he towering inferno': lassaie rampen doen assa's goed rinkelen at proef ILMPREMIERES VAN DEZE WEEK OBLET Wilde westen in een van gebruikelijke mythen ontdaan beeld Japans plan wil de mens gelukkig maken met veel informatie 'De christenvrouwen leefden reeds lang voor het jaar van de vrouw mee mét alles wat dit land en de wereld beroert.Zij hebben daarbij betrouw bare informatie en voorlichting nodig. Die geeft Trouw op uitstekende wijze.' Kunstnier-behandeling thuis brengt voor helpers spanningen mee pasionata' is nomde sexfilm eeft nog toekomst NCEJENEVER Verwerpelijke klantenbinding in 'Breakout' PvdA te Groningen: Pronk moet blijven Jurgens: VN-taak bataljon dekmantel voor politietaak Duidelijkheid over toelaten 'illegale' arbeiders gevraagd Proefdraaiend schip ramt wal Prachtige rol Liv Ullman Militairen voerden wraakactie uit in bar-discotheek Veel twijfels aan computer-systeem hoort bij u. - mr/KWARTET VRIJDAG 14 MAART 19 <o BINNENLAND 11 olor>Vi4- rv-iQ+ imorita on rrnorl mot TTnllirmnnH T*ïat i<3 riiot.C TfiJI moeten aanSOt raat slecht met Amerika en goed met Hollywood. Dat is niets ook tijdens de depressie in de jaren dertig zaten de bio- in vol. Werkloosheid jaagt de mensen klaarblijkelijk naar de Aan het batig saldo van de Amerikaanse filmindustrie heb- le rampenfilms, die de laatste jaren furore maken, een niet f g aandeel. Hoeveel ze ook kosten (tot twintig miljoen dollar) engen altijd nog veel grotere sommen op. oor rampen hebben we nu al Het begon met een zinkend Toen kwam er tweemaal een lig waar wat aan schortte en ens een schip dat een bom- ïg kreeg. Maar, er staat nog neer op stapel: een aardbe- een haai die vredige vakan- gers aanvalt; een zwerm ode bijen die een klein stadje ïdringt; terroristen die een oetbalstadion gijzeleneen tinnige die de wereld bedreigt rie gestolen atoombommen en maar voort. nu het aantrekkelijke van npenfilms? In tijden van on- eid, van werkloosheid, van men die onoplosbaar lijken larop men op geen enkele vat heeft correspondeert de ingst met een verfilmde angst, lor overdrijving boeit en af- Neem nu zo'n 'Towering In- Verschrikkelijk hoor, zo'n ln een 138 verdiepingen hoge ikrabber in San Francisco, t met een groot feest wordt jd. Maar de ramp is over- ijk, hij geeft een aanwijsbare k (de schoonzoon van de ei- hëeft om twee miljoen dol-" sparen ondeugdelijk isolatie aal voor de electrische in- es gebruikt) en hij wordt idarts die de hoofdrol speelt ipasionata', wordt door de n zo gejend en opgejut, dat et hem voorwaar niet kwalijk men als hij zich gelijk zijn Piccoli in 'Grandeur Natu- pop aanschafte. Ga maar in vrouw is door overgrote ing zenuwziek geworden, de van zijn dochter verleidt de tandartsstoel, zogenaamd invloed van de verdoving en 8;htero la la! Geen won de man teveel rookt, over- t eet en 's nachts de ijskast it. Die krijgt een hartinfarct het helemaal niet meer weet •jdan maar nee. De prille, dl ifernale vriendinnen hebben heel ander slot bedacht. Ar- qn! Er wacht hem een lot dat zo t erger is dan de dood. Maar i heeft hij zijn vrouw dan H nder verzet, laten vervallen Mji abjecte staat van slaafs- aBEnfin, geld speelt geen rol, haar in een dure kliniek Doch -met die dochter opgescheept, 't Zal je ge- ook al woon je in een le-luxe huis en verdien, je ln met boren in gebitten van ':e patiënten. ie het nu nog niet weet zij idelijk gezegd: Appasionata sexfilm, die regisseur Gian lalderone zonder veel succes te vermommen als qama, vol hartbrekende ac- J Als je lacht, lach je van 03{eid, dat heeft hij tenminste W. W-B. Amsterdam-Calypso, 18 jr. tgésPi verslaggever iVEEN De Kip kampeer- 29V abriek in Hoogeveen heeft uidelijk toekomst. Er zullen üeuwe ontslagen vallen. Dit Dme conclusie van een commissie gert sterne deskundigen die de $st van het bedrijf onder- na de moeilijkheden vorig 'zn dehelft van de 550 man iriel werd ontslagen en een ^verkorting werd ingesteld iftig procent. Kip heeft niet werktijdverkorting aange- (ADVERTENTIE) bedwongen door twee kerels die van wanten weten. Door Steve McQueen en Paul New man, blauwogige superhelden, kun je nagaan! Natuurlijk moeten er wel wat men sen dood. Een stelletje echtbrekers, de slechte schoonzoon, helaas ook een allerliefste dame dié uit een volle, losgezaagde lift in de vlam men tuimelt. Maar daar staat tegen over dat huwelijken worden ge lijmd, dat kat, kind en hoogwaar digheidsbekleders, die eerst nog door een vloed van 1.8 miljoen liter water worden overspoeld, de cata strofe overleven. Misschien gaat er, vreemd genoeg, een troostende werking van zulke rampenfilms uit omdat alles een betekenis heeft. Geen leven gaat zonder zin verloren, wordt zomaar afgebroken, er blijven geen losse, smartelijke zenuwdraden hangen, nee, alles dient ergens voor, alles heeft een duidelijke betekenis en de volgende dag is de wereld weer gewoon. Dat de dialoog onveran derlijk bestaat uit de meest afge zaagde clicheé's past in het beeld: de buitenkant mag wel echt lijken, al die vlammen en die perfecte veiligheidssystemen die het prompt begeven maar van binnen mag er niets geraakt worden. Alles moet heel blijven. 'The Towering Inferno' is gegar neerd met een rij van oude ster ren: William Holden, Jennifer Jo nes, Robert Wagner en zelfs Fred Astaire. Voor de gruwelen die zij tezamen met Fay Dunaway, Richard Cham berlain, Susan Blakeley, Robert Vaughn en nog een heleboel ande- Het lijkt warempel wel of Holly wood na het uitbreken van een groot aantal driekwart of geheel louche helden terug wenst te keren naar een duidelijke verdeling in 'good guys' en 'bad guys'. Dat is niet alleen in de rampenfilms zo, het blijkt ook in 'Breakout' van regisseur Tom Gries met notabene Charles Bronson in de hoofdrol, een voormalige anti-held van heb ik jou daar ('The Mechanic', 'The Stone Killer', 'Death Wish' en noem maar op). In 't scénario van 'Break out' (dat overigens met veilig heidsspelden aan elkaar zit) is hij uitgestippeld als geheel en al goed. Een olijke brokkenpiloot speelt hij, die een vrouw helpt om haar on schuldige echtgenoot Jay Wagner, uit een Mexicaanse gevangenis te halen. Wat een schurken, die Mexi canen! Hun rechters zijn corrupt, hun politiemannen beulen, hun ge- vangenenbewaarders doerakken. Daar staat tegenover dat Wagner door zijn grootvader (John Hus ton), een pulssant rijke volbloed- Amerikaan, om vuig gewin is verra den en verkocht. Zo raken de scha len van de rascistische gerechtig heid weer enigszins in evenwicht, dachten de makers. Welnu, die pi loot is niet voor één gat te vangen. Als het niet met eenvoudige list gaat, schakelt hij een helikopter in die op de binnenplaats van de ge vangenis landt en de achtervolgin gen die daaruit voortkomen laten zich met enige fantasie wel raden. Vermeld dient te worden, dat Bron son weliswaar verliefd wordt op de vrouw van Wagner, doch haar rein als een lelie aan haar man over draagt. Ja, ja, de romantiek wordt in ere hersteld! Maar omdat het eenvoudige, ouderwetse schema ('Op helden kun je bouwen!') blijkbaar nog niet al te zeer ver trouwd werd, zijn er hier en daar gewelddadige scènes ingevoegd, die op zichzelf al afschuwelijk genoeg zijn, maar bovendien volkomen uit het kader van het verhaal vallen. Een staaltje van verwerpelijke klantenbinding. W. W.-B. Rotterdam- Arena: Eindhoven-Pa- risien; Utrecht:Scala, 18 jr. Van een verslaggever GRONINGEN De afdeling Gro ningen van do PvdA meent dat het rijden onder invloed door minister Pronk niet zijn aftreden tot gevolg behoeft te hebben. De PvdA Gro ningen hoopt dat minister Pronk zal aanblijven. Die hoop is neergelegd in een mo tie. waarin ook wordt gezegd dat de minister wel als privé-persoon de normale justitionele procedure zal moeten ondergaan. De Gronin ger PvdA-ers namen ook een motie aan over de opstelling van de PvdA-kamerfractie inzake de plan nen voor militaire oefenterreinen in het Lauwe-smeere'oïUed De PvdA Groningen is van oordeel dat de Kamerfractie -een motie van de CPN had moE"?n om rs'ennon en de oefenterreinen had moeten af wijzen. ren moeten aanschouwen en door staan zijn geen woorden te vinden: vlammende afgronden gapen voor hun voeten, liften worden voertui gen des doods, lichamen vallen als brandende toortsen uit de ramen. Maar wees gerust: als u de bioscoop verlaat zal blijken dat uw geestelijk evenwicht geheel intact is geble ven. Daar hebben de makers met regisseur John Guillermin aan het hoofd zeer geraffineerd voor ge zorgd. W. Wielek-Berg Amsterdam - Cineac Damrak en Rembrandtpleintheater; Den Haag - Asta en Rex; Rotterdam - Cineac AD en Calypso; Hilversum - City; Utrecht - Cat-harijne; Groningen - Grand;; Alkmaar - Harmonie; Apeldoorn - Tlvoli; Nijmegen - Luxor; Tilburg - Midi; Breda - Grand: Leiden r Luxor. 14 jr. DEN HAAG Het Tweede Kamer lid Jurgens (PPR) is boos op mi nister Vredeling nü deze tot twee maal toe geen concreet antwoord heeft gegeven op zijn vragen over de positie van het bataljon Johan Willem Friso. Het Kamerlid wil we ten of het geloofwaardig is dat dit militaire bataljon zowel bestemd is voor vredesdienst bij de Verenigde Naties als inzetbaar is voor politie bijstand in het eigen land. Bij Jurgens is het vermoeden gere zen dat de oefening van het batal jon in de ordehandhaving en het beheersen van onlusten eigenlijk bedoeld is ten behoeve van het eigen land. 'Een beschikbaarstelling aan de VN dient volgens mij als dekmantel', aldus het Kamerlid, die gisteren opnieuw vragen heeft ge steld aan de bewindsman van de fensie. DEN HAAG De PvdA wil van staatssecretaris Glastra van Loon (justitie) duidelijkheid over het wettelijk toelaten van gastarbeiders die illegaal ons land binnen zijn gekomen. Mevrouw Haks*Berger (PvdA) zal de staatssecretaris mon deling vragen stellen over de richt lijnen die hierbij gelden. Zij wijst erop dat veel illegale gastarbeiders zich, op grond van de geruchten over een generaal pardon, bij de politie hebben gemeld. 'Alleen al in Rotterdam zijn echter tachtig illegalë gastarbeiders die zich kwamen melden in het huis van bewaring gezet in afwachting van hun uitzetting', zei het PvdA- Kamerlid. Zij hadden zich tot aan melding laten verleiden door een collega die kennelijk wel aan de door de politie gestelde, maar niet algemeen bekende voorwaarden voldeed. ROTTERDAM Het bevoorra dingsschip 'Zuiderkruis' (19.000 ton) is op de scheepswerf van Ver- olme te IJsselmonde tijdens proef draaien naar voren geschoten en heeft een loopbrug en een op de wal staande elektrische installatie geramd. Schade (naar schatting) honderdduizend gulden. Hoe dit ongeluk (waarbij overigens nie mand gewond raakte) kon gebeu ren is nog niet opgehelderd. Vast staat wel dat de schroef in de stand voor maximale snelheid stond. Daardoor kreeg het schip te veel stuwkracht. De achtertrossen braken en het schip gleed naar voren. Bjjgl Patiënt voelt zich er beter bij Van een onzer verslaggevers UTRECHT Patiënten die alleen met behulp van een kunstnier kunnen blijven leven en zich met hulp van een huisgenoot thuis kunnen behandelen, voelen zich beter dan lotgenoten die voor de behandeling (dialyse) tweemaal per week geruime tijd naar een ziekenhuis moeten. Maar de helpende partner (echt genoot, familielid of vriend) blijkt aan grote spanningen bloot te staan. Liv Ullmann en Gene Hackmann in 'Lady's bride' Vrouwen spelen in Wild Westfilms zelden een rol van betekenis. Ze worden vluchtig bemind of stoer aanbeden of gered of gescal peerd door Indianen, en ze staan vaak, met kinderen aan hun rok ken, kommervol te staren over het land: Een enkele Dolle Mina mag eens mee optrekken met de mannen, maar meestentijds zijn ze niet meer dan franje. Deze mensen hebben evenveel op spanning terug te voeren lichame lijke klachten als de patiënt zelf. En hun klachten over vermoeidheid, nemen toe naar mate de thuisdi- alyse langer duurt. 'Het is alsof de partner van de thuispatlënt een deel van de spanning van de pa tiënt overneemt', aldus het rapport van een in 1971 door de universi teit van Utrecht begonnen studie van de resultaten van de, toen voor ons land nog vrij nieuwe, thuisbe- handeling van kunstnierpatiënten met speciaal voor hen geïnstalleer de apparatuur. Min of meer tot teleurstelling van de onderzoekers, bleek een thuis behandelde patiënt gemiddeld niet vaker zijn normale werk, of aange past werk, te kunnen doen dan iemand die in een ziekenhuis be handeld wordt. Men verwachtte dat om twee redenen. Ten eerste kan de thuis-patiënt vaker (in het alge meen driemaal per week) met het apparaat zijn bloed zuiveren van de stoffen die zijn uitgevallen nieren ziekenhuizen wordt de behandeling om redenen van. efficiency ook overdag uitgevoerd. Zo'n behande ling duurt vele uren. Evenwichtig Wel bleek dat de thuis-patlënten, door de grotere verantwoordelijk heid voor en zelfstandigheid bij de behandeling, minder onzeker zijn, en psychisch wat stabieler. Overi gens is een zekere geestelijke even wichtigheid ook een voorwaarde om voor thuis-dialyse in aanmerking te komen. Men moet het nogal ingrij pende manipuleren met het eigen lichaam aankunnen. (Tijdens de dialyse wordt de bloedsomloop om geleid door de kunstnier heen, die zorgvuldig moet worden bediend. De opleiding voor patiënt en part ner duurt vijf maanden). Arbeidsongeschikt Tweederde van de mannelijke pa tiënten in loondienst is honderd niet meer uitscheiden. Daarvan kon %procent arbeidsongeschikt ver men op medische gronden een be tere algemene toestand verwachten. Dat patiënten in een kunstniercen- trum in het algemeen maar twee maal per week worden behandeld hangt mede samen met het capaci teitsprobleem. Ten tweede kan thuisdialyse in be ginsel 's nachts worden uitgevoerd, terwijl de patiënt voor zover hij daar kans toe ziet slaapt. (De appa ratuur is zodanig beveiligd dat hij bij eventuele storingen gewekt wordt). In de kunstniercentra in de klaard of vervroegd gepensioneerd. De onderzoekers merken op dat een deel van hen best weer wil of kan gaan werken. Maar als ze een baan vinden, ligt het salaris ongeveer even hoog als de WAO-uitkering. Dat is op zich zelf niet zo'n pro bleem, maar als de patiënt weer ziek wordt en in de WAO terecht komt, krijgt hij 80 procent van zijn laatstverdiende loon. Het risico op steeds minder inkomsten is een gok die veel patiënten niet willen wa gen. Misschien was er een Europeaan voor nodig, om de rol van de vrouw nu eens anders te belichten. Het recht om zich met de Amerikaanse mythe te bemoeien, behoeft men Europeanen zeker «iet te ontzeg gen, want waar kwamen al die cowboys en hun liefjes vandaan? Uit Europa toch zeker! De Zweed Jan Troell is in ons land niet bekend geworden, omdat zijn grote film 'De Emigranten', over Zweedse landverhuizers die onge veer een eeuw geleden naar Ameri ka trokken, in de slechtste bio- scoopweek van het jaar, de week voor Sinterklaas, werd ingezet. Het vervolg, 'Dc Nieuwe Wereld' is hier nooit vertoond, die ligt nog altijd stof te vangen op een plank. Het scheelde een haar of 'Zandy's Bri de' (hier uitgebracht onder de won derlijke titel 'Verboden voor Vrou wen'. Moest er soms een sexfilm gesuggereerd worden?) was hetzelf de lot beschoren geweest. Gelukkig schoot het fonds van de Bioscoop bond voor opmerkelijke films te hulp en daar is hij dan. 'Zandy's Bride' is geen grote, spectaculaire film, maar wel een erg aardige. Hij speelt in Californië, omstreeks 1870. Zandy, èen onbehouwen bonk van een kerel, heeft zijn bruid uit Euro pa per postorder besteld en gekre gen, Hij weet niet beter of ze zal zich net zo gedragen als zijn moe der, die zich volkomen onderge schikt heeft gemaakt aan man en zonen. Maar Hannah, in het begin radeloos verward en verlegen, is zo koppig als een ezel. Ze wil haar huis een beetje gezellig maken, ze wil'een tuintje en ze wil een vriend tot man. Ze gaat in de verdediging en in de aanval, ze weet zich waar achtig te emanciperen, daar in Big Sur in 1870. Zandy's pogingen om haar klein te krijgen stuitten op een muur en als hij zijn vroegere minnares weer gaat opzoeken en Hannah's tuintje vertrapt kan hij maar beter verdwijnen. Hij komt terug, vol berouw en beladen met dingen voor het huis. Zijn vrouw heeft intussen een tweeling ge- bard en de vrede is voorlopig gete kend. Maar Hannah noch Zandy hebben overwonnen, de strijd zal ongetwijfeld weer oplaaien. Troell heeft wel wat concessies moeten doen in zijn eerste buiten Zweden gemaakte film, 'Zandy's Bride' is niet zo zuiver als 'De Emigranten'. Zeer storend is Eileen Heckart als Zandy's moeder hij had geen slechtere actrice voor die rol kunnen vinden dan deze defi- ge, mondaine dame. Daarentegen heeft hij zeer veel te danken aan Gene Hackmann (die man kan bij kans alles) en vooral aan Liv Ull mann in de hoofdrollen. Liv Ull mann maakt van Hannah met de lieve, zachte stem. en de onbuigza me wil een monument. Alleen al om haar is het de moeite waard de film te gaan zien, maar er is meer. Een ander en waarschijnlijk au thentieker, want van de mythe ge zuiverd, beeld van het Wilde Wes ten houdt men er bovendien aan over. W. Wielek-Berg Amsterdam-Alhambra 1, 14 jr. Van een onzer verslaggevers ARNHEM Volgende week don derdag moeten 21 Nederlandse luchtmacht-militairen en één man van de landmacht uit Sternbergen, (West-Duitsland) voor de krijgs raad te- Arnhem verschijnen, omdat ze zoals de tenlastelegging luidt op 16 juli 1974 bij een wraakac tie in de Nautlc-bardiscotheek daar de inboedel in puin hebben gesla gen. Op 14 juli waren vier Nederlandse militairen doer het personeel uit de bardiscetheek verwijderd, omdat een van hen tegen een speelauto maat zou hebben geschopt. Het ge beurde allemaal nogal hardhandig. Alle vier liepen ze hoofdwonden op. Twee dagen laten werd door de Nederlanders een grootscheepse wraakactie uitgevoerd. In vijftien auto's reden ongeveer dertig mili tairen, meest soldaten maar ook enkele korporaals en een sergeant, naar de bardiscotheek. Ze sloegen met knuppels de boel kort en klein. Op een fluitsignaal trokken ze zich terug. Van de dertig militairen moeten er 22 terechtstaan. Enkele chauffeurs zijn niet gedagvaard. President van de krijgsraad is mr P. E. Klöots. Van onze redacteur wetenschappen DEN HAAG Op verzoek van het Japanse ministerie van inter nationale handel en industrie is een plan ontwikkeld om Japan binnen 25 jaar om te vormen tot een 'informatie-samenleving' waarin niet meer de produktie van materiële goederen maar de beschikbaarheid van informatie op de eerster plaats staat. Kern van dat plan is uiteraard een uitgegebreid computersysteem, en daarom hield gisteren het Genoot schap voor automatisering zich er een hele dag mee bezig. Maar men had grote moeite om verband te ontdekken tussen een mogelijke werkelijkheid en het geautomati seerde vergezicht dat onder leiding van Yoneji Masuda - binnen een jaar tijd overigens - werd ontwor- pen. A J Het lange-termijnplan omvat de vorming van een landelijk infor matienetwerk met een miljoen lij nen. Onder andere zouden een kwart miljoen computer-eindstati ons in woonhuizen komen te staan: directe deelneming van de burger aan de informatiesamenleving. Een groot aantal administratieve en in dustriële databanken zou toeganke lijk zijn voor overheids- en parti culiere organisaties. Gezondheids- zorg-op-afstand zou de tweeduizend dorpen waar geen arts woont uit hun medische isolement halen. Verkeer en distributie van goederen zou in de grote steden met compu ters worden geregeld. Het onderwijs zou van kleuterschool tot en met middelbaar niveau computer-geo riënteerd zijn. En tn die informa tiesamenleving zouden de mensen gelukkig zijn. Opmerkelijk vond de Amsterdamse prof. A. B. Frielink dat een derge lijk puur technocratisch plan zo direct leidt tot filosofische en geëmotioneerde reacties! Het grijpt kennelijk dieper in op het mens zijn dan bijvoorbeleld een plan om de plastic-industrie geweldig uit te breiden. 'Informatie staat dichter bij ons dan technische apparaten. Informatie is datgene waarvan onze hersenen, onze emotionaliteit, le ven'. Hij waardeerde het visionaire in het plan. 'Deze mensen geloven in iets* dat merk je zelfs aan de* moeizaam vertaalde Engelse tekst'. Maar prof. Frielink trof in het plan onafzienbare gaten aan. Om te be ginnen: Waarom wil men die 'in- formationalisatie' (wat een woord trouwens'). Het rapport geeft maar één reden. Omdat de grondstoffen- voorraad eindig is, moeten we min der dingen maken, en meer infor matie. 'Maar je kan informatie niet eten, er niet in wonen of reizen', zei prof. Frielik. Je kunt met informatie wel mate riële processen sterk verbeteren. Maar daar komt meer aan te pas dan de verspreiding van informatie waar het plan zo de nadruk op legt. Tussen informatie en actie ligt be sluitvorming, en dat stadium laat zich niet straffeloos verwaarlozen. Het rapport doet dat wel. En ver der, voordat je informatie kunt verspreiden moet je die eerst verza melen. En daar heb je niet alleen computers voor nodig, maar ook inzicht en kennis. Het rapport heeft het over een gigantische 'denkfabrlek' maar treedt niet in details. Kernvraag- (ADVERTENTIE) IgïfMevr.G.J. Strikwerda-Van Klinken •'•Woorzitster Nederlandse Christen-Vrouwen Bond Een kernvraag is of de mensen in de informatie-samenleving van Ma suda inderdaad gelukkig zouden zijn met de vanzelfsprekendheid die hij aanneemt - zonder dat toe te lichten. 'We weten eigenlijk zo verschrikkelijk weinig af van de reacties van mensen, laat staan van grote groepen mensen'. Willen mensen wel een computer-eindsta tion in hun hüis? Dat moeten ze willen, vindt Masuda, 'opdat intel lectuele creativiteit algemeen word' Maar wie vraagt daar alle maal om? Als je ziet hoe op het ogenblik de massamedia gebruikt worden, zou je andere voorkeuren kunnen vermoeden. In het algemeen wordt in het Ja panse rapport de behoefte aan in formatie niet bekeken, alleen de mogelijkheden om het aan te bie den. Daardoor is een afweging van kosten en baten van de voorgestel de systemen ook nog volstrekt niet haalbaar. En dat zo'n afweging no dig is, was prof. Frielink volstrekt eens met drs. A. J. Middelhoek. directeur-generaal van de rijksbe groting, die ln zijn visie vanuit de overheid, al even grote twijfels ontwikkelde. Toch geloofde prof. Frielink in de waarde van het Japanse plan, dat voorlopig overigens wel een plan zal blijven. Het stimuleert de ont wikkeling en toepassing van infor matieverwerking. En dat kan zon der twijfel de samenleving verbete ren, in welke richting de wereld zich ook verder zal ontwikkelen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 11