'rijstoekenners nu ook
dein-grondbezitters
fllsillfilll
Huis kopen?
1 RPS-hypotheek!
Weekendpuzzel
Anton Schotanus,
een harde knokker
Een klassieke storm
in Roemenië
nschede's duo Voskamp-Lambregts:
Want die is van goeden huize.
Rijkspostspaarbank
3 a s
a m s u
B "7 r
Nieuwe boeken
OUW/KWARTET ZATERDAG 8 FEBRUARI 1975
BINNENLAND
19
oor Jac Lelsz
föCHEDE In Enschede
tón de fabrieken een zware
Ijp. Zelfs op een schaarse zon-
Ige dag is dat een wat verdrie-
r gezicht. Wat de overpeinzin-
li van het hart een weinig
rolijker maakt, is de gedachte
die fabrieken in tijden van
■rkloosheid nog kunnen roken,
i voorts het besef dat in het
imoed van de mensen binnen
ie kerkers van rode baksteen
i poëzie nog niet helemaal ge-
orven is, want achter de klei-
ramen zien we zelfs ge-
niums bloeien.
een van de oude. vervallen hui
tegenover die naargeestige, ne-
tiende-eeuwse textielfabrieken.
"*-}n sober atelier dat onder meer
plaats biedt aan een rennets,
richten de heren Geert Voskamp
Bert Lambregts hun creatieve,
[allende arbeid. Zo opvallend,
zij dezer dagen zelfs 'm de
eede Kamer ter sprake zijn ge
est, omdat de KVP'er B. J. M.
rmsen CRM-minister Van Doorn
gen had gesteld over een subsi
van tienduizend gulden dat hun
tuit Den Haag was geworden,
ikamp (40) en Lambregts (23),
jectieveiijk leraar aan de Acade-
voor Kunst en Industrie te
chede en manager van het Ate-
De Ark ter plaatse, zouden dit
rag hebben ontvangen om daar
in honderd gemeenten een
je grond te kopen. Doel ervan:
ten wat daarmee in de loop der
in gebeurt. In de Kamervragen
nk de teneur door, dat het ei-
lijk een zotte vertoning is voor
ts zoveel geld uit 's rijks kas
chikbaar te stellen. Eén van de
ïeenten die positief reageerde,
Smilde.
ikaal
kamp en Lambregts zijn sympa-
ike mensen, met misschien wat
iige ideeën. Maar soms trekt de
el even op, en breekt de hemel
r een wijle open. Dat zijn de
men ten, waarop zij een heldere
lachte ventileren, of vorm geven
een aardig initiatief. Het En-
dese duo heeft destijds enige
n gemaakt als particuliere
stoekenners. Ze hebben een
lifieke zilveren bokaal ge-
Lambregts (links) en Voskamp (rechts) uitgedo st als meer traditionele prystoekenners
maakt. De Lambregts-Voskamp Bo
kaal, zoals er in gegraveerd staat.
In een mooie doos, zoiets als waar
in voorheen hoge hoeden werden
vervoerd, gaat de bokaal naar de
mensen, die hem weten te verwer-
ven.De bokaal is destijds voor het
eerst uitgereikt aan vijf tonelisten.
Vervolgens ontvingen de Aëro
Dynamici hem, jongens die Levi's
broeken tot in het absurde opblie
zen. De laatste keer ging hij naar
dr. Hermann Schultze, letterkundi
ge in Osnabrück. Hij werd hem ter
hand gesteld in het bijzijn van vele
belangrijke figuren, professoren,
kunstenaars, de burgemeester enz.,
waarbij de Duitse radio en televisie
niet ontbraken.
Dr. Schultze, die er erg verguld mee
was, kreeg hem om 'zijn weten
schappelijke, historische en prakti
sche benadering van het theater',
zoals in de fraaie oorkonde stond.
Wat Voskamp en Lambregts zo in
hem aantrok, was dat hij zijn we
tenschappelijke arbeid zo uitne
mend weet te combineren met zijn
liefde voor het amateur-toneel. Dr.
Schultze. die ook toneelstukken
vertaalt, treedt daarbij zelf als re
gisseur op. Hij weet zijn kennis op
zinvolle wijze door te geven ook
aan de lagere groepen van de be
volking.
Schultze vond het, omgekeerd, leuk
dat hij een onderscheiding ontving
van eigenlijk zomaar twee particu
lieren, die geen instituut, geen tra
ditie en geen kapitaal achter zich
hebben staan. Heel plausibel, een
dergelijke prijstoekenning, al blijft
zij apart.
Reden onbekend
Maar een van de verrassingen,
waarvoor Voskamp en Lambregts
de mensheid stellen, is dan weer
dat de bokaal ditmaal is toegekend
en binnenkort wordt uitgereikt aan
Ritsaert ten Cate, directeur van het
Mickery Theater. Waarom hij hem
ontvangt? Dat weten ze zelf ook
niet. Maar hij krijgt hem vanwege
een door hem zelf aan te geven
activiteit. Ten Cate is zelf ontevre
den met wat hij aan het doen is in
de wereld van het theater. De man
moet het er moeilijk mee hebben.
Hij laat dan ook nog even in het
midden op grond waarvan hij
wordt bekroond. Om met Voskamp
en Lambregts te spreken: 'Of het is
vanwege zijn theaterbeleid dan wel
omdat hij zulke goede pannekoeken
bakt'.
De laatste activiteit van de twee
Enschedese kunstenaars, die hier
en daar in Nederland optraden met
het Vestzaktheater, die toneelstuk
ken schrijven met gebruikmaking
van film- en band-inlassen en die
ook aan 'Sonsbeek buiten de per
ken' in Arnhem meedoen, was de
aanvraag bij CRM voor een subsi
die ten behoeve van de aankoop
van stukjes grond in een aantal
gemeenten. Grond, die bebouwd,
beplant, bespeeld of wat ook zou
kunnen worden. Bedoeling ervan is
gewoon te zien wat er over een
aantal jaren van geworden is. Ze
willen dat nauwkeurig in de gaten
houden, er' regelmatig foto's van
maken, er eventueel zelf gaah wer
ken, in elk geval er op het nauwst
bij betrokken blijven. Over vijf jaar
verschijnt er dan een boek over. Ze
noemen dat een patronenboek. Wat
voor boek dat ook moge wezen,
maar niet zoals als Burda. Knip of
Marion.
Vijf lapjes grond
Ze kregen van het rijk tienduizend
gulden, waarbij niet zeker is of ze
het aan het oude of het nieuwe
kabinet hebben te danken, want
het verzoek ging ongeveer ten tijde
van de regeringscrisis in zee. 'Dat
bedrag is niet alleen voor de grond
aankopen, zoals gedacht wordt.
Het is bedoeld voor vijf verschil
lende projecten. Intussen hebben
we er drie aangepakt'. Wat de
grondaankopen betreft: honderd,
gemeenten zijn aangeschreven. De
meeste gemeenten gingen er niet
op in.
Totnutoe stelden drie gemeenten
grond beschikbaar. Smilde. Beilen
en Hulst. Smilde bood 250 vierkan
te meter aan voor de symbolische
prijs van een gulden. In totaal
denken Voskamp en Lambregts aan
vijf stukjes grond. Méér kunnen ze
niet gebruiken. De grond kost nau
welijks iets, maar er komen wel
honderden guldens aan over
drachtskosten en dergelijke.
Brengen Voskamp en Lambregts
experimenteel toneel? Nee, zeggen
ze. Geëngageerd toneel is het. ook
niet. Evenmin maatschappijkritisch
toneel, al komen dergelijke elemen
ten er in voor. Belangrijk voor hun
werk vinden zij datgene wat van
buiten komt. In dit verband spre
ken zij van 'invulbaarheid'. Zij
wensen zich niet te laten rubrice
ren. Moet het geheel van hun stre
vingen serieus genomen worden, of
is het een grap? Antwoord van de-
heren: 'Tegen het woord grap ko
men we in opstand. Neemt iemand
het zéér serieus, dan zeggen we: til
er nou niet zo zwaar aan'.
Conclusie: Vaten vol onduidelijkhe
den daar in dat sobere kunstenaars
atelier aan de Enschedese Noorder
hagen, maar altijd nog veel beter
dan holle vaten.
(ADVERTENTIE)
Alle inlichtingen:
bel gratis 0017
baal een folder in hét postkantoor
schrijf -zonder postzegel - naar de
RPS, Amsterdam
IMPS uw nationale spaarinstelling
Horizontaal 1. wapenschouw, 5.
schaaldier, 10. vlaktemaat, 12. be
kend gebouw in Amsterdam, 13.
hoepel, 15. bar, 17. hoekpijler, 18.
rood in de wapenkunde, 20. meis
jesnaam, 22. boom, 23. muzieknoot,
25. atmosfeer (afk.) 26. of dergelij
ke (afk.) 27. begrenzing, 31. mu
zieknoot, 32. voorzetsel, 34. orde
lijke schikking, 41. koning van Ba-
san, 42. lidwoord, 43. Eerwaarde
Heer (afk. Lat). 44. rivier in Italië,
45. zuivelprodukt, 47. water in N.Br.
49. mikpunt, 51. vis, 53. lof, 55. eer,
58. lied, 59. verborgen, 60, toiletar
tikel.
Verticaal 1. plaats in de schouw
burg, 2. vlaktemaat, 3. handegge, 4.
lidwoord, 6. rondhout, 7. meisjes
naam. 8. modegek, 9. rangtelwoord,
11. voertuig, 14. beschermgeest, 15.
oude lengtemaat, 16. bevel, 17. te
gen: 19 water in Utrecht, 21. door
weekt, 24. afk. van item, 27. vod,
28. plaatsje onder Vries, 29. behoef
tig, 30. loot, 33. soort hond, 35.
nobel, 36. ingewand, van haring, 37.
muzieknoot, 38. lichaamsdeel, 39.
bloedhuis, 40. groot wijnglas, 45.
streep op de grond (bij spel) 46.
volksnaam van de kauw, 47. reeds,
48. kleur, 50. bid (Lat), 52. water-
Het is langzamerhand tijd om eens wat aandacht te schenken
aan de halve finales van het kampioenschap van Nederland.
Na de uitgifteprogramma's 1975, die
ik u al van de verschillende postad
ministraties de laatste tijd heb
kunnen geven jammergenoeg
ontbreekt nog steeds het overzicht
van onze eigen PTT kreeg ik
onder meer nog die van Vatikaan-
stad en van Zweden toegezonden.
Het bescheiden programma van de
Kerkelijke Staat vermeldt: een
reeks met afbeeldingen van fontei
nen van Vatikaanstad, een serie
gewijd aan Pinksteren, dan zegels
ter viering van het vijfhonderdjarig
bestaan van de Vatikaanse Biblio
theek, als vierde een serie ter gele
genheid van het 9e internationale
congres van christelijke archeolo
gie, een reeks herdenkingszegels
wegens het feit dat de H. Paulus
van het Kruis tweehonderd jaar
geleden gestorven is en tot slot een
luchtbrlef ter gelegenheid van het
heilig jaar.
De Zweden-verzamelaars dienen
weer een flink deel van hun filate
listisch budget te reserveren voor
de volgende uitgiften: vijftig jaar
girodienst (reeds verschenen) .Jaar
van de Vrouw, historische vondsten,
Europa, portretzegels van koning
Carl XVI Gustaf, herdenkingszegels
wegens het eeuwfeest van de con
ventie inzake het metrieke stelsel,
tweehonderd jaar Veterinaire Ge
neeskunde en het eeuwfeest van de
geboorte van de beeldhouwer Carl
Miller. Voorts twee zegels met mo
tieven uit het padvinders wereld je,
het Europees jaar van Monumen
tenzorg, zégels met afbeeldingen,
ontleend aan brandweer, politie en
EHBO en om te sluiten zegels, ge
wijd aan stoommachines, Kerstmis
en de Nobèlprijswinnaars van het
jaar 1915. Ik hoop u steeds tijdig
nader in te lichten omtrent de
uitgifte-data, die nog niet vaststaan
in verband met te verwachten ta
riefswijzigingen.
Deze week verschijnen in de Ned.
Antillen drie zegels onder de naam
'koninginnebruggen'. Op de zegels
staan namelijk de bekende drie
bruggen, die in Willemstad te vin
den zijn. De pontonbrug, onder de
naam Emmabrug werd gebouwd in
1888 en vernieuwd in 1939; voorts
de Wilhelminabrug, een volautoma
tische ophaalbrug, die in de laatst^
jaren gerestaureerd moest worden,
en de moderne Julianabrug, die in
1974 officieel in gebruik werd geno
men. Het zal u bekend zijn dat in
1967 tijdens de bouw een ernstig
ongeluk gebeurde.
Suriname herdacht op 5 februari
met de uitgifte van twee zegels het
feit dat het gouvernement honderd
jaar geleden een aanvang maakte
met het geven van concessies om
de bodemschatten te exploreren en
exploiteren.
Op 7 februari kwamen in Canada
weer zegels uit. met het oog op de
Olympische Spelen die daar nu de
finitief in 1976 zullen plaats heb
ben. Het is een serie van drie
zegels met toeslag, waarop in mo
derne stijl dè zwem-roei- en zeil-
sporten afgebeeld staan.
Maandag 10 februari verschijnt in
de Ver. Staten de eerste herden
kingszegels van dit jaar. De zegel is
gewijd aan de schilder Benjamin
West (1738-1820). West, die een
groot deel van zijn leven in Enge
land doorbracht hij stierf ook in
Londen is vooral bekend als
portrettist. Een herdinkingsvelletje
van de Duitse Democratische Repu
bliek herinnert aan de befaamde
boerenopstand, die 450 jaar geleden
in Duitsland plaats greep. Het
blaadje dat zes zegels bevat, komt
11 februari in omloop. De revolte
had zijn oorzaak in de meer dan
ellendige toestand waarin ook de
boeren zich in de zestiende eeuw
bevonden. Na aanvankelijke succes
sen werd de opstand toch weldra
bloedig onderdrukt. Op de zegels
ziet u beelden van de toenmalige
toestanden en van de strijd, waar
onder het portret van Thomas
Müntzer (1490-1525), een geestelij
ke, die de aanvoerder van de rebel
lie was en na de onderdrukking
onthoofd werd.
J. J. M. Kiggen
De spelers die zich voor de finale
geplaatst hebben zijn de 'oudge
dienden' Hermelink, Bronstring,
Goudt, Schotanus, de Ruiter, v.d.
Sluis en de Jong, terwijl één debu
tant, te weten Rob Clerc, dit gezel
schap completeert. Geen verrassin
gen of het moest de uitschakeling
van Sjoerd Visser zijn. Bovenge
noemde spelers gaan met Wiersma,
Varkevisser, Bergsma en mijn per
soontje van 28 maart tot 8 april ;n
de Sporthal-Oost in Amsterdam el
kaar het leven zuur maken in de
finale.
Het selecteren van de partijen
baarde mij nogal zorgen. Een groot
deel is oninteressant. Dat is te ver
klaren door de grote belangen die
op het spel stonden, al moet ik
zeggen dat ik de tactiek van be
paalde spelers, één of twéé partijen
te winnen en voor de rest te zor
gen, dat de schijven zo vlug moge
lijk in het doosje komen, ten zeer
ste betreur.
Eén van de weinigen die vrijwel
elke partij heeft geknokt, is Anton
Schotanus. Hoe deze het naast zijn
werkzaamheden als secretaris van
de KNDB ook nog op kan brengen
er elke keer weer keihard tegenaan
te gaan, is mij een raadsel, maar
knap vind ik het wel.
Hieronder zijn partij uit de zevende
ronde tegen zijn (op dat momeni)
naaste concurrent Werner, die het
net niet heeft gehaald.
Wit: A. Schotanus
Zwart: T. Wemer
1. 32—28 19—23 2. 28x19 14x23 3.
37—32 10—14 4. 34—30 14—19.
Evenals tegen Visser ziet Schotanus
ook hier af van het scherpere 4.
3530. Misschien zoekt hij tegen
uitgesproken flankspelspelers als
Visser en Wemer het liever in de
klassieke partij.
Het verloop van de partij Schota
nus-Visser was: 4. 1319 5.
33—28 8—13 6. 39—33 20—24 7.
44—39 14—20 8. 30—25 2—8 9.
25x14 9x20 10. 31—27 4—9 11. 41—37
5—10 12. 37—31 10—14 13. 46—41
17—22 14. 28x17 12x21 15. 31—26
7—12 16. 26x17 11x31 17. 36x27 12—
17 18. 33—28 18—22 19. 27x29 24x22
20. 3933. Tot zover identiek aan
Koeperman-Drost (20) uit het
Suikertoernooi. Visser speelde 20.
1721. Sterker is 208
12, zoals ik tegen Koeperman speel
de, al heb ik later enige grote
fouten gemaakt. De stand na 19.
24x22 is m.i. beduidend beter
voor zwart, want hij heeft een ont-
wikkelingsvoorsprong van 8 tempi
wat in een aanvallende positie
moet kunnen uitmonden.
Partij verloop: 4. 1419 5. 30
25 17—21 6. 25x14 19x10 7. 42—37
21—26 8. 32—28 23x32 9. 37x28
26x37 10. 41x32. Wit heeft al een
ontwikkelingsvoorsprong van 6
tempi en het is nu zaak een gunsti
ge aanvalspositie op te bouwen.
1010—14 11. 46—41 14—19 12.
41—37 11—17 13. 40—34 6—11 4.
4540 1621. Ik zou met zwart
geprobeerd hebben het spel in klas
sieke banen te leiden door zo snel
mogelijk vejd 24 te bezetten. Zwart
kiest voor een andere spelvorm, na
melijk de omsingeling. Dit is nu
nog niet goed zichtbaar, maar door
de vrijwillige verwaarlozing van
zijn lange vleugel (er ontbreekt een
actieve opbouw) staat de zwartspe-
ler min of meer toe, dat wit het
heft daar in handen neemt.
15. 34—29 21—26 16. 40—34 15—
20!? 17. 4440 2024. Konsekwen-
ter is de opbouw met 16. 1822
of 16 gevolgd door 17. 22x22 om
de omsingeling door te zetten. Nu
gaan we alweer achteruit.
18. 29x20 19—23 19. 28x19 13x15 20.
stand, 54.'plaats in Gelderland, 56.
meisjesnaam, 57. onder officier
(afk.).
Oplossingen t.m. woensdag a.s. per
briefkaart aan: Trouw/Kwartet,
postbus 859, Amsterdam. Linksbo
ven vermelden: Weekendpuzzel.
Oplossing van vorige week
Hor. 1. kranig, 4. spatie, 7. enkel, 9.
laan, 10. eden, 12. meer, 13. elite, 14.
roet, 15. regie, 18. som, 20. liter, 23.
kapel, 25. kanaal, 26. laster, 27.
polis, 29. tronk, 31. nes, 32. kreet, 37.
rede, 39. emier, 40. leem, 41. Eede,
42. Orel, 43. legio, 44. laatst, 45.
mossel.
Vert. 1. kommer, 2. naar, 3. genet,
4. sleep, 5. ader, 6. ekster, 8. klimop,
9. leeg, 11. noot, 16. erker, 17. in
nen, 18. salon, 19. melis, 21. inter,
22. Eerde, 23. kap, 24. las, 28.
lering, 29. tortel, 30. orde, 33. egel,
34. tempel 35. teelt, 36. aroom, 38.
eelt, 40. lens.
Prijswinnaars: C. Makkenzee Sr.,
Marijkestr. 18, Klaaswaal; M. de
Klerk, Aalscholverstraat 20 B, Rot-
terdam-21; G. J. Vorstheuvel La-
brand, Poststraat 58, Zierikzee.
3328 8—13 21. 39—33 17—21 22.
5044! Sterk! Deze schijf kan nu
beter benut worden als op het z.g.
'onmisbaar' 45.
2211—17 23. 34—29 18—22 24.
40—34 15—20. Zie diagram I. Het
patroon is duidelijk: wit aanvaller,
zwart verdediger of zo u wilt om-
singelaar. Met zijn laatste zet wil
zwart nog even het strategische
punt op veld 25 in bezit nemen
voor het grote gevecht begint.
U H
S. '3 W: B
w w a u
m fj B
a B B
O O
BB"
B B
g m b ea
25. 44—39 20—25. 26. 29—23 2—8
27. 34—29 1—6. Zwart moest hier
met zijn 26e en 27e zet enige moei
lijke beslissingen nemen ten aan
zien van de belangrijke velden 1 en
2. Of hij de juiste beslissingen
heeft genomen is in deze beperkte
ruimte niet aan te tonen.
28. 39—34 13—18 29. 35—30 7—11
30. 30—24 11—16 31. 47—42. Smoort
elke actie met 21—27 in de kiem
door 3731, waarna de zwarte posi
tie krachteloos is.
315—10 32. 43—39 10—15 33.
49_43 9—14 34. 34—30, 25x34 35.
39x30 14—20. Zie diagram II.
q a m es
SMS 7. m
m m m m
o
O O
O O 7-
a s
Het ogenschijnlijk sterke 36. 2319
faalt door: 36. 21—27 A. 37.
32x21 16x27 38. 37—31 (wat an
ders?) 26x37 39. 42x31 17—21 40.
28x26 27—32 41. 38x27 18—23 42.
29x7 20x49 en de winst is erg moei
lijk te realiseren, want op 43. 26
21 volgt 6—11 44. 7x16 49—44 met
remisekansen na 813 xl2.
A. 3620—25 37. 19—13 25x23
38. 13x2 4—10 39. 28x19 3—8 40.
2x13 18x9 41. 32—28 en wit staat
nog steeds overwegend.
Ook eerst 36. 30—25 4—9 37. 25x14
9x20 38. 23—19 maakt weinig ver
schil met bovenstaande varianten.
Schotanus koos daaróm voor 36.
43—39 20—25 37. 39—34 4—10. 38.
23—19 10—14 (gedw.) 39. 19x10
15x4 40. 24—19 3—9 41. 29—24 (A)
18—23 42. 19—13. (Helaas geen
combinatiemogelijkheden die tot
winst leiden). 9x18 43. 28x19 813
44. 19x8 12x3 45. 32—28 4—10 en
hier werd remise overeengekomen.
M.i. wel te vroeg hoewel ik nog
geen winst voor wit heb kunnen
vinden. Een prachtige partij met
een wat abrupt einde.
A. Niet beter is 41. 30—24 8—13 42.
19x8 12x3 43. 37—31 26x37 44. 42x31
9—13 45. 31—27 22x31 46. 36x27 4—
9 47. 48—42 3—8! 48. 42—37 (28—
23? 25—20) 8—12 49. 28—23 17—22
50. 37—31 12—17! 51. 28x12 17x8,
52. 27x18 13x22 53. 31—26 22—27!
54. 26x17 27—31 en wit moet nog
uitkijken. Een bedrieglijke stand!
FRANK DROST
May Hobijn en Jerven Ober: TEX
TIEL IN BEELD. Uitg. Cantecleer
BV. de Bilt. 103 blz.; prijs 24,50.
In Haarlem wordt, georganiseerd
door het Frans Hals Museum, iede
re drie jaar een tentoonstelling ge
houden van textiele kunsten. De
laatste (derde) tentoonstelling
vond het afgelopen jaar plaats.
Op 4 uitzonderingen na hebben de
34 kunstenaars die in 'Textiel in
Beeld' aan het woord komen, hun
bekendheid mede aan deze Triënna
le te danken.
Ieder vertelt op eigen wijze over
het ontstaan en uitwerken van idee
tot werkstuk. Interessant voor wie
bij de hedendaagse veelzijdige
kunstuitingen op cextielgebied een
kijkje achter de schermen wil ne
men.
Het boek is fraai uitgevoerd en
bevat veel goede foto's, waarvan
helaas slechts een 6-tal in kleur.
In afwezigheid van de grootmeester
Gheorghiu en van de internationale
meester Ciocaltea kwamen in de
wedstrijd om het kampioenschap
van Roemenië in december nieuwe
namen onder de winnaars naar vo
ren: 1. Urzica 12% 2. Mititelu liy2
3. Partos en Vaisman 10 4. Stanciu
en Ilijin 9%.
De laatste was de winnaar van de
mooiste partij van het toernooi.
Siciliaans.
ILIJIN-PAVLOV.
1. e4 c5 2. Pf3 d6 3. d4 cd4: 4. Pd4:
Pf6 5. Pc3 e6 6. Le2. Dit is de
oudste voortzetting. Tegenwoordig
is 6. g4in de mode.
6. a6 7. 0-0 Le7 8. Le3 Dc7 9. f4
Pc6 10. Del 0-0 11. Dg3 Ld7. Nauw
keuriger is Pd4: 12. Ld4: b5 13. a3
Lb7.
12. Tael! Na 12. Tadl komt als
interessante manoeuvre: 12. Pd4:
13. Ld4: Lc6 14. Ld3 e5! 15. fe Ph5!
12. b5 13. a3 Tab8!? Ook hier
komt Pd4: in aanmerking.
14. e5! Pe8! Op 14. de: volgt 15.
fe Pe5: 16. Lf4 of 15. De5:
16. Pc6
15. Ld3 f6? Dit verzwakt de ko
ningsvleugel meer dan Pd4: 16.
Ld4: g6.
16. Pc6: Dc6: 17. Dh4 g6 18. Pe4
Ld8. En hier was Tf7 veel beter.
19. ef6 Pf6: 20. Pg5 Lb6 21. Tr3!
Kg7?
24. f5fi Zwart had waarschijnlijk
slechts 24. Tgf Kf7 25. Dh7:t Ke8
verwacht.
24. Tf5: (Kg7 25. De7f) 25. Dh6.
Kf7 26. Dh7:f Kf8. Na Ke8 komt
eenvoudig 28. Tf5: ef 29. Lb6:f.
27. Tg3 Tf7. De tussenzet Le3:f 28.
Tee3: verandert niets aan de situa
tie.
28. Tg8t Ke7 29. Dh4f Tf6 30. Tg7t
Kd8 31. Df6:t Kc7 32. De6: Td8 33.
Lb6:i Kb6: 34. De3t Kb7 35. Df2
Ka8 36. Tee7. Zwart gaf op.
M. HAVEL
1918
Stelling na 21. Kg7?
Met deze zet maakt zwart een zeer
fraaie combinatie mogelijk. Tb7
had veel meer tegenstand geboden.
22. Ph7Ph7: 23. Lg6:! Kg6:. Of
Pf6 24. Tg3 Th8 25. Lh5f enzovoort.
X X
i ei
ijL'Wiiftl
a
n
Bm±a
BAB BAB
B S8 ff BB
Mat in twee zetten.
Een klassieke tweezet.
Wanneer men de moderne tweezet-
ten, die vaak nogal zwaar op de
hand en stroef zijn, vergelijkt met
de elegante constructie van boven
staand probleem, zal men mis
schien met graagte aan de 'goede
oude tijd' terugdenken. Helaas zijn
echter de oude thema's uitgeput.
Men moet daarom tegenwoordig
naar steeds meer gecompliceerde
en daarom meer rationele ideeën
zoeken.
Oplossing:
1. Tc5-c8! Dame of paard slaat e7.
2. Dc7.
1. Ke7: 2. de8: P! 1. Dc8: 2.
Te6 mat.
Het probleem bevat zelfs een heel
modern motief: Matverwisseling na
1. Dd7:f. In het diagram zou
dan namelijk 2. Td7: volgen, maar
na de sleutelzet: 2, Dd7: mat.
LUDEK PACHMAN.