Pinkstergemeenten gaan feestvieren 1 /llBlIla Uit de kerkbladen Studenten in theologie meer uit op pastoraat dan op de wetenschap Vandaag Hervormde kerk protesteert tegen arrestatie Sithole Bisschop vindt boek van Küng gevaarlijk Bijbelbond steunt Unesco-campagne Emigrantenkerk in Canada afgebrand 'Kerk van de toekomst zal bescheiden zijn' Onze adressen Verlegenheid met de lij denstij d Beroepingsi Nieuwe boë TROUW/KWARTET DINSDAG 18 MAART 1975 KERK /BINNENLAND DEN HAAG De pinkstergemeenten in Nederland gaan volgend jaar feestvieren. Het is dan zeventig jaar geleden, dat 'pinksteren' hier werd geïntroduceerd. De eerste gemeente werd gesticht in Amsterdam. Bovendien bestaat in 1976 de broederschap van pinkstergemeenten in Nederland tien jaar in zijn huidige van de structuur van de Assemblees of God afgeleide vorm. De algemene vergadering van de broederschap, in Den Haag gehou den. droeg de uitvoerende raad op, plannen voor de feestelijke herden king te ontwikkelen. Het wordt trouwens een druk jaar voor de pinkstermensen, want er zal ook moeten worden gewerkt aan de voorbereiding van de we reldconferentie in Londen, die door talrijke Nederlanders zal worden bezocht. De kans bestaat dat de jaarlijkse Europese pinksterconfe- rentie, die zo'n 15 20.000 bezoe kers pleegt te trekken, in 1978 in Nederland wordt gehouden. Er zijn meer gegadigden, want ook Duits land en Oostenrijk willen dat evene ment de PEK 1978 graag in hun land hebben. De Europese pinksterleiders zien de conferentie graag in Nederland, maar dan zal er van hier uit een verzoek moeten worden ingediend. De vergadering besloot, dat er onder de gemeenten een enquete zal worden gehouden, waaruit moet blijken in hoeverre men enthousiast is voor het naar Nederland halen van de PEK. Dat enthousiasme moet dan ook blijken uit de financiële garanties, die van de gemeenten voor het project worden gevraagd. Groei Er zit nog steeds groei in de pink sterbeweging. Dat is ook in de broederschap goed te merken. In het afgelopen jaar traden gemeen ten te Maastricht, Hoorn en Zaan dam tot de broederschap toe. De algemene vergadering ging zaterdag accoord met toetreding van de ge meente van Wapenveld. Voorzitter Johan J. Frinsel han teerde voor het laatst de voorzit tershamer. Hij verklaarde die funk- tie niet langer te kunnen combine ren met zijn drukke werkzaamhe den als directeur van de Vereniging 'Tot Heil des Volks', die o.m. op vangcentra voor aan drugs ver slaafden, scholen en jeugdhotels exploiteert. Ds. H. N. van Amerom uit Haarlem werd in zijn plaats tot voorzitter benoemd. Hij was al en kele jaren lid van de uitvoerende raad. In dat bestuurscollege werden ook de heren J. Verwoerd (Rhe- nen) en Max Molensky (Assen) ge kozen. Over de vorming van een 'onder steuningsfonds' voor pionierswerk van bijvoorbeeld beginnende,, klei ne pinkstergemeenten en voor hulpverlening aan in (bijvoorbeeld sociale) noodsituaties verkerende voorgangers en andere fulltime werkers. waren de meningen ter vergadering verdeeld. Met een be trekkelijk kleine meerderheid werd besloten dóór te gaan met de op bouw van het fonds. Emotie De vergadering bezon zich verder op het thema 'emotie en Geestes- werklng', dat door de heer A. van Polen, secretaris van de uitvoeren de raad, werd ingeleid. Hij signa leerde dat niet iedere luidruchtige uiting van blijdschap, zoals men die in pinkstergemeenten vaak ge wend is, tot het werk van de Heili ge Geest kan worden gerekend. Enerzijds benadrukte hij dat er vrijheid moet zijn om los te komen van traditionele kerkelijke plechti ge sfeer ('de aantrekkingskracht van pinksteren zit niet in plechtig heid, maar in vrijheid'), maar aan de andere kant waarschuwde hij tegen verwildering en doorslaan. Dat laatste ('lawaai dat zo ongeveer op commando start en stopt') be hoort louter tot de uitingen van de menselijke geest', redeneerde de heer Van Polen. Mr. G. W. von Meyenfeldt, officier van justitie te Utrecht, hield een inleiding over criminaliteit. Hij zei straf niet primair te zien als ver gelding of wraakoefening. Veel waarde hechtte hij daarentegen aan de preventieve werking. 'Maar als we kleine vergrijpen met zware ge vangenisstraffen gaan honoreren, komen de mensen slechter uit de gevangenis dan zij er in gaan. Dat is dus geen oplossing.' Een tegen stander was hij van de doodstraf. 'De mens heeft niet het recht het leven van een ander mens te ne men', zei hij. Mr. Von Meyenfeldt baseerde zijn betoog op Lukas 13 ('schuld en lijden'). Uit de verga dering kwam de vrees naar voren dat té lichte straffen misschien niet voldoende preventieve werking hebben. De heer J. J. Frinsel, oud-voorzitter van de broederschap van pink stergemeenten, directeur van 'Tot heil des volks' te Amsterdam. DEN HAAG In een brief aan Ian Smith, de Rhodesische regeringslei der, heeft de hervormde kerk stel ling genomen tegen gevangenne ming van ds. Ndabaningi Sithole. leider van de Afrikaanse nationale raad in Rhodesië. De ondertekenaars van de brief ds. G. Spilt, praeses en dr. A. H. van den Heuvel, scriba van de hervormde synode herinne ren eraan, dat de christelijke ge meenschap in Nederland reeds her haaldelijk de hoop heeft uktgespro- ken. dat de niet te vermijden ont wikkelingen in zuidelijk Afrika plaats zouden kunnen vinden zon der geweld en in een klimaat van respect en vreedzame onderhande lingen. 'Over de gehele wereld', aldus de brief 'hebben de mensen met dank baarheid en opluchting van de overeenkomsten van Lusaka en het vooruitzicht op een constitutionele conferentie kennis genomen. Maar deze gevoelens zijn diep gekwetst door het nieuws van de arrestatie van ds. Sithole en de aankondiging van een geheim proces'. Gevoelens van boosheid en bitter heid. die zijn ontstaan door deze gebeurtenissen 'zullen alleen kun nen worden overwonnen als uw re gering wegen vindt om de toekomst open te stellen voor alle volken in uw land', aldus de brief. 'Deze we gen moeten trouw aan de overeen komsten van Lusaka inhouden en dientengevolge de vrijlating van politieke gevangenen onder wie ds. Sithole een centrale plaats in neemt'. UIT VAN LEZERS - Dr. Wiersinga (3) Het wil mij voorkomen, dat wat K. Nierop schrijft voorbarig is, aange zien de besprekingen tussen dr. Wiersinga en de synode nog gaande zijn. Daarom is het de tijd niet dat dr. Wiersinga zijn ambt en positie teruggeeft. M.i. hoeft dat ook niet zo ver te komen. Na een persoonlij ke correspondentie met dr Wier singa ontving ik een brief waarin hij zei: 'Ik deel het geloof van de kerk, dat God Christus gezonden heeft in Zijn liefde, opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.' En verder zegt hij: 'Ik deel het geloof, dat God ons vrijspreekt van straf en gericht en dat wij enkel door Zijn genade behouden worden.' En verder: 'Ik bedoel op geen manier het geloof van zijn vaste grond in Gods zondaarsliefde te beroven.' Het lijkt mij toe dat het toch niet het meest urgent is, hóe men ge looft, maar wét men geloof. Daar in zijn synode en dr. Wiersinga het wel eens als ik het goed zie! Zou het kunnen zijn, dat satan om te voorkomen dat de synode en dr. Wiersinga elkander weer vinden, deze theologische verschillen als een wig ertussen gooit? Waak dan synode en bewaar het pand, reik dr. Wiersinga de broederhand. Han del naar de geest en niet naar de letter, want dr. Wiersinga is heus geen ketter. Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. 1972 en 1973. Pas nog heeft de vakbona der zwarte arbeiders (niet de Sactu) een hoger looncontract afgesloten met o.a. de Beers en andere mijnbouwondernemingen (210.000 arbeiders). De koopkracht der rand is hoog, de prijzen der voornaamste levensbehoeften laag. Deze zijn niet belast door hoge olieprijzen en btw. Als een zwarte arbeider bijv. zeshonderd gulden loon in zijn handen krijgt, dan is het in Nederland negenhonderd gulden koopkracht. Belasting Ban toe 1.2 procent en de laagste schijf der blanken 21 pet. Wordt hierdoor het verschil in loon niet genivelleerd? Amsterdam J. W. de Boer Dwarsligger Ede F. Bruyn Zuid-Afrika (2) In dit blad stond een artikel over de Sactu-vakbondsleider Gaetsewe. een kleine, verboden vakbond in Zuid-Afrika. Sactu is verbonden aan de ANC (Afrikaans Nationale Congres). Deze zette tot sabotage aan en is daarom verboden door de regering van Zuid-Afrika. De lei ders zijn o.m. de communisten Mandela en Fischer. Gaf Gaetsewe niet een indoctrinatie? De lonen die hij gaf zijn verouderd en uit De PPR-fractieleider, Bas de Gaay Fortman, vindt dat de PPR als dwarsligger fungeert. Het treinver keer door de hele wereld gaat over dwarsliggers, die de spoorbaan zó betrouwbaar maken, doordat zij met elkaare en stevige ondergrond vormen, waarover het grote en snelle verkeer gaat. Van zo'n func tie bemerk ik bij de PPR heel weinig, want zij wijst elk compro mis met andere meningen af, be halve met linkse en ultralinkse vi sies. Of bedoelt men met dwarslig ger een demonstrant, die door de politie weggedragen wordt. Als dit laatste de betekenis is, waarom de monstreert men nu niet, wanneer de bewoners in Zuid-Vietnam en Cambodja onder de voet gelopen wordend oor de communistische le gers van Noord-Vietnam? Dokkum FREIBURG De aartsbisschop van Frieburg, mgr. H. Schaeufele, heeft gezegd, dat het nieuwste boek van prof. Hans Küng wezenlijke punten van het christendom in ge vaar brengt. Hij verwijt. Küng met name, dat deze een diepe kloof maakt tussen de historische Jezus en de Jezus van het geloof. 'Geen enkele geest mag over ons macht krijgen, die niet belijdt, dat Jezus Christus, de zoon van God. in menselijke gestalte tot ons is geko men'. Mgr. Schaeufele doelde op het Jongste werk van prof. Küng 'Christsein'. Hij zei, dat over dit boek niet gesproken is in de ver klaring van de Romeinse congrega tie van de geloofsleer van 15 febru ari j-L ZüRICH Op een bijeenkomst in Zürich heeft ds. Ulrich Fick uit Stuttgart, secretaris-generaal van de wereldbond van bijbelgenoot schappen, benadrukt, dat deze we reldbond de campagne van de Nens- co ter alfabetisering van miljoe nen, krachtig ondersteunt. Van de acht en dertig honderd miljoen mensen op deze wereld kunnen achthonderd miljoen lezen noch schrijven. Velen van de ande ren krijgen niet veel meer infor matie dan zij opdoen via radio en tv en de koppen in de krant. Alleen al daarom willen de bijbelgenoot schappen meedoen met het streven van de Unesco, en wel door het uitgeven van eenvoudige bijbelge deelten in vijf graden van moei lijkheid. Dit bijbels leesmateriaal is voorbereid door groepen vertalings deskundigen binnen de wereldbond en wordt al meer dan honderd ta len uitgegeven, vooral voor gebruik in Azië en Afrika. OTTAWA De Nederlandse gere formeerde emigrantengemeenschap van Cornwall (Ontario) is zwaar gedupeerd door het afbranden van haar kerkgebouw. Vier jaar geleden werd deze Immanuelkerk is ge bruik genomen, nadat de gemeente zestien jaar lang in een grote kel der kerk gehouden had. De brand werd 's nachts ontdekt door voor bijgangers en greep zo snel om zich heen, dat de brandweer er alléén nog maar in slaagde de pastorie te behouden. Predikant van deze 43 gezinnen omvattende christian re formed church is ds. David J. Tig- chelaar. ROME "De kerk van de toekomst zal op heel veel gebieden beschei dener zijn dan nu. Zij zal van het geloof getuigen zonder volzinnen, zij zal niet oordelen of beslissen op gebieden, waarop zij niet kompe tent is'. Aldus kardinaal König voorzitter van het vatikaanse secre tariaat van de niet-gelovigen in een toespraak tot de 'kring van Rome'. De kardinaal hield zijn toe spraak al op 12 december 1974. maar nu pas heeft de Franse editie van de Osservatore Romano er melding van gemaakt. 'De kerk van morgen zal, beter dan wij vandaag, het wezenlijke van het bijkomstige kunnen onderscheiden Deze kerk zal dan ook in moei lijkheden komen met de machten van de wereld, maar zij zal zich niet gemakkelijk de mond laten snoeren met geld en onderscheidin gen en zij zal zich. ook niet meer verlagen tot het niveau van de poli tie systemen', aldus kardinaal König. De kardinaal ziet voor de toekomst een godsdienst van vrij heid, die geen beperkingen oplegt aan de vrije ruimte en eigen bij zonderheden van ieder mens. HILVERSUM Onder de huidige studenten in de theologie leeft een groot idealisme en een enorme belangstelling voor het basis-pastoraat, aldus de bisschop van Groningen, mgr. J. Möller in het KRO-radioprogramma 'Kruispunt'. Mgr. Möller, die binnen het bis schoppencollege speciaal belast is met de zorg voor de theologie- en ambtsopleiding, zei dit naar aanleiding van het boekje 'In het spanningsveld van theolo giestudenten', dat verschenen is bij De Horstink in Amersfoort (adres: Koningin Wilhelmina- laan 17; prijs boekje 9.90). Mgr. Möller concludeerde uit de getuigenissen in het boekje dat de groep theologie-studenten ongeveer hetzelfde is samenge steld als de rk-kerk in Neder land: een rechtse groep, een linkse groep en de grootste groep in het midden. Het is op vallend, aldus mgr. Möller, dat de belangstelling van de studen ten vooral uitgaat naar contact met groepen en mensen om deze te hepen de diepere zin van het leven te vinden. Voor puur we tenschappelijk theologische vra gen is de belangstelling maar gering. Mgr. Möller meende dat daarom ook de theologische ho gescholen niet een puur weten schappelijke opleiding moeten aanbieden, maar een opleiding die gericht is op het pastoraat. Enorme belangstelling voor het basis-pastoraat (cartoon van Arend van Dam in het voorlichtingsboekje van de theo logische faculteit van de Vrije Universiteit te Amsterdam). W. E. Torensma Watergebruik HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11. Rotter dam Tel 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG: Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leiden. Tel 071-31441. Postbus 76. DORDRECHT: Scheffersplein 1. Dor drecht Tel 078-33370 Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25. Groningen. Tel 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030. Postbus 3. In 1974 is het waterverbruik niet gestegen. Volgens de waterleiding bedrijven een gevolg van bewuster gebruik van leidingwater. Zouden de waterleidingbedrijven nu al ver geten zijn, dat 1974 vrij vochtig was, zodat nu ledereen het sproeien van z'n tuin overbodig vond en zelfs de wekelijkse autowasbeurt, straatschrobberij enz. wel eens werd overgeslagen. Voor de aardig heid zouden de waterleidingbedrij ven eens na moeten gaan hoeveel huisvrouwen in 1974 meenden niet meer buiten een 'waterverslinden- de' vaatwasmachine te kunnen. De waterleidingbedrijven zouden er verstandig aan doen dergelijke op merkingen voortaan achterwege te laten en zich meer te richten op voorlichting, in plaats van dat over te laten aan wat milieu-pessimis ten! Bleskensgraaf T. v. Wendel de Joode-Nigten. Technisch onderwijs Naar aanleiding van het artikel 'Verandering op til bij het lager beroepsonderwijs' (12 maart) aan de heren F. ter Haar en K. Schol ten de volgende vraag: U vertegen woordigt resp. enige duizenden en ruim zeshonderd leraren bij het technisch onderwijs. Denkt u dat uw achterban uw versie zal slik ken? Ik kan me indenken dat een zeer groot deel zegt: Wij zijn het meer dan zat om nog langer meer dan tweehonderd gulden per jaar te betalen voor het langzaam maar zeker afbreken van het technisch onderwijs. Wij gaan zoeken naar een nieuwe vorm of vereniging waar onze bestuurders wel onze mening uitdragen en verdedigen. Zeist In De Kerkklok, het blad van een aantal hervormde gemeenten in de Vechtstreek, schrijft ds. T. Poot: Vergis ik mij, of is het inderdaad waar, dat de prediking van het lijden van Christus in onze tijd niet meer zo centraal staat als vroeger? In mijn jeugd volgden we op de zeven lijdenszondagen Jezus van stap tot stap op zijn lijdensweg aan de hand van passieberichten uit de Evangeliën. Ik heb de in druk, dat dat vandaag her en der nog wel gebeurt, maar toch lang niet zo algemeen als vroeger. Het lijkt wel of de vroegere paasverle- genheid nu omgeslagen is in pas sieverlegenheid. Bovendien krijgt in veler prediking en geloof naast het lijden van Christus vooral het men selijk lijden in deze wereld veel aandacht. Men is niet zozeer ge richt op wat er toen en toen met Jezus gebeurde, maar veel meer op Christus' lijden in het menselijk leed hier en nu. VERANDERING Hierop haakt ds. J. P. van Roon in Het hele woord 'lijdenstijd' begint eruit te raken. In plaats daarvan wordt tegenwoordig gesproken over 'de 40-dagen tijd' of over 'de voor bereidingstijd voor Pasen'. Is dat zomaar toevallig, of zit er toch wat achter? Zoals er in meer woordver anderingen wat aan de hand is. En het is heus geen letterzifterij om daarop te attenderen. Zo is bijvoor beeld de laatste jaren- in zwang gekomen om te spreken over Jezus Messias in plaats van Jezus Chris tus. Wezenlijk is dat hetzelfde. Messias is de Hebreeuwse vorm en Jhristus de Griekse en het betekent Levensgrote keus (zie '10.15 uur') allebei: gezalfde. Dus of je nu spreekt over Jezus Messias of over Jezus Christus, dat maakt niet uit. Of liever: dat zou niet uit moeten maken! Maar toch is er wel dege lijk wat aan de hand in die veran dering van spreekwijze. Waar Jezus Messias wordt gebruikt zitten we op het spoor van de Messiaanse bewe ging, de evolutionistische toer, de ontwikkeling van de mens naar zijn volle ontplooiing en de wor ding van het rijk, met als voorbeeld en voorloper en initiatiefnemer Je zus Messias. Terwijl we met de in het nieuwe testament gebruikte naam Jezus Christus veel meer zijn bij Jezus, Die voor onze zonden stierf en mijn schuld voor God verzoende en zo in mijn plaats Gods gerechtigheid heeft voldaan en voor mij verwierf. Zo zit er ook dunkt mij wat achter als men te genwoordig gaat spreken en schrij ven over 'de 40-dagen tijd' of 'de voorbereidingstijd' of 'de voorberei ding voor Pasen'. WIJS BELEID Prof. dr. H. Ridderbos schrijft ln het Gereformeerd Weekblad over het laatste synodebesluit inzake dr. H. Wiersinga onder meer: In deze omstandigheden is het meer te waarderen, dat de synode in haar november-zittingen zakelijk een ondubbelzinnig standpunt heeft ingenomen, zodat niemand behoeft te vragen of hetgeen dr. W. be strijdt in de geref. kerken nu al dan niet een open vraag en of deze bestrijding zelf al dan niet legitiem is. De synode heeft van hetgeen zij in november heeft uitgesproken niets af-gedaan. De vraag is alleen hoe de zaak kerkordelijk, het best tot heil van heel de kerk geregeld kan worden. Dat de synode bij het scheiden van de markt daarover niet haastig wilde beslissen (de desbetreffende stukken waren nau welijks binnen), zal men wel als een daad van wijs beleid moeten aanmerken, al is de teleurstelling er niet minder om, dat de kans op een oplossing, die voor beide partij en (zij het voor beide niet zonder enige moeite) voor de hand scheen te liggen, niet is aangegrepen. Ook de mogelijkheden voor een voort gaand gesprek in een ontspannen sfeer zijn er niet weinig door ver minderd. VRIESWIND Anders oordeelt dr. E. Masselink in Waarheid en Eenheid: De twijfel kan nu a Is de kanker voortwoekeren, want van dr. Wier singa was in november wel gezegd dat hij te kort deed aan het Evan gelie. maar nu dr. W. openlijk schrijft de ver oening door Chris tus' offer volbracht, niet te kunnen aanvaardenwordt hij in zijn ambt als evangeliedienaar gehand haafd! Dat is een tegenstrijdigheid Maar toen Jezus dat zag.I Het verhaal van Jezus en 1 deren kent een zekere bt Eerst zijn daar die ouders i e kinderen bij Hem brengen, tig, een beweging in de goe< j ting, zo moet het. Maar dan e de ddscipilen die deze oudi.; straffen'. Komt niets van die kinderen. De eerste b,l ontmoet een tegenbewegdj welk oogpunt dan ook. en dn Jezus zelf aan het woord. 1 staat er. Op dat 'maar' wor sterk de nadruk gelegd. Jezu i over ons, zegt men. Hij ke andere gedachten. Toch is maar ten dele waar. Dit 'ma1 niet in tot totaal ongedacl tiek, maar tot een beweging, Jezus kiest. Hij kiest voor d: beweging. Hij is niet de i overal tegen is, altijd met haaks op onze bedoelingei Hier sluit Hij duidelijk aan ouders en hun wensen. Hi het de discipelen kwalijk, weging deugt niet. Het hou lijk in, dat Hij voor die m hun kinderen kiest. Hij is ni men om ieder vuur uit te Hij spaart de rokende vlas is Hij de gezondene, die s» miskenbaar opstelt tegeni vuur-uittrappers, noch ee welk motief ook, en die e miskenbaar kiest voor het 1 riet. Mensen die geen uitv I' zien dan om zich met hun letterlijk aan Hem te houd r 'maar' vaagt niet alles we blaast juist het kleine vuu het vuurtje van een wat e onduidelijk verlangen, n; 0 uitgesproken, alleen geda n een gebaar. Een gebaar van c en een verlangen van a; y Die keuze zal Hem opbreke r bevrijden. (Marcus 1). e: NED. HERV. KERK Beroepente Akkerwoude-| woude J. L. Ravesloot meer en Eestrum; te Heusden G. H. van Delft; te Alblasserdam S£< Assenbergh te Nij kerk. Aangenomen: naar Hatteni Hellendoorn (pastorale zoi i zenberg) te Hattem: njje (toez.) drs. W. Huisman, l|d zendingspred. te Malang. Bedankt: voor Capelle a.d.£j C. de Bie te Rijssen. Overleden: C. v. d. Waa Goes. Stond te Waal (Texel), Hoogvliet, Waardi Biggekerke en 'sHeer ArefU Em. in 1948. Nadien hulj^ te Etten, Cuyk en Goes. GEREF. KERKEN Beroepen: te Haamstede boom kand. te Amsterdam GEREF. KERKEN (VRIJG>r Beroepen. te Beilen-H^o Damwoude-Driesum en drs. M. te Velde te Hardeifoi Bedankt: voor Ledden C. f11 te Nieuwleusen. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt: voor Rijnsburg A- te Papendrecht; voor Alp k Rijn M. C. Tanis te Sliedr el GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Hilversum te Opheusden. Bedankt: voor Gorrnchem a te Barneveld; voor Aalbu üc d. Poel te Yerseke; voor I i; H. Ligtenberg te Terwo k Enkhuizen A. Bac te Boske| die op zijn minst de twijfel als een vrieswind door onze kerken blaast. Ook door iets niet te doen, kan men soms enorm veel (verkeerds!) doen. Het minste was geweest het oordeel: wij hebben geen vrijmoe digheid tegenover God die Zijn Zoon gegeven heeft, om het preek- consent van dr. W. van kracht te doen blijven, zolang hij zovele, zo grote en zo apert bijbelse bezwaren heeft tegen het enige Evangelie zelf. 10.15 UUR In Woord en Dienst schrijft ds. J. T. Wiersma over een curieus geval: Als je al een poosje meeloopt in het pastoraat dan kun je terugzien op een lange en bonte reeks erva ringen. Ook op het punt van excu ses niet (meer) deel te nemen aan de kerkdienst. De treurigste erva ring was voor mij dat een gemeen telid zich verontschuldigde omdat men zich een hond had aange schaft. Dat zou op zichzelf geen botsing van verantwoordelijkheden hoeven op te leveren, vware het niet dat het beestje om 10.15 precies moest worden uitgelaten. Dat was een gekwalificeerd moment in het ritme waaraan zijn vorige eigenaar het had gewend. Bij de verkoop was gezegd dat het diertje in een ontre geld bestaan zou verzieken als aan het aangeleerde ritme niet de hand zou worden gehouden. Daar sta je dan voor de levensgrote keus met misschien gevolgen tot in verre ge slachten: Christus en zijn gemeente of het Hondje en zijn ritme. Hoe reageer je als een 'belijdend' lid je de mededeling doet dat gekozen is vóór het diertje? Ik weet niet meer wat, zelfs óf ik iets gezegd heb. Vermoedelijk het laatste. Deze er varing was te grotesk om niet met stomheid geslagen te zijn. Nu. jaren later, kan ik er om lachen, tegelijk met een schrijnend gevoel in mijn binnenste. Want de keus voor het hondje heeft er uiteindelijk toe ge leid dat men voor de kerk bedankt heeft. Jan Carrière. De sperwer heux (oorsp. titel L'Epervil heux) vert, door C. Jonf De Arbeiderspers, Amsteife] blz. prijs 22.50. Grote 213). In 1972 werd deze roman met de Prix Concourt, eeiij katie die niet altijd ovefor met de kwaliteit van maar wel met het succe schrijver na de toe kern gevolg zal in dit geval wel zijn dat het onhefct land van de Cevennen, h, stuk Frankrijk, door veel |C bezocht gaat worden. Ca schrijft in dit lyrische ep<|; ste bewoners van Maheuxy. in dejaren vlak na de ti reldoorlog nog leven. Hui is bijna dat van de oeiU, Carrière's stijl benadrukt tie. Dat in dit primitiev ook jaloezie, luiheid en naar een andere wereld] spelen, maakt het boek t( meer dan een curieuze 1 leven van Frankrijks laa tifcven. Heb ik toch wat bezwarei boek, dan gelden zij som sages waarin Carrière te weidt over klimaat en 1'* waardoor hij de ruimte nlf' dichter oproept, maar als naar in woorden Inpakt, overige: een boeiend Ti mensen die tegelijkertijd concreet zijn en mythisclps ties aannemen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2