De kerk in het deftige dorp
Verdere daling aantal
pr edikantspl aatsen
Uit de kerkbladen
Vandaag
Leden Christelijk
Instituut vandaag
weer voor rechter
Anton Heilier
uitstekend op
Doelenorgel
In gereformeerde kerken
Onze
adressen
Nederlands
Kamerorkest
toch boeiend
Gereformeerden
benoemen tweede
Israëlpredikant
Diensten VS zouden
joden discrimineren
Beroepingswél
Conferentie
Theologie in
het jaar van
de vrouw
TROUW/KWARTET MAANDAG 10 MAART 1975
KERK/BINNENLAND
door Haro Hielkema
'Beter één vogel in de hand dan tien in de lucht'. Dat is het devies van de hervormde Thomaskerk-
gemeente in Zeist. Ouderling Kruisen deed deze uitspraak een paar zondagen geleden in een radio
programma van het IKOR, na afloop van een kerkdienst uit Zeist. Met andere woorden: het beleid
van de kerkeraad is alleen gericht op die kerkganger, die bewust mee wil doen in het kerkelijk le
ven van de Thomasgemeente. De tien toeschouw ers zijn van aanmerkelijk minder belang.
De stem van samensteller Jan Stroes
was die morgen om twaalf uur
nog maar nauwelijks uit de ether
verdwenen of alle vier telefoons in
het kerkgebouw rinkelden al. Reac
ties van radioluisteraars, die in
sprongen op die ene vogel. Of lie
ver: op die andere tien. Want waar
blijf je met je evangelisatie-op
dracht? Laat je de randkerkelijken
zomaar in de lucht hangen?
De Zeister kerkeraad en ds. Jan
Vuyst (53) hebben daar wel een
antwoord op. Ds. Vuyst heeft het
beleid en het werk in de gemeente
zelfs neergelegd in een uitgave van
de Oekumene-reeks onder de titel
'Gemeente van onderen', (uitg.
Bosch en Keuning Baarn: 123 pag.,
ƒ8,90). Niet omdat de Thomasge
meente nu zo uniek is, niet omdat
het IKOR vier keer in twee maan
den een dienst uit Zeist op de radio
heeft gebracht. Het boekje is
slechts een momentopname, een
'verslag' van wat in de afgelopen
Jaren in Zeist op poten is gezet.
Het is gewoon een 'huis-tuin-en -
keuken-gemeente' met de Holland
se kneuterigheid en de degelijke
burgerlijkheid. Het is niet de meest
progressieve of kritische gemeente
in Nederland. Er zijn andere plaat
sen, waar men in de kerk meer
heeft gewaagd en waar op indruk
wekkender wijze dingen mislukt zijn.
De uitspraak over 'de ene vogel in
de hand' heeft een historische ach
tergrond. Zoals bekend is Zeist nog
altijd een 'kouwe kak-dorp'. 'De
zonde in het deftige dorp' schreef
Johan de Meester over Zeist. Adel
lijke families en rijke lieden vestig
den zich graag in de grote huizen
op de Utrechtse heuvelrug. Niet
voor niets spelen Louis Couperus'
'Boeken der kleine zielen' zich voor
een belangrijk deel in Zeist af. Een
groot aantal oorspronkelijke bewo
ners leefde van die rijke lui in hun
grote huizen: tuinmannen, koet
siers, dienstboden.
Die maatschappelijke verschillen
zijn ook godsdienstig uit te druk
ken. De rijken waren allemaal 'her
vormd'; tamelijk vrijblijvend, maar
lid-zijn kon nooit kwaad. De kleine
zelfstandigen en 'horigen' waren
veel zwaarder op de hand en
brachten ook op die manier het
onderscheid tot uiting. De Stichte-
naar heeft van nature aanleg tot
bevindelijkheid, lekepredikers wa
ren vroeger erg 'in'.
In Zeist is intussen wel wat veran
derd. In korte tijd verrezen hoge
flats, ten zuiden van het Zeisterbos
ontstond een nieywe woonwijk. Er
werd een nieuw experimenteel
kerkgebouw neergezet zonder klok
(om de uitslapers niet te storen),
met een gemeentezaal (waar je
voor de dienst nog een sigaretje
kunt roken) en een kerkruimte met
glazen muren (zodat elke buiten
staander kan zien wat er binnen
gebeurt). Er is geen preekstoel, wel
een heel lang gestyleerde tafel,
waarop een doopschaal, een bijbel,
een schaal en' een beker prijken.
De gemeente stelde zich kwetsbaar
op en koos de naam Thomaskerk.
Selectie
Onder de leden van de Thomasge
meente behoren veel academici en
mensen met een hogere beroepsop
leiding, in de flats wonen veel
arbeiders en nieuwe middenstan
ders. De gemeente is wel eens 'in
tellectueel' genoemd. Het vooroor
deel ontstond: de Thomaskerk is
een kerk voor 'deftige mensen'. De
kerkeraad zag geen andere moge
lijkheid om door deze barrières
heen te breken dan ze openlijk in
bespreking te geven in ontmoetin
gen tussen verschillende sociale
groepen van de gemeente.
De Thomasgeiyeente gaat uit van
de plaats van de kerk in de wereld.
Maatschappij-kritiek en politieke
kwesties komen in de dienst, in de
gesprekscursussen en in de kate-
chesegroepen dan ook veelvuldig
aan de orde. Ouderlinge mevrouw
Boot: 'Politiek .is kennelijk nog al
tijd een vies woord en in het defti
ge Zeist een niet zo gemakkelijk
te verkopen boodschap. De kleine
'Er heeft een soort selectie plaatsgevonden
Van een onzer verslaggevers
VICTORIA Vandaag wordt de
zaak voortgezet die de Zuidafri-
kaanse staat heeft aangespannen
tegen de leden van het Christelijk
Instituut over een weigering om te
getuigen voor de parlementaire
commissie van onderzoek naar
zekere organisaties. Deze commissie
werd aanvankelijk voorgezeten door
het parlementslid Schlebusch en
thans door zijn college Le Grange.
Het' eerste komt vandaag aan de
beurt Theo Kotze, de directeur van
het Christelijk Instituut in Kaap
stad. De zaak dient bij de regionale
rechtbank in Pretoria, waar hij in-
januari ook in eerste instantie
terechtstond. Op 25 maart moet,
ook in Pretoria doch dan voor het
Hoog Gerechtshof, dr. C. F. Beyers
Naudé verschijnen in een hoger
beroep tegen zijn veroordeling in
dezelfde kwestie als Kotze.
middenstanders krijgen we nauwe
lijks in de kerk, laat staan in de
kerkeraad. Er heeft een soort selec
tie plaats gevonden. Aan de ene
kant misschien erg jammer, aan de
andere kant is dat voor ons niet zo
erg. Uiteindelijk is het niet zo be
langrijk of je in je eigen wijkge-
meente meedraait of in een andere.
Nu vormen wij een duidelijke ge
meenschap. En die duidelijkheid
willen wij ook zeer bewust'.
Denk nu niet dat de Thomaskerk
een verlengstuk is van de gelederen
van Den Uyl of welke politicus dan
ook. Ds Vuyst: 'Men koos voor een
vorm van gemeente-zijn, waarin
men de moeilijke vragen niet uit
de weggaat, maar aan de orde stelt
of laat stellen. Die moeilijke vragen
zijn zowel theologisch als maat
schappelijk/politiek. Niets hoeft
onder tafel gewerkt te worden: de
wereldraadconferentie in Uppsala
niet. en de visies van Ter Schegget,
Fiolet of Boerwinkel niet. De ge
meente wil een netwerk zijn van
menselijke betrekkingen, waardoor
mensen zich aan elkaar -kunnen
optrekken'.
In Zeist gebeurt dus eigenlijk niets
revolutionairs, aldus ds Vuyst. Wie
zomaar een momentopname uit de
Thomasgemeente wil zien, neemt
daarvoor 'Gemeente van onderen'
ter hand.
door W. H. Wolvekamp
ROTTERDAM De Weense orga
nist Anton Heilier heeft zaterdag
avond voor een talrijk publiek het
Doelenorgel bespeeld. Zijn pro
gramma viel in drie gedeelten uit
een: orgelmuziek vóór Bach, van
Bach en na de pauze een uitgebrei
de oompositie van de in 1895 gebo
ren componist Johann Nepomuk
David en een improvisatie over een
opgegeven thema. Tot de eerste
groep behoorden composities van
Frohberger en Kerll (beiden leerling
van Frescobaldi) en Pachelbel, di
recte voorloper van Bach. Zijn par
tita over 'Was Gott tut das 1st
wohlgetan' genoot een gave en in
klankkleuren contrastrijke weerga-
In het Bachspel blonk Anton Heil-
ler uit ln diens 5e triosonate (vol
strekt moeiteloos gespeeld), het ko-
raalvoorspel 'Herr Jesu Christ, Dich
zu uns wend' en preludium in fuga
in b kl (Peters band 2), de fuga ln
een enkel plenum voorgedragen. De
partita "Es 1st ein Schnitter, heisst
der Tod' en 'Dies Irae' van David,
in een niet al te geavanceerd klank
idioom geschreven, bevat veel
boeiende contrapunctlek. De ostl-
nate basflguur met voorslag is ech
ter te langdurig toegepast om de
aandacht gevangen te houden. In
hun passacaglla's wisten de oude
meesters vóór Bach op zulk een
zich steeds herhalende basfiguur tot
meer afwisselende variaties te ko
men.
Voor zijn tot slot opgegeven impro
visatie had Heiller een ritmisch le
vendig thema opgekregen, dat hij
met veel verbeeldingskracht wist te
combineren met een koraalmelodie.
Zijn Improvisatie gaf blijk van een
sterke muzikale inventie, gevoel
voor klankkleur en grote paraat
heid in de technische uitwerking
van het notenbeeld dat hij zich
voorstelde. Een orgelconcert op uit
stekend niveau, maar onze eigen
gerenommeerde organisten doen
het bepaald niet minder.
Van een onzer verslaggevers
LUNTEREN In de gereformeerde kerken blijft het aantal predikantsplaatsen afnemen. Van
1971 tot en met 1974 met 62, terwijl verwacht wordt, dat met een verdere jaarlijkse daling van
veertien predikantsplaatsen rekening moet worden gehouden. Aan de andere kant blijft het aantal
gereformeerde jongelui dat theoloige studeert of gaat studeren vrij hoog en constant: gemiddeld
zeventig per jaar, waarbij de dames-studenten nog niet eens zijn meegerekend.
Lenin vaker
vertaald
dan de bijbel
BONN De werken van Lenin
zijn volgens gegevens van de
Unesco op de eerste plaats ge
komen op de lijst van meest
vertaalde boeken. Zij hebben
daarmee de bijbel naar een
tweede plaats verdrongen.
Daarna volgen werken van
Tolstoi, de gebroeders Grimm,
Shakespeare en Freud.
HOOFDKANTOOR:
Nieuwe Zijds Voorburgwal
276-280, Amsterdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM:
Westblaak 9-11, Rotter
dam. Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG:
Parkstraat 22, Den Haag.
Tel. 070-469445.
Postbus 101.
LEIDEN:
Steenstraat 37, Leiden.
Tel. 071-31441.
Postbus 76.
DORDRECHT:
Scheffersplein 1, Dor
drecht. Tel. 078-33370.
Postbus 118.
GRONINGEN:
Nieuwe Ebbingestr. 25.
Groningen.
Tel. 050-125307.
Postbus 181.
ZWOLLE:
Melkmarkt 56. ZwoHe.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3.
Niet iedere afgestudeerde theoloog
wordt predikant; tot nu toe is dat
met 75 procent wél het geval, een
percentage dat naar verwacht
wordt terug zal lopen tot om en
nabij de 65. Maar het aantal vaca
tures, voornamelijk door emerite-
ring en specialisatie, per l januari
nog 169, zal bij de huidige ontwik
keling snel zijn vervuld. In 1980
wordt al met een overschot van
kandidaten rekening gehouden.
De synode, die zich met de gevol
gen van deze ontwikkeling bezig
hield, constateerde om te beginnen
door Piet Visser
AMSTERDAM Dirigent David
Zinman heeft het deze weken druk:
hij is vaste (tweede) dirigent van
het Ned. Kamerorkest en hij valt
sinds kort in bij het Concertgebouw
orkest voor de afwezige Bernard
Haitink. In zijn wijze van dirigeren
is het niet te zien: hij pakt aan
naar de partituren het hem voor
houden. Hij doet het met kunde en
met smaak en ln een eigen direc
tie-stijl die in een bijzonder muzi
kale uitvoering resulteert! Zaterdag
avond voerde hij het Ned. Kamer
orkest ln een matig bezette
Grote Zaal aan in een vriende
lijk klinkende, fraai genuanceerde
Serenade van Edward Elgar, op. 20
uit 1892. een stuk vol Victoriaanse
poëzie, dié het toch nog wel doet.
De sopraan Edith Mathis stelde
enigermate teleur in haar al te
koele voordracht van Mozart's aria
'Vol avate un cor fedele', die Mo
zart heeft geschreven als een inlas
in een opera van Galuppi. Op zich
toen geen vreemd verschijnsel. Het
was een stuk vol humor, maar die
ontging ons grotendeels door de
kilte waarmee deze muziek nu werd
omgeven. Daartegen kon de tonale
zuiverheid van de stem van Edith
Mathis niet op; wat jammer was.
En datzelfde karakter bleef ook ge
handhaafd in het zo beminnelijke
'Der Hirt auf dem Felsen', een stuk
zachte, poëtische romantiek, waarin
zelfs de met veel warmte gespeelde
klarinet-solo van Bas de Jong de
gladde techniek van de sopraan-
stem niet veel luistervreugd kon
bijbrengen.
Slot van dit toch wel boeiende
orkestconcert werd gevormd door
een uitvoering van bet Concerto
voor dubbel strijkorkest van de En
gelsman Michael Tippet (uit 1939).
Het is een werk van wat droge
constructie, zeker ln de hoekdelen.
respectabel van klank, goed genu
anceerd in de dynamiek. Graag
hadden we een wat scherper con
trast gehoord tussen de beide en
sembles. maar dat lag hem aan de
partituur. Het langzame middendeel
boeide door een lyrische bewogen
heid. In de structuur zogoed als in
de vriendelijke melodieën en de
wei-klinkende harmonieën. Het
slotdeel verraste met een pittig ge
speelde ritmiek ln een geanimeerd
tempo.
met vreugde dat er nog zoveel Jon
geren worden gevonden die theolo
gie willen studeren. Met name de
Kamper hoogleraren dr. A. G. Ho
nig $n dr. K. Runia onderstreepten
dit en wezen op mogelijkheden bui
ten de eigen kerken voor afgestu
deerde theologen in de toekomst.
Bijvoorbeeld in Duitse kerken, die
via de fiscus wel genoeg geld maar
te weinig dominees hebben, waaro
ver ook wel eens informeel contact
is geweest.
Prof. Honig zou het nuttig vinden
als er een brede oecumenische
oriëntatie kwam on na te gaan
Welke kerken daarmee diensten
kunnen worden bewezen. Verder
was de synode algemeen van oor
deel dat theologie-studenten die af
gestudeerd zijn geen speciale maat
regelen behoeven, omdat immers
afgestudeerden van vele studierich
tingen onvoldoende emplooi (zul
len) kunnen vinden.
Over de studenten dus niet zo'n
bezorgdheid, maar des te meer over
de ongunstige ontwikkeling die het
vacatureverloop demonstreert. Lou
ter financiële redenen zijn er de
oorzaak van dat vooral in de steden
predikantsplaatsen worden opgehe
ven. Daarnaasf *s 00,c de financiële
druk in kleine gemeenten zo groot,
dat gemeenten met een ledental
van ongeveer 350 en in de toe
komst zelfs van 400 niet meer aan
een beroep kunnen denken.
Een reden voor ds. Joh. C. Baum-
falk, Amsterdam-oost en ds. P.
Schravendeel, Middelharnis, om in
het midden te brengen: hebben wij
het als dominees materieel niet
meer dan goed? We kunnen nu wel
roerend preken over versobering,
maar zou het niet nodig zijn dat
we eens een paar veren lieten?
Tenslotte heten we nog altijd voor-1
gangers...
Anderen, onder wie dr. B. Wentsel.
Den Haag. legden in verband met
geestelijke malaise en ontkerkelij
king de nadruk op meer predi
kantsplaatsen, waardoor kleinere
gemeente-eenheden gevormd kun
nen worden met een missionaire
gerichtheid.
Waarop ds. D. J. Roos Overveen,
rapoorteur, reageerde met: De hele
materie is erg ingewikkeld en moet
eerst goed bestudeerd worden.
Dr. Braun wordt
hoofd godsdienst
KRO-radio en TV
ROTTERDAM Dr. C. G. F.
Braun, vicaris-generaal van het
bisdom Rotterdam, zal de leiding
op zich nemen van de godsdiensti
ge programma's van KRO-radio, -
televisie en het omroeppastoraat.
Met ingang van 1 Juli zal hij volle
dig in dienst van de KRO komen.
Per 1 paril werkt hij al een gedeel
te van de tijd. Zijn beslissing is in
overleg met bisschop Slmonls van
Rotterdam genomen.
Dr. Braun volgt dr. G. Mulders op,
die om gezondheidsredenen enige
tijd geleden zijn werkzaamheden
bij de KRO heeft neergelegd. Dr.
Braun is sinds 1969 vicaris-generaal
van Rotterdam. Zijn vertrek bete
kent dat hij het voorzitterschap
van de nationale raad voor de li
turgie zal neerleggen.
Daarom heeft het weinig zin om nu
al inhoudelijk aan het probleem te
gaan sleutelen. Benoem deputaten
en geef die de opdracht nader on
derzoek te doèn om daarna bij de
volgende synode met voorstellen te
komen. Daarbij kan dan ook wor
den bezien of er wellicht een speci
aal fonds moet komen, waardoor
noodzakelijk pastoraal werk toch
kan worden verricht.
Dienovereenkomstig werd besloten
met de aantekening, dat het niéu
we deputaatschap de gemaakte in
houdelijke kanttekeningen in de
synode zoveel mogelijk in zijn on
derzoek en overwegingen zal be
trekken.
Jacobson-prijs voor
bejaarde schrijvers
De Jacobson-prijs een beschei
den bedrag van het Tollensfonds
dat om de vijf jaren wordt toege
kend is dit jaar voor Annie
Salomons (89) en J. C. van Scha-
gen (83). Annie Salomons werd be
kend in 1905 door haar boek Een
Meisjesstudente. Haar Herinnerin
gen van een Onafhankelijke Vrouw
bracht de discussie op gang van de
vrouwen-emancipatie. Na de tweede
wereldoorlog scheerf zij 'Herinne
ringen uit de Oude Tijd', 'Schrij
vers die ik gekend heb', 'Toen en
Nu'.
J. C. van Schagen publiceerde in
1925 Narrenwijsheid en pas na de
tweede wereldoorlog Domburgse
Cahiers. In 1972 verscheen de bun
del 'Ik ga maar en ben.'
Van onze correspondent
'UTRECHT Als tweede predikant
voor Evangelie en Israël van de
Gereformeerde Kerken in Neder
land is uenoemd de heer J. G. K.
Littooy, docent aan de christelijke
pedagogische academie te Almelo.
Hij zal naast ds. J. Dijk uit Amster
dam werkzaam zijn in de ontmoe
ting van de kerk met de Joodse
gemeenschypp en in de voorlich
ting van de plaatselijke gemeenten.
De heer Littooy is 29 jaar, en stu
deert nog voor het doctoraal exa
men theologie, met als studierich
ting de judaica. Hij is onder meer
bestuurslid van het genootschap
Nederland-Israël en secretaris van
de onderwijscommissie van dit ge
nootschap. Zijn bevestiging als pre
dikant vindt plaats op 27 april in
de gereformeerde kerk van zijn
woonplaats Rijssen.
WASHINGTON (Reuter) De de
mocratische en Republikeinse lei
ders in het Huis van Afgevaardig
den hebben aan het ministerie van
justitie gevraagd een onderzoek in
te stellen naar beschuldigingen dat
Amerikaanse rijksdiensten onder
druk van Arabische regeringen dis
crimineren tegen Joodse individue
le personen en bedrijven die zaken
doen met Israël.
Onder de rijksdiensten die onder
Arabische druk bezweken zouden
zijn, zijn genoemd het geniekorps
van het leger en het ministerie van
buitenlandse zaken.
De desbetreffende brief aan minis
ter van justitie Edward Levi is on
dertekend door de democratische
en republikeinse leiders in het
Huis. Thomas O'Neill en John Rho
des.
VIJANDEN EN ONSCHULDIGE»
Toen de Heer Zijn discipelen op
tot liefde zelfs ten overstaan
vijanden bewoog hij Zich in
richting van Israëls wetgeving. 1
ziet iemand dat de ezel van
vijand te zwaar beladen is.
vijand verkeert daardoor blijkt
in moeilijkheden. Help hem
zegt het voorschrift. Breng i
weggelopen vee terug. Met vija
schap kan hier bedoeld zijn
partij-zijn ln een proces. Het vi
schrift dringt er op aan de vija
schap als betrekkelijk te bescl
wen. Niet zelden heeft dit rel
veren het einde van een vija
schap naderbij gebracht. De
verwachte hulp' werd ervaren
een daadwerkelijke poging om
kloof te overbruggen. Verder
het weer bepalingen die de rei
spraak betreffen.
De arme, de onschuldige, de vre
deling, ze leven niet ongem
voor het aangezicht van deze
We moeten ons in hun situa
kunnen verplaatsen. Hoe wanke
of was ons eigen bestaan. En 1
zeer leven wijzelf uit een oc
grepen begunstiging, een zege
ons de weg begaanbaar maakt
meer dan dat. In het 'gij kent
gemoedsgesteldheid van de vre
deling' klinkt iets door van de
roep om de bevrijding te gedefl
die op die manier opnieuw te q
gelden. Hier wordt duidelijk
moeilijk het moet zijn voor me:
die zich niet op talloze manl
bevrijd weten. Je moet i
hebben van deze God en
levenskansen om te weten waa
moet staan ln leder proces wq
recht en waarheid van de naast
geding zijn. Er valt hier een I
over ons mensenleven zonder:
welk wij in duisternis wandl
(Exodus 23. 4-9). j
GEREFORMEERDE KERKEN
Aangenomen: naar Amsterdam
R. Kranenborg te Gauw-Terzoc
CHR. GEREF. KERKEN
Aangenomen: naar Nunspeet
Velema te Apeldoorn, die bedi
voor Hilversum-Oost
Christenzijn in deze tijd. C
rentie voor jongeren van zate
middag 15 maart tot maandag
gen 17 maart in Baambrugge
legd door het Jeugdcontact vi
internationale raad van christ
kerken (ICCC). Spreker: evan
J. Kits. Aanm.: ICCC, Fre<
splein 24, Amsterdam.
Evangelie en racisme. Studii
gespreksdag m.m.v. prof. dr.
Boendermaker, zaterdag 15
van half elf tot vier uur
lutherse kerk te Bussum (Mee
burglaan 50), belegd door
therse diakonale raad en dt
Maarten Luther. Opgave tel. 0
13527.
Het jaar van de vrouw resoneert op
allerlei wijze in de kerkelijke pers.
In Ruimte, het maandblad van de
Nederlandse protestantenbond,
schrijft mevrouw T. C. C. Scholten-
van Iterson over 'Vrouwen op weg
naar een niehwe theologie', niet
een theologie-van-de-vrouw of zo
iets. maar, zoals zij schrijft, een
theologie-van-de-hele-mens. Me
vrouw Scholten:
Veel dingen worden anders gezien
b.v. de figuur van Eva in de ge
schiedenis van de Zondeval. Deze
val wordt niet gezien als het verlies
van Gods genade, maar als de da
geraad-van het ontwaken van het
menselijk bewustzijn. Voor Adam
en Eva van de boom aten. waren
zij niet veel meer dan gelukkige
wezens, die niet nadachten en on
wetend waren. Maar Eva heeft de
sprong gewaagd, toen haar een an
der leven werd voorgesteld. Eva is
degene die initiatief neemt, zij is
degene die de weg van de bewust
wording opgaat en Adam volgt
haar. God heeft mannelijke en
vrouwelijke kwaliteiten. God als
geest moet bevrijd worden van
symbolen die met sexe te maken
hebben, dan zal dat brengen tot
een verering in geest en waarheid.
Want als God in zijn hemel een
Vader is, die zijn volk regeert, dan
ligt het in de natuur van de din
gen, dat de maatschappij ook gedo
mineerd wordt door de man en zijn
normen, dan is de bedoeling van de
schepping vertroebeld, waar man
en vrouw samen op aarde zijn ge
steld om deze bewoonbaar te ma
ken.
Gehuwd
In Het Orgaan van de bond van
Nederlandse predikanten schrijft
secretaris ds C. Blomaard over een
stukje discriminatie, dat alleen de
hervormde kerk kent (niet de gere
formeerden. doopsgezinden en re
monstranten): 'Moet een huwende
vrouwelijke predikant uit het
ambt?' Ds Blomaard:
Het lijkt alsof de bond in dit jaar
van de vrouw ook zijn steentje wil
bijdragen door de vraag aan de
orde te stellen, die boven dit arti
kel staat. Die vraag dateert echter
niet van vandaag, maar reeds van
gisteren: al eerder is in het hoofd
bestuur overwogen de discrimine
rende bepaling ln de kerkorde der
N.H. Kerk (zie voor de tekst ver
derop .ln dit artikel) aan de orde
of. als u wilt: aan de kaak te
stellen. Door een op zichzelf wel
aardige samenloop van omstandig
heden komt dit nu ln 1975 ter
sprake, het jaar waarin de positie
van de vrouw jn het bijzonder aan
de orde wordt gesteld. Het artikel
in de hervormde kerkorde, dat ter
discussie wordt gesteld, is ord. 13-
29-4, luidende: 'Een vrouwelijk pre
dikant voor gewone werkzaamhe
den wordt op haar verzoek bij het
aangaan van een huwelijk door het
breed moderamen van de provinci
ale kerkvergadering van haar ambt
ontheven, met dien verstande, dat
zij. Indien zulk een verzoek niet is
ingekomen, geacht wordt op de dag
van haar huwelijk haar ambt te
hebben neergelegd'. Een ongehuwde
vrouwelijke hervormde predikant
met trouwplannen mag dus de 'eer'
aan zichzelf houden, maar als zij
dit niet doet, geldt het bekende
gezegde: 'und bist du nicht
so brauch' ich Gewalt' uit Go
Erlkönig. De regeling is duid
op huwelijk staat de sanctie
ontslag, zonder dat er van sc
plichtigheid- vanwege de kerk
ke is.
Kluitman
Het maandblad De Gereforn
Vrouw wil haar lezeressen
meer ambt-minded' maken ei
terviewde daarom enkele vrouv
ambtsdragers. Mevrouw A.
Blok uit Amsterdam vertelde:
Bij mijn benoeming verzucht!
'k wou net aan de Kluitman
beginnen en nu moet ik over
sala gaan lezen. Voor konfer
was mijn gezin nog te dm
breng je de kerkelijke vraagst
niet aan de orde in de gezinn
moet natuurlijk wel achter
hebben en weten wat in kert
kring aan de orde is. 'Trouw'
daarbij veel Informatie.
Rechtser
In het Gereformeerd Wee
(uitgave Bout) uit ds. A. Vre
deweij zijn tevredenheid on
nieuwe samenstelling van d«
vormde synode:
Iemand die nogal aardig goe(
hoe het in.de kerk ligt deel
mee dat de synode 'rechts
geworden Hij vertelde: 'Er
geen uitgesproken vrijzii
meer onder de leden van de
de. Het aantal leden van de
formeerde bond is uitgebreid,
wel die er nog te weinig zijn
leken bij hun getalssterkte
kerk, het aantal confessionel
groter geworden. En vrijzli
vindt men niet meer onder de!
leden, al wil dit niet zeggen
geen vrijzinnige geluiden ge
worden. Een groot deel vs
synodeleden kan men immers
nen tot de midden-orthodo)
onder hen zijn nogal wat vrij
ge opvattingen te vinden,
over het algemeen genomen
de rechtse groeperingen in d«
een grotere inbreng. Hierbij l
ook willen wijzen op de beno
van Ds G. Spilt tot praeses s
synode, die bij acclamatie is
zen omdat er geen andere kat
ten waren. Hij is overigeQ
uitnemend praeses, die de 1
deringen uitstekend leidt',
onze zegsman, die tot de con(|«
nelen gerekend wil worden.