Voor de NPB gaat het morgen erop of eronder in.p.b. Terug naar Paulus' smart w fl u Hervormd contact met NG Sendingkerk Vandaag ihsrilall PPP Ds. Van Schuppen secretaris raad voor eredienst Onze adressen Spaanse kardinaal protesteert tegen regeringbesluit Nieuwe boekei Simavi-penningen voor zr. Bahler en majoor Den Hartog KERK/BINNENLAND Van een onzer verslaggevers UTRECHT 'Zaterdag zal het voor de Nederlandse protestantenbond (NPB) erop of eronder gaan'. Dat zegt deze dagen ds. L. H. van der Bilt, theologisch staffunctionaris van de NPB, over de buiten gewone algemene ledenvergadering, die morgen in de Utrechtse Leeuwenberghkerk zal worden ge houden. Morgen zal Inderdaad moeten blij ken, of de vijftienduizend leden •tellende NPB kans ziet, uit de im passe te komen, waarin de bond op de algemene vergadering van 22 november geraakte, toen een voor stel tot contributieverhoging ver worpen werd en het bestuur daarop en bloc zijn aftreden aankondigde. De Nederlandse protestantenbond presenteert zich graag als een on dogmatische geloofsgemeenschap naast de kerken, die geen kerk wil zijn. Dat neemt niet weg. dat net als in de kerken ook in de NPB spanningen gekomen zijn tussen 'top' en 'grondvlak', tussen een meer traditionele visie op het kerk- zljn en experimenteren met nieuwe modellen 'op weg naar morgen'. BIJ de bestuurders en voorgangers van een aantal grote en middelgro te afdelingen was de laatste jaren een groeiend gevoel van onvrede met de koers van 'Utrecht', die zij voor zich uitlegden als 'minder als kerk functioneren en Je meer rich ten op maatschappelijke actie'. Bo vendien zitten die grote en middel grote afdelingen, die nog zelf een voorganger hebben (dat is namelijk met lang niet alle 98 afdelingen het geval) in vele gevallen gevangen in de inflatiespiraal. Zij hebben steeds meer moeite om een voorganger te kunnen houden en zien daarom el ke cent naar het landelijk apparaat met lede ogen gaan. Vandaar dat in de algemene verga dering in november 'Utrecht' ge maand werd, de tering naar de nering te zetten. Het landelijk ap paraat was veel te druk met activi teiten, waarvan de afdelingen, waar tenslotte toch het hart van de NPB klopt, te weinig profijt trokken. Het bureau ln Utrecht diende zich te beperken tot zijn eigenlijke taak als service-orgaan aan de afdelin gen. Nu doet de NPB-staf te inten sief mee aan oecumenische hulpac ties (Sahel, Vietnam, de Koerden, vooral Noord-Ierland). Ook de be moeienissen met het interkerkelijk overleg in schoolzaken (IKOS), dat het godsdienstonderwijs op openba re scholen verzorgt, met de raad van kerken en anderen zouden op nut en noodzaak moeten worden J. Knoester, voorzitter van de commissie, die de vergadering van morgen heeft voorbereid. Omslag van een folder van de NPB. getest. Vrijwilligers zouden dat werk eigenlijk net zo goed kunnen doen. En zo werd op die novemberdag met de stemmen van veertien afde lingen (samen 4131 leden omvat tend) vóór, tegen bijna 3500 een motie van mr. C. P. Tuk uit Ede aanvaard, waarin de contributiever hoging werd afgewezen en fors werd voorgesteld, de bemanning van het bondsbureaü ln Utrecht te halveren. Luxe Ds. Van der Bilt en de andere staffunctionaris Onno de Haan kunnen deze houding goed begrij pen. 'Werkend in het grondvlak ben Je al gauw geneigd, de top als overbodige luxe te beschouwen', zegt ds. Van der Bilt. 'De voor naamste zorg van de afdelingsbe stuurders ls: hoe lang kunnen wij onze voorganger nog houden. Want onze afdeling kan alleen functione ren als er een dominee is. En dan ervaren zij, dat vanuit het landelijk bureau veel zaken komen, die wei nig relatie hebben met het afde lingsleven'. Maar hoofdbestuur en staf zagen al enkele Jaren aankomen, dat aan die toestand en eind zal komen. Voorzitter prof. dr. G. J. van den Berg zei het ln zijn openingswoord ln november misschien wat te uit dagend. dat hij verwachtte (als ge volg van de inflatie en de vergrij zing van het voorgangersbestand), dat een plaatselijke afdeling met een eigen fulltime voorganger om streeks 1980 al een witte raaf zou zijn geworden. Vandaar dat het beleid van het hoofdbestuur gericht is op de vor ming van regionale multidiscipli naire teams van functionarissen, die zich naast de klassieke voor- gangerstaken vooral bezig zullen moeten houden met het mobilise ren van het lekenkader. De NPB zal ln de toekomst in de visie van hoofdbestuur en staf primair een gemeenschap van geestelijke doe- het-zelvers moeten zijn. Aan de op leiding van 'voorgangers-nieuwe- stijl' is de NPB al enkele Jaren bezig. Geen kerk Overigens vinden de heren Van der Bilt en De Haan, dat de tegenstel ling niet adekwaat omschreven wordt met termen als 'minder als kerk functioneren en meer aan dacht richten op maatschappelijke actie'. De NPB wil krachtens zijn traditie van 105 jaar juist geen kerk zijn, al functioneert hij wel voor velen als hun kerkelijke ge meente. Bijna 45 procent van de NPB-ers is tevens lid van een kerk genootschap: 15 procent ls her vormd, 7 procent remonstrants, 4 procent doopsgezind, 9 procent is aangesloten bij het humanistisch verbond en verder telt de NPB on der haar leden liberale joden, boeddhisten, rooms-katholieken en zelfs gereformeerden. De NPB is een open geloofsgemeenschap voor Ieder, die religieuze oriëntatie zoekt en vandaaruit samen met anderen de humaniteit ln de samenleving wil dienen. Het kerkelijke werk is daarbij één aspect. Het programma van de NPB omvat zowel godsdienstig, als vormings- en maatschappelijk werk. Een be scheiden aantal NPB-ers neemt deel aan kerkelijke activiteiten, zegt de heer De Haan. Minstens zoveel doen mee aan de andere activiteiten. Tien procent bijvoor beeld is alleen algemeen lid en niet aangesloten bij een afdeling. Daar om verwerpt hij beslist de gedach te. dat het landelijk appparaat al leen maar een service-apparaat aan de afdelingen mag zijn. De activi teiten. die de staf ontwikkelt, beho ren wezenlijk bij de plaats, die de NPB inneemt ln de samenleving. Ierland Het is overigens een traditie van de NPB iets aan te slingeren en daar na onder te brengen in meer alge meen verband. Zo is het NPB-initi- atief inzake de hulp aan Noord- Ierland (o.a. de vakanties voor Ier se teenagers in Nederland, de zg. experimenten in samenleven) on dergebracht in een stichting samen met anderen, waarvoor De Haan overigens nog wel de helft van zijn tijd werkzaam is. Na Pasen komen er weer drie groepen naar ons land, naar Halfweg, Oosterbeek en Vlaar- dingen. Zo heeft de NPB ook altijd op de bres gestaan voor het godsdienst onderwijs op de openbare school. Het IKOS drijft ln feite nog steeds op de NPB. Verder kunnen ge noemd worden het vormingswerk op Venwoude (Lage Vuursche), be- jaardenwerk in veel plaatsen, aan dacht voor het Groene Kruis en vele andere activiteiten in de sa menleving, zowel landelijk als plaatselijk, maar die op hun beurt een stuk professionele begeleiding nodig hebben. De Haan: 'De NPB kan niet worden losgedacht van dynamiek, van actie en activiteit, van geëngageerd bezig zijn. De NPB is geen consumenten bond van passieve afstandbedie- nende knopomdraaiers, van her kauwers van kant-en-klaar voedsel. Van zoekers naar harmonie in de trant van ballroom-music waarop het zo goed doelloos deinen ls'. Tegelijk benadrukt hij. dat de pas tor zijn unieke taak blijft behou den. In het bondsbeleid is geen sprake van devaluering van de in spirerende functie van de zondagse eredienst. Maar deze ls niet los te ügÜffStefa Srt;- Wsl a r: Zmm.. denken van het geloven van maan dag tot zaterdag. Voorstellen Wat de vergadering van morgen betreft: in de crisis na de novem- bervergadering is een adviescom missie Ingesteld, onder leiding van dr. J. Knoester uit Waddinxveen. Daarin zijn de verschillende beleids opvattingen vertegenwoordigd. De verwachting is dan ook. dat het voorstellenpakket van deze com missie het wel halen zal. In haar advies stelt deze commissie nuchter vast, dat niet steeds een wisel getrokken kan worden op het vertrouwen, dat het in de toekomst wel weer eens beter zal gaan. Daar om stelt zij een 'crisismanagement' van twee en een half jaar voor om een goed duidelijk antwoord te krijgen op de vraag, hoe groot de levensvatbaarheid van de NPB is. Aangezien het hoofdbestuur te ken nen gegeven heeft, onder alle om standigheden bij zijn aftreden te blijven, stelt de adviescommissie voor deze periode een speciaal 'hoofdbestuur met bijzondere taak' UIT VAN LEZERS Discriminatie Hartverwarmend is de karaktervas te houding van minister Van der Stoel, die weigert Joodse Nederlan ders te discrimineren, zelfs tegen het verlangen van machtige Arabi sche groot-ollebezltters ln. Maar- .waar blijft die karaktervastheid, die flinke en fiere houding als het gaat om discriminatie van ongebo renen? Waarom worden het leven en zelfs de gezondheid van een zwangere vrouw hoger gewaardeerd dan het leven van de onschuldige mens, die zij in haar lichaam draagt? Zelfs het van KVP en ARP uitgaande wetsvoorstel inzake abor tus gaat aan deze discriminatie mank. Deze naar een Christen-De mocratisch Appèl (CDA) strevende partijen moesten toch weten, dat deze discriminatie zachtjes gezegd onchristelijk en onmenselijk ls. Leidschendam J. H. M J. K. van Loon Het artikel van de heer G. J. Brinkman over de heer J. K. van Loon heeft bij mij enige herinne- Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. ringen wakker geroepen aan zijn Baarnse periode. Hij was een Kuy- perlaan tot in de toppen van zijn vingers, maar tegelijk een heerlijke nonconformist, die fel kon toornen tegen de schijnheiligheid en onbe wogenheid van een star dogmatis me. Toen het Hersteld Verband werd opgeheven keerde hij samen met de oude 'meester' Onvlee naar de geref. kerk terug. In Baam ging de heer Van Loon zijn eigen weg. Van hieruit redigeerde hij het tijd schrift voor de homeopathie en ijverce hij voor een leerstoel aan de Utrechtse Universiteit. Toen hij voor de AR-partlj tot lid van de gemeenteraad werd gekozen, kon hij zijn sociale gevoelens in bredere kring uitdragen. Vioeger zei men van sommige christenen dat zij 'eng van ingewand Waren, maar ruim van hart'. Voor zichzelf na men zij het nauw, maar anderen gunden zij de evangelische ruimte die zij nodig hadden. De heer Van Loon was een van deze christenen. DEN HAAG De nederduits gereformeerde sendingskerk in Zuid- Afrika heeft het moderamen van de hervormde synode laten we ten bereid te zijn een correspondentie-relatie met de hervormde kerk aan te gaan. Een dergelijke relatie heeft deze kleurlingen- kerk al langer met de gereformeerde kerken in Nederland. Deze verhouding zal zich wat be treft de hervormden voorlopig be perken tot de wederzijdse uitwisse ling van ambtelijke stukken en an dere publicaties van de kerken. Tijdens een gesprek, dat de secre taris-generaal van de hervormde kerk, dr. A. H. van den Heuvel enige tijd geleden ter gelegenheid van een bezoek van ds. D. Botha, de blanke scriba van de synode van de Sendingkerk had, werd door hem deze mogelijkheid van contact gesuggereerd. Tevens wees dr. Van den Heuvel op het belang van een uitwisseling van studenten en wederzijdse be zoeken aan synodes. Dr. Van den Heuvel sprak daarover als zijn overtuiging uit, dat dergelijke di recte contacten van belang zouden kunnen zijn voor de hervormde kerk, vanwege de vragen waarmee zij zich betreffende zuidelijk Afrika geconfronteerd ziet. De scriba van de synode van de Zuldafrikaanse kleurlingenkerk zegt in zijn brief, dat wat betreft stu- DEN HAAG Het breed modera men van de hervormde synode heeft ds. G. van Schuppen (57) te Beverwijk benoemd tot secretaris van de hervormde raad voor de eredienst. Hij volgt wijlen ds. A. W. Lazonder op. Omdat het een halfti mefunctie betreft, is ds. Van Schuppen op zoek naar een 'halfti me-gemeente'. Voorlopig blijft hij verbonden aan de hervormde ge meente te Beverwijk en werkt hij zich alvast in bij de raad. denten- en synodebezoeken zij ge bonden is aan haar lidmaatschap van de federate raad van de neder- duitse gereformeerde kerken, met welke instantie eerst overleg ge pleegd moet worden eer men tot dergelijke stappen overgaat. Zuidlaren A. van den Berg Dr. Wiersinga (4) door dr. C. Rijnsdorp HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11, Rotter dam Tel 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG: Parkstraat 22. Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leiden. Tel. 071-31441. Postbus 76. DORDRECHT: Scheffersplefn 1, Dor drecht. Tel 078-33370. Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25. Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56. Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. Als dr. Wiersinga nadrukkelijk ont kent dat de verzoening betekent dat Christus door God getroffen werd met het gericht dat ons zon daars behoorde te treffen, als borg die onze schuld betaalt, dan is hij gevaarlijk voor de kerk. Met zijn leer kan geen mens zalig worden. Laat de synode tucht oefenen en laten wij dr. Wiersinga niet verge ten in ons gebed. Bergscbenhoek Jac. v.d. Kooy Media nota Natuurlijk is uw commentaar, in uw blad van 19 maart, op deze nota van minister Van Doorn, gunstig. Als u op 'de bijstand van Van Doorn' Tons belastinggeld) hoopt of dat misschien al hebt. dan kunt u moeilijk anders. Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt. Mogen wij in ons vrije Nederland bewaard blijven voor een opge drongen krant als waarop u in het eind van uw commentaar doelt. Want we weten vooraf al, welke kleur die krant zal hebben. Daar behoef Je niet eens drie maal voor te raden. Ermelo. W. R. Koppe. Naschrift hoofdredactie: Het is de bedoeling van de regering eventu ele steun niet rechtstreeks te geven, maar via een bedrijfsfonds —Juist om situaties te voorkomen van het brood dat men eet en dè taal die men spreekt. Ook het Concertge bouworkest krijgt bijdragen van de overheid, maar het hoeft daarom nog niet uitsluitend werkjes te spe len die minister Van Doorn aardig of mooi vindt. Na de lectuur van het boek van dr. H. J. Heering (geb. 1912)Franz Rosenzweig, Joodse denker in de twintigste eeuw (uitg. Martinus Nijhoff, 's-Gravenhage, 106 blz-, 19,75)heb ik Romeinen 9 vers 1 en 2 opgeslagen, waar Paulus spreekt over zijn grote smart en voortdurend hartzeer vanwege de verwerping van de Messias door Israël. Ik geloof dat de kerk naar die smart terugmoet. Het wordt in onze dagen voor ieder die zien wil duidelijk, dat ons wes ters christendom is vergroeid met onze westerse cultuur, zoals die zich in haar opeenvolgende perioden in de geschiedenis heeft ontwikkeld. De westerse kerken stoelen op Je ruzalem, Athene en Rome, namen van steden die drie gedachtenwe- relden vertegenwoordigen: de Jood se, de griekse en de romeinse. De kerk die het stevigst op reze drie voudige wortel stoelt, is de rooms- katholieke kerk. De kerken van de reformatie vormen een vertakking met een eigen leven, maar ontvan gen hun levenssappen evengoed uit die drievoudige wortel. Wat wij beleven is het bloot komen en aan de lucht prijsgegeven wor den van het grieks-romeins wortel gestel. In onze opengeworpen we reld immers gaan volken en cultu ren meespreken die op heel andere en voor een deel zelfs oudere wor tels stoelen: het Verre Oosten, In dia en Afrika. Zolang de blanke westerling grote delen van de we reld overheerste, kon hij zijn eigen christelijke cultuur vanzelfsprekend superieur vinden. Dit gaat niet meer. Ze wordt niet waardeloos, maar wel betrekkelijk Deze nieuwe situatie ls het gevaar lijkst voor de romeinse wereldkerk, gezien haar hiërarchische machts structuur. Wat de protestantse ker ken in de weg zit, is hun eigen halverwege heilig verklaarde ont staansgeschiedenis en ln het ver lengde daarvan hun gekoesterde identiteit. Maar in alle christelijke kerken wordt het belang van de wortel Jeruzalem steeds duidelijker. We gaan pas nu overzien hoe ont zaglijk groot het verlies is geweest van de joodse inbreng, al bijna van het begin af aan. Naarmate de wor tels Athene en Rome gaan verdro gen, krijgt Jeruzalem meer beteke nis. Reveil Men is geneigd er een besturing van Godswege in te zien, dat het joodse geestesleven al sinds tiental len Jaren bezig is een soort reveil door te maken. In onze krant van 28 juli 1973 besprak ondergeteken de het boek van prof. Hasselaar over de Christen geworden jood Eugen Rosenstock-Huessy (1888- 1973) onder de titel: Joods denken reddende factor? Ik citeerde daarin een krasse uitspraak van Rosen- stock: 'Zonder joden geen ware kerk en geen authentiek christen dom.' Rosenzweig ontmoette ln 1910 Rosenstock op een conferen tie. Later komen er diepgaande ge sprekken en een scherpe briefwis seling over de verhouding tussen Jodendom en christendom, discus sies waarin men elkaar niet spaart. Een nachtelijk gesprek in 1913 be slist: bijna bewogen een christen te worden, blijft Rosenzweig jood.Het is een bijna Nlkodemiaanse situa tie. De wereldhistorische betekenis van dergelijke gesprekken treedt pas la ter aan de dag. Hasselaar consta teerde dat Rosenstock wordt dood gezwegen (ook omdat hij niet In de bestaande vakjes paste): Rosen zweig is, zo schrijft Heering, vrijwel alleen bekend als medewerker van Martin Buber aan diens bijbelver taling; zijn zevende hoofdstuk, over taal en vertalen, is op zichzelf een beschouwing waard, die hier buiten de lijst valt. Ik zie er ook van af het boek van Heering te excerperen (d.w.z. er een uittreksel van te ma ken), ten eerste omdat dit toch een noodzakelijke verarming betekent, maar vooral ten tweede omdat men in een kort artikel eigenlijk maar één gedachte duidelijk kan maken. En dat is het tweegesprek tussen christendom en jodendomwaarvan de actualiteit dus een dubbele oor zaak heeft: aan de christelijke kant het verlies van het monopolie van het grieks-romeinse erfgoed, en aan de joodse kant (na de grote joden moord en de stichting van de staat Israël) bij zionisten en nlet-zionis ten de hernieuwde bezinning op eigen betekenis en roeping ln de volkerenwereld. Geen zionist Rozenzweig was geen zionist, hij stierf ln 1929 en de stichting van de staat Israël in 1948 zou hij, had hij die beleefd, zeker niet met geestdrift als een oplossing hebben begroet. In zijn denken speelt het begrip geschiedenis een eigenaardi ge rol, die met zijn hele filosofie samenhangt en hier niet nader kan worden uiteengezet. Dat hij niette min reeds als jonge man een scherpe kijk had op het concrete wereldgebeuren, bewijst zijn uit spraak in 1912: 'We staan niet voor een oorlog, maar voor een tijdperk van oorlogen en europees gezien zitten we daar al helemaal midden in.' Het hoofdwerk van Rosenzweig is de driedelige studie Stern der Erlö- sung, Ster van de Verlossing. 'In de Stern biedt hij de theologisch-wljs- gerige verantwoording van zijn denkbeelden; verdere systematische geschriften vormen voor het mee- rendeel kommentaren op dit ene boek' (bl. 22). Prof. Heering toont zowel het eigensoortige en typisch joodse van Ro'senzweigs denken aan als bepaalde trekken die over eenkomen met moderne geestelijke stromingen in de niet-Joodse we reld. De recensent kan dit niet allemaal navertellen; hij kan alleen herinneren aan het boek van prof. Hasselaar en nu ook, verwijzen naar Heerings helder geschreven uiteenzetting, die bovendien gezet ls met een heldere letter en in in een formaat dat plezierig in de hand ligt. Evenals Hasselaar jegens Rosenstock, is Heering tegenover Rosenzweig tegelijk bewonderend en nuchter-kritisch. Maar waar het mij in deze aankondiging vooral om te doen ls, dat' is te wijzen op de zo nodige herscholing van het christelijk denken aan de joodse geest. Dan gaat de oude wonde van Paulus weer branden en blikt de kerk via haar constantijnse periode terug op de apostolische tijd, waar in zij nieuwe inspiratie dient te zoeken op haar moeizame weg naar de eenentwintigste eeuw. voor. In het beleid zou dan hoge prioriteit moeten worden gegeven aan de voorstellen met betrekking tot de stichting Opleiding en Bij scholing, opdat de cursussen zo spoedig mogelijk kunnen beginnen. Tenslotte adviseert de commissie de contributieverhoging alsnog goed te keuren. Die centenkwestie zit de beide staf leden overigens wel dwars. Het gaat om een verhoging van elf naar negentien gulden per lid per jaar. Zeg nou zelf, wat ls in vergelijking met de bijdragen, die men in de kerken moet betalen, elf gulden' De bond had in geen vijf jaar verhoging gevraagd. De Haan hoopt, dat de vergadering morgen duidelijk zal kiezen voor het program, dat de bond gesteld heeft. 'Het meest beducht ben ik voor een houding van: laten wp maar betalen en dan maar weer eens zien, hoe het gaat. Die apathie moet doorbroken worden. Een bui tenstaander zei laatst tegen mij: als één geloofsgemeenschap in deze tijd de wind ln de zeilen zou moe ten hebben, zou dat toch zeker wel de NPB moeten zijn'. De aanraking Het verhaal van Jezus en de kinde ren eindigt met precies dat beel< dat we er altijd van hebben: en Ho; omarmde ze en hun de handeü opleggende, zegende Hij ze. Dai was het waarom die moeders mei hun kinderen kwamen. Ze kreget hun wens, hun kinderen bij dii wondere rabbi, in zijn nabij heic onder zijn handen, door hem aan geraakt en gezegend. Wie zou da niet willen voor zijn kinderen? Wl zijn druk bezig met kinderen. Onz hele school- en opvoedingssysteei staat ter discussie. Experimentei zijn niet van de lucht en we kun nen er blij mee zijn, als we z bezig zien. Ik kan er, om zo t zeggen, nog jaloers op worden al ik die scholen zie waar kinderen a maar een morgen expressief bezi mogen zijn, lekker tekenen en klei en en wat dies meer zij. Nog kom mij wel eens dat enge blauwe te kenboek van het gymnasium i handen, zes jaar lang heb ik erii getekend en niets anders dan gla in lood. tot Calvijn, een stelselma tige dood voor alle creativiteit. He wordt anders en wie zou zich daar in niet verheugen? Maar dit, ui ons verhaal, is het belangrijkste kinderen bij deze man Gods. Jong mensen bij deze bevrijder van he mensenleven. Als we dat zoude kwijtraken, dan zijn we alles kwij Dan baat al het andere niet. Daar om luistert het zo nauw tusse ouders en kinderen, wanneer di ouders christenen willen zijn. E daarom i s de vernieuwing van d christelijke school een dubbe moeilijke opgave, waarvoor velei gelukkig ook dubbele moed aan d dag leggen. Dat zijn dingen waa het omgaat. Leren zij Hem werke lijk kennen? Of staan ook wij i de weg? (Marcus 10). MADRID (UPI) Kardinaal Ta- rancon heeft een krachtig protest laten horen tegen het verbod dat de regering uitvaardigde voor een processie in een armenwijk van Madrid. De kardinaal, die de poli tieke leider is van de rooms-katho- lieke kerk in Spanje, liet in alle kerken i>n Madrid een boodschap voorlezen, waarin hij het verbod 'onbegrijpelijk' noemde. Maar hij riep priesters die uit protest in staking waren gegaan op weer aan het werk te gaan. De processie zou zaterdag in een industriewijk ge houden zijn. De organisatoren had den de bedoeling om de discussie op gang te brengen over de slechte omstandigheden waaronder de ar beiders en hun gezinnen moeten leven. De regering verbood daarop de processie. NED. HERV. KERK Beroepen te Joure: J. A. Kanii kand. te Utrecht. Aangenomen het beroep door dJ gen. syn. tot zendingspred. (tei dienste van de ev. chr. kerk va} Bolaang Mongondow, standplaat! Kotamobagu, Indonesië): R. F. Q Beltman, kand. te Oegstgeest; dj benoeming tot predikant voor bul tengw. werkz. bij de prov. kerkveri gadering van Noord-Brabant-Limf burg (ziekenhuispred. Willem) Alexander ziekenhuis te Det Bosch): H. G. van Duyl te Rottern dam. ,i Afscheid op 23 maart van Vriezen? veen: G. Jonkers ber. te Utrechtp van Kolderveen: drs. L. W. E Schipper ber. te Eibergen; van Roti, terdam (pred. in het ziekenhuispai toraat): H. G. van Duyl, ten behoef, ve van het pastoraat van het Wilt lem-Alexander ziekenhuis te Def Bosch. t Intrede te Rijssen: W. A. v. d. Plaf uit Ooltgensplaat; te Vlaardingen) J. Wieman uit Alblasserdam; tl Wijnjeterp: H. S. J. Kalf uit Beni nebroek. GEREF. KERKEN Afscheid van Doesburg: B. Baal ber. te Vlaardingen. Intrede te Amstelveen: Chr. Smitskamp uit Grouw-Irnsum. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Ridderkerk: drs. van Heest, voorheen zendingsprt in Indonesië, wonende te Gouda. Jan G. Elburg. Praatjes kijkei Meulenhoff, Amsterdam. 144 bi: Prijs 19,50. Cursiefjes, aforismen, korte stukje er worden er nogal wat geschrevei Vele komen niet verder dan krat of periodiek waarin zij verschene zijn, sommige blijken direct rij voor boekpublicaties: ik denk aa werk van Louis Paul Boon, Richat Minne of Simon Carmiggelt. In t< genstelling tot dergelijke vaste mi dewerkers aan dagbladen hebbe los vaste cursi visten nauwelijks ee publiek dat geïnteresseerd is in boekuitgave van hun stukjes. Het daarom opvallend dat Meulenho het heeft aangedurfd om na vijl tien jaar het korte-baan proza va Jan Elburg te herdrukken, pro? dat vol staat met woordvondsten e i woordspelingen. Sommige zijn w i aardig: 'De uitdrukking 'ik dach D tekent treffend de staa t van h< l huidige denken' of: 'Nederlandein zouden de kunst van het understa tement niet verstaan? En wat denken van 'het zonnetje' en bremfiets'? Het hele boek aden een vrolijke sfeer, die mij echti wat te vaak doorslaat naar jolii heid. Soms deden de stukjes nv aan het werk van Jan Hanlo dei, ken, maar Hanlo kende meer sfeei Tl en gevoelsnuances dan Elbui toont. HAARLEM Prins Claus zal o o zaterdag 12 april SMAVI-legpei cl ningen uitreiken aan zuster Bahler en majoor Eva den Harto De uitreiking zal plaatsvinden tij dens een feestelijke bijeenkoms die SIM A VI vereniging voor m< dische hulp in de tropen, organ seert ter gelegenheid van haar vij tigjarig jubileum. a_ Zuster Bahler van de Bazelse zei ding is werkzaam geweest in e« leprakliniek op West-Irian. Ma jo* Den Hartog werkt voor het Leg< des Heils in BamgladesJ. 4;

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2