Een winderige middag bij de Burgwalkerk Kerk in de wereld Bi Buitenkerkelijkheid aan VU verdubbeld Vandaag fiisihstil Onze adressen Lutherse radio in Ethiopië blijft zenden Jezuïeten schikken zich naar wens Paus Bisschop dreigt kerken te sluiten Verreweg meeste kinderen afwijkend Nieuwe boeken TROUW/KWARTET WOENSDAG 5 MAART 1975 KERK/BINNENLAND 2 J door A. J. Klei Toen de Kamper heer W. Theo van Dijk me opbelde met de verheugende mededeling dat de ge reformeerde Burgwalkerk in zijn woonplaats honderd jaar was geworden, vlogen mijn gedachten terug naar een winderige middag in het verre najaar van 1945. Ik liep toen een paar keer langs de Burgwalkerk heen en weer voordat ik durfde aanbellen bij de ernaast gelegen pastorie van dominee Impeta, die de eerste predikant zou zijn die ik beroepshalve sprak. Nu was er voor mijn verlegenheid wel enige aanleiding. Ik sjouwde in Kampen rond als kersverse leerling-journalist van het ex-il legale (en niet meer bestaande) blad 'Strijdend Nederland' en had als baas Gerrit Spanhaak, die te genwoordig de directionele scep ter zwaait over Wegeners kran tenconcern in Apeldoorn. Op de bewuste middag, het was een vrij dag, kwam hij het redactielokaal binnen met de mededeling: jon gens, we hebben nog geen medi tatie voor morgen! We ontstelden, want in die jaren zou geen orden telijke krant op zaterdag durven verschijnen zonder een stichtelijk woord. Spanhaak gaf vervolgens als zijn mening, dat hij niemand van ons er voor aanzag in staat te zijn een overdenking op papier te zetten, trommelde wat met zijn vingers op zijn bureau, keek daarna mij aan en sprak: loop jij eens even naar dominee Impeta, vraag hem om een meditatie en zeg dat je er op wachten moet. Vandaar mijn aarzeling. Hoe zou de eerwaarde en zeergeleerde heer op mijn boodschap reageren? Voorzichtig belde ik tenslotte aan. Dominee Impeta deed me zelf open: een lange, rechte man met een rond hoofd, dat omkranst was met grijze krullen. Later vernam ik dat ze hem in Kampen vanwe ge zijn gestalte 'de wandelstok van onze lieve Heer' noemden. Uit het feit dat in deze gereformeerde contreien zo'n rooms-aandoende bijnaam voor hem gevonden werd mogen we afleiden dat hij niet iemand uit een rijtje was. Dominee Impeta vond het verzoek van de krant blijkbaar heel ge woon. Ga maar even zitten, zei hij en wees me een stoel in zijn studeerkamer. Ik zag hoe hij een ogenblik in een bijbel bladerde en daarna snel op een blocnote be gon te schrijven. Zo is 't zeker wel voldoende? vroeg hij even la ter en hield twee beschreven vel letjes omhoog. Ik knikte bedeesd van ja. Toen ik met de begeerde kopij op straat stond bleek ik nog geen tien minuten kwijt te zijn geweest. Bij die gelegenheid heb ik het uiterlijk van de Burgwalkerk goed in me opgenomen: een boers-for- se gevel met een zweem van her innering aan de classicistische bouwtrant. Ik ben er nadien vaak binnen geweest en het eerste wat opvalt is dat de grote ruimte zich zo naakt aan je voordoet omdat er geen pilaren zijn. De kerk is gebouwd door een zekere Krijgs man, wiens naam je niet tegen komt in boeken over architectuur, maar wiens opmerkelijke dakcon structie nog steeds bewondering afdwingt. In deze kerk met haar bankenzee (er zijn twaalfhonderd zitplaat sen) heeft ds. J. Bavinck op de eerste zondag in maart 1875 de eerste preek, gehouden. Hij sprak daarin de wens uit 'dat in dit gebouw de waarheid des evange lies steeds zuiver verkondigd zal worden en liever dit gebouw in een puinhoop terneergestort, dan dat er valsche godsdienst, be staande uit leeringen en geboden van menschen gepredikt zou wor den'. Aldus ds. Bavinvk volgens het verslag van ds. C. G. de Moen. Komende zondagmiddag om vijf uur gaat in de Burgwalkerk ds. J. Baai j ens voor en de tekst van zijn herdenkingspreek zal dezelfde zijn als die ds. Bavinck een eeuw gele den tot uitgangspunt nam, name lijk de woorden uit psalm 84: 'Hoe lieflijk zijn Uwe woningen'... De Burgwalkerk is nog geen puin hoop. Toch zijn er wel eens lerin gen verkondigd die althans een deel der gemeente niet aanston den. In 'De kogel door de kerk' (interviews met ex-gereformeer- den) vertelt de Amsterdamse hoe- denkoning Harry Scheltens, die hier als kind kerkte, over de scheuring van 1944: Ik wist van mijn vader, die toen ouderling was, wel dat er iets gaande was, maar het fijne wist ik niet. Op een zondag, mijn ou ders waren een weekend weg, be gon toen de scheuring. Ik begreep er niets van. Ik zat in onze bank en hoorde opeens tumult in de kerk. De helft van de mensen liep de kerk, de andere helft bleef zitten en begon fanatiek 'Een vaste burcht is onze God' te zin gen. Kerkgangers begonnen te schelden en met de vuisten te dreigen. Harry Scheltens keek graag naar bepaalde mensen in de kerk: Naar mevrouw Impeta, de vrouw van de dominee, kon je ook best kijken, ze zag er prachtig en nog al deftig uit. De Kamper Burgwalkerk is een van de weinige grote kerken die de afgescheidenen in de periode voor 1892 (vereniging met de do lerenden) hebben neergezet. Het waren er eigenlijk maar drie: een in Hoogeveen, die zó vertimmerd is dat je niet met goed fatsoen over het honderd-jarig bestaan kunt praten: een in Zaandam, die net het eeuwfeest achter de rug heeft, en de Burgwalkerk die in de krant komt vanwege haar lan delijke faama Die faam dankt ze niet aan gebeurtenissen als door Harry Scheltens omschreven, die hebben ,helaas in méér kerken plaats gevonden, maar aan de jaarlijkse 'schooldag' van de theo- Interieur van de Burgwalkerk in Kampen. De foto dateert uit 1934 en werd genomen tijdens de installatie van dr. G. M. den Hartogh en dr. K. Schilder als hoogleraren aan de theologische hogeschool. Tien jaar later zou prof. Schilder zich vrijmaken. logische hogeschool, die binnen haar gewitte muren plaats vindt. Bijna moet ik schrijven: plaats vond, want de schooldag gaat de laatste tijd voor een deel de straat op, of liever: de collegezalen in. Dit is natuurlijk wel mooi, maar ik moge bij dit eeuwfeest met grote genegenheid terugden ken aan de schooldagen van ver trouwde snit. Je zat dan als ver slaggever op het achterste bankje rechts opzij, naast dominee Boer- koel van 'De Bazuin' het (al weer: niet meer bestaande) week blad van de hogeschool. Je zat lekker ontspannen, want straks kon je bij uitgever Kok drukproe ven van 'De Bazuin' halen met de samenvatting die de referenten van hun verhaal tevoren hadden gemaakt. Je kreeg de papieren van procuratiehouder E. Elzenga, een deftig-vriendelijk heer die vlak bij het raam zat. Je kon dus zorgeloos meemaken, hoe de gere formeerde room zich aan de gere formeerde melk voorstelde, en omgekeerd, hoe de melk zich daaraan graag laafde. Wat dit aangaat, de gereformeerden zijn inmiddels wel hun onderlinge on bevangenheid kwijtgeraakt. En met deze wat sombere constate ring eindig ik mijn jubileumover peinzing. UIT VAN LEZERS Dr. Arntzen (3) Door Gods genade mag lk mij een kind van God noemen. Dan doet het verdriet, dat zo'n spiegel, die wij behoren te zijn, door onze zon den en fouten voor onze tegenstan ders, medemens en broeder een af schuwelijk verwrongen beeld geeft van de christenen in het algemeen. Laat ons daarom altijd voor elkan der blijven bidden, zodat wij geza menlijk als christenen de kracht van God krijgen, om vla het werk van de Heilige Geest een voorbeeld te zijn in deze zo geestelijk arme wereld. Maasland A. Noordam Woningbouw Vroeger was er een tekort aan wo ningen en toen moest er dus veel gebouwd worden. Maar nu zijn er genoeg woningen. Ruim twee pro cent staat zelfs leeg. Voortaan hoeft men dus alleen nog maar het bestaande aantal in stand te hou den (door vervanging van versleten woningen). Er moet dus wel min der gebouwd worden en de bouw vakkers moet men dan maar korter laten werken (met subsidie). Hand having van de huidige omvangrijke woningproduktie zou alleen kunnen door óf het platteland vol te bou wen met tweede woningen (ten koste van landbouw en landschap), óf de woningen ontoelaatbaar snel te vervangen ('slopen om te kun nen bouwen'). En dat moet natuur lijk niet. Amsterdam G. v.d. Berg Werkloosheid (11) Met verbazing las ik dat een fa briek in Bolsward geen personeel Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van 'de schrijver vermeld. HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11, Rotter dam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leiden. Tel. 071-31441. Postbus 76. DORDRECHT: Scheffersplein 1, Dor drecht. Tel 078-33370. Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25. Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. kon krijgen, terwijl er op het ar beidsbureau honderden werklozen staan ingeschreven. Deze werklozen zijn ook werknemers, evenals de mensen van die fabriek werkne mers zijn, die voor hun geld moe ten werken! Ik zie hier discrimina tie van producerende werknemers door werkloze werknemers met een zogenaamde vakopleiding of met een ander beroep. Boskoop C. Velzel Vredespiloot (2) Zolang er voor de vrede in het Midden-Oosten gebeden wordt is het werken aan die vrede niet zin loos. Daarom mag Abi Nathan iets verwachten van hen, die voor deze vrede bidden. Wij mogen niet onderschatten het effect dat een telkens terugkerende vredesbood schap kan sorteren. Wij mogen deze vredespiloot niet in de kou laten staan. Daarom: doe mee. Bidt èn werkt. Aduard mrvrouw M. Hoebsma Loonsverhoging Vorige week hoorde ik door de ra dio iets over slapte in uitvoer naar Amerika, omdat de lonen hier ho ger liggen dan daar. Ik vraag me af. of men tot in eeuwigheid door wil gaan met die tien procent loonsverhoging of zelfs meer. Als ik via de radio hoor dat men klaagt dat men maar twee of drie procent reële loonsverhoging overhoudt, dan denk ik: die lui boffen, want ik heb elk jaar vijf of meer procent reële loonsverlaging. Ik ben wegens een ongeval sinds 1966 voor hon derd procent invalide. De verzeke ring heeft sinds 1966 mijn salaris overgenomen, en met vijf procent verhoging ineens uitgekeerd. De ar beiders klagen over stijging van prijzen, maar zij veroorzaken die stijging zelf. En zij hebben geen reden tot klagen, zij krijgen elk jaar die stijging erij, terwijl men sen zoals ik en nog andere groepen, zoals mensen met geen waardevaste pensioenen enz., de dupe zijn. Loosduinen M. van Woerden GENEVE De radiozender 'Stem van het Evangelie' in Ethiopië kan blijven zenden. Dit blijkt uit een mededeling van de lutherse wereld federatie, onder welks verantwoor delijkheid de zender in Addis Abeba functioneert. Een drie man sterke delegatie van de lutheranen heeft de onderhan delingen met de vertegenwoordigers van de regering van Ethiopië ge voerd. Onderwerp van discussie wa ren voornamelijk de nieuwsuitzen dingen over de situatie in Ethiopië. De laatste maanden zijn er her haaldelijk moeilijkheden geweest tussen de zender en de nieuwe rege ring van Ethiopië vanwege de nieuwsuitzendingen. Om deze voort aan te vermijden is overeengeko men, dat evenals in de laatste ja ren reeds het geval was, een kon- taktman tussen regering en zender wordt aangesteld. Verder is overeengekomen, dat de zender voor zijn nieuwsuitzendingen al het materiaal kan gebruiken, dat binnenkomt van erkende persbu reaus, alsmede de officiële rege ringsmededelingen. Voorwaarde is, dat de nieuwsredactie van de zen der de binnengekomen berichten verifieert, voordat zij er in haar uitzendingen gebruik van maakt. De Ethiopische minister van voor lichting, Michael Imru, verklaarde, dat hij tevreden was over de posi tieve geest van het overleg. Zijns inziens kan de 'Stem van het Evan gelie' een waardevolle bijdrage le veren aan de veranderingen, die door de politieke omwenteling in Ethiopië op gang zijn gebracht en die volgens hem geïnspireerd zijn door humanitaire beweegredenen. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Er zijn thans al bijna evenveel buitenkerkelijke studenten aan de Vrije Universiteit als gereformeerde. Dit blijkt uit het zojuist verschenen overzicht van de VU-studenten per 30 januari 1975 naar godsdienst. Van de bijna elfduizend studenten aan de VU geeft 29,4 procent 'geen godsdienst' op. In 1969 was dat percentage nog maar 13,1 In de zelfde periode daalde het percenta- ROME (AFP) De jezuïten heb ben zich geschikt naar de wens van Paus Paulus. Er zal niet worden getornd aan de rangen binnen de orde en aan de regel, dat de hoog ste graad van jezuïeten een speciale gelofte aflegt van gehoorzaamheid aam de paus, zo is besloten door de generale congregatie van de orde, die in Rome wordt gehouden. Gewone jezuïeten leggen alleen de zg. drie eenvoudige eeuwige gelof ten af, maar de 'professen' doen nog een vierde gelofte, van bijzon dere gehoorzaamheid jegens de paus. Een aantal jezuïeten wilde deze gelofte voortaan laten afleg gen door alle leden van de orde, om zo een einde te maken aan het geheimzinnige van deze gelofte, alsmede aan de graden binnen de orde. ge gereformeerde studenten van 48,1 naar 30,3. Minder daalde het hervormde percentage (van 20,5 naar 19,0). De roomskatholieken stegen van 10,2 naar 16,2 procent. In een gesprek met het VU-week blad Ad Valvas geeft de studenten pastor ds. A Schippers twee oorza ken voor de toename van niet- godsdienstigen. Ten eerste is de VU een streek-universiteit geworden. Voorheen gingen niet-godsdiensti- gen rond Amsterdam naar de ge meentelijke universiteit. Dit veran derde door de afstotende massali teit van deze universiteit. Ten tweede - is er de invloed van de plaatsingscommisies. Hierdoor ver andert het karakter van de VU, waardoor het niet -godsdienstigen gemakkelijker wordt naar de VU te gaan. Het afnemen van liet aantal gere formeerden schrijft ds. Schippers daaraan toe, dat gereformeerde stu denten gemakkelijker naar een niet-gereformeerde universiteit gaan dan vroeger. Sommigen vin den de VU niet christelijk genoeg en gaan daarom liever naar een universiteit zonder christelijke pre tenties. Volgens ds. Schippers zal de dalende lijn bij de gereformeer den aan de VU zich nog voortzet ten. BOGOTA (Reuiter) Aartsbisschop Castrillon van Pereira in Columbia heeft gedreigd met het sluiten van de kerkgebouwen in zijn diocees en het verbieden van goede-week- vieringen, als een gescheiden vrouw tot gouverneur wordt benoemd. Pereira is de hoofdstad van het departement Risaralda. President Lopez van Columbia heeft de 29- jarige Dora Luz de Botero voorge dragen voor het gouverneurschap van Risaralda. Zij heeft twee kin deren uit haar eerst, kerkelijk ge sloten .huwelijk. Na een civiele scheiding hertrouwde zij buiten de kerk. De bisschoppen en geestelijkheid van Risaralda hebben de voor dracht van mevrouw Botero on langs bestempel als een belediging van de christelijke gevoelens van het volk van Risaralda. De aarts bisschop heeft aangekondigd, dat het verzet van de kerk tegen haar benoeming 'tot de uiterste konse- kwentie' zou gaan. door Aldert Schipper Opblazen Na een verblijf van elf maanden In Zuid-Afrika las ik- het interview met Maurice Ngakane. Ik ben een Moslem en Maleler. Werd lk door de blanken gediscrimineerd? Mijn ervaring is anders. Er is wel discri minatie tussen zwarte groepen on derling. Ik ben door de Bantoe broeders dikwijls zeer onheus en onvriendelijk behandeld en ik werd door de blanken op een paar uit zonderingen na normaal behandeld. De zwarten die ik tijdens een auto- reis door het land sprak zeiden dat ze de apartheid nu veel minder erg ervaren dan vroeger onder de En gelsen. Zij verwachten dat die ge heel zal verdwijnen. Enkelen waren kritisch. De sociale achterstand van de zwarte wordt nu snel ingehaald, maar er is nog achterstand, alhoewel het arbeids klimaat in Zuid-Afrika beter is dan in de nabuurlanden. Ebrahim Gamaldien Amsterdam CORRECTIE Het Ingezonden stuk van de heer J. de Groot te Abcoude (1 maart) bevatte een storende zetfout. De heer De Groot bedoelde, dat de Franstalige uitzendingen van Radio Nederland Wereldomroep niet voor Frankrijk bestemd zijn, maar voor Noord-, West- en Centraal-Afrlka. Er is geen enkel mensenleven verloren gegaan- door Aldert Schipper Hoewel ons de laatste jaren vol doende ingeprent is dat zending nooit mag betekenen dat je de ander tevens je eigen leef- en denkpatroon opdringt en we ons bewust zijn geworden dat dit vroe ger helaas wel is gebeurd, moeten we niet menen dat het brengen van de (blijde) boodschap inclusief de verpakking tot het verleden be hoort. Blijkens een speciaal bulletin van de werkgroep Indianen Zuid- Amerlka (Wiza) zijn er nog steeds verscheidene, met name Noordame- rikaanse zendingsgenootschappen die hierin zó ver gaan dat ze hun bekeringsijver jegens de Indianen rustig combineren met de belang stelling van de USA voor de grond stoffen in Latijns-Amerika. Maar, zegt het Wizabulletin, er is ook een andere kant van de me daille. Er zijn ook missionarissen en zendelingen, die zich ontwikkeld hebben tot de grootste verdedigers van de inheemse bevolkingen: Een maal de zielen van de Indianen bekeerd hebbende, verdedigt meni ge missionaris met bewonderens waardige moed de rechten van de gekerstende gemeenschap waarmee hij zich nu vereenzelvigt. Het Wizabulletin noemt en drukt nu een artikel af of de Wycliffe- vertalers, die naast het bekeren van Indianen en andere ethnische min derheden deze tevens trachten te winnen voor het opgeven van hun eigenheid. Wycliffe is de grootste zendingsorganisatie ter wereld en heeft een budget van bijna 25 mil joen gulden per jaajr. Aanpassen Wycliffe krijgt steun van de Ameri kaanse regering en kan bogen op een uitmuntende wetenschappelijke en technische uitrusting. Hoewel Wycliffe de eigen culturele uitingen van de bekeerlingen zegt te waar deren, wordt de taal en cultuur gedegradeerd tot een versiering. De bekeerling het voorbeeld wordt gegeven van een stam van india nen in Brazilië wordt geleerd zich aan te passen aan de Brazili aanse maatschappij met haar kapi talisme dat met een christelijk sausje overgoten is. Een sprekend voorbeeld wordt ge vormd door de voortgaande verove ring van de Auca's. De Auca's slechts een paar honderd mensen stonden tot voor kort bekend als een agressieve en vijandige indi aanse groep, die woonde in de Oriente, ofwel het oostelijk oer woud, van Ecuador. Ze waren in staat dit uitgebreide gebied onder controle te houden doordat ze zeer verspreid leefden (wonen en trek ken in kleine groepen gezinnen) door hun niets ontziend verdedigen van hun grond. Hun bestaansmid- dele, jagen en een beperkte land bouw, maakte een groot gebied als thuisbasis noodzakelijk. De Spaanse conquistadores, de Je- zuitenmissionarissen, de rubberzoe kers- al deze groepen waren er niet in geslaagd om de Auca's te onder werpen, of zich in hun land te vestigen. In de jaren '40. probeerde Shell enkele proefboringen te ver richten in de streek, maar trok weer af na het verlies van een aantal employees aan de Indianen. In 1956 trachtten vijf missionaris sen (geen Wycliffe vertalers) een missiepost te vestigen onder de Au ca's. Nadat ze in Auca-gebied wa ren geland en een schijnbaar vriendelijk voorbereidend kontakt hebben gemaakt, werden ze gedood. Nog eens Het zusje van een van de vermoor de zendelingen, Rachèl Saint was wel bij Wycliffe. Zij besloot het nog eens te proberen. Een Auca- vrouw leerde haar de taal. Samen met de vrouw drong zij door in een groep van 56 Auca's en won deze mensen voor het christendom. Door haar optreden op de televisie in de VS kwam er veel geld voor de Wycliffe bijbelvertalers beschik baar. In 1964 vervoerde een vlieg tuig van Wycliffe opnieuw een groep bodemkundigen naar Oriente. Nadat er olie gevonden was en er inmiddels voor driehonderd miljoen dollar in het gebied geïnvesteerd was, was er nog een probleem: de Auca's. Druk van de regering en van de oliemaatschappijen dwon gen de mensen van Wycliffe meer Auca's te bekeren. Er kwam een reservaat in 1969. In 1971 'was men bezig met pogin gen om de laatste groep wilde Au- OPGEJAAGD Ik was er getuige van, hoewel ik nu niet meer kan zeggen hoe of waar. Er was een grote macht ge wapende mannen op de been. Overal waar ik om me heen keek stonden ze duidelijk met allerlei soorten wapens in de hand, meestal korte karabndjnen. Soms ontstond er ineens een beweging, een aantal van hen dook een zijstraat in. daarbij dekking zoekend. Het ging om een man die voortvluchtig was. Een straat verder zag ik deze man nen lopen in een brede rij als in een soort vossenjacht. Het was niet helemaal duidelijk wat het motief van deze klopjacht was. Onderweg ving ik wel eens wat op. Sommigen noemden hem een misdadiger, een gangster van meedogenloze wreed heid. Men diende hem als een soort ongedierte te beschouwen en te vernietigen. Anderen beweerden echter dat zijn activiteiten meer op politiek gebied lagen. Hij zou een gevaarlijke revolutionair zijn, mis schien wel een anarchist. Hij moest gevonden worden wilde er althans voor dit moment een einde komen aan een bedreiging van wet en orde. Intussen was er nu in mijn onmiddellijke omgeving iets aan de hand. De gezichten van de gewapende mannen die hier vlakbij stonden namen een grimmiger uit drukking aan. Tot het uiterste ge spannen gaven ze elkaar signalen. Plotseling zag ik het gebeuren. Met een snelheid waartoe alleen de doodsangst iemand in staat kan stellen rende de opgejaagde man langs een blok oude woningen. Hij deed me denken aan een mus of rat wiens hol is dichtgestopt. en die geen enkele raad meer weet. On middellijk werd er geschoten. Voor zover ik kon zien ontkawam hij nog, maar het was duidelijk dat hij uit eindelijk geen kans had. Ik was er getuige van. Of niet? Of kwam het alleen maar. omdat ik gisteravond alsmaar kranten heb zitten lezen. Kranten met berichten van opposi tieleiders, die de een na de ander ergens 'verongelukten' of van dat eiland Gorgona, waar men een hek onder stroom zette en toen met een van de gevangenen testte. En nog veel meer. En misschien ook omdat ik daarna een heel christelijk boek-; je las, waarin het protest en de aktiviteiten van Amnesty Internati onal tegen martelingen verdacht worden gemaakt met de drogreden, dat het die mensen om mensen rechten en niet om het recht van God te doen is. Misschien koren op de molen van hen die vinden, dat je God eerst moet liefhebben en dan pas de mensen. Alsof dat zou kun nen. En hoeveel mensenlevens zou zo'n beschouwing alleen al gekost hebben? STEIN Van 962 onderzochte leerlingen van het kleuter-, basis-, Mavo- en LHNO-ondérwijs in de Limburgse gemeente Stein vertoon den 835 kinderen gezondheidsafwij kingen. Dit is gebleken "uit het jaaroverzicht 1974 van de gemeente Stein. De voornaamste afwijkingen zijn: 436 kinderen met onvoldoende ge- hoorscherpte, 17 met besmettelijke huidaandoeningen, 146 met niet- besmettelijke huidaandoeningen, 189 met verminderde gezichts scherpte, vier kleurenblindheid en 166 afwijkingen van de lichaams houding. ca's naar het reservaat te bren gen (een grote groep van bijna de halve stam)'. Aangezien niet- christelijke Auca's kwamen wonen bij de christelijke Auca's ontston den er konflikten en de stam raak te inwendig verdeeld. Daarop ont dekten de oliemaatschappijen een rijke laag op het terrein van het reservaat. Ze zetten er hun installaties neer zonder er een vergoeding voor te betalen. Hoewel Wycliffe niet blij is met de talloze schendingen van de rechten van de Auca's menen de bijbelvertalers toch dat zij het voor de oliemaatschappijen heel wat makkelijker hebben gemaakt. En de oliemaatschappijen? Dit zegt Bill Eddy er van, die de contactman was tussen de Auca's en de olie maatschappijen: 25 jaar geleden verloor de Shell veel arbeiders door Auca-speren. Om verscheidene redenen besloot Shell Ecuador te verlaten. Plotse ling, door de ontdekking van een uitgestrekte olievoorraad onder het Oostelijk Oerwoud sturen een-en- twintig maatschappijen 1500 man daarheen. Terwijl zij oprukken, vliegen wij voor hen uit en leggen de Auca's, die op hun route wonen, uit, dat ze er aah komen. We halen hen over, om maar liever uit de weg te gaan. Dit wordt gedaan door Aucachristenen via een luidspreker, die' op het vliegtuig is gemonteerd. Als de Indianen vertrekken, stellen we de oliemaatschappijen op de hoogte. Tengevolge van deze nauwe koördinatie door radio en telefoon via ons kantoor in Quito is er tot nu toe geen enkel mensenleven verloren gegaan. NED. HERV. KERK Beroepen te Kolderveen: J. W. Blankert kand. te Zeist; te Tiende- veen': M. A. Jansens te Masten broek; te Tange-AIteveer: E. Kem penaar te Werkendam; te Eist: C. J. Klop te Vuursche. Bedankt voor Vriezenveen: J. W. Stolze te Giessen; voor Veenen- daal: A. VIietstra te Doornspijk. Overleden: E. van Bruggen (61 em. pred. te Den Haag. Stond te" Appelscha, Meppel, Delfshaven en avls stud, pastor te Rotterdam. GEREF. KERKEN Beroepen te Maassluis: J. van Leeuwen te Den Haag-Oost: te Ol- debroek: J. Knol te Westerlee, die dit beroep heeft aangenomen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Groningen-NoordC. J. Smelik te Enschede-Zuidwest. Bedankt voor Rijnsburg: W. Pou- welse te Ureterp; voor Rouveen: J. S. Stotman te Dalfsen. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Melissant: J. Karens te Opheusden. Hans Vervoort. Zonder dollen. Een avontuur in Budapest. Amsterdam, Ervan Thomas Rap, 1974. 100 blz., 10. Hans Vervoort heeft naam gemaakt als geraffineerd schrijver van korte verhalen. Na 'Kleine stukjes om te lezen' (1971) was het vooral 'Heden mosselen, morgen gij' (1973) dat een sterke indruk achterliet: helde re verhalen, vlot en ironisch ver teld. 'Zonder dollen' is een novelle die weer alle kenmerken van Vervoorts proza draagt: bondig, humoristisch, ingehouden en juist in. dit geval onderhoudend. Op een congres in Budapest rekent een markton derzoeken op vantevoren uitgekien de wijze af met de man die zijn vrouw de dood in heeft gejaagd. Deze wraakoefening voltrekt zich zodanig dat aan de lezers telkens i voldoende informatie ontbreekt om 1 de spanning erin te houden. Toch is, mijns inziens, de construc tie van dit boek niet het sterkste punt herlezing toont dat aan maar is het Vervoorts stilistisch vermogen, zijn knappe dialogen bijvoorbeeld, dat 'Zonder dollen' zo'n best boek maakt. Het valt te beschouwen als een tussenvorm: enerzijds van het verhaal dat draait om de plot en anderzijds van het psychologische verhaal. In beide opzichten schiet Vervoort tekort, zou je kunnen zeggen, maar dat is precies zijn verdienste. Daardoor komt die van een goed verhóöl houdt aan zijn trekken en iemand die van een goed vertéld verhaal houdt ook. Over oppervlakkigheid moet je dan niet zeuren. T. v. D

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2