opera-avondje uit
Renato Capecchi
Grote partij opium
in beslag genomen
•Saie zang van
iila Armstrong
VARA-matinee
Istavond Vrienden
Nationale Ballet
ijHL
A
'Onder het Melkwoud':
eenvoudig menselijk
en daardoor erg mooi
Ravels sprookje in
optimale weergave
Jaarvergadering Geref. Organistenvereniging
Julian Huxley
overleden
P. G. Wodehouse
overleden
Goederenloods
in as: schade
van 3 miljoen
Personalia
SSL
Christen-democraten
laken onderdrukking
vrijheden in Spanje
Vondeling
terug uit
M.-Oosten
I
(VARTET MAANDAG 17 FEBRUARI 1975
BINNENLAND-KUNST
11
N. Degens
IAM Een avondje uit met Renato Capecchi; dat is het wei wat de Nederlandse Opera
ld biedt via de uitvoeringen van 'De kapelmeester' van Cimarosa, en 'Een wissel voor een
ran Rossini.
ii Italiaanse bariton Ca-
zich de laatste jaren
t toe op het geven van
|ne man shows', en op
n van kleine opera's,
alleen aan de gang is.
met het typeren en
jrodiëren van opera-stij-
«bijzonder amusant. Met
rennis van het repertoi-
latgroot acteertalent, weet
ïombinatie met zijn nog
.dabele stemkwaliteiten,
leial programma te bren-
S goede smaak en geest
;nneer hij anderen, die
■er zijn acteertalent en
ig beschikken, als regis-
ijn inzichten moet laten
n?oopt het vanwege zijn
lusiasme weieens uit de
lelijk te merken aan de
ran 'La cambiale di ma
lde huwelijks-wissel)
van de Operastudio met
Symfonie Orkest on-
Vonk. In deze vroege
iossini, waarin regisseur
ilf nog de rol van de
Canadese koopman
gebeurt zo weinig.
dat de verleiding om er teveel van
te maken groot is.
Overdrijving
Capecchi kon die verleiding niet
weerstaan, en hij kon ook zijn me
despelers niet voor overdrijving be
hoeden. Hijzelf ontkwam er ook
niet aan. Muzikaal is aan het stuk
niet erg veel te beleven, al komen
-er al wel een paar 'ensembles' in
voor die vooruitlopen op wat Rossi
ni op dit gebied in zijn latere
meesterwerken zou laten horen.
Wat de vocale vertolkingen betreft
was er één zeer opmerkelijke uit
springer: Willem Laakman die met
een in alle registers fraai klinkende
stem en met een markante voor
dracht de rol vertolkte van Tobia
Mill, die zijn dochter wil uithuwe
lijken.
Vóór de pauze had Capecchi het
rijk alleen. Dat wil zeggen, dat hij
als 'maestro di cappella' met een
gedeeltelijk op het toneel gezeten
orkest, de rol vertolkte van de ka
pelmeester die zingend een orkest
dirigeert. Het is een amusant vo
caal-instrumentaal duet, dat vaak
ook in concertvorm wordt opge
voerd. maar dat beter voldoet als
het goed in scène is gezet. Capecchi
deed het meesterlijk, en het orkest
speelde (in dubbele betekenis) uit
stekend met hem mee.
Het publiek heeft zich vrijdagavond
bij de première in de Amsterdamse
Stadsschouwburg best geamuseerd.
En dat zal ook wel het geval zijn
bij de volgende voorstellingen die
gegeven worden op 17, 19, 24 en 25
februari en 2 maart in Amsterdam,
op 21 en 22 februari in Schevenin-
gen, op 27 februari in Utrecht, en
op 4 maart in Rotterdam.
H
ic. Kort
DAM De VARA-matinee, die aanvankelijk wat het pro-
■f betreft, een geheel Franse aangelegenheid had zullen lezin-en Daarbij Dro-
werken van Pierné, Rauré, Ibert en Ravel, onderging beerde hij steeds" de wetenschap
ingrijpende wijziging, waardoor het werk van de eerste
jn te vervallen. Daarvoor in de plaats kwamen twee wer-
seëenjamin Britten: De Four Sea-interludes, uit zijn opera
(1944) en 'Les Illuminations' (1939) voor sopraan
Jrkest.
LONDEN (Reuter) De Britse bio
loog Sir Julian Huxley is zaterdag
in zijn woning in Londen, overle
den. Hij is 87 jaar geworden.
Sir Julian, een oudere broer van de
in 1963 overleden schrijver Aldous
Huxley, genoot wereldfaam als we
tenschapsman en humanist. Hij
schreef veel. hield radio-praatjes en
Ird der zaak hebben de
leen programmatisch ka-
jarvoor de zee in maan-
storm etc. model heeft
Vitten heeft er alle gehei-
rtijn veelkleurige orkestra-
kipn besteed met als resul-
evt fraaie klankstukken, die
n^neer waardeer in de oor-
pi e entourage van de ope-
v concertmuziek-sec.
inations' is een liederen-
arvoor Britten een aantal
n Arthur Rimbaud heeft
ti it diens gelijknamige ge-
v idel.
ring van 'Les Illuminati-
te ik met gemengde gevoe-
ehoord. De zangeres in
Engelse sopraan Sheila
stheeft een prachtige
gave techniek en een
iefde voordracht. Tot zo-
<es in orde. Juist daarom
betreuren dat het strijk-
ot veel te grote bezetting
daardoor de stem veelal
;edrukt. Voeg daarbij, dat
i was nagelaten de tek
sten af te drukken, maar dat zelfs
een korte inhoud niet in het pro
gramma te vinden was. Alleen de
kenners in de zaal wisten, waar het
over ging. hetgeen toch waarlijk
niet de bedoeling van deze mati
nees kan zijn.
Ravel
Na de pauze van Ravel Cinq Mélodies
Populaires Grècques, opnieuw prach
tig gezongen door Sheila Arm
strong, omlijst door Alborado del
Gracioso en Rapsodie Espagnole
van dezelfde componist.
Jean Fournet dirigeerde deze mid
dag het Radio Filharmonisch Or
kest, waarbij hij niet kon verber
gen, dat zijn affiniteit met Ravel
oneindig veel groter is dan met
Britten. Zijn degelijke vakmanschap
leek eerst na de pauze de ware
bezieling te krijgen, hetgeen ook ki
de reacties van het publiek tot
uiting kwam. Het enthousiaste
langdurige applaus na de Cinq Mé
lodies en de Rapsodie had men
voor de pauze niet gehoord.
toegankelijk te maken voor een
breed publiek. Dat leverde hem de
titel van 'Brits volksgeleerde" óp.
Julian Huxley werd in 1887 geboren
als zoon van de leraar en uitgever
Leonard Huxley. Hij groeide op in.
een gezin met grote belangstelling
voor kunst én wetenschap, Julian
kreeg zijn opleiding aan de be
faamde instellingen van Eton en
Oxford. In 1946 werd hij de eerste
directeur van de UnesCo, de organi
satie voor onderwijs, wetenschap
en cultuur van de Verenigde Naties.
In 1958 verhief koningin Elizabeth
hem in de adelstand.
loans W.
Ledeboer
INNINGEN Twintig jaar geleden werd in Den Haag de
ig Vrienden van het Nederlands Ballet' opgericht. De
nu 'Stichting Vrienden van het Nationale Ballet' en dit
3 ballet vierde het tweede decennium van zijn Haagse sup-
lub niet alleen met een nieuwe choreografie, '5 Spheres'
van Woerkom, die vorige week dinsdag in de Koninklijke
iurg werd uitgebracht, maar ook met een feestavond in
is-theater, waarvan het programma een paar interessante
it de balletgeschiedenis bevatte.
-ij t
een heruitvoering, na
tien jaar, van de derde
'La Bayadere' van Petipa
:k van Minkus. speciaal
gelegenheid ingestudeerd
uit Rusland overgekomen
lhamtsheva. La Bayadere is
van de mooiste balletten
rja. Het dateert uit 1877,
voor de tijd van de klas-
be'orden Tsjaikowsky-ballet-
nalcl Crichton en Mary
ihrijven er in hun Dictio-
Modern Ballet dan ook
el lord over. De componist
oen zij in een enkele regel
gehoorzame broodcom-
van wie Pugnie en Minkus
de minst onwaardigen wa-
La Bayadere is als ballet-
r 'ergeten, alleen de derde
lltjdt nog als zelfstandig werk
omdat de avonturen van
ir in het schimmenrijk
choreograaf Petipa een ex-
iren voor een echt 'ballet
Vn ballet blanc had geen
iel dan door de uiterst een-
witte costuums de toe-
alle bewegingen van de
ai )e
5«li(
dansers en daarmee dus hun vaar
digheid tot in de finesses te tonen.
In feite is een abstract danswerk
met tot het uiterste opgevoerde vir
tuosities
In dit geval hoogst aantrekkelijk
door de pas de deuz van MRIA
Aradi en Sandor Nemethy en door
een goed gedisciplineerd corps de
ballet, dat geheel bestaat uit zeer
jonge dansers.
Met 'Agon' van Balancine op mu
ziek van Strawinsky werd een ver
dere trap van balletontwikkeling
getoond. Ook hier een mooie pas de
deuz. gedanst door Susan Loehr en
Francis Sinceretti. Als slotballlet
het ontroerende mooie Adagio
Hammerklavier van Hans van Ma
nen op het Adagio uit de Hammer-
klaviersonate van Ludwig von Beet
hoven in de interessante, zeer lang
zame. planovertolking van Eschen-
bach.
Na afloop was er in de foyer van
het Circus Theater een receptie,
waar artistiek directeur Rudi van
Dantzig van het nationale ballet de
'vrienden' dankte voor hun steun
en toewijding aan het ensemble.
NEW YORK (UPI, Reuter)
De Britse schrijver P. G. Wode
house is eind vorige week over
leden. Hij was 93 jaar en stierf
in een ziekenhuis op Long Island
bij New York aan de gevolgen
van een hartaanval.
Wodehouse was een vruchtbaar au
teur. Hij schreef in zijn lange leven
meer dan tachtig romans en enkele
honderden korte verhalen. Hij was
de schepper van Bertie Wooster en
de perfecte butler Jeeves. Zelf be
schreef Wodehouse. zijn boeken als
'muzikale comedies zonder muziek'.
Zij beschrijven meestal de vroegere
deftige stand in Engeland met zijn
exentrleke figuren, die door dik en
dun ridderlijk blijven. Naar schat
ting zijn van zijn boeken meer dan
twintig miljoen exemplaren In om
loop.
Pelham Grenville Wodehouse werd
op 15 oktober 1 81 geboren in het
Engelse Guilford. Zijn vader was
ambtenaar. In 1904 ging hij voor
het eerst naar de Verenigde Staten
waar hij zijn eerste bekendheid als
schrijver vergaarde met verhalen in
de Saterday Evening Post.
Wodehouse was in 1940 in Frank
rijk toen dat land door de Duitsers
werd bezet. Hij werd gearresteerd
en naar Duitsland overgebracht. In
1941 begon hij met radiopraatjes
vanuit Berlijn, waarin hij op hu
moristische wijze zijn ervaringen
als gevangene beschreef. Dit optre
den van Wodehouse wekte veront
waardiging. omdat velen zo'n sa
menwerken met de nazi's onaan
vaardbaar vonden. Na de oorlog
werd de schrijver wegens deze radio
uitzendingen in Frankrijk onder
huisarrest gepiaatst. In 1947 ging
hij naar de Verenigde Staten terug.
In Engeland is hij niet weer terug
geweest.
Van een verslaggever
ROERMOND Voor ongeveer
drie miljoen gulden schade is zon
dagmorgen aangericht door een
brand in de geheel gevulde goede
renloods van de spoorwegen in
Roermond. De schade aan het ge
bouw zelf wordt op een miljoen
geschat, die aan de erin opgeslagen
goederen op ongeveer twee miljoen.
De politie heeft vastgesteld dat er
vóór de brand in de loods is inge
broken: er was een ruit ingegooid
en twee brandkasten waren met
snijbranders bewerkt. Het kon ech
ter niet meer vastgesteld worden of
de oorzaak van de brand in deze
inbraak gezocht moet worden. Aan
vankelijk leek het er gistermorgen
op dat de brandweer de helft van
de loods zou kunnen behouden,
maar het vuur greep zo snel om
zich heen dat de loods al spoedig
als verloren moest worden be
schouwd. De loods was gevuld met
goederen die Van Gend en Loos
vandaag had moeten rondbrengen.
-e y.
*.v.
De verkoolde resten van de goederenloods van de Nederlandse Spoorwegen, welke zondagochtend om
streeks v(jf uur in vlammen opging.
Eindhovense politie verricht zes arrestaties
Van een verslaggever
EINDHOVEN De Eindhovense gemeentepolitie heeft zaterdag
avond in samenwerking met enkele andere korpsen en de Belgi
sche rijkswacht 40 kilogram ruwe opium in beslag genomen. In
verband daarmee zijn zes aanhoudingen verrichte. De politie vei^
wacht dat in de komende dagen nog meer arrestaties zullen vol
gen. Ook beschikt de politie over aanwijzingen dat een nog grote
re partij opium in omloop is.
De in beslag genomen opium verte
genwoordigt een waarde van
140.000 gulden. Tot heroine versne
den, beloopt de waarde van de par
tij ruim twee miljoen gulden. De
opium werd aangetroffen in de ba
gageruimte van een personeenauto
die geparkeerd stond in Valkens-
waard. Ongeveer gelijktijdig-werden
in een café in Valkenswaard drie
mannen aangehouden, de Eindho-
venaren J van den B. (31) en Th.
van P. (21) en P. H. (29), zonder
vaste woon- of verblijfplaats.
In zijn woning in Eindhoven werd
omstreeks dezelfde tijd de 28-jarige
A. M. aangehouden. Alle vier zijn
bekenden van de politie. Gisteren
werden nog mej. E. W. (20) en E.
de V. (21). beiden uit Waalre. gear
resteerd. In Waalre werden in een
schuurtje ook twee glazen potten
met 900 gram cocaïne ter waarde
van 8000 gulden gevonden.
De zaterdag aangehouden arrestan
ten bleken bij huiszoeking te be
schikken over vuurwapens en over
elektronische afluisterapparatuur
waarmee de bewegingen van de po
litie werden gevolgd.
De politie heeft sinds december de
gangen van de zaterdag aangehou
den verdachten nauwlettend nage
gaan. Hun namen werden genoemd,
toen de Belgische rijkswacht tever
geefs probeerde te voorkomen dat
vijf kilo ruwe opium werd verhan
deld. Het is de politie nog niet
duidelijk of er sprake is van een la
lange tijd naar Nederland lopende
opiumaanvoer.
In Algiers heeft de politie zaterdag
bekend gemaakt dat zij een inter
nationale hasjiesh-smokkelbende
heeft opgerold. Onder de 99 arres
tanten bevinden zich 16 Nederlan
ders. De chef van de Algerijnse
recherche zei dat tegen de smokke
laars 'bijzonder streng' zal worden
opgetreden. Hij sloot de mogelijk
heid niet uit dat enkele belangrijke
figuren de doodstraf zullen krijgen.
De namen van de arrestanten zijn
niet vrijgegeven. Er werd 3100 kilo
gram hasj ter waarde van 30 mil
joen gulden in beslag genomen. De
onderhandelaren waren volgens de
Algerijnse politiechef onder meer
in Rotterdam en Amsterdam actief.
Onderscheidingen Benoemd tot
commandeur in de Orde van Oran-
je-Nassau: mr. A. Blom. voorzitter
van de centrale raad van beroep, te
Utrecht, en tot ridder in de orde
van Oranje-Nassau: J. Ranselaar,
te Den Haag, hoofd van het bureau
organisatie en planning van de staf
afdeling beleid en beheer van de
algemene inspectie van het korps
rijkspolitie.
Van een verslaggever
DEN HAAG De Europese Unie
van christen-democraten, die vrij
dag en zaterdag in Den Haag ver
gaderde. heeft geprotesteerd tegen
'de onderdrukking van de politieke
vrijheden in Spanje'. De Europese
christen-democraten hopen, dat de
verkiezingen in het buurland Por
tugal op 12 april 'in volledige vrij
heid' kunnen worden gehouden.
De christen-democratische afge
vaardigden uit tien Europese lan
den waren twee dagen bijeen in de
rolzaal van de Ridderzaal onder
voorzitterschap van Kai -Uwe von
Kassei. vice-voorzitter van de
Westduitse Bondsdag. Van Neder
landse zijde namen aan de verga
dering deel: Andriessen De Zeeuw,
en Kleisterlee (alle drie KVP) en
Kruisinga, Scholten en Oliemans
(alle drie CHU).
Van een verslaggever
SCHIPHOL Tweede Kamer-voor
zitter dr. A. Vondeling Is gistermid
dag teruggekeerd van een reis van
een week naar Marokko. Algiers.
Tunis en Libië. De heer Vondeling
maakte deel uit van een delegatie
van de socialistische internationale.
De meeste tijd werd volgens dr.
Vondeling besteed aan een gedach-
tenwisseling over de Israellsche-
Arabische-Palestijnse strijd en de
mogelijke oplossing daarvoor. 'Ik
heb niet gemerkt van een echt
anti-Nederlandse stemming in de
vier landen die ik bezocht heb.
Zelfs in Libië niet. het land dat het
meeste krasse standpunt in de Pa
lestijnse kwestie inneemt. Je zou
bijna kunnen zeggen dat de West-
europese landen op één hoop ge
gooid worden', aldus dr. Vondeling.
Op de vraag of hij tijdens de ge
sprekken het Nederlandse stand
punt in deze zaak nader heeft toe
gelicht, antwoordde hij: 'Wij kwa
men daar als kritische luisteraars.
Wij wilden de problemen daar af
tasten. maar een enkele maal had ik
de indruk dat men dat toch wel
wist te waarderen'.
De delegatie heeft kunnen consta
teren dat er veel belang wordt ge
hecht aan een samenwerking met
West-Europa'. 'Deze landen zeggen:
wij hebben olie en gas aan te
bieden, waarvan West-Europa te
weinig heeft. West-Europa heeft
kennis aan te bieden waarvan wij
te weinig hebben'. De heer Vonde
ling, had de indruk dat deze landen
niet van plan zijn in de huidige
situatie opnieuw een olie-embargo
als pressiemiddel te gaan hanteren.
door André Rutten
DEN HAAG Carol Linssen, acteur van de toneelgroep 'De Ap
pel', heeft nu ook zijn avond solotoneel. Het programma erbij zegt,
dat hij 'Onder het Melkwoud' van de Ierse dichter Dylan Thomas
vertelt. Dat klopt wel, maar toch.
Residentie Orkest onder Van Otterloo
DEN HAAG Anthon van der Horst, Bartók en Ravel leverden
de ingrediënten voor het vijfde keuzeconcert van het Residentie
Orkest. Het ziet ernaar uit, dat men met deze serie een geslaagde
vorm heeft gevonden. In twee opzichten geslaagd, qua program
mering kan men van het geijkte type concert afwijken en het
publiek blijkt gezien de belangstelling geïnteresseerd in deze
opzet.
'Onder het Melkwoud' is een in
1954 voor de BBC geschreven hoor
spel dat erg aansloeg en dus ook op
het toneel werd gebracht. De onge
veer zestig figuren er uit, die eerst
door stemmen werden gesugge
reerd. kregen daarbij van vijftien
of vijf-en-twlntig acteurs en actri
ces ook een lijfelijke gestalte. In
Nederland in 1957 door de Neder
landse Cómedie. De regisseur ervan
en de verteller erin, Han Bentz van
den Berg, deed het drie jaar later
helemaal op zijn eentje, de vertel
ler en de zestig figuren. In 1971
speelde de toneelgroep Theater het
stuk opnieuw met een groep spelers
met de figuur van de verteller in
tweeën gesplitst, gespeeld door Ar
thur Boni en Carol Linssen. Vier
jaar later komt nu Carol Linssen
ermee terug, op zijn eentje. Op een
leeg toneel, omgeven door zwarte
gordijnen, met een oude keukenta
fel en keukenstoel.
Het spel voor stemmen is nu een
spel geworden voor de stem van
één man, maar een man die acteur
is en dus met zijn stem veel kan
doen en met zijn mimiek en geba
rentaal veel kan toevoegen. Dat
doet Carol Linssen op een heldere
en toch ingehouden manier. Hij
blijft voortdurend de verteller
de dichter Dylan Thomas eigenlijk
die uit zijn herinnering vertelt
over figuren en types, die hij,
waarschijnlijk in zijn Jeugd, dage
lijks gezien heeft, en wier doen en
laten hij nu in korte flitsen, 's
nachts, 's morgens, 's middags en s
avonds, een lentedag lang, karak-
terstiek vertelt. Carol Linssen is er
nooit op uit al die figuren even te
spelen, hij karakteriseert ze met de
taal van de dichter, die hij met zijn
stem en met de taal van zijn li
chaam wel een levend relief geeft.
Een mengeling van lichte spot en
milde sympathie is er de grondtoon
van.
Het is eenvoudig menselijk en
daardoor ook heel mooi. Het me
rendeel van het première-publiek
met erg veel jongeren (het Theater
aan de Rijn in Schevenlngen was
vrijdagavond overvol) volgde het
zeer geboeid. Mijzelf betrapte ik er
nogal eens op, dat ik aan heel
andere dingen zat te denken en pas
weer bij het spel betrokken werd
als er gelachen werd. De manier
waarop al die zestig figuren zelf
beschreven worden is wel boeiend,
maar de figuren zelf nauwelijks,
tenminste geen twee uur lang. Bo
vendien kan ik hun namen nooit
onthouden zodat het altijd even
duurt eer ik weer weet over wie het
gaat, als zij opnieuw ter sprake ko
men. Eigenlijk had Hugo Claus,
wiens uitstekende vertaling opnieuw
werd gebruikt, daar iets op moeten
verzinnen.
Tien jaar geleden overleed Anthon
van der Horst en in die periode is
het aantal uitvoeringen van zijn
werken bijzonder gering geweest.
Dat hij één van die Nederlandse
scheppande en uitvoerende kunste
naars is geweest aan wie het Ne
derlandse muziekleven veel dank
verschuldigd is, mogen we echter
niet vergeten. De componist Van
der Horst ging zijn eigen weg, hij
achtte zich niet gebonden aan wel
ke stijlinzichten dan ook. Dat hij
oren nog ogen sloot voor composi
torische ontwikkelingen toont hij
aan in Réflexions Sonores uit 1962.
De aanleiding tot het werk is een
Indiaas verhaal uit de twaalfde
eeuw en zijn vakmanschap zeker
op het gebied van de instrumenta
tie- en muzikale intelligentie, stel
den Van der Horst in staat een
sfeervol en klankrijk werk te
schrijven. Willem van Otterloo.
voor enkele concerten weer diri
gent van het Residentie Orkest, be
naderde deze compositie met begrip
en respect, een visie waarin het
ensemble hem in goede samenwer
king volgde.
Bartók in hart en nieren, dat is de
Hongaarse componist in zijn ele
ment in de danssuite uit 1923, met
welk een raffinement belicht
Bartók het thema dans in meerdere
facetten. Melodische, ritmische en
harmonische elementen vormen
een hechte eenheid, steeds weer
verrassend. Een in klank gevangen
hommage aan de dans. Wie Van
Otterloo kent weet dat hij uit een
dergelijk werk het maximum haalt.
Hoewel geschreven voor het theater
leent zich de 'Fantaisle Lyrique'
zoals Ravel zijn 'L'Enfant et les
Sortilèges 'noemde, wel voor de con
certzaal. De problemen waarvoor
men zich bij de opera qua enscene
ring geplaatst ziet, zijn niet gering,
doch in concertvorm is het gemis
aan entourage wel groot. Om dit
weergaloze werk toch tot uitvoering
te brengen, neemt men noede ge
noegen met de concertvorm. Ook
als operadirigent kent Willem van
Otterloo deze partituut door en
door. Zijn aanpak vergoedde veel
van het visuele tekort. Werkelijk
voorbeeldig was zijn interpretatie.
Het orkest speelde lichtvoetig en
transparant, tot in de kleinste de
tails afgewerkt en het was duidelijk
dat het contact tussen dirigent en
orkest een hersteld contact de basis
legde voor een optimale weergave
van dit meesterlijk door Ravel ver
telde sprookje.
De gheele entourage leende zich
trouwens voor een grandiose uit
voering. Het Nederlandse Kamer
koor en het Haags Knapenkoor le
verden een perfect aandeel. Daar
voor stonden de dirigenten Hans
van den Homberg en Marius Brost-
lap borg. Deskeuze van de solisten
was ideaal: Elizabeth Lugt, Anne-
marie Rodde (op het laatste mo
ment ingevallen voor Mady Me-
splé), Marianne Dieleman, Lode de
Vos en Bernard Kruysen. Het pu
bliek zich bewust getuige te zijn
geweest van een superieure uitvoe
ring, dankte daarvoor met een
groots applaus.
ROTTERDAM Voor de 44e alge
mene ledenvergadering van de Ge
reformeerde Organistenvereniging,
die ditmaal te Rotterdam in het
gebouw 'De Nieuwpoort' bij de Lau-
renskerk te Rotterdam werd gehou
den, bestond veel belangstelling.
Tijdens de 's morgens gehouden
huishoudelijke vergadering werden
de volgende mededelingen gedaan.
Het aantal leden is met 942 vrijwel
constant gebleven. Het. aantal do-
nateiirs th.ir.s 374. dal der
bijdragende kerken 182. Voor de
vanwege de Vereniging afgenomen
merm-examens slaagden negen le
den voor het A-diploma. Het ligt in
de bedoeling de richtlijnen voor de
honorering der organisten gelijk te
stellen aan die in de Hervormde
Kerk. Een subsidie-aanvrage van 15
procent der exploitatiekosten voor
scholingsactiviteiten is naar het
ministerie van CRM gezonden. De
Redactiecommissie gaat zich bezig
houden met een nieuwe uitgave
van de psalmharmonisaties. De le-
dcncontributie wordt verhoogd tot
32,50 per jaar. Namens de Orgel
adviescommissie zijn 4 orgels in
aanbouw. 11 eerste adviezen werden
afgehandeld. Na een toelichting op
het hoofdorgel van de Laurenskerk
door Joh. T. Lemckert werd op dit
instrument geconcerteerd door
Hans van Nieuwkoop uit Sassen-
heim. Het door hem ten gehore
gebrachte programma bevatte com
posities van Bach. Francisco de
Arauxo, Peraza, Anthon v.d. Horst
(partita psalm 8), Brahms en Mo-
zarts 2e f-moll Fantasie. Vooral in
Bachs grote e-moll Preludium en
Fuga liet deze organist zich kennen
als een voortreffelijk musicis met
een zeer solide techniek. Zijn voor
drachten werden gekenmerkt door
een duidelijke weergave der polyfone
structuur en beheersing der een
maal gekozen tempi.
W. H. WOLVEKAMP