Hervormde jeugd bezig en gereformeerde met Zuid-Afrika Uit de kerkbladen Schuilen onder klokhen Alfrink Thema gebedsdag: 'wordt allen één' Een man, die niet naar Driebergen zal reizen Vandaag Prof. Schillebeeckx: Portugese priesters mogen zich niet kandidaat stellen Onze adressen Conferenties Indiase zakenman leidt YMCA Positief gesprek Praag-Vaticaan De kerk en de invaliden Beroepingswerk Zaak-Wiersinga weer in synode Pinkstergemeenten op bres voor gezin TROUW/KWARTET MAANDAG 3 MAART 1975 KERK BINNENLAND 2 DRIEBERGEN De secretaris generaal van de Nederlandse hervormde kerk, dr. Albert van den Heuvel, heeft dit weekeinde in Driebergen gezegd dat een pleidooi voor investeringen in Zuid-Afrika zonder effectieve en openbare controle op refor mistische maatregelen door de investeerder als verraad van de zwarte stem in Zuid-Afrika moet worden beschouwd. jDr. Van den Heuvel sprak op de werkdag Zuid-Afrika, die in Drie- bergen werd georganiseerd door het Landelijk Centrum voor Gerefor meerd Jeugdwerk en de landelijke Hervormde Jeugdraad. Deee dag werd door zoveel mensen bezocht, dat de ruimte van de kerkelijke jeugdorganisaties ontoereikend was. Dit noopte de bezoekers uit te wij- •ken naar De Horst. Behalve dr. Van den Heuvel werd op de dag gesproken door Rohert van Waesberge, de auteur van de brochure 'Apartheid, hebben wij ér part aan?' en door Jerry Gort. die zich liet Interviewen door de jour nalist Harm- Lamberts. De heer Gort nam de plaats ln van de Zuidafrikaanse ds. Alan Boesak, die namens vijf andere Zuidafrikaanse studenten in ons land had laten afweten, omdat er tijdens de werk dag over Investeringen zou worden gesproken. Robert van Waesberge, die het had over de actuele gebeur tenissen In Zuid-Afrika, zei dat de concessies die Vorster op het mo ment doet niets te betekenen heb ben. Vorster verstevigt zijn greep op Afrika en ls bezig dat werelddeel vanuit de republiek Zuid-Afrika te koloniseren. Hij heeft een markt nodig voor de producten, die zijn industrie voortbrengt, maar waar de zwarten in zijn land geen geld voor hebben. Zuid-Afrika moet een open-deur-politiek naar de rest van Afrika spelen om de apartheid te kunnen handhaven in het eigen land. aldus Robert van Waesberge. Veranderingen In zijn toespraak legde dr. Van den Heuvel de nadruk op de snelheid Van links naar rechts: dr. A. H. van den Heuvel, gespreksleider Wiebe Kamminga, Robert van Waesberge en Jerry Gort. DRIEBERGEN De oud-katholieke Jugendreferent uit Saarbrücken komt waarschijnlijk niet naar het deze zomer in Driebergen te houden jeugdconcilie. Hij is wel uitgenodigd, namelijk door het oud-katholieke jeugdwerk in Nederland, maar op de uitnodigingsbrief plakten de Nederlandse oud katholieken de bekende anti-Navo-sluitzegel 1939-1974, Navo, samen met het fascisme tegen het bolsjewisme. De Jugendreferent, die ook nog hulp-aalmoezenier is voor de anglicanen onder de Amerikaan se militairen in Duitsland, was op zijn zachtst gezegd onthutst toen hij deze sluitzegel ontdekte. 'Toen ik het zag, dacht ik voor eerst dat dit uit een Oostblok land kwam. Zulke parolen zijn we ja reeds lang van daar ge woon!'. schrijft de aalmoezenier. 'Hebben uw mensen zich ook reeds laten besmetten door de rode propaganda tegen de weste lijke verdediging?' 'De rode propaganda wil de ver dedigingskracht van het Westen ondermijnen. Wie daaraan mee doet, ondermijnt de vrede. Hoe zwakker het Westen wordt, hoe groter het oorlogsgevaar en de mogelijkheid, dat we eens daags weer overrompeld worden zoals in 1940, door een onmenselijk regeringssysteem, dan echter ro de fascisten, zullen beheerst worden.' 'Ik kan best begrijpen, dat een kerkelijke organisatie tegen be wapening is, maar dan niet een zijdig! Waar worden er steeds meer miljarden voor bewapening uitgegéven en waar krijgen kin deren reeds in de kleuterschool een geweer in de hand om te oefenen? Toch wel niet bij ons!' 'Wanneer uw jeugdwerk bewust aan zulke leugenpropaganda te- -gen het Westen meedoet, dan zal een samenwerking met ons wel moeilijk zijn voor de verdere toekomst. Wij spreken daar wel een andere taal en zijn over tuigd van de noodzakelijkheid van de Navo. Wij hebben ook als kerk veel er aan te danken in de laatste 25 jaren.' Waarmee de zaken in Zuid-Afrika zich op het moment ontwikkelen. Een paar maanden geleden ont raadden de kerken emigratie naar Zuid-Afrika. Er werd toen gezegd: wacht eerst op wat het instituut van Beyers Naudé over die zaak zegt. Toen het Christelijk Instituut sprak, was dat harder en radicaler dan de kerken in Nederland. In middels blijken vooraanstaande zwarte leiders, zoals de geweldloze bantoestamminister Collins Ramusi voor steun aan bevrijdingsbewegin gen te zijn. Hetzelfde geldt volgens dr. Van den Heuvel voor de zaak van de desinvesteringen. Over één ding is ledereen het vol gens dr. Van den Heuvel eens: De tijd waarin geen verandering in zicht was is voorbij: de tijd dat blanke vrienden van Zuid-Afrika zich in algemene zin konden uitla ten ls nu ook voorbij. De kaarten zijn geschud en gedeeld', aldus dr. Van den Heuvel. De scriba van de hervormde synode merkte op dat de kerk ten aanzien van Zuid-Afrika geen andere taak heeft dat bij ons. Hij noemde: de rechte prediking van het evangelie, de zuivere bediening van de sacra menten en de uitoefening van de tucht tot bestraffen van de zonden. Met de rechte prediking bedoelde de reformatie dat alle dingen die in strijd zijn met hetwoord Gods verworpen moeten wórden en dat het heil alleen in Christus te vin den is. Dit vooropgesteld houdt de kerk zich ook met politieke proble men bezig. Daaróm moet zij van zelfsprekend het racisme verwer pen, maar zij moet ook de compo nenten van het racisme aan de kaak stellen. Een wet tegen ge- zirigen nog bepakld wérden door "-mengde huwelijken, ongelijke belo- het regime van Caetano, vaardig- ning voor gelijke arbeid, trekarbeid, den de bisschoppen een dergelijk die het gezinsleven totaal ont- verbod uit. 1 wrlcht, dat alles is ln strijd met DEN HAAG Prof. dr. Edward Schillebeeckx verwijt de Neder landse rooms-katholieken, dat zij zich achter kardinaal Alfrink willen verschuilen als kuikens onder een kloek. LISSABON (DPA) De Portugese r.k. bisschoppen hebben hun pries ters verboden zich kandidaat te stellen bij de komende verkiezin gen. Ook in 1969, toen de yerkle- 'We willen hem hebben als een schild. Ik zou zeggen: die man heeft zijn sporen verdiend, laat hem ook eens wat rustig leven', aldus Schillebeeckx. De Nijmeegse hoogleraar zeggt dit in een inter view ln Studio, het KRO-weekblad voor radio en tv. Ten aanzien van de opvolging van kardinaal Alfrink merkt hij verder op: 'En dan moet er nog maar een Gljsen komen, als dat niet anders kan. We zullen wel zien. Het is een beetje gebrek aan zelfvertrouwen. HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voprburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11, Rotter dam Tel 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG: Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leiden. Tel. 071-31441. Postbus 76. DORDRECHT: Scheffersplein t, Dor drecht. Tel. 078-33370. Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr 25. Groningen. Tel 050-125307 Postbus 181. ZWOLLE- Melkmarkt 56, Zwolle Tel. 05200-17030. Postbus 3. Gods beloften en geboden en de kerken hebben dat te zeggen. Het is zelfs niet raadzaam om er begrip voor te hebben. Waar de' instand houding van het ras of de kuituur, of het bezit van de bodem tot een belijdenis wordt, daar komt de plaats van Christus als de enige kern van het heil in gevaar. Dan moet de kerk protest laten horen. Eenheid Dr. Van den Heuvel ging verder met uiteen te zetten dat de zuivere bediening der sacramenten volgens de Heidelbergse Catechismus het vieren van de sacramenten is, zoals Christus dat wilde en zonder er iets van weg te laten of aan toe te voegen. 'Sacramenten zijn tekenen van eenheid. Een kerk die lidmaten niet tot het gezamenlijk avondmaal toelaat om de kleur van hun huid, of die toestaat dat de een honger heeft terwijl de ander overvloedig heeft, vergrijpt zich aan het li chaam des Heren en eet zichzelf een oordeel. Dat geldt bij ons en dat geldt ginds', zei dr. Van den Heuvel. Zuivere bediening eist soli dariteit met de zwarte medechriste nen. 'Dan is het ook zaak om de geestelijke componenten te herken nen van het debat met de Neder landse industrie en de Nederlandse bankwereld, wanneer die namens en voor ons van de afschuwelijke situatie in Zuid-Afrika profiteren of die versterken.' Dr. Van den Heuvel noemde het een taak van kerk, zicfi te oefenen hoe mensen kunnen worden gewonnen zonder dat onze inzet verloren gaat. 'De doop, maar vooral het avondmaal hebben die combinatie op geniale wijze aan tekst en handeling geholpen. We mogen bij het sacrament van het avondmaal de voetwassing van ver raders en verloochenaars niet weg laten: ook Judas doopt zijn brood in de schotel en wij zullen de angstige vraag stellen: Ben ik het Heer? Tucht is naar oud-reformdtorisch gebruik: het zuiver houden van de tafel, het vermanen van hen die in zonde leven, het persoonlijk schrij ven of spreken van hen, die naar ons beste inzicht de zuiverheid van woord en sacrament in gevaar brengen. "Dit persoonlijke contact ls bedoeld om de broeder terug te brengen en niet om hem te ver vreemden', aldus dr. Van den Heu vel. Hij zei met nadruk: 'Deze be reidheid tot gesprek ls wel zonder condities, maar niet zonder kwalifi catie. Het gesprek kan niet terug achter wat we weten van gevange nen. van uitbuiting, van rechteloos heid. Het 'sterkste wapen van de kerk noemde dr. Van den Heuvel 'het gebed. Hij noemde het beangsti gend dat ln onze tijd het gebed het wapen van zeer kleine groepen schijnt te zijn geworden. 'Dat kan alleen maar betekenen dat er wei nig vertrouwen onder ons is. Lu- thuli heeft geschreven dat waar niét gebeden wordt, het leven ver hardt. W-ie van ons mee tot zijn erflaterschap wil behoren, moet dat bedenken'. 0 Zendingsconferentie voor jonge ren, vrijdagavond 14 mrt. 7.30 u tot zaterdagmiddag 15 maart half twee in Silvosa te Bilthoven. Sprekers: drs. W. van Heest, chr. geref. zen- dingspred. op Celebes over 'De ge meente van Christus ln Indonesië' en ds. T. Poot, herv. te Nieuw Loosdrecht, over 'De gemeente van Christus in het westen'. Inf. en opg. bureau herv. bond voor lnw. zen ding, tel. 033-11949. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM 'Wordt allen één' is het thema van de wereld gebedsdag, die vrijdag 7 maart wordt gehouden. Miljoenen chris tenen in steden en dorpen over de gehele wereld komen traditie getrouw de eerste vrijdag in maart samen om dezelfde gebeden uit te spreken. De liturgie is dit jaar samengesteld door vrouwen van verschillende or thodoxe, rooms-katholieke en pro testantse kerken inEgypte en draagt een bijzonder oosters karak ter. De belangstelling voor deze jaar lijkse gebedsdag, die in 1887 voor het eerst gehouden werd, neemt nog steeds toe, vertelt ons mevrouw M. Th. Alderse Baas-van den Berg te Amsterdam, die voorzitster is van het Nederlands comité. Hoewel het sinds enkele jaren niet meer speciaal een 'vrouwenwereld gebedsdag' is, berust de organisatie nog wel overwegend bij vrouwen. Mevrouw Alderse Baas ziet daarin voordelen. In plaatsen, waar een raad van kerken niet goed van de grond wil komen, bloeit dikwijls wel het comité voor de gebedsdag. Fijn is dan ook, dat zo'n comité zich niet beperkt tot de voorberei ding van die ene dag in het jaar. In verschillende plaatsen zijn uit de gebedsdag interkerkelijke ge- sprekskringen of bljbelgroepen ont staan, die regelmatig bijeenkomen. Ook blijkt, dat buitenkerkelijken zich aangetrokken voelen. Als aan wijzing voor de belangstelling moge gelden, dat. er al 120.000 liturgieën besteld zijn. Met de opbrengst van de collecte volgende week (vorig jaar ruim zeventigduizend, gulden) wordt een groot aantal projecten in het bui tenland gesteund. Omdat de litur gie .-uit Egypte komt, is. er daarbij deze keer bijzondere aandacht voor het Nabije Oosten: vluchtelingen werk in Gaza, geestelijk en licha melijk gehandicapten in Jeruzalem, weduwen van oorlogsslachtoffers in Israël, maar ook melaatsen in Ethi opië, Eva de Hartogh in Bangladesj, jeugdwerk in Sao Paulp en nog veel meer. Donderdag 6 maart zal de NCRV om 12.55 uur de liturgie uitzenden, zoals die (in verkorte vorm) de dag daarvoor zal zijn opgenomen in de Waalse kerk in Amsterdam. Liturgieën zijn nog te bestellen door tel. 02154-6030 te bellen. Daar kan men ook de jeugdliturgle aan vragen, die bestemd is voor scho len, zondagsscholen, jeugdkerk en dergelijke. Onbewust paternalisme, niet van de kant van de kardinaal, maar van de kant van Jiet kerkvolk'. Prof. Schillebeeckx meer verontrust te zijn door de groeiende tegenstel lingen binnen de parochies dan door het gekrakeel rond bisschops benoemingen en dat doort zaken. Overigens wil hij de problematiek, zoals die nu InLimburg ligt, niet onderschatten. 'Wat ik daarvan hoor... een hoop ellende: priesters, die het gevoel hebben, dat ze als het ware achtervolgd worden door hun bisschop'.' Maar hij ziet niet wat hij er persoonlijk aan zou kun nen doen. Ondanks de moeilijkheden in de r.k. kerk ziet hij toch wel moge lijkheden voor de toekomst. 'Het is onmin leven met de officiële kerk gaat zienderogen vooruit. Er ont staat dus een buitenkerkelijk chris tendom. Dat is onvermijdelijk lijkt mij al vind ik het geen gezonde situatie. Misschien is dat de omweg, die we moeten maken om terug een nieuwe kerk te bou wen'. ROME (Reuter-AP) Aartsbis schop Casaroli, de 'minister van buitenlandse zaken' van het Vatl- caan, is inRome teruggekeerd van twee dagen besprekingen met de Tsjechoslowaakse regering in Praag. Casaroli zei, dat de bespre kingen zeer positief waren verlo pen, maar niet het karakter hadden gehad van concrete onderhandelin gen. De besprekingen zullen wor den voortgezet, maar Casaroli noemde daarvoor geen datum. Casaroli sprak in Praag met vice- president MateJ Lucan. die verant woordelijk ls voor godsdienstzaken, en minister van buitenlandse zaken Bohuslav Tsjnoepek. Vt ordat Casa- ro,: vertrok, was de verwachting, da. hij zou spreken over de benoe ming van bisschoppen in Tsjecho- slowakije en de situatie van het r.-k. caan. is in Rome teruggekeerd van de twaalf bisdommen zijn vacant en sinds 1948 zijn slechts vier nieu we bisschoppen benoemd. De Gereformeerde Kerkbode van Rotterdam en omgeving komt met soms verrassend goede themanum mers voor de dag, zoals nu over de invaliditeit. Ds. C. J. Honig schrijft: Zijn invaliden niet gemeenteleden, zoals de andere gemeenteleden en is het niet discriminerend om apart over hen als groep te spreken? Ik ben geneigd om dat standpunt over te nemen, maar dan maak ik er wel enige opmerkingen bij. Een Invali de gemeentelid is in de gelegenheid om zondags naar de kerk te gaan. Een invalide ook? In onze kerkge bouwen is vaak niet op hun komst gerekend, hoge stoepen en trappen, en het ontbreken van een lift ma ken het voor hen niet eenvoudig. Bovendien ontbreekt vaak de opvang, want de invalide moet met of zonder zijn rolstoel, naar boven getild of gedragen worden. En dan is het vaak nog zo'n gedoe, dat de meeste invaliden daar een gruwe lijke hekel aan hebben Ze luisteren liever naar de radiodiensten, or naar bandopnamen van de kerk diensten. Dat heeft weer tot gevolg dat de band met de gemeente er niet steviger op wordt. Dezelfde dingen kunnen we zeggen van het verenigingsleven, wijkavonden en dergelijken. Nog een citaat uit deze kerkbode, nu van ds. Th. Vollenhoven: Wie gehandicapten op zijn weg ontmoet, dient zich te realiseren, dat zijn houding erop aankomt. Zelfs in kleine, eenmalige ontmoe tingen. Hoe gewoner hoe beter. Dus belangstellend. maar net niet nieuwsgierig: ervan uitgaande, dat de gehandicapte niet alleen geïn teresseerd is in gesprekken over zijn gemis. Het Koninktijk van God is groter, dan ons gezonde of ge havende lichaam. Maar als 't ge sprek erop komt, echte dingen zeggen, en anders liever zwijgen, veelzeggend zwijgen als bewijs, dat u het niet begrijpt. En verder? Liever overleggen met een gehandi capte, waarmee u hem van dienst kunt zijn dan schutteren of aldoor net verkeerde pijnlijke daden stel len. Overigens, een gehandicapte ontlopen is uiteraard de slechtst mogelijke omgangsvorm! Vrijzinnig 'Een prachtig stukje vrijzinnige ethiek' noemt ds. H. J. Hegger in zijn maandblad In de Rechte Straat de oproep tot bezinning op de levensstijl 'Bezitten of bezeten zijn', dat in opdracht van de gere formeerde synode en met een aan beveling van het moderamen als themanummer van Kerkinformatie verscheen, samengesteld door o.a. prof. B. Goudzwaard, dr. B. Rietveld en prof. J. Verkuyl. Aan het slot van zijn emotioneel artikel schrijft ds. Hegger: Hier zit dan tevens een van de - grondoorzaken van de afdwalingen ln de gereformeerde kerken en in andere protestantse kerken: de vloek van de valse oecumene. Onze kerken kunnen weten dat de r.k. kerk van Nederland in de Nieuwe Kathechismus (p. 330 e.v.) 'evenals dr. Wiersinga nadrukkelijk het plaatsbekledende lijden en sterven van Christus loochent en, daarmee een ander evangelie verkondigd. Des ondanks sturen ze samen met die r.k. kerk via de raad van kerken boodschappen de wereld in en tre den zo op als één gemeenschap samen met hen, over wie Paulus heeft gezegd: 'Indien iemand u een ander evangelie predikt, afwijkend van hetgeen gij ontvangen hebt. die zij vervloekt' (Gal. 1:9). Deze vloek Gods is zich aan het voltrek ken over de gereformeerde kerken en over de andere kerken, die lid zijn van deze raad van kerken. Ik geloof in het Woord Gods. dat een kracht is. geladen met zegèn of met vloek. Ik geloof daarom ook in wat staat in Jak. 4:4 en dus ook dat alle kerken, die vla de wereldraad van kerkert of de raad van kerken 'een vriend der wereld' zijn gewor den, daardoor 'metterdaad een vijand van God' zijn geworden. Daarom verliezen velen de 'gave Dit ingewikkelde Engelse trap pen lopende apparaat is (he laas) in vele kerken nodig. van de onderscheiding der geesten'. Velen zullen niet he.t verschil be merken tussen de leer van de bijbel en dit stuk, waarin de mens cen traal staat, de mens die wel bereid is om zijn eigen stommiteiten en ook zijn korruptie te erkennen, maar dieniet als een verbrokene alles alleen van Christus wil verwachten. Maar Paulus waar schuwt al: 'De natuurlijke mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is. want het is hem dwaasheid en hij kan het niet ver= staan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is' (1 Kor. 2:14). Verzoening Lezers van het Gereformeerde The ologisch Tijdschrift zullen met rode oortjes het verhaal gelezen hebben van prof. dr. C. van de: Woude, die een 'zaak-Wiersinga' in de her vormde kerk In het begin van de GENEVE De Indiase zakenman K. M. Philip is gekozen tot nieuwe president van de wereldalliantie van christen jongemannenvereni- gingen (YMCA). Hij volgt wijlen Endalkachew Makonnen op, ex- premler van Ethiopië die 23 no vember met 59 anderen werd terechtgesteld. DIE GEEN HELPER HEBBEN We vinden ze hier weer samen, de vreemdeling, de weduwe en de wees. Overgezet zijnde: de gastar beider, de vereenzaamde bejaarde en het kind uit de inrichting of het weggelopen kind. We hoeven dus niet te zeggen dat het bij ons zoveel beter is. Intussen hangen deze geboden niet in de lucht. Ze hebben te maken met de eeuwige beweging die de grote Bevrijder op gang gebracht heeft. We moeten de vreemdeling het leven niet moeilijk maken, of moeilijk laten worden, want wij kennen die vreemdeling schap zelf, ook al gaat dat dan terug in de geschiedenis van volk of mensheid. We zijn blijkbaar in de ruimte gezet om te bevrijden.' Daar moeten we aan denken als we oog in oog staan met de vreemde ling of welke andere achteropgeko- men mens ook. Maar daaraan dan denken om vooral te handelen. Mensen moeten het vasten, waar vandaag sprake van is onder chris tenen. dan ook niet te gauw ont vluchten in de vergeestelijking. Het gaat om het handelen. De vreemde ling gaat anders ten gronde. Hij verhongert of komt om in de wan hoop. En juist die God die met ons wil omgaan in zijn barmhartigheid, staat achter hem en dringt aan op het doel van de wil des Vaders. En anders zal hij zelf ingrijpen. Roept hij tot Mij om hulp, dan zal Ik hem verhoren. Daarom komt hem wer kelijk die naam toe, van partijgan ger der armen. Kampioen van de achterblijvers, die in het krijt treedt voor de verdrukten. Nog doet hij voor zijn hulp een dringend beroep op mensen. (Exodus 22, 18- 30). GEREF. KERKEN Beroepen te Koudum: drs. W. H. G. Sienoth, kand. aldaar die dit beroep heeft aangenomen: te Wieringer- werf, Kollum, Leeuwarden-West en Veendam: R. de Pee te Tzumma- rum, die verder geen beroepen in overweging kan nemen. Benoemd tot docent aan de theolo gische hogeschool te Butare (Rwanda): drs. G. J. van Butselaar te Domburg die deze benoeming heeft aangenomen. Aangenomen naar Zwartsluis: H. van Tilburg te Kootsterhille die be dankte voor 's Gravenzande. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Wageningen: M. H. Oosterhuis, kand. te Dokkum. Affiche wereldgebedsdag, naar ontwerp van Bert Bouwman. negentiende eeuw ontdekt heeft. Ds. A. Bruining te Pietersburum (de overgrootvader van de latere VPRO-voorzitster Nicolette Brui ning) publiceerde in 1806 een boek over 'De Leer der Verzoening met God naar den Bijbel'. De strijd die zich over dit boek ontwikkelde, ver toont tot in details dezelfde trek ken als de zaak-Wiersinga. Voor wie wil weten hoe de zaak afliep: Bruining werd voor zes weken geschorst. Daarna legde de classis Franeker, hoewel zij het recht meende te hebben verder te gaan met haar tucht, 'uit broeder lijke liefde en zachtmoedigheid om U te sparen en te behouden' een door haar opgestelde verklaring aan ds. Bruining ter ondertekening voor. Bruining kreeg een half uur bedenktijd, tekende en diende de gemeente Pietersburum in alle pais en vree nog dertig Jaren. Marine In de veiling is de naam van het vernieuwde blad van de vlootpredi- kanten en de vlootaalmoezeniers (in marinetaai de vlops en de vlams). 'In de peiling', aldus de redactie, 'omdat we in deze naam iets terugvinden van de opdracht, die ons in de marinesamenleving is gegeven. Zaken ln de pelling hou den: dat is een levensnoodzaak voor iedereen in deze tijd. opdat het schip letterlijk en figuurlijk, in het groot en in het klein, niet aan de grond loopt'. Zetfout En tenslotte corrigeert PPR-kamer- lid Erik Jurgens een curieuze zet fout in Tijd en Taak: 'Zegt Ruitenberg niet dat de mens verdorven is en tot alle kwaads geneigd?' stond in mijn bijdrage aan Tijd en Taak van 19 januari 1974 ('Lekker-puh'. of de zegen van Mansholt). Een vermakelijke zet fout: ik had geschreven Heidelberg, maar de zetter dacht: het zal Rui tenberg welweer wezen. (Ds. L. H. Ruitenberg, de vroegere hervormde perspredikant, is redac tielid van Tijd en Taak). Van een onzer verslaggevers UTRECHT De gereformeerde synode zal zich deze week opnieuw bezighouden met de zaak-Wiersin ga. Op het agendum zijn de woens dagmiddag eh de vrijdagmiddag hiervoor uitgetrokken. De synode vergadert van woensdag tot zaterdag. Donderdagmiddag zal de, synode zich bezinnen op plan nen om de grote toevloed van theo logische studenten op te vangen. Tal van publikaties verwachten, dat na 1980 in de gereformeerde kerken een soortgelijke situatie zal ont staan als in de jaren dertig, dat steeds meer theologische kandida ten moeilijk een werkkring zullen kunnen vinden. Tevens zal de synode donderdagmiddag spreken over de praktijk van 'artikel 6', de toelating tot het predikambt zonder wetenschappelijke opleiding, op grond van 'singuliere gaven'. Vrij dagavond houdt de synode zich nog met de zaak-Baarda bezig. Zaterdag zal deze synode, die te boek staat als de synode van Haar lem 1973-75, worden gesloten. In april zullen de provinciale synoden nieuwe afgevaardigden kiezen, waarna in mei een synode in ver nieuwde samenstelling voor het eerst bijeenkomt. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG In de pinksterge meente is een pastoraal schrijven voorgelezen, waarin de uitvoerende raad van de broederschap van pinkstergemeenten oproept, 'stand te houden tegen gezinsondermij nende acties'. 'Laat de basis van onze samenle ving gevormd worden door christe lijke gezinnen, waarin de man als priester optreedt, schriftlezing, gebed en offerande hun vast plaats hebben, en de kinderen in liefde wordt geleerd God de eerste plaats in het leven te geven', aldus de uit voerende raad, die verder opwekt een bewuste keuze te maken door geen steun te geven aan instellin gen, die een maatschappij-kritische koers varen. De uitvoerende raad herinnert aan het woord van Paulus in 2 Timo- theüs 3. dat er in de laatste dagen zware tijden zullen komen, omdat de mensen zelfzuchtig zullen zijn.j De positie van hen die ernst maken met het Woord van God zal er in de toekomst niet gemakkelijker worden. 'Meer dan ooit zal het aan komen op een besliste keuze, een toegewijd leven en een diepgewor-[ telde verwachting van de derkomst van Jezus. Voor zulke ge-[ lovigen is er hoop, hoe donker het| ook wordt', aldus de boodschap.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2