'rijstoekenners nu ook dein-grondbezitters fllsillfilll Huis kopen? 1 RPS-hypotheek! Weekendpuzzel Anton Schotanus, een harde knokker Een klassieke storm in Roemenië nschede's duo Voskamp-Lambregts: Want die is van goeden huize. Rijkspostspaarbank 3 a s a m s u B "7 r Nieuwe boeken OUW/KWARTET ZATERDAG 8 FEBRUARI 1975 BINNENLAND 19 oor Jac Lelsz föCHEDE In Enschede tón de fabrieken een zware Ijp. Zelfs op een schaarse zon- Ige dag is dat een wat verdrie- r gezicht. Wat de overpeinzin- li van het hart een weinig rolijker maakt, is de gedachte die fabrieken in tijden van ■rkloosheid nog kunnen roken, i voorts het besef dat in het imoed van de mensen binnen ie kerkers van rode baksteen i poëzie nog niet helemaal ge- orven is, want achter de klei- ramen zien we zelfs ge- niums bloeien. een van de oude. vervallen hui tegenover die naargeestige, ne- tiende-eeuwse textielfabrieken. "*-}n sober atelier dat onder meer plaats biedt aan een rennets, richten de heren Geert Voskamp Bert Lambregts hun creatieve, [allende arbeid. Zo opvallend, zij dezer dagen zelfs 'm de eede Kamer ter sprake zijn ge est, omdat de KVP'er B. J. M. rmsen CRM-minister Van Doorn gen had gesteld over een subsi van tienduizend gulden dat hun tuit Den Haag was geworden, ikamp (40) en Lambregts (23), jectieveiijk leraar aan de Acade- voor Kunst en Industrie te chede en manager van het Ate- De Ark ter plaatse, zouden dit rag hebben ontvangen om daar in honderd gemeenten een je grond te kopen. Doel ervan: ten wat daarmee in de loop der in gebeurt. In de Kamervragen nk de teneur door, dat het ei- lijk een zotte vertoning is voor ts zoveel geld uit 's rijks kas chikbaar te stellen. Eén van de ïeenten die positief reageerde, Smilde. ikaal kamp en Lambregts zijn sympa- ike mensen, met misschien wat iige ideeën. Maar soms trekt de el even op, en breekt de hemel r een wijle open. Dat zijn de men ten, waarop zij een heldere lachte ventileren, of vorm geven een aardig initiatief. Het En- dese duo heeft destijds enige n gemaakt als particuliere stoekenners. Ze hebben een lifieke zilveren bokaal ge- Lambregts (links) en Voskamp (rechts) uitgedo st als meer traditionele prystoekenners maakt. De Lambregts-Voskamp Bo kaal, zoals er in gegraveerd staat. In een mooie doos, zoiets als waar in voorheen hoge hoeden werden vervoerd, gaat de bokaal naar de mensen, die hem weten te verwer- ven.De bokaal is destijds voor het eerst uitgereikt aan vijf tonelisten. Vervolgens ontvingen de Aëro Dynamici hem, jongens die Levi's broeken tot in het absurde opblie zen. De laatste keer ging hij naar dr. Hermann Schultze, letterkundi ge in Osnabrück. Hij werd hem ter hand gesteld in het bijzijn van vele belangrijke figuren, professoren, kunstenaars, de burgemeester enz., waarbij de Duitse radio en televisie niet ontbraken. Dr. Schultze, die er erg verguld mee was, kreeg hem om 'zijn weten schappelijke, historische en prakti sche benadering van het theater', zoals in de fraaie oorkonde stond. Wat Voskamp en Lambregts zo in hem aantrok, was dat hij zijn we tenschappelijke arbeid zo uitne mend weet te combineren met zijn liefde voor het amateur-toneel. Dr. Schultze. die ook toneelstukken vertaalt, treedt daarbij zelf als re gisseur op. Hij weet zijn kennis op zinvolle wijze door te geven ook aan de lagere groepen van de be volking. Schultze vond het, omgekeerd, leuk dat hij een onderscheiding ontving van eigenlijk zomaar twee particu lieren, die geen instituut, geen tra ditie en geen kapitaal achter zich hebben staan. Heel plausibel, een dergelijke prijstoekenning, al blijft zij apart. Reden onbekend Maar een van de verrassingen, waarvoor Voskamp en Lambregts de mensheid stellen, is dan weer dat de bokaal ditmaal is toegekend en binnenkort wordt uitgereikt aan Ritsaert ten Cate, directeur van het Mickery Theater. Waarom hij hem ontvangt? Dat weten ze zelf ook niet. Maar hij krijgt hem vanwege een door hem zelf aan te geven activiteit. Ten Cate is zelf ontevre den met wat hij aan het doen is in de wereld van het theater. De man moet het er moeilijk mee hebben. Hij laat dan ook nog even in het midden op grond waarvan hij wordt bekroond. Om met Voskamp en Lambregts te spreken: 'Of het is vanwege zijn theaterbeleid dan wel omdat hij zulke goede pannekoeken bakt'. De laatste activiteit van de twee Enschedese kunstenaars, die hier en daar in Nederland optraden met het Vestzaktheater, die toneelstuk ken schrijven met gebruikmaking van film- en band-inlassen en die ook aan 'Sonsbeek buiten de per ken' in Arnhem meedoen, was de aanvraag bij CRM voor een subsi die ten behoeve van de aankoop van stukjes grond in een aantal gemeenten. Grond, die bebouwd, beplant, bespeeld of wat ook zou kunnen worden. Bedoeling ervan is gewoon te zien wat er over een aantal jaren van geworden is. Ze willen dat nauwkeurig in de gaten houden, er' regelmatig foto's van maken, er eventueel zelf gaah wer ken, in elk geval er op het nauwst bij betrokken blijven. Over vijf jaar verschijnt er dan een boek over. Ze noemen dat een patronenboek. Wat voor boek dat ook moge wezen, maar niet zoals als Burda. Knip of Marion. Vijf lapjes grond Ze kregen van het rijk tienduizend gulden, waarbij niet zeker is of ze het aan het oude of het nieuwe kabinet hebben te danken, want het verzoek ging ongeveer ten tijde van de regeringscrisis in zee. 'Dat bedrag is niet alleen voor de grond aankopen, zoals gedacht wordt. Het is bedoeld voor vijf verschil lende projecten. Intussen hebben we er drie aangepakt'. Wat de grondaankopen betreft: honderd, gemeenten zijn aangeschreven. De meeste gemeenten gingen er niet op in. Totnutoe stelden drie gemeenten grond beschikbaar. Smilde. Beilen en Hulst. Smilde bood 250 vierkan te meter aan voor de symbolische prijs van een gulden. In totaal denken Voskamp en Lambregts aan vijf stukjes grond. Méér kunnen ze niet gebruiken. De grond kost nau welijks iets, maar er komen wel honderden guldens aan over drachtskosten en dergelijke. Brengen Voskamp en Lambregts experimenteel toneel? Nee, zeggen ze. Geëngageerd toneel is het. ook niet. Evenmin maatschappijkritisch toneel, al komen dergelijke elemen ten er in voor. Belangrijk voor hun werk vinden zij datgene wat van buiten komt. In dit verband spre ken zij van 'invulbaarheid'. Zij wensen zich niet te laten rubrice ren. Moet het geheel van hun stre vingen serieus genomen worden, of is het een grap? Antwoord van de- heren: 'Tegen het woord grap ko men we in opstand. Neemt iemand het zéér serieus, dan zeggen we: til er nou niet zo zwaar aan'. Conclusie: Vaten vol onduidelijkhe den daar in dat sobere kunstenaars atelier aan de Enschedese Noorder hagen, maar altijd nog veel beter dan holle vaten. (ADVERTENTIE) Alle inlichtingen: bel gratis 0017 baal een folder in hét postkantoor schrijf -zonder postzegel - naar de RPS, Amsterdam IMPS uw nationale spaarinstelling Horizontaal 1. wapenschouw, 5. schaaldier, 10. vlaktemaat, 12. be kend gebouw in Amsterdam, 13. hoepel, 15. bar, 17. hoekpijler, 18. rood in de wapenkunde, 20. meis jesnaam, 22. boom, 23. muzieknoot, 25. atmosfeer (afk.) 26. of dergelij ke (afk.) 27. begrenzing, 31. mu zieknoot, 32. voorzetsel, 34. orde lijke schikking, 41. koning van Ba- san, 42. lidwoord, 43. Eerwaarde Heer (afk. Lat). 44. rivier in Italië, 45. zuivelprodukt, 47. water in N.Br. 49. mikpunt, 51. vis, 53. lof, 55. eer, 58. lied, 59. verborgen, 60, toiletar tikel. Verticaal 1. plaats in de schouw burg, 2. vlaktemaat, 3. handegge, 4. lidwoord, 6. rondhout, 7. meisjes naam. 8. modegek, 9. rangtelwoord, 11. voertuig, 14. beschermgeest, 15. oude lengtemaat, 16. bevel, 17. te gen: 19 water in Utrecht, 21. door weekt, 24. afk. van item, 27. vod, 28. plaatsje onder Vries, 29. behoef tig, 30. loot, 33. soort hond, 35. nobel, 36. ingewand, van haring, 37. muzieknoot, 38. lichaamsdeel, 39. bloedhuis, 40. groot wijnglas, 45. streep op de grond (bij spel) 46. volksnaam van de kauw, 47. reeds, 48. kleur, 50. bid (Lat), 52. water- Het is langzamerhand tijd om eens wat aandacht te schenken aan de halve finales van het kampioenschap van Nederland. Na de uitgifteprogramma's 1975, die ik u al van de verschillende postad ministraties de laatste tijd heb kunnen geven jammergenoeg ontbreekt nog steeds het overzicht van onze eigen PTT kreeg ik onder meer nog die van Vatikaan- stad en van Zweden toegezonden. Het bescheiden programma van de Kerkelijke Staat vermeldt: een reeks met afbeeldingen van fontei nen van Vatikaanstad, een serie gewijd aan Pinksteren, dan zegels ter viering van het vijfhonderdjarig bestaan van de Vatikaanse Biblio theek, als vierde een serie ter gele genheid van het 9e internationale congres van christelijke archeolo gie, een reeks herdenkingszegels wegens het feit dat de H. Paulus van het Kruis tweehonderd jaar geleden gestorven is en tot slot een luchtbrlef ter gelegenheid van het heilig jaar. De Zweden-verzamelaars dienen weer een flink deel van hun filate listisch budget te reserveren voor de volgende uitgiften: vijftig jaar girodienst (reeds verschenen) .Jaar van de Vrouw, historische vondsten, Europa, portretzegels van koning Carl XVI Gustaf, herdenkingszegels wegens het eeuwfeest van de con ventie inzake het metrieke stelsel, tweehonderd jaar Veterinaire Ge neeskunde en het eeuwfeest van de geboorte van de beeldhouwer Carl Miller. Voorts twee zegels met mo tieven uit het padvinders wereld je, het Europees jaar van Monumen tenzorg, zégels met afbeeldingen, ontleend aan brandweer, politie en EHBO en om te sluiten zegels, ge wijd aan stoommachines, Kerstmis en de Nobèlprijswinnaars van het jaar 1915. Ik hoop u steeds tijdig nader in te lichten omtrent de uitgifte-data, die nog niet vaststaan in verband met te verwachten ta riefswijzigingen. Deze week verschijnen in de Ned. Antillen drie zegels onder de naam 'koninginnebruggen'. Op de zegels staan namelijk de bekende drie bruggen, die in Willemstad te vin den zijn. De pontonbrug, onder de naam Emmabrug werd gebouwd in 1888 en vernieuwd in 1939; voorts de Wilhelminabrug, een volautoma tische ophaalbrug, die in de laatst^ jaren gerestaureerd moest worden, en de moderne Julianabrug, die in 1974 officieel in gebruik werd geno men. Het zal u bekend zijn dat in 1967 tijdens de bouw een ernstig ongeluk gebeurde. Suriname herdacht op 5 februari met de uitgifte van twee zegels het feit dat het gouvernement honderd jaar geleden een aanvang maakte met het geven van concessies om de bodemschatten te exploreren en exploiteren. Op 7 februari kwamen in Canada weer zegels uit. met het oog op de Olympische Spelen die daar nu de finitief in 1976 zullen plaats heb ben. Het is een serie van drie zegels met toeslag, waarop in mo derne stijl dè zwem-roei- en zeil- sporten afgebeeld staan. Maandag 10 februari verschijnt in de Ver. Staten de eerste herden kingszegels van dit jaar. De zegel is gewijd aan de schilder Benjamin West (1738-1820). West, die een groot deel van zijn leven in Enge land doorbracht hij stierf ook in Londen is vooral bekend als portrettist. Een herdinkingsvelletje van de Duitse Democratische Repu bliek herinnert aan de befaamde boerenopstand, die 450 jaar geleden in Duitsland plaats greep. Het blaadje dat zes zegels bevat, komt 11 februari in omloop. De revolte had zijn oorzaak in de meer dan ellendige toestand waarin ook de boeren zich in de zestiende eeuw bevonden. Na aanvankelijke succes sen werd de opstand toch weldra bloedig onderdrukt. Op de zegels ziet u beelden van de toenmalige toestanden en van de strijd, waar onder het portret van Thomas Müntzer (1490-1525), een geestelij ke, die de aanvoerder van de rebel lie was en na de onderdrukking onthoofd werd. J. J. M. Kiggen De spelers die zich voor de finale geplaatst hebben zijn de 'oudge dienden' Hermelink, Bronstring, Goudt, Schotanus, de Ruiter, v.d. Sluis en de Jong, terwijl één debu tant, te weten Rob Clerc, dit gezel schap completeert. Geen verrassin gen of het moest de uitschakeling van Sjoerd Visser zijn. Bovenge noemde spelers gaan met Wiersma, Varkevisser, Bergsma en mijn per soontje van 28 maart tot 8 april ;n de Sporthal-Oost in Amsterdam el kaar het leven zuur maken in de finale. Het selecteren van de partijen baarde mij nogal zorgen. Een groot deel is oninteressant. Dat is te ver klaren door de grote belangen die op het spel stonden, al moet ik zeggen dat ik de tactiek van be paalde spelers, één of twéé partijen te winnen en voor de rest te zor gen, dat de schijven zo vlug moge lijk in het doosje komen, ten zeer ste betreur. Eén van de weinigen die vrijwel elke partij heeft geknokt, is Anton Schotanus. Hoe deze het naast zijn werkzaamheden als secretaris van de KNDB ook nog op kan brengen er elke keer weer keihard tegenaan te gaan, is mij een raadsel, maar knap vind ik het wel. Hieronder zijn partij uit de zevende ronde tegen zijn (op dat momeni) naaste concurrent Werner, die het net niet heeft gehaald. Wit: A. Schotanus Zwart: T. Wemer 1. 32—28 19—23 2. 28x19 14x23 3. 37—32 10—14 4. 34—30 14—19. Evenals tegen Visser ziet Schotanus ook hier af van het scherpere 4. 3530. Misschien zoekt hij tegen uitgesproken flankspelspelers als Visser en Wemer het liever in de klassieke partij. Het verloop van de partij Schota nus-Visser was: 4. 1319 5. 33—28 8—13 6. 39—33 20—24 7. 44—39 14—20 8. 30—25 2—8 9. 25x14 9x20 10. 31—27 4—9 11. 41—37 5—10 12. 37—31 10—14 13. 46—41 17—22 14. 28x17 12x21 15. 31—26 7—12 16. 26x17 11x31 17. 36x27 12— 17 18. 33—28 18—22 19. 27x29 24x22 20. 3933. Tot zover identiek aan Koeperman-Drost (20) uit het Suikertoernooi. Visser speelde 20. 1721. Sterker is 208 12, zoals ik tegen Koeperman speel de, al heb ik later enige grote fouten gemaakt. De stand na 19. 24x22 is m.i. beduidend beter voor zwart, want hij heeft een ont- wikkelingsvoorsprong van 8 tempi wat in een aanvallende positie moet kunnen uitmonden. Partij verloop: 4. 1419 5. 30 25 17—21 6. 25x14 19x10 7. 42—37 21—26 8. 32—28 23x32 9. 37x28 26x37 10. 41x32. Wit heeft al een ontwikkelingsvoorsprong van 6 tempi en het is nu zaak een gunsti ge aanvalspositie op te bouwen. 1010—14 11. 46—41 14—19 12. 41—37 11—17 13. 40—34 6—11 4. 4540 1621. Ik zou met zwart geprobeerd hebben het spel in klas sieke banen te leiden door zo snel mogelijk vejd 24 te bezetten. Zwart kiest voor een andere spelvorm, na melijk de omsingeling. Dit is nu nog niet goed zichtbaar, maar door de vrijwillige verwaarlozing van zijn lange vleugel (er ontbreekt een actieve opbouw) staat de zwartspe- ler min of meer toe, dat wit het heft daar in handen neemt. 15. 34—29 21—26 16. 40—34 15— 20!? 17. 4440 2024. Konsekwen- ter is de opbouw met 16. 1822 of 16 gevolgd door 17. 22x22 om de omsingeling door te zetten. Nu gaan we alweer achteruit. 18. 29x20 19—23 19. 28x19 13x15 20. stand, 54.'plaats in Gelderland, 56. meisjesnaam, 57. onder officier (afk.). Oplossingen t.m. woensdag a.s. per briefkaart aan: Trouw/Kwartet, postbus 859, Amsterdam. Linksbo ven vermelden: Weekendpuzzel. Oplossing van vorige week Hor. 1. kranig, 4. spatie, 7. enkel, 9. laan, 10. eden, 12. meer, 13. elite, 14. roet, 15. regie, 18. som, 20. liter, 23. kapel, 25. kanaal, 26. laster, 27. polis, 29. tronk, 31. nes, 32. kreet, 37. rede, 39. emier, 40. leem, 41. Eede, 42. Orel, 43. legio, 44. laatst, 45. mossel. Vert. 1. kommer, 2. naar, 3. genet, 4. sleep, 5. ader, 6. ekster, 8. klimop, 9. leeg, 11. noot, 16. erker, 17. in nen, 18. salon, 19. melis, 21. inter, 22. Eerde, 23. kap, 24. las, 28. lering, 29. tortel, 30. orde, 33. egel, 34. tempel 35. teelt, 36. aroom, 38. eelt, 40. lens. Prijswinnaars: C. Makkenzee Sr., Marijkestr. 18, Klaaswaal; M. de Klerk, Aalscholverstraat 20 B, Rot- terdam-21; G. J. Vorstheuvel La- brand, Poststraat 58, Zierikzee. 3328 8—13 21. 39—33 17—21 22. 5044! Sterk! Deze schijf kan nu beter benut worden als op het z.g. 'onmisbaar' 45. 2211—17 23. 34—29 18—22 24. 40—34 15—20. Zie diagram I. Het patroon is duidelijk: wit aanvaller, zwart verdediger of zo u wilt om- singelaar. Met zijn laatste zet wil zwart nog even het strategische punt op veld 25 in bezit nemen voor het grote gevecht begint. U H S. '3 W: B w w a u m fj B a B B O O BB" B B g m b ea 25. 44—39 20—25. 26. 29—23 2—8 27. 34—29 1—6. Zwart moest hier met zijn 26e en 27e zet enige moei lijke beslissingen nemen ten aan zien van de belangrijke velden 1 en 2. Of hij de juiste beslissingen heeft genomen is in deze beperkte ruimte niet aan te tonen. 28. 39—34 13—18 29. 35—30 7—11 30. 30—24 11—16 31. 47—42. Smoort elke actie met 21—27 in de kiem door 3731, waarna de zwarte posi tie krachteloos is. 315—10 32. 43—39 10—15 33. 49_43 9—14 34. 34—30, 25x34 35. 39x30 14—20. Zie diagram II. q a m es SMS 7. m m m m m o O O O O 7- a s Het ogenschijnlijk sterke 36. 2319 faalt door: 36. 21—27 A. 37. 32x21 16x27 38. 37—31 (wat an ders?) 26x37 39. 42x31 17—21 40. 28x26 27—32 41. 38x27 18—23 42. 29x7 20x49 en de winst is erg moei lijk te realiseren, want op 43. 26 21 volgt 6—11 44. 7x16 49—44 met remisekansen na 813 xl2. A. 3620—25 37. 19—13 25x23 38. 13x2 4—10 39. 28x19 3—8 40. 2x13 18x9 41. 32—28 en wit staat nog steeds overwegend. Ook eerst 36. 30—25 4—9 37. 25x14 9x20 38. 23—19 maakt weinig ver schil met bovenstaande varianten. Schotanus koos daaróm voor 36. 43—39 20—25 37. 39—34 4—10. 38. 23—19 10—14 (gedw.) 39. 19x10 15x4 40. 24—19 3—9 41. 29—24 (A) 18—23 42. 19—13. (Helaas geen combinatiemogelijkheden die tot winst leiden). 9x18 43. 28x19 813 44. 19x8 12x3 45. 32—28 4—10 en hier werd remise overeengekomen. M.i. wel te vroeg hoewel ik nog geen winst voor wit heb kunnen vinden. Een prachtige partij met een wat abrupt einde. A. Niet beter is 41. 30—24 8—13 42. 19x8 12x3 43. 37—31 26x37 44. 42x31 9—13 45. 31—27 22x31 46. 36x27 4— 9 47. 48—42 3—8! 48. 42—37 (28— 23? 25—20) 8—12 49. 28—23 17—22 50. 37—31 12—17! 51. 28x12 17x8, 52. 27x18 13x22 53. 31—26 22—27! 54. 26x17 27—31 en wit moet nog uitkijken. Een bedrieglijke stand! FRANK DROST May Hobijn en Jerven Ober: TEX TIEL IN BEELD. Uitg. Cantecleer BV. de Bilt. 103 blz.; prijs 24,50. In Haarlem wordt, georganiseerd door het Frans Hals Museum, iede re drie jaar een tentoonstelling ge houden van textiele kunsten. De laatste (derde) tentoonstelling vond het afgelopen jaar plaats. Op 4 uitzonderingen na hebben de 34 kunstenaars die in 'Textiel in Beeld' aan het woord komen, hun bekendheid mede aan deze Triënna le te danken. Ieder vertelt op eigen wijze over het ontstaan en uitwerken van idee tot werkstuk. Interessant voor wie bij de hedendaagse veelzijdige kunstuitingen op cextielgebied een kijkje achter de schermen wil ne men. Het boek is fraai uitgevoerd en bevat veel goede foto's, waarvan helaas slechts een 6-tal in kleur. In afwezigheid van de grootmeester Gheorghiu en van de internationale meester Ciocaltea kwamen in de wedstrijd om het kampioenschap van Roemenië in december nieuwe namen onder de winnaars naar vo ren: 1. Urzica 12% 2. Mititelu liy2 3. Partos en Vaisman 10 4. Stanciu en Ilijin 9%. De laatste was de winnaar van de mooiste partij van het toernooi. Siciliaans. ILIJIN-PAVLOV. 1. e4 c5 2. Pf3 d6 3. d4 cd4: 4. Pd4: Pf6 5. Pc3 e6 6. Le2. Dit is de oudste voortzetting. Tegenwoordig is 6. g4in de mode. 6. a6 7. 0-0 Le7 8. Le3 Dc7 9. f4 Pc6 10. Del 0-0 11. Dg3 Ld7. Nauw keuriger is Pd4: 12. Ld4: b5 13. a3 Lb7. 12. Tael! Na 12. Tadl komt als interessante manoeuvre: 12. Pd4: 13. Ld4: Lc6 14. Ld3 e5! 15. fe Ph5! 12. b5 13. a3 Tab8!? Ook hier komt Pd4: in aanmerking. 14. e5! Pe8! Op 14. de: volgt 15. fe Pe5: 16. Lf4 of 15. De5: 16. Pc6 15. Ld3 f6? Dit verzwakt de ko ningsvleugel meer dan Pd4: 16. Ld4: g6. 16. Pc6: Dc6: 17. Dh4 g6 18. Pe4 Ld8. En hier was Tf7 veel beter. 19. ef6 Pf6: 20. Pg5 Lb6 21. Tr3! Kg7? 24. f5fi Zwart had waarschijnlijk slechts 24. Tgf Kf7 25. Dh7:t Ke8 verwacht. 24. Tf5: (Kg7 25. De7f) 25. Dh6. Kf7 26. Dh7:f Kf8. Na Ke8 komt eenvoudig 28. Tf5: ef 29. Lb6:f. 27. Tg3 Tf7. De tussenzet Le3:f 28. Tee3: verandert niets aan de situa tie. 28. Tg8t Ke7 29. Dh4f Tf6 30. Tg7t Kd8 31. Df6:t Kc7 32. De6: Td8 33. Lb6:i Kb6: 34. De3t Kb7 35. Df2 Ka8 36. Tee7. Zwart gaf op. M. HAVEL 1918 Stelling na 21. Kg7? Met deze zet maakt zwart een zeer fraaie combinatie mogelijk. Tb7 had veel meer tegenstand geboden. 22. Ph7Ph7: 23. Lg6:! Kg6:. Of Pf6 24. Tg3 Th8 25. Lh5f enzovoort. X X i ei ijL'Wiiftl a n Bm±a BAB BAB B S8 ff BB Mat in twee zetten. Een klassieke tweezet. Wanneer men de moderne tweezet- ten, die vaak nogal zwaar op de hand en stroef zijn, vergelijkt met de elegante constructie van boven staand probleem, zal men mis schien met graagte aan de 'goede oude tijd' terugdenken. Helaas zijn echter de oude thema's uitgeput. Men moet daarom tegenwoordig naar steeds meer gecompliceerde en daarom meer rationele ideeën zoeken. Oplossing: 1. Tc5-c8! Dame of paard slaat e7. 2. Dc7. 1. Ke7: 2. de8: P! 1. Dc8: 2. Te6 mat. Het probleem bevat zelfs een heel modern motief: Matverwisseling na 1. Dd7:f. In het diagram zou dan namelijk 2. Td7: volgen, maar na de sleutelzet: 2, Dd7: mat. LUDEK PACHMAN.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 19