Het gelijk van Drees is dat van de telmachine Mickery als fairground: weer eens iets anders Onze rechtsstaat is in het geding bij het afbouwen van Amsterdamse metro Camera Obscura (VS) brengt Toreadores Veel patiënten lijden aan te hoge bloeddruk CDA-fractie in Amsterdamse gemeenteraad reageert: Herdenkingsconcert Ravel bij Rotterdams Philharmonisch trouw/KWARTET ZATERDAG 8 MAART 1975 BINNENLAND/KUNST 9 Fractieleider DS'70 alleen geëmotioneerd als hij PvdA de les leest door P. L. van Enk De 'jonge Drees' zoals de fractieleider van DS'70 in de Tweede Kamer nog vaak wordt genoemd om hem te onderscheiden van zijn beroemde vader, is het voorbeeld van de politicus die vaak gelijk heeft, maar het bijna nooit kan krijgen. Zijn gelijk is dat van de telmachine: niemand wordt er koud of warm van. De thema's die Drees in de politiek hanteert bestrijken een breed ter rein. Gaan we liefdevol voorbij aan zijn weinig oorspronkelijke denk beelden over de buitenlandse poli tiek, dan houden we nog over: de ruimtelijke en economische orde ning, verkeer en vervoer, inko mensverdeling en overheidsfinan ciën. Op al die terreinen heeft Drees heldere, scherpzinnige ideeën ontwikkeld die hij zonder ophouden propageert, maar bijna niets ervan Is terug te vinden in concreet be leid, in wetgeving of bestuurlijke praktijk. Zijn werkzaamheid is van een ver geefsheid die een normaal mens allang zou hebben ontmoedigd. Twintig jaar geleden al kreeg hij in de 'PvdA en bij de Wiardi Beck- manstichting geen voet aan de gropd. Er werd beleefd, zij het soms wat ongeduldig naar hem geluis terd, maar de praktijk die zich wei nig ipleegt aan te trekken van logi ca jen rechtlijnigheid, ging zijn gang. Ook als directeur-generaal van' de rijksbegroting moest hij meemaken dat er met de over heidsfinanciën werd omgesprongen op een manier die hij onverstandig De vier fractieleden van DS'70 die dreigen op te stappen: links boven oud-minister mr. M. L. de Brauw, rechts boven de heer J. J. A. Berger (oud-burgemees- ter van Groningen), links onder hit. K. A. Keurling en rechts onder de heer S. Keuning. vond. Zijn ministerschap van ver keer en waterstaat in het kabinet Biesheuvel was al evenmin een suc ces. En nu staat hij voor het failliet van de samenwerking met zijn fractiegenoten. Toch is Drees altijd onverdroten doorgegaan met het houden van urenlange rede voeringen -met--voet noten en het schrijven van ellen lange artikelen en dat zal hij nu ook wel weer willen doen. Hij heeft iets van de ouderwetse schoolmees ter die zijn klas met onuitputtelijk geduld steeds weer dezelfde som metjes probeert uit te leggen. Maar aangezien de jongens en meisjes het maar niet willen begrijpen, moet hij hun helaas weer een slecht cijfer geven. Het klasje wordt dan ook steeds kleiner. UIT EEN BOEKJE Het schijnt bij Drees niet op te komen dat het in de politiek niet om de sommetjes, maar om de jon gens en meisjes gaat. Het verkeers probleem is voor Drees bijvoor beeld een opgave' uit een school boekje waarmee hij wel raad weet. Het is voor hem glashelder dat niet iedereen in auto's kan gaan rond rijden omdat die dingen een on verantwoord beslag leggen op de ruimte en het milieu. Het is alleen jammer dat de massa v'an de men sen die nog maar net de weelde van een eigen auto hebben mogen smaken, hem dat lesje niet willen nazeggen. Een helder verhaal, een scherpzinnige theorie is mooi. maar als de mensen er zich niets van aantrekken hangt het allemaal in de lucht. Drees snapt niet dat de mensen niet 'zijn zoals hij: sober, arbeid zaam, afgewend van ijdele beuzela rij. En dat de PvdA van tegenwoor dig niet meer zo is, dat snapt hij niet alleen niet, hij verdraagt het ook niet. Dat de sociaal-democra ten van de jaren vijftig zijn afge gleden naar oppervlakkigheid, naar toegeeflijkheid tegenover wat hij ziet als menselijke zwakheden en modieuze dwaasheid, dat de PvdA verraad pleegt aan de ingetogen, Victoriaanse stijl van zijn oude va der dat alles verkropt Drees niet. De enige keren dat je bij hem iets van emotie of zelfs woede kunt ontdekken, zijn die momenten waarop hij de PvdA haar zonden voorhoudt en dat doet hij zo vaak en zo snijdend als hij kan. Maar de socialistische afgevaardigden, die hij wil aanspreken, nemen niet eens meer de moeite om wat terug te zeggen. Het is steeds weer het zelfde liedje, het glijdt langs hun kou we kleren af. Het tragische is dat Drees op de duur in elk gezelschap waarin hij thuis zou moeten zijn, diezelfde koude, ietwat vijandige onverschil ligheid wekt. Zijn collega's in het kabinet Biesheuvel hebben op een gegeven moment maar afgezien van pogingen om met hem op een nor male manier te communiceren. Met een man die zo aanhoudend buiten de werkelijkheid treedt en zo tot in de puntjes gelijk wil hebben, valt niet te werken. Zijn fractiegenoten hebben het ook maar opgegeven. Zelfs de oude Jan Berger, die on noemelijk geduld en al zijn slim heid en wijsheid heeft ingezet om hem tot rede te brengen, heeft rp door Ber Huising De 'jonge' Drees zoiets gemompeld als 'barst maar' en wendt zich af. Drees licht, hoffelijk als steeds, zijn hoed en laat zijn makkers gaan. Misschien mag hij beleven dat er opvolgers komen die een nieuw be gin met hem willen maken. Weten zij veel. Hun wacht een warme ontvangst: urenlange monologen, dozijnen dichtbetlkte vellen tekst, dezelfde sommetjes, dezelfde ge strenge meester. ROTTERDAM Een tot twee van elke tien volwassenen lijdt aan hoge bloeddruk, een van de risicofactoren die verband hou den met het optreden van hart infarct en andere afwijkingen van de bloedvaten. Het is een van de weinige factoren die medisch gericht en doeltreffend te behandelen is. De opsporing is in zoverre lastig dat iemand met verhoogde bloeddruk daar zelf meestal niets van merkt. Naar schatting ls maar ongeveer de helft van de gevallen bekend. In Rotterdam wordt vandaag en werd gisteren voor ongeveer 1500 artsen een symposium over het on derwerp gehouden, onder andere over behandelingsmethoden en het motiveren van de patiënt. Dat laat ste is erg belangrijk omdat de pa tiënt in het algemeen geen klachten heeft, en dus ook geen resultaat- merkt van de behandeling (met dieet en-of medicijnen). Een groot aantal mensen zet de behandeling daarom niet door. De opvattingen over in welk stadi um hoge bloeddruk actief bestreden moet worden, zijn in medische kringen nog in beweging. Eg zijn wel schattingen dat van de mensen van wie bekend is dat zij hoge bloeddruk hebben, maar de helft daar ook voor wordt behandeld. Het symposium in Rotterdam, onder voorzitterschap van prof. dr. Jhr. J. de Graeff (nierziekten Leiden) en prof. dr. J. Nieveen (hartziekten, Groningen, wordt georganiseerd door de geneesmiddelenproducent Merck. Sharp Dohme. Klinisch dood: Gevoel van vrede en volheid... TUCSON. Arizona (UPI) Op een van de oudste vragen van de mens hoe voelt het om dood te gaan heeft de Amerikaanse psychiater Elisabeth Kuebler-Ross een ant woord gevonden. 'Een gevoel van vrede en volheid', zegt zij na ge sprekken met honderden patiënten die klinisch dood zijn geweest en met de mogelijkheden va-nde. mo derne medische techniek weer tot leven gewekt waren. Zulke patiënten 'kunnen tot in klei ne details hun ervaringen beschrij ven'. zegt dr. Ross, 'hoe zij uit hun lichaam wegzweven.Zij hebben een gevoel van vrede en volheid, een overweldigend gevoel van hou op met al die pogingen (pm ze weer tot leven te wekken), het gaat goed met me een gevoel van volmaakt welzijn. Niet één van 'hen is ooit bang geweest om weer te sterven.' Mevrouw Ross sprak op een me disch congres aan de universiteit van Arizona. Zij heeft twee boeken geschreven over vragen rond dood en sterven. De Fairgrond (kermis) die het Concept Theatre uit Boston, met vele andere, ook Nederland se, medewerkers in Mickery ver toont, is wel weer eens iets an ders. Het publiek wordt, wille keurig verdeeld, opgesloten in drie donkere kamertjes, die van het een naar het ander worden gerold Het doek gaat dan telkens open voor een nieuwe verrassing. Wij, groep C, zagen een gespeeld ruzie tje, een bloederige operatie om een levende paling uit de ingewanden te halen, filmpjes over geweld en bejaarden zonder volkstuintje, duisternis met vlagen wind en re gen (herfst), een democtratie van een grill-apparaat, een standwerker (een echte) die ons bloemzaadjes verkocht, waarbij het licht uitging door kortsluiting, zodat wij het naakte paar dat stond te zingen alleen bij zaklantaarnlicht zagen. Daarna kwamen wij in de kleedka mer terecht, waar wij een suiker spin kregen, en toen werden wij afgevoerd naar een toneeltje waar op een paar acteurs juist voor groep B stonden te spelen. We za gen nog een man die In een bad kuip regen, donder en bliksem na deed en een ander die met een gemarineerde haring die levende paling weer opviste. Tenslotte speelde een fanfare -band met ma jorettes voor alle drie groepen, voor een achtergrond met verwisselende Nixon-foto's, en kregen we een cel lo-solo na. Daarna konden wij met anderen uit groep A en B napraten over wat die beleefd hadden, in dat ene uur. Aardig Het was wel aardig. Het had iets van de 'spokenbaan' op de kermis. Je laat je maar rijden en je ziet wel. Leonard Grehm, die het be dacht, werd op de kermis grootge bracht, in Engeland, maar stude rende en zwervende kwam hij in Amerika terecht, waar experimen ten als deze hem zijn universiteits- baan kostten. Bij het experiment is het gebleven. Hij deed er verder weinig mee. Bij de toespelinkjes op geweld, Nixon, ruzie en onzin kun je wel wat bedoelingen verzinnen, en het gemanipuleerd worden in Mickery komt enigszins overeen met het gemanipuleerd worden daar buiten, maar eigenlijk zijn de geintjes die Grehm verzon veel te onsamenhangend, en emotioneel doen ze niet meer dan indrukken die iedereen dagelijks om zich heen kan verzamelen. 1 Bijgaande beschouwing is geschreven door mr. drs. A. P. J. v. Eyden namens de CDA-fractie in de Amsterdamse gemeenteraad. Het is een,reactie op het artikel van prof mr. K. Vonk dat wij vo rige week zaterdag publiceerden. In Trouw-Kwartet van zaterdag 1 maart 1975 heeft prof mr. K. Vonk, uitdrukkelijk als hoogleraar in de economie van het verkeer en vervoer aan de Universiteit van Amster dam, een ongelukkige bijdrage ge leverd aan de metro-discussie on der de kop 'Metro in Amsterdam al verouderd voor hij er ls'. Een reac tie is dan ook op haar plaats. Prof. Vonk is geschrokken van een recente publikatie van het Ge meentelijk Bureau van Statistiek, dat op basis van de bevolkingsont wikkeling in het nabije verleden door extrapolatie tot een projektie tornt tot het jaar 1984. Daarbij tornt een minimum-schatting van -irca 589.000 Inwoners van Amster dam in 1984 en een maximum- Schatting van circa 619.000 inwo ners uit de extrapolatie-bus. Prof. 'onk noemt alleen de minimum- aming. En dat terwijl er tussen de ninimum-raming en de maximum raming een verschil is van 30.000 awoners. )e recente projektie is een bijstel ing, maar levert geen werkelijk fleuw gezichtspunt en rechtvaar- "gt op zichzelf nog geenszins de ;onclusie. die prof. Vonk eraan ver- 'lndt: 'Dit is gewoon de nekslag 'oor wat er eventueel aan argu menten ten gunste van de metro mocht bestaan'. Terecht wijst prof. Vonk erop, dat •r sinds 1968 een ontwikkeling in 'e praktijk en in de inzichten heeft "aatsgehad, die met recht doen wijfelen aan een aantal uitgangs punten, zoals die in 1968 de be- 'uitvorming hebben beïnvloed, jaarom is ook in de gemeenteraad leeds opnieuw de metro ter discus- le gesteld, en daarbij hebben zich (Wee conclusies uitgekristalliseerd, 'c goed moeten worden onder leiden: de oostlijn moet worden 'gebouwd tot het Centraal Station, n de principe-beslissing van 1963 aanleg van een metro-net moet 'P basis van nieuwere Inzichten tot mrorientatie, wijziging of intrek- tog van het besluit van 1968 lei- •n Prof. Vonk wekt de indruk daarmee onvoldoende rekening te houden. Intrekking van het besluit van 1968 behoeft nog biet tot stop zetting van de bouw van de oostlijn te leiden, laat staan tot afbouw tot het Waterlooplein. Trouwens prof. Vonk toont op geen enkele wijze aan, dat door afbouw van de oostlijn tot het Waterloo plein een wezenlijke bijdrage aan het openbaar vervoer wordt gebo den, en dat lijkt ook moeilijk aan te tonen. Prof. Vonk zegt zelf: 'In tuïtief zeg ik, afmaken tot het Wa terlooplein'. Zonder wetenschappe lijk verantwoorde analyse komt prof. Vonk tot conclusies, zoais blijkt uit zijn eigen woorden: 'De eerste wat verantwoorde analyse moet nog gepubliceerd worden. Een metro behoort voor een - stad als Amsterdam tot de verouderde con cepties'. Of beschikt prof. Vonk soms over een eigen, nog niet ge publiceerde, verantwoorde analyse? Vonk zou de gemeenschap een dienst bewijzen door ten behoeve van de heroriëntatie over een goed systeem van openbaar vervoer in de regio Amsterdam met een we tenschappelijk verantwoorde analy se te komen. Emotionele uitspraken Prof. Vonk permitteert zich een aantal emotionele uitspraken. En kele citaten mogen dat aantonen. 'De situatie is levensgevaarlijk'. die CS-verbinding van niets naar nergens'. 'De besluitvorming in een belegerd en door de politie verdedigd stadhuis moest een ie der beletten om hier van democra tische besluitvorming te spreken. Te meer, wanneer een bevolkings groep is terzijde gewalstDe conclusie van prof. Vonk: de be sluitvorming lijkt nergens op. Wat zijn nu de feiten? De moeilijk heden en spanningen bij de uitvoe ring van het besluit tot aanleg van de oostlijn tot aan het Centraal Station hebben de feitelijke uitvoe ring keer op keer beïnvloed, e die hebben ook duidelijk meegewogen bij de besluitvorming. Prof. Vonk spreekt over de 'Nieuwmarktgroep', die terzijde is gewalst. Nu zijn. er allerlei mystificaties ontstaan over 'de Nieuwmarktgroep'. De woningen in de Nieuwmarktbuurt, waarover recentelijk zoveel rumoer is ont staan, staan reeds langer op de nominatie om gesloopt te worden, en de huidige bewoners zijn er in 1974 komen wonen als krakers, in het volle bewustzijn, dat deze wo ningen gesloopt zouden worden. Ondanks een uiterst lankmoedig optreden van het gemeentebestuur hebben de krakers geweigerd de slooppanden vrijwillig te verlaten en zelfs gedreigd zich met alle mid delen tegen de sloop te verzetten. De gelukkig mislukte bomaanslag van een fascistoïde rechts-extre- mistische groep is een afschuwelij ke en misdadige provocatie, die ook wij ten scherpste veroordelen. Het gemeentebestuur staat nu voor die moeilijke- opdracht; een democra tisch genomen besluit tot uitvoe ring te brengen, en daarbij te trachten betrokkenen door overleg te bewegen vrijwillig af te zien van gewelddadig verzet. Daarbij is onze rechtsstaat in het geding. Het CDA Prof. Vonk komt terug op het feit, dat de CDA-fractie zich één keer aan stemming heeft ontrokken. een verzaken van de overheids functie bij een erg belangrijke be leidszaak. Bij de tweede stemming had ze moeten bedenken, dat het beter is eerst een woestijn in ge stuurd schaap, de Nieuwmarktgroep, terug te halen. Daarna komen de negenennegentig andere. Een CDA, die haar grondslag uit het oog ver liest, verdient- te worden wegge vaagd'. Dat is nogal wat. Toen er na de gemeenteraadsverkiezingen een nieuw dagelijks bestuur moest wor den samengesteld, was het bekend, dat de aanleg van de oostlijn en alles wat daarmee samenhangt een fundamentele beleidszaak is, waar over binnen de PvdA en tussen de partners van het zogeheten 'pro gressief akkoord' (PvdA, PPR, PSP en D'66) diepgaande verschillen van Inzicht bestaan. Toch hebben deze partijen met de CPN het dage lijks bestuur gevormd. Toen vanuit de PvdA-fractie een motie werd Ingediend tegen het eigen college van burgemeester en wethouders (vijf van de negen behoren tot de PvdA) heeft de CDA-fractie niet aan de stemming over die motie willen meedoen, om duidelijk te maken, hoe de PvdA-fractie zijn politieke verantwoordelijkheid wenst waar te maken. Maar de belangrijkste reden is geweest, dat niet elk lid van het college van burgemeester en wethouders on dubbelzinnig de garantie gaf, dat loyaal aan de uitvoering van raads besluiten zou worden meegewerkt. Gezien onze bestuurlijke verant woordelijkheid voor de bevolking en voor de ambtenaren, die raads besluiten moeten uitvoeren, achten wij het onaanvaardbaar, dat het dagelijks bestuur van de stad on duidelijkheid laat bestaan over zo'n belangrijke beleidszaak. Toen die duidelijkheid vóór de tweede stem ming wél werd verschaft, hebben we wel aan de stemming deelgeno men. Van een verzaken van de overheidsfunctie is dan ook geen sprake. Ongerechtvaardigd Na lezing en herlezing van de woorden van prof. Vonk blijft er één duidelijke conclusie over. Prof. Vonk heeft een onbegrijpelijke en volstrekt ongerechtvaardigde ver oordeling uitgesproken aan het aires van het CDA. Als jurist had hij moeten beseffen, dat hij in verband met de in ons rechtsstelsel algemeen aanvaarde rechtsregels 'handelen in overeenstemming met de zorgvuldigheid welke in het maatschappelijk verkeer betaamt' bijzonder voorzichtig moet zijn om een groep mensen zonder begin van bewijs en zonder vorm van proces te veroordelen. En dat doet prof. Vonk. door te stellen, dat het CDA om zijn handelwijze jegens de krakers in de Nieuwmarktbuurt verdient te worden weggevaagd. Hij had kunnen stellen, dat alle poli tieke partijen zouden moeten wor den weggevaagd. Ook dan evenwel zouden wij dit een volstrekt onge rechtvaardigde reactie vinden op de gebeurtenissen Prof. Vonk heeft in Het Parool geschreven, dat hij het opheffen van frustratie in de Nieuwmarkt- Operatie in Mickery door W. H. Wolvekamp buurt nog belangrijker achtte dan het hele metro-vraagstuk. De ver warring en frustratie rondom het metrovraagstuk is met name het gevolg van de wisselvalligheden in de opstelling van andere politieke partijen en fracties dan het CDA. 'Slechts bij helderheid van over heidsbeleid en het goed opvangen van menselijke reacties kunnen we een dictatuur vermijden', schrijft prof. Vonk. Welnu, aan helderheid over het standpunt van het CDA heeft het niet ontbroken. Het CDA-program zegt duidelijk, dat het CDA voor snelle afbouw van de oostlijn tot aan het Centraal Station is en voor een heroriëntatie op het metro net. En wat het opvangen van menselijke reacties betreft, wij doen ons best daartoe een bijdrage te leveren. Wij zijn bereid, het arti kel van prof. Vonk als een mense lijke reactie te zien, en wij nemen zijn 'cri de coeur' serieus. Ook wij zijn ernstig verontrust over de bijzonder hoog opgelopen span ningen rond de Nieuwmarktbuurt, en onzerzijds is dan ook aan het dagelijks bestuur gevraagd, de ui terste pogingen te doen om een redelijk overleg tot stand te bren gen. Mis Als de heer Vonk emotioneel wil protesteren tegen een zijns Inziens schandalige zaak, dan moet hij dat vooral niet nalaten. Maar als prof. Vonk uitdrukkelijk als hoogleraar een politiek standpunt formuleert, dan mag hij gezien zijn positie en de wetenschappelijke status, die aan zijn woorden wordt verbonden, geen uitspraken doen, die zo vol strekt de plank misslaan, en zonder aanvoering van bewijzen een be langrijke groep van de Nederlandse bevolking zo grieven als hij in zijn artikel heeft gedaan Het zou hem sieren zijn pröf-t.itel achterwege te laten bij het schrijven van artike len van dit kaliber. Hij zou ook zijn verontschuldigingen kunnen aan bieden. In ieder geval blijven wij openstaan voor overleg, waartoe wij hem dan cok uitnodigen. Wij ach ten een verantwoorde oordeelsvor ming over de Amsterdamse metro nodig. ROTTERDAM Op 7 maart 1875 werd de Franse componist Maurice Ravel geboren. Donderdagavond vond in De Doelen een herden kingsconcert plaats onder leiding van Jean Fournet. Het deze avond door het Rotter dams Philharmonisch Orkest uitge voerde programma bevatte werken uit verschillende perioden van de Baskische Meester, waarmede een goed overzicht werd gegeven met betrekking tot diens orkestrale oeu vre. Om een goede opbouw van het programma te verkrijgen was voor dit concert geen chronologische volgorde aangehouden. Wij hoorden achtereenvolgens Alborada del gra- cioso, oorspronkelijk een pianocom positie uit de serie Mlrolrs, in 1905 verschenen en eerst in 1931 door Ravel voor orkest bewerkt. Vervol gens het pianoconcert in G (uit hetzelfde jaar) met als solist Clau de Helffer en de Rhapsodie Espag- nole. Het tweede deel van de avond bracht vier delen uit de Tom beau de Couperin, ook oorspronkelijk een serie pianostukken, waarvan er vier door Ravel voor orkest werden bewerkt, en tot besluit de Tweede Suite Daphnis et Chloé, een ballet, waarvan de première in 1912 onder leiding van Pierre Monteux te Pa rijs werd gegeven. Jean Fournet. die tijdens dit con cert alle zuiver orkestrale werken uit het hoofd dirigeerde, toonde weer een grote affiniteit tot Ravels orkestmuziek. Zijn directie, overal uiterst exact, liet nergens ruimte voor misplaatste gevoelsaccenten. De muziek klonk onder zijn leiding ■"klaar en bijzonder verzorgd van klank. Zelfs in het expressieve langzame deel van het pianocon cert, waarin Ravel zich bij uitzon dering van zijn meest gevoelige kant laat kennen, bleef een strenge ritmiek gehandhaafd, waarbij, te recht, voor agogische accenten geen plaats was ingeruimd Claude Helffer speelde de solopartij bril jant, en met een bijzonder fraaie cantilene inhet eerste deel van het Adagio. Van de ze sdelen, waaruit de Tombeau de Couperin bestaat, opgedragen aan zes vrienden, die als officier in de eerste wereldoor log sneuvelden, zijn de fuga en de Toccata in verband met hun geheel vanuit het klavier gedachte concep tie, niet voor orkest bewerkt. De overige vier delen laten Ravel weer horen als een grootmeester van in struments tiekunst. Hoogtepunt voor dit concert werd de tot besluit gespeelde Tweede suite Daphnis et Chloé. Het eerste deel, een schildering van het aan breken van de dageraad, werd on der Fournet een haast visuele ge beurtenis, en de Danse générale, waarmede deze suite wordt afgeslo ten. gaf een bijzonder geladen -dyo- nisische dans te horen waar de vonken afspatten. Een indrukwek- kende hommage aan de grote Mau rice Ravel. De Amerikaanse toneelgroep Camera Obscura van de Vlaming Frans Marijnen laat een nieuwe voorstelling zien in het Piccolo- theater in Rotterdam: een co-produktie van de Toneelraad Rotter dam en de Beursschouwburg in Brussel. Zij heet, Toreadores en opent ook met de befaamde melodie uit Verdi's opera, maar die begeleidt daar een humoristisch badkamerceremonieel: drie man nen en één vrouw, in karper jassen, begeven zich in ritmische bewe gingen en met fraaie theatrale gebaren naar de badkamer. In die ruime, cleane badka mer speelt het hele tehatergebeuren zich af, en daarin, licht Frans Ma- rijnen toe, weerspiegelt zich ook de feitelijke situatie, waarin de groep verkeert. Zij bestaat uit drie man nen en een vrouw, samen voortdu rend onderweg, levend in eenvoudi ge hotels, waar zij op elkaar aange wezen zijn. maar dikwijls ook op die ene badkamer, ongeveer de eni ge plek waarop men nu nog van zelfsprekend alleen kan zijn. Dit werd het uitgangspunt voor een reeks theatrale verbeeldingen, die uit de spelers zelf zijn voortgeko men: ervaringen, dromen, angsten, associaties, uitgewerkt In scenes, waarin dan de een. dan de ander het middelpunt is. Soms in solo, andere keren met één of meer an- i deren samen- Het wordt een reeks min of meer met elkaar verbonden scenes, die fascineren, omdat het inderdaad theatrale verbeeldingen zijn, met een verbluffende beheer sing, van alle lichamelijke midde len gedaan, die niet op directe her kenbaarheid gemaakt zijn, maar wel voortdurend op de eigen erva ringswereld van de toeschouwers inspelen. Meer eigenlijk dan In de vroegere voorstellingen Oacles. Maldoror, Leer om Leer wordt deze voor stelling gestimuleerd door een op merkelijke humor, die in een dui delijke spanning verkeert met tel kens uitbarstende agressiviteit. André Rutten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 9