Dorpskerken komen Utrecht niet te hulp 'Ik heb mijn buik vol van Zuid-Afrika' I IH ihufedl Uit de kerkbladen Vandaag Vorster: wal opwerpen tegen onheilstroiringen Trouw Kwartet Vastenactie mikt op negen miljoen Piman gaat niet naar Amerika Geen synode; geld naar hongeractie Priester-arbeider in rug gestoken Bach had het niet beter kunnen doen Wurmbrand prijst wereldraad Nieuwe boeket TROUW/KWARTET MAANDAG 10 FEBRUARI 1975 KERK BINNENLAND Van een onzer verslaggevers UTRECHT Het beroep, dat de provinciale kerkvergadering van de hervormde kerk in Utrecht gedaan heeft op de kerkeraden in de provincie, om de in ernstige financiële moeilijkheden verke rende gemeente in de stad Utrecht te helpen, heeft niet voldoende resultaat gehad. Van de 77 gemeenten in de provin cie hebben 27 hulp toegezegd voor een gezamenlijk bedrag van ruim 22.000 gulden. Daarmee is het be drag. dat nodig is voor één predi kantsplaats. lang niet gehaald. Utrecht lijdt onder de problemen van alle grote-stadsgemeenten. Het aantal wijkpredlkanten moest de afgelopen jaren worden terugge bracht van twintig op vijftien. Ge bouwen, die maar enigszins gemist konden worden, werden verkocht en het werk van elf hulpkrachten werd beëindigd. Ondaks dat. on danks het voeren van goede bijdra- genacties en ondanks de hulp uit de (overigens ook niet al te roos kleurige) landelijke geldmiddelen van de kerk, blijven de tekorten van de Utrechtse gemeente stijgen. Uittocht De oorzaken zijn als overal in de grote steden: vermindering van de kerkelijke belangstelling, inflatie, vergrijzing van het aantal bijdra gers (in Utrecht slechts achtdui zend op een totaal van 38.000 pas torale eenheden, omvattende 90.000 zielen) en zeker niet in het minst: de uittocht naar plaatsen buiten de stad. over haast de hele provincie, speciaal van hen die kunnen beta len, met als gevolg een relatieve verpaupering van de stad. Omdat alle andere kerkelijke ge meenten in de provincie er beter tot véél beter voorstaan dan Utrecht, rees vorig jaar in de pro vinciale kerkvergadering het plan. om de stad financieel te helpen. Konkreet werd de kerkeraden de vraag voorgelegd, met ingang van 1 januari 1975 de gemeente Utrecht de kosten van één predikantsplaats te garanderen. Waarom juist voor een predikants plaats? Omdat de financiële moei lijkheden pastoraal het duidelijkst uitkomen in de te grote wijkge- meenten, die dan dus niet voldoen de kunnen worden bewerkt, waar door dan dus de inkomsten weer verminderen, kortom de bekende spiraal. In de brief aan de kerkeraden werd gezegd, dat het hier een typisch diakonale zaak betrof Mede met het oog hierop werd als praktisch te hanteren verdeelsleutel aan elke gemeente een bedrag gevraagd, groot vier procent van de jaarlijkse inkomsten van de diakonie. Oorzaken Het is duidelijk, dat veel kerkera den er moeite mee gehad hebben, deze gedachte van hulpverlening aan elkaar als gemeenten in de buurt direct mee te maken. Er wa ren overigens ook enthousiaste re acties. Zoals die van de kerkeraad van Maam-Maarsbergen. die niet alleen de gevraagde vier procent toezegde, maar daarbovenop nog een collecte hield. Het zijn in hoofdzaak drie oorzaken geweest, die het plan in eerste In stantie hebben doen mislukken. In de eerste plaats is de koppeling aan het diakonaat in vele kerkeraden niet goed gevallen. De generale raad adviseerde trouwens ook nega tief. Dit is geen diakonale zaak. zei dtl diakonale beleidsorgaan van de hervormde kerk. maar een zaak van kerkvoogdij tot kerkvoogdij. Wil een kerkvoogdij Utrecht helpen en heeft zij daarvoor geen geld ge noeg. dan kan de diakonie daarvoor overheveling uit de diakonlekas in de eigen kerkvoogdij kas vragen volgens ordinantie 15-19 van de kerkorde, waarna de kerkvoogdij aan de kerkvoogdij van Utrecht kan schenken. Dat het geen diakonale zaak zou zijn. kan men alleen zeggen, als men niet goed heeft nagedacht over het diakonale, het de ander helpende aspect van het geloof, al dus het breed moderamen van de provinciale kerkvergadering in een nieuwe brief aan de kerkeraden. Waarom is het op de been houden van een gemeente in een ontwikke lingsland wel dlakonaal en een ge meente vlak in de buurt niet? Dat men het helpen van een zusterge- meente niet diakonaal vindt, zal wel komen doordat men 'in losse bedrijfjes' denkt, in plaats van uit de ene gemeente en de ondeelbaar heid van het geloof. Onder de argumenten uit de brie ven van de nee-zeggende kerkera den kwam ook het modaliteltenpro- bleem naar voren. Verschillende gereformeerde-bondskerkeraden van het Utrechtse platteland zei den. alleen te willen steunen, als zij de zekerheid hebben, dat hun geld aan gereformeerde-bondspre- diking ten goede komt. Wij doen dit al, schreven verschillende ker keraden, door steun aan het 'fonds stichting predikantsplaatsen' van de gereformeerde bond, dat b.v. in Amsterdam gereformeerde-bonds- prediking mogelijk maakt. Het breed moderamen van de pro vinciale kerkvergadering kan deze opvatting niet delen. 'Ons plan be oogt Utrecht te helpen zonder voorwaarden onzerzijds. Er is een zustergemeente in moeilijkheden. Wij helpen haar. maar hoe zij in haar situatie gemeente zal zijn, is primair hé&r verantwoordelijkheid'. Hierbij moet overigens meteen ge zegd worden, dat er ook gerefor- meerde-bondsgemeenten zijn, die wel steun toezegden, zoals Wouden berg, Benschop. Bunschoten en Harmeien, om er enkelen te noe men. Geen geld Het argument van de meeste nee- zeggers was: we hebben zelf geen geld. Déérvan zegt het breed mo deramen, waarvan ds. G. Pettinga uit Utrecht praeses en dr. H. Bar- tels scriba is: "Een mentaliteit waarbij de interesse zich praktisch beperkt tot het wel en wee van de eigen gemeente en men zich voor andere gemeenten weinig interes seert. Het argument 'geen geld' lijkt soms wel erg aantrekkelijk te zijn neergeschreven en meer een dekmantel te zijn voor *welnlg in teresse'. Wellicht is het plan van de Utrechtse kerkvergadering alleen al van betekenis als een poging om deze diepgewortelde oriëntatie van de gemeente op zichzelf te doorbre- UIT VAN LEZERS - Lapje vlees (6) Op deze plaats wil ik de heer Klei hartelijk bedanken voor de openhar tige en vriendelijke woorden, ge schreven in zijn artikel van 4 fe bruari. Uit zijn schrijven maak ik op. dat hij met het zoeken naar de oplossing van deze problemen, net als ik, ook nog steeds bezig Is. Tijdens dit zoeken erken ik hem graag als koploper en schaar ik mezelf met enkele medeburgers HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11, Rotter dam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leiden. Tel. 071-31441. Postbus 76. DORDRECHT: Scheffersplein 1, Dor drecht. Tel. 078-33370. Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25. Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. ken. Daarom gaat het breed mode ramen door. Over enkele maanden kunnen de Utrechtse kerkeraden een verzoek verwachten om een bijdrage voor 1976. UTRECHT De r.k. bisschoppelij ke vastenactie mikt dit jaar op negen miljoen. De actie wordt ge houden tussen 12 februari en pa sen. De eerste vastenactie leverde vijftien jaar geleden anderhalf mil joen op. Vorig jaar was de op brengst 7,2 miljoen. Vanwege de inflatie was dit in feite een achter uitgang, vergelijken bij 1973 (6.9 miljoen), zo deelde de vice-voorzit- ter van de vastenactie, oud-staats secretaris mr. C. E. Schelfhout, tij dens een persconferentie mee. Daarbij komt de nog forsere infla tie in de arme landen zelf, waar bijvoorbeeld de cementprijs in één jaar meer dan verdrievoudigde. Voor 1975 zijn er 750 projecten ingediend. Waarschijnlijk zal er geld zijn voor vierhonderd aanvra gen. De projecten zijn veelal tien tot vijftigduizend gulden en daar door te overzien. Bij de uitwerking van het vaste motto 'Samen bouwen' viel dit jaar de nadruk op 'de verandering'. Het werkschrift voor pastores gaat over 'geloven in verandering' en het ca hier voor groepen heet 'werken aan verandering.' Ook het onderwijs project 'bekijk het eens anders.' gaat in het op thema. Nieuw dit jaar is de brochurereeks 'Spiegel van de wereld'. Daarin wordt infor matie verschaft over landen door mensen van de besproken landen zelf. Zeven brochures zijn al ver schenen. onder meer over Guate mala. Bangla DesJ en Rhodesië. Dit jaar staan er nog acht op het programma. De hele serie zal 48 landen omvatten. NEW YORK (EPD) Patriarch Pimen van Moskou zal tegen de verwachting in geen deel uitmaken van de delegatie van Russische ker ken. die zondag in de Verenigde Staten arriveert voor een bezoek van drie weken. Men had in de Verenigde Staten verwacht, dat hij de delegatie zou leiden. Over de redenen van zijn afwezigheid is niets bekend gemaakt. Men vermoedt in de Verenigde Sta ten, dat ze met de jongste politieke spanningen tussen Washington en Moskou samenhangen. Anderen houden het voor waarschijnlijker, dat de meningsverschillen binnen de Amerikaanse orthodoxe kerk (een thans zelfstandige dochterkerk van het patriarchaat van Moskou) over het bezoek van de patriarch wel eens de doorslag kunnen heb ben gegeven. Vorig jaar zomer bracht een delegatie van de Ameri kaanse raad van kerken een bezoek aan de Sowjetunie. ADDIS ABEBA (EPD) De lutherse Mekane-Jezus-kerk in Ethiopië heeft afgezien van het houden van haar synode, die een week zou duren. Het op deze manier uitgespaarde geld (zestigduizend gulden) is door het moderamen beschik baar gesteld voor de bestrij ding van de honger in het land. JOHANNESBURG In een hoofdartikel in 'Die Kerkbode', het kerkblad van de Nederduitse gereformeerde kerk in Zuid-Afrika, heeft dr. J. D. Vorster, oud-praeses en nu lid van het moderamen van de NG-kerk, de oecumenische opstelling van zijn kerk nog eens uiteengezet. MILAAN (NTC) Pater Alessan- dro Galbiati. een 29-jarige Milanese priester-arbeider, is door vier onbe kenden overvallen en met een mes ln de rug gestoken. Pater Galbisti is in de buurt waar hij woont welbekend om zijn sociaal werk. Hij leidt een jeugdclub en verte genwoordigt de werknemers in de ondernemingsraad waar hij werkt. Hij behoort tot de beweging 'Chris tenen voor socialisme'. De kerkleden raadt hij aan in de plaatselijke gemeenten met innig geloof en warme belijdenis van het evangelie zich te verenigen, 'zo dat de gemeenten in kerkverband samengesnoerd een wal kunnen opwerpen tegen de onheilstromingen van onze dagen'. Dr. Vorster wijst op de gerefor meerde interkerkelijke traditie van het 'in correspondentie staan in en gere zin' met goed-gereformeerde kerken in het buitenland en voorts ook banden van correspondentie te onderhouden 'in ruimere zin' met kerken van 'algemeen protestants- christelijke belijdenis'. Dr. Vorster betreurt, dat deze vorm van 'oecu menische contacten' onder druk is komen te staan door het verschijn sel van de 'valse oecumene', voor al belichaamd in de komst en het optreden van de wereldraad van kerken. Het is zeer duidelijk, aldus dr. Vor ster, dat oecumenische betrekkin gen schriftelijk gebonden zijn. Vol gens hem is .het vroegere 'spontane en natuurlijke oecumenische leven' Personalia De heer C. G. A. Mertens zal op 20 mei aftreden als voorzit ter van de Katholieke Boeren- en Tuinderbond KNBTB. Al in januari 1973, bij zijn laatste herbenoeming, had hij laten weten dat hij op korte termijn zijn functie wilde neerleggen. De heer Mertens is voorzitter van de KNBTB geweest sinds 1954. Engelse synode bezig met mensenrechten LONDEN De generale synode van de anglicaanse kerk is er niet in geslaagd tot een duidelijke standpuntbepaling te komen inzake de rechten van de mens. In het kader van de voorbereidin gen voor de assemblee van de we reldraad van kerken in Nairobi wordt er thans in vele kerken ge discussieerd over de godsdienstvrij heid en de rechten van de mens. Volgende week zal de synode van de Nederlandse hervormde kerk zich erover buigen. De anglicaanse synode sprak wel haar diepe sympatie en medeleven uit met de Russische baptistenlei der Georgi Vins, die onlangs ver oordeeld werd tot vijf jaar werk kamp, gevolgd door vijf Jaar ver banning. Maar het begrip 'rechten van de mens' bleek voor vele syno deleden een verschijnsel, dat zij maar moeilijk konden plaatsen. Rousseau Zij vonden er te veel van de Franse schrijver Rousseau en van de Ame rikaanse revolutie in terug. De voorzichtige benadering van de rechten van de mens werd omver gelopen door een krachtig pleidooi van miss Christian Howard, die een weigering van de synode om zich uit te spreken over de rechten van de mens, ronduit fataal noemde. Dit zou de indruk wekken, aldus miss Howard, dat de kerk alleen maar geïnteresseerd is in gods dienstvrijheid en niet in de mense lijke vrijheid in haar algemeenheid. De discussie over de rechten van de mens was op gang gebracht door dominee Paul Oestricher, die de synode voorhield, dat zij, wilde zij geloofwaardig zijn, op de bres moest staan voor de vrijheid van iedere mens, zowel voor Georgi Vins als voor de Zuldafrlkaansè communistenlelder Bram Fisher. Paul Oestriche, secretaris voor de oost-west betrekkingen van de Britse raad van kerken, meende te mogen zeggen, dat 'de communisti sche daden van onderdrukking hun christelijke evenknie hebben in het verleden en in het heden.' En hij voegde er aan toe, dat het voor de communisten even vreemd In de oren klinkt, wanneer wij als chris tenen pleiten voor de rechten van de mens, als voor de christenen, wanneer ze de communisten daaro ver horen. Nazi-Duitsland Paul Oestreicher herinnert aan de geschiedenis van nazi-Duitsland. De kerken daar reageerden niet, toen de communisten werden gear resteerd. Even weinig reactie was te constateren, toen de socialisten en de intellectuelen aan de beurt kwa men. Toen de joden naar de ver nietigingskampen werden gedreven was er een sporadisch protest, zoals van Dietrich Bonhoeffer. Pas toen de kerken zelf werden aangevallen, kwam het christelijk verzet op gang. Het kwam te laat om nog geloofwaardig te zijn en effect te oogsten. Versobering Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet. Postbus 859, Amsterdam. Bij pub;i'iatie wordt de naam van de schrijver vermeld. aarzelend ln de achterhoede. Overi- bens krijg Lk de indruk, door het oliepitje en de theesurrogaat, dat ook hij Abraham gezien heeft, hoe wel lk dat bij het lezen van zijn artikelen niet altijd duidelijk kan vaststellen. Mocht onze gezamenlij ke strijd tegen de 'omvang' van ons probleem tot mislukken gedoemd zijn en voor onze medemensen on verantwoorde vormen gaan aanne men, zou één of andere sportbeoe fening te overwegen zijn: hij zou b.v. één dag per week in mijn bedrijf kunnen verhuizen (hoeft niet op vastendag) en ik per flets het land door wat kerknieuws ver garen. Hij zegt: 'Dat is gemeier op niks af'? Dan zijn we 't weer roe rend eens. Intussen loopt mijn vrouw, na het lezen van zijn arti kel. wél rond met plannen, om een slot op de koelkast te laten maken. Dét noem i k stoken in een goed huwelijk. Verder is het Jammer, dat van hetgeen mijn vrouw op de sy node over dit onderwerp heeft ge zegd. alleen dit is overgekomen. Hoofddorp Glimmerveen Vele Jongeren kijken v ol walging naar Zuid-Amerika (Chili. Brazilië enz.), Spanje en Italië waar fascis ten vrij spel hebben (bomaansla gen, martelingen en chantages). In Den Haag loopt een man rond. Joop Glimmerveen, met een knok ploeg. die een fascistische partij heeft, namelijk de Nederlandse Volks Unie. Zij dragen zwarte hem den (zie foto's ln de kranten). La ten wij met zijn allen hier tegen strijden en massaal onze steun be tuigen aan het Antl-Fascisme-Ra- cisme Comité of aan een goede democratische partij. Den Haag Hugo Gijsen Ander nieuws Vier roependen (in de woestijn?) zijn er en bereiken misschien meer dan twee. Vandaar onze adhe siebetuiging aan de hartekreet van de heer en mevrouw Te WlnJcel. Klaas moet blij vent Zwolle E. J. Kok-Vonk. B. Kok Zou de popcultuur geïntegreerd kunnen worden in de liturgie? Drs. J. G. Donkers gelooft van wel en hij nodigt de lezers van Voorlopig uit, de proef eens op de som te nemen. Drs. Donkers: "Voor minder dan twee tientjes ligt sinds enkele dagen in elke platen- handel de nieuwe elpee van Santa- na 'Borboletta', verpakt in een he melse, zilverblauwe, bevlinderde hoes, op de koper te wachten. Zet een goede geluidsinstallatie van een paar honderd watt in uw kerk en organiseer er een jongeren- dienst. Het eerste nummer leent zich uitstekend voor een meditatie ve opening: een wijdse natuurim pressie die steeds inniger wordt. De tweede track geeft al direct stof aan de predikant: 'Life is an open vision of the Highest, Deepest Be cause of You'. Wat binnenwerelds misschien, maar laten we ons niets wijsmaken. De ritmische beweging in de muziek wordt steeds intenser: plotseling weerklinkt een stem: 'Li fe is a game of give and take'. Aanknopingspunten genoeg met de boodschap die evangelie heet. Een volgend wat mystiek getint num mertje bezingt de Eenheid met de Zon en is weer van een volstrekte aardsheid, die ook de beste passa ges van de bijbel kenmerkt. We zijn allemaal nog onderweg. 'Prac tice what you preach', heet het openingsnummer van de tweede kant, dat niets aan duidelijkheid te wensen overlaat. 'Starting from to day I sing only my Lord's way' Juicht de zanger en hij voegt eraan toe, dat hij nu gelukkig is. Ook het volgende lied heeft weer stof ge noeg tot nadenken. Een verschop peling komt op voor zijn rechten: 'I will live the life that is meant for me. with ups and downs and mystery'. De rest van de plaat met uitzon dering van het speelse slotnummer, dat weggelaten kan worden is van een brede harmonieuze ruimte lijke werking, boeiend muzikaal vlechtwerk, dat niet verstrooit maar tot inkeer nodigt. Johann Se bastian had het niet beter kunnen doen. 'Here and Now' staat boven een der instrumentale nummers. Men kan de titel opvatten als een credo van de popgeneratie, als men deze 'Diesseltigkeit' tenminste niet vertaalt in negentiende-eeuwse ter men. De popcultuur heeft genoeg christelijke invalshoeken, veronder steld, dat christelijk op de eerste plaats volmenselijk betekent. Van uit een gevestigde en wat vereen zaamde burgerkerk weerloos en on zeker die cultuur binnentreden ls natuurlijk een waagstuk. Maar is het christendom dat niet per defi nitie? 7 ILjLL ffl mmG. - Bruggehoofden In een deel van de hervormde pers is de laatste weken een discussie ontbrand over de provincie Gronin gen. naar aanleiding van de activi teiten die de Gereformeerde Bond daar bezig is te ontwikkelen. Deel nemers aan de discussie: ds. F. Mooi, scriba van de provinciale kerkvergadering Groningen, de heer J. W. Pier, secretaris van de afdeling Groningen-Drente van de confessionele vereniging, en de he ren ir. J. van der Graaf, secretaris van de gereformeerde bond en dr. C. A. Tukker, predikant te Kamerik, die onlangs in het Groningse Nie- kerk is beroepen. In een artikel in het Hervormd Weekblad (conf.) en ln De Waarheidsvriend (geref. bond) gaat ds. Mooi op zijn oppo nenten in. Hij schrijft onder meer: Zowel dr. Tukker als de heer van der Graaf gaan er dus van uit, dat de kenmerken der kerk in Gronin gen tot nu toe vrijwel ontbreken. Met de komst van een enkele geref. bondspredikant en een paar stu denten van deze modaliteit die ln gemeenten werken raakt de kope ren hemel boven dit dorre gewest nu dan blijkbaar bewolkt met be- lofterijke regenwolken. Het spijt me dat ik het zeggen moet, maar dit maakt op mij de indruk van een zeldzame geestelijke arrogantie, al zegt dr. Tukker er wel bij, dat er in Groningen ook nog veel te leren valt van trouwe christenen, die daar zijn Wij zetten dan ook wat vraagtekens bij de aktivitelten van de gereformeerde bond. die er zo duidelijk op gericht zijn om bruggehoofden te vestigen In onze provincie door het bieden van gel delijke en morele steun. Plaatsen die nooit van deze modaliteit zijn meer en meer op de achtergrond gedreven door propaganda en geld van de 'organisatorische bewe ging'. De NG-kerk blijft echter deze 'valse oecumene', die zoals de werelraad van kerken de waar heid opoffert aan de eenheid en uitwendige eenheid hoger waar deert dan de zuiverheid van belij denis, verwerpelijk achten. Dr. Vorster tenslotte: mij moeten waken en bidden niet in verzoeking te komen te bezwijken voor het zoet gepljp van de wereldse al-eenheids- cultus. Maar de synode verwierp met 141 tegen 103 stemmen een poging om een consequente houding ten aan zien van de mensenrechten gestalte te geven in de motie: 'Elke oproep van christenen betreffende de rechten van de mens in Oost-Euro pa dient beoordeeld te worden van uit de bekommernis van de Britse christenen voor de rechten van de mens ln eigen land en in landen, waarmee Engeland door historische of economische banden is gebon den.' De verwerping van deze motie werd duidelijk ingegeven door de Britse zelfvoldaanheid over de wes terse respectievelijk Britse levens stijl. Een synodelid formuleerde dit kort en krachtig door op te mer ken: 'Vijf Jaar lang al probeert ds. Oestreicher ons geweten te treffen, met name over Zuid-Afrika. Ik heb mijn buik ervan vol.' SLAVENRECHT Ook vandaag ligt er zo'n stuA voor ons. Het bevat een aant bepalingen betreffende de zgn P*' breeuwse slaven, waarschijnlijk raëliitische volksgenoten. Je zou een bijbel kunnen voorsteik waarin zo'n apart stuk wetgevi ook apart op een pagina gedni wordt. Dan zou het beter uitkony dat deze boeken stuk voor srjtn verzamelingen zijn. Het gaat h niet om een buitenlandse sla maar om een volksgenoot, die financiële moeilijkheden is geraa en geen andere uitweg heeft gezl dan zichzelf als slaaf te verkop< De bepalingen spreken ons min<i aan, omdat we anders over mens zijn gaan denken. Zo lijkt het thans. Het komt ons vreemd v dat een slaaf van zijn meester «|f vrouw krijgt, kinderen verwekt dan zes jaar weer rustig verti terwijl zijn vrouw als eigendom de meester achterblijft. Ook ritueel van het gat in het spreekt ons niet zo aan. Wij h( ben niet het recht om hier oordell over te hebben. Ook ogen gingen pas gisteren open de rechten van de mens. Vlaamse uitdrukking voor h kosten isdat kost stukken mensenHier ligt voor ons oeroud begin om mensen (slav< rechten aan de orde te stellen, zodanig is dit een ontroerend d< ment tegen de achtergrond veel slavernij waarbij slaven mensen meer zijn maar dint Dingen die je gewoon kUnt v< plaatsen door bijvoorbeeld een in Kaapstad voortaan blank te klaren. Het protest tegen zulke standen evenals tegen mensenc rende chantage met mensen in brij paalde communistische lam vindt hier in de Tora een Het kan ook niet anders. Wc boven deze regeling staat immi de naam van de Bevrijder (Ex< 21, vers 1 tot 11). De anglikaanse synode heeft zich wel uitdrukkelijk geplaatst achter de campagne van de Britse raad van kerken, die gepleit heeft voor een soberder levensstijl. Als voor beelden van onverstandige levens stijl noemde de synode, dat Enge land per jaar 3 miljard gulden uit geeft voor slankmakend voedsel, terwijl van het geld, dat voor huis dieren jaarlijks wordt uitgegeven, 5 miljoen kinderen ln ontwikkelings landen in leven konden worden gehouden. re 'Voorlopig' plaatste deze Punch- cartoon bij het artikel over pop muziek in de kerk: 'Ze zitten al lemaal bij de konkurrentie, waar een popdienst is.' geweest, maar waar men op de een of andere wijze enkele steunpunten heeft gevonden of gekregen, wor den nu gestimuleerd om 'zelfstan dig' te blijven d.w.z. afhankelijk tq worden van een modaliteitsorga nisatie het 'eigene te bewaren en een predikant (van de bond) te beroepen met geldelijke steun van de bond. Wie zelf van de gereformeerde bond, vindt dit misschien een lof felijk streven ten dienste van de verbreiding van de 'waarheid'. Wij vragen ons af gaat dat zo en moet dat zo in de kerk van Jezus Chris tus? Geen bruggehoofden Uit het naschrift van ir. Van der Graaf in De Waarheidsvriend cite ren we: Kerken met 10 k 15 kerkgangers komen in Groningen steeds meer voor. En ik hoorde dezer dagen iemand (déér) zeggen: velen vin den het wel goed als er een laagje verf over de deur van hun huis zit, maar het is geen cznboleum. Het eerste ligt erop, en kan er afge- krabt worden. Het tweede trekt er in en kan er niet meer af. Mogen we dan het eerste halfheid noemen en het tweede echt? De gerefor meerde prediking, door wie ook ge bracht, trekt erin. En in en om die prediking gaat het om de rechte kenmerken van de kerk, gaat het ook om 'leer en leven', voor indivi du en gemeenschap. Dan verdwijnt de halfheid in Groningen en elders. De gereformeerde bond wil geen 'bruggehoofden' vestigen in Gro ningen. Morele steun wordt gege ven waar die ons wordt gevréégd. Financiële steun wordt in een inci denteel geval gegeven waar die ook is gevriigd door de gemeente. Deze steun is mogelijk dankzij een 'Fonds Stichting Predikantsplaat sen', waarvoor landelijk bedragen uit collecten worden bijeenge bracht. En die steun wordt alléén gegeven als een garantiestelling, als de gemeente zelf de predikants plaats bijna geheel onderhouden kan en verwacht mag worden, dat de gemeente, bij gewone pastorale bearbeiding, zichzelf weer bedruipen kan. Dat er in Groningen de laatste tijd vraag gekomen is naar de pre diking van de gereformeerde bond is buiten kijf. Dat de gereformeerde prediking er niet nu pas komt eveneens! Maar daar waar wij de kerk met de rechte prediking kun nen dienen, daar doen we het gaar ne. Priesterarbeiders Het r.k. weekblad De Bazuin schrijft over de priesterarbeiders in Italië: De priesterarbeider is nog steeds ervan verdacht, dat hij primair ar beider wil zijn en met zijn priester schap het handje licht. Uit teleur stelling over deze officiële houding hebben verschillende priesterarbei ders in feite hun ambt neergelegd: soms werden ze door hun overhe den zelf gelaïclseerd. Een groep priesterarbeiders uit Turijn stelde: 'We moeten onszelf door de armen laten evangeliseren. Dat is nu pre cies wat wij van de kerk durven vragen. En we vinden het erg hooghartig als iemand meent Christus aan de armen te brengen wanneer hij nog niet eens in staat is Christus te herkennen in het leven van de armen. Alvorens Christus te verkondigen dient men eerst de levende evangelische waar den te herontdekken'. Richard Wurmbrand GENEVE (EPD) De bekende aèc ticommundstische dominee Richa Wurmbrand heeft een brief schreven aan dr. Philip Potter, secretaris-generaal van de wereld raad van kerken, waarin hij h< prijst om zijn pogingen om de RiJci sische baptist Georgi Vins te he., pen. Volgens Wurmbrand zijn dergeli, J initiatieven geschikt om de gela waardigheid van de wereldraad bevorderen. 'In het verleden za| j: wij ln de eenzijdige of pro-comm nistlsche houding van de werer' raad een uiterst bedenkelijke rid*: ting, die ons steeds weer tot cori>< gerende maatregelen cl won j; schrijft Wurmbrand. De kwall! van de wereldraad zal er volgi Wurmbrand in hoge mate van hangen, 'of hij ook in de toekoi Ir de gedragingen van de Sowjetui l( tegenover de christenen kritii blijft volgen'. Arfur, het fllppersterretje, door fiyj Cohn. Uitgave: Bert Bakker K Haag. Prijs 12.50. aantal blz 157: Nik Cohn, bij een beetje popllfT hebber bekend van het boek oil rock-muziek 'Awopbopaloojn Alopbamboom' (waar blijft de tijt heeft zich hier gewaagd aan lb schrijven van een roman over flfo peren. Hoofdfiguur in dit op liclKv voetige toon geschreven boek is meisje Arfur, die als motto hee' 'Leef goed, denk goed, flipper go» En dat alles gaat haar goed af. tl" 10-jarige leeftijd komt ze via kermis in een voor haar gehK, nieuwe wereld van beroepsspelf gangsters, lichte vrouwen en krt®1 gen. Zo jong als ze is komt'"' echter overal zonder kleerscheup doorheen, zich ondertussen bekfrj mend in het bedienen van de flu. permachine. Ze flippert zo fff dat ze nog tijdens haar leven legende wordt en als ze als on! a kroonde koningin de Geheimzinlo ge Flipperaar ontmoet en ook ffj. uiteindelijk verslaat, beseft ze I het Flipperen niet meer het en° doel is in haar leven. Cohn h«b dit alles op een speelse en sdg ontroerende manier beschrei waardoor 'Arfur,, het fllpper-stT ret je' gerekend kan worden totf hedendaagse sprookjes-genre. K. dt'n

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2