'De Volharding' blaast muziek, maar ook politiek EEN WINTER VOL GEVAREN Radio- en televisieprogramma's Even puzzelen Pieter Verhoeff liep half jaar met orkest mee Hilversum 3 bedreigd met Franse storing Pittige piepkleine pikzwarte pilletjes. De Verlossing g Woensdag 3 zonder Tom Blom verder Leerlingen van muziekscholen voor AVRO-radio Regionale Omroep-Zuid begint vacaturerubriek CATHERINE GASKIN Stichting moet borgenbei in Groningen veiligstellen TROUW/KWARTET DINSDAG 11 FEBRUARI 1975 BINNENLAND RADIO EN TV 4 door Riet Diemer BUSSUM Een orkest, dat naar de naam ,De Volharding' luistert, en dat door de VPRO een half jaar met de camera gevolgd zou zijn, wekt al om de bijna niet serieus te nemen naam je zou eer der denken aan een melkfabriek of wasserij de indruk dat het weer om een VPRO-grapje gaat. Is de regisseur dan ook nog Pieter Verhoeff (van de film 'Rudi Schokker huilt niet meer', over dat joch onder invloed van straaljagers)dan is de c irkel gesloten. Of niet? Toch niet. De Volharding' Is een vreemde eend ln de bijt van de gevestigde muzlek-instituten, be staat sinds 1972 wel degelijk en is samengesteld uit elf Jonge begaafde "beroeps', onder wie bekende na men als van leider en oprichter Louis Andrlessen en Jazz-musicus Willem Breuker. Vanavond geeft de VPRO in een programma van een uur en een kwartier van cameraman Jochgem van Dijk om tien uur te begin nen op Nederland 1 een film compositie van het optreden en de repetities. Maar er is ook de discus sie. die een kritieke periode voor het voortbestaan van 'De Volhar ding' blootlegt. Daarover straks meer. Ondertitel van de film is 'een mu zikaal politiek experiment'. De be doeling van componist en pianist Louis Andriessen en zijn medestan ders is geweest nieuwe sociale kunst te maken, waarmee ook en vooral 'de gewone man' bereikbaar wordt. Er moet medezeggenschap zijn ook op cultureel gebied. In hoeverre dit bereikt wordt met de keuze van de muziek van 'De Vol harding', daarover kan de TV- kijker vanavond zijn eigen gedach te hebben. Jazz-musicus Willem van Maanen: De muziek wil mensen aan het denken zetten over bepaalde struc turen en hen politiek bewust laten worden. 'De politieke motivatie blijkt uit het repertoire, dat bestaat uit 'De Internationale' in eigen be werking, strijdliederen en politieke liederen. Er wordt gespeeld op Chi- li-demonstraties, maar ook bij de gelijknamige scheepswerf 'De Vol harding' en voor het behoud van de Amsterdamse Nieuwmarkt. 'De Reconstructie' Niet altijd wordt echter ingegaan op uitnodigingen om te komen spelen. Het orkest wii weten voor welke mensen wordt gewerkt. De politieke inzet van Andriessen is al bekend uit 1968 toen hij samen met Peter Schat en enkele anderen het muzikale experiment 'De Recon structie' (na de omwenteling in Pa rijs) schiep. Dit was eveneens be- Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM De Nederlandse populaire radiozender Hilversum 3 dreigt wanneer deze per 1 maart naar de 445 meter overgaat ge stoord te worden door de Franse radiozender te Lille. Deze is sinds een paar dagen versterkt met een groot aantal kilowatts. Het betreft een proefzender in Lil le. die begin verleden Jaar in ge bruik is genomen. Nu er plannen bekend zijn geworden Hilversum 3 per 1 maart naar de 445 meter over te zetten is Lille het vermogen gaan opvoeren. Verwacht wordt dat hier moeilijkheden van komen voor Zuid-Nederland. Wat de gevolgen zijn onderzoekt de PTT sinds gisteren. Nagegaan wordt of Frankrijk recht heeft op deze uitbreiding. Hilversum 3 ver huist omdat het vermogen op de 445 meter kan worden opgevoerd. 'De Volharding", een muzikaal-politiek bewogen groep, speelt op de gelijknamige scheepswerf 'De Volharding* om dicht by de men sen en hun werk te zijn. Het blijkt uit de film dat 'De Vol harding' beslist niet de gemakke lijkste weg heeft gekozen. De reac ties bij het publiek bestaan uit veel applaus, maar ook uit boeh-geroep. iets dat moderne musici wel gewend zijn. Maar uit het laatste deel van de film. wanneer de dis cussie tussen de leden een gevoel van onvrede blootlegt, blijken eveneens de moeilijkheden. Het lijkt of op dat moment 'De Volhar ding' voor het breekpunt staat: stoppen of doorgaan stappen de leden eruit of blijven ze? Wanneer na de filmopnamen niet een half Jaar voorbij was gegaan, waarin de groep was blijven be staan. dan zou je na het eind van de beelden in de speciale vertoning voor de pers zeggen: 'De Volhar ding' is er niet meer. Maar regis- doeld voor de arbeidersklasse, maar het bleek dat een elitegroep kwam luisteren. Datzelfde gevaar onder kennen de musici van De Volhar ding' nu ook. In de groep hebben musici uit de klassieke wereld en uit de jazz- wereld elkaar gevonden om samen tot genre-vernieuwing te komen. Dat brengt ook problemen met zich mee. zoals uit de discussie blijkt, omdat gedacht wordt van uit twee werelden. Het contact dateert uit de tijd van de muzikale demonstra tie 'Musici voor Vietnam", toen An driessen het stuk De Volharding' componeerde. Vandaar dus ook de naam van de groep. De musici verlieten hun ivoren toren' luidt de bijbehorende filmtekst. De manier van spelen doet denken aan veredelde hoempahoempa: veel blaasmuziek bij plano. Met opzet seur Pieter Verhoeff heeft beloofd wordt hard, plat en antlromantisch gespeeld en er is weinig variatie die negatieve indruk voor vertoning in de huiskamer vanavond te ver- tussen hard en zacht. Zo wordt de mijden door wat correcties. 'De kritiek op sommige bestaande maatschappelijke verhoudingen verbeeld. Deze musici, die natuur lijk best de fijne kneepjes van het vak op het conservatorium hebben geleerd, zijn niet erop uit 'top artiest' te worden, maar om iets nieuws te scheppen om hun politie ke gevoelens te uiten en dat liefst voor 'de gewon i man'. Om zich te bedruipen, doen zij vaak dit werk naast optreden ln orkesten of hebben ze een baan als omroeper bij de Wereldomroep. An ders zouden ze moeten leven van vijfduizend gulden. Subsidie wordt nu aangevraagd. In de film wordt opgemerkt dat negentig procent Dat kon op de huidige 240 meter van de subsidie voor orkesten aan niet ln verband met kans op sto ring van andere landen. de gevestigde orkesten wordt gege ven. (ADVERTENTIE) SMIDJE VERHOLEN In de tweede aflevering in van Walter van der Kamps televisiespel 'De Verlossing', werd de verheviging van het conflict tussen winkelier Van Domburg en de kerk schoks gewijs opgevoerd. De door Willem Elsschot in zijn gelijknamige roman beschreven verwikkelingen zijn echter zo talrijk, dat het gevaar van een te fragmentarische uitbeel ding levensgroot aanwezig was. Sommige scènes kregen dan ook niet meer dan een schetsmatige aanzet. Over het algemeen is Van der Kamp er in zijn regie knap in geslaagd, de spanningen van de ene op de andere scène in gelijke sterkte over te dragen. Een uitzondering was het gesprek van Pol en zijn zwager Van Hemeldonck met de baardige advocaat (in wie de kijkers mis schien Bob Verstraete hebben her kend. die ook als verteller optreedt). Die scène duurde m.i. te lang en was ook te zwak. Rudi Falkenhagen wist inderdaad zijn creatie van de weerstrevende Pol gaandeweg meer diepgang te geven. De dreiging van een fatale levensgang werd sterker voelbaar. Beklemmend was onder andere de ruzie, waarin Pol zijn vrouw tot driemaal toe dwong te herhalen wat de pastoor over hem had gezegd. De Verlossing' brengt een tijd in beeld, die als we de huidige ont wikkelingen op kerkelijk erf volgen, heel ver achter ons schijnt te liggen. Toch is het allemaal nog niet zo bar lang geschiedenis. Oudere kijkers hebben er nog een flink stuk van meegemaakt. Zij weten dat het een harde tijd was. waarin de emoties hoog konden oplaaien en waarin er geen vernis werd gebruikt om de ruigheid, ook in de taal, te verdoezelen. Dat wordt trouwens ook vandaag vrijwel niet gedaan. Mart Gevers typeert zeer natura listisch Pol's vrouw Sideria; op en top de geplaagde sloof, die haar verdrietig bestaan aanvaardt in de hoop op beloning na dit leven. Als de oude, uitgebluste pastoor, kwam Bob Storm tot heel gevoelige momenten. Kees Brusse valt me een beetje tegen. Hij gaat wat wazig door zijn scènes en heeft even weinig van een graaf als van een versierder. Al bij al mag worden gezegd, dat deze televisieserie als dramatische produktie voor wat betreft de homogeniteit van beeld, kleur, licht en geluid uitsteekt boven de meeste Nederlandse werkstukken van de laatste tijd. Walter van de Kamp vertelde mij, dat ook hij een beetje in de rats had gezeten omdat links en rechts tal van produkties niet goed uit de verf kwamen. 'Alsof er een soort doem op lag', zei Van der Kamp, wiens meest recente werk. De stille Kracht', toch groot succes had. TON HYDRA 110. Diezelfde avond verscheen de heer Van Muizenis natuurlijk niet op de bodybuildingscursus van Wil lem Halsker. Het was een koude avond en de maan wierp een kil licht over de aarde. 'Brrr.er zit vorst in de lucht, Bernard', zei de student Thomas van Everdinge tot zijn vriend Bernard Buckmans. De twee vrienden waren voor de afwis seling eens lopend onderweg naar de smidse, want altijd in een auto te zitten is nu ook niet zo bar bevorderlijk voor de gezondheid. Bovendien waren deze twee ge slepen jongens van oordeel, dat hun fraaie auto niet al te vaak in de buurt van smidje Verholens huisje gesignaleerd moest worden. Zo lipeen ze ditmaal over de smalle landweggetjes tussen 't boerenland door en ze keken peinzend naar de staalblauwe glanzende nachtlucht. 'Je hebt gelijk, Thomas', zei Ber nard. 'Het wordt koud. Er kon best eens vorst komen. Ik ben maar blij, dat we onze dikke winterjassen aan hebben'. Ja, zij wel.zal nu menigeen geneigd zijn op te merken, terwijl hij daarbij denkt aan de arme heer van Muizenis, die daar ratjes voert in de steenkoude kelder.Toen de twee studen ten aankwamen in de woning van smidje Verholen, zat boer Knolle daar al te wachten in een gezellige stoel. De smid had de kachel maar vast aangemaakt en de waterketel zong vrolijk zijn liedje. 'Wat nou?' vroeg d e eens zo dikke Bernard Buckmans. 'Is van Muizenis er nog niet? Sjonge-sjongesjonge, dan is- ie zeker ziek. Anders is-ie immers altijd een van de eersten'. Dit moge zo op het eerste gehoor dan al alarmerend klinken, toch werd er die avond verder niet meer over de heer van Muizenis gesproken, want och, er zijn wel eens vaket mensen ziek. In de woning van de schurkachtige burgemeester werd echter zoveel te meer over de arme Jonas Eulalius van Mulzenli gesoroken en dat daarbij geen aan gename toon werd aangeslagen spreekt wel vanzelf. Het is trou wens duidelijk aan de snuitwerkjö van de burgemeester en Janus Pax- se te zien, dat zij bezig waren met het drinken van onmatige hoe veelheden geestrijk vocht. 'J.ja nus. zei de burgemeester schor. 'Ik b.ben bezig een kr.-krijgslist te ontwerpen. Van M..muizenis zit al ln de bak en die V..verholer kr..krijg ik er ook bij. Ik b..bei de baas in Rljkhuyzen en ik z. het bl..blijven ook! L.Jet op mijn woorden. PELLI, PINGO EN HUN VRIENDEN EEWSPIJKERVBAKT JOUW MOEDER NOG PINGO!/—i STEEDS PANNEKOEKENj/ TKHAALAUESPIJKEI JA, DAN ZIJN ER IN EEN KEER.MlKlDER LUNCH-, FERDINAND Volharding' speelt dus verder. Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Tom Blom zal de NOS-uitzendingen op woensdaga vond via Hilversum 3 niet langer verzorgen. Afgelopen woensdag heeft hij het programma voor het laatste gepresenteerd. Tom kan als freelancer direct opzeggen, maar de NOS staat nu voor het probleem op korte termijneen opvolger te vin den. Kees Buurman, hoofd van de NOS-radio die gisteravond laat zou terugkomen uit De West wordt di rect met deze kwestie geconfron teerd. En dat is dan het zoveelste pro bleem met het NOS-programma op Hilversum 3 op woensdagavond, waar na het onverwachte afscheid van Ton van Duinhoven en een tus senperiode waarin Buurman zelf presenteerde Tom Blom werd aan getrokken. Tom heeft als reden voor zijn vertrek opgegeven dat hij niet in de formule van sport, actualiteit en muziek past. HILVERSUM De AVRO-radio laat met ingang van morgen regel matig leerlingen van Nederlandse muziekscholen voor de microfoon optreden. De eerste uitzending is van 12.40 tot 13.00 uur op Hilver sum 2. Kinderen van negen tot zeventien jaar concerteren instrumentaal of vocaal. Voornamelijk klassieke mu ziek wordt gespeeld, maar ook het lichtere genre en ook avant-garde wordt niet vergeten. Het is zelfs de bedoeling eigen werk van jeugdige componisten in de serie op te nemen. Voor de eerste uitzending van het program ma dat heet 'kinderen maken mu ziek' is het jeugdfanfare-orkest 'Ju liana van Marken' uitgenodigd, evenals het. streek-jeugdorkest van de Eindhovense Muziekschool. De uitzendingen worden samengesteld door Tera de Marez Oyens en Henk van Overeem. MAASTRICHT De Regionale Omroep-Zuid (ROZ) begint volgen de maand met een vacaturerubriek. Met het NKV te Heerlen en de Limburgse arbeidsbureaus gaat de omroep proberen vraag en aanbod van werk in een radiorubriek te brengen. Overleg over een landelij ke rubriek is nog gaande. Radio vandaag Speciaal TV vandaag HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Badinerle: klase. muz. (7.30 Nws. 7.41 Echo) 8.24 Oveweging. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de hulsvr. 8.45 De wonderlijke letter M. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Aubade. (10.30 Nws.) 11.30 Bejaardenprog. 11.55 Scheepspraat. 12.00 (S) Van twaalf tot twee. (12.22 WU van het land. 12.26 Med. 12.30 Nws. 12.41 Echo. 13.00 Raden maar) 14.00 Huisbe zoek. 14.15 Schoolradio. 14.45 (S) Interlo kaal op dinsdag waarin om 15.30 Nws. OVERH.VOORL.17.00 De Antillen ln de toekomst. KRO: 17.10 (S) De hutsgeklut- ste kinderspelen. 17.30 Nws. 17.32 Echo 88 Een beetje zon om mee terug te nemen, meer vragen wij niet, en het is erg vriendelijk van Je, Eliza beth, te zorgen dat wij er nog wat meer van krijgen'. HIJ boog zich over haar hand. 'Wat zie je er weer charmant uit vanmorgen'. Zij had haar best gedaan, dacht Canfield; haar kleren waren met zorg gekozen en niet met deonver- schilligheid van een zieke en be droefde vrouw. ZIJ droeg een nauwe roomkleurige broek en een suède Jasje in dezelfde kleur.mHaar ogen gingen schuil achter een donkere bril en haar gezicht werd bescha duwd door een grote hoed, van het soort dat Garbo altijd droeg. De felrose bloese gaf haar huid wat kleur, zodat je haast zou kunnen geloven dat zij helemaal niet ziek was maar alleen erg vermoeid. 'Mag ik u iets vragen, mrs. Devlin?" zei Canfield. 'Zijn uw kleren van Pucci?' 'Wat knap van u.hoe ziet u dat?' 'Ik kan het eerlijk gezegd niet zien. Men heeft mij verteld dat die naam bij alle modieus geklede vrouwen bekend is. en ik dacht dat het dus niet missen kon. En zij staan u uitstekend'. Hij kon haar ogen niet zien. maar haar glimlach had iets warms ge kregen. 'Als dank daarvoor mag u mij een kop koffie Inschenken, mr. Canfield. Nee. nee, Raedler.mr. Canfield zal het wel doen. Nee, niets te eten', voegde zij eraan toe, toen hij naar de schalen wees die op een bijzettafel stonden en op komforen werden warm gehouden. 'Ik heb al ontbeten.maar neem wat u wilt Er is alles wat een Engelsman graag bij zijn ontbijt eet. Dat heb ik allemaal van Dev geleerd, hij was erg op zijn ont bijt gesteld'. Canfield nam plaats aan de ronde tafel, met een helder rose tafel kleed, die gedeeltelijk beschaduwd werd door een gestreepte parasol; het servies was wit met blauw, de honing- en hampotten glinsterden in de zon. Het tafereel had iets Intiems, iets vrolijks, het kenmerk van een gastvrouw die wist hoe zij een gewenste sfeer kon bereiken. Iets dat de vorige dag geheel had ontbroken.de aanwezigheid van iemand die het geheel samenhang gaf en leven, die zorgde dat het geen museum werd. En die veran dering scheen Raedler een gevoel van onbehagen te geven. HIJ stond nu wat onzeker achter Elizabeth. 'Sta mij toe de parasol een beetje te verplaatsen, madame. Ik benbang dat de zon te fel voor u is'. 'Onzin', zij draaide zich met een ruk om. Canfield kon Elizabeths gezicht niet zien, maar haar blik weerspiegelde zich heel even op Raedlers gezicht: het was een uit daging geweest. 'De zon zal mij geen kwaad doen en ga nu maar zitten dan kan Je ontbijten. Nee. niet daar. Daar moet miss Devlin zitten. Heb je haar laten weten dat wij hier buiten zijn?' 'Ik heb Marie gestuurd, madame. Ik vraag mij alleen af of miss Devlin beneden zal komen. Ze is misschien wel moe enwil haar ontbijt lieve op haar kamer hebben'. Raedler keek van opzij naar Canfield ter wijl hij dat zei, en die wist dat hij de lichtpuntjes van hun sigaretten had gezien op het terras. Misschien had hij de peuken zelfs wel geteld; dat was net iets voor hem. 'De reis moet wel erg vermoeiend zijn ge weest', voegde Raedler eraan toe. 'Devs dochter Elizaeth sprak de woorden nadrukkelijk uit en herhaalde ze toen alsof ze iets nieuws had ontdekt. 'Devs dochter is haast reizend geboren. Het zou mij erg verbazen als ze te moe was om beneden te komen'. De verandering was niet alleen merkbaar aan de kleren en de vro lijke tafel onder de paraplu, dacht Canfield. Misschien was het iets diepers. en was haar verlangen naar gezelschap groter dan hij had verwacht. Sally was 'Devs dochter' geworden. Als zij lang genoeg kon blijven, zou die verandering wel eens zo groot kunnen worden dat Raedler het niet meer aan kon. Raedler boog even als antwoord en ging tegenover Elizabeth zitten. Canfield zag dat hij maar weinig at. zoals iemand die eet om energie te verzamelen maar een aond zwaarder wil worden. Hij had ech ter zijn afgepaste beetje boter nog niet op zijn brood gesmeerd, toen Lancome over het terras naar hen toe kwam. Raedler ging rechtop zitten en legde zijn mes neer. 'Wat is er Lancome?' Het was aan Elizabeth die vraag te stellen en Lancome negeerde hem. PP: 18.19 PSP. KRO: 18 30 Nws. 18.41 Echo. 18.50 Programma voorbeschouwing. 19.00 (S) Zin in muziek. 19.25 Kampi oenswedstrijden 1974 van de RK federa tie van muziekbonden ln Nederland. 19.45 Instemmen met velen. AVRO: 20.00 (S) Vanavond: muziek, vrolijkheid en verstrooiing. 22.30 Nws. 22.40 Radlojourn. 22.50 Vanavond laat nieuws. 23.20 (S) Er floot een vogel ln de wel. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag met een gaatje met om 8.00 Nws. en om 8.11 Radlojourn. 8.50 Mor genwijding HOS: 9.00 Uitgebreide repor tage. 9.35 WAterst. AVRO: 9.40 (S) Alt en plano. 10.00 (S) Kleutertje luister. 10.10 Arbeldsvit. (11.00 Nws. 11.03-11.05 Radlojourn.) 11.30 (S) Rondom twaalf, met om 11.55 Bcursber. OVERH.VOORL. 12.30 Ultz. voor de landbouw AVRO: 12.40 Kinderen maken muziek. 13.00 Nws. 13.11 Radlojourn. 13 21 (S) Zwitserse Historische Orgels (II). 14.00 (S) Het hoedje met de groene veer. hoorspel (dl.2) 14.20 (S) Lichte gram muz. 14.35 (S) Met het oog op luisteren. 15.25 (S) Met muziek op stap. 16.00 Nws. 16.03 Radlojourn. 16.05 (S) Kindermagazine. 17.00 (S) Mobiel. 17.55 Med. AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radlojourn. 18.21 (S) De Skymasters met zangsollst. 18.45 Toppers van toen. 19.25 Plano- lmprovisatle. NOS: 19.50 Den Haag van daag. 20.00 Nws. KRO: 20.05 Overweging 20.15 (S) Komponlst en radio VI. 21.30 Babel-dokumenten. 22.30 (S) Berlljns Strijkkwartet. 23.00 Babel-kalender. 23.10 (S) Pianorecital. 23.55-24.00 Nws. verzoek van mensen uit 12.03 (S) Drie tussen de middag. 14.' Gesodemeurders. 16.03 (S) Mix met o&. de LP-top 20. NOS: 18.02 Joost mag niet eten. VARA: 19.02 Drie loopt achter. 20.02 (8) Nash ville. 21.02 (S) Jazz en blues. 22.02 (S) (P)opdonder. 23.02 (S) Wachten op mid dernacht. 0.02 (S) Nacht-drle-daal. 2.02 HELP! voor werkers ln de verplegende en verzorgende beroepen. 4.02 Truck. KRO: 6.00-7.00 (S) Scheer Je weg. Willy van Hemerts Dynastie der kleine luyden wordt afgebroken bij het breekpunt in de geschiedenis: de reformatie. Ned. 2/20.21 0 In het EO-programma Muziek- Motief ontvangt Caret Heinsius als gasten het familie-zangtrio The Rambos uit Nashville, de Ameri kaanse zangeres Diane Susek, de Zweedse zanger Nils Börge en de Nederlandse gospelgroep The Ligh ters. Ned. 1/21.10 0 Hier en Nu vraagt aandacht voor: het lawinegevaar, onder meer in Oostenrijk, processen óver grlndwinning ing in Limburg en de Baader-Meinhoff-groep. Ned. 2/21.45 Een VPRO-ploeg volgde ruim een half jaar de verrichtingen het orkest De Volharding, waarvan de muzikanten met een muzikaal-poli tiek experiment de gewone man proberen te bereiken. Ned. 1/22.00 In Lehmanns laatste lente doet de hoofdpersoon zich voor als sympathieke zwerver, omdat hij be merkt dat de mensen het prettig vinden hem te helpen. Zo wordt hij een koel berekend mens. Duitsl. 2/19.30 Amsterdam is de stad van het pierement. Ter gelegenheid van het eeuwfeest spreekt Jacques van Kol lenburg met de bekende draaiorgel fabrikant Gijs Perlee. Hilv. 1/16.00 Nadat eerder de twee kleine or gels in de voormalige kloosterkerk van Muri tot klinken zijn gekomen, bespeelt Hans Erné nu het hoofdor gel ln deze Zwitserse kerk. Hllv. 2/13.21 Een componist zet een boom op over het verzinnen van muziek. Hilv. 2/20.15 NEDERLAND I TELEAC 12.15-12.45 Flexibele school herh. les 17 15.00 Van Hart tot Hart: een kif o-magazlne TELEAC 18.15 Hoe is het gemaakt, les 6 NOS 18.45 Paulus de Boskabouter 18.55 Journaal 19.05 EO-Kinderkrant NOS 20.00 Journaal EO 20.21 De Waltons, tv-serle 21.10 Muziek-motlef: gevar. muziekprogramma 21.55 Tenslotte VPRO 22.00 De Volharding, een muzikaal-politiek experiment NOS 23.25 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Paulus de Boskabouter 18.55 Journaal NCRV 19.05 Black Beauty, jeugdserie 19.30 Tweekamp, kwis voor scholieren NOS 20.00 Journaal NCRV 20.21 Dynastie der kleine luyden, tv-serie (slot) 21.45 Hier en Nu 22.25 Geestelijke liederen NOS 22.40 Den Haag vandaag 22.55 Journaal Horizontaal: 1. klautervis, 2. lijn- schop, 3, geneesheer-muzieknoot- Holl. gravin, 4. water in Limburg- spil van een wiel-vochtlg, 5. on- middellljk-eer, 6, invorderen-bij- beis-figuur, 7. overwinning-pers. voornaamw.-vlaktemaat, 8. godin van de vrede-vette vloeistof, 9 wandversiering -graan trechter. Verticaal: 1. winkelnering, 2. vreemde munt-traag, 3. inwendig- verstandig (barg.), 4. snijwerktulg- buitenhaven-loot, 5. houten loods- inwendig orgaan, 6. onheil aan brengende godln-bevel-rund, 7. pa pegaai-spitse bek van een vogel- 1 2 3 4 5 6 7 8 9 2 4 4 b 6 8 a bergweide, 8. hulpmiddel op sche pen-plaats in Pennsylvanië, 9. zalf spaan-soort bier. Oplossing van gisteren: 1. penibel, 2. spiraal, 3. debacle. Van een onzer verslaggevers GRONINGEN Het provincla bestuur van Groningen wil e< 'Groninger borgenstichting' ln b leven roepen. Eind maart zijn col crete voorstellen te verwachte Het gaat er om het borgenbezit de provincie veilig te stellen, Tevens hebben gedeputeerden, en W. van Slochteren, de Oer van Houten Stichting en de Stic ting Vrienden van de Gronini Borgen in oprichting, het plan een speciale stichting voor de Fr# ilemaborg ln Slochteren op te rid ten om dit landgoed te exploiter* j De pas door de laatste telgen de bewoners verkochte borg m<* nog een definitieve bestemml" krijgen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 4