'Wie ons niet vertrouwt, kan ons beter geen geld geven' /kmiuL Domela Nieuwenhuis en de kerk U Verzoeningsconferentie gaat naar Mozambique Vandaag Conferenties Onze adressen Dahomey arresteert r.k. leiders Bisschoppen: Geen doopbewijs geven Beroepingsweri J Nieuwe boekt TROUW/KWARTET DONDERDAG 20 MAART 1975 KERK/BINNENLAND Pastor Richard Wurmbrand: door Aldert Schipper De Roemeense Lutherse predikant Richard Wurmbrand, die samen met zijn echtgenote Sabina deze week voor een serie lezingen in ons land vertoeft wijst de beschuldiging, die vorig jaar in onze krant tegen hem werd ingebracht, krachtig van de hand. De bewijsstukken acht hij vervalst door een com munistisch regime, dat niet geaarzeld heeft ook nog eens van hem te vertellen dat hij alhoewel zelf van joodse afkomst ooit nog joden zou hebben verraden. 'Ze gaan zelfs zo ver te zeggen, dat ik een bordeel en negen nachtclubs bezit,' aldus Richard Wurmbrand. Hij is evenwel op grond van een belofte aan God niet bereid te spreken over de tijd dat hij nog niet tot het christelijk geloof gekomen was. Hij trekt een vergelijking met de apostel Paulus en met Christus. 'Over het leven van Jezus, voordat hij in de openbaarheid trad, is ook niets bekend," aldus de thans 66-jarige lutheraan. 'Het gaat niet om mijn persoon, maar om mijn boodschap. Maar u mag rustig aannemen, dat ik zowel voor als na mijn bekering gezondigd heb.' Richard Wurmbrand is een indruk wekkende verschijning met zijn rijzige gestalte, zijn grijze haar en donkere sprekende ogen. Hij draagt het witte boord van de Amerikaan se lutherse dominee. Hij spreekt zacht, doch zonder een zweem van twijfel. Vooral wanneer zijn vaste onderwerpen ter sprake komen, hoeft hij niet naar argumenten te zoeken. 'Waarom communisten christenen doden? Om dezelfde re den waarom krokodillen mensen eten', aldus de Roemeen. Volgens eigen zeggen koesteren de commu nisten een vurige haat tegen hem. Dit leidde kort geleden nog tot de totstandkoming van een tegen hem gerichte film. Hij heeft tevens het gevoel dat hij voor andere communisten een voorwerp van heimelijke verering is. Vanuit zijn woonplaats Glendale in Californië leidt hij een wereldwijde campagne tot steun aan een groep christenen in Oost-Europa, die doorgaans wordt samengevat onder de werkti tel 'Ondergrondse kerk'. Tijdens het gesprek moet Richard Wurmbrand wel toegeven dat er geen georgani seerde ondergrondse kerk bestaat. Hij noemt de namen van een groot aantal organisaties die in het com munistische Roemenië verboden zijn. zoals de YMCA. de Jehova's Getuigen, de kerk van de Nazare- ner, de Griekse Katholieke Kerk. het leger van de Heer (een soort Leger des Heils). 'Waar dacht u dat die mensen nu zijn? Er zijn acht honderdduizend christenen ver moord. Maar de Griekse katholieke kerk, die nu is verboden, telde reeds bijna anderhalf miljoen zie len. Voor zover deze mensen de dood niet hebben gevonden, vor men zij de ondergrondse kerk. Vroeger gebruikte ik wel eens het woord catacomben-kerk. maar dat woord verstaat men niet in Ameri ka. Het woord ondergrondse kerk past beter in het spraakgebruik'. Niet volledig Hoe deze ondergrondse kerk gehol pen wordt kan Richard Wurmbrand niet volledig onthullen. Wel vertelt hij hoe zijn organisatie per ballon of via flessepost bijbels naar de landen van Oost-Europa brengt. 'We helpen ook wel families mate rieel. Niet door geld te zenden. Maar we kopen in het Westen voorwerpen die ginds erg gewild zijn, zoals nylon ondergoed en Po laroid Camera's en die brengen we Oost-Europa binnen om ze aan de getroffenen te geven. Die kunnen deze voorwerpen dan weer te gelde maken'. Wij zijn een geheime organisatie. We werken in het verborgene. Wie ons niet vertrouwt kan ons beter geen geld geven. Maar gelukkig hebben wij nog veel vertrouwen en ontvangen wij zeer grote sommen geld'. In elk geval heeft pastor Wurm brand niet zo'n hoge dunk van de wereldraad van kerken, waarvoor hij volgens sommigen vlak na de oorlog in Roemenië gewerkt heeft, ook al stond hij dan niet op de loonlijst. 'Alleen de naam 'wereld raad van kerken' is al misleidend; Kijk eens naar West-Dultsland. De Duitse evangelische kerk is lid van de wereldraad. Maar 97 percent van de kerkleden gaan nooit ter kerke. Zij hebben tegen hun eigen geeste lijken gekozen. Van de drie percent die naar de kerk gaan, komt niet meer dan een tiende deel naar de vergaderingen, waar de leiders aan gewezen worden. Deze leiders heb ben besloten lid te zijn van de wereldraad. Hebben zij het recht om namens de kerk te spreken? Kort na zijn komst naar het westen bezocht Wurmbrand de toenmalige secretaris-generaal van de wereld raad, dr. Eugene Carson Blake. 'Dat was een tragische gebeurtenis', zegt pastor Wurmbrand. 'Ik zei: u bent een verrader. Hij kreeg tranen in zijn ogen en stelde voor samen te bidden'. Wurmbrand meent dat de wereldraad het communisme be vordert. Dit laatste beschouwt hij als een 'satanische religie van haat', waartegen de christen gehou den is voortdurend en fel te strij den. Gevangenissen Richard Wurmbrand heeft jaren lang in Roemeense gevangenissen gezucht. De reden welke hij daar voor opgeeft is zijn weigering te voldoen aan het officiële verbod od evangelisatie in het na-oorlógse Roemenië. Voor een Amerikaanse senaatscom missie getuigde hij in mei 1966, kort na zijn vrijlating uit Roeme nië. dat hij jaren opgesloten heeft gezeten in een kerker, die tien me ter onder de grond gelegen was. Hij 'wijst op zijn haar: 'Dit groeide niet meer', zegt hij. Heeft hij uit zijn periode in de gevangenis een bepaalde visie op het leed overgehouden, een theolo gie van het lijden? Ik heb geen eigen theologie. Ik geloof in de openbaring van Jezus Christus en ik vind dat niemand daar iets aan hoeft toe te voegen. Jezus beschouwt het lijden als iets zeer waardevols. De grote heiligen, zoals Franciscus van Assisi en Gandhi hebben de armoede geko zen. Ikzelf ben arm opgegroeid. Mijn. vader stierf toen ik negen jaar was. Ik heb honger geleden. Ik heb geleerd dat lijden van waarde is. Ik geloof dat de mensheid heel wat armer zou zijn, indien er geen lijden zou zijn. Wat heeft u persoonlijk van het lijden geleerd? Ds. en mevrouw Wurmbrand Ik heb er van geleerd dat de geest onafhankelijk is van het lichaam. Ik zat tien jaar onder de grond. Ik zag in jaren geen zohlicht. Toch kon ik volmaakt gelukkig zijn. Soms gebruikte ik mijn kluisters om er muziek mee te maken. Ik leerde dat ziel en lichaam onafhan kelijk van elkaar zijn. Het lichaam kon gemarteld worden, maar de ziel verheugde zich. U wekt de indruk te menen dat het kwaad in de wereld uitsluitend te vinden is aan de andere zijde van het IJzeren Gordijn, terwijl u het westen van alle smetten vrij acht. Satan werkt in Oost en West. De communisten hebben niet het mo nopolie van het kwaad, maar zij vormen wel het grootste kwaad on der de huidige mensheid. Ik ideali seer het kapitalisme helemaal niet. Maar ik ken geen economisch systeem dat beter werkt dan het kapitalisme. Het communisme is een maatschappelijk systeem dat door zondige mensen is geschapen. Het grote verschil met het kapita listische systeem is, dat je in Wash ington kunt roepen 'Weg met Rockefeller' zonder dat er iets met je gebeurt. UIT VAN LEZERS Drankgebruik (1) Als men in Nederland een verkeers overtreding begaat, wordt men be boet alsof men een misdaad heeft begaan. Geen verzachtende om standigheden worden in aanmer king genomen. Degene die een mis daad begaat, wordt in de watten gelegd en men speurt naarstig naar verzachtende omstandigheden. In dertijd werd minister Lubbers na zijn 'onder invloed' rijden door va der Den Uyl aan het handje mee genomen naar Amerika. Zo werd de aandacht een poosje afgeleid. Mis schien kan vadertje Den Uyl nu eens op ziekenbezoek bij Breznjew. Hij zou excellentie Pronk mee kun nen nemen. Utrecht mw M. Homans. Drankgebruik (2) Minister Pronk heeft gezegd: 'De beslissing om te gaan rijden was onverantwoord en onjuist. Het was een ernstige fout. dat ik buitenge woon betreur'. Deze schuldbekente nis klinkt mooi, maar helaas ziet de minister de kwestie nog niet in het goede licht. De beslissing om te gaan rijden was niet de grote fout: de beslissing om te drinken was onverantwoord en onjuist. Hij wist toch, vóór hij aan het eerste glas begon, dat hij later nog zou moeten rijden? Hij wist toch even goed als ieder volwassen mens. dat men na het drinken niet meer in staat is Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. verantwoorde en Juiste beslissingen te nemen? Hoogeveen H. de Vlas. De wijze waarop de VVD hen tracht te winnen, is: ze een vette kluif voorhouden. Echter, het WD-beleid zal veelal tot gevolg hebben, dat de rijken, de handige jongens, een nog veel vettere kluif binnenhalen, maar degenen die de kluif is voor gehouden krijgen er slechts een bescheiden stukje van. Rotterdam Jgn Kroon namens het PPR-bestuur A. C. Rotterdam. NAIROBI De conferentie inzake bevrijding, gerechtigheid en verzoening, die vorige week niet doorging in Botswana is uitge steld tot 16 september en wordt gehouden in Mozambique. Postbestelling Egoisme HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11. Rotter dam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leiden. Tel. 071-31441. Postbus 76. DORDRECHT: Scheffersplein 1, Dor drecht. Tel 078-33370. Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25. Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel 05200-17030. Postbus 3. Op het WD-congres werd door de 'liberalen' gezinspeeld op het aspect van de hebzucht, het egoïstisch ha len wat er te halen valt. Vele tradi tionele PvdA- en confessionele stemmers zouden een dergelijk be leid voorstaan. Dus, aldus Wiegel, is het nu de tijd om deze mensen duidelijk te maken dat zo'n beleid alleen via de WD gevoerd wordt. Dat klopt. Echter het zou fout zijn als wij PPR-ers bij deze constatering blijven staan. Het is o.m. onze taak als partij, die men taliteitsverandering hoog in haar vaandel schrijft, om de mensen er nadrukkelijk van bewust te maken, dat het zich overgeven aan egoïsti sche begeerten (nog meer, nog meerethisch ontoelaatbaar en zelfs onmogelijk is. Wij weten heel goed. dat nog vele mensen een minimum bestaan hebben: voor wie materiële vooruitgang belangrijk is. (ADVERTENTIE) Deze week in Hervormd Nederland o.a.: De vragen zijn de jeugd te groot Russell tribunaal wil onderdrukkers aan de schandpaal. Sanering topinkomens een kwestie van rechtvaardigheid. Hoe nieuw is het Oude Testament? De kracht van Jezus' lijden. De kerken in het nieuwe Portugal. Chili: Bidden voor de regeerders. Ik abonneer mij op/vraag een proefnummer van Hervormd Nederland. NAAM: ADRES: WOONPLAATS: GIRONUMMER: TE LEF. NR.: Abonnementsprijs 25.50 per half Jaar; 51,— per jaar. Abonnementen kunnen elk ogenblik ingaan. Bon ingevuld in BLOKLET- TERS in envelop (zonder postzegel) verzenden aan: Hervormd Nederland. Antw.nummer 1776. Den Haag. Maandagavond 17 maart 1975 tien over zeven. Ik hoor de brievenbus rammelen en merk dat de post gebracht is. De vroeger zo dienst vaardige en stipte Tante Pos begint het nu toch wel erg bont te maken! Je krijgt op maandag dus niet eens meer de gelegenheid om dringende post te beantwoorden vanwege de late bestelling. De PTT begint er langzamerhand een potje van te maken, terwijl de tarieven stijgen. Gewoon te gek, of beter: ongewoon te gek. Ik dacht dat er zo'n enorme werkloosheid heerste. Waarom stelt de PTT niet méér bestellers aan? En aanstonds met de vakantiehul pen zijn we allemaal gesjochten. Of is ook dit weer een machteloze kreet? Zoals je tegenwoordig tegen over zoveel zaken machteloos staat! Leeuwarden J. J. van er Kam DRS. G. MANENSCHIJN AMSTERDAM De schrijver van het gisteren gepubliceerde artikel tje 'Twee dingen zijn nodig', waar mee wij de discussie over 'Vasten, maar in wiens belang?' afsloten, was van drs. G. Manenschijn te Amstelveen, wiens bijdrage in ons blad van 8 maart aanleiding vorm de tot de discussie. De nieuwe datum is vastgesteld door een studiegroep van de raad van kerken van geheel Afrika, waarin vertegenwoordigers zaten uit Zambia, Malawi, Swaziland, Le sotho. Zuid-Afrika, Zimbabwe (Rhodesië), Botswana en Mozambi que. De studiegroep heeft een voor bereidingscomité aangesteld, waar in o.m. de volgende personen zit ting hebben: ds. Joel Chisange (Zambia), voorzitter; mevrouw Sally Motlana (Zuid-Afrika), vice- voorzitter; ds. Maurice Ngakane (Zuid-Afrika), ds. I. D. Mahlalela (Mozambique) en kanunnik Bur gess Carr, de secretaris generaal van de raad van kerken van heel Afrika. De keus is op Mozambique gevallen in verband met de recente politieke gebeurtenissen in dat land, die niet te voorzien waren ten tijde van de conferentie in Lusaka in mei 1974, toen tot de conferentie in Botswana werd besloten. In een verklaring zegt de studie groep: 'Het zal verschrikkelijk be langrijk zijn de kerken van Mo zambique te ontmoeten, die de er varing van onze lijdende Heer ge deeld hebben in hun strijd voor bevrijding'. De studiegroep heeft gedurende de drie dagen dat hij in Nairobi bijeen was het programma voor de confe rentie nader omschreven: fa) te zoeken naar de bijbelse en theolo gische basis voor de betrokkenheid van de kerk bij de strijd voor bevrijding, gerechtigheid en verzoe ning: (b) een onderzoek te doen naar de wijze waarop de kerk in zuidelijk Afrika het streven naar bevrijding, gerechtigheid en verzoe ning ondersteunt en (c) de rol van de kerk vast te stellen in het pro ces van consolidatie van de nieuw verworven zelfstandigheid en een heid van de nieuwe naties in zui delijk Afrika. COTONOU De militaire overheid van de Westafrikaanse republiek Dahomey heeft drie leidinggevende rooms-katholieke geestelijken en tal van vooraanstaande r.k. leken gearresteerd. Een reden is tot nu toe niet bekend gemaakt. De drie zijn de vicaris-generaal van het aartsbisdom mgr. Adianohou, de directeur van het nationale insti tuut voor de katechese T. Villaca en het hoofd van een school in Cotonou A. Querum. Van de drie miljoen inwoners van Dahomey is zeventien procent christen en zes tien procent islamiet. De anderen zijn aanhangers van traditionele godsdiensten. UTRECHT De Nederlandse bis schoppenconferentie raadt de pas tores aan geen doopbewijzen af te geven aan personen die deze nodig hebben voor een visum voor Arabi sche landen. «De pastores doen er volgens de bisschoppenconferentie goed aan, deze personen te advise ren zich in verbinding te stellen met dr. P. H. Kooijmans, staatsse cretaris van buitenlandse zaken. door A. J. Kiel Toen van de week een aantal jongeren onder aa nvoering van Henk Mochel voor de NCRV-tele- visie aan het discussiëren was over kerk en gelo of, merkte een jongen op dat de kerk nou bepaald niet haantje de voorste was geweest bij de strijd om een meer rechtvaardige maatschappij. In ant woord hierop kwam de Amsterdamse studenten dominee dr. S. E. Hof met Domela Nieuwenhuis voor de dag: die was nota bene dominee geweest, wel niet zo lang, maar Nu valt het op zichzelf te prijzen wanneer de éne lutheraan (dr. Hof) het opneemt voor de andere (Domela Nieuwenhuis), maar dr. Hof verzuimde er bij te zeggen dat juist vanwege het door die jongen gesignaleerde feit Domela Nieuwenhuis zijn ambt van predi kant in de Haagse lutherse ge meente neerlegde. Op 7 juli 1879 schreef Domela Nieuwenhuis aan de kerkeraad een lange brief, waarin hij de redenen van zijn besluit uiteenzet, en daaruit citeer ik het volgende: 'Het bestaan der Kerkgenoot schappen staat hinderlijk in den weg aan het humanisme, dat naar mijn heilige overtuiging het hoog ste is. Voor mij is niet het chris ten-zijn, maar het menschzijn de hoofdzaak. Voor een kerkgenoot schap is het omgekeerde het ge val. Daarom misschien bleef de idé van kerk verre van Jezus, bij wien het mensch-zijn ging boven de perken van geloof en nationa liteit, van stand en ras. Zoo is de Kerk te eng, te bekrompen. Zoo staat de Kerk hinderlijk in den weg aan de humaniteit. Naarmate deze nu door mij als het hoogste wordt geacht, naar die mate verliest de Kerk voor mij haar waarde en moet ik den dag zege nen. waarop de Kerk onder dank zegging voor de bewezen diensten ter aarde wordt besteld'. Ik dacht dat deze paar regels vol doende duidelijk maken dat je kwalijk met Domela Nieuwenhuis kunt aankomen wanneer je pro beert de houding van de kerk tegenover het sociale vraagstuk een nieuw verfje te geven. Op zondag 13 juli 1879 leest Domela Nieuwenhuis zijn brief aan de kerkeraad aan de gemeente voor. In zijn preek of. wil men. toe spraak heeft Domela het ook over het ondergeschikt maken van het mens-zijn aan het christen-zijn. Als voorbeeld noemt hij de hou ding van de diaconie: .zij moeten den mensch afwij zen. want hooger dan den mensch is het Luthersch zijn. Ziet, mijn vrienden! van dat alles gevoel ik mij verre, zeer verre'. Op diezelfde zondag stuurde Do mela Nieuwenhuis een brief naar zijn broer Adriaan om zijn besluit uit de kerk te gaan mee te delen. Daaruit haal ik déze zin: 'Toch doet het mij op zichzelf leed, want voor niemand is nog altijd aller deur zoo geopend als voor den predikant en niemand kan daardoor zoo zegenrijk arbei den als de predikant'. Det ijd Is voorbij dat 'aller deuf graag open gaat als er een domi nee aanbelt. De tijd is óók voorbij dat de kerk meer omhoog dan om zich heen keek. Maar als we nu een beetje pochen op kerkelijk ontwikkelingswerk en zo (en ook dat gebeurde in die televisie-uit zending) moeten we niet vergeten dat we met onze aandacht voor de verre naaste (ook) bezig zijn goed te maken wat we vroeger tekort Domela Nieuwenhuis als jong predikant schoten in aandacht aan de naas te dichtbij. Er is nog iets dat tot kerkelijke bescheidenheid maant: nog maar net is de kerk bezig met de noden der wereld of er staan kerkmensen op die verkondigen dat het allemaal veel te horizon talistisch is. Hoeveel onschuldige mensen zijn er in Zuidoost-Azië niet het slachtof fer geworden van kapitalistische bommenwerpers? Ik ben tegen elke oorlog. Maar ik meen niet dat in Zuidoost-Azië de kapitalisten de aanvallers waren. Het bewijs is dat Amerika uit Zuid oost-Azië teruggetrokkenis. De agressoren waren de communisten. De Amerikanen waren de verdedi gers. Vindt, u dan dat je elk wapen tegen communisten mag gebruiken en desnoods ook onschuldigen kunt doden? De keus van het wapen tegen een misdadiger is niet aan ons. Een politieagent zal nooit een geweer richten op een zakkenroller, want een zakkenroller heeft geen geweer. Maar hij gebruikt wel een geweer tegen een moordenaar, omdat de moordenaar ook schiet. Als de com munisten ons met boeken belagen, dan zou ik hen met boeken weer staan. Als zij met lezingen komen, dan reageer ik ook met lezingen. Als zij bommenwerpers hebben,, dan kunnen wij niet anders dan ook met bommen antwoorden. ALS EEN KIND Nadat Jezus op besliste wijze geta zen heeft voor de moeders met ht kinderen en tegen het verhinden van hun komen, staan we nu vo het grote woord. Even heeft Jea al gezinspeeld op wat hij nu ttf drukkelijk gaat zeggen: Voorwaj ik zeg u, wie het Koninkrijk Gq niet ontvangt als een kind, zal h voorzeker niet binnengaan. Di dingen. In de eerste plaats kan oi niet ontgaan welke autoriteit hi aan het woord is. De man vi Nazareth doet een sleutel-uitsprai Hij verklaart hoe het uitsluit» mogelijk is het komende Rijk b: nen te gaan. Dit is geen persoonö ke mening, maar een plechtige i kondiging. In de tweede plaa wordt opnieuw het kind ten voo beeld gesteld. Uiteraard niet omd het kinderachtig is, of 'onschuld' of van niets afweet. We moeten b punt van overeenkomst zoeken wat het kind tot kind maakt nam lijk dat het ontvankelijk is, leerli is, nog geen duidelijke voorstelH gen meebrengt en zich ook nerge op laat voorstaan. Dat zijn de di: gen waar het omgaat. Geen duid lijke Godsvoorstelling hebben geen bezwaar om het rijk binnen gaan. Veeleer worden mensen gengehouden van het binnenga door hun vooroordelen over God mensen, hun opgeblazenheid en zich laten voorstaan op hun m ningen. Op ontvangen, luister* leren, de kinderhand die gauw vuld is, daarop komt het aan. Mi kwaardig is dat Jezus op het b< sende punt spreekt van 'niet bi nengaan'. In dit woord dus f buitensluiting. Het is net alsof zus zeggen wil: ze vinden het R niet de poort blijft hun verborg» a wie niet wensen te worden als kind. (Marcus 10). 0 Ethische spanningen binnen de gereformeerde gezindte. Confe rentie van het contactorgaan van de gereformeerde gezindte in De blije Werelt te Lunteren van don derdagmiddag 10 april vijf uur tot vrijdagmiddag 11 april vier uur. In leider prof. dr. J. Douma. Forum o.l.v. ds. J. H. Vellema met prof. dr. C Graafland, ds J Meester, ds H Rijksen, prof. dr. A. Troost en prof. dr. W. H. Velema. Opgave tel. 03404-13388. Godsdienstige opvoeding. Speciaal bedoeld voor ouderlingen en predi kanten. 'Hoe kunnen we als ambts dragers de gezinnen bij de gods dienstige opvoeding helpen?' Zater dag 5 april van half elf tot half vijf in het Zendingscentrum te Baam. Opg. tel. 02154-7636. Ontwikkeling of revolutie? Maandagavond 24 maart acht uur in de Bankraskerk, Max Havelaar- laan 435, Amstelveen. Spreker dr. B. Wielenga. verbonden aan het Christian Institute for Study of Re ligion and Society o.l.v. M. M. Tho mas in India. NED. HERV. KERK Beroepen te Elkerzee-Scharendijl J. A. G. Delhaas kand. te Pap^p drecht. Aangenomen naar Uithuizermeed (toez.): J. de Roo te Raalte; ns n Lemelerveld: J. W. Blankert kai jg te Utrecht, die bedankte voor Ktf derveen. Bedankt voor Tange Alteveer: Kempenaar te Werkendam; het beroep der classis Rotterda i Zuid, als pred. voor buitengi o werkz. (geest. verz. Deltaziekenhi te Pooriugaal): drs. G. E. Bakk ziekenhuispred. te IJmuiden. pel GEREF. KERKEN Beroepen te Bunde (Did.): A. Kl^ni maker kand. te Zwolle, die dit roep heeft aangenomen: te Bi heim (Did.): E. F. Alberts te La die dit beroep heeft aangenomenp Aangenomen naar Maassluis: van Leeuwen te Den Haag-Oost Préparatoir geëxamineerd en t< laten tot proponeren in kerk» drs. M. E. Brinkman, Vrijheidsla 66 II. Amsterdam. Drs. Brinkn kan geen beroep in overweging ast. toq :erk« t GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Hamilton (Can.) Burlington-West (Can.) en te muiden: Cl. Stam te Langeslag. Bedankt voor Armadale (AustiCj^ H. J. Begemann te Assen. Giovanni Carandente 1 Uitgave: J. H. Gottmer (cultuiL gidsen) Haarlem. Prijs: 39.50. j/c Rome heeft met Amsterdam bp meen, dat het is gesticht d c naamlozen, in dit geval herders marskramers, die hutten bouw aan een rivier. Legende, historie mythologie mogen dan over de o !R< sprong van Rome een verw an beeld geven, vast staat dat de tl 5te komstige hoofdstad van het ml nk omvangrijke imperium uit de Oi en heid een proletarische baken: urs had. En daarbij: Roma betekent ige feite: stad aan de rivier. ijf Niet alleen over dit Rome uit n. begintijd, maar vooral over het 1 Bte me. zoals het zich eeuwenlang f n cinerend presenteert, gaat het >lg< de culturele gidsenreeks, die Londen en Parijs toegang geeft a dit brandpunt van kunst, culti n en religie. Giovanni Carande: tie hoofdinspecteur van de musea 'en de Italiaanse hoofdstad zet in irg. monumentale boek 'Rome' de d n ren van deze schatkamer der s dei terse beschaving wijd open. 1 si meer dan 150 illustraties in kfde: en zwart-wit gaat hij van het Ro w van Romulus, van de koningen, 1 v republiek, het keizerrijk, van obl pausen, de renaissance en de ba oor tot aan het onveranderd magn» of sche Rome van vandaag de dag. Dit cultureel-toeristisch handt van 283 pagina's is enerzijds 1 d studiewerk voor hen, die als vo bereide pelgrims naar de stad i de Tiber trekken, anderzijds kan dagtoerist een ruime keuze mn!*— uit inlichtingen over musea, kun II-1 exposities, kerken, monumen ul en wat dies meer zij. Kaarten. P< Jjn tegronden en een register. ge« v aan alle artiesten en architec die hebben bijgedragen aan de I qs1. ter van deze stad, completeren et qua vormgeving aantrekkelijke bfl werk. dat een Nederlandse be« ajt king kreeg van J. F. Brouwer, en

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2