Hij heeft recht op zijn lapje vlees harder tegen n u Vijf jaar na de dood van Hromadka ilisUil Zeer zware straf voor Georgi Vins Vandaag 'Eens kreeg ik zelf zo'n gesmokkelde bijbel' Wereldraad Trouw Kwartet Sommige ^mantelingen an vroeger ziin cr nog steeds Ritueel slachten weer toegestaan Christen-Koerden vragen steun Nieuwe boeken Compromis tussen Simonis en Leidse studentenparochie TROUW/KWARTET DINSDAG 4 FEBRUARI 1975 KERK/BINNENLAND 2 door A. J. Klei De mooiste opmerking in de krant van afgelopen saterdag stond naar mijn smaak op pagina negen, in het verslag van het debat op de gereformeerde synode over een eventuele vastendag. Ik bedoel wat mevrouw G. M. Passies-Middelkoop zei. Ze was tegen een vastendag omdat haar hardwerkende man toch recht heeft op zijn dagelijks lapje vlees. Ik ral oak uitleggen waarom de woorden van mevrouw Passies, mij zoveel deugd deden. Zaterdag voor een week stond op deze pagina een artikel van mevrouw H. G. Staven- ga-van der Waals, hervormd predi kante in Engwierum. Zij schreef onder meer hoe het haar hinderde dat Je als vrouw vaak pas geaccep teerd wordt als je maar op een mannemanier redeneert, 'zinnige' dingen zegt en 'relevante' opmer kingen ten beste geeft. Het stuk van mevrouw Stavenga was mijns inziens het bewijs ervan dat zij een hele (goeie) beschouwing kan weg geven zonder ook maar één mo ment te proberen in mannelijke trant te betogen. Op synodes heb ik ook wel meege maakt dat vrouwelijke leden erop uit waren een mannelijk aandoen de duit in het zakje te doen. Als bij mevrouw Passies deze neiging had geleefd, zou ze vast en zeker een hele redenatie opgezet hebben over het verwachtingspatroon van een hongerig thuiskomende echtgenoot en over de vraag naar de Intrinsie ke waarde daarvan tegenover de intermenselijke relaties, die ten grondslag liggen aan het denk beeld enfin, iets in die geest. Maar mevrouw Passies is een vrouw en dat wil ze weten. BIJ haar hoe ven we niet benauwd te zijn voor gemeier in het wat stichtelijk bij gekleurde modetaaltje, waarvan mannelijke eerwaarden zich plegen te bedienen wanneer actuele 'items' aan de orde zijn. Mevrouw Passies hield haar gehoor en houdt ons een zeer concrete mogelijkheid voor: een lapje vlees, gebraden ln mag men hopen vernieuwde Croma, dat op zekere dag opeens ont breekt Door de zaak zo aan te pakken heeft mevrouw Passies de vragen rondom vasten en versoberen dich ter bij ons neergezet dan vla welk gewichtig betoog ook mogelijk zou geweest zijn. Laten we eens aanne men dat die vastendag er komt en dat ze bij mevrouw Passies thuis dapper meedoen. Meneer weet bij zijn thuiskomst op die dag al: straks geen lapje vlees, op z'n hoogst een gebakken eitje. Dat heeft-ie natuurlijk voor de zaak over. Maar ja, later op de avond gaat Je maag toch een beetje ram melen en wat doe je dan? Je sluipt naar de koelkast en Je snijdt een lekker stukje kaas af, of je plukt wat uit de leverworst. Je dacht dat je vrouw niks gemerkt had. maar die roept uit de kamer: och Jan, neem voor mij ook wat mee! Nee, zegt iemand bestraffend, zulke dingen doe je niet. Goed, je snuf felt niet in de koelkast, je blijft van de pinda's af, maar dan nog geef ik geen fluit om zo'n vasten dag, want je houdt hem bij de gratie van een gevulde broodtrom mel en een volgeladen Albert Heijn om de hoek. Ja maar. zeggen anderen, zo moet je 't niet opvatten. Je moet het breder en tegelijk dieper zien. We moeten af van onze overconsump tie. het gaat om een mentaliteits verandering. Akkoord, maar alweer: hoe verander je je mentaliteit in dit opzicht als je toch mild en welgevoed bent en blijft? De twee de wereldoorlog heeft geleerd dat we met heel wat minder toe kun nen dan we denken en dat je waarempel met theesurrogaat en een drijvend olielichtje nog plezier kunt hebben ook. Moeten we dus wachten tot de nood aan de man komt? GENEVE De wereldraad van ker ken overweegt intensivering van het programma ter bestrijding van het racisme in zuidelijk Afrika. Dit heeft de voorzitter van het antl- raclsme-progranïma, de Nederlander dr. B. Sjollema, meegedeeld. De recente activiteiten van de Zuldafrikaanse premier Vorster om tot een compromis te komen, be schouwt dr. Sjollema niet als af braak van de apartheidspolitiek, maar als een poging een politiek en economisch veiligheidscordon rond Zuid-Afrika te plaatsen. Daarom moet volgens hem het anti-racis- meprogramma van de wereldraad verder versterkt worden. Bij het onafhankelijk worden van de Portugese koloniën heeft de we reldraad door het antiracismepro- gramma een belangrijke rol ge speeld, aldus dr. Sjollema. Hij heeft de publieke opinie en het politieke klimaat erop voorbereid. Men moet nog volgens hem afwachten, of de kerken in het westen ervan geleerd hebben, dat voor werkelijke onaf hankelijkheid ook economische en politieke steun nodig is. Van 2 tot 6 maart zal de commissie voor de bestrijding van het racisme zich beraden over uitbreiding van het program. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd nor: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Beroepsonderwijs Als leraar bij het technisch onder wijs heb ik met vele collega's met verbazing gelezen het nieuwe ont werp-examen besluit van het lager beroepsonderwijs (LBO). Dit besluit houdt onder meer in. dat het exa men zodanig wordt gewijzigd dat de praktijkvakken niet meer als ver plichte vakken in het examenpak ket voorkomen. Men kan dus een diploma hélen zónder praktijk, bij een tak van onderwijs die zich beroepsonderwijs noemt. Men heeft alleen de Nederlandse taal verplicht gesteld, voor de rest is er een ruime sortering in keuzevakken. Voorheen was voor de technische opleiding (P-Stroom) de praktijk verplicht gesteld, met als minimum een voldoende. Wat te denken als men straks met een diploma van school gaat met een opleiding bouwtechnieken of metaaltechnie ken, enz. zónder examen gedaan te hebben ln de praktijk van bovenge noemde. Die mogelijkheid zit in het nieuwe besluit. Er blijft dan zo doende voor velen van het mooie beroepsonderwijs niets meer over dan een tussenschooltje, de zgn. middenschool, wat eigenlijk 'haring noch kuit' is, een Mavo in 'zakfor maat'. De l.t.s., althans de P- Stroom, is altijd geweest voor Jon gens die goed met hun handen kunnen werken, doch theoretisch vaak zwak begaafd zijn. Wanneer nu juist die praktijkvak ken alternatief gesteld worden, dan is dit een verarming van ons be roepsonderwijs, te meer daar deze jongens doorstromen naar het be drijfsleven en de verdere leerling stelsels. Er wordt hiertegen nu door verschillende scholen aktie gevoerd. Ik dacht dat het bedrijfsleven, met name hun bonden, hier wel een taak hadden om met vele anderen heftig te protesteren tegen deze de gradering van het beroepsonder wijs. In het belang van het be drijfsleven. van de school en van de leerlingen moet de praktijk als nog verplicht worden gesteld. Nu kan het nog, daar dit besluit nog niet ls aangenomen. Leerdam J. Steketee leraar l.t.s. Hongarije. In Vrij Nederland van 24 augustus 1974 kunt u iets vinden over de achtergronden van de door u genoemde cijfers. Het blijkt dat vóór 1973 niet de 'vrije abortus', maar vooral het gebrek aan goede voorlichting ten gevolge van de traditionele preutsheid en de zeer grote woningnood de oorzaak was van de vele abortussen. Pas in 1973 is de voorlichting over voorbehoed middelen e.d. goed op gang geko men. Als middel van de overheid tegen de onderbevolking (en zeker niet op grond van ethische motle ven) wordt sinds 1973 de abortus weer aan voorwaarden gebonden. Het ls duidelijk dat Nederland, wat de legalisatie van abortus betreft in geen enkel opzicht te vergelijken ls met Hongarije. Het klakkeloos aan halen van cijfers over abortus in Hongarije strookt dan ook niet met de door u in hetzelfde commentaar bepleite behoedzaamheid. Groningen Gerda Duivermans Simon Metselaar. Abortus (6) Abortus (5) In uw redactioneel commentaar over abortus van 22 Januari noemt u enige cijfers met betrekking tot het aantal abortussen in Hongarije. Bram FishfiT Door deze cijfers te gebruiken in duscussie over de legalisatie van abortus in Nederland geeft u blijk totaal niet op de hoogte te zijn van de achtergronden van abortus ln HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11, Rotter dam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leiden. Tel. 071-31441. Postbus 76. DORDRECHT: Scheffersplein 1, Dor drecht. Tel. 078-33370. Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25. Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56. Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. UTRECHT 'Als je bijbels smokkelt, overtreed je een wet. Maar het is een wet die, er niet had mogen zijn. God heeft christenen de opdracht gegeven Zijn Woord over de gehele wereld te brengen. Dan kun je niet ophouden bij een grens, waar wordt gezegd: hier mag het niet'. (ADVERTENTIE) De reactie in deze rubriek van J. H. Maas (de verwijzing naar het ge dichtje van René de Clercq: Kleine moeder alleen) heeft mij zeer ver heugd. Een tere en ragfijne bena dering van het moederschap. Wat betreft de reactie van G. Goossens in deze rubriek: het lijkt er Inder daad op dat de Haarlemse rechter commissaris op de pogingen van de officier van justitie om het ongebo ren kind te beschermen ls gaan dwarszitten. ARP en KVP hebben het moeilijk, omdat zij de ware normen kennen, maar zich 'ergens' toch een beetje solidair verklaren met de misdaad. Schipperen, altijd weer. Natuurlijk zal er ln het leven wel eens een héél enkel geval zijn, waar abortus nodig blijkt, maar daar hoeft toch niet een heel team voor te zijn? Dat maakt de hele abortus voor mijn gevoel vanzelf sprekender. Verder probeert de uitdrukking 'een vrouw ln nood' een zekere sugges tieve werking op ons medelijden uit te oefenen. Is de blijde ver wachting dan een ziekte, zoiets als griep wat iemand overvalt, of was zij er zelf toevallig niet bij? Zeist M. de Boer-Kreuler. Evangelist Anne van der Bijl zei dat tijdens de ln de Utrechtse Leeuwenberghkerk gehouden eerste bijeenkomst van zijn 'Informatle- toemee' over christenen in commu nistische landen. Onder het motto 'beproefd gèloof' worden er ook nog meetings gehouden in andere plaatsen. Behalve Anne van der Bijl spreekt ln elke meeting ook een van de naar Duitsland uitgewe ken Russische baptisten. De uitgeweken Arnold Rose zed van Jongsaf honger en vervolging te hebben gekend. Niet alleen omdat hij tot een christelijk gezin behoor de, maar ook omdat hij tot de nazaten behoort van de twee eeu wen geleden naar Rusland getrok ken Dultse gastarbeiders, die vooral ln de Okraine werkten voor tsaar Peter de Grote. Onder het communistische regime zijn de ze 'Ruslandduitsers' altijd als 'volksvreemde elementen' be schouwd, hoewel zij zichzelf Russen voelen. 'Velen in het westen willen niet geloven dat duizenden christenen ln Rusland worden gemarteld en verdrukt', zed Rose. 'Sommigen van ons hebben de laatste jaren uitreis visa gekregen om zich ln Duitsland te vestigen. Wij lieten een lijdende kerk achter. Die mogen wij niet vergeten'. Volgens hem doen degenen die van het westen uit bijbels smokkelen naar Oost-Europa een zegenrijk werk. 'Eens kreeg ik zelf zo'n ge smokkelde bijbel. Ik had er vier Jaar voor gebeden'. Volgens Anne ran der Bijl zijn er nooit zoveel christenen en bijbels in Rusland geweest als op het ogenblik. 'Wat mensen ook doen alle deuren zijn open voor wie het evangelie wil brengen. Ook ln Chi na en Vietnam. Als je maar bereid bent te gaan en nooit meer terug te keren'. Door 'Kruistochten', zoals Van der Bijls organisatie ln Nederland heet, werden In het afgelopen jaar onge veer zestig teams naar communisti sche landen gezonden. Onder de naam 'Open Doors' heeft de organi satie ook vestigingen ln Manilla, Canada, Amerika, Nieuw Zeeland, Engeland en Afrika. Woensdag is er een meeting in gebouw 'De Haard'. Daguerrestraat 16, Den Haag, zondag (9 febr.) ln Zuidwijkkapel te Amsterdam (Sta- dionweg 269). zaterdag (8) in de gereformeerde kerk aan de Brink laan te Apeldoorn. Verder zijn er bijeenkomsten te Leeuwarden (12 febr. in Zalen Schaaf), Urk (13 febr. in 'De Poort') en Drachten (14 febr. in de Kapelkerk. Berg- laan). AMSTERDAM Het ritueel slach ten voor de export is met onmid dellijke ingang in Nederland weer toegestaan. Minister Van der Stee (landbouw) heeft dat medegedeeld aan een delegatie van het Neder lands Israelietisch kerkgenootschap. Er zullen juridische voorzieningen worden getroffen, waardoor het ri tueel slachten voor export wordt gelegaliseerd. Intussen zal onthef fing worden verleend van de Be schikking uitvoer vers vlees 1974. Dit houdt in. dat de uitvoer van kosjer vlees kan worden voortgezet. Over eventuele wijziging van de omstandigheden waaronder ritueel wordt geslacht zal het ministerie van landbouw en visserij overleg plegen met het Nederlands Israelie tisch kerkgenootschap. Een en ander blijkt uit het ant woord van de minister op vragen van het Tweede Kamerlid Waalkens (VVD). Vins werd maart vorig jaar gearres teerd. Zijn gezondheid is zeer slecht. Hij lijdt aan hartkrampen en ademnood. Vins is een van de leiders van de 'initiativniki', christenen die zich in 1961 en volgende jaren afscheidden van de algemene raad van evange lische christenen en baptisten in de Sowjetunie, omdat deze zich te veel gecompromitteerd zou hebben. Ds. Georgi Vins Uw bericht dat Bram Fisher. de 67- Jarige Zuldafrikaanse advocaat die in de strafgevangenis te Pretoria op sterven ligt, een communist is, is, naar de letter genomen. Juist, maar kan aanleiding geven tot misver stand. Hij is inderdaad tot levens lange gevangenisstraf veroordeeld omdat hij lid was van de verboden communistische partij. Hij had voor deze partij gekozen, omdat het de enige partij was die illegaal durfde te bestaan en vooral de enige die niet tot enige concessies bereid was tegenover het ln de wetgeving vastgelegde systeem der 'apartheid' of rassendiscriminatie. Deze communist was geen commu nist in de zin van (laten we zeg gen) het Warschau-Pact, maar een der grootste rechtsgeleerden uit de Engelse Commonwealth of Nations. Hij was raadsheer van de Britse Kroon, en lid van het hoogste ge rechtshof van het Britse Gemene best. Hij sterft nu ln een strafge vangenis omdat hij honderden weerloze zwarten voor de Zuldafri kaanse rechter verdedigde en velen van de galg of de gevangenis redde. Baarn Het dagelijks bestuur Defence and Aid Fund Nederland Jac. Huljsen dr. H. M. Matter. Fooi Als lk zie naar de tool, die de Nederlandse socialisten en de met hen sympathiserende wereldhervor mers de heer Soares hebben meege geven. moet mij van het hart, dat de solidariteltsgedachte bij boven genoemde groepen toch blijkbaar niet zo levend ls als zij ln het verleden steeds in woord en ge schrift hebben doen uitkomen. Zwammerdam C. van Egmond piMSIH door prof. dr. J. de Graaf Het is al weer iets meer dan vijf jaar geleden, dat in Praag de stichter en leider van de Praagse christelijke vredesconferentie Prof. Josef Hromadka overleed. Over de laatste maanden van zijn leven lag de schaduw van de aanval van de vijf Warschaupaktlanden op zijn Tsjechische vaderland. Hij verklaarde daarvan, dat het hem een heviger schok had gegeven dan de invasie van de Nazi's in 1938. Van onze vijanden konden we dat verwachten, mar nu waren het onze socialistische vrien den, schreef hij aan de Sovjet-ambassadeur. Enkele maanden na de begrafenis van Hromadka ln januari 1970 kwam de definitieve breuk in de Praagse christelijke vredesconfe rentie. Onder Hromadka's voorzit terschap was deze zo onafhankelijk geweest als maar mogelijk is voor een beweging, die in Oost-Europa haar centrum heeft. Hromadka ge noot het vertrouwen van oost en west en van de derde wereld en hij bracht tussen deze drie werelden een dialoog tot stand, die enig in zijn soort was. Wat onder zijn leiderschap nooit werd geduld, werd nu helaas een kenmerk van de Praagse christelij ke vredesconferentie: bepaalde on derwerpen werden taboe. Men kon .niet meer spreken over enig onder werp dat te maken had met wat met een versluierende term 'nor malisatie' in Tsjechoslowakije ge noemd werd, men duldde niet meer, dat minderheidsstandpunten over China of het nabije oosten in verklaringen van de christelijke vredesconferentie tot uitdrukking kwamen. Gesprek Precies een jaar geleden, eind Ja nuari 1974 nodigde de metropoliet van de Russisch orthodoxe kerk en de huidige voorzitter van de christe lijke vredesconferentie, metropoliet Nikodlm, een aantal van de sinds Josef Hromadka vijf jaar niet meer meedoende, vroeger zeer actieve werkers in de vredesconferentie uit voor een open gesprek. We vonden, dat we dit gesprek niet mochten weigeren, maar we waren er wel verlegen mee. Het WERD een echt open gesprek zonder agenda, van christenen onder el kaar, die bovendien nog persoonlij ke vriendschapsbanden hadden. Van 'terugkeer' was geen sprake. Wel werd afgesproken, dat een se minarie zou worden georganiseerd over de vraag: wat betekent nu eigenlijk het woord 'christelijk' ln de vredesarbeid? De uitnodiging voor dit seminarie moest niét uit gaan van de Praagse christelijke vredesconferentie, ook niet van haar vroegere medewerkers, maar van een derde instantie. Die derde instantie werd de evangelische aka- demie in West-Berlijn en een paar dagen geleden vond daar het semi narie plaats. Inleidingen over het thema werden gehouden door metropoliet Niko dlm. die helaas zijn lezing door een ander, aartsbisschop Filaret moest laten voorlezen, omdat hij zelf door ziekte verhinderd was, door dr. Chandran uit India en door mijzelf. Er was heel veel tijd voor discussie in kleine werkgroepen en in grote bijeenkomsten. Vrijblijvend Mijn indruk ls, dat het een goede bijeenkomst was. Sinds vijf Jaar luisterden we weer naar elkaar en hier en daar ontspon zich een ech te dialoog. Geen onderwerp was taboe. Men kan wel zeggen, dat we dat is tegenwoordig erg in nooit 'vrijblijvend' moeten praten. Van een onzer redacteuren MOSKOU De Russische batpistenpredikant Georgi Vins is in Kiew veroordeeld tot de zeer zware straf van vijf jaar zwaar werk kamp, gevolgd door vijf jaar verbanning. Sinds die tijd werd hij vervolgd. In 1966 leidde hij een demonstratie van 'initiativniki' buiten het ge bouw van de Opperste Sowjet in Moskou. Hij werd kort daarna op gepakt en veroordeeld tot drie jaar werkkamp. Daar ging zijn gezond heid sterk achteruit. Nauwelijks vrijgelaten, begon in 1970 een nieuwe rechtzaak tegen hem. Vins moest onderduiken om zijn kerke lijk werk voort te kunnen zetten. In maart 1974 werd hij in de Oeral gearresteerd. WEST-BERLIJN (KNA) De raad van Assyrisch-Koerdische christe nen heeft een brief gestuurd naar paus Paulus VI, de wereldraad van kerken, de commissie voor de rech ten van de mens van de VN en het internationale Rode Kruis. Hij vraagt hierin de Koerden te behoe den voor de 'vernietiging door de regering van Irak'. Volgens deze brief verwoest het Iraakse leger in Koerdistan ook kerken, moskeeën, scholen en ziekenhuizen. 'In naam van het Assyrlsch volk in het Iraakse Koerdistan' vraagt de raad het leven van duizenden geeinnen te redden, dat rechtstreeks wordt bedreigd. ENORMITEIT Het lezen van veel kerkelijke week bladen is geen onverdeeld genoe gen. Omdat ik er de laatste tijd nogal wat gelegenheid toe had, vie len mij enkele dingen op. Bijvoor beeld hoe gemakkelijk men in dit soort bladen op een soort standaard oordelen terugvalt. Iemand, die anders denkt over Genesis 1 tot 3 is ln bepaalde bladen al gauw een man diie de Schrift ondermijnt en het geloof in Gods heilig Woord tracht teniet te doen. Argumentatie is overbodig, de eenmaal aangeno men uitleg wordt eenvoudig ge ïdentificeerd met Gods Woord. In een nog jong maandblad van gere formeerde komaf geeft iemand een leuk overzicht van wat studenten op Uilenstede in Amsterdam over enkele zaken denken. Daarbij geeft hij ook een staatje van hun stém- gedrag van 1972 tot 1974. 75 pet van deze jonge mensen blijkt links te stemmen, met de meeste aan hang voor de PPR. Wat is zijn conclusie? Deze: 'Het is duidelijk dat veel studenten niet vanuit bij bels licht hun keuze maken De achterliggende stelling is natuurlijk deze, wie links stemt doet dat niet vanuit bijbels licht. Veel erger maakt het in een reformatorisch opinieblad een in deze kring niet onbekend predikant. Deze schrijver informeert de lezers over wat de synode van de gereformeerde ker ken besloten heeft ten aanzien van van die opvattingen in. Wel tracht De schrijver gaat niet op de inhoud van die opvattingen in. el tracht de opvattingen van dr. Wiersinga. ga's verzoeningsleer te geven. Die typering komt hierop neer: Volgens de schrijver doet Wiersinga's opvat ting sterk denken aan die van Anselmus! Niet iedereen zal deze enormiteit in het oog springen, maar het zal duidelijk zijn wanneer ik u alleen maar vertel, dat Wier singa in zijn proefschrift juist en met name Anselmus doorlopend be strijdt. Wel een geheel eigen opvat ting van deze scribent. Of zou hij Wiersinga helemaal niet gelezen hebben? Ik heb met opzet geen namen genoemd, omdat het me meer gaat om het signaleren van een verschijnsel dan om het be strijden van een verschijnsel. Maar hier hadden we juist besloten om vrijblijvend te praten, om niet onder de druk te leven, dat er gemeenschappelijke resoluties of communiqué's uit moeten komen. Dat zou Immers ook nooit kunnen. De afstanden en verschillen in da gelijkse omgeving, politiek en ideo logisch zijn veel te groot. Maar wat binnen de Praagse christelijke vre desconferentie niet meer mogelijk was en voorlopig ook niet mogelijk ls, werd hier wèer werkelijkheid: een open dialoog, waarin men niet voorbarig naar compromissen zoekt, maar die toch aan beide zijden zijn sporen zal nalaten en zijn werking zal doen. Prof. dr. J. de Graaf, die ethiek doceert aan de rijksuniversiteit te Utrecht, heeft deze tekst eerder uit gesproken in de IKOR-radiorubriek 'Kleur'. NED HERVORMDE KERK Beroepen te Wezep: K. Schipper te Dordrecht. Aangenomen naar Apeldoorn: R. Holwerda te Renkum. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Nieuwdorp: drs P. Hekstra te Twijzel, die bedankte voor Genemulden, Sprang en Vrij- hoeve-Capelle; naar Sneek: D. O. Veenendaal te Putten, die bedankte voor Wildervank-Veendam. CHR. GEREF." KERKEN Beroepen te Hilversum-C: B. van Smeden te Amersfoort: te Leeuwar den (2de pred.pl.): H. Biesma te Amsterdam-Nieuwwest. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Tricht: J. van Vliet te Aagtekerke. GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Dinteloord: A. van den Berg te Bruinisse. De kring is rond, door C.'van den Akker, J. Hulsebosch en N. H. Vol- telen. Brochure van 32 pag. bedoeld als hulp voor hen die gespreksgroe pen leiden. Te bestellen door drie gulden te storten op glronnr. 426.18 t.n.v. Centrale voor vormingswerk/- Hervormde Vrouwendienst, Da Horst, 5. Driebergen. Een eerlijk deel van de koek door G. Gerritse. Ultg. Boekencentrum, Den Haag, 45 pag. prijs ƒ4,50. Bro chure in de Signalen-reeks, waarin bevattelijk wordt geschreven over inkomensverdeling en Inkomenspo litiek.' Getuigen door ds. M. R. van den Berg. Uitg. Buijten Schipperheijn te Amsterdam, 108 pag. prijs ƒ9,80. De buitenverbandse vrijgemaakte predikant doorlicht de bijbelse op dracht tot getuigen én onze prak tijk. LEIDEN In een persoonlijke brief aan de pastores van de Leidse studentenparochie heeft bisschop A. J. Simonis een compromis vastge legd, waarin bisschop en pastores elkaar na enkele jaren van me ningsverschil en uitvoerige brief wisseling hebben gevonden. Inzet van de moeilijkheden waren het functioneren van de gehuwde stu dentenpastor H. van Breukelen in de eucharistieviering en het oecu menisch karakter van de diensten, waarin ook pastores uit de refor matorische kerken voorgingen. Hierdoor vervaagde het onderscheid tussen de eucharistieviering der r.k. kerk en de avondmaalsdienst der reformatie, aldus de bisschop. Het compromis bestaat hierin, dat in de diensten, waartegen de bis schop bezwaar heeft, de zogenaam de instellingswoorden worden weg gelaten. Daardoor verliest een der gelijke dienst volgens de bisschop het eucharistische karakter en kan deze worden beschouwd als een ge- meenschapsviering. Daartegen heeft bisschop Simonis geen bezwaar, terwijl volgens de opvatting van de studentenecclesia dit niet van we zenlijke aard ls. i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2