POLITIEK IS GEMAAKT VOOR HEILIGEN Miljoenen Tanzanianen verhuizen naar plandorpen, goedschiks of kwaadschiks TANZANIA ;OUW/KWARTET ZATERDAG 8 FEBRUARI 1975 BUITENLAND 11 {Tanzania is één van de armste Afrikaan se landen. Het is uitgestrekter dan Frankrijk en West-Duitsland samen en ér wonen zo'n vijftien miljoen mensen. Zij leven voor negentig procent buiten (ie steden, op liet platteland. {Tanzania heeft eeuwenlang vreemde heesters moeten dienen voor het in 19G1 onafhankelijk werd. Het begon met de Arabieren (in de achtste eeuw), daarna kwamen de Portugezen (in 1498 zette Vas- co da Gama voet aan wal). Na een paar eeuwen wisten de Arabieren de Portuge zen weer te verdrijven. De sultan van Oman vestigde zich op het eiland Zanzi bar voor de kust en liet later de haven stad Dar-es-salaam (haven van de vrede) bouwen. Dar-es-salaam is nu de hoofd stad van Tanzania. Eind vorige eeuw verschenen de Duitsers die het vasteland gingen besturen. Zanz'- bar werd een Brits protectoraat - Toen Duitsland de tweede wereldoorlog verloor kregen de Britten ook Tanganjika erbij. In 1961 kreeg het onafhankelijkheid van Londen. Drie jaar later besloten Tangan jika en Zanzibar tot een federatie: Tan zania werd de nieuwe naam van het land. President is al sinds de onafhan kelijkheid Julius Nyerere, een katholiek en de eerste Tanzaniaan die in Groot- Brittannië studeerde. Van hem is de befaamde verklaring van Arusha (Arusha is een stad in Noord-Tanzania). Twee hoofdzaken daaruit zijn: iedere Tanzani aan is gelijk (niemand mag door een ander worden uitgebuit) en de burgers moeten zoveel mogelijk zeggenschap heb ben over hun eigen zaken. Tanzania moet zich zoveel mogelijk zelf bedruipen (self-reliance) en niet steunen op bui tenlandse leningen en schenkingen. Min der nadruk, zo staat in de verklaring, moet worden gelegd op de industrie en veel meer op de landbouw. Die kan worden ontwikkeld door hard werken en door gezond verstand, aldus Nyerere. -■ HUIDIGE INDELING \Bukoti' WEST LAKE i 'Mjsoma. MAR* MWA'NZA i 'SHINYANGA Shinyangi' KILIMANJARt ARUSHA KIGOMi ligopia Tanga, TANGAy PI MBA' Tabora DODO MA TABORA °Dodoma MORO&OROs 'Morogoro ;0ar es= jSalaami MBEYA MTWARA RUVUMA 'geen socialisme zonder eieren' door Nico Kussendrager 'Als een leeuw u wil bespringen zal ik u toeroepen: pas op, gevaar. Als u me niet hoort zal ik weer schreeuwen. Maar als u dan nog niet luistert zal ik u wegsleuren in uw eigenbelang'. 'Alles samen doen' is het parool in Tanzania. hadden moeten komen. Sombere lage luchten (nauwelijks verschil lend van die in Nederland waaruit ik een paar dagen eerder was ver trokken) deden nog meer regen vermoeden. Maar de boeren waren daar niet zeker van. Lang niet allemaal waren ze begon nen met zaaien; je weet niet of de regen doorzet en als hij dat niet doet ben je je zaaigoed kwijt. En zaaigoed is duur. Twee busjes per acre (0,4 hectare) kunnen de boe ren van de regering krijgen. De rest van het zaad moet gekocht worden. Vaak zwart omdat het le gaal niet meer te krijgen is. De late regens betekenen dat hier ook dit jaar de oogst minder groot zal zijn dan vóór de droogtejaren. In het noorden rond het Victori- a-meer stond de maïs te rijpen dankzij de regen in de groeitijd. Maar ook daar was het water te laat gekomen zodat een tweede oogst er dit jaar niet in zit. Overal staat mais, zelfs op de golfbaan van Mwanza, de tweede stad van het land, alsook in parken en plantsoe nen. In 't katoengebied is daardoor de helft minder katoen geplant dan in andere jaren. Katoen is met sisal, koffie en cashewnoten één van de belangrijkste uitvoerproduk- ten van Tanzania. Minder katoen betekent minder verdiensten uit export. En de tekorten zijn al zo groot Voedselcrisis Nyerere heeft de Tanzanianen in een twee uur durende radiotoe spraak gewaarschuwd. Overal op straat klonk zijn stem uit de trans- sistors: een dreigende voedselcrisis staat voor de deur en we hebben geen geld om voedsel in te voeren. In dit begrotingsjaar komt Tanza nia zeker 400 miljoen gulden devie zen (buitenlands geld) tekort om het buitenland te kopen. Hoe pre- allerlei noodzakelijke goederen in cair de deviezensituatie is merkt iedere bezoeker. Hij moet bij aan komst opgeven wat hij aan buiten lands geld bij zich heeft, bij vertrek kunnen aantonen wat hij gewisseld heeft en het verschil laten zien. Een ingewikkelde boekhouding om zwart wisselen en het wegvloeien van dollars en ponden tegen te gaan. Volgens de officiële koers ls honderd dollar zevenhonderd shil ling, maar na wat onderhandelen kun je op iedere straathoek en 's avonds laat zelfs in het sjieke lijk het dubbele voor krijgen. New Africa Hotel er gemakke- Om deviezen uit te sparen mogen ook geen tabak en alcohol meer worden ingevoerd. Alleen binnen lands gebrouwen bier is te koop en als gedistilleerd de inlandse cogna- ci, een drankje dat bij de eerste slokken naar haarwater smaakt maar allengs redelijk drinkbaar blijkt. Rijverbod Om benzine en dus deviezen uit te sparen is er ook een rijverbod van kracht van 's zondagsmiddags twee tot maandagsmorgens zes uur. De straten van Dar-es-salaam worden dan alleen onveilig gemaakt door auto's van het korps diplomatique op weg naar de verschillende beach- parties. Ook zijn de werktijden van de ambtenaren veranderd: er wordt nu gewerkt van 's ochtends acht tot 's middags drie met een korte middagpauze. De lange pauze is verdwenen zodat de ambtenaren tussen de middag niet naar huis kunnen om te eten. Ook dat spaart benzine. Maar, bedacht de regeringskrant Daily News slim, als al die ambte naren nu na drieën met hun gezin plezierritjes gaan maken? Om geld te sparen mogen dit jaar ook maar driehonderd nieuwe auto's voor pri vé doeleinden worden Ingevoerd. Voor Peugeot lange tijd de be langrijkste leverancier maakt dat toch weinig uit: de fabriek stond al in een kwaad daglicht vanwege de Franse wapenleveran ties aan Zuid-Afrika. Eigen shamba Nyerere spoorde in zijn radiotoe spraak iedereen aan zoveel moge lijk te produceren. De nationale leuze Vrijheid en produceren is ver vangen door Vrijheid is produce ren'. Dagelijks plaatst de regerings krant Daily News (met opgeheven vinger) foto's van slapende arbei ders op een fabriek en van lege kantoren. Iedere Tanzaniaan moet zijn eigen shamba (akker) hebben, de Tanza nianen (ook in de steden) moeten rond het eigen huis groenten ver bouwen, scholieren hanteren naast het potlood ook de hak: zij zijn verplicht elk een hectare te culti veren. Sommige TANU-bonzen zijn zelfs zover gegaan dat iedere boer die niet een bepaald aantal acres bewerkt geen reisvergunning krijgt, niet in de staatsbierwiiikels mag kopen en niet mag deelnemen aan ceremoniële dansen of veemarkten. Ironisch genoeg konden deze TA- NU-figuren de maatregelen nemen volgens nog bestaande koloniale wetgevinga Bij de oprichting van de TANU waren deze wetten nog fel ge laakt. Werk hebben Stedelingen moeten kunnen aanto nen dat zij werk hebben. Zo niet: dan moeten ze terug naar het plat teland omdat de akker voedsel kan verschaffen maar steen niet. Daar om bestaat er volgens Jan Franken ook geen werkloosheid in Tanzania. Wie geen baan heeft kan op het land werken. Jan Franken is een tot Tanzaniaan genaturaliseerde Nederlandse pater. Hij is één van de belangrijkste adviseurs van Nye rere en maakte deel uit van delega ties naar China en Noord-Korea. Toekomst Het voorkomen van een stadsprole- tariaat is één van de belangrijkste doelstellingen van de politiek van Nyerere. Hij wil vermijden dat tienduizenden mensen samenklon teren aan de rand van de steden, wonend in grote dozen of optrek- sels van wat blik en hout. Mensen zonder inkomen en zonder grond om wat te verbouwen, wijken vol frustratie waar de misdaad kiemt, waar jongeren zijn gedoemd tot nietsdoen. Volgens Nyerere ligt de toekomst van Tanzania niet daar, maar op het platteland. Nyerere wil voorrang geven aan het platteland, de trek naar de stad en het ontploffen van steden afrem men. Dat betekent niet dat er aan beperking van het aantal geboorten moet worden gedaan. Volgens Nye rere liggen er in Tanzania nog zulke grote stukken braak dat het land pas werkelijk ontwikkeld kan worden als er veertig miljoen men sen wonen. Ook China is erin ge slaagd het platteland te ontwikke len tijdens een geweldige bevol kingsexplosie. Vaak wordt daarom een vergelijking gemaakt tussen China en Tanzania. En dat niet alleen omdat duizenden Chinezen werken aan de Uhuru vrijheids spoorweg naar Zambia. De parallel gaat niet op. Om een aantal redenen niet: De familieverhoudingen in China met de centrale vaderfiguur lieten zich veel eenvoudiger ombuigen ter wille van de nationale eenheid dan Dp een vlonder aan het Victoria- meer legt een redacteur van de krant Elimu Haina Mwisho (Onder- sijs houdt nooit op) me uit waar om miljoenen Tanzanianen moes ten verhuizen. Voor hun eigen best wil. Dezelfde voorbeelden gebruikt lij tegenover zijn lezers die door dans niet meer dan twee jaar agere school hebben. Wie door de pori (grassteppe) van Tanzania rijdt ziet overal verlaten ïorpen met ingevallen hutten en rerwaarloosde gronden. De bewo ners zijn weggetrokken naar de lieuwe plan-dorpen. Vijf miljoen Tanzanianen wonen daar al. De egering in Dar-es-salaam wil 't zo. Als de mensen in kleine armoedige [ehuchten verspreid zijn over de iteppe kan er weinig voor ze ge- laan worden. Bij die paar hutten kan de regering geen scholen of iekenhuizen neerzetten of voor waterputten zorgen. Een landbouw- poorlichter kan niet duizenden tlekken afgaan en verdeling van aaigoed en kunstmest ls bijna on- nogelijk. Maar als de Tanzanianen ip het platteland (en dat is negen- Ig procent van de bevolking) bij ;lkaar gaan wonen kan de regering Ich inspannen voor onderwijs, ge- iondheidszorg, zuiver water, land- louwvoorlichting enzovoort, k heb ze gezien, die nieuwe dor- len. Turiani in de kustvlakte en Ihengerema in het noorden waar e komt met een pont over het üictoriameer, zo zwaar beladen dat e met je voeten in het water staat. )e dorpen veelal langs de wegen - maken over het algemeen geen lechte indruk. De leem is bijna log nat, zo nieuw zijn de meeste ïutten. En er wordt nóg druk ge- louwd. De hutten zijn eenvoudig: eem met een af en toe 'rokend' jrasdak (dan wordt er onder ge rookt: de rook houdt ook de insec- en uit het dak). Sewaarschuwd fn sommige delen van het land zijn lie verhuizingen vlot verTopen. De nensen werden op tijd gewaar - chuwd, er werd uitgelegd wat de oordelen waren van de nieuwe lorpen, sommige bewoners moch- en in andere plandorpen gaan klj- en om te zien hoe het daar was. Ja een paar maanden kwamen rucks voorrijden die de mensen net hun hele boeltje verhuisden laar de nieuwe woonplaats. Er was rout voor het geraamte van de ïutten en gras voor het dak. )p andere plaatsen ging het hard- ïandiger. Vaak werden boeren ge- Iwongen om binnen een paar da len alles in de steek te laten en laar de nieuwe dorpen te gaan. leer dan eens werden oude hutten ui gewassen op het veld platge- irand om te voorkomen dat de nensen terug zouden gaan naar ïun oude dorpen. Een Nederlandse nissionaris vertelde me hoe hij in Geita-district (aan het Victoria- neer) duizenden mensen met hun ichamele bezittingen in een doek lijeenigepakt verloren langs de weg ïad zien staan. Vaak ook moest ferhuisd worden vóór de oogst, ronder dat in het nieuwe dorp ge aaid was. Voedseltekorten waren iet gevolg. l/eroordeeld President Julius Nyerere heeft de lardhandige verhuizingen scherp veroordeeld. Ze hadden nooit mo- Dit is het eerste artikel in een serie over Tanzania. De uitspraak 'geen socialisme zonder eieren' deed presi dent Julius Nyerere in 1973. Hij bedoelt ermee dat socialisme voor Tanzania geen zin heeft als niet aan minimumlevensbehoeften kan worden voldaan. In hoeverre de Tanzaniaanse regering daarin slaagt en hoe het Afrikaanse socialisme zich in dit Oostafrikaanse land ontwikkelt zal in deze serie uit de doeken worden aedaan. MEMISA 50 Onze redacteur maakte de reis naar Tanzania deels op uitnodiging van de medische missie actie Memisa die dit jaar een halve eeuw bestaat. Memisa heeft in Tanzania een aan tal projecten. De missie-ziekenhui zen zijn er opgenomen in de natio nale gezondheidszorg. Zij staan vooral op het platteland dat presi dent Nyerere tot ontwikkeling wil brengen. Ook op het terrein van de gezondheidszorg kampt de Tanzani aanse regering met grote tekorten. Het gironummer van de Memisa- actie is 505075 ten name van Me misa Rotterdam. gen plaatsvinden en ze zijn in strijd met de officiële politiek van de regering. Dat hier en daar toch bruut is opgetreden, is volgens veel Tanza nianen waarmee ik gepraat heb, de schuld van plaatselijke TANU-bon zen. De TANU is de Tanganjika African National Union, de enige politieke partij van het land. Som mige van de leiders zouden gepro beerd hebben bij de partijtop in een goed blaadje te komen door elkaar te overtreffen in het aantal verhuizingen. Sommigen gingen zelfs zover dqt mensen een nieuwe hut moesten bouwen die slechts een paar meter bulten het 'plan dorp' woonden. Andere TANU-figu- ren zouden juist geprobeerd hebben de bevolking tegen Nyerere op te zetten in de hoop op die manier hun eigen positie te verstevigen. Ook wordt schuld gegeven aan de 'volksmilitie', een do^ Nyerere na de militaire staatsgreep in Oeganda opgericht burgerleger. De vrijwilli gers zijn vaak moeilijk in de hand te houden. Bovendien zouden zij bij gebrek aan mankracht jongens hebben geronseld in de dorpen om te 'helpen' bij de verhuizingen. Voor hen een verzetje om zich uit te leven. Uiterste termijn Twee jaar geleden woonden nog maar twee miljoen Tanzanianen samen in nieuwe dorpen. Een grote tegenvaller voor de idealistische Nyerere die gehoopt had dat na 'Arusha' het bijeenwonen veel snel ler in zijn werk zou gaan. Hij stelde daarom een uiterste ter mijn: eind volgend jaar moeten alle Tanzanianen op het platteland zijn verhuisd naar de nieuwe 'plan- dorpen'. Een zware uitspraak voor een man, die altijd heeft volgehou den dat socialisme alleen is te ver wezenlijken door voorbeeld en overtuiging. In 1962 schreef Nyerere een bro chure (Ujamaa. de basis van het Afrikaanse socialisme) waarin hij betoogde dat de Afrikaanse samen leving in wezen socialistisch was. Men was op elkaar aangewezen, werkte voor de hele gemeenschap en niemand kon zich onttrekken aan sociale verplichtingen. De on derlinge behulpzaamheid binnen de Afrikaanse uitgebreide families ('extended families') moest volgens hem nu worden uitgebreid tot de hele dorpssamenleving. Als de hut van een familielid af brandde was de Afrikaan 'verplicht' te helpen bij de bouw van een nieuwe. Maar als zijn oogst misluk te kreeg hij zonder meer van zijn verwant te eten. Die hulpvaardigheid was niet in de eerste plaats naastenliefde, maar ook eigenbelang: op deze manier kon je risico's zoveel mogelijk uit sluiten. De wederkerigheid van de hulp en de sociale controle (het door anderen in de gaten gehouden worden) waren doorslaggevend ge noeg om je niet aan de gewoonten te onttrekken. 'Ujamaa' Deze gedachte van 'ujamaa' heeft Nyerere geprobeerd over te planten op dorpen. Ujamaa is een niet te vertalen Swahili-woord dat zoveel betekent als familieband. Het in voeren van de ujamaa-idee is bij lange na nog niet gelukt. De on derlinge hulp die bestond binnen de uitgebreide familie liet zich niet zomaar uitbreiden tot een heel dorp. Familieleden vertrouwen el kaar maar buitenstaanders worden wantrouwend bejegend. Ironisch genoeg komen op het ogenblik ook de oude familieban den onder druk te staan door de politiek van de regering. Nyerere is erop uit de talrijke stammen in zijn land zoveel mogelijk te men gen om een nationaal gevoel te kweken en stammentwisten te voorkomen. In Tanzania is de stam van de Sukama in het noorden bij het Victoria-meer het sterkst vertegenwoordigd met meer dan één miljoen leden. Maar iemand moet zich niet in de eerste plaats Sukama, of Kindija, of Makonde, of Yao, of Haya voelen, maar Tanza niaan. Vandaar dat de stammen zoveel mogelijk gemixt worden. Ie mand die in het zuiden van het land woont zal bijvoorbeeld in het noorden naar de kweekschool moe ten of omgekeerd. Ambtenaren en partijbonzen blijven nooit langer dan een paar jaar op dezelfde plaats, ook al om corruptie (omko perij) en nepotisme (vriendjespoli tiek) te voorkomen. Ook de natio nale taal 't Swahili moet bijdragen tot de eenheid. Nog maar heel weinig ujamaa-dor- pen in Tanzania hebben de uitein delijke fase van gemeenschappelijk grondbezit en gemeenschappelijke produktie bereikt. Zelfs in die dor pen wordt op prlvé-percelen nog belangrijk meer voortgebracht dan op de gezamenlijke gronden. 'Alle fouten die in de Sowjet-Unie en China zijn gemaakt bij de collecti visatie van de landbouw maken we hier nog eens', zei iemand in een ujamaa-dorp tegen me. (Op de Russische kolchozen is het geen uitzondering dat van de lapjes prl- vé-grond die maar een paar pro cent van het totaal uitmaken veer tig procent van de totale produktie komt). De nieuwet 'plandorpen' van de laatste maanden zijn geen uja- maa-dorpen, omdat in deze eerste fase geen sprake is van ge meenschappelijke landbezit en pro duktie. Dd&rover moeten de bewo ners vrijwillig beslissen. Naar Chinees voorbeeld Omdat de ujamaa-dopen slechts moeizaam van de roodbruine grond komen, ze vaak in minder vrucht bare en droge gebieden liggen (daar was de behoefte ttn samen werking 't grootst) omdat de 'grote volksverhuizing' beslag legt op de mensen en vooral vanwege de droogte is de voedselproduktie de laatste jaren nogal achtergebleven in Tanzania. Toen ik begin januari in Morogoro was, was de kleine regentijd daar net voorzichtig begonnen, terwijl de eerste regens al in november de Afrikaanse (Tanzaniaanse) uit gebreide familie; Tanzania kan niet zelfvoorzie nend zijn, hoe graag veel Tanzani anen dat ook zouden willen. Teveel grond- en brandstoffen ontbreken: Tenslotte is de dwang die Nye rere toepast kinderwerk bij de praktijken die honderdduizenden Chinezen het leven kostte. Door Tanzania dendert geen propa- gandatrein. Ik zag nauwelijks leu zen, banieren, affiches, optochten, merkte alleen iets van een grote TANU-manifestatie in het stadion van Mwanza. Alle winkels waren dicht omdat de eigenaars in het stadion zaten, maar wat er gezegd is moet u niet vragen. Dat scheen zo ingewikkeld te zijn dat geen Tanzaniaan de moed had om voor mij te gaan vertalen. Het enige wat aan propaganda doet denken zijn de bijna dagelijkse fo to's van de leiders in de regerings kranten en hun afbeeldingen die in officiële gebouwen, maar ook in café's en restaurants hangen. Van links naar rechts eerste vice-presi dent Aboud Jumbe (van Zanzibar), vorsende blik, president Julius Nye rere, bedachtzaam en tweede vice- president (tevens eerste .minister) Rashidi Kawawa. Loenst hij? Je ziet hem nooit op foto's in de lens kijken. Hoe is de positie van Nyere re. 'Ik ga onzekerder terug dan ooit tevoren', zei een Zwitserse ver pleegster in het vliegtuig tegen me toen we 't er over hadden. Zij werkt al veertig jaar in Tanzania. Maar voor de rest ontmoet je met die vraag doorgaans verbaasd wenkbrauwen-fronsen. Er is im mers geen alternatief. Wel zijn er verschillende stromingen binnen de TANU. Sommigen willen een meer kapitalistische aanpak zoals in het buurland Kenia waar het schijn baar veel beter gaat. Het moet maar eens uit zijn met het gesocia- liseer van produktiemiddelen. Het particulier initiatief moet worden aangemoedigd. Alleen dan kan Tanzania er bovenop komen. Of dat dan ook geldt voor de 'man van het land' wordt niet vermeld. Een an dere radicale stroming vindt de hu mane revolutie van Nyerere veel te langzaam gaan. Zij wil meer haast maken, desnoods met geweld. Botsing Nyerere wordt wel vergeleken met de vermoorde Chileense president Allende, vanwege de onvermijdelij ke botsing van zijn politiek credo met de realiteiten. Hij neemt zel den de moeite zich tegen kritiek te verdedigen, maar voelt zich toch ook niet helemaal onbedreigd. Zijn reisschema wordt zo vaak op het laatste moment veranderd dat zelfs de Daily News hem amper bijhoudt. Ook eet hij in het binnenland al tijd op missieposten en zal hij daar nooit een geopend flesje accepte ren. Hij vindt het veiliger het zelf uit kast of krat te pakken. Wel heeft Nyerere scherp - 'weer stand' bij 'reactionaire' elementen onder het volk veroordeeld. Zonder de socialistische politiek zouden mensen van honger zijn gestorven, hield hij de Tanzanianen voor. Het socialisme gaf juist de kans vooruit te kijken zodat op tijd de invoer van luxe goederen kon worden af geremd om geld te sparen voor voedselaankopen. Nyerere is een idealist wiens ver trouwen in de ontwikkeling van Tanzania niet geschokt ls. De te genwerking van de partijleden en de ambtenaren is groter dan hij verwacht had, de verhuizingen gaan niet zo snel als hij gehoopt had, de inzet van de bevolking en de groei van de landbouwproduktie bleven achter bij de verwachtingen. 'Nye- reres politiek', zegt de Anglikaanse bisschop van Mwanza, 'is gemaakt voor heiligen'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 11