'Maak van Hilversum vier geen klassieke juke-box' EEN WINTER VOL GEVAREN Radio en televisieprogramma's Kojak Ton de Leeuw, schepper van ontwerp-muziekweek: Vanavond dus zet de kaas uit het vuistje maar klaar! Voetbal wint CATHERINE GASKIN Even puzzelen Geen hoorzitting over vervanging van Starfighter TROUW/KWARTET DONDERDAG 6 MAART 1975 BINNENLAND/RADIO-TV #PS4/RH4 SMIDJE VERHOLEN door Riet Diemer HILVERSUM 'Maak van Hil- versum 4 geen klassieke juke box; dat is mijn beleid in het plan Ontwerp-Muziekweek. Het schema voor de klassieke zen der dat het NOS-bestuur nu naar de minister heeft gezon den is wél een juke-box. Ik vind het een zeer slecht plan: ouder wets. Het is geen muziekbeleid. Het is de microfoon een dag vul len'. Componist Ton de Leeuw, die dit zegt, is de opsteller van 'Ont werp-Muziekweek' dat niet naar de minister is gezonden, on danks het verzoek. Hij maakte het als lid van de programma raad van de NOS, die inzake NOS-programma's adviseert. Zijn 'Ontwerp-Muziekweek' loopt praktisch parallel met de wensen van Nederland Muziek. Ton de Leeuw: 'Het verschil is dat Neder land Muziek als eerste wens heeft een zender. Mijn eerste wens is een compleet en geïntegreerd muziek beleid. of dat nu gebeurt via grote samenwerking tussen zendgemach tigden of via een aparte zender. Dat Nederland Muziek zo plotseling is aangeslagen geeft het gevoel van onvrede met de bestaande situatie weer'. De Leeuw is ook bestuurslid van Nederland Muziek. Zijn visie achter het plan: 'Ik streef naar erkenning van het tota le muziekrepertoire, omdat het me dium radio gewoon verplicht is luisteraars adequate informatie te geven wat er gebeurt in de wereld. Dat geldt ook voor muziek. Dat betekent Informatie over de grote Europese muzikale periodes vanaf de Middeleeuwen, over muziekcul tuur buiten Europa en over alle vormen en genres van muziek tot vandaag.' Daar zit ook het 'ijzeren repertoire' ln. zoals hij het noemt: de bekende werken. Zijn persoonlijke Interesses als componist van moderne werken staan daar los van. 'Ik ben best bereid aan het Ijzeren repertoire meer aandacht te besteden. Mijn eigen belangstelling doet niets ter zake. Het is duidelijk dat je moet aanslüiten bij de Interesse van een grote groep in de samenleving'. 'Ook licht' "Er moet ook wel degelijk plaats zijn voor lichte muziek. Wij moeten steven naar zeer hoge kwaliteit. Als Je dat stelt, dan valt zeventig pro cent al af van wat op Hilversum 3 wordt gebracht. Het is veel meer commercieël dan iets anders. Ver der rekenen we er Jazz-muziek en Franse chansons bij. Overigens zijn al generaties gestruikeld over het begrip lichte muziek. Het muziek- beleid moet een twee-rlchtlng-ver- keer vormen. Er moet een actieve wisselwerking zijn met allerlei pu- blleke lagen'. Een voorbeeld noemt hij de NOS- radioprogramma's voor amateurmu- ziek. waarin wordt getracht niet zonder meer vanuit de radio iets voor te schotelen, maar te horen hoe het in muziekkrlngen toegaat. Hier wordt alle6 op een bewust niveau gedaan, met een methodis- sche aanpak. Een ander voorbeeld, waar wisselwerking meer mogelijk is dan thans het geval is. is muziek onderwijs op de scholen. De radio zou ook opdrachten kun nen verstrekken van compositori sche aard, maar ook van muziek wetenschappelijke aard. De radio zou bepaalde projecten kunnen sti muleren'. Vervolgens vindt hij, dat dit medi um speciale aandacht moet beste den aan alle aspecten van het Ne derlandse muziekleven op composi torisch en uitvoerend gebied. De consequenties zijn, dat de muziek programma's voor radio niet meer aanleunen tegen het zogenaamde officiële muziekleven. Er. is een ze ker monopolie van bepaalde orkes ten. Het Concertgebouw, bekende solisten, terwijl er in feite méér is. Je hebt een arsenaal van barok- ensembles. huismuziek enz. Dat moet je net zo goed kunnen horen op de radio als het Concertgebouw- orkest. rol in een duidelijk cultuur-beleid?' 'Officieel is het in het NOS-bestuur altijd getorpedeerd. Nu de minister heeft gevraagd om een voorstel voor de vierde zender is het zelfs niet ter tafel gekomen op de NOS- bestuursvergadering. Dat hoort bij de diplomatie van het bedrijf. De programmaraad is daar erg boos over geweest en heeft het gepubli ceerd en nogmaals gevraagd het door te sturen aan de minister', aldus Ton de Leeuw. Zo te zien zit er ook ditmaal niet veel muziek in 'Ontwerp-Muziek week'. De laatste reactie van mr. W. Wagenaar, programmacommis saris radio van de NOS is, dat 'Ont werp-Muziekweek' is gezonden naar de 'commissie uitgangspunten' (een commissie vertegenwoordigers van het NOS-bestuur die zich in de eigenlijke en oneigenlijke NOS- programma's verdiept). Het blijft achter de schermen. Het is zeker niet naar de minister gezonden. ADVERTENTIE 130: 'Kan ik misschien even bij de heer van Muizenis worden toegela ten?' vroeg Karei Klapstuk, toen er werd opengedaan. Het bleek, dat de hospita van de heer van Muizenis een dor en droefgeestig oud vrouwtje was, dat haar dagen sleet in een voortdurend en knagend helmwee naar een reeds lang ver vlogen jeugd. - 'Meneer van Muize nis is er niet....' klaagde het vrouwtje temerig. 'Hij Is er al een hele tijd niet. Hij is ereis een keer naar kantoor gegaan en niet meer weerom gekomen. Het is toch wat te zeggeri, vindt U ook niet? Als er maar geen ongeluk met hem ge beurd is. Je hoort zulke rare dingen tegenwoordig'. - 'Lieve help, mens' riep Karei uit. 'Als je bang bent. dat er een ongeluk gebeur dis met je huurder, waarom stel je de poli tie dan niet in kennis?' - 'Janus Paxse zeker...', antwoordde het mensje huilerig, en dat is niet zo vreemd, want ze was nog nooit zo afgeblaft. 'Ach meneer... U weet niet wat u zegt. Hoe ken ik nou an de politie denken, als ik al meer dan genoeg met me zelf te stellen heb. Als van Muizenis niet weerom komt, dan krijg ik geen huurcenten meer en ik kan die huurcenten wit best gebruiken. Ik ben maar een arm vrouwtje'. Er glom zowaar 'n traantje in haar oogjes en omdat Karei niet tegen tranen in vrouwen ogen kon werd hij door een spon taan medelijden bewogen. Met een vreemde grijns duwde hij het vrouwtje de ingepakte biefstuk in de handen, zeggende: 'Hier..., eet jij die biefstuk dan maar op, als er toch niemand anders thuis is'. - Toen liep hij er weer vandoor. Zijn mannelijke gelaat doorgroefde zich met zware peinsrimpels en met holle stem mompelde hij'Daar klopt iets niet. Ik moet deze ge schiedenis eens uitgebreid met Smidje Verholen bepraten..' En de brave Karei was zó in gedachten verzonken, dat hij geen oog meer had voor de groepjes dorpelingen, die overal op straat zich naar ston den te lachen om hun diepvries- burgemeester... PELLI, PINGO EN HUN VRIENDEN Ton de Leeuw naar Nairobi voor overleg Waar 'Ontwerp-Muziekweek' uitgaat van het luisterpubliek, wordt niet uitgegaan van luistercijfers, maar van het gegeven dat het publiek van vandaag zeer heterogeen en veelvormig is. Dat betekent dat er kleine groepen in het publiek zijn die ln specifieke dingen geïnteres seerd zijn. Vanuit dat standpunt is het belangrijk, dat de radio service biedt aan kleine zowel als grote groepen. Het gaat Ton de Leeuw er niet om de muziekstaven van de omroepen tekort te doen, want hij heeft be grip voor hun situatie in het om roepbestel. 'Iedere omroep zal best wel eens iets hebben gedaan dat in 'Ontwerp-Muziekweek' voorkomt, maar het is nog niet voorgekomen dat er gezamenlijk iets is gedaan. Het blijft bij versplinteren en inci denteel. Uit het schema van de werkgroep muziek (waarin alle om roepen zijn vertegenwoordigd-red.), dat het NOS-bestuur naar de mi nister van CRM heeft gezonden, blijkt dat de muziekstaven afhan kelijk zijn van de omroepbesturen. Die denken niet artistiek of cultu reel. Ze denken politiek'. Slimmigheidjes 'Er zitten slimmigheidjes in het plan. Er staan open uren en die moeten gevuld worden met spreek- programma's. Nu heeft het NOS- bestuur het plan aanvaard met het voorbehoud dat er over een jaar wordt gekeken of het bevalt. Bevalt het niet bij de luisteraars en met zo'n opzet is het niet onwaarschijn lijk dan hebben de omroepen de vrijheid de spreekuurtjes te vullen met actualiteitenprogramma's, want dat zijn bij uitstek de identiteits- programmas'. De verhouding mu- ziek-actuallteit wordt dan omge keerd. Tenzij de minister zegt dat het niet gebeurt'. Ton de Leeuw wil best accepteren, dat er historisch gegroeide toestan den bestaan, maar het omroepbe stel heeft volgens hem alleen zin als Je werkelijk komt tot een uitge bouwde pluriformiteit ln zo'n radio, zodat er verrijking kan zijn op het gebied van informatie. Maar in de praktijk komt het erop neer dat men elkaar op leven en dood be concurreert. 'Bij de muziekstaven van de omroe pen zitten best mensen die heel zinnig denken over muziekbeleid, dat verder gaat dan incidentele ini tiatieven. maar ze zitten klem ln het bestel. Ze kunnen nooit komen met een plan zoals het mijne, om dat ze dan hun eigen identiteit ondergraver als zendgemachtigde'. De basis van 'Ontwerp-Muziekweek' dateert al van 1967. De Leeuw kwam toen als enige muziekman in de programmaraad, die het plan accepteerde. Er was toen nog geen sprake van een klassieke zender. Waarom toen al zo'n ontwerp? De Leeuw: 'Omdat samenwerking tus sen de oiproepen er niet is op ideeël niveau, wel organisatorisch en technisch. Onder ideeël niveau versta ik dat je je gezamenlijk af vraagt wat voor functie de radio in de maatschappij heeft. Wat is de L (20.21 - NCRV Ned. I) De Tros heeft woensdagavond een voortreffelijke film uitgezonden over de crisis van oktober 1962 tussen Amerika en de Sowjet-Unie; tussep president Kennedy en Chroesjtsjew. Maar ik vermoed dat de meerderheid van de kijkers grotere belangstelling had voor de voetbalwedstrijd PSVBenfica dan voor die 'verjaarde' dreiging toen Rusland op Cuba atoom raketten installeerde. Koning voetbal zal het hebben gewonnen van deze geëmotioneerde reconstructie van een hachelijk moment in de wereldpolitiek. Dat velen het spel belangrijker vinden dan de les. was eerder op de avond af te leiden uit een onderwerp in 'Kenmerk'. Naar aanleiding van het plan van staatssecretaris Meyer van CRM om de jeugdverenigingen door te lichten, was Marga Kerklaan op onderzoek uitgetrokken, onder andere ln jeugdsociëteiten en clubhuizen. Discussiëren over maatschappelijke toestanden was er niet bij. We komen hier niet voor vorming of voor lessen, maar voor de gezelligheid. Voor mensen die zich inzetten om de 'achterstandsjeugd' wat meer naar voren te helpen, zulen de reacties misschien een beetje frustrerend zijn. 'Kenmerk' droeg nog een paar belangwekkende zaken aan. Een initiatief van drie grote kerkge nootschappen in Den Haag om vijftig luisterposten te vormen, waar mensen hun hart kunnen uitstorten. De meest welsprekende opmerkingen over het functioneren van de kerk in deze tijd werden gemaakt door de heer W. M. van Andel. Geen predikant of priester. maar commissaris van politie! Voor het interview met mr. P. H. Bakker Schut, die als verdediger Is toegevoegd aan de in Duitsland terecht staande Nederlander Augustin. had 'Kenmerk' meer tijd moeten uittrekken. De pro blematiek waarover hij in een paar minuten een schets moest geven, is zo ingewikkeld en heeft al tot zoveel begripsverwarring geleid, dat de beknotting tot nog meer onduidelijkheid en vooroor delen kan leiden. In de middaguren bracht de KRO een programma voor en over de ouder wordende mens. Van de reacties hangt het af. of hier een serie in zit. De meningen zullen sterk uiteenlopen, zowel onder als boven de 65. Er zijn bejaarden die van een eigen programma niet willen weten, omdat zij zich daardoor tot een uitzonderingsgroep gebombar deerd voelen. Anderen zien daar juist een soort klankbord ln, een mogelijkheid om zich met leeftijd genoten te identificeren. De KRO moet de proef nog maar een poosje voortzetten. In het door Fons Disch wel wat sterk op schema gepresenteerde programma 'Wat heet oud?' verscheen een wandbord in beeld met daarop de tekst 'God ziet mij. Hier vloekt men 'niet'. Voor mij een goede schakel met enige lezers, die mij hebben geschreven, dat zij zich vorige week dinsdag hebben gestoten aan de staart van de VPRO-uitzending. Omdat ik het NCRV-programma volgde, heb ik dat Sjefke van Oekel-gedoe toen niet gezien. Terwijl nog in de studio aanwezige decorstukken van de EO te zien waren, werd in het bijzijn van een in toga gehulde figuur nadrukkelijk gevloekt. De EO neemt deze zaak hoog op. Niet alleen bij de VPRO. maar ook bij de leiding van de NOS wordt geprotesteerd tegen deze uitzending en tegen het ongeoorloofd gebruik maken van het embleem van de EO, waardoor een kwetsend effect werd bereikt. TON HYDRA Radio vandaag Speciaal TV vandaag HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende Woord 7.08 (S) Preludium: klassieke muziek. 7.30 Nws. 7.41 (S) Hier en nu. 7.55 (S) Aangestipt: programmaoverzich. 8.00 (S) Te Deum Laudamus: gewijde muziek. 8.24 Op de man af: evangelisch kommentaar bij de tijd. 8.30 ws. 8 36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 (S) podium: informatie over gezin en samen leving. 9.45 (S) Onder de hoogtezon. 10.30 Nws. 10.33 (S) Orkestpalet. 12.00 Bel Canto. 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 (8) Hier en nu. 12.55 (S) Mlddagpauzedlenst. 13.15 (S) Lichte koorzang. 13.30 (S) Globaal een luchtig muziekprogramma met mu ziek. reportages en meningen. (15.30 Nws. 16.30 (S) Hier en nu). 17.30 Nws. 17.32 (3) Hier en nu. 18.00 (S) Tijd vrU voor muziek to vrije tijd. 18.30 Nws. 18.41 Wereldpanorama. 18.53 Zojuist verschenen: nieuwe boeken. 19.00 Lger des Hellskwartler. 19.15 (S) De wereld zingt Gods lof. 19.55 (S) Overden king. 20.00 (S) Muziek, muziek, muziek. 21.50 Schooltoetsen. 22.10 De kerk van- 0 Tanja Koen presenteert in het NCRV-programma Van Nature o.a. een zend- en ontvangapparaatje om honden te trainen. Ned. 1/19.05 0 In twee blokken geeft Achter het Nieuws informatie over: de zaak-Lorenz, de Amsterdamse Nieuwmarkt en de Franse kali-mij nen die de tuinbouw in het West- land bedreigen. Ned. 2/20.20 en 22.15 0 Gasten van Eddy Becker zijn: Duane Eddy en The Rebelettes, Ab ba en The Hollies. NEDERLAND I NOS NOT 14.00-14.25 Schooltelevisie TELEAC 18.15 Flexibele school - les 4 (Herh.) NOS 18.45 Paulus de Boskabouter 18.55 Journaal NCRV 19.05 Van nature: een pro gramma over de mens ln relatie tot de natuur 108 Het zou zijn of zij nooit in St. Martin was geweest. Maar daar moest ze nu niet aan denken. Zij rende de laatste treden op naar de beschilderde deuren. Zij gingen dadelijk open toen zij er tegen duwde, en een ogenblik dacht zij. verstijfd van angst, dat Raedler haar voor was geweest, dat hij op de een of andere manier Elizabeths appartement was bin- nengekomen toen zij praatten en een vluggere weg had genomen. De angst had haar verbeelding vleugels gegeven. Maar Readier was er niet. ZIJ liep vlug naar de bergplaats. Zij haalde de enveloppen met haar getikte manuscript en het origineel van Devllns laatste werk uit de grote porceleinèn kachel. Zij keek alles vlug even door om zich ervan te overtuigen dat het volkomen identiek was met wat Elizabeth haar had laten zien. want zij mocht haar ellende niet nog groter maken door er enige twijfel over te laten bestaan. Maar alles was precies zo als zij het zich herinnerde; het was precies gelijk aan Elizabeths ma nuscript. Zij duwde alles terug in de enveloppen. De terugweg leek langer; de drie trappen, de lange gang. Over het huis hing die dodelijke stilte die zij zo haatte, en het leek of haar voetstappen nog luider klonken op de stenen Er was niemand in de hal van de bedienden. Er scheen licht onder een paar deuren, maar ze hoorde geen geluid; geen radio, niemand die zong. Woonde er wel iemand? De laatste, smalle wentel- trap leek eindeloos, zij had last van die grote enveloppen in de duister nis en haar vingertoppen schuur den langs de stenen.haar tasten de vingers zochten en vonden geen houvast. Zij verstijfde van angst toen zij bij de laatste trede tegen een man opbotste. Haar kreet werd gesmoord doordat iemand een hand voor haar mond hield en een arm om haar heen sloeg opdat ze niet van de trap kon vallen. 'N'avez pa de peur. mademoiselle", fluisterde een Jonge stem haar kal merend toe. Hij nam de hand van haar mond. maar hield haar nog steeds stevig vast. 'C'est Pierre'. Even later knipte hij een zaklan taarn aan en hield hem zo dat zij zijn gezicht kon zien.een van de bedienden van Lancome. Maar het knappe gezicht had alle gereserveerdheid verloren. Hij glimlachte samenzweerderig: mis schien had zij het zich verbeeld, maar het was net of hij knipoogde. 'Document, mademoiselle... douce- ment'. Zij had haar evenwicht teruggevon den. maar hij hielp haar naar be neden. bescheen met de zaklan taarn een deur en deed die open. 'Ik blijf op de uitkijk staan, made- moisell0', hij sprak hortend en met een accent. 'Ga uw gang'. Hij liet haar los en zij rook weer die muffe kastenlucht en ging wat aarzelend zonder Pierre verder. Het zou een grote geruststelling zijn geweest die behulpzame jonge man achter zich te weten als ze weer door die ka mers terug moest. Maar Elizabeth zou zich dadelijk terugtrekken als zij Pierre zag en dus moest ze alleen verder. Ze lachte hem dank baar toe en deed de spiegeldeur dicht. De weg was vrij: er was niemand in Elizabeths kamer of in de zitka mer. Zij luisterde bij de deur die naar de gang voerde, maar ze hoor de niets en zij ging wat moediger verder: de verlichte deuropening aan het eind van het appartement was als een baken. Zij was er nog maar een paar passen vandaan toen Raedler plot seling verscheen, zijn gestalte stond donker afgetekend tegen de deuro pening. Zij bleef staan en ging toen een stap achteruit. 'Is er iets niet in orde, miss Devlin?' 'Nee', Tij ging nog verder achteruit. 'Wilde u naar mrs. Devlin toe?' Zij gaf geen antwoord. Toen ging hij zelf ook een stap achteruit en wenkte haar. 'Komt u binnen', zei hij onbewogen. Zij voelde dat Raedler naar de en veloppen keek. en dat zijn uitnodi ging iets dreigends had. Zij wist dat dat zij als zij de kamer binnen ging. de enveloppen aan Raedler zou mutten geven lnplaats van aan Elizabeth. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 (S) Dag met een gaatje. (8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal.) 8.50 Morgen wijding. NOS: 9.00 Spiegel van Belgle. 9.35 Waterstanden. AVRO: 9.40 Schoolra dio. 10.00 (S) Voor de kleuters. 10.10 (S en monoi Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws. 11.03 Radiojournaal) 11.30 (8) Rondom Twaalf: gevarieerd programma met om 11.55 Beursberichten. 12.35 (8) Sport re vue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.21 (S) Omzien naar muziek. 14.10 (S) t Is historisch: een programma over geschle- beweeglljke mensen. 17.55 Med. AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. P.P.: 18.20 A.R.P. IKOR: 18.30 Kleur: informatie over kerk en samenleving. 19.00 (S) De Johan Willem Frlsokapel. 19.30 (S) Lichte muziek. NOS: 19 50 Den Haag vandaag. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Radiojournaal. 20.10 Inleiding tot het avondprogramma. 20.15 (S) Klassieke pi anomuziek. 20.45 (8) Appasslonata, hoor spel. 22.05 (S) Klassieke palnomuzke (verv.) 22.20 (8) Essay: kunstprogram- HILVERSUM III TROS: 7.02 Drie opje boterham. 9.03 Pep op drie. 11.03 Drie draalt op verzoek. 12.03 Drie draalt tussen de middag. 14.03 Pop-Kontakt 16.03 De Httmeesters. NOS 17.55 W.K Hockey to Kuala Lumpur. NOS: 18.02 Joost mag niet eten. TROS: 19.02 (S) Poster: de geschiedenis van de popmuziek. 20.02 Ferry Maat's soul top- 10. 21.02 Sesjun: Jazz en blues live. 22.02 (S) De Hugo van Gelderen Show. 23.02 (S) Jazz-Slr. 0.02 De Hugo van Gelder enshow. 1.02 De Nachtwacht. EO: 5.00 Old time religion: Blue grass gospel mu sic. 5.30-7.00 (S) Matinata: muziek voor de vroege ochtend. Ned. 1/21.10 0 VARA's ombudsman volgt na de tiende aflevering van 't Wilhel- Ned. 2/21.00 Het ZDF begint een dertiende lige reeks tv-spelen over het roeri ge toneelleven in een vorstendom anno 1890. Centrale figuur is de bekende acteur The Lingen als sol dateske intendant. Duitsl. 2/18.20 0 In het gevarieerde middagpro gramma Globaal van de NCRV is weer veel te beleven: een discussie tussen de Tweede Kamerleden Jon geling en De Gaay Fortman over anarchie. World-press-photo. van dalisme in telefooncellen, de boe kenweek en 'Keetje Tippel'. Hilv. 1/13.30 0 Marja Bron en Stanley Hoog land spelen (quatre-mains), Mo- zarts vijf variaties over Andante, KV 501 in G en de Sonate voor twee piano's in D, KV 448. Hilv. 2/20.15 0 Voor het programma Sesjun van de TROS staan de microfoons in de Rotterdamse Harbour Jazz club. Hilv. 3/21.02. Rien Poortvliet, bekend dieren tekenaar vertelt zijn ervarin gen aan 'Van Nature'. NOS 20.00 Journaal NCRV 20.21 Kojak: politieserie 21.10 The Eddy go round show: muziek met gasten uit binnen- en buitenland 22.00 Mini-Voetbal-Show 22.40 Dirigerende zangers: geestelijke liederen NOS 22.55 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Paulus de Boskabouter 18.55 Journaal VARA 19.05 Sol en Gobelet, clowns 19.30 Horen zien zwijgen NOS 20.00 Journaal VARA 20.20 Achter het nieuws 20.35 't Wilhelmina, tv-serie 21.00 De Ombudsman 21.25 Duiken.politie, politieserie 22.15 Achter het nieuws NOS 22.50 Den Haag vandaag 23.05 Journaal Horizontaal: 1. oogvocht, 5. soort koffie. 10. onder anderen (afk.), 11. deel van het jaar. 13. lusthof, 15. voorzetsel, 16. toneelpop, 20. soort weefsel, 22. engels bier, 23. eettafel, 25. voorkomendheid, 26. bouwval, 27. onderricht, 28. papegaai, 30. vreemde munt (afk.), 31. zwarte snuiftabak, 34. atmosfeer (afk.), 35. einde, 37. opschudding, 41. voeg woord, 42. meisjesnaam, 43. gil. Verticaal: 1. apparaat, 2. wiel, 3. meisjesnaam, 4. numero (afk.), 5. pers. voornaamw. 6. voorteken. 7. Koninklijk Besluit (afk.), 8. keten, 9. vlaktemaat, 12. morsig, 14. na druk, 17. hulpmiddel op schepen, 18. gebergte in Rusland. 19. be roemd uitvinder, 21. vertegenwoor digers. 24. slang. 29. oevergewas, 32. eter, 33. ladder. 34. bijbels figuur, 36. rivier in Engeland, 38. scheik. element, 39. water in N.Br. 40. pers. voornaamw. OPLOSSING VAN' GISTEREN: 1. orante. 2. nadeel, 3. neefje, 4. terras. 5. relaas, 6. gaande, 7.reiger, 8. sleper. 9. gordel. DEN HAAG De defensiecommis sie van de Tweede Kamer zal géén hoorzitting houden over de vervan ging van de Starfighter. De meer derheid in de commissie heeft gis teren een voorstel hiertoe van mr. Van Mierlo (D'66) afgewezen. De heer Van Mierlo vond het nuttig dat de Kamer uitgebreid met allerlei deskundigen over de ver vanging zou praten. Als we een oordeel moeten vellen over de be slissing van het kabinet betreffende de nieuwe straaljager zullen we toch een beetje beslagen op het ijs moeten Komen, zei mr. Van Mierlo. Zijn pleidooi vond echter behalve bij de linkse fracties geen steun.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 4