Ds. Groenenberg in het Kattenlaantje Ds. Spilt is vóór verder gesprek der richtingen u Nota als een maggi-blokje Vandaag i 1 Publikatieverbod voor Hans Küng fkmitali Zendingsarts vlucht uit Surinaams binnenland Kennismaking met nieuwe synodepraeses Onze adressen Synode Rotterdam-Z. toch niet Universiteitsraad wil gehandicapten helpen Nieuwe boeke TROUW/KWARTET WOENSDAG 19 FEBRUARI 1975 door A. J. Klei We waren nog maar net getrouwd toen mijn vrouw en ik op een wandeling dominee Groenenberg tegenkwamen in het Kattenlaantje, dat de Overtoom met het Vondelpark verbindt. Deze ontmoe ting had tot gevolg dat hij de eerste predikant werd die wij tot voorwerp van beschouwing maakten in onze prille echtvereniging. Mijn vrouw had dominee Groenen berg meegemaakt als conferentie - leider van (wijlen) de centraal bond voor inwendige zending en christelijk maatschappelijk werk. Zij had met hem gedwaald in de Gelderse bossen. Ik was uit hoofde van mijn broodwinning in een veel minder romantische omgeving met, hem in contact geraakt, maar ik wist een paar mooie verhalen over hem te vertellen. Hoe dominee Groenenberg als hij op bezoek kwam bij een bejaarde juffrouw die slecht ter been was, eerst haar vaat deed en haar kamer aan kant maakte voordat hij met haar ging praten. En hoe hij soms met een paar studieboeken onder de arm een avond ging oppassen bij men sen met jonge kinderen. Omdat overdaad schaadt wilde ik, het niet al te fraai maken en ik voegde aan mijn relaas toe: nu ja, hij heeft wat meer tijd dan een ander, hij is vrijgezel. Deze mede deling verbaasde mijn gehoor in hoge mate: 'Zo'n aardige man!' Ik zag ervan af te verklaren, dat do minee Groenenberg met de kerk getrouwd was. Dit stond onlangs wel (weer) te lezen in een kerkblad van onverdachte kleur, maar ik vind het een griezelige uitdrukking. Als je er een duwtje tegenaan geeft, zit je vóór je 'tweet in de sfeer van stichtelijke tortelduiven. Wat zullen we dan zeggen van do minee Groenenberg doe vanmiddag, direct na afloop van de hervormde synode, afscheid neemt als voorzit ter van het college van kerkvisita- toren, omdat hij zeventig geworden is? Ik neig ertoe het zó te zeggen: dominee Groenenberg heeft zich in de hervormde kerk altijd gevoeld als een vis in het water en daar heeft deze kerk alleen maar voor deel van gehad. Ik formuleer met opzet wat losjes, omdat dominee Groenenberg zelf iemand is die weinig moet hebben van dikke woorden. Ik doe het ook om aan te geven dat hij bij zijn volledige inzet niet als een starre ij veraar aan de gang ging, hoewel hij een bekeerling was, en be keerlingen schieten vaak dóór. Een bekeerling: dominee Groenenberg hoefde van thuis nooit naar de kerk, maar toen hij als jongen van vijftien eens met een vriendje dat wèl moest, mee ging naar de Ko- ninginnekerk in Rotterdam, werd hij door de preek gegrepen. 'Ik praat niet gauw over een krachtda dige bekering, maar zoiets is het met mij toch wel geweest', zei hij vijf jaar terug in een interview tegen mij. Tegen deze achtergrond valt te ver staan dat dominee Groenenberg goed met de gereformeerde bonders overweg kon. Hij mopperde wel eens op hen, maar hij heeft zich altijd met de bond verwant gevoeld vanwege het element van de bevin ding. Deze relatie kwam overigens niet in mindering op zijn openheid jegens andere hoeken van de kerk en hij zag en waardeerde wanneer hier een steek opgeraapt werd die ze ginds hadden laten vallen. Een allemansvriend dus? Alsjeblieft niet! Dominee Groenenberg stond voor zijn mening en durfde zijn zegje te zeggen. Maar zijn gevoel voor betrekkelijkheid, dat gevoed werd door vrome ernst en niet door wankelmoedigheid, plus zijn gevoel voor humor hebben hem bewaard voor eenzijdigheid en deden hem steeds het waardevolle van en in andermans visie opmerken èn ho noreren. Daarom was hij natuurlijk geknipt voor kerkvisitator, want dit hield in dat hij overal waar in de kerk de boel scheef dreigde te lo pen, eraan te pas moest komen. In een presbyterlaal geregeerde kerk kun je niet zeggen: zus en zo moet het. Je kunt wel luisteren en over reden, standpunten bij elkaar bren gen of tenminste naast elkaar zet ten. Dit is dominee Groenenberg in de meeste gevallen gelukt. Dit beweer ik, omdat het tegendeel nooit ge- Ds. M. Groenenberg bleken is. Verder kunnen we van dit werk van dominee Groenenberg niets meedelen, want het was uiter aard vertrouwelijk. Een goede aan wijzing is dat je over dominee Groenenberg nooit lelijke verhalen vernam, alleen maar leuke (zie het begin van dit stuk). Op de krant worden ons meermalen geschiede nissen omtrent leer en leven van bepaalde eerwaarden aangereikt, waarvan ik het in zondige momen ten betreur dat je ze niet in de krant mag zetten. Maar ons heeft nooit een kwaad gerucht omtrent dominee Groenenberg bereikt. Neem nu het feit dat hij behoorde tot de zeven Amsterdamse domi nees die direct na de oorlog SDAP- er werden. Over deze en gene kon je horen praten als 'die rooie' en dan volgde er iets dat in het ver keerde confessionele keelgat was geschoten, maar over dominee Groenenberg heb ik alleen het vol gende kunnen optekenen: 'Politiek deugt-ie niet, maar je kunt best naar hem luisteren.' Ik merk dat ik, nu dominee Groe nenberg zijn herdersstaf over héél de hervormde kerk neerlegt (in '70 had hij die over zijn laatste, Utrechtse gemeente al neergelegd voor een deel in de verleden tijd bezig ben. Maar we hopen natuur lijk dat hij doorgaat met schrijven zoals hij dat als geen ander kan: geestig, levendig, bemiddelend en pastoraal. P.S. Toen ik van ons archief de knipsels over dominee Groenenberg opvroeg (het is niet de eerste keer dat ik over hem schrijf en ik wilde niet al te zeer In herhalingen val len), bleek hij In map nr. 8558 opgeborgen te zitten samen met. Sophia Loren, die nog steeds niet weg te cijferen valt. Ik vraag me bezorgd af wat er van een volk worden moet dat zó met zijn kerk- visitatoren omspringt! Van een verslaggever ZEIST De directeur van het zen dingshospitaal te Djoemoe, in het binnenland van Suriname, de Ne derlandse arts dr. Albert de Nooy, voelde zich bedreigd door de bevol king, die hem de schuld gaf van het overlijden van een vrouw in het hospitaal. Hij heeft daarom zijn post verlaten. Inmiddels heeft de bevolking de klacht tegen dr. De Nooy Ingetrokken. Dr. De Nooy meldde de leiding van de medische zending de evangeli sche broedergemeente te Paramari bo de dreigende houding van de bevolking, waarbij de klacht terug middellijk het hospitaal te sluiten en de Nederlandse leden van de staf naast dr. De Nooy de ver pleegsters Janny van de Kamp en Jeanette Schutte naar elders over te brengen. De dag na de sluiting, van het ziekenhuis kwam het beraad van de bevolking, waarbij d eklacht terug genomen werd. Direct daarna zijn beide verpleegkundigen terugge keerd. Dr. De Nooy bleef echter nog in Paramaribo om de zaak in Djoe moe niet te forceren. Dr. Miep Dekker, die ook aan de Suriname- rivier werkt (Djoemoe ligt diep in het Surinaamse bosland, waar Pikin Rio en de Grand Rio in de Surina- merivier samenstromen) heeft voorlopig de verantwoordelijkheid voor het medische werk in dit ge bied op zich genomen. Achtergrond van de moeilijkheden schijnt een gezagscrisis onder de Saramankaners (bosnegers) te zijn. KERK/BINNENLAND [p H Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN 'Ik vind het ontzaglijk fijn dat in de synode her vormden van alerlei modaliteiten op niveau met elkaar bezig zijn over de grote vragen van het kerk-zijn. Naar ieder die Christus be lijdt moet je luisteren'. Dit zei ds G. Spilt, de nieuwe preaeses van de generale synode der hervormde kerk gisteren in een kennisma kingsgesprek met de pers. Ds Spilt behoort tot de gerefor meerde bond in de hervormde kerk ('de bevordering van de reformato rische prediking sta ik zonder meer voor'), al toont hij zich niet zonder UIT kritiek op de bond. 'Ik vind het jammer dat de verhoudingen plaat selijk vaak zo moeilijk liggen en ben er blij mee dat in Ede waar ik predikant ben het gesprek met de Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gc?(uurd naar: Secreiari'. '.InoCt!. Trouw/ Kwartet. iV-.V.t er;';:m. F wc. i.f naarn van de scbi.jver vermeld. buitengewone wijkgemeente op gang gekomen is'. Ds. Spilt hoopt ook dat de gesprek ken tussen het synodemoderame en de richtingsorganisaties in de her vormde kerk worden voortgezet. Vrouw-in-ambt Hoe staat ds Spilt tegenover de vrouw In het ambt, vooral na voor het eerst een vrouw in het, modera- men van de synode is gekozen (mevrouw mr J. A. van Ruler-Ha melink) Ds. G. Spilt VAN LEZERS 'Voor mezelf meen ik veiliger te blijven bij de aanwijzingen die Paulus inzake het ambt heeft gege ven. Dat neemt niet weg dat als ik vrouwelijke ambtsdragers in kerke- "OlitlCk lijke vergaderingen ontmoet, ik hen aanvaard als wettig gekozen'. over de inkrimping van het aantal predikantsplaatsen dat zou het ge meenteleven erg schaden. Mededeling Omdat we voor deze rubriek meer brieven ontvangen dan we, gelet de beschikbare ruim te, kunnen -plaatsenis het prettig wanneer inzenders ons hun volledig adres laten we ten: hét is ons dan mogelijk in voorkomende gevallen hun bijdrage terug te sturen. Secr. Hoofdred. De landbouwprijzen Met verontwaardiging hebben de landbouwers en de tuinders verno men dat de heren ministers van landbouw tevreden zijn met een prijsverhoging van negen procent voor een deel van de landbouwpro- dukten. De betrokken ministers zijn tevreden, de producenten zeer ontevreden en terecht. De totale onkosten in de landbouw zijn ge stegen met twintig procent door de enorm gestegen prijzen van olie, kunstmest, bestrijdingsmiddelen, HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11, Rotter dam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leiden. Tel 071-31441. Postbus 76. DORDRECHT: Scheffersplein 1, Dor drecht. Tel. 078-33370. Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25. Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. huren, arbeidslonen, loonwerk enz. om dan maar te zwijgen over het algemeen levensonderhoud. Ieder een die loon of salaris ontvangt wordt ieder jaar beter betaald, de inflatie wordt gehonoreerd, plus een verhoging. De hardwerkende en vele uren makende land- en tuin bouwers worden getrakteerd met een achteruitgang (van plus minus 17.000,—). En de boer hij ploegde voort, op hoop van zegen, welke hem wordt onthouden door de overheid. Zij zijn het die de bevol king en niet alleen de eigen bevol king moeten voeden. Moet er weer een oorlog komen om te begrijpen wat het betekent voldoende voedsel te hebben voor de bevolking? Ster ven en nog niet voldoende mensen van de honger? Burgers van ons land, regering en Kamer met hun goed betaalde baantjes, gebruik a.u.b. uw oren en ogen en uw begrip om te horen en zien en te begrijpen wat er aan de hand is. Assendelft H. Verkuyl Kritiese leraren In uw blad van 17 februari jl. trof mij een artikel over een groep Kri tiese Lereren. Die hebben ontdekt dat 'de winstberekeningen ten dienste van de appel- en perenver kopers niet alleen geschikt waren om de kunst van het optellen en aftrekken (op school) te oefenen, maar tussen de bedrijven door de leerlingen ook hebben voorbereid op een maatschappij waarin het streven naar winst een niet onbe langrijke drijfveer is'. Vlak boven dit artikel een vier koloms adver tentie: 'Wereldprimeur op de RAI BMW 1502, een volbloed BMW voor de prijs van 12.876,ine. BTW'. Misschien dat we via de rekenarij van de Kritiese Leraren gaan denken, die BMW zo goed als voor niets te krijgen. Tel uit dan je winst! In leder geval: wat bepaalde groepen uit de samenleving willen weren, wordt er langs andere wegen weer ingepompt; en dat ge beurt dan in één en dezelfde krant. Trouwens, zouden die kritiese Lera ren zich allemaal per fiets voortbe wegen? Zaandam J. v. d. Hoeden Amerikaanse bases Op de voorpagina van Tr.-Kw. van 17.2.75 staat een foto van kinderen uit Phnom Penh (Cambodja), voor wie vanuit Thailand voedsel en mu nitie wordt aangevoerd. Zo blijft de IJSA de koloniale oorlogen in Indo- China aan de gang houden. Je eer ste reactie na zo'n bericht is: kan de progressieve regering van Thai land nu nog die Amerikaanse bases niet kwijt? Maar dan bedenkt je hoe taait die dingen zijn. Portugal en Griekenland zijn ze ook nog niet kwijt en wij zitten ondanks onze progressieve regering ook nog met deze voor milieu en mensenleven gevaarlijke toestanden opgescheept, Amsterdam D. Veenstra Dzn Oecumene Hoe staat u tegenover de oecume nische beweging en tegeover de contacten met de rooms-katholieke kerk? Ik vind de oecumenische beweging van belang. De kerkenconferentie in Lunteren heb ik ondergaan als een gebeurtenis. De ontmoeting moet je niet uit de weg gaan, mits er de bereidheid Is zich samen te stellen onder het evangelie. Ik hoop ook dit najaar naar de assemblee van de wereldraad van kerken in Nairoble te gaan. Natuurlijk zijn er wezenlijke verschillen. Voor de één zijn die sprekender dan voor de ander. Voor mij zijn de verschillen met de rooms-katholieke kerk van grote betekenis, voor anderen in de hervormde kerk minder. Dan spreek je er samen over en je groeit als kerk naar een standpunt. Financiën Hoe denkt u over de financiële toestand van de kerk? Ik ben blij dat de actie Kerkbalans ook dit jaarw eer geslaagd is en ik hoop dat het blijft lukken, de men sen aan te spreken op hun verant woordelijkheid. Ik maak mij zorgen Hoe staat u tegenover het politieke spreken van de kerk? Ik was indertijd lid van de synode toen deze het kernwapenrapport aanvaardde. Dat was toen ook een proces van naar elkaar toegroeien. Ik sta nog altijd achter dat rapport. De kerk heeft toen mijns inziens terecht van uit haar belijden ge sproken. Als het om politieke uit spraken gaat is het voor mij belang rijk waar de vraag vandaan komt. Wanneer bijvoorbeeld kerken in Afrika ons om een uitspraak vragen mogen wij ons aan een dergelijke vraag van mede-christenen niet onttrekken. Verder vind ik het be langrijk waar het antwoord van daan komt. Het politieke spreken van de kerk zou moeten voortko men uit een samen als discipelen van Christus luisteren naar het evangelie. Hoe duidelijker de relatie tot deze bron is, hoe groter gezag dit spreken zal blijken te bezitten. Küng, die theologie doceert aan de universiteit van Tübingen, zei dins dag dat hij in de loop van de dag het officiële document van het Vati- caan en de Duitse bisschoppencon ferentie verwachtte. Een woordvoerder van de bisschop pen, die bijeen zijn in Bad Honnef aan de Rijn, weigerde commentaar op de zaak Kueng. Wel liet de woordvoerder blijken dat de voorzitter van de conferen tie, kardinaal Doepfner, op korte termijn een verklaring over deze aangelegenheid wil uitgeven. De vatikaanse congregatie van de geloofsleer heeft reeds lang een ge heim onderzoek op gang gebracht Termijn De praeses van de hervormde syno de wordt voor één jaar gekozen en kan in het totaal viermaal herbe noemd worden. Ds Split's termijn als synodelid loopt eind 1976 af. Het is echter kerkordelijk mogelijk dat de synode hem, ook als hij geen synodelid meer is, nog weer als praeses kiest. Dat was ook met de vorige synodepraeses ds J. C. H. Jörg het geval. Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN De hervormde synode heeft besloten verder te gaan met de Stichting Mechanische Registratie en Administratie (SMRA). Hieraan ging een techni sche discussie vooraf over eventuele andere, goedkopere mogelijkheden van ledenadministratie. Veel goede woorden werden toege zwaaid aan de hervormde gemeente van Rotterdam-Zuid, die een eigen systeem heeft opgebouwd met een commercieel computerbedrijf. Toch zag de synode dit niet als een haalbaar alternatief voor de hele kerk. In Rotterdam-Zuid wordt veel geld verslindend voor- en nawerk door vrijwilligers gedaan, In de meeste andere gemeenten is dat niet mogelijk. Verder heeft Rotter dam-Zuid een passief en dus veel minder handelingen vergend leden bestand van zeventig pet. Landelijk bezien is dit percentage slechts veertig, Ir. H. Mulder, voorzitter van de stichting SMRA, erkende dat Rot- terdam-Zudd de mogelijkheden van het bevolkingsregister 'uiterst be kwaam' benut. Hij zegde toe dat gemeenten waar ook als in Rotter dam-Zuid de mogelijkheden van vrijwillige diensten aanwezig zijn desgewenst speciale faciliteiten van de SMRA zullen kunnen krijgen. Hans Küng Van een onzer verslaggevers GRONINGEN De universiteits raad zal als een desbetreffend advies wordt opgevolgd maatre gelen nemen om de universiteit toegankelijker te maken voor ge handicapten. Motto is dat het hoger onderwijs voor Iedereen toeganke lijk moet zijn. Dus ook voor gehan dicapten. Het komt voor dat licha melijke handicaps dit bemoeilijken of onmogelijk maken. Een werk groep heeft enkele aanbevelingen in een rapport opgesteld. DRIEBERGEN De hervormde synode is gisteren akoord gegaan met de door de Groningse profes sor dr. A. Geense geschreven nota 'De vrijheid van de christenen en de rechten van de mens'. De no ta moet nog een keer herschreven worden en de eindtekst wordt door het breed moderamen van de synode vastgesteld. De synode verwacht (althans hoopt) dat het stuk een bijdrage zal leveren voor de voorbereiding van de vijfde assemblee van de wereldraad van kerken die eind dit jaar in Nairobi wordt gehouden. Het stuk (waarover we gisteren uit voerig berichtten) moet zowel ln het kon takt met andere buitenlandse kerken als binnen de plaatselijke gemeenten in ons land gaan func tioneren. er ln Nairobi straks met het stuk zal gebeuren. Haar twijfel werd ge deeld door ds H. Binnekamp uit Maarssen, die het document twee slachtig vond. Hij meende dat het onvoldoende steun geeft aan groe pen als Licht in het Oosten en Amnesty International, die zich ac tief inzetten voor de mensenrech ten. Niet royaal Twijfel Op dat punt bestond blijkens de discussie in de synode enige twijfel. Diaken mevrouw L. M. Vroom uit Middelie vond het stuk nogal vaag. Zij zei zelfs dat het 'weinig handen en voeten heeft'. Ze vroeg zich af wat ze er in de gemeente als dia ken mee aan moest, omdat het haars inziens te weinig op de actu ele situatie ingaat waarin een ker kelijke gemeente zich bevindt. Ze vroeg zich trouwens ook af wat Ds. P. Kloek uit Soest vond dat de nota te weinig royaal was tegeno ver de bevrijdingsbewegingen. Te recht gaat het rapport volgens hem uit van onze eigen bevrijdingsstrijd, waarin de hervormde kerk eertijds ook nog een zekere rol heeft ge speeld, maar nu toont de nota toch weer dat het ons moeilijk valt, de bevrijding van de derde wereld juist te verstaan. De Groningse prof. dr. P. J. Ro- scam Abbing vond de invalshoek, van waaruit het stuk geschreven was, onbevredigend. Eigenlijk had het stuk niet geschreven moeten zijn vanuit de vrijheid van de christen maar vanuit de naasten liefde. Omdat het stuk spreekt al leen van de rechten van de mens en niet ook van de plichten van de mens, noemde prof. Roscam Abbing de nota 'liberaal'. Tevredenheid Naast de kritiek bleek er ook be langrijke tevredenheid over het stuk bij de synodeleden te bestaan. Prof. dr. H. Berkhof noemde nota inhoudrijk, verrassend en niet-tra- dltioneel. Hij vergeleek het stuk met een maggi-blokje dat je eerst een tijdje in het water moet leggen voordat je het kunt consumeren. Zo zou volgens prof. Berkhof dit stuk van zijn collega Geense eerst eens door een vaardige journalist be werkt moeten worden. Bij de tevredenheid van prof. Berkhof sloot zich ook de scriba van dr. A. H. van den Heuvel zich aan. Hij gaf toe dat het onder havige stuk de hoofdmoot zal zijn bij de ontmoeting tussen de her vormde kerk en de oecumene in Nairobi. Maar hij toonde zich dank baar dat dit stuk tenminste einde lijk eens niet de lof-trompet steekt van onze Westerse vrijheid. 'Het stuk blaast de blokfluit', aldus dr. Van den Heuvel. Hij zed nog dat hoe mooi het stuk ook zou zijn, de hervormde kerk in Nairobi in geen geval een negen plus zal kunnen verwachten. Het stuk zal eerst van de tafel worden geveegd, verwacht hij. Waarschuwing Prof. Geense waarschuwde ln zijn antwoord aan de synode dat de hervormde kerk niet achter elke bevrijdingsbeweging kan staan. Hij legde de nadruk erop dat de kerk zich moet verzetten tegen een on voldoende doordacht activisme. Wij kunnen niet namens de onderdruk ten spreken, aldus prof. Geense wel kunnen we naar de onderdrukten proberen te luisteren. TÜBINGEN De rooms-katholieke theoloog Hans Küng heeft verklaard dat het vatikaan heeft besloten hem een publikatiever bod op te leggen wegens zijn omstreden denkbeelden over de on feilbaarheid van kerk en paus. naar twee bekende werken van Küng, het boek 'De kerk' uit 1967 en 'Onfeilbaarheid, een onderzoek' uit 1971. Het vatikaan heeft de nu 46-jarige Zwitserse theoloog beschuldigd van het negeren en valselijk interprete ren van de leer van de kerk. Küng heeft van het begin af aan aangedrongen op een 'rechtvaardig en eerlijk proces' in het vatikaan, waarop hij zijn inzichten zou kun nen verdedigen. KLOOF De bank in het wachtlokaal k hard. Voorover zat hij naar J krant te staren die iemand op®1 grond achtergelaten had. Nien S was nog op de gedachte geko om hem op te rapen en ook hij die ingreep voor zichzelf nog overwogen. De pagina, die r onder zijn ogen lag, vertoonde merkwaardige tekening, die v namelijk bestond uit een duid e( met de hand getrokken cirkel bijna de gehele pagina besloeg het eerste gezicht deed de c denken aan een inmense a] [J maar de uitholling waar de stei ingeplant, ontbrak. Misschien het meer op een sinaasappel. I realiseerde hij zich waarom hij vruchten dacht. De tekenaar enkele horizontale lijnen aa bracht die deden denken aan eCj wijdige sneden om zodoende p ken te krijgen. Op inventieve v was telkens in die plannen iets een illustratie of een aantal w den aangebracht. De grootste senruimte was ingenomen door foto, waarop tegelijkertijd flatsfei oude stadhuizen voorkwamén, nr dat kon hij slechts vaag or scheiden, want hij had zijn lee vergeten. Toen hij op dit punt zijn waarnemingen gekomen meldde zich rechts van hem jongeman. Hij zei nogal abrupt, u nou wat dat ls? Hij was al blij dat hij er geen 'opa' aan voegde, maar schudde toch stilz 1; gend het hoofd. Eerlijk gezegd de hij ook helemaal niet weten het was. Voor hem was het goe<P Voor hem was het een uit de 1 pols getrokken cirkel en daar st- van alles in en wel op zijn ma getekend dat hij er met pl< naar kon kijken. Intussen was hulpvaardige knaap naast hen begonnen. Hij wist er niets nW van want hij had zich al melj voorgenomen om er niet echt i te luisteren. Toen de jongeq' hem vragen begon te stellen de tekening werd het hem te tig. Hij stond op, mompelde van dat hij weer eens verder m en verliet de wachtkamer. Ac hem hoorde hij nog roepen dat bijna aan de beurt was, maar was toch totaal vergeten waari hij aan het loket zich zou heb! moeten melden. En buiten was heerlijk. NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Nijkerk: J. C. Seint, man te Putten: te Eexta: G. Rebel te Eiim; te Ede: T. Lekl kerker te Leerdam; te Noordh< (toez.) J. L. Ravensloot te Oosj meer-Eestrum: te Moerkapelle n Schelluinen: G. C. de Jong, kaPl te Dordrecht; te Nijbroek: J. E. Nicolai, band. te Utrecht; te Bai veld: J. van de Velden te Woerdt te Akkorwoude ca.: L. Westlanx Meteren en Est; te ZwijndreoM: Post te Arnemiudden. Aangenomen naar Hulzen: L. Nieuwpoort te Nunspeet; naar 1 perweld(toez.) dr. L. van Ui tingsveld te Groningen; naar Ou telijk Flevoland (Dronten)e Schukken te Beesdnaar Zevenl zenC. Vermeulen te Grijpskeric Bedankt voor Katwijk aan Zee:' C, A. Tukker te Kamerik. GEREF. KERKEN Beroepen te Zwartsluis: H. van burg te KootstertiUe. GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Rijnsburg: W. Pou\ se te Ureterp. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Rotterdam W: W. ge te Oosterland. Bedankt voor Goudswaard: Chf d. Poel te Yerseke. GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Rhenen: J. de Groot^ Rijssen. Evangeline Walton, ARAWN, h van de onderwereld, naar het B j binogion, uit de Tintagelreeks. I geverij Bert Bakker. Den Haag, blz., ƒ13.90. Het Mablnogion is een verzan naam van vier oeroude sag van Keltische oorsprong, spreekt van de 'vier takken' het Mabinogion, spelend in Wa en ook in Ierland. Het hierboï genoemde boek is een bewerk van de eerste tak. De bewerk van de tweede tak zal verschiji onder de titel De kinderen v Llyr. Bewerkingen van de over 'takken' staan op het programr De vertaling is van Helen Knopp De Amerikaanse schrijfster dri haar werk op 'aan een meisje, hield van alles wat Keltisch magisch was.' Hoezeer deze wer op de verbeelding werken kan wijst bij ons de oude dichter Roland Holst. Op zijn voetsp zullen vele lezers zich in deze ev boeiende als ingewikkelde verhal willen verdiepen. Zij zullen inste men met de woorden van schrijfster in haar nawoord: 'to we bijgelovig genoeg waren om aarde als heilig te zien en haar godin te aanbidden, toen deden niets dat haar schone toekomst k vernietigen, zoals nu helaas wel geval is.' Zo krijgt het hedendao romantisch verlangen de bitt< bijsmaak, die het aan het beg van de negentiende eeuw mis maar die we in het dichtwerk v Roland Holst al duidelijk kunn waarnemen. C.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2