OVER VERDRAAGZAAMHEID GESPROKEN Met een boekje bij Mariene Dietrich Elke dag klinkt de gong Vandaag Beroepingswerk Morgen collecte voor het werelddiakonaat TROUW, KWARTET ZATERDAG 1 FEBRUARI 1975 KERK/BINNENLAND T2-K2 door dr. C. P. van Andel •Pi-of. dr. A. D. Belinfante, befaamd rechtsgeleerde en kroonlid van de Sociaal-economische raad heeft een boek geschreven, dat een rustige verdediging van ons bestaande maatschappelijke en politieke stelsel bevat en waarin de utopie wordt getekend als een beginsel, dat nergens toe leidt. Prof. mr. A. D. Belifante Belinfante behoorde tot diegenen, die zich aanvankelijk vrij progres sief opstelden tegenover vormen van maatschappelijk protest zoals Provo, maar die met name bij de Maagdenhuisbezetting toch al af moesten haken en het bij recht en orde zullen houden. Dat een boek uit deze hoek dan als titel voert: 'De utopie is een gevaarlijk wapen' en als ondertitel 'Denken over ver draagzaamheid', dat is te verwach ten. De man van het recht keert zich dus tegen de utopie en tegen wat volgens hem daaraan gelijk is, de onverdraagzaamheid. Bij utopie denken we vandaag niet meer aan luchtkastelen, maar aan een ma nier van leven en denken die zijn kracht put uit de hoop op een toekomst, waarin mensen recht vaardigheid en vrede ontmoeten. Er wordt zelfs gesproken over de reali teit van zo'n utopie, het enige al ternatief dat voor de toekomst van de wereld nog overblijft. Een zeer nuchtere Duitser, Georg Picht, schreef jaren geleden al over de moed tot de utopie. Niet te bereiken Belinfante let daar niet op, maar voor hem is utopie niets anders als vaag en eenzijdig denken over een nooit te bereiken toekomstideaal. Gelijkheid is zo'n ideaal. Spreiding van inkomen en kennis en macht eveneens. Inspraak voor iedereen dito. Hij vindt dat allemaal een kinderlijke manier van denken (blz. 41). Voor volwassen mensen' en een volwassen samenleving, waarin zoveel verschillen bestaan gaat een utopisch gelijkheidsideaal niet op. Het boek pleit voor een open maat schappij, pluriform, verdraagzaam, tot compromis altijd bereid. Wij leven daar eigenlijk al in. De roomsen, de kleine luyden, de ar beiders zijn geëmancipeerd. Wat is er mooier dan om nu verder ver draagzaam met elkander voort te leven met ruimte ook voor minder heden? Wie nu nog voor een utopie opkomt doet vervelend en draagt bij tot polarisatie op grond van schijnbe- ginselen (blz. 53). Je krijgt er maar verdachtmakingen door, over en weer en dat bederft de politiek. Even stil Op dit punt gekomen worden we wel- even stil. Van verdachtmakin gen gesproken. Uit welke hoek kwam de stunt van 4 december het frontpagina brede Telegraaf-ver- haal met beschuldigingen tegen Proloog? Of is het zo, dat de ver draagzaamheid ophoudt, wanneer er gens door een groep een alternatief voor onze huidige samenleving ge steld wordt? Belinfante zegt op blz. 153, dat een gesprek met utopisten niet goed mogelijk is. Hun argumenten zijn niet redelijk. Zij maken die mooie open maatschappij onmogelijk. Zij zijn een gevaar. Zeker voer het bestaande, wankele machtseven wicht. Een open maatschappij, die niet open is voor utopisten en marxis ten, dat is intussen geen open maatschappij meer. Belinfante laat dit hele kardinale punt echter liggen. HET TIENDE WOORD er zit in de tien woorden een zekere beweging. Ze beginnen bij God. Wie Hem negeert hoeft ner gens aan te beginnen. Wie Hem voor eenander inruilt is bijvcor- baat al verloren. Daarop borduren de volgende geboden verder. Met het vijfde woord worden de woor den wat horizontaler. Ieder mens begint als kind, vandaar: eren, je vader en moeder. Dan komt het kind op straat. Er zijn nog meer mensen, dus: niet doodslaan, ruim te voor de ander. De mens wordt een partner gegund en tegenover die partner geldt trouw en liéfde. Zo gaat het verder. Het tiende woord heeft iets van een airon ding: niet begeren, niet naar je toe halen. Met het tiende woord staat deze God in het hart van ons be staan. bij de verborgen oorsprongen van datgene waar wij op uit zijn. Hij is niet tevreden met een uiter lijke plichtsbetrachting. Het tiende woord doet denken aan dat vreem de gebod van Jezus, gesproken tot de rijke jongeling: verkoop al wat je hebt, geef het aan de armen en volg mij. Het was een schot in het hart, voorlopig wist de man er geen raad mee. In het bronnengebied van ons bestaan dringt God tot onze diepste overleggingen door. Als Hij ons het werkelijke heil laat zien, dat hierin bestaat dat wij het van Hem ontvangen leven z tenen, en het leven van de ander d "elfde zegen en ruimte gunnen. met dit woord leeft heeft 't goeq .(Exo dus 20, vers 17). NED. HERV. KERK Beroepen te Niekerk-Oldekerk Otoez.): dr. C. A. Tukker te Kame- rik. GEREF. KERKEN (Vrijg.) Beroepen te Dordrecht: J. Bomhof te Harderwijk: te Beilen-Hoogha- len: H. M. Smit, kand. te Kampen. GEREF. KERKEN (Vrijg. B.V.) Beroepen: te Loosdrecht: J. Schel - tens te Zalk en .Veecate. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Luzem (Ev. Re form. Kirche): G. Verburg te Loe- nen a.d. Vecht, die bedankte voor Trubschachen (kant. Bern). Bedankt voor Puttershoek: H. A. van Houte te Zwaagwesteinde, die geen verder beroep in overweging kan nemen. Intrede zondag in Utrecht-Oost: H. A. L. van der Linden, die tevens verbonden blijft aan de kerk van Utrecht-Noord. Vrouwelijke diaken houdt Ne derland uitnodigend de (grote) collectezakken voor. viseur van de lurkh (het dessa- hoofd) gaan werken. Daar komen bijzonder leuke dingen uit, kon dokter Fiep melden, die op haar laatste reizen door Indonesië in op dracht van de Raad van Kerken een aantal van die jongeren aan het werk heeft gezien.. Mits goed ontvangen - en dat is tot nu toe overwegend het geval, zo was de indruk van dokter Kruyt - kunnen ze door hun ontwikkeling vaak een waardevolle inbreng bieden. Tien duizenden jongeren zijn zo inge schakeld. Een bijkomend voordeel is dat op deze manier ook een poging wordt gedaan de gegroeide afstand tussen de élite en het ge wone volk wat te overbruggen. Met deze informatie, die u toch nog wel moest hebben, dacht ik, wordt de serie besloten. Niet toevallig vlak voor Werelddiakonaatszondag, zoals die .morgen in veel kerken wordt gehouden. Moeten we elkaar nog aan onze opdracht herinneren? Misschien alleen op deze manier, waarmee meteen alles is gezegd: Laat onze bijdrage een gebed en een loflied zijn. Afgelopen maandag trad Mar iene Dietrich in Amsterdam op. Ik ben er niet heen geweest. Daargelaten dat de toegangs prijzen behoorlijk gepeperd wa ren, was ik bang dat het me zpu tegenvallen. Ik wilde liever de herinnering gaaf houden aan een vrouw die met een ge loken ooglid meer kon aanrich ten dan alle nadrukkelijke blo- tertjes van nu bij elkaar. Ruim elf jaar. geleden wou God fried Bomans al niet meer naar haar kijken. Hij deelde toen de prijzen uit op zo'n grammofoon- platenfeest, waar ook Mariene aan de pas kwam. In De Volkskrant van 19 oktober 1963 schreef Bo mans: 'Toen Mariene Dietrich haar eer ste noten had ingezet, ging ik in een donker hoekje achter de cou lissen op een kist zitten, haalde een boekje uit mijn zak en begon te lezen. U zult dat misschien wat oneerbiedig vinden, maar dat was het niet. Het was veeleer een be wijs van respect. Ik had deze vrouw in haar glorietijd gekend en wilde van haar tragiek geen getuige zijn. Op tijd afscheid ne men is een gave, die de voorzie nigheid haar niet geschonken heeft'. Hoe oud Mariene Dietrich precies is. weet ik niet. In de voorlaatste druk van de Winkler Prins staat als haar geboortedatum vermeld: 27 december 1904. Dit jaartal kom ik ook tegen in het boek over de film van Emile Brumsteede, maar in de jongste editie van de Win kler Prins staat dat Mariene in 1901 is geboren. Ik wou maar zeggen dat wij, als het om haar gaat, niet zonder de nodige voor studie een pen op papier zetten. Dietrich is bij haar leven een legende geworden. De uitgekiende filmmaker Hitchcock maakte daar een jaar of twintig terug al ge bruik van in zijn 'Misdaad achter het voetlicht'. Ik zag die film in een stampvolle zaal. bioscopen en kerken hoefden toen nog niet te klagen over teruglopend bezoek. Het begon ermee dat ergens aan gebeld werd. De camera liet een deur zien die langzaam open ging, richtte zich op een paar voeten en gleed, toen langzaam naar bo venDe benen van Mariene!, joelden de aanwezigen dankbaar. Het leek wel een soort liturgische dienst, met zo'n vraag- en ant woordspel. Ik dacht: straks moe ten we zeker roepen: de oogleden van Mariene, want ook daarmee werd druk gewerkt. Intussen was het mijn bedoeling niet uit te weiden over Mariene Dietrich, hoezeer ik haar ook be wonderd heb. Ik bewonder haar trouwens nóg, want al heeft ze dan de gave van het afscheid- nemen niet, ze bezit wel de pit om haar gevecht tegen de tijd te I laten resulteren in volle zalen in wereldsteden, in foto's op de Toen prof. Belifante in 1969 in de aula van de Universiteit van Amsterdam het academisch jaar open de, had hü studenten onder zijn gehoor die met een masker voor de mond te kennen wilden geven dat het punt van de inspraak aan de orde diende te komen. door Ton van der Hammen door A. J. Klei Dit wordt het laatste stukje over Indonesië. Ik eindig in Surabaja: Mardi Santosa (streven naar gees telijke kracht)ziekenhuis voor moeder en kind, annex vroedvrouwenschool van dokter Fiep Kruyt, telg uit het bekende zendingsgeslacht. Een 'kraamcentrum' ook van allerlei activiteiten in de rich ting van samenlevingsopbouw, die zó blijken aan te slaan dat het verantwoord was er met buiten landse hulp op een strategische plaats eenvoudig nieuwbouw voor te doen verrijzen. Brandende vraag voor mij, die hier enkele jaren geleden ook mocht zijn en me nu kon verbazen over de ontwikkeling van dit werk. Is er ook enig effect waarneembaar na jullie activiteiten, samen met rege ringsinstanties en andere organisa ties, voor geboorten beperking? (Want terecht heeft de voorlichting hierover op Java met zijn 85 mil joen inwoners, waar elk jaar twee miljoen mondjes bij kernen, de hoogste prioriteit). Het antwoord was verrassend en hoopvol. In Oost-Java blijft de in tensieve voorlichting in dessa's en kampongs met films, speciale wa jangspelen en dia's niet zonder ge volg. Voorwaarde: de hele gemeen schap moet tegelijk worden bena derd. Meer en meer wordt het hier gebruik, dat alle moeders van ge zinnen met twee en meer kinderen, na een gesprek met het dessa- of kamponghoofd, de pil krijgen uit gereikt, die verstrekt wordt door de overheid. De moeilijkheid blijft dan nog het regelmatig innemen. Daar is de oplossing voor gevonden dat elke dag op een afgesproken uur een gong gaat, die .iedereen kan horen. Bovendien hebben kinderen uit die gezinnen de opdracht hun moeder bij het horen van die gong aan haar 'plicht' te herinneren. Sterker nog - erop toe te zien dat moeder de pil o.ok slikt. Helaas is deze gewoontealleen nog maar op Oost-Java aan het inburgeren, waarschijnlijk door een hier van de aanvang af juist gekozen psycholo gische aanpak. Maar in elk geval is ermee bewezen dat geboortebeper king in de Javaanse samenleving een haalbare zaak kan heten. En dat geeft weer een beetje moed. Mariene Dietrich voorpagina's van de wereldpers en, zowaar, in een verhaaltje op deze pagina. Wat mij namelijk opviel bij herle zing van het artikeltje van Bo mans (dat ik citeer uit 'Van mens tot mens', Uit nagelaten werk I, uitg. Elsevier, Amsterdam) is, hoe kort de tijd nog maar achter ons ligtelf jaar, wat is dat tenslot te? dat er druk gediscussieerd werd over de toelaatbaarheid van het door Wim Sonneveld gepre senteerde liedje over Frater Ve- nantius van Michel van der Plas. Bomans had op die vermaarde ga la-avond ook Sonneveld een prijs uitgereikt. In De Volkskrant, die verder nooit erg voorzichtig met de achterban is omgesprongen, moest Bomans op de zaak terugkomen. Hij gaat uitvoerig in op de vraag of Son neveld te ver ging en je komt aldus beginnende volzinnen te gen: 'Maar laten we nu eens ver onderstellen dat Sonneveld inder daad een bepaalde grens over schreden zou hebben Bomans legt alle snaaksheid af en betoogt uitvoerig dat Venantius niet als religieus maar als liedjeszanger in het ootje wordt genomen. Bomans onderscheidt tussen twee vormen De schrijver van deze recensie be schouwt zichzelf als een utopist. In de lijn van het Oude en Nieuwe Testament ziet hij de geschiedenis in messiaans licht, dat wil zeggen, in het licht van Jezus Messias, de éne rechtvaardige, de bevrijder van alle verdrukten. Van dit soort messiaanse verwach ting geeft Belinfante een zeer ver tekend beeld. Hij noemt het zeifs sektarisch, dat wil zeggen exclusief en bekrompen. Neen, dan zijn open maatschappij. Daar is sprake van èen zo groot mogelijke vrijheid en ontwikkeling van de individu, wiens geluk de enige zin van al onze maatschappe lijke aktiviteiten is (blz. 27). Waar merk je iets bij Belinfante van werkelijke verontrusting over de toekomst van de samenleving en over de armoede en machteloosheid van de grote meerderheid van de mensen? Zijn verhaal kabbelt rustig voort. Over de macht, waarvoor je niet bang behoeft te zijn. Over het kon- flikt, dat ook wel eens moet. Over het bedrijfsleven. dat geen 'vies Dokter Fiep Kruyt in gesprek met een zuster van Mardi Santosa. Dat dit moedgevende is ook het ge val met een initiatief in het kader van het tweede Indonesische vijfja renplan, dat speciaal op ontwikke ling van de dessa is gericht en in de wandeling Butsi wordt genoemd (afkorting voor Indonesische orga nisatie van vrijwillige werkers). Het houdt in, dat jongelui, zowel jon gens als meisjes, die hun kandi daats hebben gedaan of al afgestu deerd zijn aan een universiteit twee jaar in de dessa worden ge dropt, waar ze dan meestal als ad- van opgewektheid in het gods dienstige, kortom, hij maakt zich er niet met een Jantje van Leiden af. Uit het feit dat vandaag zich geen sterveling meer over een dergelijk vriendelijke prikken uitdelend ca baretlied zou opwinden en even min over andere zaken die in de jaren zestig nog geweldige ethi sche debatten in hun kielzog voerden, wordt nogal eens spijtig afgeleid dat tegenwoordig alles er maar mee door kan. Als je zou willen protesteren weet je niet waar je moet beginnen. Er is im mers geen beginnen aan. Ik heb altijd de neiging om te antwoorden dat juist vroeger alles er mee door kon. Kinderarbeid, zomaar mensen ontslaan, een dienstmeisje op een meegebracht keukenstoel in een ver hoekje van de huiskamer laten luisteren naar de bijbellezing van meneer Dit is, stem ik grif toe. een halve waarheid. De andere helft ervan is dat er nog steeds alles mee door kan, maar dat we ons méér druk maken, druk moeten maken, over moorden, martelingen, ge weld en leugen dan over zoiets als een ernaast kleunend versje of een verkeerd uitgevallen bloot. woord' is. En tenslotte weer over de verdraagzaamheid, die ieder mens een kans geeft. Soms krijg ik het gevoel, dat de onverdraagzaamheid van veel uto pisten en messianisten en marxis ten meer bijgedragen heeft om on verdraaglijk onrecht te bestrijden dan de schone schijn van de in dit boek gepredikte verdraagzaamheid die toch ook alleen verdraagt wat in haar kraam te pas komt. Dr. C. P. van Andel, hervormd the oloog en docent filosofie aan de Sociale Academie te Amsterdam, bespreekt: 'De utopie is een gevaarlijk wapen' door A. D. Belinfante. Uitg. Weten schappelijke uitgeverij, Amster dam; prijs 19,50. (ADVERTENTIE) BIJENHOF'S FIJNHOUT BEWERKING

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2