 1912)Franz
Rosenzweig, Joodse denker in de twintigste eeuw (uitg. Martinus
Nijhoff, 's-Gravenhage, 106 blz-, 19,75)heb ik Romeinen 9 vers
1 en 2 opgeslagen, waar Paulus spreekt over zijn grote smart en
voortdurend hartzeer vanwege de verwerping van de Messias door
Israël. Ik geloof dat de kerk naar die smart terugmoet.
Het wordt in onze dagen voor ieder
die zien wil duidelijk, dat ons wes
ters christendom is vergroeid met
onze westerse cultuur, zoals die zich
in haar opeenvolgende perioden in
de geschiedenis heeft ontwikkeld.
De westerse kerken stoelen op Je
ruzalem, Athene en Rome, namen
van steden die drie gedachtenwe-
relden vertegenwoordigen: de Jood
se, de griekse en de romeinse. De
kerk die het stevigst op reze drie
voudige wortel stoelt, is de rooms-
katholieke kerk. De kerken van de
reformatie vormen een vertakking
met een eigen leven, maar ontvan
gen hun levenssappen evengoed uit
die drievoudige wortel.
Wat wij beleven is het bloot komen
en aan de lucht prijsgegeven wor
den van het grieks-romeins wortel
gestel. In onze opengeworpen we
reld immers gaan volken en cultu
ren meespreken die op heel andere
en voor een deel zelfs oudere wor
tels stoelen: het Verre Oosten, In
dia en Afrika. Zolang de blanke
westerling grote delen van de we
reld overheerste, kon hij zijn eigen
christelijke cultuur vanzelfsprekend
superieur vinden. Dit gaat niet
meer. Ze wordt niet waardeloos,
maar wel betrekkelijk
Deze nieuwe situatie ls het gevaar
lijkst voor de romeinse wereldkerk,
gezien haar hiërarchische machts
structuur. Wat de protestantse ker
ken in de weg zit, is hun eigen
halverwege heilig verklaarde ont
staansgeschiedenis en ln het ver
lengde daarvan hun gekoesterde
identiteit. Maar in alle christelijke
kerken wordt het belang van de
wortel Jeruzalem steeds duidelijker.
We gaan pas nu overzien hoe ont
zaglijk groot het verlies is geweest
van de joodse inbreng, al bijna van
het begin af aan. Naarmate de wor
tels Athene en Rome gaan verdro
gen, krijgt Jeruzalem meer beteke
nis.
Reveil
Men is geneigd er een besturing
van Godswege in te zien, dat het
joodse geestesleven al sinds tiental
len Jaren bezig is een soort reveil
door te maken. In onze krant van
28 juli 1973 besprak ondergeteken
de het boek van prof. Hasselaar
over de Christen geworden jood
Eugen Rosenstock-Huessy (1888-
1973) onder de titel: Joods denken
reddende factor? Ik citeerde daarin
een krasse uitspraak van Rosen-
stock: 'Zonder joden geen ware
kerk en geen authentiek christen
dom.' Rosenzweig ontmoette ln
1910 Rosenstock op een conferen
tie. Later komen er diepgaande ge
sprekken en een scherpe briefwis
seling over de verhouding tussen
Jodendom en christendom, discus
sies waarin men elkaar niet spaart.
Een nachtelijk gesprek in 1913 be
slist: bijna bewogen een christen te
worden, blijft Rosenzweig jood.Het
is een bijna Nlkodemiaanse situa
tie.
De wereldhistorische betekenis van
dergelijke gesprekken treedt pas la
ter aan de dag. Hasselaar consta
teerde dat Rosenstock wordt dood
gezwegen (ook omdat hij niet In de
bestaande vakjes paste): Rosen
zweig is, zo schrijft Heering, vrijwel
alleen bekend als medewerker van
Martin Buber aan diens bijbelver
taling; zijn zevende hoofdstuk, over
taal en vertalen, is op zichzelf een
beschouwing waard, die hier buiten
de lijst valt. Ik zie er ook van af
het boek van Heering te excerperen
(d.w.z. er een uittreksel van te ma
ken), ten eerste omdat dit toch een
noodzakelijke verarming betekent,
maar vooral ten tweede omdat men
in een kort artikel eigenlijk maar
één gedachte duidelijk kan maken.
En dat is het tweegesprek tussen
christendom en jodendomwaarvan
de actualiteit dus een dubbele oor
zaak heeft: aan de christelijke kant
het verlies van het monopolie van
het grieks-romeinse erfgoed, en aan
de joodse kant (na de grote joden
moord en de stichting van de staat
Israël) bij zionisten en nlet-zionis
ten de hernieuwde bezinning op
eigen betekenis en roeping ln de
volkerenwereld.
Geen zionist
Rozenzweig was geen zionist, hij
stierf ln 1929 en de stichting van
de staat Israël in 1948 zou hij, had
hij die beleefd, zeker niet met
geestdrift als een oplossing hebben
begroet. In zijn denken speelt het
begrip geschiedenis een eigenaardi
ge rol, die met zijn hele filosofie
samenhangt en hier niet nader kan
worden uiteengezet. Dat hij niette
min reeds als jonge man een
scherpe kijk had op het concrete
wereldgebeuren, bewijst zijn uit
spraak in 1912: 'We staan niet voor
een oorlog, maar voor een tijdperk
van oorlogen en europees gezien
zitten we daar al helemaal midden
in.'
Het hoofdwerk van Rosenzweig is
de driedelige studie Stern der Erlö-
sung, Ster van de Verlossing. 'In de
Stern biedt hij de theologisch-wljs-
gerige verantwoording van zijn
denkbeelden; verdere systematische
geschriften vormen voor het mee-
rendeel kommentaren op dit ene
boek' (bl. 22). Prof. Heering toont
zowel het eigensoortige en typisch
joodse van Ro'senzweigs denken
aan als bepaalde trekken die over
eenkomen met moderne geestelijke
stromingen in de niet-Joodse we
reld. De recensent kan dit niet
allemaal navertellen; hij kan alleen
herinneren aan het boek van prof.
Hasselaar en nu ook, verwijzen
naar Heerings helder geschreven
uiteenzetting, die bovendien gezet
ls met een heldere letter en in in
een formaat dat plezierig in de
hand ligt. Evenals Hasselaar jegens
Rosenstock, is Heering tegenover
Rosenzweig tegelijk bewonderend
en nuchter-kritisch. Maar waar het
mij in deze aankondiging vooral
om te doen ls, dat' is te wijzen op
de zo nodige herscholing van het
christelijk denken aan de joodse
geest. Dan gaat de oude wonde van
Paulus weer branden en blikt de
kerk via haar constantijnse periode
terug op de apostolische tijd, waar
in zij nieuwe inspiratie dient te
zoeken op haar moeizame weg naar
de eenentwintigste eeuw.
voor. In het beleid zou dan hoge
prioriteit moeten worden gegeven
aan de voorstellen met betrekking
tot de stichting Opleiding en Bij
scholing, opdat de cursussen zo
spoedig mogelijk kunnen beginnen.
Tenslotte adviseert de commissie de
contributieverhoging alsnog goed te
keuren.
Die centenkwestie zit de beide staf
leden overigens wel dwars. Het
gaat om een verhoging van elf naar
negentien gulden per lid per jaar.
Zeg nou zelf, wat ls in vergelijking
met de bijdragen, die men in de
kerken moet betalen, elf gulden'
De bond had in geen vijf jaar
verhoging gevraagd.
De Haan hoopt, dat de vergadering
morgen duidelijk zal kiezen voor
het program, dat de bond gesteld
heeft. 'Het meest beducht ben ik
voor een houding van: laten wp
maar betalen en dan maar weer
eens zien, hoe het gaat. Die apathie
moet doorbroken worden. Een bui
tenstaander zei laatst tegen mij:
als één geloofsgemeenschap in deze
tijd de wind ln de zeilen zou moe
ten hebben, zou dat toch zeker wel
de NPB moeten zijn'.
De aanraking
Het verhaal van Jezus en de kinde
ren eindigt met precies dat beel<
dat we er altijd van hebben: en Ho;
omarmde ze en hun de handeü
opleggende, zegende Hij ze. Dai
was het waarom die moeders mei
hun kinderen kwamen. Ze kreget
hun wens, hun kinderen bij dii
wondere rabbi, in zijn nabij heic
onder zijn handen, door hem aan
geraakt en gezegend. Wie zou da
niet willen voor zijn kinderen? Wl
zijn druk bezig met kinderen. Onz
hele school- en opvoedingssysteei
staat ter discussie. Experimentei
zijn niet van de lucht en we kun
nen er blij mee zijn, als we z
bezig zien. Ik kan er, om zo t
zeggen, nog jaloers op worden al
ik die scholen zie waar kinderen a
maar een morgen expressief bezi
mogen zijn, lekker tekenen en klei
en en wat dies meer zij. Nog kom
mij wel eens dat enge blauwe te
kenboek van het gymnasium i
handen, zes jaar lang heb ik erii
getekend en niets anders dan gla
in lood. tot Calvijn, een stelselma
tige dood voor alle creativiteit. He
wordt anders en wie zou zich daar
in niet verheugen? Maar dit, ui
ons verhaal, is het belangrijkste
kinderen bij deze man Gods. Jong
mensen bij deze bevrijder van he
mensenleven. Als we dat zoude
kwijtraken, dan zijn we alles kwij
Dan baat al het andere niet. Daar
om luistert het zo nauw tusse
ouders en kinderen, wanneer di
ouders christenen willen zijn. E
daarom i s de vernieuwing van d
christelijke school een dubbe
moeilijke opgave, waarvoor velei
gelukkig ook dubbele moed aan d
dag leggen. Dat zijn dingen waa
het omgaat. Leren zij Hem werke
lijk kennen? Of staan ook wij i
de weg? (Marcus 10).
MADRID (UPI) Kardinaal Ta-
rancon heeft een krachtig protest
laten horen tegen het verbod dat
de regering uitvaardigde voor een
processie in een armenwijk van
Madrid. De kardinaal, die de poli
tieke leider is van de rooms-katho-
lieke kerk in Spanje, liet in alle
kerken i>n Madrid een boodschap
voorlezen, waarin hij het verbod
'onbegrijpelijk' noemde. Maar hij
riep priesters die uit protest in
staking waren gegaan op weer aan
het werk te gaan. De processie zou
zaterdag in een industriewijk ge
houden zijn. De organisatoren had
den de bedoeling om de discussie
op gang te brengen over de slechte
omstandigheden waaronder de ar
beiders en hun gezinnen moeten
leven. De regering verbood daarop
de processie.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Joure: J. A. Kanii
kand. te Utrecht.
Aangenomen het beroep door dJ
gen. syn. tot zendingspred. (tei
dienste van de ev. chr. kerk va}
Bolaang Mongondow, standplaat!
Kotamobagu, Indonesië): R. F. Q
Beltman, kand. te Oegstgeest; dj
benoeming tot predikant voor bul
tengw. werkz. bij de prov. kerkveri
gadering van Noord-Brabant-Limf
burg (ziekenhuispred. Willem)
Alexander ziekenhuis te Det
Bosch): H. G. van Duyl te Rottern
dam. ,i
Afscheid op 23 maart van Vriezen?
veen: G. Jonkers ber. te Utrechtp
van Kolderveen: drs. L. W. E
Schipper ber. te Eibergen; van Roti,
terdam (pred. in het ziekenhuispai
toraat): H. G. van Duyl, ten behoef,
ve van het pastoraat van het Wilt
lem-Alexander ziekenhuis te Def
Bosch. t
Intrede te Rijssen: W. A. v. d. Plaf
uit Ooltgensplaat; te Vlaardingen)
J. Wieman uit Alblasserdam; tl
Wijnjeterp: H. S. J. Kalf uit Beni
nebroek.
GEREF. KERKEN
Afscheid van Doesburg: B. Baal
ber. te Vlaardingen.
Intrede te Amstelveen: Chr.
Smitskamp uit Grouw-Irnsum.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Ridderkerk: drs.
van Heest, voorheen zendingsprt
in Indonesië, wonende te Gouda.
Jan G. Elburg. Praatjes kijkei
Meulenhoff, Amsterdam. 144 bi:
Prijs 19,50.
Cursiefjes, aforismen, korte stukje
er worden er nogal wat geschrevei
Vele komen niet verder dan krat
of periodiek waarin zij verschene
zijn, sommige blijken direct rij
voor boekpublicaties: ik denk aa
werk van Louis Paul Boon, Richat
Minne of Simon Carmiggelt. In t<
genstelling tot dergelijke vaste mi
dewerkers aan dagbladen hebbe
los vaste cursi visten nauwelijks ee
publiek dat geïnteresseerd is in
boekuitgave van hun stukjes. Het
daarom opvallend dat Meulenho
het heeft aangedurfd om na vijl
tien jaar het korte-baan proza va
Jan Elburg te herdrukken, pro?
dat vol staat met woordvondsten e i
woordspelingen. Sommige zijn w i
aardig: 'De uitdrukking 'ik dach D
tekent treffend de staa t van h< l
huidige denken' of: 'Nederlandein
zouden de kunst van het understa
tement niet verstaan? En wat
denken van 'het zonnetje' en
bremfiets'? Het hele boek aden
een vrolijke sfeer, die mij echti
wat te vaak doorslaat naar jolii
heid. Soms deden de stukjes nv
aan het werk van Jan Hanlo dei,
ken, maar Hanlo kende meer sfeei Tl
en gevoelsnuances dan Elbui
toont.
HAARLEM Prins Claus zal o o
zaterdag 12 april SMAVI-legpei cl
ningen uitreiken aan zuster
Bahler en majoor Eva den Harto
De uitreiking zal plaatsvinden tij
dens een feestelijke bijeenkoms
die SIM A VI vereniging voor m<
dische hulp in de tropen, organ
seert ter gelegenheid van haar vij
tigjarig jubileum. a_
Zuster Bahler van de Bazelse zei
ding is werkzaam geweest in e«
leprakliniek op West-Irian. Ma jo*
Den Hartog werkt voor het Leg<
des Heils in BamgladesJ.
4;