Levensbeschouwing en welzijnsbeleid dichtbij Ook zonder die woorden kan het Tussen falen en geroepen zijn GIRO 29.14.600 Commentaar Cynisch Twee fracties, twee visies Wildgroei oorlopig geen pslag fosgeen n Amsterdam het weer - Regenstoring Wij vragen uw hulp voor de VLUCHTELINGEN NU KAN HET NOG BESTEL PER GIRO: kalfje weegschaaltje bij de lunch douche [OUW/KWARTET ZATERDAG 8 MAART 1975 BINNENLAND/COMMENTAAR ls de PLO werkelijk meeat, dat een ilfmoordactie, zoals die in Tel Aviv erd ondernomen, de beste manier is Kissinger, de Arabische landen en raêl te kennen te geven dat de ilestljnen er óók nog zijn, dan zit zij wel ver naast. dcreen, ook Israël zelf getuige het terview dat minister van buitenland zaken Allon aan het Westduitse ad Dïe Welt heeft gegeven en dat op gapina 7 van onze editie kan ntreffen erkent dat er een Pales- ns nationaal vraagstuk bestaat, aar voor de afwijzing van de PLO gesprekspartner heeft de aanval op :1 Aviv Israël opnieuw een reden rscbaft. invijl een blad als New Outlook eneens op pag. 7 geciteerd in raël zijn uiterste best doet om daar publieke opinie ervan te overtuigen it de Palestijnen niet domweg als rroristen kunnen worden afgedaan, imt de PLO dit vooroordeel nog ns fors verstevigen, en moet zich afvragen of de jonge- annen die het strand van Tel Aviv werden gestuurd werkelijk gemeend bben dat hun dood, die ze bewust jemoet gingen, het doel van een Jestijnse staat ook maar iets dichter- i heeft gebracht. Dat Arafat deze nge.vimensen heeft gebruikt om aan tonen hoe krijgshaftig de PLO nog tijd is tegenover het verwijt van scherpslijpers die vinden dat hij op n compromis aanstuurt is een ad van cynisme. eze verhitte jonge mensen zijn de wd ingestuurd om de officiële lijn eer vast te leggen van de wederzijdse m keer van ieder constructief gesprek |ssen Israël en de PLO. De Israëlische .1 rgeldingsacties zijn niet uitgebleven, oeveel oprecht verlangen er onder Itótijnën en Israëliërs bestaat naar enigzins leefbare regeling zal rlopig weer onzichtbaar blijven hter kruitdamp en vallend puin. In de Tweede Kamer is bij het debat over de begroting van minister Van Doom van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk ook de vraag aan de orde geweest naar de levensbeschouwelijke achtergron den van het welzijnsbeleid. Daarbij bleken de ARP en de PvdA een verschillende zienswijze te hebben, welk verschil naar onze me ning meer is dan 'het wat anders leggen van accenten.' Wij vroegen daarom Hans de Boer van de AR-fractie en Joop Voogd van de PvdA-fractie het verschil in hun kijk op de problemen in het kort weer te geven. ADVERTENTIE H. A. de Boer Drs. J. J. Voogd: Enkele malen, onder meer bij de openbare commissievergadering over de knelpuntennota inzake welzijnsbeleid is gebleken, dat voor al van anti-revolutionaire zijde de relatie tussen welzijn en gods dienst naar voren wordt gebracht. Collega De Boer had in de nota, zo zei hij, niet één maal het woord God aangetroffen. Mijn antwoord was dat uit de he'.e 'filosofie' van de nota en het beleid van CRM de gedachte van evange lische solidariteit voor mij meer sprak dan het aant&l.malen dat het woord God werd genoemd. De Boer antwoordde toen dat het één het ander niet uitsloot. Ik wil nu graag het standpunt van de fractie van d ePartij van de Arbeid nader aan duiden. Niemand ln mijn fractie ontkent dat een levensbeschouwing, al dan niet religieus, invloed heeft op menselijk denken en menselijk handelen, zeker op het terrein van welzijn en cultuur. Het is zelfs on denkbaar', dat dit niet het geval zau zijn (noot: het vraagstuk van de grondslag van part ij-vorming staat buiten deze discussie). Waar liggen dan onze verschillen? et geheel onverwacht, maar toch ig plotseling, is DS'70 begonnen de rschijnselen te vertonen die we de jaren bij het afsterven van :er in de jaren zestig opgekomen litieke partijtjes hebben waargeno- en. Het gezicht van het naderend iet {ode inspireert groepen in zo'n partij het ontwerpen van een nieuwe ers en daarmee tot oppositie tegen- kr partijgenoten die vinden dat de Ktaande lijn nog niet voldoende kan- er a heeft gekregen. eitaarmee Is dan de conflictstof gege- Het conflict zelf ontstaat des te viger naarmate de kiezersaanhang de partij verder slinkt en de rsoonlijke verhoudingen slechter i. Bij DS'70 zijn beide voorwaarden Dr heftige strijd in ruime mate schapen. 1 einde lijkt dan ook zeer nabij, t kunnen daar niet rouwig om zijn. partij-politieke wildgroei die in de itste jaren zo heeft gefloreerd, heeft ker bijgedragen tot verlevendiging zelfs verdieping van de discussie inen en buiten het parlement, maar is nu mooi genoeg geweest, it opzoeken en vullen van denkbeel- gaten links van of juist in het dden van de kiezersmarkt is een Hang een populair tijdverdrijf ge- Thans triomfeert de aloude jsheid dat men met praatjes geen atjes kan volmaken. Immers, wij erkennen het recht van mensen en groepen op een eigen identiteit. Maar wij vinden in de eerste plaats dat te vaak de evangelische solidariteit wordt be oordeeld aan dé zeer uitdrukkelijke vermelding daarvan en dat het lijkt alsof men in confessionele kring te weinig oog heeft voor het solidair zijn met wat bij dit kabinet heet 'de achter ln de rij staanden, de kansarmen, de onderdrukten, de gediscrimlneerden', kortom met wat in de bijbel heet 'de geringsten Zijner broeders', ook zonder dat de woorden God, bijbel of geloof telkens daarbij vermeld worden. En het moet tochvooral die in politieke termen verwoorde solida riteit zijn, die dit kabinet voor de An tl-Revolutionaire Partij aantrek kelijk en aanvaardbaar heeft ge maakt. Zo heb ik deze partij altijd begrepen en ik dacht werkelijk ver staan, en mij met haar ook vaak verbonden gevoeld, ook al zijn onze conclusies lang niet altijd dezelfde. Een tweede verschil is dat door velen in confessionele kring de re latie tussen cultuur en godsdienst bijna automatisch gezien wordt via de confessionele organisatie. Voor wie dat zo voelt, hij ga zijn gang. De fractie van de Partij van de Arbeid zal op de bres staan voor de vrijheid van een ieder die zich levensbeschouwelijk wil organise ren. Die vrijheid van organisatie bestaat in dit land en wij prijzen ons daar gelukkig mee. Drs. J. J. Voogd Men moet er echter aan de andere kant oog voor hebben, dat zulks niet automatisch recht geeft bij voorbeeld op overheidssteun en verder dat de verwezenlijking van democratisch genomen beleidsbe slissingen niet mag verzanden in spinnewebben van organisaties. Het vinden van een goede structuur daarvoor is één van de krïelpunten in het welzijnsbeleid. Maar men moet er vooral oog voor hebben dat organisatiepatronen zich ook langs geheel andere lijnen kunnen ontwikkelen dan levensbe schouwelijke, zonder dat de leven sbeschouwelijke inspiratie daarbij aan kracht inboet. Die erkenning, dat het ook anders kan en dat het dan niet minder is, mis ik vaak in betogen van de zijde van confessionele organisaties. Hiermee is de positiebepaling van mijn fractie, die anderen op dit punt volstrekt ernstig wil nemen, naar ik vertrouw duidelijk. Ik mag er aan toe voegen, dat voor onze fractie het dagelijks een verrijking is om ons verenigd te weten met fractieleden van geheel verschillen de levensbeschouwing, juist op wat wij met mensen hier-en-nu in deze wereld willen, met name op het terrein van het menselijk welzijn. Drs. J. J. Voogd Christelijke organisatie is geen doel in zichzelf- Het is een middel, een instrument. Vaak komen niet-christelijke partijen, waarin ook christenen meewerken, tot even goede of even gebrekkige oplossin gen. Christenen, die hun relatie geloof-politiek in een christelijke partij beleven, mogen niet de monopoliepositie opeisen dat zij, bij uitsluiting van anderen, de juiste oplossingen gevonden hebben, op grond van hun christen zijn. Waarom daarover in 1975 nog ge schreven? Misschien wel omdat de genen, die uit overtuiging voor christelijke organisatie kiest daar over blijvend verantwoording moet afleggen. Verantwoording waarom hij niet, juist vanuit zijn christen- zijn samen met anderen optrekt. Met die ander bezig wil zijn in het bevorderen van geluk, vrede en ge rechtigheid voor mensen. Trouwens heeft de praktijk nog hiet afdoende bewezen dat een christelijke partij niet vanzelfspre kend uitkomt bij een politiek die lijnen vertoont welke uit de bijbel tot ons komen? Er is onenigheid, verkettering, verschillende uitleg van bijbelgedeelten en de toepas sing daarvan. Wij mogen proberen de verlossing van de mensheid door Jezus Christus om ons heen in con crete daden zichtbaar te maken. Juist het in ons hart aanvaarden van die Bevrijder zou ons bij uit stek ertoe moeten brengen, dat wij de vinger leggen bij rotte plekken in onze samenleving. Het zou ons moeten zetten tot het wegnemen van kwaad en onrecht uit de door mensen gemaakte maatschappij. In plaats hiervan zien we vaak verstarring, behoudzucht en angst om nieuwe wegen te gaan. "Zouden we er toch niet mee ophou den? Al zou het allemaal waar zijn dan nog... en toch! Behoort het niet bij een christen, dat hij leeft tus sen falen en geroepen zijn? Men sen weten dat zij de opdracht van hun Heer niet aan kunnen. Maar dat weten, doet hen ook zien dat zij onder die opdracht niet uitkun nen. Het niet aankunnen en er niet onderuit kunnen op hetzelfde mo ment. In dat spanningsveld staande, moet een mens het avontuur maar wa gen. Nog blijft onduidelijk waarom vanuit dat spanningsveld tot bij voorbeeld christelijke partij formatie gekomen moet worden. In zo'n par tij ervaart men het als onvoldoen de, wanneer de inbreng van ie mands 'overtuiging welke dan ook gewaardeerd en gerespec teerd wordt. Het gaat niet om waarderen, maar om aanvaarden van Gods openbaring in zijn Woord. De politieke meningsvorming bin nen de partij kan zich voltrekken in een geestelijk klimaat dat har monieert met de diepte levens overtuiging van de leden. Een kli maat dat een waarborg is voor de bereidheid elkaar over en weer met het dwingend appèl van het Evan gelie te confronteren. Het pogen de verbinding waar te maken tussen Evangelie en politiek handelen, behoeft zich niet te be perken tot de individuele menings vorming bij die leden van de partij die zich door het Evangelie willen laten leiden, maar kan gestalte krijgen door een collectieve bezin ning binnen de partij. Wat ik vurig hoop, is dat wij het bij onze keuze voor christelijke or ganisatie niet laten bij statuten en woorden. Vanuit andere partijen merkt men soms op dat al die mooie woorden niet altijd leiden tot een duidelijke keuze voor ontrechten, kans-armen, hen die achteraan komen. Moet een christelijke partij niet van harte solidair zijn met allen die proberen politiek te bedrijven, voor hen die in de bijbel 'de geringsten zijner broeders' genoemd worden? Terecht houdt men ons de spiegel van het Evangelie voor. Echte be wogenheid met de zwaksten in onze samenleving is voor een zich chris telijk noemende partij eis. In de praktijk staat dan nog wel de vraag ter beantwoording, die bij voorbeeld in ons de kansarmen zijn. Zijn dat bijvoorbeeld degenen die onder een CAO vallen of de kleine zelfstandigen? Evangelische solidariteit met hen die achter in -de rij staan, mag terecht worden gevraagd. Toch wordt het Evangelie versmald, wan neer het hiermee gezegd is. Dat Evangelie leert ons allereerst dat alle mensen die het zonder God stellen, met lege handen staan. De bijbelse boodschap leert ons ook dat het geluk niet vanzelf in een mensenhart opbloeit naarmate hij bij doorvoering van spreiding van macht, kennis en inkomen beter bedeeld raakt. Politieke maatrege len garanderen geen welbevinden. Het kwaad huist in het hart van elk mens. Hij heeft vaak de ander niet in het blikveld. Hij let meestal slechts op zijn eigen belang. De eigen gerichtheid van de mens en de weigering zich onder de kri tiek van de bijbelse norm te stel len, leidt tot aanwijsbaar onrecht. Zoek ik een gemakkelijke vlucht weg. Neen, 'want het is onmogelijk, dat zo wie Christus door een waar achtig geloof ingeplant is, niet zou voortbrengen vruchten der dank baarheid'. Blijven vechten. Blijven onder scheiden waarop het aankomt. Blij ven bidden en werken om de per soonlijke en gezamenlijke bereid heid ons door Christus te laten gezeggen. Wij moesten het in onze Nederlandse situatie met die chris telijke organisatie, bij alle falen en opstaan, maar blijven wagen. H. A. de Boer een onzer versluggevers IERSFOORT De opslag van t uiterst giftige gas fosgeen door zo Chemie in Amsterdam-Noord voorlopig van de baan. De instal- tie waarin het gas gebruikt zou iden, zal om economische rede- n voorlopig niet worden ge- uwd, aldus een mededeling van tzo. Tegen de risico's van trans it en opslag hadden omwonen- n en milieuorganisaties fel ge- otesteerd. Dat leverde uiteindelijk n plan voor een met extra voor- rgsmaatregelen omgeven systeem ■t fosgeen wordt gebruikt in een Akzo Chemie ontwikkelde manier om citroenzuur te iken. In Amsterdam-Noord zou i installatie komen waarmee dat iuwe proces verder ontwikkeld u worden om het 'rijp' te maken or industriële toepassing. Maar kostprijs van citroenzuur uit het tisc|euwe proces zou volgens Akzo bij huidige economische ontwikke len nauwelijks gunstiger liggen n de prijs bij toepassing van de staande gistingsmethode. !t nieuwe proces blijkt wel gun- 'ge uitgangspunten te bieden voor t maken van andere chemische odukten voor de verf- en plastic- Qüstrie. Dat wordt nu eerst, op shie schaal, nader bekeken. Als 1 wat lijkt te worden zou er later 'oog een proeffabriek in Amster- m-Noord kunnen komen. pussen is door de acties bereikt het hele Amsterdamse bedrijf app:10! de Werkgroep Milieuhygiëne osterdam is doorgelicht. Uit het ^ige rapport bleek vorig jaar ok- oer dat er op een aantal andere •oten verbeteringen nodig of mo- UJk waren. Van onze weerkundige medewerker Gistermorgen vroeg was het op ba sis van de gegevens van vier uur 's nachts al wel duidelijk dat wij met de ene koufrontpassage (4 tot 6 millimeter regen) niet klaar zou den zijn. In het koufront had zich in het zeegebied ten zuiden van Ierland namelijk een golfstoring ontwikkeld. Dit minimum van aan vankelijk 1014 millibar vertoonde aanstalten naar het noordoosten te gaan enuit te diepen. Vooral deze laatste omstandigheid maakte het waarschijnlijk dat er in het hele land een reële kans was, na enkele opklaringen vooral in het noordwesten, op hernieuwde regen en motregen. (Om zeven uur 's morgens tapte Brest al 7 mm regen af). Het bevreemdde ons dan ook dat deze nogal voor de hand liggende conclusie niet verwerkt was in het KNMI-radioweerbericht van gister middag half één. Er werd alleen gezegd dat die storing alleen ten zuiden van ons land zou langstrek ken. En de realiteit: in de loop van de middag overal nat weer en gis teravond om zeven uur Vlissingen op 5 mm, Maastricht 9 mm regen en het vliegveld Manston in het uiterste zuidoosten van Engeland 8 mm. Achter deze koufrontale acti viteiten komen we dit week-einde in een iets lichtere zuidwest tot westelijke stroming, maar het zal toch niet veel minder zacht wor den. Hierin heerst aanvankelijk een wis selend weertype met opklaringen, anderzijds ook enkele buien maar daarna zal de lucht wel weer geheel betrekken en volgt er opnieuw een aaneengesloten regengebied. Gister avond manifesteerde zich namelijk in het zeegebied ten noorden van de Azoren alweer een nieuwe sto ring. Deze gaf om zeven uur op het weer schip K (ten westen van Bis- caye), matige regen en een lucht- Amsterdam regen 11 0.3 De Bilt regen 10 0.1 Deelen regen 10 Eelde regen 11 1 Eindhoven regen 10 5 Den Helder regen 8 Luchth. R'dam regen 10 2 Twente motregen 9 0.5 Vlissingen regen 9 5 Zd.-Llmburg regen 9 9 Aberdeen half bew. 10 O Athene half bew. 18 0 Barcelona geheel bew. 16 0 Berlijn licht bew. 12 0 Bordeaux half bew. 15 1.2 Brussel regen 9 8 Frankfort regen 11 0.1 Genève regen 13 4 Helsinki geheel bewolkt 4 0 Kopenhagen geheel bewolkt 6 0.1 Lisabon zwaar bewolkt 16 0 Locarno geheel bewolkt 13 0 Londen regenbul 11 5 Luxemburg regen 8 8 Madrid zwaar bewolkt 18 0 Malaga licht bewolkt 20 0 Mallorca half bewolkt 18 0 Nice zwaar bewolkt 14 C Oslo motregen 4 7 Parijs regenbul 11 8 Rome geheel bewolkt 18 0 Spilt zwaar bewolkt 16 0 Stockholm geheel bewolkt 7 0 Wenen half bewolkt 16 0 OPKLARINGEN drukdaling van ruim 3 mb in drie uur tijds bij een zuid-zuidwestelijke wind. Op datzelfde *ijdstip werd op 300 a 700 kilometer ten westen van genoemd weerschip op drie ver schillende plaatsen onweer voor speld. Dit onrustige systeem werd opgepikt door een straalstroom in de hogere niveau's een vliegtuig van de British Overseas Airways rapporteerde gistermiddag nog al tijd 230 tot 240 km per uur uit westzuidwest zodat onbestendig heid op ons afkomt. Deze omstan digheid doet verwachten dat de wisselvalligheid vooreerst nog niet ten einde is, vooral ook omdat ver der westwaarts op de Oceaan ook al weer een storing bezig is zich te ontwikkelen. De Friese weerprofeet L. D. Pruiks- ma verwacht een zacht voorjaar in verband met het uitblijven van de vier normale onweders in januari en de vijf van februari. Was dat onweer er wel gekomen, dan zou den wij nu een koud en guur voor jaar hebben met in maart nog ha gel. En Pruiksma heeft recht van spreken. Hij was een van de zeer weinigen die, in tegenstelling tot dc vele kleine en grote jongens op het gebied van de weersvoorspelling, eind november, al een zachte winter voorspelde en na het frequente on weer van de eerste decemberdeca- de, ook in februari geen ijs en sneeuw meer zag zitten. Tot de omgeving van Moskou dooi- L, BEWOLKIK HAGEL Paperback: 'Zolang het nog dag is'. Re portages van een reis door Zuid-Vietnam. Auteur: A. Kamsteeg, redakteur-bulten- land Nederlands Dagblad. Prijs: ƒ11, Brochure: 'Uit de duisternis'. Een be schrijving van de geschiedenis van Zuid- Vietnam. Auteur: Leo Bezemer, lid van het Comité Hulpverlening Zuid-Vietnam. Prijs: ƒ6,—. Poster: Vluchtelingen in Zuid-Vietnam in 4-kleurendruk (formaat 60x80). Prijs: 7,50. Affiche: 'Helpt de vluchtelingen van An Loi'. Prijs: 1,—. (minimum 2). Sticker: Hulpverlening Zuid-Vietnam Steun An Loi giro 2914600'. Prijs: ƒ0,50 (minimum 5). (Inclusief porto). COMITÉ HULPVERLENING ZUID-VIETNAM POSTBUS 1527, GRONINGEN COMITÉ VAN AANBEVELING: (vervolg) Ds. J. Schelhaas, Delft; Ds. P. Sneep, Driebergen; Ds. A. D. W. Tilanus, Arnhem; Prof. dr. C. Trimp, Kampen; Prof. dr. A. Troost, Amsterdam; Drs. B. J. Udink, Rotterdam; Rik Valkenburg, Veenendaal; Prof. C. Veenhof, Kampen; Prof. dr. W. H. Velema, Ugchelen; Dr. A. J. Verbrugh, Dordrecht; H. Verwey, Sliedrecht; Ds. A. Vroegindewey, Veenendaal; Jkvr. mr. C. W. I. Wttewaal van Stoetwegen, Den Haag. onder redactie van loessmit naast nog meer ideeën aan de hand: minder vlees eten, de stichting van een wereldvoedsel- bank, planning op lange ter mijn, meer geld voor voedsel- transporten, meer geld voor de ontwikkeling van de landbouw en voor de ontwikkeling van de werkgelegenheid in arme landen, meer geld voor de bestrijding van de tse-tse-vlieg en het uit oefenen van politieke druk. De samenstellers van de Losse Vastenkrant hopen met deze uit gave gesprekken op gang te brengen in gezinnen en grotere groepen. De krant is een uitgave van de werkgroep Kerk en Sa menleving van het Diocesaan Pastoraal Centrum van het bis dom Den Bosch. De Losse Vas- tenkrant is bij dat pastoraal centrum (Kap. Koopmansplein 3, Den Bosch) te koop voor 1.50 de tien exemplaren, waar dan nog wel verzendkosten bij komen. 'Bij ons vastten ook de kinderen, en het ontbijt heette niet meer ontbijt maar collatie, dat was dan één boterham met niets er op en een kop thee zonder sui ker en melk. En dan had je de lunch, die had ook een naam, maar dat weet ik niet meer, en daar kwam dikwijls een weeg schaaltje bij te pas: mijn moe der woog dat af. De bedoeling was, dat men niet over een be paald 'kwantum' ging, ik herin ner me dat woord nog precies, het werd veel gebruikt, ln twij felgevallen werd de pastoor op gebeld en die riep dan royaal door de telefoon: maar natuur lijk mag dat, gaan jullie je gang maar, geen gedonderjaag, want dat was een ruime franciscaan. Nu hadden mijn broers en voor al mijn zusje daar nog hun par ticuliere hoogstandjes bij, zoals: niet fietsen, niet knikkeren, niet lezen. Niet snoepen door de week was gewoon gecodificeerd, geen sterveling nam dan een koekje. Het werd trouwens ook niet aangeboden, maar ook 's zondags 'nee, dank u' zeggen, met een zachte glimlach, dat was weer een eigen nummertje, want dat hoefde niet'. 'Iets nalaten wat je prettig vond, dat was in onze jeugd een centraal gegeven. Als je met broers bent komt daar natuurlijk ook een competitie-element bij. Ik zie me nog een glas limonade in de gootsteen omkeren en he lemaal' duizelig van flinkheid iveer naar boven gaan'. Zo vastten vroeger de rooms- katholieken, op de manier zoals Godfried Bomans en Michel van der Plas er in 'In de kou' over mijmeren. Maar zo bedoelt de pas verschenen ''Losse Vasten- krant' het in deze tijd natuurlijk niet meer. Het blad nam wel wat mijmeringen van Bomans en Van der Plas over, maar meer om te laten zien dat op die manier vasten niet meer genoeg is als je iets aan de honger in de wereld wilt doen. Dat het wel goed is om er met het hele gezin over ie denken en te praten, maar dan wel met goeie infor matie bij de hand. Daar mikt de Losse Vastenkrant op. De krant bestaat uit maar vier pagina's voor een deel in stripvorm maar die staan dan ook bol van die informatie: hoe het zo ver met liet voedselgebrek in de we reld kon komen, wat je allemaal kunt lezen over dat probleem, en wat ie er aan zou moeten doen. Uiteraard komt het door de ker ken opgeworpen plan van één dag vasten per week aan dé orde, maar het blad doet daar- Dat kleine kalfje, dat maandag op de foto in deze krant stond, is geen unicum, schrijft me vrouw Van Schaik uit Lands meer, want zo'n geval had zij anderhalf jaar geleden zelf aan de hand. 'Het beestje was meer dood dan levend. Mijn man heeft mond-op-mond-beademing moeten toepassen om er wat le ven in te krijgen'. Het kalfje kreeg acht voedingen per dag en lag het eerste halfjaar ingepakt tussen baaltjes stro. Bij elke voeding moest het gekeerd wor den. Het Landsmeerse kalfje lijkt zelfs nog wat kleiner ge weest te zijn dan dat van het plaatje: bij de geboorte had het geen haar, geen tanden en het kon niet staan. Vorige zomer mocht het voor het eerst de wei in en nu eet het met de andere koeien mee en staat gewoon tus sen z'n soortgenoten op stal. Waarschijnlijk in een plotselinge vlaag van zindelijkheid heeft een 23-jarlge Belg in Utrecht het stof van zich af laten spoe len. Daartoe spoedde hij zich naar de dichtstbijzijnde douche cel en die bleek te staan In het Antondus-ziekenhuis ln Utrecht. De politie vond de man daar althans, nadat zij gewaarschuwd was door het ziekenhuisperso neel. Het werd voor de Belg overigens geen 'koude' douche, daar de politie geen ernstig strafbaar feit ln zijn handelwijze kon ontdekken; hij kon als een schoner man zijns weegs gaan. Hoog water voor zondag 9 maart: Vlis singen: 12.090.00; Harlngvlletslui?en: 1.30—13.51; Rotterdam: 2.29—15.08; Sche- venlngen: 1.1013.34; IJmulden: 1.52 1-1.13; Den Helder: 4.34—17.20: Harlln- gen: 7.17—19.47; Delfzijl: 9.49—22.07. Hoog water voor maandag 10 maart: Vlissingen: 0.33—12.55: Haringvlletslui- zen: 2.22—14.37; Rotterdam: 3.18—15.53; Scheveningen: 1.5814.12; IJmulden: 2.37—1-4.49: Den Helder: 5.38—18.17: Har- llngen: 8.18—20.40; Delfzijl: 10.47—22.56. de het gistermiddag enkele graden en zelfs Senkursk ten zuidoosten van Archangel meldde plus 1 graad Celsius. Mannetje in de computer...

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 5