Vasten, maar in wiens belang? u Waar het om gaat Vandaag fkvduf Europese jongeren met Pasen naar Driebergen 1 Onze adressen Zendelingen in Cambodja krijgen vliegtickets 'Theologie en praktijk' stopt na 34 jaar Minder hervormde theologie-studenten Katholiek-protestante doorbraak in Nieuw-Zeeland Kardinaal Daniélou raakte geen vrouwen aan Samengaan hervormd en gereformeerd Veenendaal Amendement PvdA over vrijstelling van schoolgelden Beroepingsm Nieuwe boet TROUW/KWARTET VRIJDAG 14 MAART 1975 KERK /BINNENLAND door dr. J. B. Opschoor Het is natuurlijk mooi wanneer de door de raad van kerken in ons land bevorderde zaak van een nieuwe levensstijl voorwerp is van drukke discussie, maar het is jammer wanneer bepaal de scribenten er blijk van ge ven niet op de hoogte te zijn van de werkelijke achtergron den en motieven van de raad van kerken, en ik meen dat dit bij drs. G. Manenschijn blij kens zijn artikel van afgelopen baterdag het geval is. Daarom zou Ik graag de zaak nog eens op een rij zetten. Tijdens de kerkenconferentie te Lunteren (november 1974) heeft de raad van kerken alle pogingen aan gemoedigd om vorm te geven aan een nieuwe levensstijl, waarin de verantwoordelijkheid voor huidige en toekomstige generaties tot uit drukking komt. Overwegingen daarbij zijn de voedselsituatie en de grondstoffensituatie in de we reld. Twee bisschoppelijke vasten brieven hadden overigens aan deze motleven toegevoegd: de (on rechtvaardigheid van de verdeling van de materiële goederen, en de ontmenselijking van een samenle ving, gericht op meer consumptie hier (het westen) en nu. De raad van kerken hééft in dit kader opgeroepen tot een wekelijk se vastendag als 'symbolische, maar ook practischc oefening in een meer omvattende nieuwe levens stijl, gericht op een samenleving waarin het recht der armen voorop zal staan in het persoonlijk en maatschappelijk leven.' Is dit slechts een vrijblijvende oe fening? Integendeel: 'de vrijgeko men energie en geldbedragen die nen hun bestemming te krijgen in duidelijke en doorzichtige program- Het gaat niet alleen om versoberen ma's voor vernieuwing van onze samenleving, zowel internationaal als in de onmiddellijke woonomge ving.' De raad spreekt zich uit voor een kritische toetsing aan de bijbel van de fundamentele vraagstellin gen ten aanzien van maatschappij- inrichting en persoonlijk gedrag.' De werkgroep nieuwe levensstijl van de raad van kerken accentu eert dit nog eens in haar advies, door te stellen dat zij haar pogin gen tot bevordering van een nieu we levenstijl wil presenteren als een mogelijke 'bijdrage aan een klimaat waarin politieke beslissin gen kunnen worderi genomen over eenkomstig de nood van onze mon diale en nationale samenleving.' Er wordt daarbij gerekend op maatregelen ter herverdeling van de materiële bronnen van onze wel vaart. zowel binnen onze nationale samenleving, als op wereldniveau. Er dient ook sprake te zijn van een rechtvaardige verdeling van de las ten die gestaltegeving aan de nieu we levensstijl met zich meebrengt. Kortom: het zou eerder te verdedi gen zijA. dat er een eenzijdige klemtoon ligt op de sociale ethiek dan dat er sprake is van voor de dag komen met een persoonlijke ethiek. Daarbij kan worden opge merkt, dat aan de door Manen schijn bovendien gevraagde politie ke strategie hard wordt gewerkt. Het gaat dus om het belang van de armen en de hongerlijders, waarbij ik dan toevoeg: nu en ook in de toekomst. De vraag is: is dat nieuw? En zo nee, waarom zou een levensstijl die dat belang voor op wil stellen., recht hebben op de aanduiding 'nieuw'? Ik meen dat de ethische uitgangs punten voor een dergelijke levens stijl zo oud zijn als de weg naar Golgotha. Het nieuwe zit hem dus niet in de ethische uitgangspunten, maar in een aantal tamelijk nieuwe omstandigheden van feitelijke aard: de tendenzen van ontmense lijking in onze samenleving, de on mogelijkheid om met de thans aan gewende middelen een toenemende welvaartskloof tussen arme en rijke landen tegen te gaan de absolute schaarste van energie en andere grondstoffen, de 'eindigheid' van ons milieu. In de praktijk kom je er dus duide lijk niet door eens per week je gehaktbal te laten staan: zelfs de wekelijkse vastendag (op zichzelf alleen maar een 'oefening') is méér maar ook om de besteding van de (vrye) tijd. dan dat. Het gaat om tijd, geld en energie stoppen in het proberen te realiseren van inderdaad een stuk sociale ethiek! Het gaat om een andere wijze van besteden van dat geld, die tijd en die energie in een zodanige richting dat maatschap pij-vernieuwing erdoor bevorderd wordt. Twee reacties Aanstaande zondag wordt in de gereformeerde kerken aan dacht besteed aan de kwestie van de nieuwe levensstijl en in verband daarmee publice ren we vandaag twee reacties op het afgelopen zaterdag in ons blad gepubliceerde artikel 'Vasten, maar in wiens be lang?' van drs. G. Manen schijn. Dr. J. B. Opschoor, econoom, is verbonden aan het instituut voor milieu vraagstukken van de Vrije Universiteit te Amsterdam en voorzitter van de werkgroep nieuwe levensstijl van de raad van kerken in ons land. Dr. C. Klapwijk is gerefor meerd predikant te Eindho ven. Tenslotte: Manenschijn noemt, als summum van het geven van een christelijke inhoud aan het leven: offervaardigheid voor kerk en dia conie. Welnu, zonder te willen be weren, dat beide buiten spel zou den staan bij de invulling van het begrip 'nieuwe levensstijl' (integen deel), maar we kunnen en mogen niet doen alsof er buiten de kerk geen sprake zou kunnen zijn van een sociale ethiek! 'de 'nieuwe le vensstijl' is een zaak die door velen wordt gepropageerd door christenen en humanisten. Dat wij ons daarbij beroepen op achtergronden die uit onze religie voortkomen, is duide lijk. Maar wat betreft de uitwerking van die ideeën is ook een duidelijke ruimte om tot samenwerking te ko men met niet-christenen. De 'nieu we levensstijl' komt juist voort uit een zeer oecumenisch besefuit een èevoel van betrokken zijn met de gehele bewoonde wereld. Met genoegen en instemming lazen we de bestrijding door drs. G. Ma nenschijn van allerlei ontoereiken de en caricaturale voorstellingen van vasten en versobering. En terecht wordt opgemerkt in dit -artikel dat mentalitietsverandering in de privé-sector niet zo bar veel oplevert en zelfs een gevaarlijke gewetensusser kan betekenen (ge haktbal i.p.v. cotelet). Dan liever een collectieve zo men wil volks- berkering, al was het maar als op pervlakteverschijnsel. Dat is ten minste wat. Genoemd artikel verdient echter wel aanvulling. Anders blijven we toch op een culinair eet- en drink- niveau hangen, hetzij positief of negatief opgesteld. Het gaat zelfs 'om méér dan de schrijnende tegen stelling tussen oververzadigings- en hongergebieden. Ik doel nu m.n. op de artikelen in 'Bezitten of bezeten zijn' van prof. W. Uytenbogaardt 'Hoe staat het met de grondstoffen?' en van prof. B. Goudzwaard 'Ombuiging van de economie'. Zijn we niet bezig deze aarde voor allen en een iegelijk UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet. Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatic wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Aanvulling (3) In Tr.-Kw. van 6 maart J.l. gaf de heer Feddema een zijns inziens no dige aanvulling op het verslag in Trouw-Kwartet van 3 maart over de Zuid-Afrikadag van de Hervorm de en Gereformeerde jongeren te Driebergen. in puni d van zijn aanvulling zegt F. dat de ideologische stellingname van Robert van Waesberge 'ernstige kritiek vanuit de zaal' kreeg. Deze zinsnede zou de indruk kunnen wekken dat velen in de zaal kritiek hadden op de stellingname van R. v. W. In werkelijkheid verschuilt de heer F. zich achter het vage begrip 'de zaal'; immers hijzelf was het. die als enige de kritiek leverde op R. v. W. Velen in de zaal hebben juist met applaus hun instemming betuigd met de woorden van R. v. W. Ook in punt c spreet dhr. F. over 'de zaal', terwijl het opmerkingen betreft die uitsluitend doo hemkelf gemaakt zijn. Het siert dhr.) F., indien hij uit bescheidenheid niet vermeldt, dat bepaalde opmerkin gen door hemzelf werden gemaakt, maar hij dient wel te beseffen dat zijn taalgebruik ertoe leidt, dat bij degenen die zijn ingezonden stuk onder ogen krijgen, de indruk wordt gewekt dat dhr. F. namens een hele zaal sprak, hetgeen beslist niet het geval was. C. de Quartel-van Arkel Anti-semietisme (1) Zeer terecht zegt u in uw commen taar van 12 maart dat Arabieren geen anti-semieten zijn. Dat kun nen zij namelijk niet zijn en ook nooit worden, omdat zij afstammen van Sem via Heber-Terah-Abram- Lenin vertaald HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280. Amsterdam. Tel 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11, Rotter dam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG: Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leiden. Tel. 071-31441. Postbus 76. DORDRECHT: Scheffersplein 1. Dor drecht. Tel 078-33370. Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25. Groningen. Tel 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56. Zwolle. Tel 05200-17030. Postbus 3. Ismaël (Genesis 1612 en Genesis 17:20). Hoogstens zouden Arabieren anti-judaïstisch kunnen zijn! De joden stammen uitsluitend af van Juda (zoon van Jacob en Lea). Alle joden zijn wel Israëliêten, maar alle Israëlieten geen joden: Israëlieten stammen namelijk ook af van de overige elf zonen van Jacob. Het verdient dan ook aanbeveling om niet te spreken, c.q. te schrijven over Israël, maar over de Staat Israël. Monster E. P. Rondeboom Anti-semietisme (2) Van harte ben ik het eens met uw besluit geen journalist van uw krant te laten meegaan met de heer Van der Stoel, zolang Saoedi- Arabië joodse Nederlanders discrimi neert. En hoe sympathiek het ook lijkt dat u zich in uw commentaar van 12 maart zonder rancune op stelt tegenover dit land: het gaat mij te ver als u deze staat meteen maar vrijpleit van anti-semitisme. Zoewel he christendom als de is lam hebben zich ontwikkeld in een conflictmodel mét het jodendom. Daarom vinden anti-joodse gevoe lens aan beide zijden van de Mid dellandse Zee dikwijls een vrucht bare voedingsbodem. Dit te zeggen is geen cultiveren van de 'eigen respectabiliteit' van Europa, maar het wijzen op bepaalde overeen komstige drijfveren in de door het christendom en islam beïnvloede culturen. Ongetwijfeld zijn er niet- antisemitische Arabieren, zogoed als niet-antisemitische Europea nen. Er zijn perioden geweest dat Joden in de Arabische wereld nau welijks gediscrimineerd werden, maar ook in Europa kwam dit wel voor. Toch werden de joden in beide culturen in principe altijd gediscrimineerd en dikwijls ook in de praktijk. Het Midden-Oosten conflict zou mijns inziens niet zo onverzoenlijk zijn, als Arabisch an- ti-semitische gevoelens niet mede een rol speelden. Naaldwijk A. J. Wtenweerde In het nummer van tien maart jl. stond vermeld dat volgens gegevens van de Unesco de werken van Le nin al vaker vertaald zijn dan de bijbel. Ik voor mij ben zo vrij dit niet voetstoots aan te nemen. De bijbel is in 1245 talen gedeeltelijk en in 255 talen geheel vertaald. Bovendien is een vertaling van de bijbel in 800 talen reeds in bewer king. Als het waar ls dat Lenins boeken in meer talen vertaald zijn dan de bijbel, moet men met dui delijk controleerbare gegevens ko men. Ook zou het kunnen zijn dat men in de Unesco van het aantal bijbelvertalingen wat mider goed op de hoogte is. Voorshands houd ik het erop dat wat het vertalen en verkopen van boeken betreft de bijbel nog steeds nummer één is. Hooghalen ds. A. M. Lindeboom Hemmen Het zegenrijke werk in het lande lijke Hemmen ten behoeve van ge wezen verslaafden aan drugs (het zal je kind maar zijnwordt ernstig bedreigd. De huur van de vroegere pastorie aldaar, waarin deze jongeren worden opgevangen, is nl. opgezegd. Men zou het werk te weinig oecumenisch gericht ach ten. Ik vraag mij af wat de vroege re bewoners, de predikanten Hel dring en Pierson, met hun grote bewogenheid voor het verlorene, het afgedwaalde en verstotene, wa ren ze nog in leven, daarvan gezegd zouden hebben! Utrecht DRIEBERGEN Van 26 maart tot 3a pril wordt in Driebergen op Kerk en Wereld en de Drieburg een Europese jongerenconferentie gehouden over het thema 'geloven - nu'. Het doel van de bijeen komst is mensen uit Oost- en West-Europa met elkaar in gesprek te brengen over de inhoud van het geloof, de rol van het geloof en de eigen toekomstverwachting. Verder wordt er gesproken over Europa en zijn relaties met de rest van de wereld. De conferentie wordt georganiseerd door de Oecumenische Jeugdraad in EuTopa (EYCE). Tot de te be handelen onderwerpen behoort: de Derde Wereld, geloof en politiek, bijbelstudie, vormingswerk voor de vrede, christendom en marxisme, Noord-Ierland, nieuwe kerkvormen, de nieuwe moraal. In de avonduren wordt een spel opgevoerd, het Eurodrama waarin de deelnemers de gelegenheid krij gen eikaars landen en de vooroor delen die er zijn te leren kennen en doorzien. Op basis van ieders geestelijke, sociale en aardrijkskun dige afkomst wordt nagedacht over de christelijke betrokkenheid bij de toekomst van Europa. Elke ochtend wordt de dag begonnen met een gebedssamenkomst, die elke dag door een andere groep zal worden voorbereid. Sosjale joenlt Ik ken een wijze moeder die zegt: 'Als er iets fout gaat met onze kinderen, dan zal ik in de eerste plaats me afvragen waarin ik te kort ben geschoten; of er iets is geweest waarin ik het kind niet begrepen heb en daarom ook niet heb kunnen opvangen'. Wie zal niet weten dat er een duidelijke relatie bestaat tussen onze opvoeding en het gedrag van ons kind? Wat rest ons dan, dan de hand in eigen boezem te steken? Hier draagt de hoop..Maar laten we ons niet vergissen: het is géén rationele kwestie in de zin van: 'Ik weet heus wel dat ik fouten heb ge maakt'. Het gaat veel dieper. Het is je eigen gelijk aan de kant zetten. Het is: 'Wie zijn leven (gelijke) zal verliezen, zal het behouden. Ga er maar aan staan.-Deze houding alleen waarborgt een werkelijke ontmoeting met ons kind, van waar uit een goede relatie en het gesprek geboren zullen worden. Weest u ge rust. ik ben geen lid van de SJ enz.,, maar gewoon een ouder die veel in aanraking komt met jon gens en meisjes in noodsituaties. Ze kunnen worden tot een signaal, waarin onze nood openbaar wordt. Als we onze ogen en harten maar durven openen. Krimpen a. d. IJssel Nolly Kat-Keuchenius BILTHOVEN Alle zendelingen en medewerkers van de Advent- zending in Cambodja kunnen als zij dat willen het land verlaten wanneer de omstandigheden dat ei sen. Zij hebben vliegtickets ont vangen maar de meesten hopen te kunnen blijven. Meer dan twee miljoen mensen verblijven nu in Phom Penh die maar een half miljoen kan herber gen. Voedsel en kleding verstrekt door SAWS (Seventh-day Adventist World Service) wordt door de blokkade van de Mekong-rivier te gengehouden en het depot in de stad was een week geleden al zon der voorraad. Ondanks de voortdu rende bombardementen menen de zendelingen dat het nog niet zo erg is als verleden jaar. In geval van nood kunnen zij ook uitwijken naar enkele ambassades. Dr. A. H. van den Heuvel, de secre taris-generaal van de Nederlandse heovormde kerk, zal op Goede Vrij dag enige theologische en bijbelse Informatie geven in verband met A. Witzen de dag van de kruisiging. De Ne derlandse contactpersoon voor de conferentie zal zijn Wiebe Kam- minga, die verbonden is aan het vormingscentrum De Drieborg in Driebergen. LOC HEM Wegens financiële moeilijkheden heeft het vrijzinnige tijdschrift 'Theologie en praktijk' zijn uitgave stopgezet. Het blad heeft 34 jaar bestaan en had enkele honderden abonnees. Tot dusver heeft het blad zijn be staan kunnen rekken met steun van het vrijzinnig Haagse genoot schap ter verdediging van het christelijk geloof, maar vooral door de subsidie van de Nederlandse or ganisatie voor zuiver wetenschap pelijk onderzoek. Een beleidswijzi ging van deze laatste organisatie heeft de voor het blad onontbeer lijk geworden steun tot een aflo pende zaak gemaakt. De redactie acht voortzetting van het blad daarom onverantwoord. DEN HAAG Dit jaar zijn dertig hervormde theologie-studenten minder ingeschreven dan vorig jaar en ruim vijftig minder dan in 1973. D meeste, 280, studeren in Utrecht. Leiden volgt met 103, Groningen met 88 en Amsterdam met 64 stu denten. Deze cijfers zijn ontleend aan het kerkelijk album van dc Nederlandse hervormde kerk. Er zijn theologiestudenten, die wel studeren, maar zich niet in het album hebben laten inschrijven. Velen van deze laatsten doen dat gewoonlijk alsnog. WELLINGTON Een gemeenschappelijke commissie van de Nieuwzeelandse raad van kerken en der ooms-katholieke kerk van Nieuw-Zeeland heeft in een verklaring de weg geopend tot weder zijdse officiële erkenning van eikaars ambtsdragers. De verklaring heet 'op weg naar een evangeliebediening, aanvaard door allen'. Uitgaande van het decreet inzake oecumenisme van het Tweede Vati- kaanse concilie, dat het werkelijk kerk-zijn van andere christelijke geloofsgemeenschappen aanvaardt, zijn de r.k.-leden van de commissie tot de slotsom gekomen dat niets een officiële erkenning van de niet r.-k. ambtsbediening meer in de weg staat. Daarmee ls het pad ge baand voor wederzijdse erkenning en aanvaarding van de gewijde resp. ingezegende of bevestigde theologen-ambtsdragers in andere kerken. De r.-k. leden der Nieuwzeelandse gezamenlijke commissie sloten zich aan bij de inhoudelijke instemming van de andere leden met de theolo gische grondslagen inzake de leer over het ambt, zoals vastgelegd in een 'plan voor eenheid' en als ook vervat in een verklaring van de wereldraad var. kerken over 'het kerkelijk ambt in oecumenisch per spectief'. PARIJS Kardinaal Jean Daniélou s.j., die vorig jaar mei overleed aan een hartaanval in het huis van een striptease- danseres, voelde zich alleen intellectueel tot prostituees aan getrokken. Dit meldt de conservatieve Franse organisatie 'Les Silencieux', die een onderzoek heeft ingesteld naar de dood van de geestelijke. In het maandblad van deze or ganisatie zegt hoofdredacteur Pierre Debray dat de dansères op een avond met vrienden zat te praten in een café. ergens in Saint-Germain des Prés. Volgens haar zeggen mengde een oude, slordig geklede man zich in het gesprek. Hij gaf te kennen dat hij haar nog graag eens wilde spreken. Twee of drie keer had ze hem daarna ontmoet. Debray zegt dan dat de kardinaal 'veel van dit soort vrouwen', met wie hij op dezelfde wijze kennis had gemaakt, bezocht heeft. Onge veer twintig van deze vrouwen hebben wij kunnen achterhalen en allen hebben verklaard dat de kardinaal hen niet heeft aan geraakt en hun ook niet ver zocht heeft zich te ontkleden. Hij probeerde ons aan het pra ten te krijgen, zo had een van de vrouwen gezegd, want hij wilde weten waarom wij zo leef den. Volgens Debray zei de kar dinaal bij deze contacten nooit dat hij priester was. Hij stelde zich voor als boekhandelaar. 'Met vele jongeren aan de zelf kant van de maatschappij zocht kardinaal Daniélou op deze ma nier contact. Hij wilde het ver trouwen winnen van hippies, maoisten. delinquenten en ver slaafden aan verdovende midde len'. Op de vrijdag voor zijn dood de kardinaal stierf op maandag Het de danseres de kardinaal weten dat haar man als souteneur gearresteerd was en dat zij geen geld meer had. De maandag daarop spoedde de 69-jarige Daniélou die eerst een flinke lunch en een stevig glas wijn bij een vriend had genoten, zich naar de flat van de danse res. Hij rende de vier trappen op naar boven en zei, toen hij bin nen was: 'Wat is het hier warm'. Daarop liep hij naar het raam en zakte in elkaar. onbewoonbaar en onlevensvatbaar te maken? Kort gezegd: het gaat in de actie 'nieuwe levensstijl' niet om wat modefratsen (slankelijn-kuur), zelfs niet 'alleen' om hulpacties en liefdadigheidsbetoon, van welke or de van grootte dan ook, maar om de kwestie 'to be or not to be' van het mensdom. Dus dan toch weer een soort ge zond of verruimd egoïsme? Nee, het gaat om een wézenlijke mentali teitsverandering zo men wil: be kering van 'ontaarde aardman' tot verantwoordelijk en verant woord rentmeester van de Schepper der aarde. Overigens willen en kunnen we Manenschijn dit verzuim niet kwa lijk nemen. In één artikel kun je, mag je zelfs niet alles samenper sen. Maar deze vingerwijzing meen de ik te moeten doen als dili gent lid van 'versoberingscommissie Verkuyl' met het oog op het thema van de komende zondag, waarmee opgeroepen wordt tot een nieuwe manier van leven. VEENENDAAL De hervormde ge meente Sola Fide' (buitengewone wijkgemeente naast de gerefor meerd bondsgemeente) en de gere formeerde kerk in Veenendaal heb ben besloten in het vervolg alle erediensten gezamenlijk te houden onder gedeelde verantwoordelijk heid. Bij predikantsvacatures zullen de twee kerkeraden elkaar op 'fun damentele wijze' betrekken bij het zuitbregen van een beroep. DEN HAAG De PvdA-fractie zal bij de behandeling van de leer plichtwet een amendement indie nen waarin het vrijgesteld zijn van schoolgeld voor leerplichtigen bij verlenging van de leerplicht wordt geregeld. Dit heeft het Tweede Ka merlid Konings (PvdA) gisteren meegedeeld tijdens de behandeling van de wijziging van de wet op het school- en cursusgeld. 'Het is voor ons onverteerbaar dat de minister in een brief aan de Kamer tot de principe-uitspraak komt dat de leerplicht en de vrij stelling van schoolgeld gekoppeld zijn, maar daarnaast zegt dat het onder de huidige omstandigheden niet verantwoord geacht wordt ook de vrijstelling van schoolgeld ge lijktijdig te doen ingaan', aldus de heer Konings. De vrijstelling van schoolgeld voor het vierde leerjaar van het voortge zet onderwijs moet worden inge voerd in aansluiting op de voorge nomen invoering van de tienjarige leerplicht'. Na bovenstaande passa ge uit de onderwijsbegroting volgt dan dat het nog niet verantwoord is om de vrijstelling van schoolgeld gelijktijdig met de leerplichtverlen ging in te voeren. De PvdA stelt voor om de 30.8 miljoen gulden, die de vrijstelling van schoolgeld zal gaan kosten, uit de werkgelegenheidspot te finan cieren temeer daar de werkgelegen heid een van de argumenten is om de leerplicht te verlengen. PREEK Het ontroerend verhaal van zegent de kinderen' begint me ze eenvoudige mededeling: E: brachten kinderen tot Hem. Ir c sen al meteen spannend g& want wie zijn die 'zij'? Ze wc verder niet meer genoemd, staat dat het de discipelen zijn, want die gaan 'straks' vei deren. Wij zullen er wel heel n bij zijn wanneer we veronders! dat het de moeders zijn ges En dat is goed ook, want die de eerst aangewezenen (met d= ders uiteraard) om voor hun fa ren het beste te zoeken. Die ders meenden dat dat 'beste menviel met een bepaalde ricij^ namelijk tot Jezus. Ze zulle Nazerener hebben gezien en hoord wat ze precies van gezien en gehoord hebben sta niet bij en dat was voor aanleiding genoeg om hun ren te roepen en ze op de ae nemen en ze tot Jezus te bre Dat is nog altijd het beste wi - doen kunnen. Kinderen staan 11 dan ooit in de belangstelling. zal wel een duidelijke reden ben. De toekomst is vaak on en niet zelden onheilspellend, hebben we de neiging om on heen te kijkenwaar zijn de l ren? Vandaar dat we ons drul ken voor kleuterscholen en p zalen. Lang hebben we naar tekeningen gekeken en hun J opmerkingen genoteerd, vai ondervragen wij hen driftig het geloof. Dat laatste heeft tuuriijk alleen betekenis wai we er iets mee doen. Wanna werkelijk luisteren naar hun eerste vragen en ons oor 1 tegen het roepen van hun harten. Maar hier wordt om., richting aangewezen. Daar zl) H niet mee klaar. We zullen s serieus moeten vragen wat dal daag betekent: brengen tot J En waar vinden we Hem? (M NED. HERV. KERK Beroepen te Twello: P. Parui m te Anna Paulowna; te Olde: J. de Vreugd te Haaf ten. ai Aangenomen naar Blokzijl: 4 m J. v. d. Brom. kand. te Bussu bi bedankte voor Tjerkgaast; Den Ham (O) (toez.)dr. W ke te Bodegraven. Afscheid: op 16 maart van i serdam: J. Wieman, ber. te dingen; van Bennebroek: H. Kalf. ber. te Wijnjeterp. Overleden: J. van der Werfl y pred. voor de vrijz. herv. te doorn. Stond tevoren in Zweeloo en Paramaribo. Intrede te Amsterdam: mevr. j, J. Bunjes-van Blommes te in, a aldaar. Eervol ontheven met de be' a heid van emeritus: P. C. D^, Poortugaal wegens benoemt geest.-verzorger psych. ziefa :o Beileroord te Beilen. GEREF. KERKEN Beroepen te Drachten: D. H. man te Katwijk a.d. Rijn; tt |a delstum: K. Eijkelenboom te ;r nertsga. <j0 Aangenomen: naar Bunschot» !e kenburg: J. Mak te Oldebooraj\c Aangenomen van Voorthuize A. Sta rren burg wegens emerit Intrede te Dirkshorn: drs. A A tersma, kand. te Kampen. Op 21 maart af scheidsrecept directeur van de geref. st- maatschappelijk werk in Zui: land: D. J. Koers te Den wegens het bereiken van de GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Neede: drs. M. te kand. te Hardenbergte Oc Flevoland: P. Groenenberg t R( huizen. fK GEREF. GEMEENTEN Beroepen te St. Annaland. A wc gerland te Krabbendijke: te wc gravenR. Boogaard te Leide Ar Bedankt voor Nunspeet: J. te Barneveld. BAPT. GEMEENTEN Intrede te Ter Apel: kand. tf{tw Berkel te Bilthoven. Ui u« Geloven iD uniform en Pa ja gezellig! door ds. J. J. Ui tg. Bijbel Kiosk Ven Hoofdstraat 55. Driebergen. Pi stuk 4,90 (bij aantallen per). Twee vlot geschreven van de bekende legerprediki het eerste valt o.m. op een view met een humanistisch man, het tweede boekje is I voor al dan (nog) niet get! jonge mensen, liet lef om te dromen door Bouma. Uig. Kok, Kampen, prijs 9.75. Bundeltje bijbels kenningen, belijdenissen er ren, dat bewijst dat 'sticö lectuur niet buiten de werke! hoeft te staan. Om Bouma citeren: de wereld zit te sj om mensen die het lef hebt te dronièn (en dan zegt hij dit inhoudt). Midweek door ds. E. Th. Uitg.Kok, Kampen, 202 paf 17,90. Ondertitel: 'Een vn voor mensen van nu'. De predikant houdt zich in 52 t te opstellen op een jeugddienstachtige manier met de vragen waar mens nu tegenaan lopen, ultgaa® een krantenbericht, dan gedicht enz.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2