Drees verbaasd
)ver breuk in
f)S'7 O-fractie
Weinig eensgezindheid
over school en politiek
'De christenvrouwen
leefden reeds lang
voor het jaar van de vrouw
mee met alles wat dit
land en de wereld beroert.
Zij hebben daarbij
betrouwbare informatie en
voorlichting nodig. Die geeft
Trouw op uitstekende wijze.'
SSs.
Bedrijf opnieuw met
sluiting bedreigd
V;addenvereniging leeft
auwelijks bij bewoners
hoort bij u.
De Brauw c.s. stappen op
Sjournalistenbond:
an der Stoel niet
Ijaar Saoedi-Arabië
'aterverbruik in
f 4 niet gestegen
Twee doden na
vechtpartijen
Eén bijbel, verschillende conclusies
Luchtbrug in Nieuwmarktbuurt
Verkeer eiste
elf levens
Louw
lOUW/KWARTET MAANDAG 10 MAART 1975
BINNENLAND 3
an onze parlementsredactie
1 EN HAAG DS'70-fractievoorzitter W. Drees is bedroefd, te-
urgesteld, maar ook in hoge mate verbaasd over .het conflict in
ikl|n fractie, dat de afgelopen week aan het licht kwam. Hij heeft
verklaard nadat het hoofdbestuur van de partij er het afgelo-
ïjin weekeinde niet in slaagde dit conflict op te lossen. De heren
>rger, De Brauw, S. Keuning
%)rnemen, de Kamer te verlaten,
ija
3(%. De Brauw. die als partijvoor-
rel,ter zal aftreden, zal waarschijn-
ijak al de komende week ontslag
men als Kamerlid. De overige
le zullen later met tussenpozen
rugtreden. De partijraad is voor
.nstaande zaterdag bijeengeroepen
reii de situatie te bespreken.
ees, die tot nu toe het stilzwijgen
bewaard, zei dat de vier frac-
2ra deden pas de laatste maanden
2 Qor hem onverwacht het verlan-
tU2n naar 'een wat rechtsere koers'
ikëjidden geuit, een koers, die naar
zelf zei te vrezen, het onder-
oiiieid met de WD en CHU zou
bben vervaagd.
fractieleider van DS'70 ver-
entparde aan deze wens van de vier,
kort nadat de partij haar strate-
defe voor de toekomst had bepaald,
Ier et te hebben kunnen voldoen
Ik
n
Ier n een verslaggever
nd RECHT De verenigingsraad-
rgadering van de Nederlandse
reniging van Journalisten heeft
terdag in een motie uitgesproken,
t de reis van minister Van der
jèl van Buitenlandse Zaken naar
oedi-Arabië moet worden afgelast
i de regering van dit land blijft
amilgeren journalisten toe te laten
zoo grond van ras, afkomst, politiek
godsdienstige overtuiging.
1 wordt geprotesteerd tegen het
edJlgeren van een visum aan een
ïrnalist.
!t tolereren van de verklaring
n de ambassade van Saoedi-Ara-
over het 'niet toelaten van jo-
zou volgens de NVJ betekenen
O t de regering zich neerlegt bij
racistische gedragslijn. Door
dergelijke - gedragslijn wordt
de persvrijheid aangetast. Ook
Nederlandse Palestlnacomité
iaglett zich tegen de reis uitgespro-
gettn, ingeval Saoedi-Arabië blijft
vafelgeren visa te verstrekken,
ist
i i IN HAAG Voor eerst sinds
iintallen jaren is het waterver-
vorig jaar in ons land niet
d( stegen. In 1973 was er nog een
Jglng van drie procent ten op-
1. 0 hte van 1972»
en K. Keuning blijven bij hun
zonder dat de partijorganen zich
erover zouden hebben kunnen uit
spreken. Drees zei ons de vier frac
tieleden te hebben uitgenodigd,
hun ideeën op schrift te stellen om
er in de partij een discussie over te
kunnen houden, maar dat zij dat
niet hebben gewild.
Strategienota
Van de kant van de vier werd hier
tegen in gebracht dat dr. Drees in
feite de strategische lijn van de
partij niet heeft willen onder
schrijven, hetgeen vooral hieruit
zou blijken dat hij geen contact
heeft willen leggen met andere po
litieke groeperingen, zoals de stra
tegienota van DS'70 voorschrijft.
Ook verwijten de vier dr. Drees dat
hij zich niet heeft willen distantië
ren van een groep partijleden die
zich om hem heen had gevormd ter
versterking van de sociaal-demo
cratische beeldvorming van DS'70.
Overigens verklaarde de heer Drees
tegenover ons, niet te verwachten
dat het conflict het einde van de par
tij inluidt. Nu de strijd is beslecht
verwacht hij dat DS'70 als homogene
partij vlotter zal kunnen werken,
zich van haar 'rechtse imago' zal
kunnen ontdoen en dan ook gemak
kelijker als gesprekspartner zal kun
nen fungeren voor andere politieke
groeperingen met wie "misschien sa
menwerking mogelijk is.
Van een verslaggever
HELMOND De 41-jarige P. Hen-
raath is gisternacht voor een Hel-
mondse bar doodgestoken. Twee
broers, de 32-jarige J. V. en de 34-
jarige A. V., allebei uit Helmond zijn
aangehouden. In de bar was een ru
zie ontstaan en volgens ooggetuigen
zou het slachtoffer geprobeerd heb
ben de vechtenden te scheiden. Hij
kreeg hierbij een steek in de hart-
De 39-jarige J. Bruining uit Leé'u-
warden overleed zaterdagnacht na
een handgemeen in een Groningse
bar. De 46-jarige S. J. M. is wegens
mishandeling de dood ten gevolge
hebbende ingesloten. De man had
zich gemengd in een ruzie tussen
Bruining en zijn vrouw en hierbij
vielen over en weer klappen. Het
echtpaar vertrok in een taxi naar
Leeuwarden en onderweg werd Brui
ning onwel. Thuis bleek hij te zijn
overleden.
Van onze onderwijsredactie
BAARN Twee leraren van een christelijke school praten over kernwapens. De ene, natuurkunde-
leraar en atoompacifist, vertelt de klas dat je zulk goddeloos wapentuig onder geen beding mag ge
bruiken. Een paar uur later vertelt zijn Christel ijk-historische collega in de geschiedenisles aan
dezelfde klas dat elk wapen een onding is, maar d at je het kernwapen vooralsnog niet kunt mis
sen in je verdediging tegen het goddeloze en totalitaire communisme. Kun je het op een christe
lijke school politiek zo oneens zijn?
ït)P7 r v
Met (leze luchtbrug willen bewoners van panden aan de Recht
Boomsloot in de Amsterdamse Nieuwmarktbuurt contact houden
met de buitenwereld in het geval het tot een belegering van de
met sloop bedreigde woningen komt.
Van een onzer verslaggevers
GRONINGEN/NIEUWESCHANS De honderdtachtig werkne
mers van de confectie-industrie 'Serios' te Nieuweschans, die nu
al voor de derde keer op straat dreigen te komen staan, moeten
aan het werk worden gehouden door van hun bedrijf een semi-
overheidsbedrijf te maken.
istellingWaddenraad gevraagd
Dit vinden de Groninger PvdA-sta-
tenleden Bos en Nuismer blijkens
vragen die ze aan gedeputeerden
van hun provincie hebben voorge
legd. De Noordelijke Öntwikkelings
Maatschappij (NOM) moet het be
drijf volgens hen overnemen. Van
daag voeren het ministerie van
economische zaken, de vakbonden
en de directie besprekingen over de
toekomst van SERIOS, dat vorig
jaar, ondanks forse overheidssteun,
een miljoen gulden verlies leed.
De vestiging in Nieuweschans
kwam enkele jaren geleden 4n het
nieuws omdat het ten onder dreig-'
de te gaan bij het liquideren van
Grols kledingbedrijf, één van de
grootste debacles in de Groninger
confectie-industrie, waarbij ook an
dere vestigingen verloren gingen.
Het bedrijf in Nieuweschans werd
'compleet met de tweehonderd
werknemers te koop aangeboden.
Dankzij rijkssteun gelukte dat. Het
Belgische bedrijf Mol stapte erin,
maar kon het anderhalf jaar gele
den ook al niet meer bolwerken.
Daarna probeerde de Duitse con
fectie-industrie SERIOS het, maar
dat is ook een mislukking gewor
den. De directie heeft onlangs al
surseance van' betaling aange
vraagd, maar de vakbonden zien
liever een faillissement, omdat zij
de kansen voor behoud van de
werkgelegenheid dan groter achten.
Er zal nu opnieuw een andere ko
per moeten komen opdagen. De
beide Groninger statenleden sluiten
met hun vragen in feite aan bij de
wens van de vakbonden dat de
NOM dat dan maar moet' zijn. Het
rijk heeft de afgelopen jaren lang
zamerhand véle miljoenen in de
Nieuweschanse vestiging gestoken.
Op de conferentie over school en
politiek, die christelijke leraren bij
mavo, havo en v.w.o. vrijdag en
zaterdag in Baarn hielden, bleef dit
een onopgelost probleem. Schoolbe
stuurder mr. J. in 't Veld vond in
leder geval dat een christelijke
school dit soort problemen wel
moest aanpakken. Geen onderwerp
hoeft vermeden te worden. Maar je
moet als leraar wel beseffen dat je
met kinderen bezig bent. Enige te
rughoudendheid bij het presenteren
van je eigen mening (en frustra
ties) is geboden. Als Je daar reke
ning mee houdt, is het niet zo erg
dat kinderen merken dat christe
nen bij eenzelfde bijbels uitgangs
punt tot verschillende conclusies
kunnen kómen. Dat is nu eenmaal
een gegeven in de christenheid.
Drs. T. M. Gilhuis, voorzitter van
de Unie 'School en Evangelie', vond
dat je je toch niet te gemakkelijk
mocht neerleggen bij politieke me
ningsverschillen. Als de ene leraar
de apartheid in Zuid-Afrika verde
digt op grond van de bijbel en de
ander verwerpt die op grond van
dezelfde bijbel, dan dreigt de chris
telijke school haar identiteit te ver
liezen. 'Als we ermee doorgaan over
wezenlijke Vragen als armoede en
rijkdom, kernbewapening en ras
sendiscriminatie ideeën te verkondi
gen die haaks op elkaar staan, zal
de leerling denken dat je met de
bijbel alle kanten uit kunt. Met die
vrijblijvendheid heb ik geen vrede.
Je zult als leraren, schoolbestuur en
ouders dan toch moeten proberen
om vanuit de bijbel tot een nieuwe
eensgezindheid te komen', aldus
drs. Gilhuis.
Suggesties
Er was in Baam eigenlijk niemand
die zei dat je vanwege de dreigende
politieke tweespalt dan maar de
politiek buiten de deur moest hou
den. Maar hoe je dat in de praktijk
moet doen kon natuurlijk ook nie
mand zeggen, al waren er wel al
lerlei suggesties. Zo hield drs. H.
Gerritsma. van huis uit aardrijks
kunde leraar en nu medewerker
van het Groningse vredeslnstituut,
een pleidooi voor bewuste vredes-
opvoeding. Een christelijke school
mag de bestaande orde niet accep
teren. Maatschappelijke vragen
moeten in heel het onderwijs aan
bod komen, niet alleen bij geschie
denis of godsdienst, maar net zo
goed bij wiskunde of biologie. Lera
ren moeten daar vantevoren goed
met elkaar over praten. Zij moeten
zorgen dat zij zelf goed geïnfor
meerd zijn en de feiten kennen, om
eenzijdigheden en onjuistheden in
het onderwijs te vermijden. Alle
belangrijke factoren en gegevens
moeten aan de orde komen: na
tuurwetenschappelijk, ecortomisch,
sociaal, godsdienstig, politiek, enzo
voorts. De leraar moet ook zo ob
jectief zijn dat hij verschillende
visies op en oplossingen voor het
probleem op een rij durft te zetten.
Alleen op die manier ontkom je
aan het gevaar van indoctrinatie.
Drs. K. de Jong Ozn uit Amersfoort
waarschuwde voor een al te hoog
dravende aanpak. Kinderen zijn
meer betrokken bij hun eigen, alle
daagse vragen. Via een gesprek
over hun eigen levensstijl kun je
ook met politiek bezig zijn. Het
leven in de school, de manier
waarop leraren en leerlingen met
elkaar omgaan, je houding tegeno
ver cijfers en examens, het hele
leerplan, dat heeft er allemaal mee
te maken. Wat dat leerplan betreft:
'De christelijke school heeft hier
belachelijk vaak verstek laten gaan
en ondanks alle verhalen over de
vrijheid van onderwijs gewoon de
rijksleerplannen gecopiëerd. De
christelijke besturenbond had ons
op dat punt veel meer kunnen hel
pen'.
Ook hoogleraren
De dag tevoren hadden de christe
lijk gereformeerde prof. dr. W. H.
Velema en de hervormde prof. dr.
A. J. Rasker gedemonstreerd dat
niet alleen de leraren uit ons voor
beeld hierboven, maar ook hoogle
raren politiek nogal van mening
kunnen verschillen, ook al zei Ras
ker het 'voor negentig procent met
Velema eens te zijn'. Die negentig
procent eensgezindheid zat hem
dan vooral In het feit dat beiden
erkenden dat de bijbel iets te zeg
gen had voor ons politieke hande
len. De bijbel geeft geen blauwdruk
voor een ideale inrichting van de
maatschappij, maar levert ons wel
bouwstenen, zei prof. Velema. Maar
in de discussie bleek dat Je met
dezelfde bouwstenen (gerechtig
heid, bevrijding, enzovoorts) nog
heel verschillende bouwwerken
kunt optrekken.
Velema legde er de nadruk op dat
de sociale kritiek van het bijbel
boek Exodus (geen absoluut eigen
dom van de grond), de profetische
aanklacht tegen uitbuiters en uit
zuigers van het volk of de houding
van Paulus tegenover de slavernij
(een slaaf is geen ding, maar een
broeder) voortkomt uit de verkon
diging van het heil van God. Socia
le hervorming is daarom in de eer
ste plaats bekering tot God. Het
gaat erom dat de mens weer tot
zijn recht komt als beelddrager
Gods. Die individuele mens doe je
geen recht door zoals in Neder
land gebeurt sociale hervorming
gelijk te stellen met zorg voor het
collectief belang.
Volkomen anders
In de discussie tussen prof. Velema
en prof. Rasker leken de verschil
len eerder groter dan kleiner te
worden. Prof. RaskPr kwam vanuit
zijn visie op de geschiedenis van
het christendom tot volkomen an
dere conclusies. Door de kerstening
van het romeinse rijk in de vierde
eeuw na Christus is de bevrijdende
kracht van het evangelie veranderd
in een conserverende macht. Latere
revolutionaire bewegingen die aan
sloten bij de bergrede (Alblgenzen,
Waldenzen. Hussieten, Boerenop
stand, Wederdopers), werden in de
kiem gesmoord.
Toen de revolutie tegen hét 'prak
tisch' atheïsme van de 'christelijke'
landen zich tenslotte baan brak in
Frankrijk (1879) en Rusland
(1917), had de kerk geen ander
antwoord dan een 'christelljk-hls-
torische' en 'anti-revolutionaire' af
weer. Abraham Kuyper heeft op het
sociaal congres (1891) wel pogin
gen in de goede richting gedaan.
Hij vond toen dat de grond het
eerst in aanmerking zou komen
voor socialisering. Maar in de late
re politiek van de christelijke par
tijen is daar weinig van terug te
vinden. Het heeft, volgens prof.
Rasker, tot na de Tweede Wereld
oorlog geduurd, voordat de Wereld
raad van Kerken weer iets zicht
baar maakte van de solidariteit van
de kerk met de verdrukten. Alge
meen Is dat nieuwe Inzicht overi
gens nog niet, want nog steeds
denken vele christenen dat Je de
goddeloosheid van het communisme
met kernbommen zou kunnen be
strijden.
Hemelsbreed
En daarmee was de discussie tussen
beide hoogleraren aangekomen op
het punt waar dit verslag begint:
bij het voorbeeld van twee leraren
aan een christelijke school die poli
tiek hemelsbreed van mening lijken
te verschillen.
tie
r|c in een verslaggever
MSTERDAM De Landelijke vereniging tot behoud van de
addenzee is teleurgesteld over de inbreng van de bewoners van
et Waddengebied in de vereniging. Uit een enquête onder de le-
)rn)p is gbleken dat slechts zes procent van hen rond de Waddenzee
Dont.
inmiddels oud-voorzitter van de verbonden biochemicus Jan Dogte-
Ek leniging, Pronker, riep zaterdag rom.
Amsterdam in de tiende j aarlij k- Oud-voorzitter Pronker kondigde
ledenvergadering de Waddenbe-, aan dat de vereniging uiterlijk aan
;htt|oners op, de vereniging te steu- het eind van deze maand de rege- Van een verslaggever
lan n. Momenteel is de meerderheid ring een ontwerp-Koninklijk Be
ver n hen niet geïnteresseerd in ons sluit zal aanbieden over de instel-
irk, zei hij. De leden van de ling van een zogenaamde Wadden-
addenvereniging kozen in aanwe- raad, die de regering gevraagd of
gsti [held van staatssecretaris Meijer ongevraagd zal adviseren over pro-
nm n CRM hun nieuwe voorzitter, de blemen in het Waddengebied. Een
(ADVERTENTIE)
Mevr.G.J.Strikwerda-Van Klinken*
Voorzitster Nederlandse Christen-Vrouwen Bond
(ADVERTENTIE)
teri n de Universiteit van Amsterdam werkgroep van de vereniging legt
momenteel de laatste hand aan dit
ontwerp.
Eigen belang
Pronker viel In zijn afscheidsrede
de overheid en politieke partijen
aan, die volgens hem het eigen
belang laten overheersen. De poli
tieke partijen drukken vaak nieuwe
industrieprojecten in het Wadden
gebied door met als reden het
scheppen van werkgelegenheid. Zij
zouden zich meer moeten richten
op behoud en verbetering van de
bestaande arbeidsplaatsen in het
gebied, zei hij.
Volgens de vereniging is de Wad
denzee nog maar 10 procent van
wat het geweest is. De overige 90
procent zijn de afgelopen honder
den. jaren verloren gegaan. 'Er is
daarom geen compromis meer mo-
gelijk', aldus Pronker. Het vechten
tegen de natuurbedreiging in het
Waddengebied is een 'keiharde
zaak'. Wij vechten vanuit onze
zwakke positie tegen een 'meedo
genloze' technische en economische
samenleving voor het behoud van
die laatste tien procent. Als de
overheid genoegen neemt met com
promissen, is dat haar zaak. niet de
onze, verklaarde hij.
De Waddenvereniging (35.000 le
den) besloot tot een nieuwe be
stuursstructuur, die de vereniging
een beter programma en beleid
moet opleveren. Het oude bestuur
had namelijk het gevoel op dood
spoor te zitten, onder meer door
een gebrek aan een 'samenhangend
programma'.
e it^ee, ik heb géén groot
ifcezin...'
:on!L
AMSTERDAM Dit weekein
de zijn bij verkeersongevallen
elf mensen om het leven geko
men. Onder hen waren drie kin
deren en vier bejaarden.
De 42-jarige P. Bak uit Roermond
kwam om het leven toen hij in
Melick-Herkenbosch met zijn auto
tegen een tegenligger reed. De 74-
jarige J. Witsers uit Ooyen was op
slag dood toen hij fietsend in het
Brabantse Haren op een kruispunt
werd aangereden.
In Papendrecht verloor gistermor
gen de 52-jarige A. van Slingerland
uit Rotterdam het leven, toen de
auto waarin hij meereed kantelde.
De zesjarige Jan van der Meulen
uit het Belgische Mol stak zaterdag
in de Eindhovense binnenstad plot
seling een drukke weg over en werd
hierbij overreden. De driejarige
Vanessa Zoontjes kwam om toen zij
in haar woonplaats Anna Paulowna
plotseling de weg overstak en werd
aangereden. De achtjarige Joh.
Donkers overleed nadat hij in zijn
woonplaats Son door een autobus
was overreden.
De 83-jarige mevrouw M. Blokland-
Nans verloor het leven toen zij in
Maarssen plotseling de weg over
stak en werd' aangereden door een
auto. De 66-jarige A. Punt kwam in
Rhoon om bij het oversteken van
een weg. De 19-jarige B. Kamphuis-
uit Hengelo overleed in een zieken
huis nadat hij in Ambt-Delden met
zijn motor uit de bocht was gevlo
gen. In Sloten kwam de 65-jarige
P. Grosz om het leven toen hij
werd geschept. De 34-jarige J.
Büttgenbach uit het Westduitse Le-
verkusen overleed in een Haags
ziekenhuis nadat hij op de weg
tussen Naaldwijk en 's Gravenzande
met een motor tegen een auto was
gereden.
Tot zover Mevr.G.J.Strikwerda-Van Klinken.
Trouw is een springlevende krant. Boven op het nieuws, goed geïnformeerd en
helder van visie. Soms mild, soms kritisch. Soms amusant, soms ernstig. Maar altijd
dezelfde waar 't de basis betreft. Het protestants-christelijke uitgangspunt dat vóór
en tegen, links en rechts éénduidig bindt.Daarom is Trouw
voor u een onmisbare bron van informatie op
politiek, maatschappelijk, cultureel en
kerkelijk terrein.
Daarom hoort Trouw, bij u.