Gijzeling was een ienst aan Nuri' Film international: ook pittige discussie Elke maand de f500.000,- in de Staatsloten] Het zal je lot maar wezen. [erdachte betuigt spijt over bedreigingen En de kwart miljoen en zo n 20 keer de ton. Daarom zit 16e nu zonder tegenstanders. PS 1 1 11 I P B! L.U./. I 3.1 crp Centraal museum verwierf unieke drinkschalen Diaprojecties tillen Genesis op grote hoogte 'Godslasterlijk' toneelstuk mag niet in Maastricht Harpist Grandjany (83) overleden Carnaval van Toscha de Jongh 'bUW/KWARTET WOENSDAG 26 FEBRUARI 1975 BINNENLAND i een onzer verslaggevers N HAAG Jan B., die in oktober met de Palestijn Adnan Nuri de leiding had bij de gijzeling in j Scheveningse gevangenis, heeft er gisteren voor de Haagse rechtbank zijn spijt over betuigd dat de gijzelaars heeft bedreigd. Het had hem, zei hij, tegen de borst gestuit. Hij voegde eraan toe t hij de gijzeling niet betreurt. 'Ik ben blij dat ik Nuri en Tamimah geholpen heb en dat ze nu I zijn. De gijzeling was het enige middel'. legde Jan B. er nogmaals de 3hpruk op dat hij aan de gijzeling o: s begonnen om Nuri, met wie hij -aside Scheveningse gevangenis be kend was geraakt, een dienst te ra,wijzen. Nuri en Taminah, die in door de rechtbank in Haarlem vijf jaar gevangenisstraf waren 24 oordeeld, omdat ze een Brits hadden gekaapt en op in brand gestoken, zijn in tejvember onder dwang van andere 1 lestijnse vliegtuigkapers in vrij- id gesteld. der meer. uit de verklaringen 28|n de gijzelaars, die door de presi- - it, mr. C. Stolk werden voorgel- 11. bleek dat Daan D. en de Alge- 64 n Mohammed K. bij de gijzeling 93chts een ondergeschikte rol heb- 82p gespeeld. Daan D. zou pas vlak 12 or het begin van de gijzeling lebben gehoord wat er te gebeuren jind. Wel had hij eerder met Jan - over de mogelijkheid van een 2®zeling gesproken. Hij zou daarbij _bben voorgesteld de directie van 33 gevangenis te gijzelen, maar die -ggestie was verworpen. 4^ian D., die evenals als Jan B. een 22vangenlsstraf van zeven jaar uit- 331 wegens gijzeling van een echt- _ar in Deil, heeft tegenover de 29 litie en de rechter-commissaris "rklaard, dat hij er zich aanvan- lijk afkerig van had getoond de len van het zangkoor Ut captivi 2^udeant en hun familieleden te -jzelen, omdat onder hen ook ■ouwen en kinderen waren. De ;|zelaars hebben verklaard dat zij indruk kregen dat Daari D. die -Qstandigheid als een bezwaar is Rijven voelen. Een van de gijze- 3(ars heeft getuigd dat naar zijn voel Daan D. 'erin was gerold', u rein t de voorgelezen getuigenverkla- ïgen bleek, dat Nuri het 'brein' jhter de gijzeling was, dat Jan B. - overleg met Nuri het commando kierde, dat Daan D. op de beide jaiders een matigende invloed achtte uit te oefenen en dat Mo- immed K. niet meer was dan een jloper, die voornamelijk als bood- .jhappenjongen werd gebruikt. De ituigen hadden Mohammed K. 'de 7iinst bedreigende van de vier' ge sinden en 'niet de indruk gehad -at hij gevaarlijk was', e gijzeling begon op zaterdag 26 ictober, om ongeveer kwart over u ven 's avonds, toen Jan B., een 1 in de twaalf gedetineerden die n kerkdienst hadden bijgewoond, i de kerkzaal opsprong en riep: ->it is een gijzeling'. De gedetlneer- en die dat wilden, mochten de ïrkzaal verlaten. Een van de twee - inwezige bewaarders gaf Jan B. ider bedreiging met een mes zijn eutels. etrekkelijk kort na het begin van e gijzeling, waaraan met behulp in mariniers op 31 oktober een 2 nd zou worden gemaakt, werden ikele vrouwen en kinderen vrijge- ten. Een van de vrouwen kreeg Jen door Jan B. geschreven briefje, aarmee zij de politie moest laten en 'dat wij niet de beesten zijn aarvoor jullie ons houden', e gijzeling bereikte een climax op 3iaandag 28 oktober, toen een ulti- 4 ïatum werd gesteld om de eis racht bij te zetten dat Taminah 3 aar de kerkzaal zou worden ge tuurd. Via de portofoon liet Jan B. •eten, dat, als de eis niet werd ïgewilligd, een van de gijzelaars 3 oor een been. een ander door de 3chouder en een derde neergescho- 2 en zou worden. Eerder was er „prake van geweest dat een gijze- aar zou worden doodgeschoten. Hoed 4,ater A. de Bot had zich als slacht- 6 ffer aangeboden. Hij verklaarde iter voor zijn leven gevreesd te lebben. Ook bewaarder A. Kloos- erman, die erop had gestaan de ilaats van de pater in te nemen, Jei gedacht te hebben dat hij ge- ïlood zou worden. Jan B.- had met 1 en pistool in zijn hand in de erkzaal gestaan. Mr. Stolk getuig- Ie gisteren van zijn 'diep respect' 'oor de moed van de pater en de 9 tewaarder. j®Later was volgens de verklaringen ïltfan de gijzelaars de lucht in de n lerkzaal opgeklaard. Jan B. had neermalen gezegd dat er geen do- Men zouden vallen. Er werden van ijd tot tijd zelfs grapjes gemaakt. !o had een van de gijzelaajrs, die Erlei huishoudelijke diensten ver ten, tegen Jan B. gezegd: 'Je t beter door ons bediend wor- .otien dan door de pater'. a Joe dramatisch de sfeer op maan- iag 28 oktober was, bleek uit op de iand opgenomen portofoonge- sprekken tussen Jan B. en zijn srienden enerzijds en de aanwezi- ;en in het zogeheten beleidscen trum anderzijds. De band, waarop e horen was welke dreigementen Ian B. uitte, werd gisteren in de rechtszaal afgedraaid, ondanks de protesten van de verdedigers, die meenden dat een momentopname geen juist beeld gaf van de hele situatie. Mishandeld Daan D., gisteren als eerste ge hoord. liet de rechtbank weten dat hij geen enkele vraag zou beant woorden. Hij herriep ook de verkla ringen die hij tijdens het vooron derzoek heeft afgelegd, hoewel de president hem erop wees dat die niet tegen hem pleitten. Daan D. zei die verklaringen te hebben af gelegd onder 'mishandeling en gees telijke kwelling'. Bij een van de verhoren zouden twaalf gestichts- wachten aanwezig zijn geweest. Van mishandeling maakte ook uit voerig Jan B. gewag. In zijn laatste woord kreeg hij de gelegenheid een beeld te schetsen van de ruwe wijze waarop hij na de gijzeling is be jegend. Hij zei er begrip voor te hebben dat onmiddellijk na afloop van de gijzeling de mariniers hem weinig zachtzinnig hadden behan deld, maar hij hekelde fel de ma nier waarop enkele bewaarders met hem waren omgesprongen, zowel in de gevangenis in Scheveningen als later In de inrichting Essersheem in VeenhuLzen. Na een pak slaag van twee bewaar ders had Jan B. hen daarvo'or moe ten danken, omdat zij er anders opnieuw op los zouden zijn gegaan. Hij had de bewaarders met 'me neer' moeten aanspraken op straffe van een pak slaag. Hij was .onder de douche staande, met een bulle pees bewerkt. Driemaal daags had hij voor de bewaarders een wees gegroetje moeten bidden. 'Ik vraag me af: kan dat. mag dat?' aldus Jan B. in zijn laatste woord, waarin hij een vergelijking maakte met de manier waarop de leden van de Baader-Meinhofgroep in West- Duitsland worden gemarteld. N., die in eerste aanleg tegenover de politie had ontkend de pistolen geleverd te hebben, had in oktober 1973 al eens een vijltje overhandigd aan Jan B., die met behulp daarvan uit het huis van bewaring in Breda had weten te ontsnappen. Enige tijd voordat hij met de twee pisto len kwam. had hij al eens een pistool aan Jan B. gegeven, naar zijn zeggen niet beter wetende of hij had een blikje sardientjes over handigd. Dat pistool bleek defect te zijn en was door Jan B. onbruik baar bevonden. De verklaring van N, dat hij slechts het goede had willen doen en zich te zeer met de gedetineerden had vereenzelvigd, overtuigde de officier van justitie niet helemaal. Hij zei dat de verklaring van N. wel de waarheid, maar niet de hele waar heid bevat. In zijn requisitoir bracht mr. Schimmel ook nog ter sprake dat bij huiszoeking in de woonruimte van de kloosterling 'kilo's' porno grafische foto's van homosexuele aard waren gevonden en dat een psychiatrisch onderzoek had geleerd dat N. homosexuele neigingen heeft. Zwakke broeder Bij de behandeling van de zaak tegen Tineke B. moest N. tegen zijn zin als getuige optreden; hij beriep zich tevergeefs op het verscho ningsrecht, omdat hij zijn eigen zaak zou kunnen schaden. Toen hij ook als getuige vertelde dat hij niet zeker wist dat hij pistolen had ge leverd, riep de moeder van Daan D. hem vanaf de publieke tribune toe: 'Je bent nog bij mij geweest om wapens, zwerver. En nou speelt-ie voor barmhartige Samaritaan'. Mr. Stolk gelastte daarop de verwijde ring van mevrouw D. Ook de raadsman van Tineke B., mr. G. J. W. van Tricht, liet zich in ongunstige zin over N. uit. Nadat de officier in zijn requisitoir tegen, zoals hij zei, 'zwakke broeder' al had opgemerkt dat N. geregeld bij Tineke B. over de vloer kwam en daar naar sexfilms keek, liet mr. Van Tricht zich ontvallen: 'Meneer was habitué in dat bordeel'. In alle zaken zal de rechtbank op 11 maart uitspraak doen. Over de hem als enige ten laste gelegde bedreiging zei Jan B dat hij slechts tegenover de buitenwe reld de indruk had willen wekken dat de gijzelaars kans op letsel liepen. 'Ik heb niemand persoonlijk bedreigd', zei hij. Met betrekking tot de gijzeling vertelde Jan B. dat hij met Nuri had afgesproken dat het viertal naar het Midden-Oosten zou afreizen. Over die voorgenomen reis zei de officier van justitie, mr. R. A. Schimmel, in zijn requisitoir dat geen land in het Midden-Oosten de komst van 'enige criminelen' a*s reclame zou hebben beschouwd en dat het derhalve de vraag was ge weest of het plan ten uitvoer ge legd had kunnen worden. De officier, die de verdachten als 'desperado's' betitelde, meende dat een te groot risico is genomen door hen in de kerkzaal bijeen te bren gen. Anderzijds wees hij erop dat 'ook deze gedetineerden' de gele genheid moest worden gegeven 'als mens te functioneren.' 'Minachting' Over de aangerichte schade merkte de officier op dat de verdachten ook hun eigen belangen hebben geschaad, 'door zichzelf in een po sitie te brengen waarin velen hen als onmensen zien.' De gijzeling vond hij getuigen van 'minachting', omdat 'mensenlevens werden ge bruikt als onderhandelingswaar'. Tegen Jan B. eiste mr. Schimmel de hoogste straf, omdat B. zich naar zijn mening ook aan bedrei ging heeft schuldig gemaakt. Daan D., Mohammed K. en Adnan Nuri achtte hij niet schuldig aan bedrei ging, maar wel aan Wederrechtelij ke vrijheidsberoving en overtreding van de vuurwapenwet. Bij de bepa ling van de strafmaat van Moham med K„ volgens hem een 'profi teur'. had de officier er rekening mee gehouden dat deze ln Frank rijk wegens roofovervallen nog een langdurige straf te wachten staat. De verdedigers lieten weten ge schokt te zijn door de zwaarte van de eisen. Mr. N. A. M. Schipper, raadsman van Daan D., liet de rechtbank weten de eis 'onaan vaardbaar' te vinden: mr. P. Smldt van Gelder, die Jan B. verdedigde, sprak van een eis 'waarvan ik met de oren heb staan klapperen.' De verdediger van Mohammed K.. mr. D. J. Schravendijk, pleitte voor een schuldigverklaring zonder strafo plegging voor zijn cliënt. Mr. Schipper legde in zijn pleidooi de nadruk op de wanhoop over hun uitzichtloze situatie waaraan de verdachten ten prooi waren ge weest en op het verleden van zijn cliënt Daan D.. die van de laatste zeventien jaar er maar twee, en dan nog vaak als voortvluchtige, in vrijheid heeft doorgebracht. Eerder al had mr. Stolk laten weten dat hij het over Daan D. uitgebrachte psychiatrische rapport 'niet zonder emotie' had kunnen lezen. Mr. Schipper vroeg zich af: 'Wie ls er in hemelsnaam verantwoordelijk voor het leven dat Daan D. moet leiden?' De vraag beantwoordend, meende hij dat een 'belangrijk brok' van diens falen op rekening van de samenleving moet worden geschreven, en dat het daarom niet aangaat Daan D. opnieuw een zo lange vrijheidsstraf op te leggen. De verdediger hekelde ook de beje gening van Daan D. in de gevange nis. waarbij hij het 'inhumaan' noemde iemand zo lang in een isolatiecel op te sluiten als met zijn cliënt is gebeurd. In navolging van mr. Schipper, die van 'paniek bij de beleidsorganen' sprak, uitte ook mr. Smidt van Gelder kritiek op het beleid van de directie gevangeniswezen. 'Er wordt geschoven met mensen', betoogde hij. Hij en de andere verdedigers legden er in hun pleidooi de na druk op dat de gijzelaars hebben laten weten geen wrok jegens Jan B. c.s. te koesteren. Zij zeiden niet te begrijpen waarom er dan nog zulke strenge straffen geëist moe ten worden. Pistolen Gistermiddag hield de rechtbank zich bezig met de berechting van de kloosterling Antonius Gerardus Henricus Maria N., alias broeder Mattheus, en de Bredase bordeel houdster en prostituée Tineke B.. die er beiden van beschuldigd wor den Jan B. de twee bij de gijzeling gebruikte pistolen te hebben gele verd. Schoorvoetend bekende N. dat hij wist dat een hem door Tlrieke B. overhandigd pakje pistolen bevatte. Jan B.. die hij geregeld opzocht, had hem om die pistolen gevraagd. Op 24 oktober, enkele uren voordat N. opnieuw naar Scheveningen zou gaan, kwam Tineke B. met een pakje in de abdij in Oosterhout. waar hij woont. Omdat hij het pak je te groot vond. liet hij haar in een kamertje in de abdij van het ene pakje twee pakjes maken. Met de pakjes onder zijn pij ging. hij naar Jan B.,. die ze ongeopend op borg. N. betoogde dat hij nooit de inhoud van de pakjes had gezien, maar slechts, had vermoed dat die uit pistolen béstond. Hij had nog wel aan de pakjes geschud, om er zich van te verzekeren dat de pisto len niet waren geladen. Was dat wel het geval geweest, zei hij, dan zou hij ze nooit aan Jan B. hebben overhandigd. (ADVERTENTIE) Dat waren de spelers van F.C. Schuttershoek. Die speelden samen in de Staatsloterij. En wonnen een prijs. Zitten daarom nu een weekje in Parijs. Dat kan u ook gebeuren. Tenslotte zijn in de Staatsloterij gemiddeld 4 op de 10 loten prijs. Da's 'n kans van gemiddeld 1 op 2Vï op een van die honderdduizenden prijzen. De loten kunt u kopen bij een van de plaatselijke loterij kantoren. De adressen staan in de beroepen gids. Een heel lot kost f 25,- en een „vijfje" f 5,-. Zo'n vijfje geeft recht op een 5e deel van een gewonnen prijs. Met elk lot speelt u maar liefst drie trekkingen mee. De trekkingen vinden plaats halverwege de maand op woensdag, de maandag daarna en twee dagen later wéér op woensdag. De uitslagen komen op de tv. en in de kranten. De trekkingen zijn openbaar: Rolzaal^ Binnenhof 8, Den Haag om 18.00 uur. Alle prijzen worden na de derde trekking uitbetaald. maandag van de maand en duurt anderhalve week. In juli wordt geen loterij gehouden. Hoe gaat het per postgiro? Als u een postgiro-rekening hebt, kunt u hele loten per giro bestellen. Dan maakt u zoveel maal f 25,- over als u loten hebben wilt Wanneer uw overschrijving vóór 't eind van deze maand binnen is, speelt u de volgende maand al mee. Een paar dagen voor de eerste trekking krijgt u dan uw lotnummer(s) thuisgestuurd. Noteer het gironummer: 5151 tn.v. Collecteur Directie Staatsloterij, Den Haag. U kunt de Staatsloterij ook machtigen voor automatische afschrijving (11 keer per jaar of 6 keer per jaar). Incassomachtigingen kunt u telefonisch aanvragen: 070 - 653955. De per giro gewonnen prijzen worden na dc derde trekking automatisch op uw rekening gestort. U kunt ook bij de meeste verkoop kantoren loten per bank of giro bestellen. Alle informatie: 070 - 653955. Wanneer kunt u loten kopen? De verkoop begint elke eerste n astAf door Hans W. Ledeboer ROTTERDAM Het is won derlijk om te merken dat ook na het openingsweekend van Film International Rotterdam, de ac tiviteiten aan de Gouvenestraat niet afnemen. Voor de festival bezoekers die het zich kunnen permiteren om bij voortduring in en rond Lantaarn, het Ven ster en het Filmhuis te verke-' ren, ontstaat een heel ander leven dan normaal. Het wordt bijna een stad in de slad, uitsluitend bewoond door filmfans, een soort- familie van nachtbrakers. Er heerst een prima sfeer waarin niet alleen naar films gekeken wordt, maar waar ook driftig gediscussieerd wordt. Een film die bij uitstek discussie opriep was 'Der Paradiesgarten' van de Duitser Bernd Schwamm. Hij wordt terecht vergeleken met figuren als Schmid (ten onrechte met Carmelo Bene en Werner Schröter), wiens 'Heute Nacht oder nicht' in een van de vorige Film Internationals te zien was. 'Der Paradiesgarten' is kwa inhoud bijzonder simpel. Een vrouw leeft samen met haar broer in het ouderlijk huis. Er dient zich een minnaar aan. die echter wordt afgewezen (voornamelijk op aan drang van de broer). Maar de vrouw vlucht, wordt terug gehaald door broerlief en sterft. Door de vormgeving is het een melodrama tische film geworden, die als het ware zichzelf overbodig maakt. De kitsch-sfeer wordt door Schwamm zover doorgevoerd, dat het een aparte schoonheid krijgt, die echter absoluut niet langer duurt dan de lengte van de film: 75 minuten. Twee films Jacques Rivette met de twee sterren uit 'Celine et Julie', (links) Juliet Berto en (rechts) Dominique Labourier. terwijl hij in andere scènes het middelpunt van de handeling is. Het is een vreemd spel van Easta- che met drie generaties, waarvan de jongste het centrum is. Tot besluit nog een onfirs nieuwtje, dat bijna geèn echte rel meer ge noemd kan worden (zonder welke een festival eigenlijk geen festival is). Het wordt afgezaagd, maar er zijn weer twee films die niet door de keuring zijn gekomen: 'Pink Flamingos' en 'Female trouble' bei den van de Amerikaanse cineast John Waters. Afgezien van de wel of niet in deze films aanwezige kwaliteiten, blijf je je afvragen of het nu werkelijk nog steeds nodis is dat een Centrale Commissie voor de Filmkeuring uit moet maken waar volwassenen wel of niet naar mogen kijken. De komende dagen trekken twee films de bijzondere aandacht. In de eerste plaats ls dat 'Celine et Julie vont en bateau' van de Fransman Jacaues Rivette. In 1968 maakte we voor het eerst kennis met Rivette via 'La religieuse' tijdens de Ciné- manifestatie. Tijdens de Cinémani- festatie vorig jaar was zijn film Out one spectre' te zien, die een tweeslachtige indruk maakte. 'Celi ne et Julie' is alles behalve twee slachtig. Het is een knap spel over tijdgrenzen heen. met een bijzon der boeiende vorm van voortdurend verschuivende dramatische verhou dingen. Het gaat om twee meisjes die waarschijnlijk (want niets is hele maal zeker In deze film) een ge meenschappelijke herinnering heb ben aan een huis met een aantul mensen, die een bijzonder vreemd leven lijden. Om de beurt gaan ze naar dat huis om of hun herinnerin gen op te halen, of nieuwe, vreem de ervaringen od te doen. Door middel van een soort snoepje (mis schien een zuurtje) kunnen ze die herinnering versterkt terug zien. In de loop van de 190 minuten duren de film, gaan ze met z'ri tweeën naar dat huis, en vloeien hun bei der ervaringen of herinneringen in elkaar over tot een cabaretesk spel met de in het huis verkerende per sonen, die slechts op enkele mo menten zich bewust zijn van de aanwezigheid van Celine en Julie. Het is een bijzonder boeiende en amusante film. waarin Rivette op een veel overtuigender manier uit drukking weet te geven aan z'n cineastische vermogen, dan in 'Out one spectre' Succes Een tweede film die bijzondere aandacht verdient is 'Mes petites amoureuses' van Jean Eustache. wiens 'La maraan et la putain' nog steeds succesvol rouleert ln de filmhuizen. In 'La maman et la putain' gaat het om een man tus sen twee vrouwen; in 'Mes petites amoureuses' draait het om egn Jon gen tussen z'n moeder en z'n groot moeder. De Jongen is tegelijkertijd hoofdpersoon en toeschouwer. Veel scènes zijn gezien door zijn bril. UTRECHT Het Centraal Mu seum in Utrecht heeft een stel van twee verguld-zilveren drinkschalen verworven van de Utrechtse kun stenaar Adam van Vianen (1569- 1627). De schalen stellen zomer en winter voor, zijn gesigneerd en ge dateerd 1627. Ze zijn afkomstig uit de collectie van de Duke van Ha milton. Dank zij de financiële me dewerking van de Stichting Van Baaren Museum en de Vereniging Rembrandt heeft het museum deze 'tazza's' kunnen verwerven. De schalen waren op de laatste antiek beurs in Delft en hebben deel uit gemaakt van de 'tentoonstelling 'The Grand Gallery' in New York waar z^ tot de topstukken van de expositie behoorden. Ze staan voor lopig opgesteld in de hal van het museum. Haitink moet rusten AMSTERDAM De reeks concer ten die Bernard Haitink van 26 Januari tot en met 9 maart in het Concertgebouw bij het Concertge bouworkest zou leiden, is overgeno men door David Zinman. Hatink moet op medisch advies enige tijd rust houden. dan te complex is. Genesis bereikt een totale presentatie in geluid en beeld, waarbij het geen afbreuk doet aan het ander, maar waarbij beeld geluid aanvult. Ongetwijfeld zal Genesis in Rotterdam weèr een volle en enthousiaste zaal trekken. COR GROENEWEG door Cor Groeneweg AMSTERDAM Theater Carré was maandagavond de plaats die de Engelse popgroep Genesis op een grote Europese toernee aan deed om hun laatste surrealistische sprookje op te voeren: The Lamb Lies Down on Broadway, het verhaal van de Portoricaan Rael die op Broadway verzeild raakt in een ondergrondse wereld van spelonken en daar van alles meemaakt. Genesis is een buitenbeentje tussen de rockgroepen van de jaren zeven tig. De groep brengt een multi me dia show: visuele aspecten worden gebruikt om een song uit te werken en te verklaren. Het belangrijkste blijft echter de song zelf. Die songs zijn weer onderdeel van een project, waarvan het meest recente The Lamb Lies Down on Broadway al eerder op lp verscheen. In al zijn omvangrijkheid ls Gene sis maar voor een beperkt publiek bereikbaar: inspanning is niet be paald iets voor de doorsnee rockliefhebber bij het bezoeken van een concert. Toch heeft Genesis in Nederland een publiek: Carré was binnen een dag uitverkocht en voor 11 april is dan ook een eitra con cert (Rotterdam 'Ahoy) ingelast. Het meest opvallend aan de uitvoe ring van The Lamb Lies Down on Broadway is de diaprojectie op drie schermen achter het podium. Naast de hiervoor gebruikte drieduizend dia's gebruikt zanger/schrijver Peter Gabriel mimiek en kostuums om het verhaal te verduidelijken. De rest van de groep (drummer Phill Collins. Steve Hacket sologi taar. Michael Rutherford acoesti- sche- en basgitaar en Tony Banks orgel, melotron en synthesizer) zit daarbij op verhogingen links en rechts van het podium. Gabriel ls de énige die van plaats wisselt: van twee hoge podia links en rechts naar het midden van het toneel. Dit alles vormde maandagavond een perfect getimde en belichte show, waarin de diaprojectie direct aansloot op de teksten (zoals de handen die aan het eind van The Grand Parade alle groten der aarde samenfrommelden), waarin Gabriel de songs perfect voordroeg (groten deels gebruik makend van zijn zeer opvallende mimiek en een enkele gedaanteverwisseling als ln het kostuum met de bolvormige aan hangsels) en de muziek ook gewoon perfect was. Tony Banks schitterde achter de toetsen, vooral waar hij de songs met het zware geluld van de melotrone ondersteunde. De live-uitvoering van The Lamb Lies Down on Broadway overtreft de lp-versie, hoewel van het verhaal gezegd moet worden dat het nu en Van een verslaggever MAASTRICHT —De voorstelling van het toneelstuk 'Het Autokerk hof' van de Spaanse schrijver Fer nando Arabal, die morgenavond door het Stadstoneel Rotterdam ln de Maastrichtse schouwburg gege ven zou worden, is op het laatste moment afgelast. Het bestuur van het Cultureel Centrum in Maas tricht heeft de voorstelling verbo den omdat het stuk volgens het bestuur godslasterlijke scènes be vat. Ook wordt in het stuk volgens het bestuur rauwe taal gesproken. Over het besluit van het bestuur bestaat onder de medewerkers aan het cultureel centrum verdeeldheid. Cor Stedelink van het Stadstoneel Rotterdam noemde het Maastricht se besluit 'kortzichtig'. NEW YORK De bekende Frans- Amerikaanse harpist en componist Marcel Grandjany ls begin deze week ln een ziekenhuis in New York overleden. Hij was 83 jaar. Grandjany ls vooral bekend gewor den als harpleraar van de New Yorkse Juilliard School of Muxic, waaraan hij sinds 1938 was verbon den. Hij doorliep het conservatorium van Parijs en na vele toernees door geheel Frankrijk emigreerde hij in 1936 naar de VS, waarvan hij in 1945 staatsburger werd. In 1943 stichtte hij een harpklasse aan het conservatorium van Mon treal. Behalve transcripties schreef Grandjany vele composities voor harp, met cn zonder begeleiding, waarvan de bekendste werden 'Chansons populaires frangaises', 'Poème symphonique pour harpe, cor et orchestre' en 'Six piéces classi- ques'. Zijn stijl was laat-romantisch. door Piet Hein van de Poel ROTTERDAM Met het Rotter dams Dans-Centrum precen teerde' Toscha de Jongh haar 'Carnaval der Mensheid' in het Piccolo-Thea ter: dansf ragmen ten tegen een achtergrond van steeds wisselende lichtbeelden, een samenspel dus van dans en licht, op muziek van Toshiro Mayuzuml en Gustav Holst. De lichtbeelden geprojecteerd niet op een effen wit achterdoek, maar op een achtergrond van zwart met witte figuren, waarop de beelden uiteenvielen ln allerlei interessante btokstukjes van licht. Dansers in witte kostuums, waarover ook al die lichteffecten hun spel speelden. In het begin diermaskers met meer uitgewerkte costuums, later nam de belichting het spel steeds meer over. De dansbeweging simpel, dlaprojek- tie wat erg ver uitgewerkt, zodat de toeschouwer soms ongeduldig dreig de te worden, dansmomenten zo nu en dan al te fragmentarisch. In ieder geval een interessant spel van licht en beweging met een wat erg prentieuse naam. Vooral had Toscha de Jongh haar 'bewegende diaserie'. Het ontstaan van het Universum getoond, even eens een prentieuse naam voor een lichtbeeldenspel met mooie ab stracties en interessante droomver- glijdingen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 9