V erzoeningsconf erentie in Botswana uitgesteld Dr.Wiersinga houdt vast aan zijn visie tl Mclntire heeft het weer eens gerec Vandaag Teleurstelling bij Zuidafrikaanse raad van kerken Vins wil in hoger beroep Nog geen besluit van geref. synode Onze adressen Moderne techniek contra baptisten Bijzondere leerstoel voor oud-katholieken Trans World Radio straks 1200 kilowatt Bijzonder probleem voor raad van kerken in VS Nieuwe secretaris gereformeerde zending Beroepingswerk Kerken: landingsrecht Zuid-Afrika intrekken TROUW/KWARTET DONDERDAG 6 MAART 1975 KERK/BINNENLAND 2 Van een onzer verslaggevers GENèVE/JOHANNESBURG De conferentie over bevrijding, gerechtigheid en verzoening in Zui delijk Afrika, die aanstaande maandag in Gaborone, Botswana, zou beginnen is tot nader order uitgesteld. De raad van kerken van geheel Afrika (AACC), die dit meedeelt, heeft aangekondigd dat op het ogenblik in Nairobi overlegd wordt over een zorgvuldiger organisatie dan van de tot nog toe geplande conferentie, vooral op het punt van oriëntatie, structuur en financiering. De beslissing van de AACC, niet naar Botswana te komen betekent een grote teleurstelling voor John Rees, de secretaris generaal van de Zuidafrikaanse raad van kerken, die de conferentie had voorbereid. De AACC zegt in haar verklaring dat haar beslissing werd ingegeven door de vTees dat de conferentie achteraf een godsdienstig tintje zou geven aan de huidige ontspanning in Zuidelijk Afrika. In de verkla ring wordt voorts gezegfc dat som mige kerken in Zuidelijk Afrika geen vertegenwoordigers van be- vrijdigingsbeweging in Zuidelijk Afrika wensten te aanvaarden. Zo zou de Zuidafrikaanse studentenor ganisatie (SASO) niet als zodanig aanwezig hebben kunnen zijn. Dit zou in strijd zijn geweest met de geest van de conferentie, zoals die werd vastgesteld door de derde as semblee van de AACC in Lusaka in mei vorig jaar. Deze assemblee gaf opdracht tot een consultatie, waarin de kerken volledig aan de zijde van de bevrijdingsbewegingen zouden staan. De AACC was het opgevallen dat kerkleiders in Zuidelijk Afrika die doorgaans vijandig staan tegenover ferentie blijk gaven en dat ook de Zuidafrikaanse pers veel interesse toonde. De Zuidafrikaanse kerken zouden in de conferentie de groot ste delegatie hebben gehad en zij zouden ook het meeste bijdragen aan de benodigde fonldsen voor de bijeenkomst. Holland en Duitsland zouden volgens de AACC hun bij dragen direct aan de Zuidafrikanen hebben overgemaakt. De conferentie zou bijgewoond worden door een groot aantal ker kelijke vertegenwoordigers uit ge heel Afrika. Zij zou richtlijnen ont werpen voor gezamenlijke kerkelij ke actie ten aanzien van gerechtig heid en verzoening. Onder Be ker kelijke vertegenwoordigers zouden er zijn uit Angola. Namibië, Zuid- Afrika, Zimbabwe, Lesotho, Botswa na en Swaziland. zijn uitnodiging afgewezen, omdat hij van mening was dat de zwarte en blanke Zuidafrikaanse kerken eerst in eigen land zouden moeten spreken over gerechtigheid en ver zoening. Hij maakte "duidelijk dat de wereldraad reeds stappen had ondernomen voor gesprekken met Zuidafrikaanse kerken, doch dat de Zuidafrikaanse regering verhinderd had. dat deze ook zouden plaats hebben. 'Zolang "de Zuidafrikaanse regering leden van de staf van de wereldraad en zijn commissies niet in Zuid-Afrika toelaat, dienen wij niet bij dergelijke initiatieven be trokken te worden, aldus Philip Pot ter. Dc weigering van Potter is volgens John Rees niet van invloed geweest op de beslissing de conferentie uit te stellen. Hij zei vooral teleurge steld te zijn in de beslissing van de AACC omtiat er reeds van ontspan ning in Zuidelijk Afrika sprake was, toen de conferentie werd voorbereid. Verstandig Klap Murice Ngakene: de raad van kerken van geheel Afrika nu ineens van overwelidi- gend enthousiasme voor deze con- Aan de bijeenkomst zou ook dr. A. H. van den Heuvel deelnemen, de secretaris generaal van de Neder landse hervormde kerk. Hij vindt het besluit van de AACC, We confe rentie uit te stellen verstandig. De secretaris-generaal van de wereld raad van kerken, dr. Philip Potter, was ook uitgenodigd, maar had 'Het is vooral voor de Zuidafri kaanse raad van kerken een bij zonder hard aankomende klap. We hebben veel tijd en energie aan deze bijeenkomst besteed om deze tot een van de belangrijkste be raadslagingen te maken in het ker kelijk leven van het gehele Zuid afrikaanse subcontinent'. Hij achtte treft de toelating van de bevrij- John Rees: teleurgesteld de verklaring overdreven wat be- dingsbewegingen (het is in de eer ste plaats een conferentie van ker ken) en tegen aanwezigheid van de SASO heeft niemand van de Zuid afrikaanse delegatieleden bezwaar aangetekend. Van vijandige gtóind- heid jegens de AACC was hem niets bekend. Hij verklaarde wel ver heugd te zijn over het feit, dat er besprekingen gehouden worden om de formule van de conferentie te herzien. De adjunct secretaris-ge neraal Mauric Ngakane, mrs. Sally Motlana van de Anglicaanse kerk en Same Seane van de metho disten nemen namens de Zuidafri kaanse raad van kerken aan deze besprekingen deel. Op grond van (de daar ontwikkelde initiatieven zal de Zuidafrikaanse raad van kerken be slissen of zij aan een nieuwe con ferentie zal deelnemen. GENèVE De in januari in Kiew tot vijf jaar gevangenis en nog eens vijf jaar werkkamp veroor deelde baptistenleider Georgi Vins heeft het hoogste gerechtshof van de Oekraïnse Sowjetrepubllek ge vraagd tegen zijn veroordeling in beroep te mogen gaan. De wereld raad van kerken maakt bekend dat het nog van de behandeling van het verzoek zal afhangen of de zaak ook echt in hoger beroep zal dienen. In Geneve zijn voorts details over het proces Vins bekendgemaakt. Hem zou zijn verweten dat hij tij dens een huwelijkssluiting in 1969 'anti-sowj et-uitlatingen' zou heb ben gedaan. De geluidsband van de plechtigheid bevatte geen steun voor deze aanklacht en werd niet tot het proces toegelaten. Er werd geen enkele getuige gehoord, die de dienst had bijgewoond. In zijn slotwoord, toen ook Vins' advocaat, de Noor mr. Harem, niet was toegelaten, zei Vins dat God zelf zijn verdediging in deze straf zaak op zich had genomen. Vins is leider van een groep baptisten, die het staatstoezicht op godsdienstige activiteiten afwijst. Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De Amsterdamse gereformeerde studentenpredikant dr. H. Wiersinga houdt vast aan zijn visie op de verzoening. Wel blijft hij bereid tot nader gesprek en nadere bezinning en wil hij doen wat in zijn vermogen ligt om de tegenstellingen niet onnodig te verscherpen. Hij is ech ter niet bereid over zijn visie te zwijgen. Dit heeft dr. Wiersinga geschreven aan de gereformeerde synode in antwoord op de brief van de syno de. waarin een klemmend beroep op hem gedaan werd, zich trouw te houden aan het belijden van de kerk, ook ten aanzien van het dra gen door Christus van het gericht van God in onze plaats. De synode hield zich gisteren met deze brief bezig. Dr. Wiersinga be tuigt in zijn brief opnieuw instem ming met de verklaring van de synode uit 1971 met betrekking tot de plaatsbekledende kracht van Christus' lijden. 'Om het nog eens anders te zeggen: ik weet mij één met de kerk van alle tijden en alle plaatsen, als zij zingt van het Lam dat de zonde van de wereld weg neemt'. Zijns inziens is dan ook niet de verzoening zelf in het ge ding, maar alleen de wijze waarop deze tot stand komt. Dr. Wiersinga ziet niet in. dat hij niet trouw zou zijn aan het belijden van de kerk. Dr. Wiersinga schrijft: 'Immers, naar mijn mening, moet in de be lijdenisgeschriften van onze kerken onderscheid gemaakt worden tussen datgene wat de grond van ons ge loof uitmaakt (in dit geval het geloof in Christus' verlossend werk) en de voorstelling waarin de op stellers dit geloof vorm gaven. Met andere woorden: het gaat om een verschil: niet over het 'wat' maar over het 'hoe', de 'wijze waarop'. Ik stem in met het geloof in deze geschriften uitgedrukt, maar deel niet de vormgeving die dit geloof hierin gekregen heeft. De tróóst van de boodschap Christus droeg de schuld en het gericht in mijn plaats' is ook de mijne, al zou ik de- HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11. Rotter dam Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leiden. Tel. 071-31441. Po9tbus 76. DORDRECHT: Scheffersplein 1, Dor drecht. Tel. 078-33370. Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25. Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56. Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. ze troost anders formuleren. Bijvoor beeld door de verkondiging: Hij nam de schuld en het gericht voor mij weg'. Tenslotte schrijft dr. Wiersinga: 'Die eerbiediging van de belijdenis en dat ontzien van het geloof van de gemeente zal ik zoveel mogelijk realiseren, door de noodzakelijke bescheidenheid, pastorale houding, en het noemen en honoreren van de voorshands niet door mij ge deelde opvatting. Als u met 'niet weerspreken' en 'niet bestrijden' deze houding bedoelt, wil ik belo ven mij van zulk een weerspreken of bestrijden te onthouden. U legt mij echter naar mijn besef een te zware last op, als u mij zoudt vra gen over het punt van verschil in mijn ambtelijk werk zonder meer te zwijgen. Allereerst omdat het verschil de 'voorstelling' van een centraal thema van de bood schap betreft waarover moeilijk te zwijgen valt. In de tweede plaats zou zwijgen verdergaande studie en bezinning blokkeren. Bij deze stu die en bezinning zijn niet alleen vaktheologen betrokken, maar lijkt mij ook de hulp van gemeenteleden noodzakelijk'. Tot zover uit de brief van dr. Wiersinga. Verslag Ter synode was ook een verslag van de commissie die in opdracht van de synode met dr. Wiersinga gepraat had, bestaande uit synode- praeses dr. A. Kruyswijk, prof. dr. Herman N. Ridderbos en prof. dr. J. Verkuyl. De commissie deelde daar in 'met bijzonder veel leedwezen', mee. dat haar concept-verklaring die dr. Wiersinga zou hebben moe ten ondertekenen, door hem niet aanvaardbaar werd geacht. De commissie had gewild, dat dr. Wiersinga onder andere zou verkla ren 'dat ik mij in mijn ambtelijke arbeid niet alleen strikt onthouden zal van iedere opzettelijke bestrij ding van hetgeen de synode als haar belijdenis van de verzoening heeft uitgesproken, en die laatste lijk in het eenparig geloofsgetuige nis met haar instemming is ver tolkt, maar dat ik ook. zoveel als mij in goede consciëntie mogelijk is, in mijn prediking en leer aan sluiting zal zoeken tussen hetgeen voor de kerk en hetgeen voor mij de kem en het hart van de bood schap der verzoening is'. Voor dr. Wiersinga was deze verkla ring voornamelijk hierom onaan vaardbaar, omdat zijns inziens naar zo'n aansluiting helemaal niet ge zocht hoeft te worden, omdat hij meent de continuïteit met de belij denis der kerk niet verbroken te hebben. gereformeerd theoloog, aldus prof. Honig. Dr. H. B. WeiJIapd betoogde dat niemand kan zeggen dat er geen tucht meer is al de synode het gesprek met dr. Wiersinga voortge zet wil zien. Tucht is pas op zijn plaats waar de verhoudingen bevro ren zijn, aldus dr. Weijland, maar in deze za,ak zijn ze nog volop in beweging. Prof. dr. K. Runia vroeg zich daar entegen af hoe lang dat gesprek door kan blijven gaan, wil het zin vol blijven. De visie van dr. Wier singa is in de kern zo definitief dat hij die sinds zijn dissertatie in 1971 niet veranderd heeft. Prof. dr. J. Verkuyl signaleerde een misverstand bij dr. Wiersinga. De synode verlangt niet van hem dat hij over zijn visie zwijgt. De synode zou het wel op prijs stellen als hij niet langer bestrijdt wat voor velen over heel de wereld, bepaald niet alleen gereformeerden, het hart is van het evangelie. De commissie ad hoe uit de synode stelde voor dat de synode nu maar RIGA Voordat de geheime politie de verborgen drukkerij van de gereformeerde baptis ten in de buurt van Riga vorig jaar oktober gevonden had, is er lang vergeefs naar gezocht. Het Zweedse baptis tenblad Veckoposten onthult hoe de geheime dienst de drukkerij heeft weten op te sporen. Een leider van de politie heeft tegenover de zeven ge arresteerde baptisten gezegd dat het papier bij de papier handel radioactief gemaakt was. Het was daarna met be hulp van detectoren vanuit een helicopter gevolgd naar de plaats waar de drukkerij verscholen was. Dc drukkerij bevond zich in een boerderij in het Thesis district. Bij de overval waren 200 politiemannen op de been om de zeven illegale drukkers te arresteren. Er werden 30.000 pas gedrukte nieuwe testamenten geconfisceerd. De zeven drukkers bevinden zich nog steeds in de gevan genis zonder dat er een pro ces tegen hen is geweest. UTRECHT Bij Koninklijk Be sluit is de Stichting Oud-Katholiek Seminarie bevoegd verklaard bij de faculteit der godgeleerdheid aan de rijksuniversiteit te Utrecht een bijzondere leerstoel te vestigen voor onderwijs in de oude katholieke kerkstructuur. De Oud-Katholieke kerk had sinds 1725 haar seminarie tot opleiding der geestelijken in Amersfoort, maar ging er enkele jaren geleden toe over het seminarie te integre ren in de Utrechtse faculteit der godgeleerdheid samen met de semi naria van de rooms-katholieken, baptisten en vijf evangelischen. De studenten volgen thans zowel colleges van de faculteit als van eigen docenten. Nieuwe sekretaris Georgi Vins MONACO —Nog dit voorjaar zal het totale zendvermogen van "3e internationale evangelisatiezender Trans World Radio te Monte Carlo op twaalfhonderd kilowatt worden gebracht. Een zo hoog zendvermo gen hebben in Europa verder alleen radio Luxemburg en de Saarlandse omroep. LOS ANGELES De nationale raad van kerken in de Verenigde Staten verwacht, binnenkort voor een niet alledaags probleem ge steld te worden: de aanvraag voor het lidmaatschap van de 'uni versele broederschap van metropolitaanse gemeenschapskerken', een kerkgenootschap van speciaal homofielen. niets zou uitspreken. De tijd voor een bezonken beoordeling van de brief van dr. Wiersinga is te kort geweest om daarover nu al een definitieve beslissing te nemen. De synode zal daarom de brief ter be handeling moeten overdragen aan de volgende synode die in mei geo pend wordt. Morgen, vrijdag, beslist de synode hierover. UIT Verder praten De grote meerderheid van de spre kers in de synode was éf^yoor dat het gesprek met dr. Wiersinga zal worden voortgezet. De suggestie werd gedaan daarbij toch weer te proberen deputaten voor kerk en theologie te betrekken. Prof. dr. A. G. Honig zei dat het theologiseren van dr. Wiersinga blijk geeft van een diepe innerlijke verbondenheid met de Heiland, een graven in de rijkdommen van de Schrift en zich vóór alles daaraan willen onderwerpen en de wil ge worteld te zijn in het belijden van de kerk der eeuwen. Dat zijn de grondeigenschappen van een goed VAN LEZERS Zuid-Afrika-dag Het verslag over de Zuid-Afrika- Idag van de hervormde en gerefor meerde jongeren te Driebergen in Trouw/Kwartet van 3 maart be hoeft m.i. om een goede beeld van de bijeenkomst te krijgen de vol gende aanvulling. a. Dr. Van den Heuvel noemde de brief van de gereformeerde synode aan Nederlandse bedrijven in Zuid- Afrika. waarin deze worden opge roepen in hun branches aldaar in grijpende hervormingen ten dienste van de gerechtigheid en vrede in dat land. door te voeren 'een goe de brief'. Hij wees alleen op het vraagstuk van de effectieve contro le in deze. b. De heer J. Windig, indiener van de aangenomen motie-Windig op de hervormde synode van 21 no vember 1973, lanceerde het voorstel dat de Nederlandse kerken samen met de vele buitenlandse kerken o.a. in Duitsland en Engeland, die niet gekozen hebben voor de desin vestering, komen tot een gezamen lijke strategie ten aanzien van de Europese bedrijven in Zuid-Afrika. om deze te brengen tot wezenlijke hervormingen ten gunste van de emancipatie der zwarten in Zuid- Afrika. Van den Heuvel verklaarde dit voorstel in overweging te willen nemen. c. Vanuit de zaal werd tegenover de desinvestering gesteld: 'Geef de ge reformeerde synode althans een kans met haar brief aan Neder landse bedrijven in Zuid-Afrika.' Ook werd het voorstel gedaan om Nederlandse bedrijven, die weigeren positieve hervormingen door te voeren, op een gegeven moment in de geest van Luther King periodiek te boycotten. d. De ideologische stellingname van Robert van Waesberge, die niet al leen Kaunda terecht wees, maar Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. zelfs de guerrilla in Rhodesië/Zim- babwe verweet de wapens te heb ben neergelegd tijdens de huidige vredespogingen, kreeg ernstige kri tiek vanuit de zaal. Heerde Mr. J. P. Feddema Anarchisme Het kon niet uitblijven: in een tijd van gijzelingen en ontvoeringen klinkt er uit de mond van de heer Jongeling een waarschuwing tegen het anarchisme. Door een stroming te veroordelen, die in wezen de bescherming van het individu tegen het geweld van de allesbeheersende staat beoogt en die dus in de kring van de heer Jongeling sympathie moest wekken, kan men de oorzaak van alle elienjde opnieuw ver weg, in 'de anderen' projecteren. De te rugkeer tot de Schrift, waar de heer Jongeling zo op aandringt, zou moeten aantonen dat ons aller egoïsme, onze drang naar bezit, er de werkelijke oorzaak van ls dat de wereld onleefbaar dreigt te worden. De 'afgod' van 'de defensieuitga ven', die ook in de confessionele partijen telkens weer opduikt, wordt dan wellicht ook in een an der licht gezien. Culemborg M. Ooms Abi Nathan Zo we ergens een goed doel kunnen dienen met een bijdrage, dan ls het wel een storting op de giro van Abi Nathan 99912, waarmee we hem kunnen helpen om vla zijn zend- schlp de predikers van de haat tegen te spreken en de bevolking in het Midden-Oosten er op te wij zen dat er nog maar twee mogelijk heden zijn. nl. samen werken of samen ondergaan. Trouwens dit geldt voor ons aangezien een vijfde oorlog In het Midden-Oosten heel gemakkelijk kan uitlopen op een derde en laatste wereldoorlog. Rotterdam A. Aardse Deze kerk is gesticht in 1968 in Los Angeles door Troy D. Perry, een voormalige pinkstervoorganger uit het zuiden van de Verenigde Sta ten, die zijn opleiding had genoten aan het bekende Moody bijbelinsti tuut en dogmatisch een strikte fun damentalist is. Zijn kerk breidde zich snel uit naar andere plaatsen en groeide zo voor spoedig, dat zij nu de vereiste grootte (tenminste vijftig gemeen ten en 20.000 leden) heeft bereikt, om het lidmaatschap van de natio nale raad van 'kerken aan te vra gen. Men verwacht, dat de jaarlijk se algemene vergadering van de kerk. in juli in Dallas, daartoe zal besluiten, hoewel dominee Lee Carlton van de grootste gemeente in Los Angeles op behoorlijk wat oppositie rekent. 'Velen In onze kerk behoren tot de evangelicals en willen niets te ma ken hebben met de oecumene, zoals die in de raad van kerken beli chaamd wordt', zegt hij. Carlton (28 jaar. voorheen voorganger in de pinksterkerk Church of God) noemt zichzelf ook evangelical en zegt, dat velen in zijn eigen ge meente (duizend leden, van wie 75 pet. homofiel) sterk evangelical zijn. Volgens hem heeft de universele broederschap van metropolitaanse gemeenschapskerken thans twintig duizend leden in 78 gemeenten, waarvan veertien in het buitenland. Deze maand vertrekt hij zelf naar Australië, om daar het zendingswerk ter hand te nemen. De bijbel veroordeelt alleen homo fiele lusten, niet een homofiele lief de, aldus Carlton. Het grote pro bleem van zijn kerk is het tekort aan gekwalificeerde predikanten, die de moed hebben om voor hun geaardheid uit te komen. In 1973 werden vijf kerkgebouwen verwoest door bomaanslagen. BAARN De heer M. de Vries (49) uit Zoetermeer is door het Centraal Orgaan (generale deputa ten voor de gereformeerde zending) per 1 juni a s. benoemd als sekreta ris van het Indonesië-Orgaan voor de sectie Java-Sumatra. Hij volgt in deze funktie drs. C. H. Steen winkel op. die in december j.l. de zendingsdienst verliet, na hierin negentien jaar werkzaam te zijn geweest. Thans is de heer De Vries hoofd van het bureau Projektzaken van de Stichting Nederlandse Vrijwilli gers op het ministerie van buiten landse zaken. In deze funktie on derhoudt hij contacten met een groot aantal vrijwilligers en hun opdrachtgevers in een aantal lan den van de derde wereld. ZIN Op de achtergrond van ons leven kan zich van alles bevinden. Er zijn mensen die, hoewel ze daar niet de hele dag mee bezig zijn, hun hele leven ervaren als een opvoeren van allerlei rollen temidden van hun medemensen tegen de achtergrond van een diep geloof. Hoe ze dat geloof zouden willen verwoorden doet hier even niet terzake. Ande ren zullen als ze die achtergrond een naam moeten geven eerder denken aan een min of meer sterk vermoeden. Toch denk ik dat heel veel mensen bij het denken aan die achtergrond soms ook op iets heel anders komen. Is het een leegte? Of is het die ene vraag die telkens en vaak onverwacht uit de duistere coulissen naar voren springt: waar doe je het allemaal voor.Wat ls de zin ervan? Wat is de zin van jou zelf? 't Is soms net alsof je bij de keel gegrepen wordt. Je hebt een goede avond bij vrienden- gehad. Er is veel afgepraat, veel onzin, veel wat er niet zo veel toe doet, en af en toe iets zinnigs, meestal tegen de tijd dat je weg moet. Je -loopt naar huis en je vraagt je zeil af: is dit het dan? Deze verbondenheid, dit vertrouwen, dit gevoel van vei ligheid? Meestal lukt het je die vraag van je af te schudden. Het ls er de tijd niet voor. Misschien hoeft het ook niet zo erg met die vraag. Maar dan is hij er plotseling weer, onvoorspelbaar, zonder enige samenhang met het gebeurde. En misschien hoort die vraag dan toch op die manier bij ons leven. Dat ze als het ware er toe dient om ons op het spoor te zetten. NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Ede: dr. C. A. Tukker te Kamerik; te Amsterdam: mevr. A. E. J. Bunjes-van Blommestein, vicaris aldaar die dit beroep heeft aangenomen; te Nieuwleusen; J. L. Ravesloot te Oostermeer, die be dankte voor Noordhom c.a. (toez.). Benoemd tot zendingspredikant te Kameroen; drs. C. M. Krijger kand. te Oegstgeest, die deze benoeming heeft aangenomen. Aangenomen naar Assen: J. L. v. d. Eijk te Sas van Gent; voor Mussel- kanaal (toez.): T. Tijsma te Mar- rum: voor Warnsveld (toez.): J. J. Ruitenberg te Nieuw Vennep: voor Terneuzen: J. van Ginkel te Ben- nekom: voor Akkerwoude c.a.: L. Westland te Meeteren. GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Schildwolde: P. Groe- nenberg te Uithuizen. Aangenomen naar Zaamslag: H. M Smit kand. te Kampen, die bedank te voor Aduard, Avereest-Dedems- vaart, Gees. Gramsbergen, Heeren veen. Hooghalen, Lutten, Oegst geest en Vlissingen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Pitt Meadows (free ref. chruch); J. Kievit te Ermelo. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te 's Gravenpolder: A. Hofman te Scheveningen. Bedankt voor Groningen: P. Blok te Dirksland. CANBERRA De Australische raad van kerken (ACC) heeft aan de minister van transport C. K. Jones gevraagd de landingsrechten van de Zuidafrikaanse luchtvaartmaat- i schappij ("SAL) in te trekken en te trachten een eigen Australische I lijndienst te openen op Oost-Afrï- ka. Het verzoek werd gedaan na een vergadering van de Australi sche raad van kerken. Volgens ds. Keith Dowding, speelt de SAL een belangrijke rol bij de pogingen van de Zuidafrikaanse regering om de j Australische bevolking te doen ge loven dat Zuid-Afrika een toeris tenparadijs is. waarvan de zwarte inwoners vrije welvarende en ge lukkige staatsburgers zijn. De raad I van kerken heeft de Australische regering tevens gevraagd de twee handelsvertegenwoordigers in Zuid- j Afrika terug te roepen en de eco nomische banden met het land te verbreken. In dezelfde vergadering van de raad is de regering gevraagd j een fonds te vormen om de abori-1 gines, de oorspronkelijke bewoners van Australië, een vergoeding te geven voor het verlies van hun voorouderlijke grond. Een gelijk verzoek dat de raad in 1971 deed. bleef zonder gevolg. WASHINGTON ICCC-leider dr. Carl Mclntire heeft de zoveel ste crisis in zijn werk overleefd. Op het allerlaatste nippertje lukte het hem, het dreigende verlies van zijn Cape Canaveral-complex in Florida af te wenden met een cheque van een miljoen dollar. Mclntire kocht het land en de ge bouwen, waaronder een motel met tweehonderd kamers, een conferen tiecentrum en een kantoorgebouw, in 1971. Hij betaalde 54.000 dollar contant, maar deed verder geen enkele betaling meer op de 14.5 miljoen dollar. Door de cheque is hij voorlopig weer gered, tot de volgende grote betaling in 1976. Tevens is bepaald, dat de miljoen dollar hem het recht geeft, in elk geval Shelton College'en het confe rentiecentrum te behouden, mocht hij in de toekomst in gebreke blij ven met de aflossing. Mclntire wil op het terrein de tem pel van Salomon nabouwen, acht hectare groot, als toeristische at tractie. Hij is overigens nog niet uit de financiële zorgen. Bijna de helft van de miljoen dollar kreeg hij bijeen door leningen op korte termijn. Daarom is hij een financië le actie onder zijn aanhangers be gonnen, om dit geld bijeen te za melen. Velen vragen zich af, hoe Mclntire zijn strijd vol zal kunnen houden. Hoewel hij al 68 jaar is, vertoont hij nog geen tekenen, dat hij kal mer aan wil gaan doen als predi kant van de bijbel-presbyteriaanse kerk van Collingswood, New Jersey (sinds 41 jaar), leider van Shelton College (de helft van de staf nam vorig jaar ontslag uit protest tegen het niet uitbetalen van salarissen) en het Faith seminarie bij Phlla- Dr. Carl Mclntire delphia (met een recent schisma en hypotheek-moeilijkheden) en als president van de internationals raad van christelijke kerken (ICCC). waarbij ruim tweehonderd meest kleine kerken over de gehele wereld aangesloten zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2