Zending beraadt zich
over de dialoog
Voet of fiets
is voldoende
II
Youth for Christ
laat het 'hoe' vrij
Vandaag
Sowjet-film
over
Wurmbrand
Gijsen weigert
tekst voor
roepingenzondag
Onze
adressen
Steeds meer
gemengde
huwelijken
Molenhoek heeft
eindelijk rector
Onderzoek tegen
pater Doedko
3
BeroepingswerV
lllsilisll
Nieuwe boeken
TROUW/KWARTET DINSDAG 25 FEBRUARI 1975
KERK/BINNENLAND
W
Van een onzer verslaggevers
BAARN Het centraal orgaan van de zending, nieuwe naam voor generale zendingsdeputaten van
de gereformeerde kerken, heeft zich in zijn jongste vergadering fundamenteel beraden op het pro
bleem van de dialoog met aanhangers van niet-christelijke religies en ideologieën.
De directe aanleiding daartoe was
het verzoek van de wereldraad van
kerken om daarover bezinningsstof
te mogen ontvangen van de aange
sloten kerken. Dit onderwerp komt
namelijk aan de orde in de vijfde
assemblee van de wereldraad, die
tegen het einde van dit jaar in
Nairobi wordt gehouden.
Eerst is nagegaan wat onder dia
loog moet worden verstaan. Ge
dacht werd in deze richting: een
omgang van mensen met elkaar,
waarbij ze eerlijk proberen elkaar
zo te begrijpen als de ander begre
pen wil zijn. Hetgeen inhoudt, dat
je niet alleen maar tot, of over die
ander spreekt vanuit je eigen over
tuiging. maar dat je werkelijk se
rieus wil begrijpen wat die ander in
zijn overtuiging en in zijn levens
praktijk bedoelt. Dat geldt voor de
wereld, dat geldt voor Nederland,
waar religieus bezien naast vele
christenen tegenwoordig ook ruim
100.000 moslims en naar schatting
zo'n 10.000 hindoes en 30.000 joden
verblijven.
Welke basis?
In het beraad kwam vervolgens de
vraag naar voren op welke basis
zo'n dialoog het beste gevoerd kan
worden. Besloten werd in het me
morandum aan de wereldraad op
twee aspecten te wijzen.
In de eerste plaats dat naar chris
telijke overtuiging God de mens als
medemens geschapen heeft. Aan ie
der mens die geschapen is naar
Zijn beeld en gelijkenis, heeft Hij
de opdracht gegeven om de wereld
te ordenen, leefbaar te houden en
er de gerechtigheid te bevorderen.
Anders gezegd: uit de scheppings
gedachte vloeit voort, dat de mens
met zijn medemens dialogisch moet
omgaan.
Daarbij en dat in de tweede
plaats zal er rekening mee moe
ten worden gehouden, dat Gods
geest niet alleen in Israël heeft
gewerkt en niet alleen werkt in de
kerk van het nieuwe testament. De
bijbel-zelf getuigt dat God altijd en
overal met de volkeren van de we
reld bezig is geweest: Hij heeft
zichzelf niet onbetuigd gelaten, zegt
Handelingen 14.
De mensen van hun kant zijn altijd
met God bezig geweest: vaak nega
tief, soms positief. Van christenen
mag niet worden verwacht dat ze
zonder voorbehoud ja zeggen tegen
alle religies en ideologieën. Maar
vanuit het centrum van Gods open
baring zullen ze wel moeten probe
ren andere religies te benaderen en
daar de werking van Gods geest
eventueel te constateren. Waarbij
evenzeer rekening moet worden ge
houden met de mogelijkheid, dat
opstand tegen religie of afwijzing
van religie in een bepaalde situatie
een positieve reactie kan zijn op
het werk van God in deze wereld.
Vanuit deze aspecten bezien gaat
het in de dialoog vooral om samen
leven met anderen, waarbij erg veel
gedaan kan worden aan het uit de
weg ruimen van wederzijdse mis
verstanden en allerlei waanvoor
stellingen, die over en weer be
staan. zodat de mensen elkaar ein
delijk eens beter gaan leren ken
nen en herkennen. Wat de christe
nen betreft hebben ze in zo'n dia
loog de mogelijkheid al luisterend
naar de ander toch versterkt te
worden in de eigen visie op Gods
openbaring in Christus.
De noodzaak van zo'n dialogische
houding is niet in tegenspraak met
de opdracht aan christenen om ge
tuigen van het evangelie te zijn, zo
werd verder overwogen. De mens
heid is geschapen als één broeder
schap, maar de mensheid is ook
geroepen op weg te gaan naar het
koninkrijk van Christus. Van de
oproep aan mensen Jezus Christus
als Heer te aanvaarden is een
christen immers nooit ontslagen.
Maar het moet daarbij wel duide
lijk zijn, dat die opdracht nooit
waar kan worden gemaakt zonder
dialoog. Het evangelie van de Heer
kan niet als een granaat in de
wereld tot ontploffing worden ge
bracht: uitvoering van de zendings
opdracht is alleen maar mogelijk
(geweest) via de dialoog, die, juist
omdat deze zowel luisteren als
spreken inhoudt telkens weer gele
genheid biedt om over Jezus Chris
tus als Heer en verlosser te vertel
len en daarvan te getuigen.
Het centraal orgaan van de (gere
formeerde) zending besloot een en
ander, nader te formuleren in een
brief, aan de werelraad in Genève
ter kennis te brengen.
Drs. N. A. Schuman te Zaandam
schrijft ons:
Ds. P. Oussoren schreef zaterdag jl.
over het boekje 'Vespers vieren'
van dr. G. N. Lammens. Jan Paas-
veer en mij. Nu is het ongebruike
lijk om te reageren op besprekin
gen van boeken waaraan men zelf
heeft bijgedragen. Maar het artikel
ging nauwelijks over het boekje als
zodanig. Het richtte zich vooral te
gen de serie tv-vespers van
IKOR/CvK, waarvan ook ds Ousso
ren destijds een aantal verzorgde.
Deze uitgezonden vespers zijn,
vindt hij, te kunstmatig, te preke
rig, te weinig verstillend, en niet
ingebed in 'het dagelijks avondlied
van een gemeente of kleinere
groep'. En 'zó wordt de gemeenten
de rust van het lied, het gebed en
de stilte in de avondschemering
niet geleerd'.
Deze uitspraken verbazen mij zeer.
De kritiek op zichzelf is ten dele
juist en zal op sommige tv-vespers
ook wel van toepassing zijn. Of de
serie waaraan ds Oussoren destijds
meewerkte daartoe behoort, wil ik
niet beoordelen. Maar inderdaad
moet in getijdendiensten niet ge
preekt worden al zijn enkele
overwegingen, die de gedachten in
de stilte erna bepalen, heel zinvol.
En zeker niet in toga want getij
dendiensten kennen geen ambts
dragers, ten hoogste voorgangers.
Daarom wordt in 'Vespers vieren'
juist een handreiking geboden aan
iedere groep christenen die dit wil
gaan praktiseren.
Maar vooral: de groep van de West-
zaanse vespers én van de thans
uitgezonden Zaandamse serie her
bergt mensen die dagelijks het
middag- en avondgebed onderhou
den. Het kan dus goedkoper dan
via de door ds Oussoren voorgestel
de reourtjes naar Taizé, Canterbury
enz. Voor bewoners van Zaanstad is
zelfs voet of fiets voldoende om de
rust van het lied, het gebed en de
stilte persoonlijk mee te maken.
UIT
VAN LEZERS
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
Van een onzer redacteuren
AMSTERDAM In Estland circu
leert op het ogenblik een film,
waarin wordt gewaarschuwd tegen
de activiteiten van westerse zen
dingsorganisaties, die hun aandacht
op de Sowjetunie richten. De film
heeft ruime aandacht voor de per
soon en het werk van Richard
Wurmbrand.
Wurmbrands organisatie 'Christus
voor de communistische wereld'
(De ondergrondse kerk), dat dit
bekend maakt, ziet in de verschij
ning van deze film 'een uitstekend
bewijs van de doeltreffendheid van
haar werk'.
De film, die getiteld is 'De afgezan
ten', gaat over toeristen, die gods
dienstige lectuur naar de Sowjetu
nie smokkelen, over literatuur, ge
vonden in de kleding van dames of
in de luiers van babies. Ook klaagt
de film over het feit, dat bijbels en
andere christelijke lectuur in plas
tic zakken en flessen via de zee
stromingen naar de kusten van de
Sowjetunie gebracht worden. De
film gaat ook in op het verleden
van Wurmbrand.
Van 17 tot 20 maart zal het echt
paar Wurmbrand in Nederland zijn
voor enkele spreekbeurten. Ds.
Wurmbrand spreekt maandag 17
maart in de hervormde kerk te
Gorinchem en donderdag 20 maart
in de hervormde kerk te Lunteren.
Mevrouw Wurmbrand spreekt dins
dag 18 maart in de gereformeerde
Noorderkerk te Drachten en woens
dag 19 maart in de hervormde kerk
te Middelharnis, telkens 's avonds.
Van een onzer medewerkers
WOUDSCHOTEN 'Youth for Christ heeft nooit regels gegeven
over het hoe van de evangelieverkondiging. Zij biedt plaats aan
een grote verscheidenheid van benaderingswijzen. Het evangelie
kan pas werkelijk verkondigd worden als iemand de inhoudelijke
kant ervan wezenlijk verwerkt heeft'.
Dit zei Arnold van Heusden, ad
junct-directeur van Youth for
Ohrist-Nederland, op het jaarlijkse
nationale congres van deze nog
steeds groeiende jongerenbeweging.
Er zijn thans zeventig actieve
plaatselijke groepen, die zich bezig
houden met de organisatie van
schoolclubs, vakantiekampen, trai
ning en vorming, concerten met
binnen- en buitenlandse gospel
groepen. Verder heeft Youth for
Christ twee tijdschriften uit en
heeft ze een eigen platen- en boek
handel. Alle werk wordt gecoördi
neerd in het hoofdkantoor in Drie
bergen.
Tijdens dit congres werd de heer J.
C. van Beek uit Hilversum tot nieu
we voorzitter gekozen. De vorige
voorzitter, de heer Joh. de Jong uit
Leeuwarden, werd gekozen tot
voorzitter van de nationale raad,
een beleidspalend orgaan waarin
alle lagen van Youth for Christ
vertegenwoordigd zijn. Tien jaar is
de heer De Jong voorzitter van het
dagelijks bestuur geweest.
Het gehele werk van Youth for
Christ wordt draaiend gehouden
door giften. Een deel van deze gif
ten is bestemd voor de ondersteu
ning van beginnend Youth for
Charismatische theologische
conferentie, belegd door de charis
matische werkgemeenschap Neder
land, dinsdag 4 maart van half tien
tot half vijf in het Marcuscentrum,
Wijnesteinlaan 2, Utrecht-Zuid. Dr.
K. J. Kraan spreekt over 'Meditatie,
contemplatie, charisma'.
Christ-werk in Bangladesj, Ghana.
Portugal en Denemarken. Youth for
Christ is actief in 51 landen.
ROERMOND Bisschop Gijsen
heeft de interdiocesane stichting
voor kerkelijke roepingen laten we
ten, dat hij de speciaal voor roe
pingenzondag (20 april) geschreven
liturgietekst niet aanvaardt en niet
onder de priesters in zijn bisdom
zal laten verspreiden.
Hoewel zijn collega Zwartkruis van
Haarlem de tekst goedgekeurd en
er ook een voorwoord bij geschre
ven heeft, stuit de tekst bij bis
schop Gijsen op ernstige bezwaren.
Roepingenzondag is in de r.k. kerk
een jaarlijkse dag van gebed en
bezinning, opdat er voldoende kan
didaten zullen zijn voor het pries
terambt en voor het religieuze le
ven. Dit jaar wil de interdiocesane
stichting voor kerkelijke roepingen
speciaal de aandacht vragen voor
de roeping tot het religieuze leven.
Tegen deze beperking heeft de
Roermondse bisschop bezwaar.
Bovendien is hij van mening, dat
het religieuze leven in deze tekst
eenzijdig maatschappij--kritisch be
schreven wordt, terwijl de evengeli-
sche benadering volgens hem vaag
is. Hij vindt ook, dat de werkelijke
kernen van het religieuze leven
niet tot hun recht komen.
Werkgelegenheid
Dat de WD de nieuwe werkgele-
genheidsnota van dit kabinet
kraakt behoeft geen verontwaardi
ging. Wie had anders van Wiegel
en partners verwacht? Geschrokken
ben ik wel van de kritiek van de
PPR. Wat deze partij wil is een
volstrekt raadsel. Men maakt deel
uit van het kabinet Den Uyl maar
komt tevens met een aanval op het
HOOFDKANTOOR:
Nieuwe Zijds Voorburgwal
276-280, Amsterdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM:
Westblaak 9-11, Rotter
dam. Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG:
Parkstraat 22, Den Haag.
Tel. 070-469445.
Postbus 101.
LEIDEN:
Steenstraat 37, Leiden.
Tel. 071-31441.
Postbus 76.
DORDRECHT:
Scheffersplein 1, Dor
drecht. Tel. 078-33370.
I Postbus 118.
GRONINGEN:
Nieuwe Ebbingestr. 25.
Groningen.
Tel. 050-125307.
Postbus 181.
ZWOLLE:
Melkmarkt 56, Zwolle.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3.
beleid van deze regering dat men
zich afvraagt waarom de PPR in de
regering blijft. Het is ook vrij
goedkoop eisen te stellen die op
korte termijn niet te verwezenlij
ken zijn. Misschien doet het kabi
net Den Uyl het toch wel goed.
Amsterdam
Ander commentaar (2)
Met de opmerking van dr. Poppema
(21 februari over de schoolstrijd,
die geen gevecht om democratise
ring was, kan ik het wel eens zijn.
Het overal en altijd afwijzen van
het atheïsme lijkt mij echter niet
juist. Natuurlijk kan men dat voor
zichzelf wel als richtsnoer nemen,
maar in onze praktisch goddeloze
westerse samenleving moeten wij
wel met het atheïsme leren leven.
Temeer omdat in onze samenleving
de kloof tussen arm en rijk steeds
groter wordt. Als wij onze samenle
ving christelijk blijven noemen,
maken wij het evangelie, dat toch
op rechtvaardigheid moet berusten,
steeds ongeloofwaardiger. Op de
zelfde pagina van Tr/Kw staat een
gesprek van M. Ngakane met A.
Schipper over het 'opblazen van de
zaak'. De zaak is hier de blanke
minderheidsregering in Zuid-Afri-
ka. Ik heb alle respect voor zwarte
Zuid-Afrikanen die ondanks alles
toch christen blijven, al worden ze
dan meteen communist genoemd
als ze voor het recht opkomen.
Amsterdam
D. Veenstra Dzn
Vredespiloct
Ik kan niet begrijpen dat de vre-
despiloot Abi Nathan nog door wil
zetten met zijn hongerstaking. Al
zijn vorige uitzendingen met zijn
schip zijn nutteloos geweest. Dit
haalt niets uit voor de vrede van
Israël met de Arabieren. En wat
voor nut is het dan ook om deze
vredespiloot te gaan steunen nog
eens 350.000 gulden bij elkaar te
brengen?
Den Bommel
C. Snijder
.Dr. C. P. van Andel Azn. maakt In
Tenminste, maandblad gewijd aan
de verhouding Reformatie/Rome,
een oecumenische balans op. Daar
uit dit citaat:
De oecumene is vooral een zaak
van het grondvlak. Daarmee is niet
gezegd, dat er voor de ontmoeting
en de eenwording van de kerken
niets te verwachten is van bisschop
pen en synodes. Maar wanneer de
werkers aan de basis niet als loco
motief willen fungeren, komt de
oecumenische trein maar weinig
verder. Gelukkig is er een grond
vlak. Dat bleek b.v. toen vorig
jaar op drie achtereen volgende
zaterdagen in september en oktober
bij elkaar meer dan 1300 vertegen
woordigers uit parochies en ge
meenten naar Utrecht reisden om
met elkaar te spreken over geloof,
gerechtigheid en gemeenschap. Zo
lang er op plaatselijk vlak mannen
en vrouwen zijn, die het experi
ment van het kerkelijk samen-le
ven aandurven, heeft de oecumene
toekomst. Het is daarom goed be
paalde ontwikkelingen in het oog
te vatten.
In de eerste plaats dient de aan
dacht gevestigd te worden op het
feit dat het aantal gemengde huwe
lijken steeds toeneemt. In vele
plaatsen van ons land vormen zij
de meerderheid van het totaal aan
tal gesloten huwelijken. Dit is een
ontwikkeling die geweldige conse
quenties kan hebben en waar nog
te weinig aandacht aan wordt be
steed. Het is een oecumenisch
vraagstuk van de eerste orde, waar
de kerken zich gezamenlijk op die
nen te beraden. Het ziet er immers
naar uit, dat deze ontwikkeling zal
voortgaan.
Rooms harmonium
In het r.k. weekblad De Bazuin
betoogt Joan Hemels, dat men zich
van de verzuiling in vroeger tijden
nu ook weer geen overdreven voor
stellingen moet maken:
Onzes inziens wordt het nu tijd om
te gaan speuren naar datgene wat
de verschillende bevolkingsgroepen
niet gescheiden hield en naar de
wegen waarlangs men elkaar leerde
kennen en elkaar ontmoette. Hoe
veel zou er ook ten tijde van de
verzuilde samenleving naar eikaars
radioprogramma's geluisterd zijn en
hoe vaak zou men eikaars kranten,
tijdschriften en boeken gelezen
hebben? Het antwoord zal niet ge
makkelijk zijn, maar er waren
méér contacten over en weer dan
ons nu te geloven wordt voorge
houden door de onderzoekers. De
protestanten smaakte het brood
van de katholieke bakker ook op
zondag goed (ik weet het uit eigen
ervaring in een artikel '31'-gebied).
de katholieke organist gaf de kin
deren van de gereformeerde boeren
orgelles en verkocht ze zo gauw
mogelijk een tweedehands harmo
nium dat bij de roomsen niet zo
'in' was als muziekinstrument. Be
halve de vele en frequente contac
ten in de sociaal-economische sfeer
waren er toch ook momenten dat
men elkaar in het geestelijk vlak
kon leren kennen. Al was het maar
dat de burenhulp op een dorp de
katholieken bij begrafenissen van
een niet-katholieke buurman in
een kerkdienst-met-dominee
bracht. Wat er inventariserender-
wijs aan méér gegevens bij elkaar
gebracht zou kunnen worden, zou
de grondslag kunnen vormen voor
een herziening van een dekmodel
dat enige correctie behoeft.
Gelijk David
Volle-evangelieman Ben Hoeken
dijk beleefde voor het eerst van
zijn leven (in een lutherse kerk
nog wel) een rooms-katholieke op
wekkingssamenkomst compleet met
eucharistieviering, en raakte in een
moeilijk parket; volgens zijn ver
haal in Opwekking.
Ik maak foto's en Ed Arons roept
me voor het front. Of ik de mensen
misschien: 'Gelijk David zingen
wij' wil leren. Hij had het koor op
de One Way Day gehoord. En daar
sta ik dan met een gitaar de men
sen een koor te leren. Even flitst
het door me heeen: Kan Ik dat nou
wel doen? Vanmorgen tussen de
pinksterbroeders bij de opening
van de bijbelschool in Den Haag,
en nu als volle evangelieman tus
sen de katholieken in een lutherse
kerk. Maar toen alle handen om
hoog gingen en iedereen 'gelijk Da
vid' de Heer prees, week de kritiek
weg uit mijn hart. Die mensen
willen Jezus prijzen. Dezelfde Heer,
die ik dien. Wat is daar tegen?
Lausanne
In het maandblad van de gerefor
meerde mannenbond Opdracht en
m
MOLENHOEK Het slepende con
flict tussen bisschop Gijsen van
Roermond en het Noordlimburgse
rectoraat Molenbeek (gemeente
Mook) is na anderhalf jaar opge
lost. Bisschop Gijsen heeft de 58-
jarige kapelaan W. van Velzen uit
Steijl tot rector benoemd. Aan de
benoeming is een kennismaking
van de rector en de Molenbeekse
parochianen vooraf gegaan, die po
sitief is verlopen.
De moeilijkheden tussen de paro
chianen van de Molenhoek en de
bisschop dateren uit 1973, toen bis
schop Gijsen weigerde pastor A.
van Dam te benoemen, die al ge
ruime tijd als assistent in het rec
toraat werkzaam was. De overgrote
meerderheid van de parochianan
had deze benoeming van pastor
Van Dam gewenst. Rectoraat is in
de r.k. kerk de benaming van een
gemeente, die geen zelfstandige pa
rochiekerk is, maar een hulpkerk.
De priester die met de leiding van
zo'n hulpkerk belast is, wordt rec
tor genoemd.
MOSKOU (Reuter) De Russische
veiligheidspolitie heeft tien uur
lang een onderzoek ingesteld in het
appartement van pater Dmitry
Doedko, een orthodoxe priester die
vorig jaar ontslag nam uit een
kerkelijke functie in Moskou, nadat
hij een preekverbod had gekregen.
Dissidente kringen in Moskou gelo
ven, dat het onderzoek verband
houdt met de zaak tegen het on
dergrondse religieuze blad Veche,
dat in november ophield te ver
schijnen na de arrestatie van de
leider WladimLr Osipow. Pater
Dmitry (53) is een goede kennis
van Osipow en had artikelen gele
verd voor het blad.
Pater Dmitry's huidige standplaats
is Karbanovo, 85 kilometer van
Moskou.
HORIZONTALIST
Mijn linkerbuurman is een ei
me horizontalist. Ik wiet het eei
gezegd niet, maar mijn ree)
buurman heeft het mij verteld,
had het ergens gelezen en was
ermee eens. Gloeiend, zei hij rhg(
Ik begreep het niet zo goed. A
linker buurman en gaat geref
naar de kerk. Goed hij is domii
maar hij doet dat kerkgaan i
vrouw en kinderen op een opgew
te wijze.
Als ik weieens met mijn rech
buurman gelijk opstap heeft hij vi^j
wat te mopperen over vroeg uit
en dat het gisteren weer laat
worden is. Mijn linker buuraT
houdt zich, voor zover ik kan
gaan de hele week bezig met
bijbel en de Here God. Hij bezo
mensen om met hen waaracl
niet over koetjes en kalfjes te p
ten en is praktisch iedere
bezig met een of andere kring
is zakenman, altijd druk, busin
business. Ik hoor hem nooit over
bijbel of over de Here God fpie
ken, wel over de kerk want hij
in de financiële commissie en
is natuurlijk heel goed van h(
Verder maakt hij het geloof ik
heel goed. Hij gaat op gezette
den met vakantie naar een so|.0(
aards paradijs en op even ge:
tijden zie ik hem uitgaan, zo te^la
zessen, dan gaat hij vast ergens
eten en dat is hem allemaal 1
harte gegund, maar het is natu ti<
lijk wel gewoon horizontaal, ookm«
bidt hij misschien wel in het ih
taurant. Mijn linker buurman 11
een horizontalist. Toen ik zo ejlif
naar buiten ben ge" n omdat
niet goed kon slaper ik hem
zijn studeerkamer vo.u. de verllc
ramen op één hoog heen en
lopen. Het kan een mens ook
eens teveel worden.
■viel
NED HERV KERK
Beroepen te Blokzijl: L. J. v.
Brom, kand. te Bussum; te Capeff*
aan den IJssel: J. C. de Bie
Rijssen.
Is
Aangenomen naar 's Heer Aren<
kerke: R. J. Delfos, kand. te Hilv<tn
sum, die bedankte voor Koldervejur
c.a.
Bedankt voor Oldebroek: T. L<
kerkerker te Leerdam.
st
er
GEREF KERKEN
Beroepen te Amsterdam: drs.
Kranenborg te Gauw-Terzooi;
Delfzijl: G. H. Schouten te Sch
id
ar
gen, die dit beroep heeft aanger"
men.
Aangenomen naar Grouw-Irnsu£o
H. van Andel, kand. te Amsterdai£r
naar Vlissingen: G. den Heeten
Nieuw Vennep.
ij
CHR GEREF KERKEN
Beroepen te Alphen aan de Rijkr
M. C. Tanis te Sliedrecht. ti
Bedankt voor Hilversum: C. B. v|n
Smeden te Amersfoort.
GEREF GEMEENTEN
Beroepen te Gorinchem: J. Koi
te Barneveld.
Bedankt voor 's-Gravenzande: J.
Kleppe te Woerden.
VRIJ EV GEMEENTEN
Beroepen te Wemeldinge: H. P.
Schoremans kand. te Groningen.
Dienst uit Jan J. van Capelleveen
zijn teleurstelling over de geringe
belangstelling uit Nederland voor
het evangelisatiecongres in Lausan
ne:
'Vanuit Nederland waren 57 men
sen uitgenodigd. Uitnodigingen zijn
bijvoorbeeld ook gegaan naar men
sen van het Evangelisatiecentrum
in Baarn en naar vele andere ker
kelijke personen. Zij hebben alle
maal verstek laten gaan. Toegege
ven, de uitnodigingen werden
ontvangen in de dagen van het
'Nixontrauma' en toen Billy Gra
ham voortdurend werd verweten
dat hij zich niet tegen Nixon uit
sprak. Maar naar mijn gevoel was
er een diepere oorzaak. Teveel werd
gedacht dat er toch wel niets uit
zou komen. De groep van 'evangeli-
schen' werd beschouwd als een
groep die in het grote geheel eigen
lijk niet meedeed. 'Lausanne' heeft
bewezen dat internationaal de
bordjes zijn verhangen. Juist door
verstek te laten gaan hebben de
kerken in Nederland in wezen ook
geen inbreng kunnen hebben. En
dat is jammer, want er gebeurt
toch wel iets in ons land. Als we
alleen maar denken aan de pers
campagne van het Evangelisatie
centrum, die er geheel op gericht is
de gemeenteleden aan te moedigen
met vrienden en buren te gaan
praten over het evangelie en de
bijbel. Zo'n plan zou in 'Lausanne'
zeker grote aandacht hebben gekre
gen.
Maar wat niet ls kan komen. Er
zijn althans plannen om bijvoor
beeld het 'Verbond van Lausanne'
in het Nederlands te vertalen en
aan alle predikanten toe te sturen.
Het probleem zal zijn dat velen
zo'n uitspraak zullen aangrijpen om
duidelijk uiteen te zetten wat zij
daarin missen. 'Lausanne' wil juist
dat de christenen nu eindelijk eens
getuigend in de wereld gaan staan
en de mensen die nooit van Jezus
hebben gehoord in eigen land en
daarbuiten gaan vertellen wat Hij
voor hen betekent.
P. Spigt. 'Keurig in de kontramiij®
over Multatuli', Uitg. Athenaeu
Polak en Van Gennep, Aniste
dam, geïllustreerd, prijs 25,- pa
perback, 40,- gebonden.
te
Een boekje om blij mee te zijn. Tocn:
heb ik er ondankbare hond d
ik ben met enige teleurstellir
van kennds genomen. Uit het veig(
schijnen van dit boekje leid -
namelijk af dat Spigt heeft afgfl
zien van het schrijven van eejAj
nieuwe biografie van Multatuli se
eens wens die ik al jaren koestel
Hij heeft voor zo'n biografie in d V£
loop van de jaren al heel wah
materiaal bijeengebracht en ov<S'
één episoden zelfs al een afgerond
boekje geschreven: 'De ballingV1
schap van Multatuli' dat zonde
meer als een aantel hoofdstukke
in zo'n biografie zou kunnen woin'
den ingeschreven. dl
Andere onderzoekingen van Spig a
hadden o.a. betrekking op de po
gingen van Multatuli om als minis
ter te worden opgenomen in he
conservatieve ministerie Rochusse:
en het verband tussen zijn ziekt
(astma) op zijn productiviteit.
Spigt heeft nu al dat in tijdschrif
ten verspreide materiaal, plus da
uit 1954 daterende" boekje over d
ballingschap samengevoegd en d
uitgever maakte er een keurii
boekje van. Het is allemaal zee
overzichtelijk en prachtisch en ver
dient een hele schare nieuwe lezers
Toch blijft het knagen waaron
schrijft Spigt niet eens een grot*
nieuwe biografie of waarom geefi
niemand hem daar opdracht en d<
middelen voor?
J.K