Onderling vrijzinnig verkeer Wereldraad bijeen in Portugese havenstad /IlSlIlSllI y Nieuwe patriarch na 58 stemmingen Jongeren in gesprek over 'Geloven nu' Vandaag ra Trouw Kwartet Geen advocaat in proces-Vins Postzegelveiling van gouden Memisa Vrouw in ambt bij Vaticaan Nieuwe boeken Priesters in Rome beschuldigen kerk TROUW/KWARTET WOENSDAG 5 FEBRUARI 1975 KERK 2 De mooiste rubriek in Kerk en Wereld, het blad v an de vrijzinnige keer*. Dit is een speciale advertentierubriek waarin dominees zich lezingen. Zorgvuldige bestudering daarvan kan een helder inzicht ten en gaven voorhanden is in deze hoek van de kerk. hervormden, is 'Onderling ver- aanbieden voor preekbeurten en verschaffen in wat er aan schat- door A. J. Klei Niet altijd, dat moet ik er meteen aan toevoegen. Neem bijvoorbeeld ds. L. S. Blom te Bussum; die geeft alleen zijn adres en telefoonnummer op en die gegevens kan een wakker kerkeraadslid natuurlijk net zo goed uit Van Alphens kerkelijk handboek halen. Trouwens, ds. H. Alkema te Groningen en ds. J. Bosch te Doetinchem vertellen ook niet veel; zij houden het bij deze éne bijzonderheid, dat zij eigen vervoer hebben. Nu is dit natuurlijk niet zonder belang, je weet dan zeker dat je geen gezeur krijgt over reisvergoeding, of het nou eerste of tweede klas moet zijn, - en weet Jij of die man het misschien niet doodgewoon vindt om op jouw kos ten ook nog een taxi te nemen? Alle eerwaarde treinreizigers zou den een voorbeeld moeten nemen aan ds. Joh. P. van Mullem te Baflo. Daargelaten dat hij te ken nen geeft "van nu af ook weer beurten in Holland en Zeeland' te willen vervullen, is zijn prijsopgave van betekenis: bondstarief plus slechts 2/3 treinkosten. Kijk, daar weet je wat je er aan hebt. Of ds. Van Mullem in een taxi kruipt of op de bus staat te wachten, zal ons een zorg zijn, wij hoeven alleen maar 2/3 van de treinkosten te betalen, - en me dunkt dat zo'n aardige heer best eerste klas mag reizen. Ds. N. van de Wall te Den Haag daarentegen laat zijn eventuele af nemers volstrekt in het ongewisse over de manier waarop en de prijs waarvoor hij bij hen wil komen. Maar deze predikant is zo'n bereis de Roel dat hij dergelijke nietighe den niet telt. Hij heeft gezworven door Oost-Afrika, Indnesië, Egypte en Israël en kan daarover aan de hand van kleurendia's vertellen. Als afzonderlijk onderwerp biedt hij aan: T)e ramen van Chagall'. Intussen mag de activiteit van ds. Van de Wall ons niet de ogen doen sluiten voor de wat al genoemde ds. Van Mullem in het vooruitzicht stelt. Hij komt met een lezing over de vraag: kan Religie (met een hoofdletter) ooit ten einde zijn? en tussen haakjes voegt hij eraan toe dat dit verhaal deze achtergrond heeft: contra 'religie-is-dood' me ning. Ik ben hier wel benieuwd naar, want die mening te bestrij den heb ik nooit horen verkondi gen. De religie is springlevend, dacht ik, en je hoeft maar even door de Kalverstraat te lopen om de meest bizarre uitingen van de levensust der religie in het alge meen en die van oosterse religies in het bijzonder mee te kunnen maken. Voorts blijkt dat de discussie hori- zontalisme-vertikalisme ook de vrijzinnige hervormden niet onge moeid laat. alleen werken ze hier met fleuriger titels dan bij de orthodoxie'Wereldverbeteraar en levensgenieter' Zo omschrijft al thans ds. Van Muilen zijn causerie over horizontalisme en vertikalis- me. Alweer sta ik een beetje gek te kijken, ik meende dat zowel een wereldverbeteraar als een levensge nieter horizontaal doende is. Maar goed. voor het bondstarief en 2/3 van de treinkosten kunnen we daarachter komen. Ds. F. Simoons te Bergen op Zoom laat weten: 'Ik heb voor alle spel- groepen wat', Ik eindig met een dappere vrouw. De Overschiese voorgangster mejuffrouw C. de Jong gaat alleen voor avonddien sten haar woonplaats uit. Geen vrees voor lege avondbeurten kan haar weerhouden. Hulde! UIT VAN LEZERS Ander nieuws We betreuren het ten zeerste, dat de onenigheid over de formule van Ander Nieuws ertoe gaat leiden, dat Klaas van Gelder voortijdig ver trekt. Het is ons volstrekt onduide lijk waarom ook bij dit soort pro gramma's reeds de succesthermo meter moet worden aangelegd. Weer een symptoom van de ver- tros-singsziekte: hang de (d)rulf ter hoogte van de grootste gemene deler en de kijkdichtheids- en waarderingscijfers vliegen koorts achtig omhoog! Het is niet onze gewoonte een programma op voor hand te be-, laat staan te veroorde len, maar het kijkje dat ons gegund wordt op de toekomstige inhoud van Ander Nieuws stemt- ons niet hoopvol: wordt het een soort ker kelijk 'Van gewest tot gewest'? De klacht dat de kijker niet in de gaten heeft met een specifiek NCRV-programma te maken te hebben bij het kijken naar Ander Nieuws is nauwelijks serieus te ne men. Wat is dan. om maar een paar voorbeelden te noemen, het NCRV-geurtje in Zeskamp, Toi-Toi bij Ted en Kojak? En die worden op iets gunstiger tijdstippen uitge zonden! Zwolle D. H. te Winkel-Droppers Chr. te Winkel Emancipatie en bijbel (6) Zéér verbaasd hebben wij de inge zonden brieven van lezers over de vrouwenemancipatie in de krant van woensdag 29 januari gelezen. Verbaasd, dat er nog mannen zijn met zo'n superioriteitsgevoel, die zo graag de vrouwen onderdanig wil len houden, en daar ook nog zo nodig bijbelteksten voor moeten aanslepen. Als alle mannen de nodige zelfop offerende liefde overbrengen, zoals al zolang vele vrouwen dat doen, dan zullen zij geen behoefte heb ben te beweren dat zij het hoofd zijn van de vrouw. Het Jaar van de vrouw is blijkens deze reacties toch heel hard nodig. Amsterdam J. G. Luinstra, M. J. Luinstra-Passchier. HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11, Rotter dam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leiden. Tel. 071-31441. Postbus 76. DORDRECHT: Seheffersplein 1, Dor drecht. Tel. 078-33370. Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25. Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. Emancipatie en bijbel (7) Wat betekent konkreet de zinsne de: De bijbel ls en blijft het onver anderlijk onfeilbaar schriftelijk woord van God. Leggen zij, die dat zeggen, al de voorschriften (Numeri en Leviticusgeboden, de sabbath, lenen zonder rente enz.) "néast hun hedendaagse leven als onverander lijk model? Weten zij zo zeker, dat zij bij hun idee over de bijbel dezelfde geest delen met de bijbelse getuigen van JHWH? Wat zegt ons het verhaal over de ontmoeting van Jezus met de Samaritaanse bij de bron? Brak Hij niet met de tradi ties van Zijn tijd, door in het openbaar met een vrouw te spreken over geestelijke zaken? Doorbrak Hij niet een rollenpatroon door Maria in bescherming te nemen tegen haar bezige zus Martha? Je zou het begrip emancipatie ermee in verband kunnen brengen. Wat is dat konkreet? Het al te algemeen hanteren van vaste taakverdelingen voor en oordelen over mensengroe pen zoals: man-vrouw, blank-zwart, arbeider-zelfstandige, gehandicap te-gezonde, enz. is wel makkelijk voor luie denkers en bevoorrechte groepen, maar werkt geestelijke slavernij in de hand en dat moest opgeheven worden, volgens de bij bel in het jubeljaar. Vclp C. Bakker-Huson. Emancipatie en de bijbel (slot) Prof. Van Bruggen heb ik niet gele zen maar een paar keer gehoord en ik kon werkelijk niet anders zeggen dan dat hij een haarscherpe intelli gentie had. Dit schoot mij te bin nen bij het woordje naïef, dat prof. Kuitert gebruikte. Ik heb de pen maar gegrepen, want het artikel van Kuitert zit me niet lekker. Het is te krenterig. Ik ga het boek van Van Bruggen maar eens lezen, want ik kan mij haast niet indenken dat zo'n intelligente man zulke domme dingen schrijft. Tenslotte ben ik een geëmancipeerde vrouw die zelfs dit boek niet hoeft te lezen door de ogen van een man, al ls hij dan ook professor. Axel Leenke A. de Klerk Lapje vlees Hoewel, tot onze spijt, de vastendag of de geref. synode niet die warme ontvangst kreeg die we zouden wensen, heeft één stem ons direct bedroefd. En wel die stem, die in plaats van vasten, voor haar man en zonen het recht op een dagelijks lapje vlees opeist. Kun Je praten van récht? We leven toch uit gena de en bidden om ons dagelijks brood? Mag ik even attenderen op mevrouw X in één der Sahellanden, die het éne bordje rijst, dat haar man en zonen in leven zou kunnen houden, moet missen? Ulft mw J. C. Boll-Frijlink Lapje vlees (2) Een huismoeder in de geref. synode vindt, dat haar hardwerkende man en zonen recht hebben op vlees. Wat is er tegen om op zondag als er niet hard gewerkt wordt, te vas ten? Ik hoop dat veel christenen niet één. maar meerdere dagen wil len vasten. Er wordt de laatste tijd regelmatig in de kranten geschre ven over allerlei misstanden en uit wassen in de veeteelt en slachthui zen. Wij huismoeders zijn het die al die uitwassen veroorzaken. Als onze vraag niet zo groot was zou er op de slachthuizen beter en zorgvuldi ger gewerkt kunnen worden. Er wordt nog al eens gezegd, als men niet genoeg vlees eet krijg Je bloed armoede. Er zijn miljoenen men sen op deze wereld die nooit vlees aanraken en zij hebben minder hart- en vaatziekten dan wij. Amsterdam M. E. Kuypers BEIROET (AFP) Achtenvijftig stemmingen hebben de bisschoppen van de maronitische kerk nodig gehad om een nieuwe patriarch te kiezen. Na vijftien dagen stemmen en beraadslagen kwam uiteindelijk de 67-jarige bisschop van Saida, Antoine Khoreiche, winnend uit de bus. Indien het ook deze keer niet zou zijn gelukt, zou de paus zelf iemand hebben benoemd aan het hoofd van de maronieten. Deze oosterse kerk, die in Libanon en Syrië 400.000 en in Amerika 150.000 léden heeft, ontstond in de zevende eeuw en is sinds de twaalfde eeuw met Rome verbonden. In Libanon is ze de grootste religieuze groepering. De vorige patriarch, Paul Pierre Meouchi, die 11 januari op tachtigjarige leef tijd stierf, had grote invloed op de politiek van Libanon. Hij leefde de laatste jaren overigens in ernstige onmin met een groot deel van zijn priesters. Zij vonden, dat hij teveel politicus was en zich te weinig bekom merde om de vernieuwing van de liturgie en om pastoraal en sociaal werk. MOSKOU (Reuter) De bekende Russische dissident Andrej Sacha- row heeft westerse journalisten te lefonisch nadere bijzqnderheden gegeven over het proces tegen de baptistenleider Georgi Vins, die veroordeeld is tot vijf jaar straf kamp, gevolgd door vijf jaar ver banning. Vins is vorige week vrij dag veroordeeld door een rechtbank in Kiew na een proces van vijf dagen, op de beschuldiging, dat hij de belangen van burgers had ge schaad onder het mom van reli gieuze activiteit. Hij had geen advokaat. Drie maan den geleden hadden verwanten van hem de wereldraad van kerken in Genève gevraagd, een buitenlandse advokaat te sturen, maar dat werd door de Russische autoriteiten niet toegestaan. Vins zelf had juridische hulp van Russische zijde van de hand gewezen met de verklaring. DEN HAAG De medische missie actie (Memisa), die dit jaar haar gouden jubileum viert, organiseert maandag 24 februari in het Sche- veningse gebouw 'Op gouden wie ken' een internationale positzegel- veiling van zegels uit eigen bezit. Er zullen ruim honderdduizend ze gels ingebracht worden, waaronder zeer zeldzame, zoals een Nederland se postzegel van zeven en een halve cent. die een waarde heeft van drieduizend gulden. Er wordt een grote belangstelling verwacht, ook uit het buitenland. De veiling be gint 's avonds op kwart over zeven. dat een atheïst niet in staat was hem te verdedigen in een proces, waarin het om religieuze kwesties ging. Alleen de vrouw en de zuster van de baptistenleider hadden vol gens Sacharow toestemming gekre gen het proces bij te wonen. Voor Nederlandstaligen verscheen een krantje ter voorbereiding op de komende EYCE-conferentie, geti teld 'Geloven nu', een instructie map met materiaal te krijgen bij de hervormde jeugdraad in Drie bergen. In 'Geloven nu' zet ds. Th. M. Loran, hervormd wijkpredikant te Arnhem en als vertegenwoordiger vanuit Nederland bestuurslid van de EYCE, uiteen, dat de as. confe rentie geen op zichzelf staand feit is. De EYCE, aldus ds. Loran, heeft als een van haar werkdoelen gezegd dat zij een brugfunctie wil innemen tussen Oost- en West-Europa, tus sen landen van socialistische (marx istische) structuur en kapitalisti sche structuur. Daarin leven aan beide zijden van Europa christenen en zijn er kerken. Dezelfde opmer king kan gemaakt worden over Noord- en Zuid-Europa. Spreken wij over de toekomst van Europa dan gaat het ook om de vraag wat het geloof concreet betekent voor de ontwikkeling van de verschillen de naties en de plaats van de mensen in de verschillend gestruc- door Aldert Schipper FIGUEIRA DA FOZ In een kleine Portugese havenstad Figueira da Foz, in het daar zes jaar gele den geopende oecumenische centrum, houdt de commissie voor wereldzending en evangelisatie deze week haar laatste vergadering vóór de assemblee van de wereldraad van kerken. Hier moet blijken wat erovergeble ven is van de grote zendingsconfe rentie in 1973 in Bangkok en wat de zending zal bijdragen aan de assemblee van de wereldraad. Maandag kort na de opening van de conferentie door de Indonesi sche voorzitter dr. Soritua Nababan, gaf de directeur van de afdeling voor wereldzending en evangelisatie (CWME), dr. Emilio Castro zijn verslag. Daarin deed hij duidelijk zijn best om de misverstanden, die na Bangkok als een spook door de kerken in het westen zijn gegaan, te verjagen. Hij waarschuwde tegen een te zwaar accent, dat Bangkok zou hebben gelegd op de culturele achtergronden van een bepaalde theologie. Bangkok heeft gezegd, dat het geloof van niemand eist, dat hij zijn culturele achtergrond opgeeft. Dr. Castro waarschuwde echter nu tegen het overdrijven van de culturele verschillen, zodat deze folklore worden zoals in Zuid- Afrika. Op dit moment, is een theo logische dialoog tussen de ene cul tuur en de andere nodig, teneinde van elkaar te leren en elkaar te helpen', aldus dr. Castro. Over het ook in Bangkok levende idee van een moratorium, het stop zetten van de stroom mensen en geld van de rijke kerken in het westen naar de arme kerken in de derde wereld, zei Castro, dat het irt de eerste plaats moet worden opge vat als een bevestiging van de ei genheid van een kerk en als een pleidooi voor een kans om de eigen zaken te regelen. Dat dr. Castro een rede hield, die eerder een bevestiging van Bang kok dan een verdere ontwikkeling van de in Bangkok voor het eerst geformuleerde gedachten was, heeft te maken met een centraal pro bleem in de oecumenische bewe ging. die aldoor maar komt met nieuwe ideeën, maar in toenemende mate teleurgesteld wordt, doordat die nieuwe gedachten niet 'landen' in de kerken, waarvoor zij ontwik keld worden. Vooral de kerken in het westen verweet dr. Castro hun provincialisme. 'Hoe krijgen wij de ze kerken zdver dat zij de gedach ten, die een antwoord zijn op hun eigen zendingswerk ernstig ne men?' vroeg hij. We spreken in brede termen over bevrijding en trachten na te den ken over grote acties op het terrein van maatschappij, politiek of eco nomie, maar het lukt ons niet de directe relatie voor ogen te houden tussen de strijd in de wereld en de plaatselijke gemeente. Zonder con crete verbondenheid met een vie rende gemeenschap, verdrinken wij in de oceaan van de ideologische en politieke strijd en raken wij het gevoel van onmiddellijkheid en menselijke verhoudingen kwijt. Lausanne Dr. Castro sprak met grote waarde ring over het Internationale con gres inzake wereldevangelisatie, dat vorig jaar in Lausanne is gehouden. Dat dit congres opnieuw aan de orde gesteld heeft, dat 2.700.000.000 mensen in de wereld nog steeds niet geconfronteerd zijn met Jezus Christus vond hij weliswaar wat al te dramatisch gesteld, maar hij wil de de uitdaging van de evangelicals wel ernstig nemen. De liefde tot onze naaste eist van ons, dat wij het kostbaarste dat wij hebben, het geloof in Christus, met hem delen, aldus dr. Castro. Het werk, deze miljarden te bereiken, noemde de directeur van de evangelisatieafde ling van de wereldraad een zaak van generaties. Na het rapport van dr. Castro vol gende maandag de bijdragen van de raadgevende deelnemers aan de conferentie, over industriepasto raat. de band tussen zending en de strijd tegen racisme (door de Ne derlandse ds. R. J. van der Veen) en inzake de opleiding van theolo gen. Ds. Robbins Strong van het fonds voor theologische opleidingen merkte in een kritische bijdrage op, dat de opleiding van dominees en priesters zodanig is, dat zij veraf komen te staan van het volk. Daar door wordt de kerk geïsoleerd van de armen, waarvoor zij juist een roeping heeft. Ds. R. J. van der Veen. die sprak als lid van het bestuur van het programma tot strijd tegen het ra cisme, noemde in zijn bijdrage het plan van het PCR om over te gaan tot een actie ten gunste van India nen in Zuid-Amerika, die het land zijn kwijtgeraakt aan Europeanen en in enkele gevallen de kerken. Het programma tot strijd tegen het racisme kreeg tijdens de vergade ring een pluim op zijn hoed van de zijde van de Portugese bisschop Gekleed in haar kleurrijke, fraaie klederdracht poseert Bernadet- te P. A. Olowo, de nieuwe ambassadeur van Oeganda, voor de fo tograaf samen met de paus, aan wie zij zojuist haar geloofsbrie ven heeft overhandigd. Mevrouw Olowo is de eerste vrouwelijke ambassadeur bij de Heilige Stoel. Zelf is zij ook roomskatholiek. DRIEBERGEN Van 26 maart tot 3 april is er in Driebergen een Europese jongerenconferentie van de EYCE, de Oecumenische jeugdraad in Europa. Het thema voor deze bijeenkomst van jonge ren uit Oost- en West-Europa is 'Geloven nu' en praatmateriaal daarvoor is voorbereid door leeftijdgenoten uit verschillende lan den: bijbelstudies, interviews, standpunten inzake actuele vraag stukken. Het verschil in denken in de diverse kerken en landen komt in dit materiaal tot uitdrukking. Niemand zal kunnen beweren, dat de toestand ln Noord-Ierland een duidelijk patroon van strijdende partijen te zien geeft. Vaak moet men zich afvragen waarom het nu eigenlijk gaat. Is het de katholieke minderheid, die eindelijk kracht bijzet aan gerechtvaardigde eisen? Of gaat het ook hier ten diepste om sociale tegenstellingen? Het zal wel met allerlei nevenverschijnselen als de houding tegenover Engeland en die jegens de Ierse republiek, sa menhangen. Toch werkt deze ver strengeling van confllctpunten in de hand. dat de man die alles tot een duidelijke tegenstelling kan te rugbrengen, een voorsprong heeft bij mensen die gauw moe worden van al die toestanden. Overigens een situatie waarvan facistoïde be wegingen het altijd moeten hebben. De zaak is eenvoudig Mussert of Moskou, wit of zwart. In die geest is de heer Mc Grath in ons land beziggeweest om goedgelovige men sen warm te maken voor het comi té-Ulster. Volgens dit comité is de strijd in Ulster er een van de dui vel tegen de Heere en zijn gezalfde. Aan de ene kant staat een kleine groep gezagsgetrouwe en bij beige- trouwe protestanten en aan de an dere kant staat debedorven rest, bestaande uit oecumenisch gezinde protestanten, alle katholieken ui teraard, onder wie zich dan weer talrijke communisten en socialisten zouden mengen. Woordvoerders van dit comité beschuldigden de 'kin deren-actie' van de stichting hulp Noord-Ierland reeds van commu nistische indoctrinatie aan de Noordierse kinderen. Hoopgevend alleen is, dat er nog geen namen onder de publicatie van het Ulster comité staan, hoewel wel te ver wachten is, dat zij die altijd ver keerd kiezen, het ook dit keer niet zullen nalaten en dan weet u me teen waar uvoor werkelijke infor matie ten aanzien van Ulster niet moet zijn. tureerde maatschappijen. Daarom gaat het in die bewuste conferentie. Ontmoetingspunt In hèt najaar was de verwachting, dat tweeduizend deelnemers naar Driebergen zouden komen. Het be lang an de EYCE is inderdaad in niet onbelangrijke mate, dat deze organisatie een ontmoetingspunt biedt aan christenjongeren in oost en west en noord en zuid. Gesteld is, dat praten over geloven ook is: 'praten over de toekomst van Gods wereld'. Daarbij is opge merkt, dat de spanningen tussen de genoemde delen van Europa niet alleen voortkomen uit geografische verscheidenheid of de tegenstellin gen tussen de diverse maatschap pij-systemen, maar ook vaak zijn terug te voeren op de onmacht werkelijk naar 'de ander' te luiste ren en hem of haar te verstaan. Bij de voorbereiding van de conferen tie in Driebergen is de vraag opge worpen, welke rol de kerk en de oecumenische beweging in de Euro pese verhoudingen bij een en ander kunnen spelen. Dr. Emilio Castro misverstand... Luis Pereira van de Lusitaanse kerk. Pereira noemde het PCR een orgaan, dat via de Afrikaanse be vrijdingsbewegingen heeft bijgedra gen aan do Portugese bevrijding. Figueira De Portugese kerken zijn trouwens bijzonder in hun schik met deze conferentie in Figueira da Foz. Ze kan bezwaarlijk een belangrijk oe cumenische bijeenkomst worden genoemd, maar daarvoor ontbreekt het de protestantse kerken in Por tugal met hun niet meer dan 50.000 leden toch aan faciliteiten. Het oe cumenische centrum in Figueira is net voldoende uitgerust voor een conferentie als deze. In dit centrum, dat tot voor kort bij al zijn vergaderingen moest ge dogen, dat er iemand van de gehei me politie was, worden op dit mo ment heel wat politieke ontmoetin gen gearrangeerd tussen leiders van het nieuwe Portugal. Het centrum heeft onder deze nieuwe mensen een prima naam. omdat het van alle kerkelijke instellingen zowat de enige is. die niet met het vorige regime samenwerkte. Juist in deze nieuwe situatie blijkt behoefte te bestaan aan een plaats, waar de verhouding tussen geloof en politiek opnieuw aan de orde gesteld kan worden. NED. HERV. KERK Beroepen te Gameren: H. van der Post te Bergambacht; te Veenen- daal: L. Roetman te Ermelo; te Zevenhuizen (ZH)C. Vermeulen te Grijpskerke. Aangenomen naar Laren (NH): A. Ie Coq te De Bilt; paar Gouderak: P. A. Vlok, kand. 'te Wageningen die bedankte voor Tiendeveen- Nieuw BaJinge. Bedankt voor Tange-Alteveer: G. J. Rebel te Elmi: voor H. I. Ambacht: L. Kievit te Gouda; voor Nijbroek; drs A. Jonkers, eervol ontheven predikant (leraar chr. lyceum) te Ede; voor Huizum: M. Schukken te Beesd; voor Terwoide: J. L Keyzer te Bellen. GEREF. KERKEN Beroepen te Vlissingen: G. den Heeten te Nieuw Vennep. Aangenomen naar Herwijnen: I. van Til te Veenwoudsterwal; naar' Bodegraven: J. L. 't Hart te Has selt. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen te Vlissingen en Aduard: H. M. Smit, kand. te Kampen; te Opende-Surhuisterveen en Spaken burg-Zuid (2de pred. voor missio naire dienst op Irian Jaya) en te Groningen-Noord (voor missionaire dienst op Irian Jaya): H. M. Oos terhuis, kand. te Dokkum. Bedankt voor Neerlandia (Can.)K. J. Kapteyn te Spakenburg-Noord. GEREF. GEM. IN NED. Bedankt voor Temeuzen: A. Wink te Veenendaal. De kleine gids 1975, uitg. van de Vereeniging van Raden van Arbeid te Amsterdam. 72 blz. Prijs 0.90. Deze gids geeft praktische informa tie over een groot aantal onderwer pen betreffende de sociale verzeke ring. Verder zijn enkele hoofdstuk jes opgenomen over de algemene bijstandswet, de rijksgroepsregeling werkloze werknemers, de wet sociale werkvoorziening en het voorlich tingscentrum sociale verzekering. Er is ook een samenvattend over zicht van de per 1 januari jongstle den geldende premies en uitke ringsbedragen in opgenomen. PRIESTERS IN ROME ROME (KNA) Zeven priesters, werkzaam in de krottenwijken van Rome, hebben de autoriteiten van kerk en staat in Italië ervan be schuldigd totgaal geen notitie te nemen van de bittere nood van de armen en van de twintigduizend daklozen in de krottenbuurten ron dom Rome. In een dertig pagina's lange aan klacht noemen de priesters het een schandaal, dat bisschoppen door de heilige deur van het heilige jaar 1975 zijn geschreden, die verant woordelijk zijn voor de schorsing van de priesters, die zich inzetten voor de armen. Dit geldt ook aldus de aanklacht voor de grootindustriëlen, bankiers en spe culanten, die schuldig zijn aan vele ongerechtigheden. Toen de paus in de kerstnacht de heilige deur open de, was Christus daarbij niet aan wezig, aldus de priesters. Christus was op dat moment bij de vierhon derd daklozen, die op het Kapitool voor de zetel van het gemeentebe stuur tegen hun lot een demonstra tie hielden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2