Als je vertelt dat je godsdienstleraar bent, kijken ze je soms medelijdend aan Tussen een tango en een wals iIibiIieIi Een éénkamerwoning in Nazaret Mink van Rijsdijk en de kerk-bazen Vandaag Nieuwe boeke* Trouw Kwartet TROUW/KWARTET ZATERDAG 8 FEBRUARI 1975 KERK door ds. C. van Rijn Wanneer ik aan iemand vertel dat ik werkzaam ben als full-time godsdienst leraar aan een middelbare school heb ik dikwijls de indruk dat deze medede ling enig medelijden oproept bij de ander. Medelijden dat schommelt tussen twee polen. Aan de ene kant medeleven bij collega's, die andere vakken doce ren en die je toevertrouwen dat 'godsdienst' wel een bijzonder moeilijk vak moet zijn en dat zij niet graag in jouw schoenen zou den staan enz. Zo'n soort medele ven tref je ook wel aan bij sommi ge leerlingen, die zich sympathiek betrokken voelen bij de worstelin gen van de godsdienstleraar. De andere pool is een zekere mee warigheid in de trant van: hoe kom je er eigenlijk bij om je dag in dag uit in te spannen voor een vak, dat door niemand serieus genomen wo^dt. Wanneer Je mensen vraagt welke indrukken zij hebben overge houden van het door hen genoten godsdienstonderwijs, dan vallen vaak termen als: één grote puin hoop, of: nutteloos, ik heb er niets geleerd. Daaraan wordt dan vaak toege voegd dat het heus niet alleen aan de docent lag die deed zijn best wel maar aan allerlei omstan digheden, die het slagen van de godsdienstlessen wel heel erg be moeilijkten, zoals: maar één uur in de week, geen serieus cijfer, grote verschillen in interesse en kerkelij ke/onkerkelijke achtergrond bij de leerlingen, weerstanden bij de leer lingen om zich op dit kwetsbare terrein aan elkaar te laten zien. Natuurlijk zijn er ook andere erva ringen, maar veel opmerkingen aangevuld door eigen indrukken kunnen zo deprimerend zijn dat je als 'man. die dit vak waar moet maken' je zelf soms afvraagt: is het eigenlijk wel juist dat godsdienst onderwijs opgenomen is in het vakkenpakket van de school,- op de christelijke scholen zelfs als ver plicht vak. Is het eigenlijk wel mogelijk er iets van te maken of leent de school met zijn typische doelen en eisen en zijn eigen sfeer zich soms hele maal niet voor dit vak? Moet de school niet afzien van godsdiensti ge opvoeding en deze maar overla ten aan het gezin en de kerk? Is de vanzelfsprekendheid waarmee het godsdienstonderwijs jaar in jaar uit een plaats tussen de andere vakken blijft innemen niet zeer aanvecht baar. zeker vanuit de wijze waarop het zich realiseert? Thema's Op deze vraag en vele andere, die hiermee direct samenhangen wordt een antwoord gegeven in het on langs verschenen boekje van prof. dr. P. Roest: 'Godsdienst op school'. Blijkens het voorwoord heeft dr. Roest zijn antwoorden geformu leerd en uitvoerig toegelicht voor een aantal door hem genoemde adressanten. In de eerste plaats voor de school zelf, waar z.i. nog veel te weinig bezinning plaats vindt op 'doel, inhoud, functie en positie van dit inderdaad ongewone schoolvak', waarvan men toch graag de belangrijkheid benadrukt. Maar ook de ouders worden door dr. Roest opgeroepen om meer in teresse te betonen voor 'wat zij bij de godsdienstige opvoeding van hun kinderen al of niet van de school mogen verwachten'. Tenslot te wil het boek ook de kerken stimuleren 'zich beter te oriënteren op het schoolklimaat, waarin de jongeren leven en op wat er in het uur godsdienstonderwijs wordt ge daan'. De titels van de verschillende hoofdstukken kunnen een duidelij ke indruk geven van de belangrijke thema's, die hier worden aange boord: gezin en godsdienst: gods dienst in de school: is godsdienst leerbaar?: het kind in ontwikke ling: welk doel (n.l. van het gods dienstonderwijs); Inhoud en vorm: school en kerk; de schoolwijding; de onmisbare schakel (n.l. de do cent). Argumenten Uit vele andere publicaties van dr. Roest was al duidelijk geworden dat hij met veel nadruk het gods dienstonderwijs als schoolvak ver dedigt. Zo ook in dit boek. Twee argumenten worden door hem aan gevoerd. Het eerste komt voort uit de algemene doeleinden van de school, die binnen het kader van de sociale bewustwording van de leer lingen zich richt op leren kennen, leren denken, leren doen kortom op leren leven. 'En hoe zou de school dan met enig recht van spreken de godsdienst in ons cultuurgebied het christendom niet opnemen in de school?' Een ander argument vindt Roest in de verhouding gezin-school. 'In de school wordt voortgezet en uitge breid wat in het gezin begonnen is. Daarbij hoort zeker ook de gods dienstige opvoeding, die men van wege de ondeelbaarheid van alle opvoeding in de school niet weg kan denken'. Wiskundeleraar: 'En nu zal ik u die stelling bewijzen'. Leerling: 'Doet u geen moeite, wij geloven het toch wel'. (Over integratie van het godsdienstonderwijs gesproken...) Voorwaarden Is zo het vak godsdienstonderwijs temidden van de andere schoolvak ken 'in principe' verdedigd, dan moet wel daarbij gezegd worden dat het niet zonder meer tot zijn recht kan komen. Het is aan be paalde voorwaarden gebonden. Met name aan twee voorwaarden. In de eerste plaats moet er integra tie zijn van het godsdienstonder wijs met wat er verder in de school gebeurt, bij de doelstellingen en de eisen, die de leerlingen bij de an dere vakken tegenkomen. Zo niet dan blijft het godsdienstonderwijs een vreemd eilandje, een uurtje 'vroom doen' temidden van de 'har de' schoolrealiteit. In de tweede plaats moet het gods dienstonderwijs rekening houden met de ontwikkelingsfase van de leerlingen. Dat betekent dat 'het godsdienstonderwijs paedagogisch en didactisch verantwoord moet zijn of het wordt in de school steeds meer een amateuristisch ver schijnsel', zoals een van de drie stellingen luidt in het laatste hoofdstuk. Deze beide voorwaarden worden in de 'grote' hoofdstukken naar ver schillende zijden uitgewerkt. Dit brengt Roest tot een keuze voor een bepaald type godsdienstonder wijs, 'een open, oriënterend, objec tiverend godsdienstonderwijs dat aansluit bij de paedagogische-di- dactische situatie van de leerlingen en rekening houdt met diversiteit in ontwikkeling, in sociale achter gronden en met hun toekomst' (pag. 83). Over vele opmerkingen en stand punten zou je willen doorvragen. O.a. zou er niet een plus zijn in de formulering van de doelstellingen wanneer de titel van het boek zou zijn geweest: Godsdienst op de christelijke school? Behalve ontdekkend en Instructief (zie o.a. het hoofdstuk over inhoud en vorm) vond ik het boek van dr. Roest ook zeer bemoedigend. Op pag. 42 vertelt hij over een leraar geschiedenis, die ook 'godsdienst' geeft en deze verzucht: het laat me niet los, maar ik word er zo moe en zo hopeloos van. Godsdienst is wat anders dan geschiedenis en dat kan je niet verkopen in de school. Laat je het los, dan laat je de christelij ke school vallen. Roest laat zien dat veel zulke ver moeidheid en wanhoop dikwijls voorkomt uit een verkeerde (te hoog gegrepen?) doelstelling en di dactische missers. En deze zijn te herzien. De doelstellingen van de school in zijn geheel en de praktijk van het schoolleven geven onmis kenbare beperkingen aan het gods dienstonderwijs. Noch docenten, noch ouders, noch leerlingen mo gen mikken op resultaten, die bin nen de school en zijn programma niet te verwachten zijn. Tegelijk laat Roest ook de beteke nis en de kansen zien van het godsdienstonderwijs, daar waar het hulp kan bieden aan de leerlingen om tot eigen attitudes en beslissin gen te komen in gewichtige levens vragen. hulp voor het vinden van eigen overtuiging en leren tolerant en geëngageerd met anderen om te gaan (pag. 47). Kennisname van dit boek zal zeker bevorderen dat het godsdienston derwijs niet meer afgedaan kan worden als een weinig serieus ge beuren, maar kan winnen aan inte resse, meedenken en -werken bij allen, die er op de een of andere manier mee in aanraking komen. Ds. C. van Rijn, godsdienstleraar te Amstelveen, bespreekt: 'Godsdienst op school' van prof. dr. P. Roest, deel 40 in de reeks Praktisch theo logische handboekjes. Uitg. Boe kencentrum. Den Haag, prijs 19,50 (voor intekenen op de reeks ƒ18.-). OP ELKE PLAATS De oudste handschriften, die van bijvoorbeeld dit boek E» hebben, geven een doorlopt tekst te zien met slechts hiei daar een teken, dat op het afli van een gedeelte of de aam van een nieuw stuk wijst. Eeu later is de indeling in hoofdstul gemaakt en heeft men de ve genummerd, een groot gemak iets te kunnen terugvinden en elkaar op bepaalde zaken atter maken. Daarom moeten we ooi gedachten telkens ruimten tu de stukjes bijbeltekst zien. boek Exodus is een achter el) geschreven of afgedrukte verza ling stukken uit Israëls overl ring. Die stukken bevatten uit lopende zaken, bijvoorbeeld vei len. regelingen, naamlijsten en boden. In onze lezing zijn we gekomen aan een stukje dat ei| lijk uit twee aparte stukjes best namelijk vers 22 en 23 en ven tot 26. Het eerste bevat een hei ling van het eerste en tweede bod. Hier is er sprake van dat Heer van de hemel gesproken h< in de andere verhalen heet 1 van de berg of vanuit de wolk het tweede stukje gaat het om soort altaarbepaling. Het alt moet van aarde en onbehouwen tuursteen gemaakt worden, mag niet op een hoogte staan zt men de oplopende priester or het gewaad zou kunnen zien, duidelijke bepaling die op het i werpen van de verbinding alt* dienst en sexualiteit wijst. Li worden er nadere bepalingen aanzien van de priesterkleding geven. De dienst van God n duidelijk niet vermengd wor met wat wij al dwalend zelf gr verzinnen. Maar op elke pi: waar Ik mijn naam doe gedenl zal Ik tot u komen en u zegen Dat is het wezenlijke: de na gedenken op die heel bijzone manier, geconcentreerd als het re in de kerkdienst, Gods da vieren en uit Zijn beloften als 5 mensen leven. Daar kom Ik tol zegt God. (Exodus 20, 22-26). De schrijfster Mink van Rijsdijk heeft verleden jaar in West-Ber- lijn het onder auspiciën van de wereldraad van kerken gehouden congres over sexisme (discriminatie van de vrouw enkel en alleen omdat zij vrouw is) meegemaakt. Voor onze krant was Aldeit Schipper er en hij heeft er uitvoerig over bericht. Wie benieuwd is naar de indrukken van Mink van Rijsdijk kan terecht in haar boekje 'Is de baas thuis?' (108 pag., uitg. Kok, Kampen, prijs 9,90). door A. J. Klei Mink van Rijsdijk droeg dit boekje op aan Brlgalia Bam, die deze con ferentie overeind heeft gezet (en gehouden). Blijkens haar relaas heeft Mink van Rijsdijk zich geen stichtelijke of modieuze knollen voor citroenen laten verkopen op dit westberlljnse congres, dat een werkcongres voor de komende as semblee van de wereldraad in Nai robi was. ZIJ besluit haar boekje met een open brief aan de raad van kerken in Nederland. Hier volgt het slot van deze brief aan de 'bazen' van de kerk: 'Genève zal nu wel gonzen van alle voorbereidingen, die getroffen wor den voor de vijfde assemblée. In Nairobi zal men al druk In de weer zijn om straks op de juiste manier als ontvangende stad te kunnen fungeren. Zo'n mammoetconferentie vereist nu eenmaal een lange aanloopperi ode. waar erg veel mensen bij inge schakeld worden. Ook u. Toch wil lk dwars door al die drukte heen dringend vragen of u de gemeente HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11, Rotter dam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leiden. Tel. 071-31441. Postbus 76. DORDRECHT: Scheffersplein 1, Dor drecht. Tel. 078-33370. Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25. Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. niet vergeten wilt. Nogmaals ik heb begrip voor de vele communi catieproblemen. Maar als er geen mogelijkheid geschapen wordt dat de resultaten van Nairobi terecht komen in het hart van de kerk de gemeente wat heeft dan zo'n assemblee voor zin? 267 kerken zijn aangesloten bij de Wereldraad. Hoeveel gemeenten zijn dat? Hoe veel mannen en vrouwen? U hebt recht op het medeleven, het gebed van al die mensen ln de duizend dingen van elke dag. Maar die mensen hebben ook recht op een uitgebreidere Informatie dan tot nu toe verstrekt. Vele dominees hebben ln de loop der Jaren gebeden voor 'hen die in hoogheid zijn gezeten'. Ik heb als kind, als zovele anderen, altijd ge meend dat dit gebed voor de orga nist was bedoeld. Ook ik kon mij op de wijde wereld geen hoger per soon voorstellen dan de man achter de zilveren orgelpijpen, boven de hoofden van de kerkmensen. Hij begeleidde en begeleidt nog steeds de gemeente bij het zingen van boete-, lof- en strijdliederen. Ongetwijfeld wordt er tot op de huidige dag zij het anders gefor muleerd gebeden voor hen 'die in hoogheid zijn gezeten'. Ook voor u dus, bazen van de Raad van kerken in Nederland. Bent u thuis? Zoek dan alstublieft naar wegen om de gemeente te begeleiden bij het boete doen, de lofzegging en de strijd tegen welk onrecht dan ook'. Zes dagen in de week zet ik 's ochtends vóór zeven uur in alle stilte thee, maar op de zevende dag, die in dit geval de vrijdag is, heb ik bij deze vroege bezigheid de radio aan. Dan zendt namelijk de EO uit op Hilversum 3. Die andere morgens zijn drukdoenerige jon gens in de weer met keiharde popmuziek, terwijl ze tegen je praten alsof je onnozel bent. Maar bij de EO zegt een vriendelijke juf frouw af en toe hoe laat het is en verder klinkt er dansmuziek die voldoende verbleekt is om geen burengerucht te veroorzaken en blijkbaar evenmin geestelijke en zedelijke gevaren oplevert. Dit laatste zet ik er bij omdat deze soort muziek, die de EO nu onge straft de lucht in kan sturen, in de eerste jaren van het bestaan van de NCRV aanleiding gaf tot opgewon den discussies. Niet dat de jonge christelijke omroepvereniging zelf zulke muziek op haar programma had staan, stel je voor. Maar de vraag was of je met de radio niet iets in huis haalde dat 'al heel wat kwaad gebrouwen heeft', om met het weekblad De Spiegel van 4 juni 1927 te spreken. Immers: 'Men heeft d e klanken der wereldsche muziek opgevangen die de gedaph- ten in de danszaal deden vertoe ven'. Ook het Gereformeerd Jongelings blad hield zich flink met deze ma terie bezig. We waren dan wel niet 'naar het lichaam' in het danslo- kaal. maar: 'Hoe is het met den geest? Is die thuis of elders? Hier liggen gevaren, groote gevaren. Geestelijke en zedelijke'. Om nog even tot De Spiegel terug te keren, dit blad vond dat je vroeger nog wel 'een heel fatsoenlijken dans, een zwierdans' had, maar he laas: 'Toen kwam de neger aan bod. Men ging het leeren van de onbeschaafde volken. Men ging bij de heidenen te gast'. Een extra narigheid was dat je allerlei dingen via de radio kon beluisteren zonder dat anderen het merkten, 'zoodat de goede Invloed van het 'publiek geweten' werkeloos is'. Vandaar het dringend advies om zelftucht te betrachten. Deze uitspraken van een kleine vijftig jaar terug haal ik achter uit het jubileumboek van de NCRV 'Vrij en gebonden' (uitg.-Bosch en Keunlng, Baarn). De tijden veran deren en de omroepverenigingen met hen en zo kan het dus gebeu ren dat de EO tegenwoordig bij 't krieken van de dageraad komt met muziek, die de NCRV vroeger voor geen goud zou hebben uitgezonden vanwege het wereldse karakter er van. Overigens ben lk. hoe graag ik ook de vrijdagochtenden het zingen van het theewater vergezeld laat gaan van de klanken van 'Matinata' (dit is de welluidende naam van dat vroege EO-programma), toch niet altijd compleet gelukkig met het gebodene. Onlangs kregen we tus sen een tango en een wals een lied waarin de kracht van het bloed van Jezus in het Amerikaans en op een nogal smartlap-achtige manier be zongen werd. In Prediker 8 vers 5 staat: 'Het hart eens wijzen zal tijd en wijze kennen' en ik meen dat hier de tijd nauwelijks en de wijze helemaal niet deugde. Ik raak trouwens in het algemeen wat achterdochtig als er zo gul en gemakkelijk met de namen van God en Jezus wordt omgesprongen. Laatst liet iemand me de nieuw jaars-rondzendbrief zien van een naar Amerika geëmigreerd gezin, dat daar kennelijk rijk gezegend was, want de tot alle familieleden gerichte brief was op fraai papier gedrukt en geïllustreerd met een paar foto's. In dit beknopte stukje proza kwamen de namen God en Jezus dertien keer voor. telkens vergezeld van woorden van lof en dank. Er zijn mensen die dit mooi vin den. Nu is het allicht mooi als het je goed gaat en het is ook mooi als je Je dankbaarheid niet onder stoe len of banken steekt. Maar de vlot te uitbundigheid waarmee in een dergelijke brief dankbetuigingen aan elkaar geregen worden, is niet mooi. Het is ook niet vroom, het is eng. Hier loop je aan tegen de griezelige vanzelfsprekendheid dat als je 't maar op God houdt, de zaak gesmeerd loopt. Er is geen spoortje van verlegenheid: waarom wij wel en zij niet? Zulke gladgepoetste verzekeringen kwam lk ook tegen in de 'song' die de wals van de tango scheidde. Je hoort zoiets trouwens in de meeste van dehoe noem je ze? getuigende versjes die 'singers' met fraaie gebitton en kapsels ln een zeer commerciële pop-achtige ver pakking aanreiken: geef je maar óver aan Jezus en alles gaat op rolletje. Daar is niks van aan. Het is ook veel te lievig om bijbels te zijn. Ik moet nu denken aan een preek van dominee Pijlman in Am sterdam. Hij sprak over psalm 44, waarin God behoorlijke verwijten worden toegevoegd: u hebt ons dit en dat beloofd, we doen wat u van ons vraagt, en nu maakt u ons te schande! Dominee Pijlman zei: 'Het is met Jezus heus niet altijd botertje tot de boom'. Hiervan heb ben heel wat mensen weet en zij verdienen steviger kost dan wat stichtelijk getierelier. NED. HERV. KERK Beroepen te Zwartebroek: A. de Beek te Sommelsdijk. Toegelaten tot de evangeliebe ning en beroepbaar gesteld: T. Noorman, Stadionweg 261"', 1 sterdam; J. H. C. Olie, Meikoi glnlaan 7 te Delfgauw; dr. K. H hart, Victor Emanuel Illlaan 74 Brussel. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Oegstgeest-Lisse: H. Smit, kand. te Kampen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Zwijndrecht: H. Graaf te Maarssen. Maaike van Sinea door Barend Graaf. Uitg. Zomer Keuni Wageningen 640 pag., prijs 25 Herdruk van de roman-cyc 'Maaike van Sinea', 'Sjouke Sja dema' en 'Albert Quintijn', spek in het middeleeuwse Friesland. Het moderne oorlogssysteem en vrede door Herman de Lange. UI Nelissen. Bloemendaal, 144 pi prijs 17.90. De auteur van dit de reeks Proces-materiaal (o studie en praktijk der sociale t tenschappen) verschenen geschi is verbonden aan het polemologli instituut te Groningen. Koerden in het Midden-Oos! door Elma van Rossum. Nie deeltjes in de AO-reeks van stichting IVIO te Lelystad. Jai abonn. 40,-. Een mus in de sneeuw door Syl Darel. Uitg. In den Toren. 200 pi prijs 16.50. Ervaringen van joods meisje in Siberië onder 1 stalinistische regiem. Vuurwater door William Tenn. Ui Meulenhoff, Amsterdam, 248 pa prijs 8.90. Tien verhalen van I prins van de Science fiction'. Dl 88 van Meulenhoff's SF-reeks. Laatste en eerste mensen door 01 Stapledon. Uitg. Meulenhoff, Ai sterdam, 279 pag., prijs 8J Science fiction. Deel 82 ln Meul(| hoff's SF-reeks. Het Nazaret van tegenwoordig, stampvol kerken, heiligdommen en kloosters, lijkt niet veel meer op het gehucht waar Jezus woonde. Hoe woonde hij eigenlijk? Ty perend is het volgende citaat uit een boek dat overal de aandacht trekt, „Dage lijks leven in Bijbel Tijd" geheten: 'In wat voor huis woonde Jezus? Dr. James B. Prit- chard, die een Bijbelse stad tn de Jordaanvallei opgroef, toonde mij een eenkamer woning. opgetrokken uit kleisteen en bedekt met rie ten matten, die met leem waren bestreken. Het was een duplikaat van de 3000 jaar oude woningen, die hij had blootgelegd. Het zag er heel onopvallend uit. Waar om? Omdat het in geen en kel opzicht verschilde van de huizen in een Arabisch dorp van nu. Zó moet Jezus' huis er hebben uitgezien. door W. F. Stafleu Brigalia Bant Daar joodse meisjes bij het bereiken van de puberteit werden uitgehuwelijkt, kan Maria niet veel ouder dan veertien geweest zijn toen Jezus werd geboren. Tot haar dagelijks werk behoor de water halen, het vuur aanmaken en koren malen. De familie leefde van ger- ste- of tarwepap, aangevuld met linzen, bonen, komkom mers en andere groente; ui en. knoflook en prei werden met olijfolie gebruikt om het eten op smaak te bren gen. Als dessert at men da dels, vijgen en granaatap- vels. Wijn met water was de algemene drank. Alleen op feestdagen aten de eenvou dige Galileeërs vlees. Het eten werd in een grote kom gedaan en met de rechter hand opgeschept. Als het donker werd, rolde men matten uit en ging dicht bij het vuur zitten Op 448 bladzijden van dit boek staan 528 illustraties, waarvan 412 in kleur, plus dertien kaarten. Het is dus wel een kijkboek. Toch heb ben geleerden als Pritchard, Kramer, Wilson en De Vaux er knappe hoofdstukken in geschreven en staan er boeiende reisverhalen in. Een uniek werk, schitterend uitgegeven en voorzien van een grote hoeveelheid feiten en toelichtingen. Een boek over de wereld van Abraham en die van Mozes, de wereld van David en Salomo, van Jezus en Paulus. Het is een uitgave van De Haan in Bussum en kost 45 gulden, voor een boek als dit niet veel. Tot nu toe waren alle uitgaven van de National Geographic Society alleen in het Engels ver schenen. Voor het eerst in het 90-jarig bestaan van dit Amerikaanse genootschap (dat ook een bekend maandblad in een oplaag van zeven miljoen uitgeeft) komt er nu in Nederlandse vertaling een serie over 'Grote tijdperken uit de ge schiedenis'. Er volgen delen over Griekenland en Rome, de riddertijd en de renais sance. VERTALING De tekst is al even deskun dig vertaald; de bijbeltek sten in de vertaling van het Nederlands bijbelgenoot schap. De bijbelse namen staan in de nieuwe stan daardspelling (zodat er bijv. niet meer van Kapernaiim doch van Kafarnailm sprake is). Kritiek mag er zijn op de vertaling van de tia want Bijbel Tijd is een lelijk anglicisme. Verder alle lof voor de vuldige uitgave. Zelfs de «j voerige index is nog geïll\\ treerd. Er zijn foto's kunstschatten en opgravi gen; reprodukties van Rei brandts en Michelangel en andere klassieken: tel ningen en schilderijen o illustratoren van de Nati nal Geographic, in een i typisch didactische kindi bijbelstijl. Maar het mei indrukwekkend zijn de tsj loze foto's van mensen i landschappen, toegelicj met teksten uit de bijbel uit Egyptische en Babylo sche documenten. Elke bijbellezer harte aanbevolen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2