Geweldige rotsooi' net een ironisch tintje )e Hafakker: wijk zwakzinnigen In 'gewone' mensen Ook Jolanthe op de planken geen succes 'Rodelinda' dankzij opleving van barokmuziek op de planken ieuwste stuk van lonesco na pauze vervelend aatschappij binnen muren van inrichting hale:? n Berkhemer t nationaal olconcours Schitterende creatie van Handels opera JW/KWARTET MAANDAG 10 MAART 1975 KUNST/BINNENLAND iiuiiiii riiiiiii or Ber Huising net oot •Ei 0RDWIJKERHOUT Een van de centrale punten in de plannen van de stichting Nieuw Den- de idal (van psycholoog Carel Muller en zijn medestanders) was het zogenaamde 'verdunnen' van zwakzinnigenzorg. Deze 'verdunningsgedachte' hield in, dat zwakzinnigen niet meer alleen on- an elkaar zouden wonen en werken, maar 'gemengd' zouden worden met andere, niet zwakzin- ha- 6 mensen. Toen, na het grote conflict rondom Nieuw Dennendal, Carel Muller en zijn colle s aan de kant werden gezet door de officiële instanties, leek het er op, dat deze 'verdunnings- lachte' daarmee vooreerst ook verdwenen zou zijn uit de zwakzinnigenzorg. rei eb' feite is dat helemaal niet it In de psychiatrische inrich- St. Bavo in Noordwijkerhout m dan met name in de zwakzinni- afdeling van deze inrichting 'De •gj akker', leeft deze gedachte wel ■He lelijk voort. Zelfs zo sterk, dat er ,y i het ogenblik al een concreet h ter tafel ligt, waarin de 'ver- •lei wingsgedachte' helemaal is uit te 'erkt. 'De opzet van dit plan, lierUs psycholoog Kay Okma (mede- pder van Carel Muller en ex-lid de werkgroep Nieuw-Dennen- is het laten samenwonen van kzlnnlgen met 'gewone' mensen de maatschappij', irtoe is een plan ontworpen van kleine woonwijk, die op het ein van de St. Bavo overi- s op geruime afstand van de chting zal worden gerali- rd, waarin steeds om en om een 6pje zwakzinnigen en een ge in gezin samenwonen. Voor de 'kzinnigen zullen er zo'n zeven huizen komen (grote een ge- swondngen), waar zij met ten 'gste zes personen en enkele lei- zullen wonen. Het gaat in dit niet alleen om 'goede' zwak- ,rse ningen, dus mensen die zichzelf s 1' '1 redelijk kunnen redden in de pasatschappij, maar net zo goed om we t zwaarder gehandicapten. het geheel zullen er zo'n hon- t zwakzinnigen in deze nieuwe '■miP 1 _I_ de bevolking van de wijk be- sti!rt: hiervoor zal een beroep wor- i gedaan op mensen van buiten dus van buiten de inrichting, wordt gedacht aan drie catego- ®n mensen, die hier zouden ko to wonen. Allereerst familieleden h de zwakzinnigen, bijvoorbeeld ouderpaar, dat een kind iri een slotte hoopt men uit de samenleving die mensen te bereiken, die voelen voor een dergelijke samenleving met zwakzinnigen. Men wil deze mensen, gewoon via een oproep in de kranten, benaderen. Later zal men redelijk streng de motieven van de 'sollicitanten' beoordelen. Op het ogenblik zijn er al verschei dene positieve reacties uit alledrie categorieën binnengekomen 'Fijn huisje' inrichting moet gaan plaatsen en dat er de stap voor over heeft op het terrein van de inrichting te komen wonen. Er bestaat dan mis schien de kans, dat het kind thuis zal kunnen blijven, en, ook wan neer dit niet zo is, zal het toch altijd dicht in de buurt zijn. Verder denkt men aan de gezinnen van personeelsleden van de inrich ting, die hun huis buiten de inrich ting verwisselen voor een huis in de nieuwe woonwijk (Kay Okma denkt er zelf zeer sterk over om met zijn gezin: vrouw en'vier kin deren hier te komen wonen). Ten 'Je hebt natuurlijk altijd het ge vaar, dat zich mensen melden, die denken 'ha, een fijn huisje, geen hoge huur, mooi gelegen in de duinstreek, daar voel ik wel voor en die zwakzinnigen, die vermijden we wel zoveel mogelijk'. Dat is uiter aard beslist niet de bedoeling. We willen juist mensen trekken, die zich wél met de zwakzinnigen wil len bemoeien. Die bemoeienis gaat overigens heus niet zo ver, dat zij bij ons werk worden ingeschakeld. Het zijn en blijven gewone huur ders van een woning, alleen in een speciale omgeving. En die omge ving weegt in dit geval natuurlijk wel heel wat zwaarder dan in de meeste andere gevallen. Deze bewo ners moeten, ook wat het wonen betreft, een beetje soepel zijn: ze moeten niet woedend worden of in paniek raken, wanneer er eens een bloemperkje wordt vertrapt of wan neer een ruitje wordt gebroken. Dit soort dingen zal hier best eens voorkomen, misschien vaker dan in een normale woonwijk, zegt Kay Okma, die de leiding heeft van de zwakzinnigenafdeling van St. Bavo. De bedoeling is, wanneer alle plan nen tenminste goedgekeurd wor den, dat de nieuwe woonwijk onge AMSTERDAM Precies twe.ehonderdvijftig jaar geleden vond in-Londen de eerste opvoering plaats van Handels opera 'Rodelina', die het afgelopen weekend in première ging in de Stadsschouwburg te Amsterdam. De opleving van de belangstelling voor de barokmuziek heeft tot ge volg gehad, dat de zolang voor op voering ongeschikt geachte opera's van Handel na de oorlog allengs weer op de planken zijn gekomen. Naast zijn nog steeds in trek zijnde oratoria, wordt nu ook het grootste deel ,van zijn theaterwerken weer overal ter wereld opgevoerd. Verge leken met de romantische opera's uit de 19e eeuw, 'gebeurt' er in de werken van Handel en zijn tijdge noten zo weinig, althans op het toneel. Alles blijft symbolisch en gestyleerd. Er wordt bijna geen ge vecht geleverd, geen kus gegeven. Maar wie luistert naar de muziek, naar de aria's, de recitatieven en het orkest, komt tot de ontdekking, dat er wel degelijk iets gebeurt. Voornamelijk met muzikale midde len worden angst en wanhoop, lief de en bevrijding getekend. Daar ligt het centrum van de opera der 17e en 18e eeuw. Men zou bijna kunnen zeggen: in de 19e eeuw illustreerde de muziek het toneelge- beuren daarvóór diende het laatste tot uitbeelding van de muziek. Rodelinda is de koningin, die door alle verleiding en beproeving heen haar verbannen en doodgewaande gemaal trouw blijft. Evenals later Eleonore in Beethovens 'Fidelio' wordt haar trouw na heel veel we derwaardigheden beloond met vere niging met haar man. De trouw van enkelen uit haar omgeving en de trouweloosheid van anderen brengen daar hun accenten in aan, maar het is voornamelijk Rodelin da, aan wie Handel, niet minder dan acht grote aria's heeft gegeven, die het ganse drama draagt. Enige jaren geleden heeft de Ne derlandse Operastichting deze rol toevertrouwd aan Joan Sutherland, De regisseur Tito Capo Bianco gaat soms in zijn ijver, de handeling op het toneel te aktiveren, wel eens iets te ver, maar erkend moet wor den, dat hij daarnaast ook echte vondsten heeft gedaan, die grote waarde hadden voor het geheel. Decors en costuums van José Vero na zijn in één woord prachtig en smaakvol. Ook ditmaal leidde dirigent Ri chard Bowynge het geheel met vas te hand, maar verder dan een wat houterg musiceren van het Ned. Kamerorkest heeft hij het daarbij niet gebracht. Amsterdam en Rode linda nog zien op 12, 16, 17 maart. Utrecht de 14e, Rotterdam de 19e en Scheveningen de 21e. De maatschappij accepteert deze mensen niet in haar midden wanneer zo'n zwakzinnige bijvoor beeld eens een tijdje zou stilstaan en bij een buurman naar binnen zou kijken of hij zou zich een tijdlang met de kleine kinderen in de straat bemoeien, dan zouden wij al allerlei telefoontjes binnen krij gen of we toch alstublieft wel wil len oppassen. Men voelt zich ge woon bedreigd. Hoe triest het ook is, zo zou het gaan en daar zijn de zwakzinnigen natuurlijk niet mee geholpen. Integendeel. Daarom be ginnen we de maatschappij maar binnen onze muren te halen. Zo doorbreek je toch de monocultuur van alleen maar zwakzinnigen, die samen wonen en hoef je ze niet direct de vijandige maatschappij in te sturen. Misschien komt het er in de toekomst nog eens van dat het publiek rustiger en toleranter rea geert op deze mensen', aldus Kay Okma. Doorbroken Met het nieuwe plan wordt de bé- staamde inrichtingsstructuur volko men doorbroken, want omdat er in de wijk ook gewone huurders ko men te wonen, krijgt het inrich- tlwgsbestuur er uiteraard aanzien lijk minder te vertellen dan in de inrichting zelf. Dat is ook de be doeling. Misschien zal het zover ko men dat de woonwijk helemaal zelfstandig wordt onder een eigen stichtingsbestuur, dat dan niet uit een gezelschapje van notabelen zal bestaan, maar uit een zeer brede vertegenwoordiging van alle men sen, die te maken hebben met deze woonwijk: dus bewoners, perso neelsleden etc. Wat betreft het doorbreken van de monocultuur: behalve dat er gewone mensen vanuit de maatschappij binnen de inrichtingsmuren zullen worden ge haald, zal ook de uit louter mannen bestaande bevolking van de inrich ting worden gewijzigd in een ge mengde bevolking. Op het ogenblik bevindt zich pas één vrouw tussen de honderd mannen van de Hafak ker. maar omdat de woonaccommo- datie daar op het ogenblik beslist armetierig en benden normaal peil genoemd kan worden, heeft men deze 'vermenging' stopgezet, omdat er eerst betere woonvoorzieningen moeten komen. Wanneer dit ge beurt, zullen er in sneller tempo vrouwen opgenomen worden. Van oudsher is St. Bavo namelijk alleen maar een inrichting voor mannen. Bezwaren Hoe mooi het nieuwe plan voor de woonwijk ook lijkt, toch bestaan er nogal wat bezwaren tegen. Niet bij het stichtingsbestuur, dat anders dan in het geval van Dennendal en Carel Muller volledig achter de plannen van Okma staat. De tegen stand komt van andere zijde, na melijk van de autoriteiten, die staatssecretaris Hendriks in deze zaak moeten adviseren. De moei lijkheid is met name, dat de Hafak- Kay Okma ker eerst een officiële erkenning moet hebben als zwakzinnigenin richting, wil men met het hele plan überhaupt verder kunnen gaan. St. Bavo is van oudsher namelijk een krankzinnigengesticht en valt dus onder de voorzieningen voor de psychiatrische inrichtingen, en niet onder die voor de zwakzinnigen zorg. Maar omdat er eveneens van oudsher al heel wat zwakzinnigen in deze inrichting zijn opgeoomen St. Bavo heeft er nu zo'n 200 vindt men het redelijk, dat er een speciale erkenning komt voor deze afdeling, waardoor deze als zwak zinnigeninrichting zal worden aan gemerkt. En hiertegen bestaat nog al wat bezwaar, omdat de zwakzin nigeninrichtingen in Zuid-Hol'land er moeite mee hebben, dat er in hun gebied weer een nieuwe in richting bijkomt en dan nog wel een experimentele. Ook staat men wat huiverig tegenover het plan zelf, Qmdat men hierin terecht overigens een voortzetting ziet van de gedachten van Nieuw-Den- nendal. En daar bestaan nog steeds heel wat emotionele bezwaren te gen. 'Kijk, wanneer we die erkenning als zwakzinnigeninrichting niet krijgen, kunnen we dit plan wel vergeten, want dat betekent, dat we nooit meer nieuwe mensen mogen opnemen. Dan brokkelt Je werk na tuurlijk af. Op zo'n basis kun je zo'n verstrekkend plan echt niet opzetten. Wanneer we de erkenning en de goedkeuring op onze plannen wel zouden krijgen, zijn we ten volle bereid het plan in fasen utt te voeren, waardoor iedereen na de eerste fase volop de gelegenheid krijgt de resultaten te beoordelen. Valt deze beoordeling gunstig uit, dan gaan we verder met de bouw van de rest van de wijk. Gebeurt dit niet, dan stoppen we ermee. Laten ze ons in vredesnaam die erkenning geven en de status van een experiment, dan zullen wij pro beren te bewijzen. I HAAG De Haagse Comedie bracht zaterdagavond in de Koninklijke Schouwburg het iwste stuk van Eugène lonesco, dat 'Wat een Geweldige Rotzooi', of eigenlijk Dat geweldige deel (Ce formidabele bordel) heet. Omdat lonesco de samenleving, niet alleen de onze maar een geweldige rotzooi vindt. En daar valt nooit iets aan te veranderen. Ondanks keur van vocale solisten veer tweehonderd bewoners zal tel len: honderd zwakzinnigen en hon derd medebewoners. Verder zullen er overdag nog meestal zo'n vijftig man van het inrichtingspereoneel in de wijk verblijven. De wijk krijgt een dorpshuis, een café en een wijkraad, waarin iedereen,dus uiteraard ook de zwakzinnigen, ver tegenwoordigd zijn. Deze wijkraad zal een grote invloed krijgen op de gang van zaken in het woonplan. Waarom hebben jullie voor dit pro ject gekozen en niet voor het in de gewone maatschappij leven (dus buiten het inrichtingsterrein) van de zwakzinnigen? Okma: 'Wij hebben voor dit plan gekozen, omdat het in de maat schappij wonen van zwakzinnigen toch maar voor een tamelijk kleine bovenlaag van deze groep bereik baar is. Uiteraard geef ik er de voorkeur aan, dat mensen, die daartoe in staat zijn, helemaal bul ten de Inrichtingssfeer komen en in een gewoon huis in een gewone straat wonen. Maar wanneer ik er onze mensen hier zo eens op aan kijk, geloof ik dat er maar een stuk of tien voor deze oplossing in aan merking komen. Voor deze tien wordt dan ook, samen met andere instellingen, gezocht naar een woonmogelijkheid buiten de inrich ting. Maar wat de rest betreft: dezen zouden altijd op de inrichting aan gewezen blijven, wannneer we be halve het echte ln-de-lnrichting wonen alleen maar het wonen-in de-maatschappij als oplossing zou den hebben. Ze zijn volgens de maatschappij niet goed genoeg het klinkt hard, maar daar komt het wel op neer om in een gewone omgeving te wonen. Want, wanneer Je zoiets wilt laten slagen, moet de groep zwakzinnigen die ervoor in aanmerking komt, toch min of meer geaccepteerd worden door de rest van de bewoners van de straat. En dat gebeurt helaas niet met geestelijk gehandicap ten. die een afwijkend gedrag heb ben en er ook nogal afwijkend uitzien. door beter willen, niet door eken en nieuw opbouwen, en r niet door revolutie, want die n maakt een nog geweldiger ioi. Ionesco's 'revolutionairen' lt stuk zijn dan ook brallende ielzuchtige warhoofden met laffe kleinburgerlijke meelo- De moedeloze, verbitterde, be- l2uchtigen praten zoals lezers aanverwante veelgelezen iladen hun ingezonden brieven jven. Zulk geleuter en gekan- krijgt van lonesco wel een iro- h tintje, maar verder trekt hij Ich van terug. ials het 'personage' in zijn waar iedereen tegenaan kletst Ier dat het hem iets doet. Dat onage is één brok communica- aornis en lusteloosheid. Hij erft en hoeft niet meer te werken, gere collega's en nieuwe buren en wel veel maar" zeggen hem s. Eenmaal, ln een restaurant, rERDAM De 23-jarlge Am- jg lammer Joan Berkhemer, leer- ,ej van Louis Stuurop aan het terdamse muzieklyceum, heeft rdag de eerste prijs gewonnen 3n e finale van het vijfde natio- I vioolconcours, georganiseerd t de stichting studiefonds Oskar k. Als winnaar van de hoofd- szal hij in staat worden gesteld irende een jaar zich verder in buitenland te bekwamen. De rde beloopt 16.000 gulden. De ar enoing geschiedde op grond jk de meest evidente technische artistieke capaciteiten, lij khemer scoorde nog een tweede en es ln dit concours, 'van de vier iet re prijzen, ieder duizend gul- fe-fc. sleepte hij de Donemusprijs in pacht- Deze werd hem uitgereikt ee, de beste interpretatie van de ate van Henkemans in de eind- d( It. Daarmee is zijn (het?) leven terug gebracht tot nul, maar het was altijd niks. Om dat allemaal leuk, of van belang te vinden, moet je wel mismoedig veel met lonesco kunnen meevoelen of je weet het nooit bij lonesco voelen dat hij jou je eigen lachspiegel voor houdt. En anders mis je de aanslui ting en hoef de je achteraf die hele voorstelling niet. Dat neemt niet weg dat hij lekker speelbaar toneel schrijft. Regisseur Wim de Rooij had er handenvol vakwerk aan met al die wisselin gen, stemmingen, belichtingen en geluiden van oorlog en afbraak. Hij bracht het tot scènetjes die op zichzelf wel boeiend waren. Harry Wich had er vlot veranderbare de cors voor ontworpen: in een wip van bistro tot kamer en zo. De vele rollen geven de spelers ook aardig wat te doen. Wim van den Heuvel is een indrukwekkend per sonage, stil, schuchter, kinderlijk en soms bij het levenloze af. Wat doet die ook in de wereld, vraag je je af. Anne-Wil Blankere is twee maal de vrouw die met een soort liefde wat voor die slome wil doen. Dat doet ze met een zuivere, maar machteloze, warmte. Trins Snijders is, met een wrange humor, de boos aardige babbelende concierge, die tegen het einde snel veroudert en aftakelt, en dan haar' dochter wordt. Joris Diels krijgt de kans om een zwaar filosoferende wit-rus. met een accent, bijzonder komisch neer te zetten. Enny Meunier is onder- andere een triest komisch berus tende weduwe. Anne-Marie Heyli- gers' voornaamste rol is die van een hysterische dame met een hondje, en Eli Blom is dan haar deftig doende, onverschillige, echt genoot. Overigens moet hij nogal opstandig doorslaan. Leo de Hartogh speelt baas en bistro-baas, en de overige, rollen, van wat opstandige arbeiders en van politie-agenten, zijn te slecht, geschreven om er iets geloofwaar digs van te maken.-Jacoba van Velde heeft het stuk, dat in 1973 voor het eerst ging in Parijs, be hoorlijk vertaald. AMSTERDAM Van het tiental opera's dat Tsjaikofski tussen 1868 en 1891 schreef, hebben er slechts twee repertoire gehouden: Jevgeny Onjegin (die in de tweede helft van deze maand een her opvoering in ons land beleeft)en Pique Dame. door Jac Kort Twee bewoners van De Haf akker samen bezig een straatje te maken. ziet hij en zien wij het leven even wat vrolijker, maar dat komt dan door de drank. Zelfs de vrouw die hem bemoedert kan hem niet bereiken en ze verlaat hem dus maar. Gevlucht voor de burgeroor log blijft hij, ook daarna, opgeslo ten in een verduisterde woning. Zijn leven lang. lonesco sloeg wel maanden over in een minuut, en jaren in een paar minuten, maar het leek mij toch nog een eeuwigheid. Na de pauze vond ik het vervelend. Dat perso nage suft dan langzaam dood. Gees ten van vroegere bekenden, en van hun kinderen inmiddels, ko men nog even zeggen dat ze hem toch wel mochten. En dan, onder een mooi geschilderd boompje, in een snipperregen zijn paradijsje vermoedelijk zien wij hem ein delijk lachen, als hij roept: ik heb er niks van begrepen, wat een mop, wat een geweldige rotzooi. Joan Berkhemer De andere prijswinnaars waren de in Abcoude woonachtige Zuidafri kaan Robin Alleson (28), die deel uitmaakt van het Nederlands Ka merorkest, Maarten Vreeze (27), docent aan het Twents conservato rium in Enschede en de Japanse Kaoru Kakudo (28) van het Rotter dams Philharmonisch Orkest. was de voortreffelijke Robert, her tog van Bourgondië, de Fransman Jacques Bona, bariton, de dokter. Robert Holl uit eigen land deed Jolanthe's vader op zijn bekende sonore en geïnspireerde manier. Ook de overige Nederlandse voka-' listen, Elisabeth Cooymans, alt, Gé Neutel, sopraan, Tine Appelman, mezzo-sopraan, Wouter Goedhart, tenor en Willem Laakman, bas, vol deden zeer in de diverse kleinere rollen. Het Groot Omroepkoor (In gestudeerd door Meindert Boekei) zong als gewoonlijk zeer fraai. Te luid Bij Hans Vonk was de algehele leiding in vertrouwde handen, maar het was voor alles beter geweest, wanneer hij het (zeer grote) Radio Philharmonisch Orkest wat minder' luid had laten spelen. Voor de pauze gaf Hans Vonk met het orkest een heel mooie vertol king van Tsjaikofski's Ouverture fantasie 'Romeo en Julia'. thans werd zij vertolkt door de Amerikaanse sopraan Noël Rogers, die na een ietwat aarzelende start, tot een schitterende creatie kwam. Een stralende stem, volkomen te gen de ontzaggelijke eisen van haar rol opgewassen. De overige rollen- waren (met een uitzondering de uitstekende tenor Roger Lucas) dezelfden als ln het seizoen '72-73': Huguette Touran- geau, Cora Canne Meijer, Margreta Elkins en Pieter van den Berg. Zij allen bevestigen de voortreffelijke indruk, die men destijds van hen kreeg. door Jac Kort Opera Rodelinda in Amsterdam Zijn laatste theaterwerk, Jolanthe (1891-92), dat zaterdag op de VA- RA-matinee ln concertvorm werd uitgevoerd, heeft het op de planken evenmin gedaan als de overige ope ra's van Tsjaikofski's hand. Jolan the. de blinde dochter van de ko ning van de Provence, krijgt het gezicht, dankzij een Moorse dokter, terug. Tsjaikofski's broer Modest heeft het libretto voor deze zeer romantische eenacter geschreven. Pjotr schreef er een voortreffelijk klinkende, maar niet zo erg verras sende muziek bij, die aan de aspek- ten van zijn kunst weinig nieuws toevoegt. Er was een keur van vokale solisten aangetrokken uit diverse landen om de verschillende rollen te ver tolken. Voor de titelrol was dat de fameus-zingende Roemeense so praan, Cornelia Angelescu. Uit het zelfde land is de tenor Ion Piso afkomstig, die haar minnaar Vau- démont (als plaatsvervanger) prachtig zong. De Engelse bariton, Thomas Allen,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 7