1/Iode komt elk jaar even jeruisloos als de lente Ter gelegenheid van het begin van het voorjaar wijden wij in een aantal extra artikelen veel aandacht aan belangrijke zaken die ook voor uw huistuin en keuken alsmede recreatie en ontspanning van belang zijn. Prijs parket en Onderverzekering plavuis valt mee komt vaak voor Meer mensen bouwen murenboeken Zelf plafond en wand schilderen Keuken doelmatig inrichten Miljard gulden voor In nieuwbouw weinig Waarde woning blijft Overheid stimuleert uitstapjes openhaardruimte niet stijgen tweede huis niet Let op gewicht auto Tuinieren kan ook Warmte-isolatie bij Toer-caravan zonder tuin spaart kosten BOUW/KWARTET VRIJDAG 21 MAART 1975 19 Aan deze voor voorjaarsbijlage werkten mee Henk van Halm, Noud van Iperen, Fred Lammers, Dick Ringlever en Henk Thomas. Vormgeving: Nol Papavoine. or Noud van Iperen uisloos, maar even zeker als de nieuwe lente, komt elk (voor)jaar weer de nieuwe mode. En zoals de bode van de lente vaak een enkel bloempje is, zo nt veelal een klein groepje avant-gardisten een aan- ing in welke richting de mode waarschijnlijk zal gaan- trschijnlijkwant mode is met name een kwestie mentaliteit en geld onder het publiek. Daarom alleen it er in het ontwerpen van mode-artikelen in het al- een een gok. i het verleden kan in de mode een rol spelen. Een ringsfeit bij kleding is bijvoorbeeld, dat de lengte de rokken nauw samenhangt met de beursberich- In tijden van een ineenschrompelende economie en mee dalende effectenkoersen, zijn de rokken langer 'ijder, waardoor er veel meer textiel wordt gebruikt, maast zit er nog een golfbeweging in de mode. Die 'at kledingstoffen en -kleuren betreft een periode vijf tot zeven jaar en bij meubelen zo'n vijftien jaar. lijkt een lange tijd, maar het interieur is dan ook akkelijk te veranderen door er andere accessoires, een nieuw schilderijtje of pulletje, in te hangen of etten. (kennis ir méér nog dan notie hebben van de 'historie', komt »j stylisten (én inkopers) aan op vakkennis en oog maatschappelijke ontwikkelingen. Wat dit laatste 'ft zijn dan de behoefte aan eigen identiteit (merk- in de vraag naar echt en 'nieuw' antiek en de in- Jlting van het interieur), democratisering (de jeans- e) en emancipatie (de lange broek bij vrouwen), maast is er de tendens naar 'grootmoeders tijd' een igrijpen naar wat warm en gezellig is in een koele akelijke wereld. Deze ontwikkelingen worden nog nationaal gestimuleerd door massa-communicatie en nlande vakantiereizen. daar, dat het ook voor mensen die beroepshalve mode te maken hebben, noodzakelijk is in binnen- nitenland de belangrijke beurzen, exposities, waren- en en boutiques te bezoeken en verder een open te hebben voor hetgeen 'op straat' te zien is. Voorts in^ en nieuwe films die uitkomen (denk aan de Great 1- by-mode), shows of televisieseries die bij het grote Jek aanslaan, alsmede foto's en artikelen in voo*-- aande modebladen, de nodige attentie. Daarbij is het letten vooral op snit, dessins, kleuren(combinaties) en verwerkte materialen. Die basiskennis heeft Ineke Sporry, styliste bij de Hema, opgedaan aan de Academie voor Industriële Vormge ving in Eindhoven. Met haar zes collega's van de afde ling styling, die dezelfde of een soortgelijke opleiding hebben, reist zij voor dit bedrijf de halve wereld rond om te 'ontdekken' hoe de mode zich zal ontwikkelen. Want de moeilijkheid voor Ineke en haar collega's, die overigens elk een eigen modegebied bestrijken (voor Ineke meubelen, gordijnen, behangsel, dekens en kaar sen) is vooral, dat zij al maanden tevoren moeten weten hoe de mode zal worden. Uitgaande van deze kennis komt het werk aan de teken tafel: het 'vertalen' van de mode naar de Nederlandse normen in het algemeen en die van de klantenkring in het bijzonder. Want de styliste en niet te vergeten de inkoper, hebben er rekening mee te houden, of de produkten bestemd zijn voor een selecte en koopkrach tige groep, óf voor het grote publiek. Want ook hiermee staat of valt het verkoopresultaat. Voor Ineke Sporry, die bij de Hema werkt en dus re kening moet houden met de smaak van het grote pu bliek, betekent dit, dat haar ideeën en ontwerpen gron dig moeten worden doorgepraat met de inkopers en fa brikanten. Daarbij moeten 'het artistieke' en 'het com merciële' elkaar zien te vinden. Hierbij komt voor Ineke bijvoorbeeld nog als extra punt, dat zij grote stukken zó dient te ontwerpen, adviseren of bestellen, dat de onderdelen uit elkaar te nemen zijn, zodat de klanten een tafel of een stoel gemakkelijk in een doos mee naar huis kunnen nemen. Pasteltinten De nieuwe mode is overwegend wijd, ruim en in pastel kleuren (de avant-garde heeft al in 'tere tintjes' gelopen). Daarbij is de trend naar, wat wordt genoemd 'eerlijk'. Daarom zal katoen zo'n vooraanstaande plaats innemen, zowel in kleding, als in tassen (blank leer met jute) en in meubelen ('eerlijk' esse- en beukehout met een be kleding van canvas en voorts rotan). Wat de damesmode betreft is er de tendens, dat de vrouwen zich meer dan de afgelopen jaren het geval was, zullen kleden met jurken en rokken. 'Als vrouw kun je ook geëmancipeerd zijn, zonder in een afgewas sen spijkerbroek te lopen', zegt Ineke, en ze voegt er onder instemmend geknik van haar collega's aan toe, dat steeds meer vrouwen dat inzien en zich daarom weer eleganter, in meer vrouwelijke en verfijnde kleu ren zullen gaan kleden. Mannen-mode Wat de mannen-mode betreft, zal het wel zo blijven dat de vrouw veelal de kleren voor haar man of vriend kiest. Dat betekent met name, dat veel mannen bedruk te overhemden zullen dragen. Maar terwijl de grote groep van mensen nog de 'nostal gische' periode doormaakt, loopt de avant-garde intus sen al weer vooruit: de vrouwen in strakke kleren (in de rok met het splitje) en de mannen in stemmig, don ker violet, grijs of bruin kostuum, met wit overhemd en stropdas. Dat zou de 'allernieuwste' mode voor volgend jaar wel eens kunnen worden. Intussen zien Ineke en haar collega's als een van de modetrends voor de komende winter, de folklore. Dit met name in Peruaanse motieven, waarin veel figuur tjes zijn verwerkt. Deze richting is hier, maar sterker nog in Frankrijk (Parijs heeft de centrumfunctie van de kleding-mode van het Londen van Mary Quant weer overgenomen), waar onlangs een Peruaanse tentoonstel ling werd gehouden. In deze mode is het vooral haak werk in dikke wol met 'knobbeltjes'. De kleding, truien en mutsen zien er uit of het niet machinaal maar met de hand is gemaakt. LENTE (foto Frans Kuypera)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 19